abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_119492043
quote:
0s.gif Op maandag 20 augustus 2012 16:16 schreef Yreal het volgende:
En wat betreft werken bij de AH. http://werk.ah.nl/allinloon/ op je 23ste verdien je dus fulltime al 2100 euro.

Mensen die denken dat je als afgestudeerde 1800 gaat verdienen :') |:(
Ik heb geen idee wat er netto overblijft maar het standaard startsalaris voor mensen die mijn opleiding hebben gevolgd is momenteel zo'n 2700 Euro.
Studenten en leerlingen (HBO) overschatten schromelijk wat ze gaan verdienen wanneer ze net afgestudeerd zijn maar studeren loont gelukkig wel nog. Niet zoveel als in de meeste andere landen maar het loont. Je moet dan natuurlijk wel kwaliteiten opdoen die voldoende waard zijn.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
  donderdag 22 november 2012 @ 05:49:14 #52
28167 matthijst
In a New York State of Mind
pi_119493005
quote:
0s.gif Op donderdag 22 november 2012 00:36 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Verkondig rustig je aversie maar maak mensen nu geen onzin wijs.
Het niet terug kunnen betalen komt voor en na 17 jaar wordt het restant van de schuld kwijtgescholden. Dit is dus in tegenstelling tot de leugen die jij verkondigt ("fabeltje"). Vanzelfsprekend krijgen de meesten de schuld wel afbetaald. Met een beetje een normaal brutosalaris kan je al snel 100-200 Euro per maand aflossen, dat maal 17*12 stelt je in staat om een aardige schuld af te betalen. Bij een extreem hoge studieschuld en/of bijzondere omstandigheden is het mogelijk dat je het niet in die periode afbetaald krijgt en dan hoeft het ook niet.

Oh ja, niet iedereen leent om te kunne zuipen. ;)
Ik zeg hetzelfde als jij slimpie: hoe wordt gedaan alsof 30-50k niks is omdat mensen na hun studie kapitalen gaan verdienen en die schuld zo afgelost is.
Ik geef aan dat 245 euro per maand een behoorlijk bedrag is om elke maand, 17 jaar lang(!) te missen. Verderop heb je het over 2700 per maand. Dat zal bruto zijn, dus netto 1800 over. Als je er dan ofwel 245 kwijt bent, of maar 100, in beide gevallen ben je 17 jaar lang zoveel geld kwijt dat je er maar weinig extra aan overhoudt ma aftrek vaste lasten.
En ja: later ga je wel meer verdienen dus dan is dat maandbedrag relatief minder "erg", maar het blijft zonde natuurlijk omdat je na je studie jaarlijks een fikse vakantie of elke 5 jaar een nieuwe auto wegpleurt.
Maar goed: iedereen moet lekker lenen wat hij leuk vindt natuurlijk. Slimste is om als je toch een dikke schuld zou hebben zo lang mogelijk bij je ouders blijven wonen en zo snel mogelijk alles aftikken.
Haters everywhere but I don't really care.
pi_119493500
Ik vind het frappant dat zoveel mensen lenen doodnormaal vinden. Ik heb van huis uit meegekregen dat je alleen geld leent wanneer het niet anders kan. Niet om luxemiddelen te kopen en dergelijke.
  donderdag 22 november 2012 @ 08:35:26 #54
134944 Hi_flyer
Van alles te melden
pi_119493720
quote:
1s.gif Op maandag 20 augustus 2012 16:19 schreef maickeltje het volgende:

[..]

2100 bruto
En dan ook nog eens inclusief vakantiegeld/winstdeling. Dus je mag nog eens 15% oid van dat bedrag aftrekken.
pi_119494633
quote:
oh jullie hadden het over 1800 euro netto? ik vind heb gebruikelijk om over bruto salarissen te praten
Ja ik vind het ook gebruikelijk mijn banaan met schil te eten :')
pi_119494959
Misschien is mijn FOK-topic ook wel geinig: WGR / maximaal studie-lening aangaan

Hierin is het onderwerp of het wel of niet verstandig is een studie-lening aan te gaan ook al kan je financieel (makkelijk) zonder.
pi_119495024
Hoeveel rente staat erop 1.5% ofso? Dat is hoger dan de inflatie. Nu feesten en geld uitgeven is dus goedkoper dan in de toekomst.
Noodles
  donderdag 22 november 2012 @ 10:14:38 #58
28167 matthijst
pi_119495522
Het beste is om jezelf suf te zuipen en neuken en dan van kant te maken als je moet beginnen met terugbetalen.
pi_119495549
Ik heb momenteel een studieschuld van 60k. Ben nu bezig aan mn tweede master en ben van plan minimaal 160k per jaar te verdienen.
pi_119495970
quote:
0s.gif Op donderdag 22 november 2012 10:16 schreef Jahr00n het volgende:
Ik heb momenteel een studieschuld van 60k. Ben nu bezig aan mn tweede master en ben van plan minimaal 160k per jaar te verdienen.
Ik ben ook heel wat van plan. Maar eerst maar eens iets realiseren.
pi_119496028
Echte klacht in deze is jouw gebrek aan vertrouwen in de ambities en carričre van jouw vriend. :N
pi_119496071
quote:
0s.gif Op donderdag 22 november 2012 08:08 schreef Platina het volgende:
Ik vind het frappant dat zoveel mensen lenen doodnormaal vinden. Ik heb van huis uit meegekregen dat je alleen geld leent wanneer het niet anders kan. Niet om luxemiddelen te kopen en dergelijke.
Dit.
I would date the hell out of me.
pi_119496095
Ik zeg niet dat je moet lenen om het lenen, maar DUO is wel vrij soepel met terugbetalen. Wat alleen wel zo is, als je meer dan het bestaansminimum verdient (wat wel logisch is als je HBO/WO hebt :P) moet je terugbetalen gedurende 15 jaar. 2a3 vakanties per jaar zit er dan dus niet in ;)

Met de nieuwe regels wordt er echter rekening gehouden met draagkracht (ze kijken naar salaris van 2j. geleden) om te bepalen of je minder mag betalen dan wat zij zelf uitgerekend hebben.

[ Bericht 17% gewijzigd door Kremers op 22-11-2012 10:46:58 ]
pi_119496322
quote:
7s.gif Op maandag 20 augustus 2012 20:26 schreef SuperwormJim het volgende:

[..]

Nee. Bij het aanvragen van een hypotheek wordt er niet naar een eventuele studieschuld gekeken.
Fout :)

http://www.wegwijs.nl/art(...)oor-hoogte-hypotheek
pi_119512928
quote:
1s.gif Op donderdag 22 november 2012 05:49 schreef matthijst het volgende:

[..]

Ik zeg hetzelfde als jij slimpie:
Jij zegt niet hetzelfde aangezien jij beweerde dat het "een fabel is" dat een deel van de schuld wordt kwijtgescholden. Dat klopt niet aangezien dit wel degelijk voorkomt. Het zal in de praktijk maar voor een kleine minderheid van de voormalige studenten gelden maar na 17 jaar wordt het restant kwijtgescholden, voor die tijd wordt op basis van je inkomen bepaald hoeveel je kan afbetalen. Is hetgene wat je moet afbetalen vervelend? Ja. Moet je op een houtje bijten? Nee. Is het beter om niet te lenen als dat mogelijk is? Ja. Moet je koste wat het kost die lening mijden? Nee. Je studie is belangrijker dus als jij moet lenen met die uren die jij kan werken naast een opleiding waarvoor je 40 uur per week moet werken of meer dan moet je maar wat lenen. Als je maar 20 uur per week met je opleiding bezig bent dan kan je beter maar voldoende werken dat je die lening kan mijden.

[ Bericht 26% gewijzigd door Bram_van_Loon op 22-11-2012 19:43:42 ]
#NoDAPL
pi_119513408
quote:
In dit soort opzichten is Nederland een achterlijk bestuurd landje.
Het slaat nergens op dat de bank eventjes mag inzien of dat jij een studieschuld hebt en zo ja hoe hoog die is en het slaat al helemaal nergens op dat de bank eventjes voor jou mag bepalen hoeveel jij per maand kan uitgeven aan je vaste lasten. Als je bijvoorbeeld ervoor kiest om geen auto te rijden en je werkt in de buurt van waar je woont (fietsbare afstand) dan spaar je gemakkelijk meer dan 400 Euro per maand uit. Wie is de bank om te bepalen dat jij die +400 Euro voor de auto nodig hebt in plaats van dat jij die aan jouw woning besteedt? Idem voor andere grote uitgaves zoals vakanties, telefoonabonnementen, tabak, alcohol, ...
Het is een slechte zaak dat ze met gemiddeldes werken en op basis daarvan bepalen hoeveel jij aan je woning kan besteden. Gemiddeldes zijn een hele slechte maat aangezien die geen rekening houden met de afwijkingen ten opzichte van dat gemiddelde. Zo zegt het gemiddelde inkomen van een volk ook niets over wat Jan Modaal voor inkomen heeft.
Laat de menselijke maat alsjeblieft terugkeren!
#NoDAPL
pi_119513476
quote:
3s.gif Op maandag 20 augustus 2012 20:34 schreef Puntenjager het volgende:
Vraagje: waarom zou je tijdens je studententijd niet mogen genieten en daarna wel !?

