Heel erg onhandig. Ik was zeker van mijn stem maar nu ga ik toch de PvdA overwegen (niet zozeer vanwege de kosten, ik laat in dat geval familie wel harde schijven kopen in Duitsland, ik ben allergisch voor onrechtvaardigheid), ook omdat het er op lijkt dat links toch weer teveel verdeeld gaat zijn.
Blijkbaar heeft de copyrightmafialobby succesvol ingepraat op de SP. Er zijn rationeel wel wat argumenten voor een dergelijke heffing maar verre van voldoende om die in te voeren/verhogen.
Het gaat zeker niet slecht met de verkoop van CD's, voor series en films wordt meer geld besteed dan ooit. We betalen vaak al drievoudig voor muziek: via de aankoop, via de datadrager, via winkels enz.
Waar ligt de grens?
Waarom mensen een volstrekt willekeurig bedrag laten betalen? Waarom mensen een bedrag laten betalen voor een kopie van een andere datadrager?
Volgens welke logica laat je iemand die voor een fatsoenlijke resolutie en een 'matige' (sowieso is er al een flinke compresse als je Bluray koopt) compressie kiest 4-10 keer zoveel betalen dan iemand die voor een pauperresolutie en veel compressie kiest? Ze hebben toch hetzelfde videomateriaal?
Nogmaals, het gaat zeker niet slecht met de sterk verouderde platenmaatschappijen en producenten maar voor zo ver ze iets minder zouden verkopen dan moeten ze vooral eens naar zichzelf kijken. Kijk eens naar de prijzen voor een paar DVD-schijfjes van een seizoen van een serie. Kijk eens hoe sterk de prijs steeg bij de overgang van de cassette naar de CD. Duidelijk een geval van misbruik omdat men tijdelijk geen CD's kon kopiëren. Waarom is er daarna nooit een prijscorrectie gekomen? Ja, tot 5-10 jaar geleden omdat ze niet meer anders konden.
Waarom niet de verkoop meer stimuleren met bijvoorbeeld een loterij voor concertkaartjes, meet and greets, extra's (de platenhoezen werden en worden veel beter verzorgd dan wat je bij een CD krijgt) enz?
Zolang de entertainmentindustrie niet dreigt te verschralen en zolang de platenmaatschappijen, die ook in veel opzichten de muziek hebben verarmd (door steeds meer mensen voor een format te zoeken in plaats van het pure talent maximaal te ontwikkelen en te benutten), op de oude voet verder gaan hoeft de politiek hen en de producenten niet tegemoet te treden. Blijkbaar is zelfs de SP vatbaar voor lobbywerk. Jammer.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL