abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_126815347
Ben ook al 2 dagen bezig in de voortuin om hem op te knappen.

Tijdens het leeghalen van de verwilderde vijver door de vijver bodem heen gegaan. Heb het een beetje opgelapt met wat kit wat geschikt is voor onderwater verwerking.
pi_126856338
Kijk je wel uit met dat oplappen want mijn ervaring is dat mensen die denken dit soort zaken even snel te kunnen lappen/kitten vervolgens het niet goed doen waardoor op den lange duur opnieuw problemen ontstaan met misschien grotere gevolgen.

Daarbij werkt het weer (behalve vandaag) niet erg mee met die constante stroom van regenval.
  woensdag 22 mei 2013 @ 14:40:07 #54
245087 ueberduitser
grootgrondbezitter
pi_126856872
Na de woning van binnen klaar gemaakt te hebben (zal wel 2014 worden) gaan we een tuinprojectje aan van 3184m2....

Vorige bewoner is aan het "opschonen" geweest. :(
Wat een zooi, ik ben volgend jaar echt een weekend een trekker met oplegger nodig en een shovel o.i.d. om enige orde te kunnen herstellen.

woensdag 22 mei 2013 @ 21:23:09 #55
102912 crv
Screwed up
pi_126877290
quote:
0s.gif Op woensdag 22 mei 2013 14:40 schreef ueberduitser het volgende:
Na de woning van binnen klaar gemaakt te hebben (zal wel 2014 worden) gaan we een tuinprojectje aan van 3184m2....

Vorige bewoner is aan het "opschonen" geweest. :(
Wat een zooi, ik ben volgend jaar echt een weekend een trekker met oplegger nodig en een shovel o.i.d. om enige orde te kunnen herstellen.

[ afbeelding ]
_O- ik dacht dat ik een uitdaging had met 2500m2 gras van 1 meter hoog

success ^O^
There are 2 Situations that drives an man Crazy: With and without wife
Wanneer een man de deur van zijn auto voor zijn vrouw openhoud is of de auto nieuw of zijn vrouw
Sorry, mind closed until further notice🍷
  woensdag 22 mei 2013 @ 22:43:39 #56
245087 ueberduitser
grootgrondbezitter
pi_126882096
quote:
2s.gif Op woensdag 22 mei 2013 21:23 schreef crv het volgende:

[..]

_O- ik dacht dat ik een uitdaging had met 2500m2 gras van 1 meter hoog

success ^O^
Dank! Wij gaan hier niet meer weg als het goed is, dus ik heb de tijd. En ik hou van tuinieren, dus kom maar op!
  woensdag 22 mei 2013 @ 22:46:59 #57
102912 crv
Screwed up
pi_126882289
quote:
1s.gif Op woensdag 22 mei 2013 22:43 schreef ueberduitser het volgende:

[..]

Dank! Wij gaan hier niet meer weg als het goed is, dus ik heb de tijd. En ik hou van tuinieren, dus kom maar op!
ik ook, maar de tijd spelt me even parten. en we willen eerst de kelder onder het terras afhebben zodat we daar buiten kunnen zitten en ideeen opdoen
Wanneer een man de deur van zijn auto voor zijn vrouw openhoud is of de auto nieuw of zijn vrouw
pi_126884715
Onze tuin (en die van de buren) is in 2009 gesaneerd. Dan kun je dus helemaal opnieuw beginnen. De tuin is ongeveer 50 meter diep, en er moest dus ook een pad (dat we zelf gingen leggen) naar het einde van de tuin komen. Dan heb je veel stenen nodig. Heel veel stenen. Ik heb verdomme nog trauma's :')

pi_126900345
Het lijkt wel of een hoop mensen op FOK! allemaal bij grote stukken braak land leven, een beetje gebied Almere toen er nog amper iets stond.

Geen stedelingen of lieden die in de randstad of daarbuiten leven zo te zien.
pi_126930954
quote:
10s.gif Op donderdag 23 mei 2013 13:19 schreef Iwanius het volgende:
Het lijkt wel of een hoop mensen op FOK! allemaal bij grote stukken braak land leven, een beetje gebied Almere toen er nog amper iets stond.

Geen stedelingen of lieden die in de randstad of daarbuiten leven zo te zien.
Die zitten hiero : F&F / Het Grote Bloemen en Planten in Eigen Tuin Topic #11 Bloei!
pi_126939335
Apart dat men zich zo afscheidt van de rest. :s)

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 24-05-2013 10:19:37 ]
pi_126943609
Ik woon in de Randstad :-)

Wij gaan binnenkort de tuin aanpakken, zelf. We besteden niets uit. (komende weken zijn we beide vrij, dus graag wat mooier weer gewenst...)

Zo ziet de tuin er nu uit. Sinds de koop van de woning in september nog niets aangepakt. Enkel een groot deel van de tuin is nu een zandbak. We hebben de grindtegels daar gebruikt voor een deel van de oprit die was bestraat met plavuizen :(

We gaan het vrij drastisch aanpakken. Vrijwel de hele tuin gaat op de schop. De grote boom achterin de tuin blijft, in die hoek willen we ook een terrasje maken om te zitten.
Verder gaan die grote struiken achterin de tuin (1,5 meter diep :s) ) + de bomen in het midden van de tuin eruit. Het maakt je tuin zo klein...

We willen o.a. hoge bamboe (de niet-woekerende, in een kuip) tegen de achterkant van de tuin, om eventuele inkijk van tegenoverliggende huizen te voorkomen en we willen 2 meter hoge wilgenmatten in de hoek van de tuin plaatsen, op de plek waar we een terras willen.
Verder gaan alle grindtegels eruit en daarvoor in de plaats komen nieuwe terrastegels die we nog moeten uitkiezen. Verder zal het stuk tuin aan de rechterkant een stuk kleiner worden, die maakt deels plaats voor het terras. En zal er links van de tuin, tegen de garage aan ook een stukje tuin komen.

De schutting / poort en de gehele oprit gaan we volgend jaar pas aanpakken. Zo ook de voortuin. We willen andere bestrating en een nieuwe poort. Omdat de oprit 14 meter lang is, vinden we dat 1. te duur en 2. te tijdrovend voor dit jaar. Verder gaan de buren volgend jaar een garage bouwen op hun oprit, waardoor (al besproken) we dan ook gelijk de afscheiding tussen de 2 opritten gaan aanpakken.

EDIT:

Even het tuinontwerp, tot dusverre, van mijn vriend erbij gepakt:

[ Bericht 1% gewijzigd door JantinaGr op 24-05-2013 12:58:45 ]
pi_126946460
Is de tweede zithoek op het laatste plaatje voor de schoonfamilie?
pi_126951951
quote:
10s.gif Op vrijdag 24 mei 2013 14:11 schreef Dr.Hilfiger het volgende:
Is de tweede zithoek op het laatste plaatje voor de schoonfamilie?
Haha! Gezellig bij de buren in de tuin ;)
M'n vriend heeft in Google Sketch allerlei objecten naast het ontwerp staan om te bewerken / later te gebruiken en een daarvan is dus meegekomen in de printscreen :P
  zaterdag 25 mei 2013 @ 16:30:17 #65
402846 Bosbesbos
Keep on smiling
pi_126989073
quote:
0s.gif Op woensdag 22 mei 2013 23:25 schreef fh101 het volgende:
Onze tuin (en die van de buren) is in 2009 gesaneerd. Dan kun je dus helemaal opnieuw beginnen. De tuin is ongeveer 50 meter diep, en er moest dus ook een pad (dat we zelf gingen leggen) naar het einde van de tuin komen. Dan heb je veel stenen nodig. Heel veel stenen. Ik heb verdomme nog trauma's :')
omg wat een end.. onze tuin is iets van 10 meter diep en daar heb ik al trauma's van! haha
Krijgen we ook een foto te zien als het af is?! :)
  zaterdag 25 mei 2013 @ 22:25:08 #66
240100 ATan
Listige code is lastig lezen
pi_127003798
quote:
0s.gif Op maandag 20 mei 2013 22:49 schreef Gieliovd het volgende:
Ik dacht dat ik een redelijk diepe tuin had met 22 meter... :+

[ link | afbeelding ]

Mijn tuin is ontploft 2 weken geleden. De distels steken 30 (!!) cm boven de tegels uit, de bomen zijn weer oerwoud grootte, de borders stromen weer over... :X
Hogedrukreiniger inzetten om die distels af te snijden!
pi_127017186
Het klinkt misschien een beetje raar tussen alle reacties waaruit blijkt dat men zelf graag te werk gaat als het hun tuin betreft maar wat zou het schelen als je bijvoorbeeld voor de gein gewoon meedoet met een van die klus programma's op RTL of SBS? waar mensen hun tuin of woning ( of beiden) helemaal wordt aangepakt en opgeknapt.

Het kost m.i. niks dan alleen medewerking en je hoofd op tv en gezellig meedoen.
  Moderator zondag 26 mei 2013 @ 12:00:50 #68
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_127017277
quote:
6s.gif Op zondag 26 mei 2013 11:56 schreef Iwanius het volgende:
Het klinkt misschien een beetje raar tussen alle reacties waaruit blijkt dat men zelf graag te werk gaat als het hun tuin betreft maar wat zou het schelen als je bijvoorbeeld voor de gein gewoon meedoet met een van die klus programma's op RTL of SBS? waar mensen hun tuin of woning ( of beiden) helemaal wordt aangepakt en opgeknapt.

Het kost m.i. niks dan alleen medewerking en je hoofd op tv en gezellig meedoen.
Je moet wel met je hoofd op tv willen :P
pi_127017759
quote:
Volgens mij kost het je bij Eigen Huis & Tuin wel de gebruikte materialen. Ik heb ooit gehoord dat je dan de inkoopwaarde moet betalen.
  zondag 26 mei 2013 @ 12:35:42 #70
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_127018302
Als je mee wil doen moet je je budget opgeven.
Dus er wordt welzeker een bijdrage verwacht.
pi_127018456
Wij hadden met (9) buren een leuk project met zelf meewerken.
Nooit wat van gehoord.

Volgens mij is het een loterij met nieten.

Gehoord: Een huis stylen was ook toevallig het huis van de technische medewerker. w/
  zondag 26 mei 2013 @ 15:20:32 #72
102912 crv
Screwed up
pi_127024697
quote:
6s.gif Op zondag 26 mei 2013 11:56 schreef Iwanius het volgende:

wij hebben erover nagedacht, maar het is nogal een uitdaging _O-

en volgens mij moet je zelf ook bijdragen
  zondag 26 mei 2013 @ 15:21:23 #73
102912 crv
Screwed up
pi_127024731
quote:
0s.gif Op zondag 26 mei 2013 12:35 schreef bleiblei het volgende:
Als je mee wil doen moet je je budget opgeven.
Dus er wordt welzeker een bijdrage verwacht.
ik denk niet dat ze bellen als ik ze schrijf dat ik 1000¤ bijdraag -O-
  zondag 26 mei 2013 @ 15:27:10 #74
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_127024971
quote:
2s.gif Op zondag 26 mei 2013 15:21 schreef crv het volgende:

[..]

ik denk niet dat ze bellen als ik ze schrijf dat ik 1000¤ bijdraag -O-
mwah, misschien voor een aflevering waarin ze tot detail uitleggen hoe je een grasveld inzaait? :P
  zondag 26 mei 2013 @ 15:30:03 #75
102912 crv
Screwed up
pi_127025083
quote:
1s.gif Op zondag 26 mei 2013 15:27 schreef bleiblei het volgende:

[..]

mwah, misschien voor een aflevering waarin ze tot detail uitleggen hoe je een grasveld inzaait? :P
:{w daar heb ik niks aan. ze moeten mijn kelder bouwen. maar schatting is 75000 als je ook het terras erop rekent en de omheining.

en dan reken ik nog niet de kosten voor de overkapping/zonnenschermen :+
pi_127029648
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 mei 2013 16:30 schreef Bosbesbos het volgende:

[..]

omg wat een end.. onze tuin is iets van 10 meter diep en daar heb ik al trauma's van! haha
Krijgen we ook een foto te zien als het af is?! :)
Volgens mij is een tuin als deze nooit echt af. We willen een tuin met veel grote planten, maar dat is dus echt een meerjarenplan. Dit zijn de tussenstappen tot nu toe iig :)

We hebben een schuur laten bouwen. En ondertussen leek het alsof de wereld verging :')

Vervolgens bleek dat de afwatering na het saneren niet helemaal goed zat... We hadden dus een gigantische vijver in de tuin, inclusief bijbehorend bezoek.

(let niet op de crappy foto, het regende dus ik wilde niet naar buiten en moest dus behoorlijk inzoomen ;) )

Vervolgens heeft de tuin een tijd stil gestaan want winter enzo. In het voorjaar schoot het onkruid omhoog en moest dat liefst met wortel en al weggehaald worden. Dus.. nog meer trauma's! De tuin zag er eerst ongeveer hetzelfde uit als die van de buren aan weerszijden.

En dan belanden we op magische wijze in 2013, want ik heb kennelijk geen foto's van de tussenliggende jaren.

Grasveldje voor, het omheinde stuk is zodat de kippen niet kunnen ontsnappen. De halfronde boog is een eetmuur in progress (bessen, bramen ed) en links voor die kratten een stuk moestuin.

Overigens ziet de tuin er nu ook weer anders uit, maar daar heb ik dus ook (nog) geen foto's van. Het is iig weer een stukje voller en het gras ziet er ook weer wat beter uit :P
pi_127059509
Zo! vlak bij het water wonen,spoorlijn zo te zien?( waar die die kleine omheining voor eigenlijk,achter het deurtje?)

Ik neem aan dat jullie voortuin heel wat kleiner is dan de achtertuin?

[ Bericht 22% gewijzigd door #ANONIEM op 27-05-2013 11:14:45 ]
  maandag 27 mei 2013 @ 11:41:17 #78
402846 Bosbesbos
Keep on smiling
pi_127060266
Ziet er al goed uit zo! ^O^
pi_127072608
quote:
10s.gif Op maandag 27 mei 2013 11:14 schreef Iwanius het volgende:
Zo! vlak bij het water wonen,spoorlijn zo te zien?( waar die die kleine omheining voor eigenlijk,achter het deurtje?)

Ik neem aan dat jullie voortuin heel wat kleiner is dan de achtertuin?
Geen spoorlijnen hier in een straal van 40 km :) Ik weet niet welke omheining je precies bedoelt; er is een groot stuk afgezet met schapengaas zodat de kippen niet kunnen ontsnappen. Achterin (bij de schuur) is daar een hap uit voor de moestuin, daar mogen de kippen natuurlijk weer niet bij. Binnen het afgezette gedeelte staat een stuk betongaas in een halve cirkel, dat is de eetmuur in wording. Ik denk dat je die bedoelt :)

Geen voortuin. Wel een grote stoep, dus we staan iig niet gelijk op straat.

Bedankt Bosbesbos! :)
  maandag 27 mei 2013 @ 18:16:07 #80
35189 Troel
scherp en bot
pi_127073879
Ik heb ooit naar een koophuis gekeken waar de tuin aangelegd was door Rob van EH&T, en daar is echt een grof bedrag voor neergeteld :Y
Het is dus zeker niet gratis!
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_127102773
quote:
0s.gif Op maandag 27 mei 2013 17:39 schreef fh101 het volgende:

Geen spoorlijnen hier in een straal van 40 km :)
Wat is dan datgene wat op een spoorlijn lijkt op de dijk? :@

quote:
Ik weet niet welke omheining je precies bedoelt; er is een groot stuk afgezet met schapengaas zodat de kippen niet kunnen ontsnappen. Achterin (bij de schuur) is daar een hap uit voor de moestuin, daar mogen de kippen natuurlijk weer niet bij. Binnen het afgezette gedeelte staat een stuk betongaas in een halve cirkel, dat is de eetmuur in wording. Ik denk dat je die bedoelt :)
Klopt ik bedoelde inderdaad die betongaas in een halve omheining en wist dus niet waar dat voor was.
pi_127110084
quote:
2s.gif Op dinsdag 28 mei 2013 11:46 schreef Iwanius het volgende:

[..]

Wat is dan datgene wat op een spoorlijn lijkt op de dijk? :@

[..]

