Dromen van een projectontwikkelaar
Gepubliceerd op 09 September 2012 - 12:01
Op de website van de mannen van FRFC lazen we een zeer interessant artikel. Lees en huiver…
Afgelopen week stond de media ineens bomvol met “nieuws” rond het nieuwe stadion. Echt nieuws mag ik dit niet noemen, want er zijn geen extra details naar buiten gekomen. Qua ontwikkeling van de plannen is er niets tot nauwelijks iets veranderd. Ik blijf erbij dat de berichtgeving omtrent de keuze bepaling voor het voorkeursconcern een premature variant is geweest. Het is uiterst vreemd te noemen dat de woordvoerder, en man die het beloofde stadion waar moet maken, Eric Gudde op vakantie is tijdens een dergelijke belangrijke ontwikkeling. Wellicht is het allemaal een rookgordijn. Een wanhoopsdaad, want met name Jan van Merwijk slaat volledige wartaal uit als het over alternatieve plannen gaat.
Voor zover ik nu heb kunnen achterhalen is het plan voor het nieuwe stadion al volledig klaar. De tekeningen zijn al gemaakt en dus het (voor de zoveelste keer) beloofde ‘meedenken’ is een zoethoudertje voor hen die kritiek hebben op het slopen van De Kuip en het nieuw bouwen elders. Ik kom tot deze constatering doordat een kosten/baten analyse pas mogelijk is wanneer de plannen in een ver gevorderd stadium zijn. Jan van Merwijk lijkt standvastig als het gaat om het totale kostenplaatje van 300 miljoen, dat moet ergens op gebaseerd zijn. Je kan geen analyse maken als je niet weet hoe iets eruit komt te zien. Men gebruikt tenslotte in alle berichtgeving nooit het woord ‘schatting’. Het lijkt er dus op dat het plan van een stadion met Cabrio-dak, 70.000 plaatsen, 1000 zakelijke stoelen en 100 units zoals in eerste instantie gepresenteerd in 2006 gewoon uitgevoerd gaat worden. Men is geenzins van plan wijzigen aan te brengen in het concept aldaar de alternatieve opties van bijvoorbeeld “Red de Kuip” resoluut van tafel zijn geveegd. Wellicht heeft dat te maken met het feit dat het onderzoeksgeld voor renovatie vanuit de gemeente is gebruikt om tekeningen te maken voor een nieuw stadion door Meyer & van Schooten Architecten? Wie het weet mag het zeggen.
Natuurlijk heeft Feyenoord nu gezegd dat er een goede afweging is gemaakt tussen de plannen van de BAM en de plannen van VolkerWessels. Maar wellicht is dit ook slechts een rollenspel geweest. Vanaf de eerste ontwikkelingen in 2006 is men duidelijk geweest: oud moet weg, nieuw moet er komen. Op een intrigerende wijze maakt men gebruik van het gevoel van de Feyenoord-aanhang om hier handig op in te spelen. Loze kreten als “met De Kuip komen we er niet” en “zonder nieuw stadion worden we een middenmoterje” vliegen om ieders oren. Realistische analyses lijkt men wars van, en dat is wellicht ook de reden waarom een initiatief als Red de Kuip dat goed onderbouwt is juist zoveel terrein wint ten opzichte van de vooral op negatieve emotie gebaseerde nieuwbouw.
Naast de emotionele bespeling doet men het ook handig op politiek gebied. Uiteraard zijn de beloften weer in grote getallen aanwezig. Zo zal de breedstesport volledig in takt blijven, sterker nog: beter worden. Zullen de bedrijven aan de Olympiaweg een beter onderkomen vinden en uiteraard ondervinden de bewoners van Sportdorp helemaal geen aanvullende overlast op evenementen-dagen. Het doet mij pijn om te zeggen, maar beloften van diverse mensen omtrent inspraak en overlast zijn vaker niet dan wel uitgekomen. Eigenlijk, nu ik er over denk is het veelvuldig gebeurt dat beloften loos bleken. We kennen allemaal nog het verhaal rondom Het Legioen naar Catalaans voorbeeld. U als supporter zou overal over mogen beslissen. Net als in Barcelona. In de praktijk kwam deze ‘stem’ niet verder dan de keuze voor de kleur van uw seizoenkaart, zelfs een stapje zwaarder als het kiezen van het clubtenue blijkt een brug te ver.
Dan aan het einde van de streep doet men uiterst mistig over de financiële constructie. Feyenoord schijnt geld te gaan krijgen om in het nieuwe stadion te spelen. Maar liefst 10 miljoen per jaar moet er vloeien in de knip van de BVO. Feyenoord lijkt hier als enige club, en waarschijnlijk instantie, ter wereld geld te gaan krijgen om een pand te huren. Het klinkt allemaal te mooi om waar te zijn, en zoals één van de grootste liefhebbers van De Kuip regelmatig via de ether ten gehore brengt: “de meeste dromen zijn bedrog”. Het concern van VolkerWessels is meermaals veroordeeld en bestraft wegens bouw,- en vastgoedfraude. Ook de voorzitter van de Raad van Commissarissen Dick van Well en zijn concern hebben hier een aanzienlijke rol in gespeeld. Naar het schijnt zijn de geruchten van Karel Aalbers als adviseur niet waar, maar mij verbaast niets meer als ik naar dit rijtje kijkt. Het is dan ook niet ondenkbaar dat hier prijsafspraken zijn gemaakt door de ‘gemaakte’ concurrentie als de BAM en VolkerWessels met wellicht persoonlijke omkopingen in de Raad van Commissarissen van Stadion Feijenoord. Er hangt in elk geval een zweem van verdenkingen rond dit project die niemand kan ontkennen noch ontkrachten. Met name het feit dat Dick van Wells concern Dura Vermeer geen enkele poging heeft gedaan om het -volgens Jan van Merwijk- mooiste stadion van Nederland te gaan bouwen, bekrachtigen deze verdenkingen alleen maar. Dura Vermeer is namelijk de tweede grootste bouwmaatschappij van Nederland op de lijst van aannemers en ook nog eens gevestigd in Rotterdam. Het is zéér onwaarschijnlijk dat dit concern geen enkele rol speelt, bijna onmogelijk.
Hoe meer status een project heeft, hoe groter de geldbedragen zijn die ermee gemoeid gaan. Des te groter is de verontwaardiging dat de renovatieplannen van de BAM meer dan vijf keer hoger uitvielen dan de renovatieplannen van Red de Kuip. Prijsafspraken of toeval? Hoe dan ook, naar het schijnt liggen gouden bergen in het vooruitschiet als er een nieuw stadion verrijst op Rotterdam-Zuid. Een herhaling van een succesperiode is de droom van elke Feyenoorder. Het zijn deze emoties en de dromen van een projectontwikkelaar die vervolgens een ieder betoverd. Gouden bergen die ook werden beloofd bij Arsenals nieuwe stadion. Bij die van Ajax. Bij die van Vitesse en bij die van vele andere clubs. Vraagt u zichzelf eens af wat nieuwe stadions die clubs hebben gebracht? De succesverhalen van nieuwe stadions zijn op één hand te tellen. Daarentegen heeft renovatie van het stadion zowel Heerenveen als FC Twente geen windeieren gelegd.
Tot dusverre het nieuws rond een mogelijk nieuw stadion. Voor het zover is vraag ik u als Feyenoorders: open de ogen. Ontwaakt!