Hier verder tochquote:Ik heb dus een vriend die in totaal 450 euro per maand extra leent aan rentedragende lening en collegegeldkrediet bij de DUO. Hij is van volle overtuiging dat zijn latere studieschuld van ruim ¤30.000 makkelijk te betalen zal zijn omdat hij met zijn mastertitel die hij na zijn hbo wilt gaan halen op de uni dat makkelijk kan terugbetalen
Ik snap niet waarom mensen denken dat alles zo makkelijk is.
Bruto ja.quote:Op maandag 20 augustus 2012 16:16 schreef Yreal het volgende:
En wat betreft werken bij de AH. http://werk.ah.nl/allinloon/ op je 23ste verdien je dus fulltime al 2100 euro.
Mensen die denken dat je als afgestudeerde 1800 gaat verdienen![]()
2100 brutoquote:Op maandag 20 augustus 2012 16:16 schreef Yreal het volgende:
En wat betreft werken bij de AH. http://werk.ah.nl/allinloon/ op je 23ste verdien je dus fulltime al 2100 euro.
quote:
oh jullie hadden het over 1800 euro netto? ik vind heb gebruikelijk om over bruto salarissen te pratenquote:
Dat is volgens mij juist NIET het geval met een studieschuld.quote:Op maandag 20 augustus 2012 16:37 schreef Dondermeester het volgende:
Behalve dan dat je studieschuld wel bij de BKR staat geregistreerd en bv een toch al moeilijk verkrijgbare hypotheek nog verder wegdrukt..
Dat is 4 jaar lang 45 euro per maand, man manquote:Op maandag 20 augustus 2012 16:29 schreef RolStaart-Beer het volgende:
En ik maak me al zorgen over mijn studieschuld van ¤ 1.500
Zeker!quote:Op maandag 20 augustus 2012 16:19 schreef Henno het volgende:
Ach, je betaalt naar inkomen en na 15 jaar kom je in aanmerking voor kwijtschelding als je het echt niet kunt betalen (is mijn eer te na, maar dat kan dus). Beste lening die je kunt afsluiten.
Blablabla, leningen van 30-50k zijn nooit normaal lijkt me, maar goed.quote:Op maandag 20 augustus 2012 16:31 schreef Puntenjager het volgende:
Studieschuld is gewoon een lening. En een lening is de normaalste zaak van de wereld voor mensen die werken. Dus of die lening nog stamt uit je studietijd of pas ontstaan is nadat je bent gaan werken, maakt geen ruk uit.
Wat wèl uitmaakt is dat:
- een studieschuld een VEEL lagere rente heeft
- de maandelijkse termijnen van een studieschuld erg laag zijn en inkomensafhankelijk
- je een studieschuld misschien niet eens helemaal hoeft terug te betalen (15 jaar)
- last but not least, een paar honderd Euro extra tijdens je studietijd een groot verschil maakt. Als je eenmaal 'volwassen' bent doet een paar honderd Euro (per maand) je nauwelijks meer iets (tenzij je een paupersalaris hebt ja)
Bovengenoemde zaken gelden allemaal niet voor 'normale' leningen die mensen aangaan. Sterker nog: de rente en terugbetaling bij een studielening zijn zo coulant dat je het geleende geld met winst zou kunnen beleggen.
quote:Op maandag 20 augustus 2012 16:55 schreef matthijst het volgende:
[..]
Zeker!
Tijdens je studiejaren hard zuipen, daarna 15 jaar geen cent te makken, want geen inkomen, da's wel genieten!
Denken dat er geen verstandige studenten bestaan die lenen uit noodzaak en niet 24/7 zuipen. Knuppel.quote:Op maandag 20 augustus 2012 16:59 schreef matthijst het volgende:
[..]
Blablabla, leningen van 30-50k zijn nooit normaal lijkt me, maar goed.
Dat niet terug betalen is een fabeltje dat nooit opgaat, tenzij je na je studie koos werkeloos bent, maar waarom heb je dan een 30k lening nodig?
Een een paar honderd euro per maand is niks als je nog bij je pappie en mammie thuis woont. Als je gewoon een normaal huishouden hebt is 245 euro een hoop eten en benzine, om maar wat te noemen...
Wel leuk om die mentaliteit van tegenwoordig te zien: nu lekker lenen om los te gaan als student en dan straks 15 jaar terugbetalen. Knuppels.
Voor je studie jaquote:Op maandag 20 augustus 2012 17:00 schreef probeer het volgende:
Mijn papa en mama zeiden altijd "Je moet voor maar 2 dingen in je leven echt iets lenen. Studie en eventueel een huis. De rest spaar je maar voor."
Die zijn er wel en daar waren we in deel 1 al achter chefke, maar daar gaat dit niet om, knuppel.quote:Op maandag 20 augustus 2012 17:02 schreef probeer het volgende:
Denken dat er geen verstandige studenten bestaan die lenen uit noodzaak en niet 24/7 zuipen. Knuppel.
Daarnaast de aflossingsperiode zal worden verhoogd naar 20 jaar, kwijtschelding gebeurt ook niet zomaar.quote:Op maandag 20 augustus 2012 16:31 schreef Puntenjager het volgende:
Studieschuld is gewoon een lening. En een lening is de normaalste zaak van de wereld voor mensen die werken. Dus of die lening nog stamt uit je studietijd of pas ontstaan is nadat je bent gaan werken, maakt geen ruk uit.
Wat wèl uitmaakt is dat:
- de maandelijkse termijnen van een studieschuld erg laag zijn en inkomensafhankelijk
- je een studieschuld misschien niet eens helemaal hoeft terug te betalen (15 jaar)
- last but not least, een paar honderd Euro extra tijdens je studietijd een groot verschil maakt. Als je eenmaal 'volwassen' bent doet een paar honderd Euro (per maand) je nauwelijks meer iets (tenzij je een paupersalaris hebt ja)
Bovengenoemde zaken gelden allemaal niet voor 'normale' leningen die mensen aangaan. Sterker nog: de rente en terugbetaling bij een studielening zijn zo coulant dat je het geleende geld met winst zou kunnen beleggen.
Die mening deel ik met je.quote:Op maandag 20 augustus 2012 17:03 schreef matthijst het volgende:
[..]
Die zijn er wel en daar waren we in deel 1 al achter chefke, maar daar gaat dit niet om, knuppel.
Gaat om dat domme gezwam dat 245 euro in de maand straks een schijntje is: 15 jaar lang 245 euro per maand ophoesten.
Enige slimme oplossing imho is zoals hierboven iemand riep: 2 jaar op studentenkamer blijven wonen en ff aftikken... Al zullen die kamers niet voor niks "studentenkamers" heten, gok ik.
Als je minimaal 245 Euro per maand moet aflossen, dan heb je ook een heel behoorlijk salaris. Zeker als je kinderen hebt mag je echt gruwelijk veel verdienen en nog maar 100 Euro per maand hoeven af te lossen.quote:Op maandag 20 augustus 2012 16:59 schreef matthijst het volgende:
[..]
Dat niet terug betalen is een fabeltje dat nooit opgaat, tenzij je na je studie koos werkeloos bent, maar waarom heb je dan een 30k lening nodig?
Een een paar honderd euro per maand is niks als je nog bij je pappie en mammie thuis woont. Als je gewoon een normaal huishouden hebt is 245 euro een hoop eten en benzine, om maar wat te noemen...
Wel leuk om die mentaliteit van tegenwoordig te zien: nu lekker lenen om los te gaan als student en dan straks 15 jaar terugbetalen. Knuppels.
Ik zeg niet dat het geen ruk uitmaakt; ik zeg dat veel studenten makkelijk veel geld lenen omdat het zo makkelijk wordt gemaakt. 450 euro in de maand lenen is een kwestie van een formuliertje invullen (als dat al moet, misschien zelfs digitaal 3x klikken), maar een hoop er niet over nadenken dat dat over een paar jaar 30.000-40.000 euro is geworden waar je 15 jaar lang voor moet betalen.quote:Op maandag 20 augustus 2012 17:25 schreef Puntenjager het volgende:
En over die paar honderd Euro: Het slaat nergens op om dat om te draaien. Dat voor een student een paar honderd Euro geen ruk uitmaakt, maar dat als je een normale baan hebt zo'n bedrag 'heel veel geld' is
Wow, jij bent echt stoer! Mag ik je handtekening?quote:245 Euro... laatst nog een boete gekregen van 230 Euro. Deed me werkelijk geen ruk. Gepind, oom agent een hand gegeven en weer verder gereden. Zoveel is geld waard als je later groot bent.
Mee eens. Kamerhuur en collegegeld betaald krijgen door je ouders is ook nog eens een grote luxe, dat geldt ook maar voor weinig studenten.quote:Op maandag 20 augustus 2012 18:51 schreef CPS2000 het volgende:
Denk dat veel studenten wel makkelijke denken over lenen inderdaad. Ik heb het zelf ook gezien. Vrienden van mij studeerden (of in hun geval studeren nog steeds) tegen dezelfde gunstige voorwaarden als ik: pappie en mammie betaalden vier jaar collegegeld en kamerhuur. Zelf kon ik daardoor makkelijk rondkomen van de basisbeurs en af en toe een bijbaantje + een uitzendbaan van zes tot acht weken in de vakantie. Toen de studie uitliep redde ik me zonder de bijdrage van mijn ouders door meer te gaan werken en een sportbeurs van de universiteit. Mijn vrienden leenden echter wel bij en dan vooral om zich een luxere levenstijl te kunnen veroorloven. Zelden tot nooit werken, wel allerlei dure spullen kopen en een auto rijden (en dan geen suzuki alto maar een degelijke Duitse middenklasser). Dat heet dus gewoon boven je stand leven. Ik heb alles kunnen doen wat ik wilde tijden mijn studententijd en geen euro bij hoeven lenen. Die gasten hadden het net zo kunnen doen alleen zitten zij nu met een schuld van 30k. Das dus niet omdat ze anders met geen mogelijkheid hun studie hadden af kunnen maken maar alleen omdat ze bijvoorbeeld een auto wilden rijden die alleen al in de wegenbelasting 150e per maand kost.
Jij dan met je sportbeurs, ook zoiets onzinnigs. Deden we niet aan onderwijs op universiteiten?quote:Op maandag 20 augustus 2012 18:51 schreef CPS2000 het volgende:
Denk dat veel studenten wel makkelijke denken over lenen inderdaad. Ik heb het zelf ook gezien. Vrienden van mij studeerden (of in hun geval studeren nog steeds) tegen dezelfde gunstige voorwaarden als ik: pappie en mammie betaalden vier jaar collegegeld en kamerhuur. Zelf kon ik daardoor makkelijk rondkomen van de basisbeurs en af en toe een bijbaantje + een uitzendbaan van zes tot acht weken in de vakantie. Toen de studie uitliep redde ik me zonder de bijdrage van mijn ouders door meer te gaan werken en een sportbeurs van de universiteit. Mijn vrienden leenden echter wel bij en dan vooral om zich een luxere levenstijl te kunnen veroorloven. Zelden tot nooit werken, wel allerlei dure spullen kopen en een auto rijden (en dan geen suzuki alto maar een degelijke Duitse middenklasser). Dat heet dus gewoon boven je stand leven. Ik heb alles kunnen doen wat ik wilde tijden mijn studententijd en geen euro bij hoeven lenen. Die gasten hadden het net zo kunnen doen alleen zitten zij nu met een schuld van 30k. Das dus niet omdat ze anders met geen mogelijkheid hun studie hadden af kunnen maken maar alleen omdat ze bijvoorbeeld een auto wilden rijden die alleen al in de wegenbelasting 150e per maand kost.
Dat lijkt mij redelijk onmogelijk, helemaal als je je diploma in 10 jaar haalt.quote:Op maandag 20 augustus 2012 19:10 schreef mymoodfentje het volgende:
Ken mensen met een studieschuld van 2 ton, boeiend. Verdienen ze toch wel terug.
Nee. Bij het aanvragen van een hypotheek wordt er niet naar een eventuele studieschuld gekeken.quote:Op maandag 20 augustus 2012 16:37 schreef Dondermeester het volgende:
Behalve dan dat je studieschuld wel bij de BKR staat geregistreerd en bv een toch al moeilijk verkrijgbare hypotheek nog verder wegdrukt..
30.000 lenen om te genieten. Tsja.quote:Op maandag 20 augustus 2012 20:34 schreef Puntenjager het volgende:
Vraagje: waarom zou je tijdens je studententijd niet mogen genieten en daarna wel !?
Het zijn dan wel allemaal aankomende doktoren en vliegtuigpiloten.quote:Op maandag 20 augustus 2012 20:24 schreef Yreal het volgende:
[..]
Jij dan met je sportbeurs, ook zoiets onzinnigs. Deden we niet aan onderwijs op universiteiten?
[..]
Dat lijkt mij redelijk onmogelijk, helemaal als je je diploma in 10 jaar haalt.
afhankelijk van de spaarrente. Hoger dan ib, minimaal aflossen. Zodra hij eronder gaat maximaal aflossenquote:Op maandag 20 augustus 2012 22:20 schreef Walvis-instructeur het volgende:
Wat vinden de mensen met een schuld hier:
Zo snel mogelijk aflossen en de eerste paar jaar krom liggen (zeker met een PhD startsalaris van 2k bruto)?
Of lang een laag bedrag betalen?
Sorry... ib?quote:Op maandag 20 augustus 2012 22:22 schreef Yreal het volgende:
[..]
afhankelijk van de spaarrente. Hoger dan ib, minimaal aflossen. Zodra hij eronder gaat maximaal aflossen
17 jaar!quote:Op maandag 20 augustus 2012 16:19 schreef Henno het volgende:
Ach, je betaalt naar inkomen en na 15 jaar kom je in aanmerking voor kwijtschelding als je het echt niet kunt betalen (is mijn eer te na, maar dat kan dus). Beste lening die je kunt afsluiten.
