abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  FOK!-Schrikkelbaas donderdag 30 augustus 2012 @ 17:16:05 #201
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_116193223
quote:
0s.gif Op donderdag 30 augustus 2012 17:09 schreef Bleekvoort het volgende:

[..]

Die vriend die dat horecabaantje heeft gekregen had niet eens een sollicitatiegesprek. Hij werd gewoon gebeld of hij zin had om de volgende dag te beginnen. Zo makkelijk kan het blijkbaar gaan.
Dan ben je dus op het juiste moment de juiste man op de juiste plek.
pi_116196953
quote:
0s.gif Op donderdag 30 augustus 2012 16:51 schreef Swetsenegger het volgende:

[..]

Nou ja, ik bereid me sowieso nooit voor op een sollicitatiegesprek. Of het nu een eerste of een tweede gesprek is. Ik wil zo spontaan en normaal mogelijk antwoorden.

Mijn ervaringen met 2e gesprekken is dat het meestal een verdieping is van het eerste gesprek, meestal in een andere setting. Andere managers erbij. Dingen die je toen gezegd heb gaan ze wat dieper op in. Soms krijg je een assessment of een opdracht voor een tweede gesprek.

3e gesprekken zijn in de regel afronden gesprekken en arbeidsvoorwaarden enzo.
Knap dat je het kan zonder voorbereiding, vraag me af of het slim is? Ik heb mijn antwoorden op vragen als "noem 3 goede + 3 slechte punten" of "waarom zouden we jou aan moeten nemen" niet altijd paraat.. daarnaast vind ik bijlezen in je vakgebied ook wel een must voordat je gesprekken in gaat om af en toe wat actualiteiten aan te stippen om blijk te geven dat je nog weet hoe het wereldje in elkaar zit.. Maar misschien ligt dit aan mij en herkent niemand zich hierin :P
pi_116197007
quote:
19s.gif Op donderdag 30 augustus 2012 16:54 schreef Guidetti het volgende:

[..]

Je hoeft hier niet te blijven wonen als je Nederland een apenland vind...
Ik woon in België, beste vriend. ;)
pi_116197180
quote:
0s.gif Op donderdag 30 augustus 2012 16:51 schreef Swetsenegger het volgende:

[..]

Nou ja, ik bereid me sowieso nooit voor op een sollicitatiegesprek.
Of het nu een eerste of een tweede gesprek is. Ik wil zo spontaan en normaal mogelijk antwoorden.

Mijn ervaringen met 2e gesprekken is dat het meestal een verdieping is van het eerste gesprek, meestal in een andere setting. Andere managers erbij. Dingen die je toen gezegd heb gaan ze wat dieper op in. Soms krijg je een assessment of een opdracht voor een tweede gesprek.

3e gesprekken zijn in de regel afronden gesprekken en arbeidsvoorwaarden enzo.
Ik eigenlijk ook niet echt, vooral omdat elke sollicitatie anders loopt en ik niet op voorhand weet wat ze gaan vragen (jammer genoeg).
De standaardvragen bereid ik natuurlijk wel voor...
Ik ben, ondanks dat ik vaak timide overkom, redelijk goed in improviseren. Helaas is het blijkbaar niet genoeg...
  FOK!-Schrikkelbaas donderdag 30 augustus 2012 @ 18:50:42 #205
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_116197319
quote:
0s.gif Op donderdag 30 augustus 2012 18:42 schreef Thrilled het volgende:

[..]

Knap dat je het kan zonder voorbereiding, vraag me af of het slim is? Ik heb mijn antwoorden op vragen als "noem 3 goede + 3 slechte punten" of "waarom zouden we jou aan moeten nemen" niet altijd paraat.. daarnaast vind ik bijlezen in je vakgebied ook wel een must voordat je gesprekken in gaat om af en toe wat actualiteiten aan te stippen om blijk te geven dat je nog weet hoe het wereldje in elkaar zit.. Maar misschien ligt dit aan mij en herkent niemand zich hierin :P
Bijlezen in je vakgebied is sowieso een must. Sollicitatie of niet. Ik lees continue bij. En verder heb ik die antwoorden ook niet altijd paraat. Dat is authentiek in mijn opinie. Als iemand zo 3 antwoordjes oplepelt waarbij heel clichématig de slechte punten eigenlijk verkapte goede punten zijn zo ik aan de andere kant van de tafel zo doorheen prikken (dat deed ik ook toen ik aan de andere kant van de tafel zat).

Wat ik meestal meekrijg na een gesprek is dat ze het meestal als een prettig gesprek hebben ervaren. "Open en eerlijk" hoorde ik eergisteren. Dat betekent niet direct dat je altijd voor een 2e gesprek wordt uitgenodigd want je kan natuurlijk ook gewoon inhoudelijk niet bij de functie passen. Maar tot op heden vind ik mijn manier van solliciteren wel prettig.

Dus wat doe ik, ik lees de vacature en bekijk goed de vereisten en dergelijke. Daar heb ik een match mee, anders solliciteer ik niet :). Ik kijk altijd op de website van de potentiele werkgever, en zorg sowieso dat ik bij ben in mijn vakgebied.

Wat doe ik NIET. Ik ga geen sollicitatietraining websites lezen, ik ga niet op websites als intermediaire lezen welke kleur overhemd ik aan moet, ik ga niet van te voren antwoorden formuleren op "de 7 scherpste vragen die HR managers kunnen stellen", etc. Ik ga gewoon blank dat gesprek in en geef zo eerlijk mogelijk antwoord op de vragen.
pi_116198399
Er is een verschil tussen voorbereiden en alles wat op internet staat opzoeken, toepassen en gebruiken he ;) Wat jij doet is in mijn ogen gewoon voorbereiden hoor, vacature goed lezen zodat je weet wat er gevraagd wordt, onduidelijkheden kan je aan de kaak stellen. Website doorlezen, bedrijf leren kennen en bijlezen in je vakgebied.. is toch een prima voorbereiding?

Ik vul dat alleen aan met wat vragen op papier zetten, projecten meenemen in een dossiermap en in mijn hoofd wel de moeilijke vragen beantwoorden die gesteld kunnen worden. Verder val je erg snel door de mand als je niet jezelf bent dus dat schiet sowieso niet op ;) Als je slecht kan praten, vooral tegenover meerdere personen met hogere functies dan heb je sowieso al een achterstand denk ik ten opzichte van je concurrenten..
  FOK!-Schrikkelbaas donderdag 30 augustus 2012 @ 19:29:06 #207
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_116198945
quote:
0s.gif Op donderdag 30 augustus 2012 19:17 schreef Thrilled het volgende:
Er is een verschil tussen voorbereiden en alles wat op internet staat opzoeken, toepassen en gebruiken he ;) Wat jij doet is in mijn ogen gewoon voorbereiden hoor, vacature goed lezen zodat je weet wat er gevraagd wordt, onduidelijkheden kan je aan de kaak stellen. Website doorlezen, bedrijf leren kennen en bijlezen in je vakgebied.. is toch een prima voorbereiding?

Ik vul dat alleen aan met wat vragen op papier zetten, projecten meenemen in een dossiermap en in mijn hoofd wel de moeilijke vragen beantwoorden die gesteld kunnen worden. Verder val je erg snel door de mand als je niet jezelf bent dus dat schiet sowieso niet op ;) Als je slecht kan praten, vooral tegenover meerdere personen met hogere functies dan heb je sowieso al een achterstand denk ik ten opzichte van je concurrenten..
Nou ja als je de vacature lezen al voorbereiden noemt, dan bereid iedereen zich voor he.
pi_116198993
Ik kan meestal nog genoeg vragen stellen op basis van die vacature en ik heb klasgenoten gehad die dat niet nodig vonden of er zelf niet aan dachten.. ik ga er gemakshalve vanuit dat het merendeel van afgestudeerd Nederland dat ook niet doet en dat schaar ik dus onder 'niet voorbereiden' ;)
pi_116202941
Even kwijt: vanmiddag gezellig een half uurtje bij het UWV gezeten. Ik kwam daar voor een gesprek en inlogcodes voor een test, om te kijken wat ik kan/competenties blabla...
En ik moest er van tevoren over nadenken, sterke/zwakke punten e.d. Dus, dat gedaan.
'Nou, ik zie dat je je goed hebt voorbereid! Heb je het idee dat je competenties anders zijn sinds je afstuderen?' Nee....
'Volgens mij weet je best goed wat je wilt en kunt. De test kun je wel doen, maar daar komt zeer waarschijnlijk hetzelfde uit. En ik heb in de vier jaar tijd dat ik ermee werk gemerkt dat mensen die precies weten wat ze willen goede resultaten uit de test krijgen. Bij mensen waar het wat onduidelijk is, is dit helaas niet zo.' Zou je dan niet de test aan moeten passen? 'Daar heb ik wel over nagedacht ja.'
'Eigenlijk denk ik dat de test niet zoveel zin heeft voor je. Wat wil jij zelf?' Nou, als jij al zegt dat het niet zoveel zin heeft, dan maar niet. Nog andere opties?
'Blijven waar je nu zit, want dat is nog je enige connectie met je opleiding (werk 12 uur per week). En verder zoeken, misschien een bedrijf vragen of je er "stage" mag lopen? Wij kunnen je dan zeker helpen met dat je uitkering behouden blijft tot wanneer die loopt. Al loopt die van jou best snel af...'
'Kom je in de financiele problemen als je uitkering stopt?' Uh... ja!
'Hoe ga je dat oplossen?' Vakkenvullen of schoonmaken ofzo, als ik niks kan vinden in mijn studierichting.

Leuk, daar had ik dus weer niks aan. Viel te verwachten. Opties waar ik zelf ook al wel aan gedacht heb... Ach tja. Eigenlijk zou ik haar baan wel willen, dit kan ik ook wel.
pi_116205190
Pff klinkt meer alsof die persoon geen zin had om vandaag te veel te werken.. wat een luie opstelling?
pi_116208544
quote:
0s.gif Op donderdag 30 augustus 2012 14:57 schreef Kholdstrike het volgende:

[..]

Corporate Secretartiat Analyst voor de Deutsche Bank in Berlijn. 27 vakantie dagen, bruto salaris 3000 + 10% bonus jaarsalaris. 42 uur werkweek en af en toe op een zaterdag werken, maar dan krijg ik extra betaald.
Leuk voor je, Ben je ook bereid om zo ver te verhuizen? Lijkt me dat je zoiets echt goed voor jezelf op een rijtje moet zetten en niet puur voor een baan gaan verhuizen.

Berlijn is dan wel weer een leuke stad waar het niet al te moeilijk is een leuke woning te vinden, mits je natuurlijk niet opzoek bent naar een woning in een 'szeneviertel'

Ik woon zelf ook in Duitsland en in KAA loopt een topic wat voor mensen is die in Duitsland wonen, mocht je hulp nodig hebben met de bureaucratie dan kan je daar terecht of een PM kan ook.
pi_116218640
quote:
7s.gif Op donderdag 30 augustus 2012 22:27 schreef Hiya het volgende:

[..]

Leuk voor je, Ben je ook bereid om zo ver te verhuizen? Lijkt me dat je zoiets echt goed voor jezelf op een rijtje moet zetten en niet puur voor een baan gaan verhuizen.

Berlijn is dan wel weer een leuke stad waar het niet al te moeilijk is een leuke woning te vinden, mits je natuurlijk niet opzoek bent naar een woning in een 'szeneviertel'

Ik woon zelf ook in Duitsland en in KAA loopt een topic wat voor mensen is die in Duitsland wonen, mocht je hulp nodig hebben met de bureaucratie dan kan je daar terecht of een PM kan ook.
Hey bedankt voor je aanbod, als het wat word dan gooi ik wel een berichtje jouw kant op. Enige waar ik over zit te pannen nu is dat ik niet in Kreuzberg wil zitten.
pi_116219184
Voor diegene die moeite hebben met voorbereiden voor een sollicitatie gesprek en niet goed weten wat je moet antwoorden hier zijn mijn punten die ik gebruik:

Sterke kanten:
Pragmatisch denken (waarom moeilijk doen als het makkelijk kan)
Ambitieus (Hey ik wil hoger op, ik wil zien of ik het plafond kan bereiken)
Leergierig (Leuk man, nieuwe dingen, nieuwe ervaringen)

Zwakke kanten:
Hart op de tong (Niet altijd diplomatisch, zegt wat hij denkt, Nederlander die soms bot is, vind niet iedereen leuk)
Detailist (Let op de details want daar zit het verschil in, kan soms dat ik te lang op een ding blijf)
Overmoedig (Neem soms te veel hooi op me vork)

*Punt is dat deze punten wel normaal zijn, maar het is hoe spontaan je het brengt en of je er ook een korte voorbeeld uit je werkverleden kan bijhalen.

Aan het einde van het gesprek, word er gevraagd of JIJ nog vragen hebt. Standaard altijd 3 vragen die ik stel:

Kunt u mij vertellen wat jullie verwachten van me na de eerste 3 maanden/proeftijd
Kunt u mij vertellen over de bedrijfscultuur op de afdeling waar ik zou werken
Kunt u mij vertellen over de verhouding op deze afdeling, zijn er meer vrouwen dan mannen en welke leeftijd hebben ze ongeveer.

Ik kan aan de hand van hun antwoorden zien of de onderneming zichzelf ook goed kent.

Ook een tip
Wanneer je de vraag krijgt: "Heb je weleens te maken gehad met X?" Geef dan altijd antwoord met een klein voorbeeld waar je het mee te maken mee heb gehad.

Aangezien dat we vandaag te dag moeten vechten voor een baan, betekend dat we niet altijd even eerlijk kunnen zijn. Als je toch moet liegen, of bløffen doe het altijd zo dicht mogelijk bij de waarheid, dat maakt het geloofwaardiger en voor jouw makkelijker.
  vrijdag 31 augustus 2012 @ 08:38:47 #214
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_116221401
zeg je IRL ook 'hooi op me vork' of gebruik je daar het algemeen geaccepteerde 'm'n/mijn vork'?
Trots lid van het 👿 Duivelse Viertal 👿
Een gedicht over Maanvis
Het ONZ / [KAMT] Kennis- en Adviescentrum Maanvis Topics , voor al je vragen over mijn topiques!
  vrijdag 31 augustus 2012 @ 11:37:23 #215
331246 Kentekenplaat
Vaak op de foto.
pi_116226359
*O* Ik heb volgende week werk. *O*

In eerste instantie maar voor een week en het verdient ook niet veel, maar ik heb wel een sollicitatie bij een andere vestiging van dat bedrijf lopen dus als ik mijn best doe kan het natuurlijk zijn dat er meer in het vat zit.
Verkrijgbaar met diverse letter- en cijfercombinaties!
pi_116227287
quote:
7s.gif Op vrijdag 31 augustus 2012 11:37 schreef Kentekenplaat het volgende:
*O* Ik heb volgende week werk. *O*

In eerste instantie maar voor een week en het verdient ook niet veel, maar ik heb wel een sollicitatie bij een andere vestiging van dat bedrijf lopen dus als ik mijn best doe kan het natuurlijk zijn dat er meer in het vat zit.
Proficiat! O+ :W
  vrijdag 31 augustus 2012 @ 12:44:44 #217
38674 Spiegelei
sunny side up!
pi_116228984
quote:
0s.gif Op maandag 27 augustus 2012 08:47 schreef Copthorne het volgende:
Bachelor & master Notarieel recht aan de Universiteit van Leiden. Ik heb geen werkervaring in het notariaat, maar er is nauwelijks werk te vinden. Voor de beschikbare vacatures wordt 3 - 5 jaar werkervaring gevraagd.

Iemand gaf me als tip om het bij de rechtbank te proberen als griffier. Vandaag met de Rechtbank 's-Gravenhage gebeld... ze zitten volgens de vrouw die ik aan de lijn kreeg middenin een reorganisatie en dat duurt volgens haar tot 1 januari. Daardoor hebben ze op dit moment helemaal geen vacatures voor buitengriffier. Ze zei dat het in de gehele rechtspraak aan de gang is en dat ik het bij andere rechtbanken / gerechtshoven ook niet hoef te proberen.

Zijn er mensen die tips voor mij hebben?
Is dit iets voor je? Is echt voor een starter vacature kandidaat-notaris
klerkje
pi_116229826
Kennis die ik gisteren sprak ( hij zit in de bijstand) en die naar zo een traject voor de beveiliging moet.
" ik wil gewoon lekker E 800,+ elke maand vangen en wat zwart bij verdienen en ga gewoon de
test om toegelaten te worden voor de opleiding vershitteren. :D "
Kunnen ze mij er ook niet heen sturen omdat je die test moet halen om te worden toegelaten.

slim.
pi_116230325
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 augustus 2012 01:28 schreef Kholdstrike het volgende:

[..]

Hey bedankt voor je aanbod, als het wat word dan gooi ik wel een berichtje jouw kant op. Enige waar ik over zit te pannen nu is dat ik niet in Kreuzberg wil zitten.
In Berlijn woon ik niet, dus daar kan ik je niet mee helpen.
  vrijdag 31 augustus 2012 @ 13:26:00 #220
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_116230560
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 augustus 2012 13:07 schreef Iwanius het volgende:
Kennis die ik gisteren sprak ( hij zit in de bijstand) en die naar zo een traject voor de beveiliging moet.
" ik wil gewoon lekker E 800,+ elke maand vangen en wat zwart bij verdienen en ga gewoon de
test om toegelaten te worden voor de opleiding vershitteren. :D "
Kunnen ze mij er ook niet heen sturen omdat je die test moet halen om te worden toegelaten.

slim.
Heb je ook gezegd dat 'ie een lul is? Dat soort mensen :r.
Niet meer actief op Fok!
pi_116231455
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 augustus 2012 13:26 schreef Viking84 het volgende:

[..]

Heb je ook gezegd dat 'ie een lul is? Dat soort mensen :r.
Dit dus! Dat zijn nou precies de lui die per direct uit de uitkering moeten worden gegooid. :r
pi_116239667
Ik heb een nieuwe baan gevonden! Helemaal blij mee!
Ik blijf dit topic wel volgen om andere werkzoekende eventueel te helpen met het vinden van een baan.
  vrijdag 31 augustus 2012 @ 17:20:04 #223
355028 mainedoll
een kloon idd
pi_116239782
Ik heb een vraagje over hoe te solliciteren. Ik heb een zeeer beknopte vacature gezien bij van die kleine advertenties in het plaatselijke krantje:
quote:
bedrijfsnaam.nl zoekt
Parttime Administratie m/v
Leeftijd v.a. 18 jaar
Mail:
naam@bedrijfsnaam.nl
Op de website staat geen verdere info voor deze vacature. Hoe zouden jullie handelen?
Bellen voor meer info? Mailen voor meer info? Mailen voor meer info + meteen cv meesturen.
Daisy en Belle
Voor al uw decibellen...
  vrijdag 31 augustus 2012 @ 17:21:15 #224
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_116239814
wil je meer info? dan bellen. en gewoon heel leuk aan de telefoon doen. dan heb je meteen een klik met de toekomstige baas.
Trots lid van het 👿 Duivelse Viertal 👿
Een gedicht over Maanvis
Het ONZ / [KAMT] Kennis- en Adviescentrum Maanvis Topics , voor al je vragen over mijn topiques!
  Moderator vrijdag 31 augustus 2012 @ 17:28:30 #225
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_116240136
Bellen en enthousiast openen en aangeven dat je zeer benieuwd bent wat voor bedrijf het dan inhoudt en zo.
 | ❤ | Triquester... | ツ Met een accént aigu
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')