Klopt ik bedoelde inderdaad die betongaas in een halve omheining en wist dus niet waar dat voor was.
Op de dijk is een weg, met daarachter een hekje van lage houten palen met daartussen van dat oude grijze schapengaas en met lantaarnpalen verspreid over de weg. Dat is het enige waar je een spoorlijn in zou kunnen zien denk ik :P
pi_127152129
Als je de foto bekijkt en je kijkt naar links boven zoals op onderstaande foto

Dan zie je een soort van donkere streep die helemaal links in de hoek overgaat in wit grind?( Kijk je echter heel scherp dan is het dus een stuk eiland met groen in het water ) die donkere streep/lijn
en iets van een stellage dat van afstand de contouren heeft van iets van resten een spoorlijn.

Vandaar dus mijn eerder gemaakte opmerking hierover.

[ Bericht 11% gewijzigd door #ANONIEM op 29-05-2013 14:15:33 ]
pi_127152676
quote:
6s.gif Op woensdag 29 mei 2013 14:13 schreef Iwanius het volgende:
Als je de foto bekijkt en je kijkt naar links boven zoals op onderstaande foto

[ afbeelding ]

Dan zie je een soort van donkere streep die helemaal links in de hoek overgaat in wit grind?( Kijk je echter heel scherp dan is het dus een stuk eiland met groen in het water ) die donkere streep/lijn
en iets van een stellage dat van afstand de contouren heeft van iets van resten een spoorlijn.

Vandaar dus mijn eerder gemaakte opmerking hierover.
Dat is een beschoeiing, maar leuk geprobeerd.
pi_127154173
Oh op die fiets! ;) Ik woon hier al zo lang dat ik niet eens kon bedenken wat er op leek :P

Het is inderdaad een damwand. Daar zitten de 'zandbergen'. Eens in de zoveel tijd komt er een binnenvaartschip dat daar aanlegt en zand brengt of ophaalt. Verder is het de ingang naar de haven, met aan de ene kant dus de zandbergen en aan de andere kant gors.

[ Bericht 2% gewijzigd door fh101 op 29-05-2013 15:07:35 ]
pi_127613446
Kijk, was mijn opmerking toch zo gek nog niet.

Terugkomend op mijn eigen tuintje waar ik dit topic in eerste instantie over opende.
Inmiddels is door de hevige regenval van de afgelopen maanden? de begroeiing weer flink toegenomen waardoor de cirkel weer bijna rond is. :{

M.a.w. ik kan weer bijna van voren of aan beginnen met ontginnen van de boel.
(of gewoon laten en pas volgend jaar als het weer een jungle wordt in 1x aanpakken)
;)
  Official ESF Kreviewer maandag 10 juni 2013 @ 14:56:33 #87
7719 Kreator
Groetjes, Krea.
pi_127620036
Is er nog ergens een overzichtelijke site te vinden over wanneer ik mijn planten en struiken moet snoeien (en vooral ook hoe)? Ik moet er aan geloven nu ik een tuin heb, maar dan wil ik het wel goed doen..
  maandag 10 juni 2013 @ 15:04:43 #88
35189 Troel
scherp en bot
pi_127620329
http://www.mijnmoestuin.nl/tips

Moestuingerelateerd, maar wellicht staat er ook iets tussen voor de gewone tuin.

En anders een keer langs de kringloop, voor ene boek?
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
  Official ESF Kreviewer maandag 10 juni 2013 @ 15:30:43 #89
7719 Kreator
Groetjes, Krea.
pi_127621368
quote:
7s.gif Op maandag 10 juni 2013 15:04 schreef Troel het volgende:
voor een boek?
Que?

2013. ;(.
pi_127621572
quote:
6s.gif Op maandag 10 juni 2013 11:29 schreef Iwanius het volgende:
Kijk, was mijn opmerking toch zo gek nog niet.

Terugkomend op mijn eigen tuintje waar ik dit topic in eerste instantie over opende.
Inmiddels is door de hevige regenval van de afgelopen maanden? de begroeiing weer flink toegenomen waardoor de cirkel weer bijna rond is. :{

M.a.w. ik kan weer bijna van voren of aan beginnen met ontginnen van de boel.
(of gewoon laten en pas volgend jaar als het weer een jungle wordt in 1x aanpakken)
;)
Volgende keer als je al je onkruid weg hebt gehaald en vervolgens geen tijd hebt om ermee verder te geen een groot zwaar zeil waar geen licht door komt op de grond leggen. Als je al het onkruid goed hebt weggehaald, dus met wortels en al, komt het daarna minder makkelijk terug omdat het geen zonlicht krijgt.

Er komt altijd wat door heen, maar je hoeft niet helemaal opnieuw te beginnen. :)
  dinsdag 11 juni 2013 @ 13:58:51 #91
102912 crv
Screwed up
pi_127661858
Terwijl ik zaterdag met mijn bosmaaier bezig was in ieder geval het gras rond het huis klein te krijgen stond ineens een van de boeren in het dorp voor mijn neus met zijn maaiert. ^O^ Ik was al 4 uur bezig voor een dike 100m2 en hij heeft zo'n 1500 gedaan in een kwartiertje _O-

Helaas de bulten konden nog niet maar hopenlijk worden die binnenkort vlak gemaakt.

Maaikosten 40 Euro _O_ ^O^

pi_127661916
Heb je gelijk een 10- ritten kaart afgesproken w/
  woensdag 12 juni 2013 @ 11:10:36 #93
102912 crv
Screwed up
pi_127698307
quote:
1s.gif Op dinsdag 11 juni 2013 14:00 schreef AnneX het volgende:
Heb je gelijk een 10- ritten kaart afgesproken w/
:Y
  woensdag 12 juni 2013 @ 11:11:47 #94
102912 crv
Screwed up
pi_127698350
overigens heeft die aktie met die bosmaairer me een overbelast hand opgeleverd. Gelukkig had ik in deie hand al een tijdje pijn (beknelde zenuw) dus moet nu rust houden
pi_127699676
quote:
2s.gif Op dinsdag 11 juni 2013 13:58 schreef crv het volgende:
Terwijl ik zaterdag met mijn bosmaaier bezig was in ieder geval het gras rond het huis klein te krijgen stond ineens een van de boeren in het dorp voor mijn neus met zijn maaiert. ^O^ Ik was al 4 uur bezig voor een dike 100m2 en hij heeft zo'n 1500 gedaan in een kwartiertje _O-

Helaas de bulten konden nog niet maar hopenlijk worden die binnenkort vlak gemaakt.

Maaikosten 40 Euro _O_ ^O^

[ afbeelding ]
Jij hebt toch echt zo'n fantastisch uitzicht hè CRV ^O^
  woensdag 12 juni 2013 @ 11:51:32 #96
102912 crv
Screwed up
pi_127699953
quote:
0s.gif Op woensdag 12 juni 2013 11:44 schreef Gwywen het volgende:

[..]

Jij hebt toch echt zo'n fantastisch uitzicht hè CRV ^O^
:@ vindt ik ook. Echt elke dag als ik wegrij dan heb ik vanuit de auto uitzicht over het rijndal met Basel en ook als ik 's avonds met woef in de omgeving wandel. en thuis natuurlijk heerlijke rust. voel me wat dat betreft erg bevoorrecht. nu nog de tuin aangelegd krijgen :+
pi_127700117
quote:
2s.gif Op woensdag 12 juni 2013 11:51 schreef crv het volgende:

[..]

:@ vindt ik ook. Echt elke dag als ik wegrij dan heb ik vanuit de auto uitzicht over het rijndal met Basel en ook als ik 's avonds met woef in de omgeving wandel. en thuis natuurlijk heerlijke rust. voel me wat dat betreft erg bevoorrecht. nu nog de tuin aangelegd krijgen :+
Ik ken de streek daar wel, prachtige omgeving, ik kan me voorstellen dat je je bevoorrecht voelt om daar te wonen.
Ik heb zo'n gevoel ook als ik vanaf de zuidkant onze heuvel op rijd, net een ansichtkaart, ik moet mezelf dan steeds even in m'n arm knijpen dat ik daar echt woon. O+
pi_127782384
En dan te bedenken dat wij hier in Nederland ons allerlei zaken laten welgevallen door de overheid inzake ruimte en het gebruik daarvan. Daarmee bedoel ik dus regeltjes, regeltjes en nog eens regeltjes. :{

Maar ik ken het ruimte gevoel wel als in weer terug ben in mijn chalet in Mont-sur-Rolle zoals ik dat hier eerder benoemde.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')