Niet kunnen genieten van je leven zonder te lenen :')
pi_119513629
quote:
0s.gif Op donderdag 22 november 2012 10:39 schreef Kremers het volgende:
Wat alleen wel zo is, als je meer dan het bestaansminimum verdient (wat wel logisch is als je HBO/WO hebt :P) moet je terugbetalen gedurende 15 jaar. 2a3 vakanties per jaar zit er dan dus niet in ;)
Als dat alles is. :)
Ik vind het veel erger dat het mag worden meegenomen in de bepaling van hoeveel hypotheek jij kan krijgen.
Zoals je in dat artikeltje kan lezen houd je met die "woekerhuren" vaak niet genoeg over om te sparen voor een eigen woning aangezien er nogal wat woekerhuren zijn, zeker in de Randstad. And the rich are getting richer and the poor are getting poorer.

quote:
Met de nieuwe regels wordt er echter rekening gehouden met draagkracht (ze kijken naar salaris van 2j. geleden) om te bepalen of je minder mag betalen dan wat zij zelf uitgerekend hebben.
Daar is niets nieuw aan, dat was al heel erg lang zo.

[ Bericht 0% gewijzigd door Bram_van_Loon op 22-11-2012 20:14:24 ]
#NoDAPL
  donderdag 22 november 2012 @ 20:09:23 #69
287380 TrippleDistilled
Shoot his horse, Siete Leguas
pi_119514286
quote:
0s.gif Op maandag 20 augustus 2012 16:45 schreef Puntenjager het volgende:

[..]

Dat is volgens mij juist NIET het geval met een studieschuld.

En wil jij hedentendage, met de garantie dat de huizenprijzen de komende 10+ jaar blijven dalen, nog een hypotheek hebben!??
Studieschuld wordt daar niet geregistreerd. Pertinent onwaar anno 2013. Dus je hebt gelijk inderdaad.
Mijn Schilt ende betrouwen
Sijt ghy, o Godt mijn Heer,
Op u soo wil ick bouwen
Verlaet mij nimmermeer
pi_119514337
quote:
0s.gif Op maandag 20 augustus 2012 16:37 schreef Dondermeester het volgende:
Behalve dan dat je studieschuld wel bij de BKR staat geregistreerd en bv een toch al moeilijk verkrijgbare hypotheek nog verder wegdrukt.. :7
Behalve dan dat je studieschuld dat niet staat. :')
Ik weet niks van Hindoes. Wel van Samoerai en andere dingen.
pi_119514405
quote:
Mijn vriendin is op dit moment een hypotheek aan het afsluiten en daar is haar studieschuld nog geen enkel moment ten sprake gekomen. Bij zowel de bank als hypotheker niet.
Ik weet niks van Hindoes. Wel van Samoerai en andere dingen.
pi_119514483
quote:
0s.gif Op donderdag 22 november 2012 20:09 schreef TrippleDistilled het volgende:

[..]

Studieschuld wordt daar niet geregistreerd. Pertinent onwaar anno 2013. Dus je hebt gelijk inderdaad.
Dus zolang je zelf niet tegen de bank vertelt dat je een Studieschuld hebt is er geen vuiltje aan de lucht bij het aanvragen van de hypotheek, veronderstellende dat je die kan betalen.
#NoDAPL
  donderdag 22 november 2012 @ 20:15:13 #73
28167 matthijst
pi_119514567
quote:
0s.gif Op donderdag 22 november 2012 19:37 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Jij zegt niet hetzelfde aangezien jij beweerde dat het "een fabel is" dat een deel van de schuld wordt kwijtgescholden. Dat klopt niet aangezien dit wel degelijk voorkomt.
Sorry, begrijpend lezen is aan jou niet besteed denk ik. Het hele punt wat die leenfans hier maken is dat je straks een topbaan krijgt. Als je een topbaan krijgt betaal je echt die lening in 17 jaar wel af dus wordt het nooit kwijtgescholden.
Als het wel wordt kwijtgescholden heb je blijkbaar een kutbaantje kunnen regelen en is die hele lening + studie dus voor niks geweest.

Fabel is misschien overtrokken want inderdaad: er zijn altijd wel van die kneuzen met hele bizarre studies die nooit werk kunnen vinden. En dat 17 jaar lang. Maar dat soort idioten zal je hier wel niet vinden hoop ik.
pi_119514622
quote:
0s.gif Op donderdag 22 november 2012 19:50 schreef ejfaar het volgende:

[..]

Niet kunnen genieten van je leven zonder te lenen :')
Nee, dit is echt genieten.
I've got 99 problems, but a bitch ain't one.
pi_119514757
quote:
1s.gif Op donderdag 22 november 2012 20:15 schreef matthijst het volgende:

[..]

Sorry, begrijpend lezen is aan jou niet besteed denk ik.
Daarom haalde ik negens en tienen voor begrijpend lezen op het VWO. ;)
Manneke, lees eens eventjes de laatste reacties terug. Dan zal je, hopelijk, wel zien dat ik jou terecht wees op een leugen van jou. Je geeft het nu zelf ook toe aan het einde van jouw laatste reactie.
Ik ga nu niet verder discussiėren met jou. Jouw stijl van discussiėren is niet echt prettig.
#NoDAPL
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')