abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 20 augustus 2012 @ 16:13:12 #1
198371 Equites
Im going fucking oldschool!
pi_115786053
quote:
Ik heb dus een vriend die in totaal 450 euro per maand extra leent aan rentedragende lening en collegegeldkrediet bij de DUO. Hij is van volle overtuiging dat zijn latere studieschuld van ruim ¤30.000 makkelijk te betalen zal zijn omdat hij met zijn mastertitel die hij na zijn hbo wilt gaan halen op de uni dat makkelijk kan terugbetalen :')
Ik snap niet waarom mensen denken dat alles zo makkelijk is.
Hier verder toch
------- House was our believe, House was our sanctuary, And the beating of the drum, The bottom of the bass, The pump and the snare, Made you throw your hands in the air, House was a way of life-------
pi_115786116
450?
Women with dicks and weak men with vaginas.
Alles hat ein Ende nur die Wurst hat zwei.
pi_115786141
quote:
9s.gif Op maandag 20 augustus 2012 16:14 schreef 2Happy4U het volgende:
450?
pi_115786198
En wat betreft werken bij de AH. http://werk.ah.nl/allinloon/ op je 23ste verdien je dus fulltime al 2100 euro.

Mensen die denken dat je als afgestudeerde 1800 gaat verdienen :') |:(
  maandag 20 augustus 2012 @ 16:17:48 #5
367594 Frank_Drebin
Det.Lt. Police Squad
pi_115786248
Even TT aangepast, dan is het voor iedereen duidelijk waar de nog niet afgerondde discussie verder kan.
Sergeant Frank Drebin, Detective Lieutenant Police Squad
  maandag 20 augustus 2012 @ 16:17:53 #6
229532 Twiitch
Speelt met zichzelf
pi_115786253
quote:
0s.gif Op maandag 20 augustus 2012 16:16 schreef Yreal het volgende:
En wat betreft werken bij de AH. http://werk.ah.nl/allinloon/ op je 23ste verdien je dus fulltime al 2100 euro.

Bruto ja.
pi_115786307
Ach, je betaalt naar inkomen en na 15 jaar kom je in aanmerking voor kwijtschelding als je het echt niet kunt betalen (is mijn eer te na, maar dat kan dus). Beste lening die je kunt afsluiten.
  maandag 20 augustus 2012 @ 16:19:07 #8
265283 maickeltje
Nothing to lose
pi_115786310
quote:

2100 bruto
pi_115786361
SINDS WANNEER MOGEN ER REEKSEN IN KLB?
pi_115786374
quote:
0s.gif Op maandag 20 augustus 2012 16:17 schreef Twiitch het volgende:

[..]

Bruto ja.
quote:
1s.gif Op maandag 20 augustus 2012 16:19 schreef maickeltje het volgende:

[..]

2100 bruto
oh jullie hadden het over 1800 euro netto? ik vind heb gebruikelijk om over bruto salarissen te praten
pi_115786390
quote:
11s.gif Op maandag 20 augustus 2012 16:19 schreef Argo het volgende:
SINDS WANNEER MOGEN ER REEKSEN IN KLB?
altijd al, zolang de discussie nog ging
pi_115786544
Ik heb overigens gewoon een parttime baantje gehad tijdens m'n studie, daardoor heb ik nu amper studieschuld. Paar tientjes per maand afbetaling, maar misschien moet ik t gewoon in 1 keer aflossen van m'n spaargeld (heb eigenlijk niet bekeken wat financieel beter is :P)
pi_115786851
En ik maak me al zorgen over mijn studieschuld van ¤ 1.500 :')
pi_115786925
Studieschuld is gewoon een lening. En een lening is de normaalste zaak van de wereld voor mensen die werken. Dus of die lening nog stamt uit je studietijd of pas ontstaan is nadat je bent gaan werken, maakt geen ruk uit.

Wat wèl uitmaakt is dat:
- een studieschuld een VEEL lagere rente heeft
- de maandelijkse termijnen van een studieschuld erg laag zijn en inkomensafhankelijk
- je een studieschuld misschien niet eens helemaal hoeft terug te betalen (15 jaar)
- last but not least, een paar honderd Euro extra tijdens je studietijd een groot verschil maakt. Als je eenmaal 'volwassen' bent doet een paar honderd Euro (per maand) je nauwelijks meer iets (tenzij je een paupersalaris hebt ja)

Bovengenoemde zaken gelden allemaal niet voor 'normale' leningen die mensen aangaan. Sterker nog: de rente en terugbetaling bij een studielening zijn zo coulant dat je het geleende geld met winst zou kunnen beleggen.
I've got 99 problems, but a bitch ain't one.
  maandag 20 augustus 2012 @ 16:37:19 #15
131148 Dondermeester
Blikskaters en gerommel!
pi_115787181
Behalve dan dat je studieschuld wel bij de BKR staat geregistreerd en bv een toch al moeilijk verkrijgbare hypotheek nog verder wegdrukt.. :7
Wie ik ben?
Wie ben jij eigenlijk????
pi_115787485
quote:
0s.gif Op maandag 20 augustus 2012 16:37 schreef Dondermeester het volgende:
Behalve dan dat je studieschuld wel bij de BKR staat geregistreerd en bv een toch al moeilijk verkrijgbare hypotheek nog verder wegdrukt.. :7
Dat is volgens mij juist NIET het geval met een studieschuld.

En wil jij hedentendage, met de garantie dat de huizenprijzen de komende 10+ jaar blijven dalen, nog een hypotheek hebben!??
pi_115787544
quote:
0s.gif Op maandag 20 augustus 2012 16:29 schreef RolStaart-Beer het volgende:
En ik maak me al zorgen over mijn studieschuld van ¤ 1.500 :')
Dat is 4 jaar lang 45 euro per maand, man man :')
  maandag 20 augustus 2012 @ 16:55:32 #18
28167 matthijst
In a New York State of Mind
pi_115787827
quote:
0s.gif Op maandag 20 augustus 2012 16:19 schreef Henno het volgende:
Ach, je betaalt naar inkomen en na 15 jaar kom je in aanmerking voor kwijtschelding als je het echt niet kunt betalen (is mijn eer te na, maar dat kan dus). Beste lening die je kunt afsluiten.
Zeker!
Tijdens je studiejaren hard zuipen, daarna 15 jaar geen cent te makken, want geen inkomen, da's wel genieten!
Haters everywhere but I don't really care.
  maandag 20 augustus 2012 @ 16:59:47 #19
28167 matthijst
pi_115787971
quote:
7s.gif Op maandag 20 augustus 2012 16:31 schreef Puntenjager het volgende:
Studieschuld is gewoon een lening. En een lening is de normaalste zaak van de wereld voor mensen die werken. Dus of die lening nog stamt uit je studietijd of pas ontstaan is nadat je bent gaan werken, maakt geen ruk uit.

Wat wèl uitmaakt is dat:
- de maandelijkse termijnen van een studieschuld erg laag zijn en inkomensafhankelijk
- je een studieschuld misschien niet eens helemaal hoeft terug te betalen (15 jaar)
- last but not least, een paar honderd Euro extra tijdens je studietijd een groot verschil maakt. Als je eenmaal 'volwassen' bent doet een paar honderd Euro (per maand) je nauwelijks meer iets (tenzij je een paupersalaris hebt ja)

Bovengenoemde zaken gelden allemaal niet voor 'normale' leningen die mensen aangaan. Sterker nog: de rente en terugbetaling bij een studielening zijn zo coulant dat je het geleende geld met winst zou kunnen beleggen.
Blablabla, leningen van 30-50k zijn nooit normaal lijkt me, maar goed.
Dat niet terug betalen is een fabeltje dat nooit opgaat, tenzij je na je studie koos werkeloos bent, maar waarom heb je dan een 30k lening nodig?
Een een paar honderd euro per maand is niks als je nog bij je pappie en mammie thuis woont. Als je gewoon een normaal huishouden hebt is 245 euro een hoop eten en benzine, om maar wat te noemen...

Wel leuk om die mentaliteit van tegenwoordig te zien: nu lekker lenen om los te gaan als student en dan straks 15 jaar terugbetalen. Knuppels.
pi_115787994
quote:
1s.gif Op maandag 20 augustus 2012 16:55 schreef matthijst het volgende:

[..]

Zeker!
Tijdens je studiejaren hard zuipen, daarna 15 jaar geen cent te makken, want geen inkomen, da's wel genieten!
:')

Kwestie van je aanpassen naar je inkomen.

Ik leen nu, maar vind het ook bv totaal geen probleem om nog 1-2 jaartjes 'klein' te blijven wonen in mn studentenkamertje wanneer ik een vaste baan scoor met mn diploma.

Mijn papa en mama zeiden altijd "Je moet voor maar 2 dingen in je leven echt iets lenen. Studie en eventueel een huis. De rest spaar je maar voor."
"Pools are perfect for holding water"
pi_115788010
zolang het niet meer dan 50k, is het weinig.
  maandag 20 augustus 2012 @ 17:02:06 #22
198371 Equites
Im going fucking oldschool!
pi_115788022
Ik zie het al, ik ga lekker achter de kassa bij AH zitten.
------- House was our believe, House was our sanctuary, And the beating of the drum, The bottom of the bass, The pump and the snare, Made you throw your hands in the air, House was a way of life-------
pi_115788032
quote:
1s.gif Op maandag 20 augustus 2012 16:59 schreef matthijst het volgende:

[..]

Dat niet terug betalen is een fabeltje dat nooit opgaat, tenzij je na je studie koos werkeloos bent, maar waarom heb je dan een 30k lening nodig?
Een een paar honderd euro per maand is niks als je nog bij je pappie en mammie thuis woont. Als je gewoon een normaal huishouden hebt is 245 euro een hoop eten en benzine, om maar wat te noemen...

Wel leuk om die mentaliteit van tegenwoordig te zien: nu lekker lenen om los te gaan als student en dan straks 15 jaar terugbetalen. Knuppels.
Denken dat er geen verstandige studenten bestaan die lenen uit noodzaak en niet 24/7 zuipen. Knuppel.
  maandag 20 augustus 2012 @ 17:02:37 #24
28167 matthijst
pi_115788035
quote:
0s.gif Op maandag 20 augustus 2012 17:00 schreef probeer het volgende:
Mijn papa en mama zeiden altijd "Je moet voor maar 2 dingen in je leven echt iets lenen. Studie en eventueel een huis. De rest spaar je maar voor."
Voor je studie ja :'(
  maandag 20 augustus 2012 @ 17:03:18 #25
28167 matthijst
pi_115788053
quote:
0s.gif Op maandag 20 augustus 2012 17:02 schreef probeer het volgende:
Denken dat er geen verstandige studenten bestaan die lenen uit noodzaak en niet 24/7 zuipen. Knuppel.
Die zijn er wel en daar waren we in deel 1 al achter chefke, maar daar gaat dit niet om, knuppel.

Gaat om dat domme gezwam dat 245 euro in de maand straks een schijntje is: 15 jaar lang 245 euro per maand ophoesten.

Enige slimme oplossing imho is zoals hierboven iemand riep: 2 jaar op studentenkamer blijven wonen en ff aftikken... Al zullen die kamers niet voor niks "studentenkamers" heten, gok ik.
pi_115788057
quote:
7s.gif Op maandag 20 augustus 2012 16:31 schreef Puntenjager het volgende:

Wat wèl uitmaakt is dat:

Daarnaast de aflossingsperiode zal worden verhoogd naar 20 jaar, kwijtschelding gebeurt ook niet zomaar.
ADHD-C
pi_115788363
quote:
0s.gif Op maandag 20 augustus 2012 17:03 schreef matthijst het volgende:

[..]

Die zijn er wel en daar waren we in deel 1 al achter chefke, maar daar gaat dit niet om, knuppel.

Gaat om dat domme gezwam dat 245 euro in de maand straks een schijntje is: 15 jaar lang 245 euro per maand ophoesten.

Enige slimme oplossing imho is zoals hierboven iemand riep: 2 jaar op studentenkamer blijven wonen en ff aftikken... Al zullen die kamers niet voor niks "studentenkamers" heten, gok ik.
Die mening deel ik met je.
pi_115788882
quote:

[..]

Als je minimaal 245 Euro per maand moet aflossen, dan heb je ook een heel behoorlijk salaris. Zeker als je kinderen hebt mag je echt gruwelijk veel verdienen en nog maar 100 Euro per maand hoeven af te lossen.

En over die paar honderd Euro: Het slaat nergens op om dat om te draaien. Dat voor een student een paar honderd Euro geen ruk uitmaakt, maar dat als je een normale baan hebt zo'n bedrag 'heel veel geld' is :')
245 Euro... laatst nog een boete gekregen van 230 Euro. Deed me werkelijk geen ruk. Gepind, oom agent een hand gegeven en weer verder gereden. Zoveel is geld waard als je later groot bent.
  maandag 20 augustus 2012 @ 17:34:11 #29
28167 matthijst
pi_115789251
quote:
0s.gif Op maandag 20 augustus 2012 17:25 schreef Puntenjager het volgende:
En over die paar honderd Euro: Het slaat nergens op om dat om te draaien. Dat voor een student een paar honderd Euro geen ruk uitmaakt, maar dat als je een normale baan hebt zo'n bedrag 'heel veel geld' is :')
Ik zeg niet dat het geen ruk uitmaakt; ik zeg dat veel studenten makkelijk veel geld lenen omdat het zo makkelijk wordt gemaakt. 450 euro in de maand lenen is een kwestie van een formuliertje invullen (als dat al moet, misschien zelfs digitaal 3x klikken), maar een hoop er niet over nadenken dat dat over een paar jaar 30.000-40.000 euro is geworden waar je 15 jaar lang voor moet betalen.

quote:
245 Euro... laatst nog een boete gekregen van 230 Euro. Deed me werkelijk geen ruk. Gepind, oom agent een hand gegeven en weer verder gereden. Zoveel is geld waard als je later groot bent.
Wow, jij bent echt stoer! Mag ik je handtekening? :O

En dan de realtiteit: Driekwart van de Nederlanders spaart regelmatig. Een derde van deze personen doet dat alleen als ze geld overhouden aan het eind van de maand, onder de jongvolwassenen is dit zelfs tweederde. Gemiddeld spaart de Nederlander 261 euro per maand. Van degenen die sparen, spaart een derde maximaal 100 euro per maand.
Een interessant gegeven is dat zelfs nog 57% van de Nederlanders met een modaal inkomen (dit is 32.500 euro in 2011 --> ) niet meer dan 100 euro spaart per maand. Pas bij een inkomen ver boven modaal (vanaf 56.000 euro) spaart 50% meer dan 300 euro per maand.

Oftewel: die 245 is (meer dan) wat een gemiddelde Nederlander per maand spaart.

Maar goed, jij hebt vast een directeurssalaris of woont in een pauperflatje voor weinig.
pi_115789553
Lenen => bier kopen => gelukkig

http://www.powned.tv/nieu(...)dent_gelukkiger.html

Proost!
pi_115791804
Denk dat veel studenten wel makkelijke denken over lenen inderdaad. Ik heb het zelf ook gezien. Vrienden van mij studeerden (of in hun geval studeren nog steeds) tegen dezelfde gunstige voorwaarden als ik: pappie en mammie betaalden vier jaar collegegeld en kamerhuur. Zelf kon ik daardoor makkelijk rondkomen van de basisbeurs en af en toe een bijbaantje + een uitzendbaan van zes tot acht weken in de vakantie. Toen de studie uitliep redde ik me zonder de bijdrage van mijn ouders door meer te gaan werken en een sportbeurs van de universiteit. Mijn vrienden leenden echter wel bij en dan vooral om zich een luxere levenstijl te kunnen veroorloven. Zelden tot nooit werken, wel allerlei dure spullen kopen en een auto rijden (en dan geen suzuki alto maar een degelijke Duitse middenklasser). Dat heet dus gewoon boven je stand leven. Ik heb alles kunnen doen wat ik wilde tijden mijn studententijd en geen euro bij hoeven lenen. Die gasten hadden het net zo kunnen doen alleen zitten zij nu met een schuld van 30k. Das dus niet omdat ze anders met geen mogelijkheid hun studie hadden af kunnen maken maar alleen omdat ze bijvoorbeeld een auto wilden rijden die alleen al in de wegenbelasting 150e per maand kost.
pi_115792482
quote:
0s.gif Op maandag 20 augustus 2012 18:51 schreef CPS2000 het volgende:
Denk dat veel studenten wel makkelijke denken over lenen inderdaad. Ik heb het zelf ook gezien. Vrienden van mij studeerden (of in hun geval studeren nog steeds) tegen dezelfde gunstige voorwaarden als ik: pappie en mammie betaalden vier jaar collegegeld en kamerhuur. Zelf kon ik daardoor makkelijk rondkomen van de basisbeurs en af en toe een bijbaantje + een uitzendbaan van zes tot acht weken in de vakantie. Toen de studie uitliep redde ik me zonder de bijdrage van mijn ouders door meer te gaan werken en een sportbeurs van de universiteit. Mijn vrienden leenden echter wel bij en dan vooral om zich een luxere levenstijl te kunnen veroorloven. Zelden tot nooit werken, wel allerlei dure spullen kopen en een auto rijden (en dan geen suzuki alto maar een degelijke Duitse middenklasser). Dat heet dus gewoon boven je stand leven. Ik heb alles kunnen doen wat ik wilde tijden mijn studententijd en geen euro bij hoeven lenen. Die gasten hadden het net zo kunnen doen alleen zitten zij nu met een schuld van 30k. Das dus niet omdat ze anders met geen mogelijkheid hun studie hadden af kunnen maken maar alleen omdat ze bijvoorbeeld een auto wilden rijden die alleen al in de wegenbelasting 150e per maand kost.
Mee eens. Kamerhuur en collegegeld betaald krijgen door je ouders is ook nog eens een grote luxe, dat geldt ook maar voor weinig studenten.
ADHD-C
  maandag 20 augustus 2012 @ 19:10:21 #33
61910 mymoodfentje
SHENS troll'd hard
pi_115792593
Ken mensen met een studieschuld van 2 ton, boeiend. Verdienen ze toch wel terug.
"If you had a million years to do it, you couldn't rub out even half the "Fuck you" signs in the world."
Always look at the bright side of death
pi_115796093
quote:
0s.gif Op maandag 20 augustus 2012 18:51 schreef CPS2000 het volgende:
Jij dan met je sportbeurs, ook zoiets onzinnigs. Deden we niet aan onderwijs op universiteiten?

quote:
14s.gif Op maandag 20 augustus 2012 19:10 schreef mymoodfentje het volgende:
Ken mensen met een studieschuld van 2 ton, boeiend. Verdienen ze toch wel terug.
Dat lijkt mij redelijk onmogelijk, helemaal als je je diploma in 10 jaar haalt.
  Moderator maandag 20 augustus 2012 @ 20:26:47 #35
145080 crew  SwJ
Het boegbeeld van FOK!
pi_115796248
quote:
0s.gif Op maandag 20 augustus 2012 16:37 schreef Dondermeester het volgende:
Nee. Bij het aanvragen van een hypotheek wordt er niet naar een eventuele studieschuld gekeken.
F.K.A. SuperwormJim
pi_115796655
Vraagje: waarom zou je tijdens je studententijd niet mogen genieten en daarna wel !?

Het is heel simpel: OF je doet het tijdens je studententijd met een paar honderd Euro minder OF je doet het tijdens een deel van je werkzame leven met een paar honderd Euro minder.
Zoals ik al aangegeven heb is die paar honderd Euro in het tweede geval nog een veel kleiner deel van je inkomen ook.
pi_115797588
Ze gaan stufie over een paar jaar toch afschaffen en dan moet de meerderheid van de studenten leningen afsluiten.
  maandag 20 augustus 2012 @ 21:00:10 #38
28167 matthijst
pi_115798080
quote:
3s.gif Op maandag 20 augustus 2012 20:34 schreef Puntenjager het volgende:
Vraagje: waarom zou je tijdens je studententijd niet mogen genieten en daarna wel !?
30.000 lenen om te genieten. Tsja.

Vraag eens aan je ouders of ze niet elke week met je uit eten kunnen gaan en daar een lening voor willen afsluiten. Kunnen ze als ze 65 zijn hun huis verkopen en er de lening mee afbetalen.
  maandag 20 augustus 2012 @ 21:09:04 #39
61910 mymoodfentje
SHENS troll'd hard
pi_115798606
quote:
0s.gif Op maandag 20 augustus 2012 20:24 schreef Yreal het volgende:

[..]

Jij dan met je sportbeurs, ook zoiets onzinnigs. Deden we niet aan onderwijs op universiteiten?

[..]

Dat lijkt mij redelijk onmogelijk, helemaal als je je diploma in 10 jaar haalt.
Het zijn dan wel allemaal aankomende doktoren en vliegtuigpiloten.
"If you had a million years to do it, you couldn't rub out even half the "Fuck you" signs in the world."
Always look at the bright side of death
  maandag 20 augustus 2012 @ 21:14:54 #40
28167 matthijst
pi_115798942
Piloten zijn dan ook 10 jaar aan het terugbetalen.
  maandag 20 augustus 2012 @ 22:20:01 #41
378829 Walvis-instructeur
''aaaoooeeeuuiiiii&a
pi_115802553
Wat vinden de mensen met een schuld hier:
Zo snel mogelijk aflossen en de eerste paar jaar krom liggen (zeker met een PhD startsalaris van 2k bruto)?
Of lang een laag bedrag betalen?
pi_115802671
quote:
0s.gif Op maandag 20 augustus 2012 22:20 schreef Walvis-instructeur het volgende:
Wat vinden de mensen met een schuld hier:
Zo snel mogelijk aflossen en de eerste paar jaar krom liggen (zeker met een PhD startsalaris van 2k bruto)?
Of lang een laag bedrag betalen?
afhankelijk van de spaarrente. Hoger dan ib, minimaal aflossen. Zodra hij eronder gaat maximaal aflossen
  maandag 20 augustus 2012 @ 22:22:55 #43
''aaaoooeeeuuiiiii&a
pi_115802703
quote:
0s.gif Op maandag 20 augustus 2012 22:22 schreef Yreal het volgende:

[..]

afhankelijk van de spaarrente. Hoger dan ib, minimaal aflossen. Zodra hij eronder gaat maximaal aflossen
Sorry... ib?
pi_115803001
quote:
0s.gif Op maandag 20 augustus 2012 22:22 schreef Walvis-instructeur het volgende:

[..]

Sorry... ib?
ib groep
  maandag 20 augustus 2012 @ 22:37:23 #45
''aaaoooeeeuuiiiii&a
pi_115803421
quote:
0s.gif Op maandag 20 augustus 2012 22:28 schreef Yreal het volgende:

[..]

ib groep
O ja dat heet nu DUO, dus ik dacht misschien bedoel je wat anders. Maar puik idee! :Y
pi_119487958
Jongens, get real. Studenten willen helemaal niet zo graag lenen. Veel liever nemen ze een bijbaantje, ook al kan dit negatieve gevolgen hebben op de studievoortgang.
En als er gepraat wordt of lenen wel of niet slim is, moet je je ook bedenken hoeveel een studie uiteindelijk oplevert. Hoogopgeleiden verdienen gemiddeld 49.000 euro per jaar en laagopgeleiden 26.00 euro per jaar. Als je omrekent wat iemand met universitaire bul over zijn hele leven gaat verdienen, blijkt een bul zelfs een miljoen euro waard te zijn!
Naar mijn mening kan zo'n lening dus makkelijk terugbetaald worden.
Bedenk je ook dat de rente die je over een lening betaalt, veel lager is als je kijkt naar de reële rente (waarbij je rekening houdt met de inflatie).
  woensdag 21 november 2012 @ 23:24:15 #47
301013 Shispeed
't lup ut d'n heaand
pi_119488946
maximaal lenen --> alles in spaardeposito's rammen _O_
pi_119491452
quote:
0s.gif Op maandag 20 augustus 2012 16:19 schreef Henno het volgende:
17 jaar!
Maar inderdaad, het is niet het einde van de wereld. Anderzijds kan 80 Euro meer of minder per maand met het minimumloon een belangrijk verschil maken, wat op zichzelf ook weer niet een al te groot probleem is als je er bijv. voor kan kiezen om bijvoorbeeld eventjes te wachten met een auto aan te schaffen, wat minder op vakantie gaat enzovoorts.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_119491530
quote:

[..]

Verkondig rustig je aversie maar maak mensen nu geen onzin wijs.
Het niet terug kunnen betalen komt voor en na 17 jaar wordt het restant van de schuld kwijtgescholden. Dit is dus in tegenstelling tot de leugen die jij verkondigt ("fabeltje"). Vanzelfsprekend krijgen de meesten de schuld wel afbetaald. Met een beetje een normaal brutosalaris kan je al snel 100-200 Euro per maand aflossen, dat maal 17*12 stelt je in staat om een aardige schuld af te betalen. Bij een extreem hoge studieschuld en/of bijzondere omstandigheden is het mogelijk dat je het niet in die periode afbetaald krijgt en dan hoeft het ook niet.

Oh ja, niet iedereen leent om te kunne zuipen. ;)
#NoDAPL
pi_119491733
quote:

Je weet dat in die 2100 bruto je vakantiedagen en vakantiegeld zitten? :')

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 22-11-2012 00:46:55 ]
pi_119492043
quote:

Ik heb geen idee wat er netto overblijft maar het standaard startsalaris voor mensen die mijn opleiding hebben gevolgd is momenteel zo'n 2700 Euro.
Studenten en leerlingen (HBO) overschatten schromelijk wat ze gaan verdienen wanneer ze net afgestudeerd zijn maar studeren loont gelukkig wel nog. Niet zoveel als in de meeste andere landen maar het loont. Je moet dan natuurlijk wel kwaliteiten opdoen die voldoende waard zijn.
#NoDAPL
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')