Verkondig rustig je aversie maar maak mensen nu geen onzin wijs.quote:Op maandag 20 augustus 2012 16:59 schreef matthijst het volgende:
[..]
Je weet dat in die 2100 bruto je vakantiedagen en vakantiegeld zitten?quote:Op maandag 20 augustus 2012 16:16 schreef Yreal het volgende:
Ik heb geen idee wat er netto overblijft maar het standaard startsalaris voor mensen die mijn opleiding hebben gevolgd is momenteel zo'n 2700 Euro.quote:Op maandag 20 augustus 2012 16:16 schreef Yreal het volgende:
Ik zeg hetzelfde als jij slimpie: hoe wordt gedaan alsof 30-50k niks is omdat mensen na hun studie kapitalen gaan verdienen en die schuld zo afgelost is.quote:Op donderdag 22 november 2012 00:36 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Verkondig rustig je aversie maar maak mensen nu geen onzin wijs.
Het niet terug kunnen betalen komt voor en na 17 jaar wordt het restant van de schuld kwijtgescholden. Dit is dus in tegenstelling tot de leugen die jij verkondigt ("fabeltje"). Vanzelfsprekend krijgen de meesten de schuld wel afbetaald. Met een beetje een normaal brutosalaris kan je al snel 100-200 Euro per maand aflossen, dat maal 17*12 stelt je in staat om een aardige schuld af te betalen. Bij een extreem hoge studieschuld en/of bijzondere omstandigheden is het mogelijk dat je het niet in die periode afbetaald krijgt en dan hoeft het ook niet.
Oh ja, niet iedereen leent om te kunne zuipen.
En dan ook nog eens inclusief vakantiegeld/winstdeling. Dus je mag nog eens 15% oid van dat bedrag aftrekken.quote:
Ja ik vind het ook gebruikelijk mijn banaan met schil te etenquote:oh jullie hadden het over 1800 euro netto? ik vind heb gebruikelijk om over bruto salarissen te praten
Ik ben ook heel wat van plan. Maar eerst maar eens iets realiseren.quote:Op donderdag 22 november 2012 10:16 schreef Jahr00n het volgende:
Ik heb momenteel een studieschuld van 60k. Ben nu bezig aan mn tweede master en ben van plan minimaal 160k per jaar te verdienen.
Dit.quote:Op donderdag 22 november 2012 08:08 schreef Platina het volgende:
Ik vind het frappant dat zoveel mensen lenen doodnormaal vinden. Ik heb van huis uit meegekregen dat je alleen geld leent wanneer het niet anders kan. Niet om luxemiddelen te kopen en dergelijke.
Foutquote:Op maandag 20 augustus 2012 20:26 schreef SuperwormJim het volgende:
[..]
Nee. Bij het aanvragen van een hypotheek wordt er niet naar een eventuele studieschuld gekeken.
Jij zegt niet hetzelfde aangezien jij beweerde dat het "een fabel is" dat een deel van de schuld wordt kwijtgescholden. Dat klopt niet aangezien dit wel degelijk voorkomt. Het zal in de praktijk maar voor een kleine minderheid van de voormalige studenten gelden maar na 17 jaar wordt het restant kwijtgescholden, voor die tijd wordt op basis van je inkomen bepaald hoeveel je kan afbetalen. Is hetgene wat je moet afbetalen vervelend? Ja. Moet je op een houtje bijten? Nee. Is het beter om niet te lenen als dat mogelijk is? Ja. Moet je koste wat het kost die lening mijden? Nee. Je studie is belangrijker dus als jij moet lenen met die uren die jij kan werken naast een opleiding waarvoor je 40 uur per week moet werken of meer dan moet je maar wat lenen. Als je maar 20 uur per week met je opleiding bezig bent dan kan je beter maar voldoende werken dat je die lening kan mijden.quote:Op donderdag 22 november 2012 05:49 schreef matthijst het volgende:
[..]
Ik zeg hetzelfde als jij slimpie:
In dit soort opzichten is Nederland een achterlijk bestuurd landje.quote:Op donderdag 22 november 2012 10:48 schreef Bulletdodger het volgende:
[..]
Fout
http://www.wegwijs.nl/art(...)oor-hoogte-hypotheek
Niet kunnen genieten van je leven zonder te lenenquote:Op maandag 20 augustus 2012 20:34 schreef Puntenjager het volgende:
Vraagje: waarom zou je tijdens je studententijd niet mogen genieten en daarna wel !?
Als dat alles is.quote:Op donderdag 22 november 2012 10:39 schreef Kremers het volgende:
Wat alleen wel zo is, als je meer dan het bestaansminimum verdient (wat wel logisch is als je HBO/WO hebt) moet je terugbetalen gedurende 15 jaar. 2a3 vakanties per jaar zit er dan dus niet in
Daar is niets nieuw aan, dat was al heel erg lang zo.quote:Met de nieuwe regels wordt er echter rekening gehouden met draagkracht (ze kijken naar salaris van 2j. geleden) om te bepalen of je minder mag betalen dan wat zij zelf uitgerekend hebben.
Studieschuld wordt daar niet geregistreerd. Pertinent onwaar anno 2013. Dus je hebt gelijk inderdaad.quote:Op maandag 20 augustus 2012 16:45 schreef Puntenjager het volgende:
[..]
Dat is volgens mij juist NIET het geval met een studieschuld.
En wil jij hedentendage, met de garantie dat de huizenprijzen de komende 10+ jaar blijven dalen, nog een hypotheek hebben!??
Behalve dan dat je studieschuld dat niet staat.quote:Op maandag 20 augustus 2012 16:37 schreef Dondermeester het volgende:
Mijn vriendin is op dit moment een hypotheek aan het afsluiten en daar is haar studieschuld nog geen enkel moment ten sprake gekomen. Bij zowel de bank als hypotheker niet.quote:Op donderdag 22 november 2012 10:48 schreef Bulletdodger het volgende:
[..]
Fout
http://www.wegwijs.nl/art(...)oor-hoogte-hypotheek
Dus zolang je zelf niet tegen de bank vertelt dat je een Studieschuld hebt is er geen vuiltje aan de lucht bij het aanvragen van de hypotheek, veronderstellende dat je die kan betalen.quote:Op donderdag 22 november 2012 20:09 schreef TrippleDistilled het volgende:
[..]
Studieschuld wordt daar niet geregistreerd. Pertinent onwaar anno 2013. Dus je hebt gelijk inderdaad.
Sorry, begrijpend lezen is aan jou niet besteed denk ik. Het hele punt wat die leenfans hier maken is dat je straks een topbaan krijgt. Als je een topbaan krijgt betaal je echt die lening in 17 jaar wel af dus wordt het nooit kwijtgescholden.quote:Op donderdag 22 november 2012 19:37 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Jij zegt niet hetzelfde aangezien jij beweerde dat het "een fabel is" dat een deel van de schuld wordt kwijtgescholden. Dat klopt niet aangezien dit wel degelijk voorkomt.
Nee, dit is echt genieten.quote:Op donderdag 22 november 2012 19:50 schreef ejfaar het volgende:
[..]
Niet kunnen genieten van je leven zonder te lenen
Daarom haalde ik negens en tienen voor begrijpend lezen op het VWO.quote:Op donderdag 22 november 2012 20:15 schreef matthijst het volgende:
[..]
Sorry, begrijpend lezen is aan jou niet besteed denk ik.
Wat een samengeknepen billen moet jij hebben zeg. Durf te leven! Niet van dat benauwde. YOLO zou de jeugd van tegenwoordig zeggen.quote:Op donderdag 22 november 2012 20:29 schreef matthijst het volgende:
http://www.nrcnext.nl/gel(...)elopgevoed-studeren/
2010, De huidige eerstejaars zitten over vier jaar met gemiddeld 15.360 euro schuld, zonder de rente. In 2007 was dat bedrag nog ‘maar’ 10 mille. En toen al moest 14,2 procent van de langlopende studieschulden door deurwaarders worden geïnd.
Bij de IB-groep / DUO moet je vijftien jaar lang maandelijks je schuld aflossen, maar er zijn gevallen waarin er na die periode nog een restschuld over blijft. In uitzonderlijke gevallen kan kwijtschelding van de schuld plaatsvinden, maar dit is niet iets om op te gokken want het gebeurt niet erg vaak.
Laat eens wat cijfers zien van kwijtgescholden schulden zou ik zeggen.
Altijd dezelfde argumenten. En dan later schrikken dat je van je startersinkomen van bruto ~¤3000 (uitgaande dat je baan op je niveau vindt) een paar honderdjes moet aftikken en dat dat best een groot deel is. En dat met een hypotheek/huur, verzekeringen, kosten voor de booschappen etc. Have fun.quote:Op maandag 20 augustus 2012 16:31 schreef Puntenjager het volgende:
Wat wèl uitmaakt is dat:
Dat wordt waarschijnlijk een draagkrachtregeling, 15 jaar lang afbetalen, terwijl de schuld nauwelijks krimpt, en dan, dan heb je niet zo veel tijd meer om te sparen voor de studie van je kinderen, dus die moeten helemaal idioot veel lenen. Als dat tegen die tijd nog kan natuurlijk.quote:Ik heb dus een vriend die in totaal 450 euro per maand extra leent aan rentedragende lening en collegegeldkrediet bij de DUO. Hij is van volle overtuiging dat zijn latere studieschuld van ruim ¤30.000 makkelijk te betalen zal zijn omdat hij met zijn mastertitel die hij na zijn hbo wilt gaan halen op de uni dat makkelijk kan terugbetalen
Ik snap niet waarom mensen denken dat alles zo makkelijk is.
Ik snap niet dat 'iedereen' hier loopt te huilen dat een paar honderd Euro 'zoveel geld is als je een normaal verdient', maar dat een paar honderd extra 'lucht' voor een student geen reet uitmaakt. Net alsof je als student toch al in het geld zwemt en een paard honderd Euro erbij nauwelijks merkt. Hoe hard kun je de wereld op z'n kop zetten manquote:Op donderdag 22 november 2012 20:42 schreef Regilio_ het volgende:
[..]
Altijd dezelfde argumenten. En dan later schrikken dat je van je startersinkomen van bruto ~¤3000 (uitgaande dat je baan op je niveau vindt) een paar honderdjes moet aftikken en dat dat best een groot deel is. En dat met een hypotheek/huur, verzekeringen, kosten voor de booschappen etc. Have fun.
Dan blijf je toch lekker lenen je hele leven? Ik wens je veel plezier.quote:Op donderdag 22 november 2012 21:17 schreef Puntenjager het volgende:
[..]
Ik snap niet dat 'iedereen' hier loopt te huilen dat een paar honderd Euro 'zoveel geld is als je een normaal verdient', maar dat een paar honderd extra 'lucht' voor een student geen reet uitmaakt. Net alsof je als student toch al in het geld zwemt en een paard honderd Euro erbij nauwelijk merkt. Hoe hard kun je de wereld op z'n kop zetten man
Ja, en wat doen 'normale' mensen!?? Juist, hun hele leven lenen. Hypotheek noemen we het dan. Liefst een aflossingsvrije (tot nu toe iig wel)quote:Op donderdag 22 november 2012 21:18 schreef Regilio_ het volgende:
[..]
Dan blijf je toch lekker lenen je hele leven? Ik wens je veel plezier.
Die algemene mening dat je zonder lening niet kunt leven is echt zo treurigquote:Op donderdag 22 november 2012 21:22 schreef ejfaar het volgende:
[..]
Ja, want iedereen zonder schulden moet zo leven
Ja je bent heel uniek en bijzonder nu je een lening hebt hoor. Gefeliciteerd met niet-burgerlijk zijn.quote:Op donderdag 22 november 2012 21:21 schreef Puntenjager het volgende:
[..]
Ja, en wat doen 'normale' mensen!?? Juist, hun hele leven lenen. Hypotheek noemen we het dan. Liefst een aflossingsvrije (tot nu toe iig wel)
quote:Op donderdag 22 november 2012 21:22 schreef ejfaar het volgende:
[..]
Ja, want iedereen zonder schulden moet zo leven
*iets mompelt over calvinisten*quote:Op donderdag 22 november 2012 21:24 schreef WhyAreTheyAllTaken het volgende:
Ik weiger om geld te lenen voor mijn studie. De enige 'lening' die ik zal nemen is een hypotheek voor mijn huis. Ik werk al drie jaar fulltime in zomervakanties om m'n collegegeld/boekengeld te kunnen betalen. Is wmb veel beter omdat je na je studie:
1. iets hebt om op je cv te zetten (werkervaring om aan te tonen dat je geen lui kutkind bent)
2. schuldenvrij bent
Ik kan er met mijn kop niet bij dat er mensen rondlopen in NL die denken dat zij die 60k (of weet ik veel) wel even afbetalen. Na je studie wil je toch wel richting huis, auto etc. gaan en niet willen lijden in zeven magere jaren.
Dude, ik heb NUL studieschuld. Ik ben van vroegah.quote:Op donderdag 22 november 2012 21:26 schreef Regilio_ het volgende:
[..]
Ja je bent heel uniek en bijzonder nu je een lening hebt hoor. Gefeliciteerd met niet-burgerlijk zijn.
Ok, maar waarom verdedig je het lenen zo dan?quote:Op donderdag 22 november 2012 21:29 schreef Puntenjager het volgende:
[..]
Dude, ik heb NUL studieschuld. Ik ben van vroegah.
Ik kan ook al het geld waar ik voor heb gewerkt uitgeven aan nutteloze dingen (#YOLO) en lekker maximaal bijlenen bij de DUO. Lijkt me wel handig ja. Ik ben gewoon verstandig door gewoon te werken wanneer ik kan.quote:Op donderdag 22 november 2012 21:28 schreef Puntenjager het volgende:
[..]
[..]
*iets mompelt over calvinisten*
Maar dat weet je toch tijdens je studie wel al? Zo zijn er bijvoorbeeld artsen nodig, en ingenieurs. Maar is er de laatste jaren een afnemende behoefte aan psychologen. En is er nooit veel werk geweest voor mensen die afgestudeerd zijn in kunstgeschiedenis. Je WEET toch wat voor banenperspectief je staat te wachten? Ik heb daar in ieder geval wel goed research naar gedaan voordat ik mijn lening aanvroeg.quote:Op donderdag 22 november 2012 21:55 schreef Pieter-utd het volgende:
En als je nou niet een goede baan vindt die aansluit op je studie, omdat er nog duizenden andere studenten precies hetzelfde dachten?
Get the fuck out?quote:Op maandag 20 augustus 2012 19:10 schreef mymoodfentje het volgende:
Ken mensen met een studieschuld van 2 ton, boeiend. Verdienen ze toch wel terug.
Ik ben 1 van die 'knuppels', nja, ik zit in dezelfde levensfase, laat ik het zo zeggen. Ik erger mij hier ook aan. Waarom snapt het gros niet dat een schuld nooit goed is, en waarom beseffen ze niet dat -al is het maar 50 euro per maand- als je later werkt dit vaste maandelijkse (aflos)lasten met zich mee brengt. Helemaal kut dus. En maar dure telefoons en tv's kopen van het DUO geld. Wat een hersenloze idioten.quote:Op maandag 20 augustus 2012 16:59 schreef matthijst het volgende:
[..]
*mompelt iets over onverstandige mensen*quote:Op donderdag 22 november 2012 21:28 schreef Puntenjager het volgende:
[..]
[..]
*iets mompelt over calvinisten*
quote:Op donderdag 22 november 2012 21:24 schreef WhyAreTheyAllTaken het volgende:
Ik weiger om geld te lenen voor mijn studie. De enige 'lening' die ik zal nemen is een hypotheek voor mijn huis. Ik werk al drie jaar fulltime in zomervakanties om m'n collegegeld/boekengeld te kunnen betalen. Is wmb veel beter omdat je na je studie:
1. iets hebt om op je cv te zetten (werkervaring om aan te tonen dat je geen lui kutkind bent)
2. schuldenvrij bent
Ik kan er met mijn kop niet bij dat er mensen rondlopen in NL die denken dat zij die 60k (of weet ik veel) wel even afbetalen. Na je studie wil je toch wel richting huis, auto etc. gaan en niet willen lijden in zeven magere jaren.
Klopt, maar er gaan stemmen op om dat wel te laten doen. Hypotheekverstrekkers willen dat graag, om te voorkomen dat de hypotheek niet meer betaald kan worden door een veel te hoge studieschuld.quote:Op donderdag 22 november 2012 20:10 schreef boem-dikkie het volgende:
[..]
Behalve dan dat je studieschuld dat niet staat.
Piloten.quote:
Ik bedoelde die grootleners, maar goed: "nu lekker lenen om los te gaan als student en dan straks 15 jaar terugbetalen. Knuppels."quote:Op donderdag 22 november 2012 22:12 schreef .FuckFace. het volgende:
[..]
Ik ben 1 van die 'knuppels', nja, ik zit in dezelfde levensfase, laat ik het zo zeggen.
.....Daarnaast kansloos van jou om 'ons' over 1 kam te scheren.
Tja, die komen zichzelf echt nog wel tegen hoor. Ik wens ze alle succes met het terugbetalen, op een modaal inkomen (waar de meesten waarschijnlijk niet eens mee starten) is zelfs 100 euro gewoon veel geld om per maand als extra vaste lasten kwijt te moeten zijn.quote:Op donderdag 22 november 2012 22:32 schreef matthijst het volgende:
[..]
Ik had het over die grootleners, maar goed: "nu lekker lenen om los te gaan als student en dan straks 15 jaar terugbetalen. Knuppels."
Er wordt idd wel errug makkelijk over gedaan. Veel ex-studiegenoten betalen al jaren 200 euro per maand af en daar word je niet vrolijk van. Als afgestudeerde mag je blij zijn met 1800 netto; vaste lasten zijn al snel 1300 euro. Als je dan 40% van wat overblijft naar DUO mag brengen voor een periode van 15 jaar, levert dat een hoop zure gezichten op.quote:Op donderdag 22 november 2012 22:38 schreef matthijst het volgende:
Dat bedoelde ik inderdaad ook. 100 euro lijkt weinig, maar een beetje vaste lasten tikken al aardig aan per maand: huur/hypotheek, 140 zorgverzekering, 200 eten, 130 gwlicht, 100 autoverz + wegenbel, dan nog benzine + aanschafkosten auto, overige verzekeringen, kleding... Etc...
En dan die 100-300 van het IBG...
Daar ging ik ook vanuit. Nu staat dat wanstaltige systeem nog steeds overeind en zit ik met de gebakken peren.quote:Op vrijdag 23 november 2012 13:30 schreef b4kl4p het volgende:
Nare gevolgen? Gewoon lekker lenen man, tegen de tijd dat je het terug moet betalen is de hele economie toch al ingestort.
Er is een groot overschot aan piloten (of een tekort aan vacatures, net hoe je het wil zien). Veel Nederlandse piloten vertrekken naar het buitenland om daar voor een lager salaris te gaan werken. Piloten die net van de opleiding afkomen, een studieschuld hebben van 2 ton en weinig vooruitzicht hebben op een baan, zitten echt diep in de shit.quote:
Klopt. Het probleem is vooral dat de oude garde niet snel genoeg plaats maakt voor jonge piloten.quote:Op vrijdag 23 november 2012 13:39 schreef SlaadjeBla het volgende:
[..]
Er is een groot overschot aan piloten (of een tekort aan vacatures, net hoe je het wil zien). Veel Nederlandse piloten vertrekken naar het buitenland om daar voor een lager salaris te gaan werken. Piloten die net van de opleiding afkomen, een studieschuld hebben van 2 ton en weinig vooruitzicht hebben op een baan, zitten echt diep in de shit.
Maat van mij ook, heeft 150 000 euro schuld en is piloot. Hij moet al strijden om uberhaupt zijn verplichte vlieguren te halenquote:Op vrijdag 23 november 2012 15:09 schreef mymoodfentje het volgende:
[..]
Klopt. Het probleem is vooral dat de oude garde niet snel genoeg plaats maakt voor jonge piloten.
"ADV, vakantiegeld, vakantiedagen én winstuitkering direct bij je salaris"quote:Op maandag 20 augustus 2012 16:16 schreef Yreal het volgende:
Die oude piloten hoeven ook helemaal geen plaats te maken zolang zij dat werk goed kunnen uitvoeren.quote:Op vrijdag 23 november 2012 15:09 schreef mymoodfentje het volgende:
[..]
Klopt. Het probleem is vooral dat de oude garde niet snel genoeg plaats maakt voor jonge piloten.
wel eens overdag bij de AH geweest? Allemaal 40'ers met pittige kapsels achter de kassaquote:Op vrijdag 23 november 2012 16:15 schreef heiden6 het volgende:
[..]
"ADV, vakantiegeld, vakantiedagen én winstuitkering direct bij je salaris"
![]()
Ja, zo kan je makkelijk aan een hoog uurloon komen natuurlijk, maar uiteindelijk verdien je niet meer.
Daarnaast moet ik nog zien of ze je aannemen voor achter de kassa als je 20 bent, laat staan nog ouder.
alsof het het einde van de wereld isquote:Op vrijdag 23 november 2012 21:03 schreef RadioSlut het volgende:
Herkenbaar, maar dan met lenen over het algemeen.
Op dit moment ben ik dus helemaal blut. Dus ik kan niks doen, niet uitgaan, niet ergens naartoe gaan, niet uit eten gaan, noem al die luxe dingen maar op.
2 ex-klasgenootjes, die ik weleens zie, lenen dus. En ze willen dat ik ook ga lenen."Geen geld om uit eten te gaan? Ga dan lenen! LENEN!" Kom oooooop man. Ga lenen voor een treinkaartje. Je mag wel wat geld van ons lenen. Ja okee, maar hoe moet ik dat terugbetalen?
Jammer dat ze er zo makkelijk over denken
Nee, maar hun mentaliteit vind ik wel om te huilen.quote:Op vrijdag 23 november 2012 21:23 schreef Yreal het volgende:
[..]
alsof het het einde van de wereld is
Is niet zielig. Ze doen goed werk voor goed geld.quote:Op vrijdag 23 november 2012 19:50 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Brrrr, ik krijg de rillingen van dit beeld. Oudere vrouwen met 'pittige' kapsels, het is zo zielig.
Nee, het zielige is dat die vrouwen zo onzeker zijn over hun leeftijd en hun uiterlijk dat ze 'pittige' kapsels laten knippen waarmee ze er niet beter uit gaat zien.quote:Op vrijdag 23 november 2012 21:57 schreef nogeenmaarten het volgende:
[..]
Is niet zielig. Ze doen goed werk voor goed geld.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |