Niet spinnen vanavond

Kon m'n indoor sportschoenen niet vinden vanochtend, met m'n halve coma hoofd

En nog even dit:
quote:
Op maandag 10 september 2012 14:13 schreef Silverdigger2 het volgende:je mag geen geleende schoenen gebruiken omdat de zolen al gevormt zijn naar een andere voet ofzo?
trouwens als ik twee dagen 2x 5km ren en gewoon 11 uur slaap en de rest van de dag op de bank lig, dan is dat al overbelasting?
ik wilde gewoon wat advies over efficient trainen, en ik heb verteld dat ik net ben begonnen met trainen voor dam tot dam loop, niet dat ik net begon met sporten. ben gewent om 8-10 uur per week te sporten.
maar goed, bedankt voor de link naar die blessure zal vanavond even aan de fysio vragen of ik daar last van heb. heb wel looptechniek trainingen gevolgd dus ben benieuwd
ps. misschien is die 12km.uur niet te halen, maar dan heb ik igg iets om voor te trainen, als mn doel alleen uitlopen was dan zou ik veel minder gemotiveerd zijn om (nog) harder te (gaan) trainen. misschien is dan1 uur 20 minuten niet haalbaar , maar het kan alsnog een streef // trainingstijd zijn!
Dude, really? Echt hoor, doe wat je niet laten kunt, maar laat ons advies (en dat zal ik hieronder ook nog even herhalen) minimaal tot je doordringen als het lopen je lief is.
1. leen géén schoenen van een ander. Dan kan je nog beter op afgetrapte fitness-schoenen van Perrysport gaan lopen. Als je goede hardloopschoenen aangemeten krijgt, dan kijken ze naar van alles: onderpronatie, neutraal of overpronatie? Wijze van afrollen? Gewicht? Met een loopanalyse wordt dan bekeken of schoenen wel geschikt zijn voor JOU. Die schoenen van een ander kunnen best goede schoenen zijn, maar dan wel voor die persoon. Jouw voeten zijn anders, jij loopt anders; dan kan je niet zijn schoenen gaan gebruiken.
2. overbelasting heeft vrij weinig te maken met wat je doet naast het hardlopen. Tijdens het hardlopen heb je bij iedere stap 3x je lichaamsgewicht dat op je gewrichten etc dreunt. Dat noemen ze ook wel schokbelasting. Stel, je weegt 70 kilo, dan krijg je dus bij iedere stap 210 kilo op je gewrichten, pezen en spieren te verduren. Bij een rondje van 5 kilometer zet je al snel 7.500 - 10.000 stappen... Snap je nu dat we zo heftig reageren en je sterkte wensen met alle blessures? Ook al blijf je de rest van de dag (23 uur) op je nest liggen, dan nog heb je meer tijd nodig om je lijf te laten herstellen, voordat het weer zo'n schokbelasting aan kan.
Je spieren, pezen en gewrichten moeten langzaam wennen aan dat soort extreme belastingen. Je sportverleden zegt daar bijzonder weinig over. Als voetballer ren je wel, maar steeds korte stukjes. Dat is gewoon niet te vergelijken met 5, 8 of maar liefst 16 km hardlopen. Echt niet.
3. conditioneel ga je het ongetwijfeld redden, als je "gewent"

bent om 8-10 uur per week te sporten. Maar nogmaals: check punt 2.
4. heb je NU pijn aan je schenen? Nee? Dan heb je geen blessure. Die link die Swets (geloof ik) je gaf was alleen om aan te geven waar je risico op loopt als je jezelf overbelast, zeker als voetballer. Als je het vanavond aan je fysio vraagt zegt hij ongetwijfeld nee. De kans is alleen groot dat het een ja wordt als je je grootse plannen doorzet.
5. die streeftijd... realiteitszin lijkt je echt vreemd te zijn. Dat klinkt heel onaardig en dat is het misschien ook wel, maar realistisch gezien is die 16 km binnen 2 weken al gekkenwerk. Laat staan als je jezelf compleet overbelast, zoals je nu aan het doen bent. Onderschat de afstand niet en wees gewoon héél erg blij als je heel over de streep komt. Ik heb gisteren heel veel mensen onderuit zien gaan vóór de finish van de 10EM in Arnhem. Geloof me... Dat wil je niet.
Eigenlijk ben ik het wel eens met GotC. Ik denk dat je haast nog beter NIET kunt trainen en gewoon de DtD kunt gaan lopen, dan dat je jezelf nu kapot traint. Als je de DtD ongetraind loopt ga je pijn lijden, maar als je geluk hebt is dat geen blijvende pijn. Met je huidige trainingsplan wordt dat het wel, en kan je met een beetje pech over anderhalve week proberen je startbewijs te verkopen.
Maar, nogmaals: doe wat je niet laten kunt. Onze adviezen zijn goed bedoeld, maar lijken ook enigszins aan dovemansoren gericht.