Ik kan niet anders stellen dat democraten zich met geweld willen handhaven, immers zelfs als ik aangeef niet in te stemmen met hun democratie word ik met geweld gedwongen mee te noemen, ik geef de democraten alle kansen om dit te verdedigen, tot die tijd acht ik me volledig gerechtigt ze ze van facisme te beschuldigen.quote:Op zondag 2 september 2012 20:49 schreef timmmmm het volgende:
[..]
Je eigen vrijheid houdt op daar waar je de vrijheid van anderen beperkt. Lijkt me een goed uitgangspunt. Als je dat fascisme wil noemen is dat jouw zaak, dat zal me aan mijn reet roesten. Daarmee etaleer je eerder je eigen onbegrip dan dat je een punt maakt, maar dat maakt verder niet uit.
Wat me wel uitmaakt is dat je anderen als fascist wegzet. Niet doen aub.
Ziehier het ultieme vrijheidsideaal. Als je niet voor ons bent, ben je een vuige fascist!quote:Op zondag 2 september 2012 20:38 schreef raptorix het volgende:
[..]
Wat bedoel je met best goed kan zijn? Elk weldenkend mens zonder fascistische ideeen zal moeten erkennen dat het libertarisme het enige faire systeem is.
Du_ke handhaaft zich in ieder geval niet met geweld, dus hem fasccist noemen gaat niet aan. Dat recht heb je dus nietquote:Op zondag 2 september 2012 20:52 schreef raptorix het volgende:
[..]
Ik kan niet anders stellen dat democraten zich met geweld willen handhaven, immers zelfs als ik aangeef niet in te stemmen met hun democratie word ik met geweld gedwongen mee te noemen, ik geef de democraten alle kansen om dit te verdedigen, tot die tijd acht ik me volledig gerechtigt ze ze van facisme te beschuldigen.
Nee want een libertarier erkent ieders vrijheid, omgekeerd is dit niet het geval.quote:Op zondag 2 september 2012 20:53 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Ziehier het ultieme vrijheidsideaal. Als je niet voor ons bent, ben je een vuige fascist!
Mensen die mij dwingen mee te doen aan een democratie onder dwang van een geweldsmonopolie zijn facisten, simpel face the facts.quote:Op zondag 2 september 2012 20:55 schreef timmmmm het volgende:
[..]
Du_ke handhaaft zich in ieder geval niet met geweld, dus hem fasccist noemen gaat niet aan. Dat recht heb je dus niet
Met alle respect, maar na jouw reacties van vanmiddag te hebben gelezen over het zegmaar feodale libertarisme wat jij voorstaat, ben ik daar niet zo zeker van.quote:Op zondag 2 september 2012 20:56 schreef raptorix het volgende:
[..]
Nee want een libertarier erkent ieders vrijheid, omgekeerd is dit niet het geval.
Slechts 2 procent van aarde is bevolkt, voor ieder een plekquote:Op zondag 2 september 2012 20:58 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Met alle respect, maar na jouw reacties van vanmiddag te hebben gelezen over het zegmaar feodale libertarisme wat jij voorstaat, ben ik daar niet zo zeker van.
Ik voel geenszins de behoefte hierover de discussie aan te gaan. Of je nou vindt of je gelijk hebt of niet, zal me een zorg zijn. Je maakt hier geen users uit voor fascisten, want ik verwijder het even vaak. Overige gevolgen zijn voor eigen rekening.quote:Op zondag 2 september 2012 20:57 schreef raptorix het volgende:
[..]
Mensen die mij dwingen mee te doen aan een democratie onder dwang van een geweldsmonopolie zijn facisten, simpel face the facts.
Je verwijderd maar wat je wilt, neemt niet weg dat dat de situatie veranderd, ik ken ook genoeg NSB'ers die nog steeds achter hun daden staan.quote:Op zondag 2 september 2012 21:00 schreef timmmmm het volgende:
[..]
Ik voel geenszins de behoefte hierover de discussie aan te gaan. Of je nou vindt of je gelijk hebt of niet, zal me een zorg zijn. Je maakt hier geen users uit voor fascisten, want ik verwijder het even vaak. Overige gevolgen zijn voor eigen rekening.
Hoe zie je trouwens voor je dat de buit wordt herverdeeld? Wordt het monopolie-bord schoongeveegd en de straten worden vervolgens verkocht aan de hoogste bieder?quote:Op zondag 2 september 2012 20:59 schreef raptorix het volgende:
[..]
Slechts 2 procent van aarde is bevolkt, voor ieder een plek
Eens, puur op filosofisch niveau: het NAP verwerpen - en dan ga ik niet het woord 'fascisme' gebruiken omdat dat een politieke en geen ethische stroming is - staat voor mij gelijk aan het voorstander zijn van dwang en geweld.quote:Op zondag 2 september 2012 20:38 schreef raptorix het volgende:
[..]
Wat bedoel je met best goed kan zijn? Elk weldenkend mens zonder fascistische ideeen zal moeten erkennen dat het libertarisme het enige faire systeem is.
Prima, wil je dus beweren dat op dit forum alleen gepost mag worden als je een democraat bent? In dat geval hou ik het inderdaad voor gezien.quote:Op zondag 2 september 2012 21:04 schreef timmmmm het volgende:
Overigens perk ik je vrijheid geenszins in. Jij kiest ervoor bij ons op het forum te gast te zijn, wij verwelkomen je, we verwachten alleen wel dat je je aan onze fatsoensnormen houdt. Je bent vrij om te gaan als die normen inhouden dat je hier liever niet wil zijn. Maar je houdt je er wel aan.
Hoe haal je dat precies uit Tim's post? Niet voor niets lullen we hier al elf topics over dat klote-stroming waar jullie zo dol op zijn.quote:Op zondag 2 september 2012 21:06 schreef raptorix het volgende:
[..]
Prima, wil je dus beweren dat op dit forum alleen gepost mag worden als je een democraat bent? In dat geval hou ik het inderdaad voor gezien.
Het gaat niet zozeer om belasting of heffing, het gaat erom dat je dit niet met dwang kunt doen, ik snap ook wel dat rekeningen betaald moeten worden, maar ik ben van mening dat iedere man gewoon betaald voor wat hij gebruikt, net zoals je boodschappen betaald.quote:Op zondag 2 september 2012 21:03 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Hoe zie je trouwens voor je dat de buit wordt herverdeeld? Wordt het monopolie-bord schoongeveegd en de straten worden vervolgens verkocht aan de hoogste bieder?
Maar goed, vooral het idee van belastingen verraste mij. Enerzijds wordt door libertariers belasting als diefstal betiteld, om vervolgens zelf te roepen dat van mensen die hun grond bewonen een afdracht wordt verwacht. Wellicht geef je het beestje een ander naampje, maar in feite blijft alles dus bij het oude. Alleen zwicht je in dat geval niet onder het juk van een centrale overheid, maar onder dat van ene landheer.
Dat beweer ik geenszins. Op dit forum mag alleen gepost worden als je anderen geen nare dingen naar het hoofd werpt. Zoals fascist.quote:Op zondag 2 september 2012 21:06 schreef raptorix het volgende:
[..]
Prima, wil je dus beweren dat op dit forum alleen gepost mag worden als je een democraat bent? In dat geval hou ik het inderdaad voor gezien.
Dwang en geweld zijn precies de middelen die op dit moment in Nederland gebruikt worden om burgers te onderdrukken.quote:Op zondag 2 september 2012 21:04 schreef teknomist het volgende:
[..]
Eens, puur op filosofisch niveau: het NAP verwerpen - en dan ga ik niet het woord 'fascisme' gebruiken omdat dat een politieke en geen ethische stroming is - staat voor mij gelijk aan het voorstander zijn van dwang en geweld.
Ik noem mensen geen facist, tenzij ze burgers met geweld onderdrukken.quote:Op zondag 2 september 2012 21:08 schreef timmmmm het volgende:
[..]
Dat beweer ik geenszins. Op dit forum mag alleen gepost worden als je anderen geen nare dingen naar het hoofd werpt. Zoals fascist.
Beetje zoals Rand voorstelt in Atlas Schrugged dus.quote:Op zondag 2 september 2012 21:07 schreef raptorix het volgende:
[..]
Het gaat niet zozeer om belasting of heffing, het gaat erom dat je dit niet met dwang kunt doen, ik snap ook wel dat rekeningen betaald moeten worden, maar ik ben van mening dat iedere man gewoon betaald voor wat hij gebruikt, net zoals je boodschappen betaald.
Ik voel mij niet onderdrukt, eerlijk gezegd.quote:Op zondag 2 september 2012 21:08 schreef raptorix het volgende:
[..]
Dwang en geweld zijn precies de middelen die op dit moment in Nederland gebruikt worden om burgers te onderdrukken.
Raptorix noemt toch niemand persoonlijk een fascist? Hij geeft zijn definitie van 'fascist', meer niet.quote:Op zondag 2 september 2012 21:08 schreef timmmmm het volgende:
[..]
Dat beweer ik geenszins. Op dit forum mag alleen gepost worden als je anderen geen nare dingen naar het hoofd werpt. Zoals fascist.
Waag het voor de grap eens een keertje om een jaar geen belasting te betalen, wiet te telen of je eigen staat uit te roepen.quote:Op zondag 2 september 2012 21:10 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Ik voel mij niet onderdrukt, eerlijk gezegd.
Ik vind wel dat hij zich op glad ijs bevind. Niemand heeft hij persoonlijk een fascist genoemd, maar indirect beschuldigd hij wel heel veel mensen daarvan. Dat vind ik niet passen bij deze discussie en is bovendien geen reclame voor de mensen die deze topics lezen.quote:Op zondag 2 september 2012 21:11 schreef 2thmx het volgende:
[..]
Raptorix noemt toch niemand persoonlijk een fascist? Hij geeft zijn definitie van 'fascist', meer niet.
quote:Op zondag 2 september 2012 21:11 schreef 2thmx het volgende:
[..]
Raptorix noemt toch niemand persoonlijk een fascist? Hij geeft zijn definitie van 'fascist', meer niet.
Ik ben groot voorstander van meer persoonlijke vrijheden, maar nog voel ik mij niet onderdrukt. Vooral niet in Nederland, waar je tot op zekere hoogte bijvoorbeeld je eigen wiet mag telen.quote:Op zondag 2 september 2012 21:12 schreef raptorix het volgende:
[..]
Waag het voor de grap eens een keertje om een jaar geen belasting te betalen, wiet te telen of je eigen staat uit te roepen.
Ok laten we dan de fascisten discussie beeindigen, en on topic gaan, soms moet je dingen wat extremer trekken om mensen wakker te schudden, ik snap dat 98% van de democraten het beste voor hebben, alleen wil ik ze laten zien welk middel ze gebruiken om hun doel te bereiken.quote:Op zondag 2 september 2012 21:16 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Ik ben groot voorstander van meer persoonlijke vrijheden, maar nog voel ik mij niet onderdrukt. Vooral niet in Nederland, waar je tot op zekere hoogte bijvoorbeeld je eigen wiet mag telen.
Maar deze discussie gaat de verkeerde kant op, want nu gaan we in op specifieke voorbeelden, en daarmee verlies je het onderwerp uit het oog.
Maar goed, het zal wel een kwestie van perceptie zijn. Nergens zal je mij zijn schrijven of horen zeggen dat het huidige systeem perfect is (verre van zelfs), maar dat betekent niet dat ik het libertarisme als een wenselijk alternatief beschouw.
Mensen verbieden om een eigen definitie van een term te uiten lijkt me eerder glad ijs. Bovendien onderbouwt hij zijn definitie (al heeft hij m.i. ongelijk), dus dat past prima in een discussietopic.quote:Op zondag 2 september 2012 21:15 schreef Belabor het volgende:
[..]
Ik vind wel dat hij zich op glad ijs bevind. Niemand heeft hij persoonlijk een fascist genoemd, maar indirect beschuldigd hij wel heel veel mensen daarvan. Dat vind ik niet passen bij deze discussie en is bovendien geen reclame voor de mensen die deze topics lezen.
Ik neig persoonlijk ook meer naar The Venus Project, hoewel mijn angst is dat een dergelijke samenleving teveel communistische trekjes krijgt. Dat terwijl mijn vrees dat het libertarisme leidt tot enorme klasse-verschillen, zoals we die zagen in de 19e eeuw.quote:Op zondag 2 september 2012 21:18 schreef raptorix het volgende:
[..]
Ok laten we dan de fascisten discussie beeindigen, en on topic gaan, soms moet je dingen wat extremer trekken om mensen wakker te schudden, ik snap dat 98% van de democraten het beste voor hebben, alleen wil ik ze laten zien welk middel ze gebruiken om hun doel te bereiken.
Hij heeft 99.999 fascist genoemd, dat heb ik net gedelete. Hij mag stromingen best fascistisch noemen, hij mag zelfs zeggen dat alles wat niet precies is zoals hij het voor zich ziet fascistisch is, zoals hij nu doet. Erg slim komt het niet over, maar dat is mijn zorg niet. Users mag hij niet fascisten noemen, alleen omdat ze het niet met hem eens zijn.quote:Op zondag 2 september 2012 21:11 schreef 2thmx het volgende:
[..]
Dit heeft niets te maken met normen maar met de discussie inperken in een kader wat jou en een aantal andere users beter bevalt.quote:Op zondag 2 september 2012 20:49 schreef timmmmm het volgende:
[..]
Je eigen vrijheid houdt op daar waar je de vrijheid van anderen beperkt. Lijkt me een goed uitgangspunt. Als je dat fascisme wil noemen is dat jouw zaak, dat zal me aan mijn reet roesten. Daarmee etaleer je eerder je eigen onbegrip dan dat je een punt maakt, maar dat maakt verder niet uit.
Wat me wel uitmaakt is dat je anderen als fascist wegzet. Niet doen aub.
Als sociaal-liberaal ingesteld persoon ben ik van mening dat aan elke vrijheid bepaalde grenzen zitten. Geen enkele vrijheid is absoluut, omdat daarmee andermans vrijheden worden aangetast, of andermans rechten worden gehinderd. Je zult dus altijd een balans moeten vinden.quote:Op zondag 2 september 2012 20:37 schreef raptorix het volgende:
[..]
Zucht, en dat zegt iemand met een PVDA roos in ze profiel?
Ten eerste heeft libertarisme niets van doen met neo liberalen, libertarisme gaat over vrijheid, niet over belastingen of what so ever. Maar goed, dat is altijd probleem met "democraten", ze schreeuwen heel hard "IK WIL VRIJHEID, DESNOODS OVER EEN ANDERMANS LIJK". En dat is het verschil tussen jou en mij, ik gun iemand zijn vrijheid, jij denkt te moeten beslissen over anders vrijheid.
Dat klinkt libertarisch maar blijkbaar geef je er toch nog een eigen draai aan anders stem je geen PvdA.quote:Op maandag 3 september 2012 05:13 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Als sociaal-liberaal ingesteld persoon ben ik van mening dat aan elke vrijheid bepaalde grenzen zitten. Geen enkele vrijheid is absoluut, omdat daarmee andermans vrijheden worden aangetast, of andermans rechten worden gehinderd. Je zult dus altijd een balans moeten vinden.
Jouw vrijheid houdt op waar die van mij wordt aangetast.
De PvdA kan meer dan prima passen bij iemand die beseft dat er bepaalde grenzen zitten aan vrijheid.quote:Op maandag 3 september 2012 13:15 schreef heiden6 het volgende:
[..]
Dat klinkt libertarisch maar blijkbaar geef je er toch nog een eigen draai aan anders stem je geen PvdA.
Ik doelde meer op de laatste zin.quote:Op maandag 3 september 2012 13:26 schreef 99.999 het volgende:
[..]
De PvdA kan meer dan prima passen bij iemand die beseft dat er bepaalde grenzen zitten aan vrijheid.
Ook die kan daar prima bijpassen natuurlijk.quote:Op maandag 3 september 2012 13:26 schreef heiden6 het volgende:
[..]
Ik doelde meer op de laatste zin.
Dus politiek draait alleen om vrijheid? Goh... en ik nog denken dat onderwerpen als gezondheidszorg, Europa, woningmarkt, economische crisis, werkloosheid, AOW-leeftijd en lastenverdeling ook thema's zijn. Hoe heb ik het ooit zó mis kunnen hebben.quote:Op maandag 3 september 2012 13:15 schreef heiden6 het volgende:
[..]
Dat klinkt libertarisch maar blijkbaar geef je er toch nog een eigen draai aan anders stem je geen PvdA.
Leuk hoe dat allemaal terug te draaien is op vrijheid... Maar jij maakt het woord ''vrijheid'' zo simpel... Niemand hier die dat doet.quote:Op maandag 3 september 2012 13:49 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Dus politiek draait alleen om vrijheid? Goh... en ik nog denken dat onderwerpen als gezondheidszorg, Europa, woningmarkt, economische crisis, werkloosheid, AOW-leeftijd en lastenverdeling ook thema's zijn. Hoe heb ik het ooit zó mis kunnen hebben.
Ik denk dat je even de conversatie vanaf pagina 5 moet teruglezen, vanaf het moment dat Raptorix begint te blaten over vrijheid en de manier waarop ik dat anderen zou misgunnen.quote:Op maandag 3 september 2012 13:56 schreef kingtoppie het volgende:
[..]
Leuk hoe dat allemaal terug te draaien is op vrijheid... Maar jij maakt het woord ''vrijheid'' zo simpel... Niemand hier die dat doet.
Uiteraard... complex spelletje.quote:Op maandag 3 september 2012 13:59 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Ik denk dat je even de conversatie vanaf pagina 5 moet teruglezen, vanaf het moment dat Raptorix begint te blaten over vrijheid en de manier waarop ik dat anderen zou misgunnen.
Politiek gaat echt nog wel over wat meer dan alleen de mate van vrijheid en de manier waarop we met vrijheden omgaan.
Helaas is dat nu de stand van zaken, maar het moge duidelijk zijn dat wij daar dus geen voorstander van zijn.quote:Op maandag 3 september 2012 13:49 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Dus politiek draait alleen om vrijheid? Goh... en ik nog denken dat onderwerpen als gezondheidszorg, Europa, woningmarkt, economische crisis, werkloosheid, AOW-leeftijd en lastenverdeling ook thema's zijn. Hoe heb ik het ooit zó mis kunnen hebben.
Niemand verplicht je om in NL te wonen, hoeveel vrijheid wil je hebben?quote:Op zondag 2 september 2012 21:12 schreef raptorix het volgende:
[..]
Waag het voor de grap eens een keertje om een jaar geen belasting te betalen, wiet te telen of je eigen staat uit te roepen.
Natuurlijk niet, de PvdA is heel erg collectivistisch en dat betekent dat je dus dat principe niet hanteert maar naar groepsbelang kijkt. Dat betekent dus dat je niet uitgaat van het individu en zijn vrijheid, maar van de maatschappij als geheel, waarbinnen ieder mens niet soeverein is maar een onderdeel van het systeem. Dan kun je wel 60% belasting gaan heffen en monopolies instellen omdat je denkt dat dat beter werkt dan de vrije markt, maar dat heeft niets te maken met vrijheid van de een die ophoudt waar die van een ander begint natuurlijk.quote:Op maandag 3 september 2012 13:27 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Ook die kan daar prima bijpassen natuurlijk.
Dat is jouw interpretatie vanuit een vrij fundamentalistisch denkkader op dit gebied. Bij een andere interpretatie vanuit een meer vrijzinnige invalshoek kan een heel andere uitkomst naar voren komen.quote:Op maandag 3 september 2012 14:41 schreef heiden6 het volgende:
[..]
Natuurlijk niet, de PvdA is heel erg collectivistisch en dat betekent dat je dus dat principe niet hanteert maar naar groepsbelang kijkt. Dat betekent dus dat je niet uitgaat van het individu en zijn vrijheid, maar van de maatschappij als geheel, waarbinnen ieder mens niet soeverein is maar een onderdeel van het systeem. Dan kun je wel 60% belasting gaan heffen en monopolies instellen omdat je denkt dat dat beter werkt dan de vrije markt, maar dat heeft niets te maken met vrijheid van de een die ophoudt waar die van een ander begint natuurlijk.
Vrijheid betekent dat je andere mensen - en dus ook andere groepen mensen ook zo veel mogelijk hun vrijheden gunt. Een samenleving is meer dan een verzameling individuen. Om een samenleving goed te laten functioneren, is onderlinge betrokkenheid en solidariteit nodig.quote:Op maandag 3 september 2012 14:41 schreef heiden6 het volgende:
Natuurlijk niet, de PvdA is heel erg collectivistisch en dat betekent dat je dus dat principe niet hanteert maar naar groepsbelang kijkt. Dat betekent dus dat je niet uitgaat van het individu en zijn vrijheid, maar van de maatschappij als geheel, waarbinnen ieder mens niet soeverein is maar een onderdeel van het systeem. Dan kun je wel 60% belasting gaan heffen en monopolies instellen omdat je denkt dat dat beter werkt dan de vrije markt, maar dat heeft niets te maken met vrijheid van de een die ophoudt waar die van een ander begint natuurlijk.
Zonder te beseffen dat het grootste deel van degenen die er voor pleiten in zo'n libertarische samenleving veel meer geld kwijt zouden zijn aan zaken die de overheid nu regelt dan ze nu aan belasting betalenquote:Op maandag 3 september 2012 14:51 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Volgens mij blinken ze bij de LP - nóg meer dan bij de VVD (wat een bijzondere prestatie is) - uit in egoïsme. Ikke, ikke, ikke... - De weigering om te erkennen dat een overheid op veel terreinen nuttig is, is tekenend voor dat egoïsme.
Ik vermoed dan ook dat veel van de figuren die een libertarische samenleving voorstaan, zichzelf vooral graag in de rol van free roller willen manoeuvreren.quote:Op maandag 3 september 2012 14:57 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Zonder te beseffen dat het grootste deel van degenen die er voor pleiten in zo'n libertarische samenleving veel meer geld kwijt zouden zijn aan zaken die de overheid nu regelt dan ze nu aan belasting betalen
Zo denk ik niet, en ik denk dat dat voor de meeste libertariërs geldt, het gaat om het morele aspect. Zulke rekensommen maak ik niet, dat is projectie van jou.quote:Op maandag 3 september 2012 14:57 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Zonder te beseffen dat het grootste deel van degenen die er voor pleiten in zo'n libertarische samenleving veel meer geld kwijt zouden zijn aan zaken die de overheid nu regelt dan ze nu aan belasting betalen
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |