En dus verder......quote:Op woensdag 5 september 2012 22:46 schreef ItaloDancer het volgende:
Volledige peiling:
VVD 34 (-1)
PvdA 32 (+2)
PVV 20 (+2)
CDA 12 (-2)
SP 22 (-2)
D66 13 (-1)
GL 4 (+1)
CU 6 (+2)
SGP 2
PvdD 3 (-1)
50plus 2
Stem SOPNquote:Op vrijdag 7 september 2012 11:10 schreef GratisEnergie het volgende:
Die peilingen is een groot illuminatie verhaal wat in Duitsland verboden is maar hier een heel illuminatie circus te zien is. Ten behoeven van wie is dit??
Fed?
Bilderberg Groep??
Zijn we onderweg of leven we al in Het 4de Rijk?
Wij zijn de slaven van de Banken dus van onszelf en wanneer gaan we het zien en hoelang gaat dit door?
Als je mensen wilt overtuigen, zul je in eerste instantie met wat argumenten moeten komen in plaats van stellingen zonder enige fundering. En een beetje meer "Jip en Janneke" taal is ook wel gewenst. Zweverig doen trekt geen kiezers.quote:Op vrijdag 7 september 2012 11:34 schreef GratisEnergie het volgende:
Ik kan de SOPN maar je moet ook gaan denken aan iemand die wat aan die macht van die rijken kan doen.
De SOPN is te klein om hier een rol in te gaan spelen en die ontwikkeling heeft ook tijd nodig maar die tijd is gebonden aan die illuminatie rol waar we door gemanipuleerd worden.
Mensen moeten dat gaan zien dat hun eigen TV een hypnose apparaat is van de Media.
illuminatie is een werking die op de kleuterschool begint en je maakt met hun gewilde norm wie je nu bent. Niemand die daar aan denkt of die norm wel goed is en of wij slaven horen te zijn van onze banken. Wij zijn tenslotte de banken, zonder wij is er geen bank. Wij zijn de loon en rente slaven van onszelf maar niemand wil of kan dat gaan inzien. We hebben de Rockenfellers en de Morgans en de Rothschilds zelf groot gemaakt door hun macht te willen gebruiken. Nu leven wij in hun macht en hun macht is "Het 4de Rijk" Het systeem is zwaar ziek en ik hoop dat vele het gaan inzien!
Voor dit soort onzin is er een subforum genaamd Brave New Wold, ga daar alsjeblieft heen met je ongein.quote:Op vrijdag 7 september 2012 12:43 schreef GratisEnergie het volgende:
Als je mensen wilt overtuigen, zul je in eerste instantie met wat argumenten moeten komen in plaats van stellingen zonder enige fundering. En een beetje meer "Jip en Janneke" taal is ook wel gewenst. Zweverig doen trekt geen kiezers.
"Jip en Janneke"kan best en volgens mij is dat al zo. Met argumenten komen is goed maar kijk om je heen en je word overspoeld. illuminati is misschien een moeilijk begrip voor vele maar het een psychische werking die in 1776 begon in Duitsland. Hier kunnen mensen zien hoe het werkt en hoe jullie media werkt.
Hier word ook weergeven hoe de wereld werkt en hoe men mensen maakt om zo voor te blijven leven en de rijker meer macht te geven. Het is Nederlands ondertiteld.
Not sure if trolling...quote:Op vrijdag 7 september 2012 11:10 schreef GratisEnergie het volgende:
Die peilingen is een groot illuminatie verhaal wat in Duitsland verboden is maar hier een heel illuminatie circus te zien is. Ten behoeven van wie is dit??
Fed?
Bilderberg Groep??
Zijn we onderweg of leven we al in Het 4de Rijk?
Wij zijn de slaven van de Banken dus van onszelf en wanneer gaan we het zien en hoelang gaat dit door?
BNW is wellicht een forum voor je.quote:Op vrijdag 7 september 2012 11:34 schreef GratisEnergie het volgende:
Ik kan de SOPN maar je moet ook gaan denken aan iemand die wat aan die macht van die rijken kan doen.
De SOPN is te klein om hier een rol in te gaan spelen en die ontwikkeling heeft ook tijd nodig maar die tijd is gebonden aan die illuminatie rol waar we door gemanipuleerd worden.
Mensen moeten dat gaan zien dat hun eigen TV een hypnose apparaat is van de Media.
illuminatie is een werking die op de kleuterschool begint en je maakt met hun gewilde norm wie je nu bent. Niemand die daar aan denkt of die norm wel goed is en of wij slaven horen te zijn van onze banken. Wij zijn tenslotte de banken, zonder wij is er geen bank. Wij zijn de loon en rente slaven van onszelf maar niemand wil of kan dat gaan inzien. We hebben de Rockenfellers en de Morgans en de Rothschilds zelf groot gemaakt door hun macht te willen gebruiken. Nu leven wij in hun macht en hun macht is "Het 4de Rijk" Het systeem is zwaar ziek en ik hoop dat vele het gaan inzien!
Ik heb hem net gezien en hij spreekt wel de waarheid en dat is de PVDA nog nooit gelukt. Iedereen moet een begin maken en ik hoop dat het hem wel gaat lukken zodat we van het zwaar zieke systeem wat de PVDA heeft groot gemaakt afkomen.quote:Op vrijdag 7 september 2012 14:13 schreef Tomatenboer het volgende:
Ik begrijp niet dat mensen die SOPN serieus kunnen nemen.
Hier een interview met de lijsttrekker van de SOPN:
http://nos.nl/video/415063-johan-oldenkamp-van-de-sopn.html
Echt een helder licht. Eenvoudig samen te vatten met
Misschien kan je wat duidelijker zijn want met google kom ik niet waar ik wezen moet?quote:Op vrijdag 7 september 2012 14:08 schreef eriksd het volgende:
[..]
BNW is wellicht een forum voor je.
Dank je en dat van de Fed die de baas is van de ECB heeft gisteren op de voorpagina van de Volkskrant online gestaan.quote:
Dat zal vast, maar dit topic gaat over de peilingen. Maak anders even een eigen topic aan.quote:Op vrijdag 7 september 2012 16:09 schreef GratisEnergie het volgende:
[..]
Dank je en dat van de Fed die de baas is van de ECB heeft gisteren op de voorpagina van de Volkskrant online gestaan.
Lijkt er dus op dat het weer net zo spannend gaat worden als de afgelopen verkiezingen.quote:Op vrijdag 7 september 2012 19:39 schreef MrBadGuy het volgende:
Bij Maurice de Hond is de PvdA 2 gestegen en staat nu op 32, VVD blijft op 33 en SP zakt 2 en komt op 23. De overige partijen blijven gelijk.
Heeft D66 vaak last van, als de verkiezingen ver weg zijn dan geven veel mensen ze een kans, maar als er bijna gestemd moet worden dan gaan toch veel mensen (al dan niet vanwege strategische redenen) naar andere partijen toe.quote:Op vrijdag 7 september 2012 19:43 schreef NaturalScience het volgende:
Ik snap echt niet dat de D66 de afgelopen weken toch een paar zetels heeft verloren in de peilingen.
Het zou erg mooi zijn om de D66 in ieder geval 15 zetels te zien halen!
Strategische stemmers op de VVD/PvdA. Lijkt me logisch.quote:Op vrijdag 7 september 2012 19:43 schreef NaturalScience het volgende:
Ik snap echt niet dat de D66 de afgelopen weken toch een paar zetels heeft verloren in de peilingen.
Maar aanzienlijk minder dan ze een paar weken geleden hadden.quote:Op vrijdag 7 september 2012 20:34 schreef ItaloDancer het volgende:
Toch nog best veel hardcore SP'ers dan.
Dat is waar. Al zijn dat waarschijnlijk voornamelijk kiezers die in 2010 PvdA hebben gestemd, dus die komen vrij makkelijk terugquote:Op vrijdag 7 september 2012 20:35 schreef MrBadGuy het volgende:
[..]
Maar aanzienlijk minder dan ze een paar weken geleden hadden.
Wat ik zou willen kan ik ook niet in één bepaalde partij vinden, maar elke keer sta ik toch weer het dichtst bij (of het minst ver van) dezelfde partij. Ik stem al sinds 2003 (mijn eerste verkiezingen) bij alle verkiezingen op dezelfde partij, niet omdat ik vastgeroest zit oid, maar puur omdat ik mij het meest in die partij kan vindenquote:Op vrijdag 7 september 2012 20:39 schreef De_Kardinaal het volgende:
Ik snap mensen niet die jarenlang op dezelfde partij blijven stemmen. Ik zweef altijd, want wat ik graag zou willen zien kan ik nooit in één bepaalde partij vinden.
Ik ben vrij rechts en vrij links, maar ik kan mij nooit in een middenpartij vinden.quote:Op vrijdag 7 september 2012 20:43 schreef MrBadGuy het volgende:
[..]
Wat ik zou willen kan ik ook niet in één bepaalde partij vinden, maar elke keer sta ik toch weer het dichtst bij (of het minst ver van) dezelfde partij. Ik stem al sinds 2003 (mijn eerste verkiezingen) bij alle verkiezingen op dezelfde partij, niet omdat ik vastgeroest zit oid, maar puur omdat ik mij het meest in die partij kan vinden
Heb ik ook, ik denk dat dit voor de meeste mensen geldt ook. Maar ik kan het me ook wel voorstellen dat je eigen visie duidelijk overeenkomt met één bepaalde partij.quote:Op vrijdag 7 september 2012 20:39 schreef De_Kardinaal het volgende:
Ik snap mensen niet die jarenlang op dezelfde partij blijven stemmen. Ik zweef altijd, want wat ik graag zou willen zien kan ik nooit in één bepaalde partij vinden.
Ik ben vrij rechts (klassiek liberaal) en atheïst, dus dan blijft er in het algemeen vrij weinig over te kiezenquote:Op vrijdag 7 september 2012 20:44 schreef De_Kardinaal het volgende:
[..]
Ik ben vrij rechts en vrij links, maar ik kan mij nooit in een middenpartij vinden.
Doe dan maar een klassiek liberaal kabinet zoals Thorbecke. Een liberaal kabinet dat dankzij de Katholieken in het zadel wordt gehouden zoals dat gold voor vrijwel elk liberaal kabinet. Tja, de katholieke partij was dan zelf ook rechts.quote:Op vrijdag 7 september 2012 20:45 schreef MrBadGuy het volgende:
[..]
Ik ben vrij rechts (klassiek liberaal) en atheïst, dus dan blijft er in het algemeen vrij weinig over te kiezen
Nek aan nek race tussen de VVD en de PvdA is altijd slecht voor D66 omdat ze er precies tussenin zitten, met als resultaat dat de rechtervleugel uitwijkt naar de VVd en de linkervleugel naar de PvdA.quote:Op vrijdag 7 september 2012 19:43 schreef NaturalScience het volgende:
Ja, met als resultaat dat ze precies met z'n drieën een coalitie gaan vormen.quote:Op zaterdag 8 september 2012 00:18 schreef Thanatos45 het volgende:
Nek aan nek race tussen de VVD en de PvdA is altijd slecht voor D66 omdat ze er precies tussenin zitten, met als resultaat dat de rechtervleugel uitwijkt naar de VVd en de linkervleugel naar de PvdA.
Even een serieuze vraag;quote:
Ik vind 't prima, ik stem toch al D66 dus kom maar op met Paars IIIquote:Op zaterdag 8 september 2012 00:28 schreef Arcee het volgende:
[..]
Ja, met als resultaat dat ze precies met z'n drieën een coalitie gaan vormen.
Jaaaa dag... als je even gaat zoeken kun je die van iedere partij wel vinden.....quote:Op zaterdag 8 september 2012 00:29 schreef Adrenaline0182 het volgende:
[..]
Even een serieuze vraag;
Hoe kijk jij tegen al die falende PvdA bestuurders en burgemeesters aan in bijvoorbeeld Gouda, Utrecht en Hilversum?
Noem mij 1 burgemeester van een andere partij die bijvoorbeeld gescheiden loketten subsidieert en keer op keer homo's laat weg pesten uit de stad. Maak het even concreet.quote:Op zaterdag 8 september 2012 00:32 schreef Symphonic het volgende:
[..]
Jaaaa dag... als je even gaat zoeken kun je die van iedere partij wel vinden.....
Precies, maar om de een of andere reden wordt het PvdA'ers altijd harder aangerekend.quote:Op zaterdag 8 september 2012 00:32 schreef Symphonic het volgende:
[..]
Jaaaa dag... als je even gaat zoeken kun je die van iedere partij wel vinden.....
precies, en aan 1 moddersmijtende Geert hebben we wel genoegquote:Op zaterdag 8 september 2012 00:34 schreef remlof het volgende:
[..]
Precies, maar om de een of andere reden wordt het PvdA'ers altijd harder aangerekend.
Boeit dat? Het gaat om de tweede kamer, niet om de gemeente. Bovendien heb je 0,0 invloed op de burgemeesterskeuze dus als je daarom niet op een partij stemt in een heel andere verkiezing vind ik dat wel heel zwak.quote:Op zaterdag 8 september 2012 00:33 schreef Adrenaline0182 het volgende:
[..]
Noem mij 1 burgemeester van een andere partij die bijvoorbeeld gescheiden loketten subsidieert en keer op keer homo's laat weg pesten uit de stad. Maak het even concreet.
Je hebt het nu over één persoon, er zijn ook genoeg falende CDA- en VVD-burgemeesters.quote:Op zaterdag 8 september 2012 00:33 schreef Adrenaline0182 het volgende:
[..]
Noem mij 1 burgemeester van een andere partij die bijvoorbeeld gescheiden loketten subsidieert en keer op keer homo's laat weg pesten uit de stad. Maak het even concreet.
Fijn dat je er zo makkelijk mee omgaat. Ja, dat heeft er wel degelijk iets mee te maken. Heeft overigens niets met mijn stemkeuze te maken, die keuze maak ik ander vanwege het gehele partijprogramma.quote:Op zaterdag 8 september 2012 00:36 schreef Thanatos45 het volgende:
[..]
Boeit dat? Het gaat om de tweede kamer, niet om de gemeente. Bovendien heb je 0,0 invloed op de burgemeesterskeuze dus als je daarom niet op een partij stemt in een heel andere verkiezing vind ik dat wel heel zwak.
en vergeet niet de Sp-ers, D66-ers, CDA-ers, en weglopende PVV-ersquote:Op zaterdag 8 september 2012 00:37 schreef remlof het volgende:
[..]
Je hebt het nu over één persoon, er zijn ook genoeg falende CDA- en VVD-burgemeesters.
Je wordt niet concreet. Jammer. Maar ik hoor dus niet hoe jij er over denkt, maar we vervallen in jij-bakken. Jammer.quote:Op zaterdag 8 september 2012 00:37 schreef remlof het volgende:
[..]
Je hebt het nu over één persoon, er zijn ook genoeg falende CDA- en VVD-burgemeesters.
Ach, die hele Mona keizer stelt toch ook geen ene reet voor.quote:Op zaterdag 8 september 2012 00:20 schreef Symphonic het volgende:
Net met plaatsvervangende schaamte zitten kijken naar RTL4
Ze hadden echt voor Mona moeten kiezen als lijsttrekker. Deze charismaloze drop*** gaat ze nog een hoop stemmen kosten, en deze wanhopige poging om aan te klampen bij de PVV nog wel meer denk ik:
Buma laat Al-Qaida-uitspraak Knops passeren
jij bent wel lekker concreet... Ik ken een partij waar je zo een reserve zetel kunt claimen...quote:Op zaterdag 8 september 2012 00:39 schreef Adrenaline0182 het volgende:
[..]
Je wordt niet concreet. Jammer. Maar ik hoor dus niet hoe jij er over denkt, maar we vervallen in jij-bakken. Jammer.
Concreet voorbeeld: In Utrecht woont een Roma gezin al heel lang op kosten van de gemeenschap in een villa. Er zijn genoeg Nederlanders die met moeite hun huur kunnen betalen.quote:Op zaterdag 8 september 2012 00:39 schreef Symphonic het volgende:
[..]
en vergeet niet de Sp-ers, D66-ers, CDA-ers, en weglopende PVV-ers
Dat is op het eerste gezicht een slechte zaak, maar je vertelt er niet bij waarom die Roma daar op kosten van de gemeente zitten.quote:Op zaterdag 8 september 2012 00:40 schreef Adrenaline0182 het volgende:
[..]
Concreet voorbeeld: In Utrecht woont een Roma gezin al heel lang op kosten van de gemeenschap in een villa. Er zijn genoeg Nederlanders die met moeite hun huur kunnen betalen.
Hoe verklaar je dat. Juist als Partij van de Arbeid stemmer. Kom op.
Ik vind het niet rijmen, dat een partij die lokaal de boel niet in de hand kan houden, dat wel landelijk denkt te kunnen. Waarom rekent niemand hen daar op af?quote:Op zaterdag 8 september 2012 00:50 schreef Thanatos45 het volgende:
[..]
Dat is op het eerste gezicht een slechte zaak, maar je vertelt er niet bij waarom die Roma daar op kosten van de gemeente zitten.
Maar ik zie nog steeds niet in wat dit met de 2e kamerverkiezingen te maken heeft? Als je het niet eens bent met de PvdA in je gemeente dan stem je toch bij de gemeenteraadsverkiezingen wat anders?
Geen PvdA stemmer overigens.
ik stem geen PvdA en als je voor je examen demagogie zit hoef ik je geen succes te wensen, je kunt dat primaquote:Op zaterdag 8 september 2012 00:40 schreef Adrenaline0182 het volgende:
[..]
Concreet voorbeeld: In Utrecht woont een Roma gezin al heel lang op kosten van de gemeenschap in een villa. Er zijn genoeg Nederlanders die met moeite hun huur kunnen betalen.
Hoe verklaar je dat. Juist als Partij van de Arbeid stemmer. Kom op.
Duidelijk. Niemand die het beleid veroordeeld. Brrrr, snel weg hier!quote:Op zaterdag 8 september 2012 00:53 schreef Symphonic het volgende:
[..]
ik stem geen PvdA en als je voor je examen demagogie zit hoef ik je geen succes te wensen, je kunt dat prima
Er zitten andere mensen in de 2e kamer? Als een Philips-afdelinkje in Tietjerkstradeel de boel grondig verkloot is toch niet ineens heel Philips een kutbedrijf? Zelfde voor de PvdA.quote:Op zaterdag 8 september 2012 00:52 schreef Adrenaline0182 het volgende:
[..]
Ik vind het niet rijmen, dat een partij die lokaal de boel niet in de hand kan houden, dat wel landelijk denkt te kunnen. Waarom rekent niemand hen daar op af?
Nogmaals: IEDERE partij heeft wel een stapeltje van deze voorbeelden, dus donder nu maar lekker op met je demagogische gezever tegen de PvdAquote:Op zaterdag 8 september 2012 00:52 schreef Adrenaline0182 het volgende:
[..]
Ik vind het niet rijmen, dat een partij die lokaal de boel niet in de hand kan houden, dat wel landelijk denkt te kunnen. Waarom rekent niemand hen daar op af?
vergeet niet de deur achter je te sluiten en de sleutel zorgvuldig weg te gooienquote:Op zaterdag 8 september 2012 00:54 schreef Adrenaline0182 het volgende:
[..]
Duidelijk. Niemand die het beleid veroordeeld. Brrrr, snel weg hier!
En hoe denk jij dat een Utrechter die voor de gemeenteraad gaat stemmen hier ook maar iets over te zeggen heeft?quote:Op zaterdag 8 september 2012 00:52 schreef Adrenaline0182 het volgende:
[..]
Je hebt dan een links blok dat minstens twee keer zo groot is als het rechtse blok, dus nee, gaat niet werken. Paars is veel beter in evenwicht met een VVD en PvdA die bijna even groot zijn.quote:Op zaterdag 8 september 2012 00:57 schreef MrBaas het volgende:
PvdA-SP-CDA-D66 is mogelijk maar sluiten CDA & D66 dit nou uit of niet?
Ze zeggen geen linkse experimenten te willen, maar naar mijn mening is dit een middenkabinet.
PvdA en VVD, dat gaat toch nooit werken. Die verschillen zijn toch veel te groot?quote:Op zaterdag 8 september 2012 01:08 schreef Thanatos45 het volgende:
[..]
Je hebt dan een links blok dat minstens twee keer zo groot is als het rechtse blok, dus nee, gaat niet werken. Paars is veel beter in evenwicht met een VVD en PvdA die bijna even groot zijn.
uhhhhh paars is eerder succesvol geweest (en gewoon 2x 4 jaar)quote:Op zaterdag 8 september 2012 01:09 schreef MrBaas het volgende:
[..]
PvdA en VVD, dat gaat toch nooit werken. Die verschillen zijn toch veel te groot?
De VVD is nu wel veel conservatiever dan in de jaren 90, maar de tendens onder de bevolking gaat nu weer behoorlijk naar links (pvda + sp meer dan 50 zetels) dus ik denk dat de VVD niet anders kan dan zich aanpassen. Ze hebben het geprobeerd over rechrs na de vorige verkiezingen en dat was een groot fiasco.quote:Op zaterdag 8 september 2012 01:30 schreef Symphonic het volgende:
[..]
uhhhhh paars is eerder succesvol geweest (en gewoon 2x 4 jaar)
blonde dozen of kale koppen.....zoals Samsom, tomatenboer?quote:Op zaterdag 8 september 2012 00:40 schreef Tomatenboer het volgende:
[..]
Zo, dat moest er ff uit. Ik kan er niet tegen als mensen als aanstormend talent worden gezien of worden opgehemeld terwijl het in de praktijk holle vaten en blonde dozen zijn.
D66 heeft de SP al zo goed als uitgesloten en het CDA zal er ook niet op zitten te wachten. Gaat hem dus niet wordenquote:Op zaterdag 8 september 2012 00:57 schreef MrBaas het volgende:
PvdA-SP-CDA-D66 is mogelijk maar sluiten CDA & D66 dit nou uit of niet?
Ze zeggen geen linkse experimenten te willen, maar naar mijn mening is dit een middenkabinet.
Precies wat ik al verwachttequote:Op zaterdag 8 september 2012 20:13 schreef remlof het volgende:
Peiling: VVD en PvdA nu gelijk
Jetzt geht's loss!
Dat de VVD toch nog groeit moet wel ten koste gaan van de PVV, straks even Nieuwsuur kijken voor alle cijfers.quote:Op zaterdag 8 september 2012 20:15 schreef ItaloDancer het volgende:
[..]
Precies wat ik al verwachtte![]()
Beide partijen trekken veel strategische stemmers aan in de laatste dagen voor de verkiezingen, maar de PvdA meer dan de VVD.
Dat was vroeger bijna altijd zo, dat twee partijen samen de meerderheid haddenquote:Op zaterdag 8 september 2012 20:18 schreef Arcee het volgende:
Zou wat zijn als ze sámen meer dan 75 zetels halen...
Nou ja, daar hebben ze nog wel beide 3 extra zetels voor nodig.
Betekent wel dat er meer kandidaten zullen komen naast D66 en CDA, zoals ChristenUnie.quote:Op zaterdag 8 september 2012 20:18 schreef Arcee het volgende:
Zou wat zijn als ze sámen meer dan 75 zetels halen...
Nou ja, daar hebben ze nog wel beide 3 extra zetels voor nodig.
PVV heeft altijd een 'verborgen marge', waarschijnlijk is de PvdA de grootste nu.quote:Op zaterdag 8 september 2012 20:18 schreef remlof het volgende:
[..]
Dat de VVD toch nog groeit moet wel ten koste gaan van de PVV, straks even Nieuwsuur kijken voor alle cijfers.
True, true, de politieke versplintering went snel.quote:Op zaterdag 8 september 2012 20:19 schreef remlof het volgende:
Dat was vroeger bijna altijd zo, dat twee partijen samen de meerderheid hadden
Denk 't eigenlijk ook.quote:Op zaterdag 8 september 2012 20:20 schreef AlexanderDeGrote het volgende:
[..]
PVV heeft altijd een 'verborgen marge', waarschijnlijk is de PvdA de grootste nu.
Lekker belangrijk dat D66 allerlei partijen uit wil sluiten. Hoe groot zijn ze?quote:Op zaterdag 8 september 2012 10:25 schreef MrBadGuy het volgende:
[..]
D66 heeft de SP al zo goed als uitgesloten en het CDA zal er ook niet op zitten te wachten. Gaat hem dus niet worden
Beter maar, SP helpt Nederland naar de klote.quote:Op zaterdag 8 september 2012 20:19 schreef AlexanderDeGrote het volgende:
Wil niet eens weten waar de SP nu staat. Ongelofelijk, twee jaar lang hard gewerkt en de mensen die consistent achter dat verhaal stonden gaan nu voor een paardenrace. En dan vergeten wat er de jaren daarvoor gebeurd is. Ok, Roemer had wat mindere momenten maar dit is onverdiend.
Moet je kijken wat voor mensen nu blij zijn met de winst van de PvdA man.quote:Op zaterdag 8 september 2012 21:10 schreef kurk_droog het volgende:
[..]
Beter maar, SP helpt Nederland naar de klote.
"altijd" is een nogal linke voorspelling, op basis van 2 Tweede-Kamerverkiezingen. Ik mag toch hopen dat Synovate nu weet hoe dit gecompenseerd dient te worden. Bij de Statenverkiezingen vorig jaar scoorde de PVV uiteindelijk licht lager dan voorspeld werd door Synovate of De Hond.quote:Op zaterdag 8 september 2012 20:20 schreef AlexanderDeGrote het volgende:
[..]
PVV heeft altijd een 'verborgen marge', waarschijnlijk is de PvdA de grootste nu.
Alleen Paul van FOK!, voor zover ik weet.quote:Op zaterdag 8 september 2012 21:11 schreef AlexanderDeGrote het volgende:
Moet je kijken wat voor mensen nu blij zijn met de winst van de PvdA man.
Ik heb al eerder opgemerkt dat door de huidige gehanteerde methode van De Hond geen onderschatting van de PVV in de peilingen van (in ieder geval) De Hond is te verwachten, tenzij kiezers in het stemhokje ter plekke last van de onderbuik krijgen (niet helemaal uit te sluiten natuurlijk).quote:Op zaterdag 8 september 2012 21:15 schreef freako het volgende:
[..]
"altijd" is een nogal linke voorspelling, op basis van 2 Tweede-Kamerverkiezingen. Ik mag toch hopen dat Synovate nu weet hoe dit gecompenseerd dient te worden. Bij de Statenverkiezingen vorig jaar scoorde de PVV uiteindelijk licht lager dan voorspeld werd door Synovate of De Hond.
Nee, dat weet hij niet. Je mag immers niet met z'n tweeën in een stemhokje staan. De Hond weet wat de gepeilden zéggen dat ze gestemd hebben. En dat kan nogal afwijken van de daadwerkelijke uitslag. Stemmers op een van de verliezende partijen durven daar bijvoorbeeld naderhand niet meer altijd voor uit te komen.quote:Op zaterdag 8 september 2012 21:24 schreef ItaloDancer het volgende:
[..]
De Hond weet namelijk van alle deelnemers aan zijn peiling wat zij tijdens de TK-verkiezingen in 2010 gestemd hebben.
Maar daar hebben die mensen dan al wel toestemming voor gegeven neem ik aan? De mensen die sowieso al niet willen dat iemand hun politieke voorkeur weet, die groep is waarschijnlijk groter bij extremere partijen als de PVV en de SP, zullen niet meedoen met de peiling van De Hond. Blijft dus de vraag hoe hiervoor gecorrigeerd wordt, in hoeverre de gepeilde groep een representatieve afspiegeling is van de kiezer.quote:Op zaterdag 8 september 2012 21:24 schreef ItaloDancer het volgende:
[..]
Ik heb al eerder opgemerkt dat door de huidige gehanteerde methode van De Hond geen onderschatting van de PVV in de peilingen van (in ieder geval) De Hond is te verwachten, tenzij kiezers in het stemhokje ter plekke last van de onderbuik krijgen (niet helemaal uit te sluiten natuurlijk).
De Hond weet namelijk van alle deelnemers aan zijn peiling wat zij tijdens de TK-verkiezingen in 2010 gestemd hebben. Deze mensen zijn dus al niet 'bang' om PVV in te vullen wanneer hen gevraagd wordt naar hun politieke voorkeur.
zeker, maar is daar geen correctiefactor voor?quote:Op zaterdag 8 september 2012 21:27 schreef freako het volgende:
[..]
Nee, dat weet hij niet. Je mag immers niet met z'n tweeën in een stemhokje staan. De Hond weet wat de gepeilden zéggen dat ze gestemd hebben. En dat kan nogal afwijken van de daadwerkelijke uitslag. Stemmers op een van de verliezende partijen durven daar bijvoorbeeld naderhand niet meer altijd voor uit te komen.
Voordat ik op 'posten' drukte, dacht ik zal ik toch niet 'De Hond weet namelijk van alle deelnemers wat zij gezegd hebben dat ze gestemd hebben', maar heb het toch zo gelaten, omdat het voor zich spreekt. Maar je hebt wel gelijk natuurlijk, al vraag ik me af hoe vaak het voorkomt dat iemand daar over liegt. Dan kun je net zo goed liegen over je huidige voorkeur.quote:Op zaterdag 8 september 2012 21:27 schreef freako het volgende:
[..]
Nee, dat weet hij niet. Je mag immers niet met z'n tweeën in een stemhokje staan. De Hond weet wat de gepeilden zéggen dat ze gestemd hebben. En dat kan nogal afwijken van de daadwerkelijke uitslag. Stemmers op een van de verliezende partijen durven daar bijvoorbeeld naderhand niet meer altijd voor uit te komen.
Dat maakt niet uit, want er wordt gekeken hoeveel procent van de kiezers uit 2010 wederom van plan is dezelfde partij te stemmen, en hoe groot de aanwas is afkomstig van andere partijen.quote:Op zaterdag 8 september 2012 21:27 schreef Felagund het volgende:
[..]
Maar daar hebben die mensen dan al wel toestemming voor gegeven neem ik aan? De mensen die sowieso al niet willen dat iemand hun politieke voorkeur weet, die groep is waarschijnlijk groter bij extremere partijen als de PVV en de SP, zullen niet meedoen met de peiling van De Hond. Blijft dus de vraag hoe hiervoor gecorrigeerd wordt, in hoeverre de gepeilde groep een representatieve afspiegeling is van de kiezer.
Je kunt op die manier ook een peiling een gewenste richting op duwen. Als verstokte PvdA-stemmer invullen dat je de vorige keer SP hebt gestemd, maar nu naar de PvdA gaat.quote:Op zaterdag 8 september 2012 21:30 schreef ItaloDancer het volgende:
[..]
Voordat ik op 'posten' drukte, dacht ik zal ik toch niet 'De Hond weet namelijk van alle deelnemers wat zij gezegd hebben dat ze gestemd hebben', maar heb het toch zo gelaten, omdat het voor zich spreekt. Maar je hebt wel gelijk natuurlijk, al vraag ik me af hoe vaak het voorkomt dat iemand daar over liegt. Dan kun je net zo goed liegen over je huidige voorkeur.
Het kan zijn dat bijvoorbeeld er relatief veel zwevende kiezers zitten in de groep, of juist relatief weinig, waardoor de veranderingen in de peilingen overschat respectievelijk onderschat worden. Je blijft het probleem houden dat je moet inschatten hoe representatief de veranderingen van de subgroep waarin je hebt gepeild zijn voor veranderingen in de totale groep (alle kiezers).quote:Op zaterdag 8 september 2012 21:34 schreef ItaloDancer het volgende:
[..]
Dat maakt niet uit, want er wordt gekeken hoeveel procent van de kiezers uit 2010 wederom van plan is dezelfde partij te stemmen, en hoe groot de aanwas is afkomstig van andere partijen.
Vroeger pastte hij ook een uitgebreide correctie toe, maar ik weet niet of dat nu nog gebruikt wordt (omdat hij nu uitgaat van hoe er tijdens de TK2010 gestemd is).
Je hebt wel een punt ja.quote:Op zaterdag 8 september 2012 21:41 schreef freako het volgende:
[..]
Je kunt op die manier ook een peiling een gewenste richting op duwen. Als verstokte PvdA-stemmer invullen dat je de vorige keer SP hebt gestemd, maar nu naar de PvdA gaat.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |