Ik heb geen idee wat er netto overblijft maar het standaard startsalaris voor mensen die mijn opleiding hebben gevolgd is momenteel zo'n 2700 Euro.quote:Op maandag 20 augustus 2012 16:16 schreef Yreal het volgende:
En wat betreft werken bij de AH. http://werk.ah.nl/allinloon/ op je 23ste verdien je dus fulltime al 2100 euro.
Mensen die denken dat je als afgestudeerde 1800 gaat verdienen![]()
Ik zeg hetzelfde als jij slimpie: hoe wordt gedaan alsof 30-50k niks is omdat mensen na hun studie kapitalen gaan verdienen en die schuld zo afgelost is.quote:Op donderdag 22 november 2012 00:36 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Verkondig rustig je aversie maar maak mensen nu geen onzin wijs.
Het niet terug kunnen betalen komt voor en na 17 jaar wordt het restant van de schuld kwijtgescholden. Dit is dus in tegenstelling tot de leugen die jij verkondigt ("fabeltje"). Vanzelfsprekend krijgen de meesten de schuld wel afbetaald. Met een beetje een normaal brutosalaris kan je al snel 100-200 Euro per maand aflossen, dat maal 17*12 stelt je in staat om een aardige schuld af te betalen. Bij een extreem hoge studieschuld en/of bijzondere omstandigheden is het mogelijk dat je het niet in die periode afbetaald krijgt en dan hoeft het ook niet.
Oh ja, niet iedereen leent om te kunne zuipen.
En dan ook nog eens inclusief vakantiegeld/winstdeling. Dus je mag nog eens 15% oid van dat bedrag aftrekken.quote:
Ja ik vind het ook gebruikelijk mijn banaan met schil te etenquote:oh jullie hadden het over 1800 euro netto? ik vind heb gebruikelijk om over bruto salarissen te praten
Ik ben ook heel wat van plan. Maar eerst maar eens iets realiseren.quote:Op donderdag 22 november 2012 10:16 schreef Jahr00n het volgende:
Ik heb momenteel een studieschuld van 60k. Ben nu bezig aan mn tweede master en ben van plan minimaal 160k per jaar te verdienen.
Dit.quote:Op donderdag 22 november 2012 08:08 schreef Platina het volgende:
Ik vind het frappant dat zoveel mensen lenen doodnormaal vinden. Ik heb van huis uit meegekregen dat je alleen geld leent wanneer het niet anders kan. Niet om luxemiddelen te kopen en dergelijke.
Foutquote:Op maandag 20 augustus 2012 20:26 schreef SuperwormJim het volgende:
[..]
Nee. Bij het aanvragen van een hypotheek wordt er niet naar een eventuele studieschuld gekeken.
Jij zegt niet hetzelfde aangezien jij beweerde dat het "een fabel is" dat een deel van de schuld wordt kwijtgescholden. Dat klopt niet aangezien dit wel degelijk voorkomt. Het zal in de praktijk maar voor een kleine minderheid van de voormalige studenten gelden maar na 17 jaar wordt het restant kwijtgescholden, voor die tijd wordt op basis van je inkomen bepaald hoeveel je kan afbetalen. Is hetgene wat je moet afbetalen vervelend? Ja. Moet je op een houtje bijten? Nee. Is het beter om niet te lenen als dat mogelijk is? Ja. Moet je koste wat het kost die lening mijden? Nee. Je studie is belangrijker dus als jij moet lenen met die uren die jij kan werken naast een opleiding waarvoor je 40 uur per week moet werken of meer dan moet je maar wat lenen. Als je maar 20 uur per week met je opleiding bezig bent dan kan je beter maar voldoende werken dat je die lening kan mijden.quote:Op donderdag 22 november 2012 05:49 schreef matthijst het volgende:
[..]
Ik zeg hetzelfde als jij slimpie:
In dit soort opzichten is Nederland een achterlijk bestuurd landje.quote:Op donderdag 22 november 2012 10:48 schreef Bulletdodger het volgende:
[..]
Fout
http://www.wegwijs.nl/art(...)oor-hoogte-hypotheek
Niet kunnen genieten van je leven zonder te lenenquote:Op maandag 20 augustus 2012 20:34 schreef Puntenjager het volgende:
Vraagje: waarom zou je tijdens je studententijd niet mogen genieten en daarna wel !?
Als dat alles is.quote:Op donderdag 22 november 2012 10:39 schreef Kremers het volgende:
Wat alleen wel zo is, als je meer dan het bestaansminimum verdient (wat wel logisch is als je HBO/WO hebt) moet je terugbetalen gedurende 15 jaar. 2a3 vakanties per jaar zit er dan dus niet in
Daar is niets nieuw aan, dat was al heel erg lang zo.quote:Met de nieuwe regels wordt er echter rekening gehouden met draagkracht (ze kijken naar salaris van 2j. geleden) om te bepalen of je minder mag betalen dan wat zij zelf uitgerekend hebben.
Studieschuld wordt daar niet geregistreerd. Pertinent onwaar anno 2013. Dus je hebt gelijk inderdaad.quote:Op maandag 20 augustus 2012 16:45 schreef Puntenjager het volgende:
[..]
Dat is volgens mij juist NIET het geval met een studieschuld.
En wil jij hedentendage, met de garantie dat de huizenprijzen de komende 10+ jaar blijven dalen, nog een hypotheek hebben!??
Behalve dan dat je studieschuld dat niet staat.quote:Op maandag 20 augustus 2012 16:37 schreef Dondermeester het volgende:
Behalve dan dat je studieschuld wel bij de BKR staat geregistreerd en bv een toch al moeilijk verkrijgbare hypotheek nog verder wegdrukt..
Mijn vriendin is op dit moment een hypotheek aan het afsluiten en daar is haar studieschuld nog geen enkel moment ten sprake gekomen. Bij zowel de bank als hypotheker niet.quote:Op donderdag 22 november 2012 10:48 schreef Bulletdodger het volgende:
[..]
Fout
http://www.wegwijs.nl/art(...)oor-hoogte-hypotheek
Dus zolang je zelf niet tegen de bank vertelt dat je een Studieschuld hebt is er geen vuiltje aan de lucht bij het aanvragen van de hypotheek, veronderstellende dat je die kan betalen.quote:Op donderdag 22 november 2012 20:09 schreef TrippleDistilled het volgende:
[..]
Studieschuld wordt daar niet geregistreerd. Pertinent onwaar anno 2013. Dus je hebt gelijk inderdaad.
Sorry, begrijpend lezen is aan jou niet besteed denk ik. Het hele punt wat die leenfans hier maken is dat je straks een topbaan krijgt. Als je een topbaan krijgt betaal je echt die lening in 17 jaar wel af dus wordt het nooit kwijtgescholden.quote:Op donderdag 22 november 2012 19:37 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Jij zegt niet hetzelfde aangezien jij beweerde dat het "een fabel is" dat een deel van de schuld wordt kwijtgescholden. Dat klopt niet aangezien dit wel degelijk voorkomt.
Nee, dit is echt genieten.quote:Op donderdag 22 november 2012 19:50 schreef ejfaar het volgende:
[..]
Niet kunnen genieten van je leven zonder te lenen
Daarom haalde ik negens en tienen voor begrijpend lezen op het VWO.quote:Op donderdag 22 november 2012 20:15 schreef matthijst het volgende:
[..]
Sorry, begrijpend lezen is aan jou niet besteed denk ik.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |