Dus politiek draait alleen om vrijheid? Goh... en ik nog denken dat onderwerpen als gezondheidszorg, Europa, woningmarkt, economische crisis, werkloosheid, AOW-leeftijd en lastenverdeling ook thema's zijn. Hoe heb ik het ooit zó mis kunnen hebben.quote:Op maandag 3 september 2012 13:15 schreef heiden6 het volgende:
[..]
Dat klinkt libertarisch maar blijkbaar geef je er toch nog een eigen draai aan anders stem je geen PvdA.
Leuk hoe dat allemaal terug te draaien is op vrijheid... Maar jij maakt het woord ''vrijheid'' zo simpel... Niemand hier die dat doet.quote:Op maandag 3 september 2012 13:49 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Dus politiek draait alleen om vrijheid? Goh... en ik nog denken dat onderwerpen als gezondheidszorg, Europa, woningmarkt, economische crisis, werkloosheid, AOW-leeftijd en lastenverdeling ook thema's zijn. Hoe heb ik het ooit zó mis kunnen hebben.
Ik denk dat je even de conversatie vanaf pagina 5 moet teruglezen, vanaf het moment dat Raptorix begint te blaten over vrijheid en de manier waarop ik dat anderen zou misgunnen.quote:Op maandag 3 september 2012 13:56 schreef kingtoppie het volgende:
[..]
Leuk hoe dat allemaal terug te draaien is op vrijheid... Maar jij maakt het woord ''vrijheid'' zo simpel... Niemand hier die dat doet.
Uiteraard... complex spelletje.quote:Op maandag 3 september 2012 13:59 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Ik denk dat je even de conversatie vanaf pagina 5 moet teruglezen, vanaf het moment dat Raptorix begint te blaten over vrijheid en de manier waarop ik dat anderen zou misgunnen.
Politiek gaat echt nog wel over wat meer dan alleen de mate van vrijheid en de manier waarop we met vrijheden omgaan.
Helaas is dat nu de stand van zaken, maar het moge duidelijk zijn dat wij daar dus geen voorstander van zijn.quote:Op maandag 3 september 2012 13:49 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Dus politiek draait alleen om vrijheid? Goh... en ik nog denken dat onderwerpen als gezondheidszorg, Europa, woningmarkt, economische crisis, werkloosheid, AOW-leeftijd en lastenverdeling ook thema's zijn. Hoe heb ik het ooit zó mis kunnen hebben.
Niemand verplicht je om in NL te wonen, hoeveel vrijheid wil je hebben?quote:Op zondag 2 september 2012 21:12 schreef raptorix het volgende:
[..]
Waag het voor de grap eens een keertje om een jaar geen belasting te betalen, wiet te telen of je eigen staat uit te roepen.
Natuurlijk niet, de PvdA is heel erg collectivistisch en dat betekent dat je dus dat principe niet hanteert maar naar groepsbelang kijkt. Dat betekent dus dat je niet uitgaat van het individu en zijn vrijheid, maar van de maatschappij als geheel, waarbinnen ieder mens niet soeverein is maar een onderdeel van het systeem. Dan kun je wel 60% belasting gaan heffen en monopolies instellen omdat je denkt dat dat beter werkt dan de vrije markt, maar dat heeft niets te maken met vrijheid van de een die ophoudt waar die van een ander begint natuurlijk.quote:Op maandag 3 september 2012 13:27 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Ook die kan daar prima bijpassen natuurlijk.
Dat is jouw interpretatie vanuit een vrij fundamentalistisch denkkader op dit gebied. Bij een andere interpretatie vanuit een meer vrijzinnige invalshoek kan een heel andere uitkomst naar voren komen.quote:Op maandag 3 september 2012 14:41 schreef heiden6 het volgende:
[..]
Natuurlijk niet, de PvdA is heel erg collectivistisch en dat betekent dat je dus dat principe niet hanteert maar naar groepsbelang kijkt. Dat betekent dus dat je niet uitgaat van het individu en zijn vrijheid, maar van de maatschappij als geheel, waarbinnen ieder mens niet soeverein is maar een onderdeel van het systeem. Dan kun je wel 60% belasting gaan heffen en monopolies instellen omdat je denkt dat dat beter werkt dan de vrije markt, maar dat heeft niets te maken met vrijheid van de een die ophoudt waar die van een ander begint natuurlijk.
Vrijheid betekent dat je andere mensen - en dus ook andere groepen mensen ook zo veel mogelijk hun vrijheden gunt. Een samenleving is meer dan een verzameling individuen. Om een samenleving goed te laten functioneren, is onderlinge betrokkenheid en solidariteit nodig.quote:Op maandag 3 september 2012 14:41 schreef heiden6 het volgende:
Natuurlijk niet, de PvdA is heel erg collectivistisch en dat betekent dat je dus dat principe niet hanteert maar naar groepsbelang kijkt. Dat betekent dus dat je niet uitgaat van het individu en zijn vrijheid, maar van de maatschappij als geheel, waarbinnen ieder mens niet soeverein is maar een onderdeel van het systeem. Dan kun je wel 60% belasting gaan heffen en monopolies instellen omdat je denkt dat dat beter werkt dan de vrije markt, maar dat heeft niets te maken met vrijheid van de een die ophoudt waar die van een ander begint natuurlijk.
Zonder te beseffen dat het grootste deel van degenen die er voor pleiten in zo'n libertarische samenleving veel meer geld kwijt zouden zijn aan zaken die de overheid nu regelt dan ze nu aan belasting betalenquote:Op maandag 3 september 2012 14:51 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Volgens mij blinken ze bij de LP - nóg meer dan bij de VVD (wat een bijzondere prestatie is) - uit in egoïsme. Ikke, ikke, ikke... - De weigering om te erkennen dat een overheid op veel terreinen nuttig is, is tekenend voor dat egoïsme.
Ik vermoed dan ook dat veel van de figuren die een libertarische samenleving voorstaan, zichzelf vooral graag in de rol van free roller willen manoeuvreren.quote:Op maandag 3 september 2012 14:57 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Zonder te beseffen dat het grootste deel van degenen die er voor pleiten in zo'n libertarische samenleving veel meer geld kwijt zouden zijn aan zaken die de overheid nu regelt dan ze nu aan belasting betalen
Zo denk ik niet, en ik denk dat dat voor de meeste libertariërs geldt, het gaat om het morele aspect. Zulke rekensommen maak ik niet, dat is projectie van jou.quote:Op maandag 3 september 2012 14:57 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Zonder te beseffen dat het grootste deel van degenen die er voor pleiten in zo'n libertarische samenleving veel meer geld kwijt zouden zijn aan zaken die de overheid nu regelt dan ze nu aan belasting betalen
Mogelijk.quote:Op maandag 3 september 2012 14:59 schreef heiden6 het volgende:
[..]
Zo denk ik niet, en ik denk dat dat voor de meeste libertariërs geldt, het gaat om het morele aspect. Zulke rekensommen maak ik niet, dat is projectie van jou.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |