abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_116299601
Welkom in het enige echte Werkzoekend Topic.

In dit topic kun je terecht als je (binnenkort) werkzoekend bent. Een beetje mentale support en hulp bij vragen is de strekking van dit topic.

Het zou leuk zijn als we vermelden welke opleiding je gevolgd hebt, naar wat je op zoek bent en hoelang al.

Vorige deel:

http://forum.fok.nl/topicchain/prev/1861121

De OP vind je hier.

Veel succes iedereen met het vinden van een baan. ^O^

Misschien een leuk idee om mensen hier toe te voegen die werk zoeken. Dan kunnen we wellicht elkaar een beetje helpen met het vinden van werk.
Verkrijgbaar met diverse letter- en cijfercombinaties!
pi_116300216
Weer 2 uur wezen zoeken en 1 functie gezien die enigszins interessant is maar waar ik te onervaren voor ben :') toch even proberen vanmiddag.
In tijden van crisis moet je niet met lastenverhogingen komen.
  zondag 2 september 2012 @ 13:11:11 #3
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_116300873
quote:
3s.gif Op zondag 2 september 2012 10:54 schreef Swetsenegger het volgende:

[..]

Het feit dat je in die tien jaar niet geswitched ben kan ook betekenen dat je bijvoorbeeld wars van verandering bent. Dan zit het dus NIET goed met je softskills.
Als je toch goed zit waar je zit, waarom veranderen?
Dat geeft weer aan waarom je geen HR&O manager bij zo'n gesprek moet hebben. Een politieagent bewijst z'n waarde door bonnen uit te schrijven, een psychiater door diagnoses te stellen, een kwaliteitscontroleur door dingen af te keuren, en een HR&O manager door te nitpicken op zulke dingetjes. Als bedrijf zit je dan opgescheept met brandhout dat wel toevallig op de juiste manier door de hoepeltjes sprong maar verder er geen zak van bakt.
Trots lid van het 👿 Duivelse Viertal 👿
Een gedicht over Maanvis
Het ONZ / [KAMT] Kennis- en Adviescentrum Maanvis Topics , voor al je vragen over mijn topiques!
  FOK!-Schrikkelbaas zondag 2 september 2012 @ 13:14:01 #4
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_116300960
quote:
0s.gif Op zondag 2 september 2012 13:11 schreef Maanvis het volgende:

[..]

Als je toch goed zit waar je zit, waarom veranderen?
Ik zeg toch niet dat dat MOET? Maar het feit dat die persoon niet van plek gewijzigd is KAN op een onderliggende eigenschap duiden. Aan HR om dat te beoordelen.

quote:
Dat geeft weer aan waarom je geen HR&O manager bij zo'n gesprek moet hebben. Een politieagent bewijst z'n waarde door bonnen uit te schrijven, een psychiater door diagnoses te stellen, een kwaliteitscontroleur door dingen af te keuren, en een HR&O manager door te nitpicken op zulke dingetjes. Als bedrijf zit je dan opgescheept met brandhout dat wel toevallig op de juiste manier door de hoepeltjes sprong maar verder er geen zak van bakt.
Ja dat zal best eens gebeuren. Daarnaast zal het vaker voorkomen dat HR een potentieel slechte werknemer buiten de deur gehouden heeft en dat concrete cijfers dat aantonen. Bedrijven zijn in de regel niet erg happig op het in dienst houden van mensen die het bedrijf geen geld opleveren, of nog erger, kosten.
  zondag 2 september 2012 @ 13:21:14 #5
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_116301191
quote:
7s.gif Op zondag 2 september 2012 13:14 schreef Swetsenegger het volgende:

[..]

Ik zeg toch niet dat dat MOET? Maar het feit dat die persoon niet van plek gewijzigd is KAN op een onderliggende eigenschap duiden. Aan HR om dat te beoordelen.
Bel dan referenties na ipv het te concluderen uit een gesprek. Hoevaak hoor je niet verhalen van mensen die om een compleet knullige manier afgewezen worden, terwijl ze jarenlang ervaring hebben en nooit klachten, problemen of reprimandes gehad hebben.

quote:
Ja dat zal best eens gebeuren. Daarnaast zal het vaker voorkomen dat HR een potentieel slechte werknemer buiten de deur gehouden heeft en dat concrete cijfers dat aantonen. Bedrijven zijn in de regel niet erg happig op het in dienst houden van mensen die het bedrijf geen geld opleveren, of nog erger, kosten.
Je houdt er ook potentieel goeie mensen mee buiten. Steve jobs zou bij zo'n nitpickende HR&O manager allang afgewezen zijn omdat ie te eigenzinnig is, met zulke in de pas lopende mensen blijf je een bedrijfje dat rommelt in de marge terwijl je vaak juist excentriekelingen nodig hebt die durven te innoveren en niet op de gebaande wegen gaan.
Een gedicht over Maanvis
Het ONZ / [KAMT] Kennis- en Adviescentrum Maanvis Topics , voor al je vragen over mijn topiques!
  FOK!-Schrikkelbaas zondag 2 september 2012 @ 13:25:48 #6
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_116301339
quote:
0s.gif Op zondag 2 september 2012 13:21 schreef Maanvis het volgende:

[..]

Bel dan referenties na ipv het te concluderen uit een gesprek. Hoevaak hoor je niet verhalen van mensen die om een compleet knullige manier afgewezen worden, terwijl ze jarenlang ervaring hebben en nooit klachten, problemen of reprimandes gehad hebben.
Je vergeet alleen dat bedrijven vaak een knullige reden geven omdat ze er in de regel niets mee opschieten als ze de echte reden zouden geven. Waarom een sollicitant afbranden met de echte redenen. Je koopt er niets voor.

quote:
[..]

Je houdt er ook potentieel goeie mensen mee buiten.
Wie zegt dat? Jij gaat er bij voorbaat vanuit dat HR aan de lopende band sollicitanten afwijzen die de beste match voor de vacature zouden zijn. Ik betwijfel dat ten zeerste.

quote:
Steve jobs zou bij zo'n nitpickende HR&O manager allang afgewezen zijn omdat ie te eigenzinnig is, met zulke in de pas lopende mensen blijf je een bedrijfje dat rommelt in de marge terwijl je vaak juist excentriekelingen nodig hebt die durven te innoveren en niet op de gebaande wegen gaan.
:') Je hebt maar een enkele excentriekeling nodig. De rest moet gewoon doen wat hem opgedragen wordt. Als iedereen in je bedrijf maar van de gebaande paden wil afwijken komt er geen product af in de gestelde termijn voor het beschikbare budget.
  zondag 2 september 2012 @ 13:30:03 #7
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_116301462
Anyway, het hele gesprek kwam hierop omdat je mensen afwijst omdat ze 1x een cliche antwoord geven op een standaardvraag die je stelt. Kun je nagaan hoe dat voelt voor een sollicitant, opleiding, ervaring goed, referenties uitstekend, gesprek klikt ontzettend goed, HR manager stelt een cliche vraag en je geeft een cliche antwoord -> afgewezen.
Een gedicht over Maanvis
  FOK!-Schrikkelbaas zondag 2 september 2012 @ 13:32:30 #8
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_116301544
quote:
0s.gif Op zondag 2 september 2012 13:30 schreef Maanvis het volgende:
Anyway, het hele gesprek kwam hierop omdat je mensen afwijst omdat ze 1x een cliche antwoord geven op een standaardvraag die je stelt. Kun je nagaan hoe dat voelt voor een sollicitant, opleiding, ervaring goed, referenties uitstekend, gesprek klikt ontzettend goed, HR manager stelt een cliche vraag en je geeft een cliche antwoord -> afgewezen.
Geloof me, iemand die zulke antwoorden geeft, geeft op andere vargen ook stupide antwoorden. Ik heb wat kutkandidaten voorbij zien komen. Die op papier echt een goede match hadden maar die ik niet in een bedrijf los zou willen laten.

Want uiteraard wordt NIEMAND op 1 vraag afgewezen. Maar als je al zo fantasieloos bent dat je een clichematig kutantwoord geeft op die vraag....
  FOK!-Schrikkelbaas zondag 2 september 2012 @ 13:34:31 #9
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_116301606
Maar he, het was slechts een tip he. Als werkzoekenden zich vooral een kont tegen de krib en hakken in het zand houding willen aanmeten tov HR medewerkers... be my guest.
  zondag 2 september 2012 @ 13:37:31 #10
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_116301696
quote:
0s.gif Op zondag 2 september 2012 13:32 schreef Swetsenegger het volgende:

[..]

Geloof me, iemand die zulke antwoorden geeft, geeft op andere vargen ook stupide antwoorden. Ik heb wat kutkandidaten voorbij zien komen. Die op papier echt een goede match hadden maar die ik niet in een bedrijf los zou willen laten.
ook niet als ze positieve referenties hadden bij andere bedrijven? Hoe kun jij het beter beoordelen na 10 minuten dan mensen die in totaal 10 jaar met 'm gewerkt hebben?

quote:
Want uiteraard wordt NIEMAND op 1 vraag afgewezen. Maar als je al zo fantasieloos bent dat je een clichematig kutantwoord geeft op die vraag....
Dat zei je eerst wel, vandaar dat deze discussie ontstond. En sowieso, als je geen cliché antwoorden wilt moet je geen cliché vragen stellen. Wat zijn je goede en slechte eigenschappen; elke sollicitant heeft dat hele riedeltje al keivaak afgewerkt en vantevoren bedacht of besproken op een UWV workshop. Je krijgt dan gewoon een robot-antwoord ipv een spontaan antwoord.
Een gedicht over Maanvis
  FOK!-Schrikkelbaas zondag 2 september 2012 @ 13:39:15 #11
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_116301764
quote:
0s.gif Op zondag 2 september 2012 13:37 schreef Maanvis het volgende:

[..]

ook niet als ze positieve referenties hadden bij andere bedrijven? Hoe kun jij het beter beoordelen na 10 minuten dan mensen die in totaal 10 jaar met 'm gewerkt hebben?
Yep, er bestaat ook zoiets als bedrijfscultuur. Sommige mensen passen gewoon niet.

quote:
[..]

Dat zei je eerst wel, vandaar dat deze discussie ontstond. En sowieso, als je geen cliché antwoorden wilt moet je geen cliché vragen stellen. Wat zijn je goede en slechte eigenschappen; elke sollicitant heeft dat hele riedeltje al keivaak afgewerkt en vantevoren bedacht of besproken op een UWV workshop. Je krijgt dan gewoon een robot-antwoord ipv een spontaan antwoord.
Ik heb anders zat mensen gewoon spontane antwoorden op zulke vragen horen geven.

Maar joh, ga jij toch lekker als je ooit een sollicitatie heb lekker kutantwoordjes geven om de HR medewerker dwars te zitten. :)
  zondag 2 september 2012 @ 13:43:07 #12
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_116301868
quote:
4s.gif Op zondag 2 september 2012 13:34 schreef Swetsenegger het volgende:
Maar he, het was slechts een tip he. Als werkzoekenden zich vooral een kont tegen de krib en hakken in het zand houding willen aanmeten tov HR medewerkers... be my guest.
Volgens mij zijn het eerder de HR medewerkers die hun hakken in het zand gooien. Terwijl ze juist een uitgesproken kans hadden om de sollicitant te laten weten wat voor leuk bedrijf ze in komen te werken ;(.
Een gedicht over Maanvis
  FOK!-Schrikkelbaas zondag 2 september 2012 @ 13:45:54 #13
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_116301959
quote:
0s.gif Op zondag 2 september 2012 13:43 schreef Maanvis het volgende:

[..]

Volgens mij zijn het eerder de HR medewerkers die hun hakken in het zand gooien. Terwijl ze juist een uitgesproken kans hadden om de sollicitant te laten weten wat voor leuk bedrijf ze in komen te werken ;(.
Nogmaals, IK kom ze nooit tegen die er alleen maar op uit zijn om je buiten het bedrijf te houden. De HR medewerkers die IK tegen kom zijn open, vriendelijk en welbespraakt. En ja... ze stellen vragen om je uit je comfortzone te halen. Om te zien hoe je op prikkels reageert, om te zien of je makkelijk te irriteren bent, om te zien of je goed kan formuleren, etc etc.

En jij kan van mening zijn dat dat allemaal onzin skills zijn, de meeste bedrijven zijn die mening NIET toegedaan. EN die zijn van mening dat die skills beter door HR mensen beoordeeld kunnen worden dan een afdelingsmanager die welicht meer op de inhoud dan het menselijke aspect zal letten.

Hier met zijn allen als wolven tegen de maan gaan huilen dat HR medewerkers dom, kut en kortzichtig zijn vind IK dan weer dom, kut en kortzichtig.
  zondag 2 september 2012 @ 13:50:17 #14
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_116302141
quote:
0s.gif Op zondag 2 september 2012 13:45 schreef Swetsenegger het volgende:

[..]

Nogmaals, IK kom ze nooit tegen die er alleen maar op uit zijn om je buiten het bedrijf te houden. De HR medewerkers die IK tegen kom zijn open, vriendelijk en welbespraakt. En ja... ze stellen vragen om je uit je comfortzone te halen. Om te zien hoe je op prikkels reageert, om te zien of je makkelijk te irriteren bent, om te zien of je goed kan formuleren, etc etc.

En jij kan van mening zijn dat dat allemaal onzin skills zijn, de meeste bedrijven zijn die mening NIET toegedaan. EN die zijn van mening dat die skills beter door HR mensen beoordeeld kunnen worden dan een afdelingsmanager die welicht meer op de inhoud dan het menselijke aspect zal letten.

Hier met zijn allen als wolven tegen de maan gaan huilen dat HR medewerkers dom, kut en kortzichtig zijn vind IK dan weer dom, kut en kortzichtig.
Hey ik was niet degene die zei dat ie iemand na 1 cliche antwoordje wegstuurde. Daarom kreeg je deze discussie ook.
Overigens, bij de meeste bedrijven waar ik gesolliciteerd heb zat helemaal geen HR manager bij de gesprekken. Dat kon de afdelingsmanager best zelf af, beoordelen of ik een goeie jongen ben en de juiste ervaringen bezit ;).
Een gedicht over Maanvis
  FOK!-Schrikkelbaas zondag 2 september 2012 @ 13:52:08 #15
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_116302198
quote:
0s.gif Op zondag 2 september 2012 13:50 schreef Maanvis het volgende:

[..]

Hey ik was niet degene die zei dat ie iemand na 1 cliche antwoordje wegstuurde. Daarom kreeg je deze discussie ook.
Overigens, bij de meeste bedrijven waar ik gesolliciteerd heb zat helemaal geen HR manager bij de gesprekken. Dat kon de afdelingsmanager best zelf af, beoordelen of ik een goeie jongen ben en de juiste ervaringen bezit ;).
Dan heb je waarschijnlijk op een wat lagere functie gesolliciteerd.
  zondag 2 september 2012 @ 13:53:37 #16
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_116302259
quote:
0s.gif Op zondag 2 september 2012 13:52 schreef Swetsenegger het volgende:

[..]

Midcareer technische functies op HBO niveau.
Een gedicht over Maanvis
  FOK!-Schrikkelbaas zondag 2 september 2012 @ 13:54:43 #17
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_116302301
quote:
0s.gif Op zondag 2 september 2012 13:53 schreef Maanvis het volgende:

[..]

Midcareer technische functies op HBO niveau.
Ja precies, aan de uitvoerende kant waarschijnlijk?
pi_116302317
quote:
0s.gif Op zondag 2 september 2012 13:52 schreef Swetsenegger het volgende:

Nou ja, mijn meest bizarre sollicitatiegesprek was een gesprek met 1 persoon, geen HR medewerker oid. Zelfde dag kreeg ik een telefoontje dat ik was aangenomen. Baan op universitair niveau hoor.
"Dear life, When I said "can my day get any worse?" it was a rhetorical question, not a challenge."
  zondag 2 september 2012 @ 13:55:46 #19
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_116302353
quote:
0s.gif Op zondag 2 september 2012 13:54 schreef Swetsenegger het volgende:

[..]

Ja precies, aan de uitvoerende kant waarschijnlijk?
you've got it!
Een gedicht over Maanvis
  FOK!-Schrikkelbaas zondag 2 september 2012 @ 13:57:47 #20
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_116302418
quote:
0s.gif Op zondag 2 september 2012 13:55 schreef Isabeau het volgende:

[..]

Nou ja, mijn meest bizarre sollicitatiegesprek was een gesprek met 1 persoon, geen HR medewerker oid. Zelfde dag kreeg ik een telefoontje dat ik was aangenomen. Baan op universitair niveau hoor.
Ja? Maar je bent toch met mij eens dat bij de meeste senior functies met leidinggevende eigenschappen meestal een HR medewerker aanwezig is?
pi_116302470
quote:
0s.gif Op zondag 2 september 2012 13:57 schreef Swetsenegger het volgende:

Ja? Maar je bent toch met mij eens dat bij de meeste senior functies met leidinggevende eigenschappen meestal een HR medewerker aanwezig is?
Ik weet eigenlijk niet goed bij welke gesprekken een HR medewerker aanwezig is in het ziekenhuis :@ Maar voor managementfuncties zou dat best wel kunnen.
"Dear life, When I said "can my day get any worse?" it was a rhetorical question, not a challenge."
  zondag 2 september 2012 @ 14:49:15 #22
1062 Tinkepink
Niet zeuren maar poetsen
pi_116304580
quote:
0s.gif Op zondag 2 september 2012 13:57 schreef Swetsenegger het volgende:

[..]

. Dit. Plus nog wat testjesen gesprekken met de rest van het management.
Geen zorgen voor de dag van morgen.
pi_116306263
quote:
0s.gif Op zondag 2 september 2012 13:45 schreef Swetsenegger het volgende:

[..]

Kan wel zo zijn, maar waarom prikt de gemiddelde HR-medewerker dan niet door introversie en een beetje onzekerheid? Want dat is immers wel iets waar elke werkloze mee te maken heeft. Het is niet alsof iemands skills ineens compleet verdwenen zijn na een paar maandjes werkloos zijn, maar de onzekerheid over de toekomst kan behoorlijk drukken op iemands gevoel van zekerheid of zelfvertrouwen.

Het zou toch juist HR moeten zijn die dit zou moeten begrijpen aangezien ze kijken naar het menselijke aspect. In plaats daarvan wordt je afgerekend op je gevoel van onzekerheid of omdat je een keertje een fout antwoord geeft.

Ik vraag me juist af waarom HR dit niet begrijpt.
  FOK!-Schrikkelbaas zondag 2 september 2012 @ 15:47:42 #24
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_116307150
quote:
0s.gif Op zondag 2 september 2012 15:28 schreef Daboman het volgende:

[..]

Kan wel zo zijn, maar waarom prikt de gemiddelde HR-medewerker dan niet door introversie en een beetje onzekerheid? Want dat is immers wel iets waar elke werkloze mee te maken heeft. Het is niet alsof iemands skills ineens compleet verdwenen zijn na een paar maandjes werkloos zijn, maar de onzekerheid over de toekomst kan behoorlijk drukken op iemands gevoel van zekerheid of zelfvertrouwen.
Tja, wat heeft je werkgever daaraan? Niets. Dus als er een kandidaat is die dat NIET heeft en verder dezelfde skills....

quote:
Het zou toch juist HR moeten zijn die dit zou moeten begrijpen aangezien ze kijken naar het menselijke aspect. In plaats daarvan wordt je afgerekend op je gevoel van onzekerheid of omdat je een keertje een fout antwoord geeft.

Ik vraag me juist af waarom HR dit niet begrijpt.
Ik denk dat ze dat prima begrijpen. Maar als jij voor een functie iemand zoekt die stevig in zijn schoenen staat, stressbestendig is, tegen een stootje kan en er zit iemand voor je onzeker te zijn.... tja. Als je dan de keuze HEBT.
pi_116308117
quote:
0s.gif Op zondag 2 september 2012 15:47 schreef Swetsenegger het volgende:

[..]

Tja, wat heeft je werkgever daaraan? Niets. Dus als er een kandidaat is die dat NIET heeft en verder dezelfde skills....

[..]

Ik denk dat ze dat prima begrijpen. Maar als jij voor een functie iemand zoekt die stevig in zijn schoenen staat, stressbestendig is, tegen een stootje kan en er zit iemand voor je onzeker te zijn.... tja. Als je dan de keuze HEBT.
Als je onzeker bent, kan dat prima van tijdelijke aard zijn, bijv omdat je op dat moment geen werk hebt, of bijv net een nare prive-situatie hebt gehad. Of je voelt gewoon niet direct een klik. Dus ik zou gaan graven als ik van HR zou zijn. Niet naar waarom iemand onzeker is, maar naar de sterke punten. Ik wil immers weten wie ik voor me heb, niet alleen maar of iemand nou net toevallig onzeker is. Dan kan ik een volledigere beoordeling maken.

En als je introvert bent, zegt dat ook niets over of je niet tegen een stootje kunt, of stressbestendig bent, het betekent alleen dat je wat minder praat.

Verder, als HR dat begrijpt, waarom wordt dat dan ook bij functies waarbij de zaken die je noemt minder van belang zijn meegewogen?
  FOK!-Schrikkelbaas zondag 2 september 2012 @ 16:22:16 #26
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_116308596
quote:
0s.gif Op zondag 2 september 2012 16:10 schreef Daboman het volgende:

[..]

Als je onzeker bent, kan dat prima van tijdelijke aard zijn, bijv omdat je op dat moment geen werk hebt, of bijv net een nare prive-situatie hebt gehad. Of je voelt gewoon niet direct een klik. Dus ik zou gaan graven als ik van HR zou zijn. Niet naar waarom iemand onzeker is, maar naar de sterke punten. Ik wil immers weten wie ik voor me heb, niet alleen maar of iemand nou net toevallig onzeker is. Dan kan ik een volledigere beoordeling maken.

En als je introvert bent, zegt dat ook niets over of je niet tegen een stootje kunt, of stressbestendig bent, het betekent alleen dat je wat minder praat.

Verder, als HR dat begrijpt, waarom wordt dat dan ook bij functies waarbij de zaken die je noemt minder van belang zijn meegewogen?
Nogmaals, het is allemaal een kwestie van vraag en aanbod. En je gaat er al vanuit dat HR niet verder graaft, maar wie zegt dat zo is? En waarom zou je het NIET meewegen ook als het van minder belang is. Je wilt toch de beste alround kandidaat? Dus als je een kandidaat hebt metdezelfde inhoudelijke skills maar betere softskills waarom zou je die dan NIET nemen?

Jullie gaan er maar vanuit dat HR niet in staat is een weloverwogen beslissing te nemen op wat ze hebben waargenomen. En uiteraard is dat een momentopname, dus des te meer reden om gewoon dicht bij jezelf te blijven. Immers val je anders wel tijdens je proeftijd of in het eerste half jaar door de mand.

Ik denk ook dat de invloed van HR sowieso zwaarder gaat wegen op het moment dat softskills belangrijker worden voor de functie en echt niet voor elke functie evenveel belang aan wordt gehecht... maar nogmaals, bij gelijke inhoudelijke geschiktheid kunnen andere factoren van je persoonlijkheid wel eens de doorslag gaan geven.
  zondag 2 september 2012 @ 16:42:03 #27
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_116309443
Elke persoonlijkheid heeft z'n positieve en negatieve kanten, iemand die sterk in zijn schoenen staat en direct is komt al gauw arrogant over op onzekere types, iemand die überserieus met z'n vak bezig is laat soms op collegiaal vlak wat schieten etc. Vaak is het toch gewoon een 'gevoel' wat je met iemand hebt.
Een gedicht over Maanvis
  FOK!-Schrikkelbaas zondag 2 september 2012 @ 16:48:01 #28
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_116309692
quote:
0s.gif Op zondag 2 september 2012 16:42 schreef Maanvis het volgende:
Elke persoonlijkheid heeft z'n positieve en negatieve kanten, iemand die sterk in zijn schoenen staat en direct is komt al gauw arrogant over op onzekere types, iemand die überserieus met z'n vak bezig is laat soms op collegiaal vlak wat schieten etc. Vaak is het toch gewoon een 'gevoel' wat je met iemand hebt.
Ja, en dat is nou precies de reden waarom er een HR medewerker bij is. DIE moet kunnen beoordelen welke skills je hebt en of die passen bij de functie, afdeling, klanten, bedrijf, etc.
pi_116309723
quote:
0s.gif Op zondag 2 september 2012 16:22 schreef Swetsenegger het volgende:

[..]

Nogmaals, het is allemaal een kwestie van vraag en aanbod. En je gaat er al vanuit dat HR niet verder graaft, maar wie zegt dat zo is? En waarom zou je het NIET meewegen ook als het van minder belang is. Je wilt toch de beste alround kandidaat? Dus als je een kandidaat hebt metdezelfde inhoudelijke skills maar betere softskills waarom zou je die dan NIET nemen?

Jullie gaan er maar vanuit dat HR niet in staat is een weloverwogen beslissing te nemen op wat ze hebben waargenomen. En uiteraard is dat een momentopname, dus des te meer reden om gewoon dicht bij jezelf te blijven. Immers val je anders wel tijdens je proeftijd of in het eerste half jaar door de mand.

Ik denk ook dat de invloed van HR sowieso zwaarder gaat wegen op het moment dat softskills belangrijker worden voor de functie en echt niet voor elke functie evenveel belang aan wordt gehecht... maar nogmaals, bij gelijke inhoudelijke geschiktheid kunnen andere factoren van je persoonlijkheid wel eens de doorslag gaan geven.
Soms graven ze wel en die gesprekken gingen iig bij mij over het algemeen beter. Het is alleen zo jammer dat het zo vaak niet gedaan wordt. Tenminste, ik heb het niet zo heel vaak gezien. Ik zeg ook vooral dat HR door op die manier te werk te gaan een betere beslissing kan maken. Je hebt tenslotte meer informatie waar je je op kunt baseren.
pi_116309797
quote:
10s.gif Op zondag 2 september 2012 16:48 schreef Swetsenegger het volgende:

[..]

Ja, en dat is nou precies de reden waarom er een HR medewerker bij is. DIE moet kunnen beoordelen welke skills je hebt en of die passen bij de functie, afdeling, klanten, bedrijf, etc.
En de positieve kant van een onzeker type blijft vaak onderbelicht. En laat onzekerheid nu net een grote rol spelen bij werkloosheid. Een positieve kant van onzekerheid is bijv bedachtzaamheid. Heel belangrijk in functies waar een fout bijv mensenlevens kan kosten.
  zondag 2 september 2012 @ 16:51:19 #31
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_116309840
quote:
10s.gif Op zondag 2 september 2012 16:48 schreef Swetsenegger het volgende:

[..]

Waarom kan de afdelingsmanager dat niet? In de bedrijven waar ik tot nu toe gewerkt hebben waren de HR-managers niet echt in staat tot een beoordeling of je bij het bedrijf past, aangezien ze niet dagelijks met het team/afdeling/klanten werken.
Een gedicht over Maanvis
  zondag 2 september 2012 @ 17:01:28 #32
34974 trigt013
Ik weet ook niet wat ik doe.
pi_116310223
Geloof me, ik heb honderden sollicitatie's afgenomen en je bent op zoek naar een totaalplaatje. Hoe iemand zich presenteert tot en met de vaardigheden die hij meebrengt. En vaak vond ik iemands verleden ook belangrijk omdat die een beeld geeft van stabiliteit en te verwachtte houding in de toekomst.
Het leven is veel te belangrijk om serieus te nemen.
  FOK!-Schrikkelbaas zondag 2 september 2012 @ 17:04:11 #33
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_116310336
quote:
0s.gif Op zondag 2 september 2012 16:51 schreef Maanvis het volgende:

[..]

Waarom kan de afdelingsmanager dat niet? In de bedrijven waar ik tot nu toe gewerkt hebben waren de HR-managers niet echt in staat tot een beoordeling of je bij het bedrijf past, aangezien ze niet dagelijks met het team/afdeling/klanten werken.
Het lijkt me sterk dat een bedrijf HR mensen handhaaft die keer op keer de plank misslaan. En normaal gesproken is een sollicitatie ook een 1-2tje tussen diverse stakeholders.

Kijk we kunnen er lang en kort over blijven lullen. Blijkbaar heb JIJ hele slechte ervaringen met HR mensen, maar denk je nou werkelijk dat honderden bedrijven kosten aan HR mensen blijven besteden als die géén toegevoegde waarde zouden hebben?
  FOK!-Schrikkelbaas zondag 2 september 2012 @ 17:04:59 #34
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_116310374
quote:
0s.gif Op zondag 2 september 2012 16:50 schreef Daboman het volgende:

[..]

En de positieve kant van een onzeker type blijft vaak onderbelicht. En laat onzekerheid nu net een grote rol spelen bij werkloosheid. Een positieve kant van onzekerheid is bijv bedachtzaamheid. Heel belangrijk in functies waar een fout bijv mensenlevens kan kosten.
Je kan toch ook bedachtzaam zijn als je NIET onzeker bent?
  zondag 2 september 2012 @ 17:08:04 #35
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_116310546
quote:
0s.gif Op zondag 2 september 2012 17:04 schreef Swetsenegger het volgende:

[..]

Het lijkt me sterk dat een bedrijf HR mensen handhaaft die keer op keer de plank misslaan. En normaal gesproken is een sollicitatie ook een 1-2tje tussen diverse stakeholders.

Kijk we kunnen er lang en kort over blijven lullen. Blijkbaar heb JIJ hele slechte ervaringen met HR mensen, maar denk je nou werkelijk dat honderden bedrijven kosten aan HR mensen blijven besteden als die géén toegevoegde waarde zouden hebben?
Ze hebben wel toegevoegde waarde, salarissen uitbetalen, CV's filteren, contractjes opstellen, functioneringsgesprekken regelen, maar meer doen ze in de meeste bedrijven echt niet.
Een gedicht over Maanvis
  FOK!-Schrikkelbaas zondag 2 september 2012 @ 17:09:22 #36
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_116310615
quote:
0s.gif Op zondag 2 september 2012 17:08 schreef Maanvis het volgende:

[..]

Ze hebben wel toegevoegde waarde, salarissen uitbetalen, CV's filteren, contractjes opstellen, functioneringsgesprekken regelen, maar meer doen ze in de meeste bedrijven echt niet.
En selectie van sollicitanten.
  zondag 2 september 2012 @ 17:10:13 #37
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_116310647
quote:
10s.gif Op zondag 2 september 2012 17:09 schreef Swetsenegger het volgende:

[..]

En selectie van sollicitanten.
nee, in de meeste bedrijven doet de afdelingsmanager dat ;). de HR persoon zit er alleen maar bij om te notuleren.
Een gedicht over Maanvis
  FOK!-Schrikkelbaas zondag 2 september 2012 @ 17:11:32 #38
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_116310725
quote:
0s.gif Op zondag 2 september 2012 17:10 schreef Maanvis het volgende:

[..]

nee, in de meeste bedrijven doet de afdelingsmanager dat ;). de HR persoon zit er alleen maar bij om te notuleren.
:')

Je hebt gelijk hoor
pi_116310732
@trigt: ben ik met je eens, maar wanneer je iemand afrekent op onzekerheid, kijk je niet naar een totaalplaatje. En ook niet als je iemand afwijst omdat hij niet op de juiste manier reageert op een HR-truukje. Dat is waar de schoen wringt.

@swetsenegger: juist als je onzeker bent, ga je bewust of onbewust meer voor jezelf na waar het fout kan gaan. Dat is een onderdeel van bedachtzaamheid.
  FOK!-Schrikkelbaas zondag 2 september 2012 @ 17:12:58 #40
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_116310800
quote:
0s.gif Op zondag 2 september 2012 17:11 schreef Daboman het volgende:

@swetsenegger: juist als je onzeker bent, ga je bewust of onbewust meer voor jezelf na waar het fout kan gaan.
Wat een onzin. Iemand die zelfverzekerd is is dat wellicht wel omdat hij juist goed overweegt waar het fout kan gaan.
pi_116310873
quote:
0s.gif Op zondag 2 september 2012 17:12 schreef Swetsenegger het volgende:

[..]

Wat een onzin. Iemand die zelfverzekerd is is dat wellicht wel omdat hij juist goed overweegt waar het fout kan gaan.
Beweer je nou dat bedachtzaamheid en onzekerheid niet hand in hand kunnen gaan?
  FOK!-Schrikkelbaas zondag 2 september 2012 @ 17:18:00 #42
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_116311030
quote:
0s.gif Op zondag 2 september 2012 17:14 schreef Daboman het volgende:

[..]

Beweer je nou dat bedachtzaamheid en onzekerheid niet hand in hand kunnen gaan?
Nee JIJ beweert dat je een onzeker persoon per definitie bedachtzamer is dan een zeker persoon. Ik bestrijd dat.
pi_116311074
Hoi,
Ik heb twee baantjes gehad de afgelopen vijf maanden. Het zijn nogal simpele baantjes, post voorbereiden en schoonmaken. Daarvoor heb ik beter werk gedaan. Maar hoe kan ik dit het beste opschrijven in mijn cv? April - September 2012 Meerdere bijbaantjes ofzo? Ik wil geen gat in mijn cv laten zitten, en als ik iets beters vind haal ik het weer weg.
pi_116311100
Als sommige mensen zich hier inderdaad zo opstellen richting HR-mensen dan snap ik dat ze niet worden aangenomen :@ Je spreekt wel met je toekomstige collega :Y Ik vraag me af hoe jullie denken over baliemedewerkers, secretaresses, kantinepersoneel, facility services, etc. Allemaal ondersteunende functies die onmisbaar zijn voor het bedrijf. Ook HR-personeel is onmisbaar voor de organisatie, zeker als ze goed zijn in hun werk (maar dat geldt voor elke functie).

En waarom zou je een introvert iemand kiezen voor je bedrijf als je iemand kunt kiezen met dezelfde skills maar die vlot is en goed in het team gaat passen?
  zondag 2 september 2012 @ 17:24:20 #45
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_116311287
quote:
7s.gif Op zondag 2 september 2012 17:20 schreef PaarsBeestje het volgende:
Als sommige mensen zich hier inderdaad zo opstellen richting HR-mensen dan snap ik dat ze niet worden aangenomen :@ Je spreekt wel met je toekomstige collega :Y
Euh je toekomstige collega die je meteen afwijst als je een keer een cliché antwoord geeft? Een gesprek werkt 2 kanten op, hoe moeilijk is het te begrijpen dat als je een kut gesprek met iemand voert dat diegene dan niet voor je wil werken? En degene die je dan toch aanneemt er misschien alleen zit voor het geld?

quote:
Ik vraag me af hoe jullie denken over baliemedewerkers, secretaresses, kantinepersoneel, facility services, etc. Allemaal ondersteunende functies die onmisbaar zijn voor het bedrijf. Ook HR-personeel is onmisbaar voor de organisatie, zeker als ze goed zijn in hun werk (maar dat geldt voor elke functie).
Als ze goed de administratie kunnen doen die bij hun functie hoort en goed mensen kunnen helpen met problemen binnen het bedrijf, waarom niet?

quote:
En waarom zou je een introvert iemand kiezen voor je bedrijf als je iemand kunt kiezen met dezelfde skills maar die vlot is en goed in het team gaat passen?
legio redenen ;). voor elk persoon is er wel een baan. misschien moet je een introvert persoon juist op een lastige programmeerklus zetten, of bij een begrafenisonderneming laten werken.
Een gedicht over Maanvis
  zondag 2 september 2012 @ 17:55:16 #46
331246 Kentekenplaat
Vaak op de foto.
pi_116312759
quote:
0s.gif Op zondag 2 september 2012 17:01 schreef trigt013 het volgende:
Geloof me, ik heb honderden sollicitatie's afgenomen en je bent op zoek naar een totaalplaatje. Hoe iemand zich presenteert tot en met de vaardigheden die hij meebrengt. En vaak vond ik iemands verleden ook belangrijk omdat die een beeld geeft van stabiliteit en te verwachtte houding in de toekomst.
Ook niet helemaal natuurlijk. Als jij mijn cv ziet denk jij dus dat ik een verkeerde werkhouding heb, terwijl ik vaak de pech had dat contracten niet werden verlengd of ik een uitzendbaan had. Die stabiliteit was dus niet iets waar ik invloed op had.
  zondag 2 september 2012 @ 17:56:34 #47
331246 Kentekenplaat
Vaak op de foto.
pi_116312847
quote:
0s.gif Op zondag 2 september 2012 17:19 schreef Nezhi het volgende:
Hoi,
Ik heb twee baantjes gehad de afgelopen vijf maanden. Het zijn nogal simpele baantjes, post voorbereiden en schoonmaken. Daarvoor heb ik beter werk gedaan. Maar hoe kan ik dit het beste opschrijven in mijn cv? April - September 2012 Meerdere bijbaantjes ofzo? Ik wil geen gat in mijn cv laten zitten, en als ik iets beters vind haal ik het weer weg.
Ik heb alles in mijn cv staan. Behalve mijn krantenbezorgbaantje van vroeger.
  zondag 2 september 2012 @ 17:56:54 #48
34974 trigt013
Ik weet ook niet wat ik doe.
pi_116312869
quote:
0s.gif Op zondag 2 september 2012 17:55 schreef Kentekenplaat het volgende:

[..]

Ook niet helemaal natuurlijk. Als jij mijn cv ziet denk jij dus dat ik een verkeerde werkhouding heb, terwijl ik vaak de pech had dat contracten niet werden verlengd of ik een uitzendbaan had. Die stabiliteit was dus niet iets waar ik invloed op had.
dat zie je verkeerd, denk meer aan verschillende opleidingen en allemaal niet afmaken. Of telkens compleet andere werkrichting met rare tussentijdse stops.
Het leven is veel te belangrijk om serieus te nemen.
pi_116313179
quote:
7s.gif Op zondag 2 september 2012 17:20 schreef PaarsBeestje het volgende:
Als sommige mensen zich hier inderdaad zo opstellen richting HR-mensen dan snap ik dat ze niet worden aangenomen :@ Je spreekt wel met je toekomstige collega :Y Ik vraag me af hoe jullie denken over baliemedewerkers, secretaresses, kantinepersoneel, facility services, etc. Allemaal ondersteunende functies die onmisbaar zijn voor het bedrijf. Ook HR-personeel is onmisbaar voor de organisatie, zeker als ze goed zijn in hun werk (maar dat geldt voor elke functie).

Ik vind HR-afdelingen vaak chaos. Er gaan massa's vrouwen daar op zwangerschapverlof en de doorloop is ontzettend groot. Die mensen hebben met mijn vakgebied (techniek) weinig affiniteit. Te veel geblaat en te weinig wol, denk ik dan.
  FOK!-Schrikkelbaas zondag 2 september 2012 @ 18:44:46 #50
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_116314976
quote:
18s.gif Op zondag 2 september 2012 18:03 schreef skrn het volgende:

[..]

Ik vind HR-afdelingen vaak chaos. Er gaan massa's vrouwen daar op zwangerschapverlof en de doorloop is ontzettend groot. Die mensen hebben met mijn vakgebied (techniek) weinig affiniteit. Te veel geblaat en te weinig wol, denk ik dan.
Waarbij ook jij er vanuit gaat dat HR je functie inhoudelijk moet beoordelen. Feit is dat veel techneuten softskills maar gezeik vinden.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')