Hier verder tochquote:Ik heb dus een vriend die in totaal 450 euro per maand extra leent aan rentedragende lening en collegegeldkrediet bij de DUO. Hij is van volle overtuiging dat zijn latere studieschuld van ruim ¤30.000 makkelijk te betalen zal zijn omdat hij met zijn mastertitel die hij na zijn hbo wilt gaan halen op de uni dat makkelijk kan terugbetalen
Ik snap niet waarom mensen denken dat alles zo makkelijk is.
Bruto ja.quote:Op maandag 20 augustus 2012 16:16 schreef Yreal het volgende:
En wat betreft werken bij de AH. http://werk.ah.nl/allinloon/ op je 23ste verdien je dus fulltime al 2100 euro.
Mensen die denken dat je als afgestudeerde 1800 gaat verdienen![]()
2100 brutoquote:Op maandag 20 augustus 2012 16:16 schreef Yreal het volgende:
En wat betreft werken bij de AH. http://werk.ah.nl/allinloon/ op je 23ste verdien je dus fulltime al 2100 euro.
Mensen die denken dat je als afgestudeerde 1800 gaat verdienen![]()
quote:
oh jullie hadden het over 1800 euro netto? ik vind heb gebruikelijk om over bruto salarissen te pratenquote:
Dat is volgens mij juist NIET het geval met een studieschuld.quote:Op maandag 20 augustus 2012 16:37 schreef Dondermeester het volgende:
Behalve dan dat je studieschuld wel bij de BKR staat geregistreerd en bv een toch al moeilijk verkrijgbare hypotheek nog verder wegdrukt..
Dat is 4 jaar lang 45 euro per maand, man manquote:Op maandag 20 augustus 2012 16:29 schreef RolStaart-Beer het volgende:
En ik maak me al zorgen over mijn studieschuld van ¤ 1.500
Zeker!quote:Op maandag 20 augustus 2012 16:19 schreef Henno het volgende:
Ach, je betaalt naar inkomen en na 15 jaar kom je in aanmerking voor kwijtschelding als je het echt niet kunt betalen (is mijn eer te na, maar dat kan dus). Beste lening die je kunt afsluiten.
Blablabla, leningen van 30-50k zijn nooit normaal lijkt me, maar goed.quote:Op maandag 20 augustus 2012 16:31 schreef Puntenjager het volgende:
Studieschuld is gewoon een lening. En een lening is de normaalste zaak van de wereld voor mensen die werken. Dus of die lening nog stamt uit je studietijd of pas ontstaan is nadat je bent gaan werken, maakt geen ruk uit.
Wat wèl uitmaakt is dat:
- een studieschuld een VEEL lagere rente heeft
- de maandelijkse termijnen van een studieschuld erg laag zijn en inkomensafhankelijk
- je een studieschuld misschien niet eens helemaal hoeft terug te betalen (15 jaar)
- last but not least, een paar honderd Euro extra tijdens je studietijd een groot verschil maakt. Als je eenmaal 'volwassen' bent doet een paar honderd Euro (per maand) je nauwelijks meer iets (tenzij je een paupersalaris hebt ja)
Bovengenoemde zaken gelden allemaal niet voor 'normale' leningen die mensen aangaan. Sterker nog: de rente en terugbetaling bij een studielening zijn zo coulant dat je het geleende geld met winst zou kunnen beleggen.
quote:Op maandag 20 augustus 2012 16:55 schreef matthijst het volgende:
[..]
Zeker!
Tijdens je studiejaren hard zuipen, daarna 15 jaar geen cent te makken, want geen inkomen, da's wel genieten!
Denken dat er geen verstandige studenten bestaan die lenen uit noodzaak en niet 24/7 zuipen. Knuppel.quote:Op maandag 20 augustus 2012 16:59 schreef matthijst het volgende:
[..]
Blablabla, leningen van 30-50k zijn nooit normaal lijkt me, maar goed.
Dat niet terug betalen is een fabeltje dat nooit opgaat, tenzij je na je studie koos werkeloos bent, maar waarom heb je dan een 30k lening nodig?
Een een paar honderd euro per maand is niks als je nog bij je pappie en mammie thuis woont. Als je gewoon een normaal huishouden hebt is 245 euro een hoop eten en benzine, om maar wat te noemen...
Wel leuk om die mentaliteit van tegenwoordig te zien: nu lekker lenen om los te gaan als student en dan straks 15 jaar terugbetalen. Knuppels.
Voor je studie jaquote:Op maandag 20 augustus 2012 17:00 schreef probeer het volgende:
Mijn papa en mama zeiden altijd "Je moet voor maar 2 dingen in je leven echt iets lenen. Studie en eventueel een huis. De rest spaar je maar voor."
Die zijn er wel en daar waren we in deel 1 al achter chefke, maar daar gaat dit niet om, knuppel.quote:Op maandag 20 augustus 2012 17:02 schreef probeer het volgende:
Denken dat er geen verstandige studenten bestaan die lenen uit noodzaak en niet 24/7 zuipen. Knuppel.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |