Uit de talloze discussies die ik eerder met zelfbenoemde libertariers heb gevoerd, bleek dat zij tegen een sterke overheid zijn die handhavend optreedt, juist omdat ze fel tegen het idee zijn dat het geweldsmonopolie bij een overheidsinstantie ligt.quote:Op maandag 13 augustus 2012 14:52 schreef Paper_Tiger het volgende:
[..]
dus als je iemand iets aandoet moet je geknuffeld worden?
Sommige Libertariërs lijken te geloven dat je je met geweld moet kunnen verzetten tegen het betalen van belastingquote:Op maandag 13 augustus 2012 14:55 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Uit de talloze discussies die ik eerder met zelfbenoemde libertariers heb gevoerd, bleek dat zij tegen een sterke overheid zijn die handhavend optreedt, juist omdat ze fel tegen het idee zijn dat het geweldsmonopolie bij een overheidsinstantie ligt.
Vanuit "onze" filosofie mag je zelfverdediging toepassen.quote:Op maandag 13 augustus 2012 14:53 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Hoe praat jij de doodstraf goed vanuit libertarisch perspectief?
Van mij hoeft die doodstraf niet...quote:Op maandag 13 augustus 2012 14:53 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Hoe praat jij de doodstraf goed vanuit libertarisch perspectief?
Ik vind dit een hele rare visie. De doodstraf is de grootste inbreuk van de overheid op de rechten van een mens, en het lijkt me nooit dat Libertariërs daar vóór kunnen zijn. Eigendomsrecht is heilig, persoonlijke integriteit niet?quote:Op maandag 13 augustus 2012 14:59 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Vanuit "onze" filosofie mag je zelfverdediging toepassen.
Stelling: "op dronken rijden staat de doodstraf, wat resulteert in nagenoeg 0 dronken rijders, wat resulteert in stukken minder doden, wat opweegt tegen een paar executies"
Dronken rijders doden anderen, hen doden is dus zelfverdediging, een paar van hen doden scheelt een paar honderd andere doden. Goede deal of niet?
Ik ben natuurlijk niet voor de doodstraf op dronken rijden maar je begrijpt de invalshoek. Non-Agressie betekent niet dat je jezelf niet mag verdedigen en in het uiterste geval kan een ander doden voortkomen uit zelfverdediging....
En terecht maar daar denkt "Libertarisch" heel anders over.quote:Op maandag 13 augustus 2012 14:59 schreef Paper_Tiger het volgende:
[..]
Van mij hoeft die doodstraf niet...
Erg bijzonder voor iemand die zich Libertarisch noemt, erg bijzonder.quote:Op maandag 13 augustus 2012 14:59 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Vanuit "onze" filosofie mag je zelfverdediging toepassen.
Stelling: "op dronken rijden staat de doodstraf, wat resulteert in nagenoeg 0 dronken rijders, wat resulteert in stukken minder doden, wat opweegt tegen een paar executies"
Dronken rijders doden anderen, hen doden is dus zelfverdediging, een paar van hen doden scheelt een paar honderd andere doden. Goede deal of niet?
Ik ben natuurlijk niet voor de doodstraf op dronken rijden maar je begrijpt de invalshoek. Non-Agressie betekent niet dat je jezelf niet mag verdedigen en in het uiterste geval kan een ander doden voortkomen uit zelfverdediging....
Er zijn ook mensen die andere politieke stromingen aanhangen die er zo over denken...quote:Op maandag 13 augustus 2012 15:01 schreef 99.999 het volgende:
[..]
En terecht maar daar denkt "Libertarisch" heel anders over.
Oh, allicht. Maar hij probeert het vanuit het zogenaamde libertarische perspectief als zodanig te verkopen en dat is wel een tikkie apartquote:Op maandag 13 augustus 2012 15:02 schreef Paper_Tiger het volgende:
[..]
Er zijn ook mensen die andere politieke stromingen aanhangen die er zo over denken...
Je weet dat dat in het huidige systeem ook zo is?quote:Op maandag 13 augustus 2012 15:06 schreef Libertarisch het volgende:
Ron Paul is ook tegen de doodstraf, maar dat was hij als vroegere Libertarier ook niet. Bovendien is hij ook tegen abortus dus hoe je dat kunt rijmen met Libertarisme....
Walter Block is Libertarisch en wel voor de doodstraf. Meningen verschillen dus. De SGP is voor de doodstraf terwijl een van de 10 geboden is "gij zult niet doden", de meningen verschillen dus in ALLE stromingen en religies.
Het principe is: je laat anderen met rust tenzij anderen jou aanvallen. Als iemand jou aanvalt of jouw kinderen aanvalt of jouw eigendom aanvalt mag je jezelf verdedigen. In het uiterste geval kan dat doden zijn.
Levenslang opsluitenquote:Wat zouden jullie willen doen met een pedofiel-psychopaat die jullie kinderen verkracht,gemarteld, en vermoord hebben?
Zo is het nu ook dus wat het verschil is bergijp ik niet helemaal. Achteraf alsnog de doodstraf geven heeft niets meer te maken met het verdedigen.quote:Op maandag 13 augustus 2012 15:06 schreef Libertarisch het volgende:
Het principe is: je laat anderen met rust tenzij anderen jou aanvallen. Als iemand jou aanvalt of jouw kinderen aanvalt of jouw eigendom aanvalt mag je jezelf verdedigen. In het uiterste geval kan dat doden zijn.
Een overheid die iemand doodt is wat mij betreft geen haar beter dan een moordenaar.quote:Op maandag 13 augustus 2012 15:06 schreef Libertarisch het volgende:
Ron Paul is ook tegen de doodstraf, maar dat was hij als vroegere Libertarier ook niet. Bovendien is hij ook tegen abortus dus hoe je dat kunt rijmen met Libertarisme....
Walter Block is Libertarisch en wel voor de doodstraf. Meningen verschillen dus. De SGP is voor de doodstraf terwijl een van de 10 geboden is "gij zult niet doden", de meningen verschillen dus in ALLE stromingen en religies.
Wat zouden jullie willen doen met een pedofiel-psychopaat die jullie kinderen verkracht,gemarteld, en vermoord hebben?
Ja, kun je leuk Wikipedia quoten, maar hoe moeten wij hier jouw visie uit halen?quote:Op maandag 13 augustus 2012 15:09 schreef Libertarisch het volgende:
. Walter Block went so far as to say, "We have seen that in the libertarian philosophy, the death penalty is justified for those whose crimes rise to a sufficient degree of severity. Surely, there are heads of state whose evil deeds many times eclipse such a level. Thus, it would altogether be justified to end their lives by violence."[1]
Some libertarians believe that the death penalty is an extreme exertion of state power and is of little use in a free society, while it is of great use to a tyrannical government. Proponents of the death penalty believe that such punishment may be justified as a deterrent to particularly atrocious crimes and as a means of keeping dangerous individuals permanently incapacitated. Furthermore, if people commit crimes, they may sacrifice their rights; if the legal system is legitimate, perhaps the death penalty could be justified
The death penalty may be seen as a corollary of an individual right to self-defense against a dangerous criminal. However, those who disagree argue that to kill a prisoner with premeditation can never be equivalent to fighting back in the heat of an attack
Maar zelf als burger bepalen of iemand de doodstraf verdient en deze ook uitvoeren geeft wel weer een nieuw perspectiefquote:Op maandag 13 augustus 2012 15:08 schreef Wespensteek het volgende:
[..]
Zo is het nu ook dus wat het verschil is bergijp ik niet helemaal. Achteraf alsnog de doodstraf geven heeft niets meer te maken met het verdedigen.
En daar zijn we weer in 19e-eeuws Amerikaquote:Op maandag 13 augustus 2012 15:11 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Maar zelf als burger bepalen of iemand de doodstraf verdient en deze ook uitvoeren geeft wel weer een nieuw perspectief
Maar het is wel duidelijk dat men eigenlijk geen visie heeft.quote:Op maandag 13 augustus 2012 15:10 schreef Tchock het volgende:
[..]
Ja, kun je leuk Wikipedia quoten, maar hoe moeten wij hier jouw visie uit halen?
Maar Libertarisme is gestoeld op het idee dat de overheid minder invloed moet krijgen. Dan kun je wel allemaal praktische voordelen van de doodstraf noemen, maar dat heeft niets meer met het Libertarische ideaal te maken.quote:Op maandag 13 augustus 2012 15:14 schreef Libertarisch het volgende:
Pro en Anti doodstraf kunnen beiden verdedigd worden vanuit Libertarisch perspectief, dat is mijn punt.
Ik vind dat:
1)De doodstraf goed is omdat het criminaliteit vermindert en dus mensen beschermt
2)De doodstraf goed is omdat iemand die kinderen martelt zijn recht op leven verspeelt
3)De doodstraf goed is omdat het minder kost dan levenslang opsluiten, radiaal he?
Maar voor de duidelijkheid, niet alle Libertariers denken er zo over!
Er bestaat geen bewijs voor punt 1 en 3 en over puntje 2 valt te twisten.quote:Op maandag 13 augustus 2012 15:14 schreef Libertarisch het volgende:
Pro en Anti doodstraf kunnen beiden verdedigd worden vanuit Libertarisch perspectief, dat is mijn punt.
Ik vind dat:
1)De doodstraf goed is omdat het criminaliteit vermindert en dus mensen beschermt
2)De doodstraf goed is omdat iemand die kinderen martelt zijn recht op leven verspeelt
3)De doodstraf goed is omdat het minder kost dan levenslang opsluiten, radicaal he?
Met alle respect, als Justitie en Politie geprivatiseerd zou zijn en mensen zouden in hun eigen provincie en politie district stemmen voor de doodstraf o.i.d. dan zou de doodstraf zelfs uitgevoerd kunnen worden in een 100% Libertarische samenleving. Het gaat hier meer om morele waarden dan om invloed van de overheid an sich. Je kunt zelf ook de doodstraf toepassen door uit noodweer iemand te doden....dat hoeft niet de overheid te zijn.quote:Op maandag 13 augustus 2012 15:15 schreef Tchock het volgende:
[..]
Maar Libertarisme is gestoeld op het idee dat de overheid minder invloed moet krijgen. Dan kun je wel allemaal praktische voordelen van de doodstraf noemen, maar dat heeft niets meer met het Libertarische ideaal te maken.
Dikgedrukt. Zie je dat echt zo?quote:Op maandag 13 augustus 2012 15:18 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Met alle respect, als Justitie en Politie geprivatiseerd zou zijn en mensen zouden in hun eigen provincie en politie district stemmen voor de doodstraf o.i.d. dan zou de doodstraf zelfs uitgevoerd kunnen worden in een 100% Libertarische samenleving. Het gaat hier meer om morele waarden dan om invloed van de overheid an sich. Je kunt zelf ook de doodstraf toepassen door uit noodweer iemand te doden....dat hoeft niet de overheid te zijn.
Ik ben niet voor lukraak mensen doden trouwens, al komt dat in deze discussie wel zo over
Straffen komen voort uit vooraf vastgestelde omgangsvormen en wenselijk geachte straffen bij overtreding, het is feitelijk het formuleren van gemeenschapsbeleid en bemoeienis en beperking van de vrijheid van het individu.quote:Op maandag 13 augustus 2012 15:14 schreef Libertarisch het volgende:
Ik vind dat:
3)De doodstraf goed is omdat het minder kost dan levenslang opsluiten, radicaal he?
jawel, een kogel kost minder geld dan iemand levenslang opsluiten. gevangenis kost 350 euro per dag per gevangene, en dat levenslang. Tel uit het verschil in kosten. Harder straffen leidt tot minder misdaad, zie trajectcontroles.quote:Op maandag 13 augustus 2012 15:18 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Er bestaat geen bewijs voor punt 1 en 3 en over puntje 2 valt te twisten.
In Amerika zijn de staten waar de doodstraf is ingevoerd niet minder crimineel dan de andere staten. Bovendien kost een doodstraf natuurlijk niet enkel ¤2 voor één kogel. Zoals Libertariërs zo vaak doen over-simplificeer je het tot je gelijk bereikt is.quote:Op maandag 13 augustus 2012 15:20 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
jawel, een kogel kost minder geld dan iemand levenslang opsluiten. gevangenis kost 350 euro per dag per gevangene, en dat levenslang. Tel uit het verschil in kosten. Harder straffen leidt tot minder misdaad, zie trajectcontroles.
Het principe van Libertarisme is Non-Agressie, tenzij zelf Agressie wordt gebruikt tegen jou. Dus als iemand 1 van de fundamentele principes van het Libertarisme overtreed verspeelt iemand ook 1 van zijn fundamentele rechten. Als jullie deze redenatie zouden volhouden zou je uberhaupt niemand kunnen straffen want overheidsinmening/beperking van individuele vrijheid en dat is onzin.quote:Op maandag 13 augustus 2012 15:20 schreef Wespensteek het volgende:
[..]
Straffen komen voort uit vooraf vastgestelde omgangsvormen en wenselijk geachte straffen bij overtreding, het is feitelijk het formuleren van gemeenschapsbeleid en bemoeienis en beperking van de vrijheid van het individu.
Nee maar de doodstraf is gewoon stukken goedkoper dan levenslang opsluiten en dat is een feit. Wat je zegt van Amerika klopt ook, maar de algemene regel is strengen straffer leidt tot minder criminaliteit en dat is ook een feit. Alleen moet je rekening houden met allerlei factoren die deze correlatie zouden kunnen doen vertroebelen zoals armoede,sociale cohesie enzovoorts.quote:Op maandag 13 augustus 2012 15:22 schreef Tchock het volgende:
[..]
In Amerika zijn de staten waar de doodstraf is ingevoerd niet minder crimineel dan de andere staten. Bovendien kost een doodstraf natuurlijk niet enkel ¤2 voor één kogel. Zoals Libertariërs zo vaak doen over-simplificeer je het tot je gelijk bereikt is.
Doe eens een bron?quote:Op maandag 13 augustus 2012 15:25 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Nee maar de doodstraf is gewoon stukken goedkoper dan levenslang opsluiten en dat is een feit. Wat je zegt van Amerika klopt ook, maar de algemene regel is strengen straffer leidt tot minder criminaliteit en dat is ook een feit. Alleen moet je rekening houden met allerlei factoren die deze correlatie zouden kunnen doen vertroebelen zoals armoede,sociale cohesie enzovoorts.
In de praktijk kan een ter dood veroordeelde vaak nog lang door blijven procederen, waardoor de kosten uiteindelijk stukken hoger uitvallen. Nu kun je uiteraard een streep zetten door die mogelijkheid, maar dan begint de door jou gewenste staat wel erg fascistische trekjes aan te nemen.quote:Op maandag 13 augustus 2012 15:20 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
jawel, een kogel kost minder geld dan iemand levenslang opsluiten. gevangenis kost 350 euro per dag per gevangene, en dat levenslang. Tel uit het verschil in kosten. Harder straffen leidt tot minder misdaad, zie trajectcontroles.
Je moet in geval van de doodstraf echt heel erg zeker weten dat iemand het gedaan heeft. In de praktijk zitten mensen daarom vele jaren opgesloten tot ze afgemaakt worden.quote:Op maandag 13 augustus 2012 15:20 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
jawel, een kogel kost minder geld dan iemand levenslang opsluiten. gevangenis kost 350 euro per dag per gevangene, en dat levenslang. Tel uit het verschil in kosten.
dat denk ik ook. Hij past meer bij de SGP of PVV lijkt me.quote:Op maandag 13 augustus 2012 15:27 schreef Tchock het volgende:
Libertarisch moet eens een kieswijzer doen. Volgens mij stemt hij verkeerd.s
De bron is common sense, ik heb ff geen zien om wetenschappelijke rapporten te lezen. Waarom heb je gele en rode kaarten in het voetbal? Om mensen in toom te houden. Een voetballer gaat minder agressief spelen als hij een gele kaart heeft, straffen helpt dus.quote:
quote:Op maandag 13 augustus 2012 15:30 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
De bron is common sense, ik heb ff geen zien om wetenschappelijke rapporten te lezen. Waarom heb je gele en rode kaarten in het voetbal? Om mensen in toom te houden. Een voetballer gaat minder agressief spelen als hij een gele kaart heeft, straffen helpt dus.
quote:10 km/h te hard=1000 euro boete leidt tot drastisch minder snelheidsovertredingen mits er goed gehandhaafd wordt. Conclusie is dus dat straffen leidt tot minder ongewenst gedrag en hoe harder de straf hoe minder ongewenst gedrag. Ik pleit overigens totaal niet voor deze maatregelen maar het gaat om het idee
nee jullie hebben nog steeds niet door dat politie en justitie geen zak kost vergeleken met de andere punten die we besproken hebben. Libertariers willen het totaal door de overheid uitgegeven belastinggeld ten opzichte van het BBP drastisch verlagen door middel van privatisering en daar sta ik ook voor....quote:Op maandag 13 augustus 2012 15:28 schreef 99.999 het volgende:
[..]
dat denk ik ook. Hij past meer bij de SGP of PVV lijkt me.
Vertel mij maar waarom harde straffen niet leiden tot minder overtredingen.quote:Op maandag 13 augustus 2012 15:31 schreef Tchock het volgende:
[..]Ik kan je echt niet meer serieus nemen. Je ziet zelf niet in hoe scheef die vergelijking is?
[..]
Ja, maar vind je dat omdat de ongelijkheid tussen burgers en overheid te groot is, of omdat je minder belasting wil betalen?quote:Op maandag 13 augustus 2012 15:32 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
nee jullie hebben nog steeds niet door dat politie en justitie geen zak kost vergeleken met de andere punten die we besproken hebben. Libertariers willen het totaal door de overheid uitgegeven belastinggeld ten opzichte van het BBP drastisch verlagen door middel van privatisering en daar sta ik ook voor....
Dat is een beetje het punt. Meneer Libertarisch lijkt vooral te worden gedreven door zijn aversie jegens hoge belastingen dan libertarisch idealisme.quote:Op maandag 13 augustus 2012 15:33 schreef Tchock het volgende:
[..]
Ja, maar vind je dat omdat de ongelijkheid tussen burgers en overheid te groot is, of omdat je minder belasting wil betalen?
Kijk eens naar het voetbal ondanks de gele en rode kaarten maakt men nog steeds overtredingen waarvoor men geel en/of rood krijgt. Het helpt dus niets.quote:Op maandag 13 augustus 2012 15:33 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Vertel mij maar waarom harde straffen niet leiden tot minder overtredingen.
Daarom PVV.quote:Op maandag 13 augustus 2012 15:35 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Dat is een beetje het punt. Meneer Libertarisch lijkt vooral te worden gedreven door zijn aversie jegens hoge belastingen dan libertarisch idealisme.
Dat vind ik omdat mensen vrij moeten zijn om met hun geld te doen wat zij willen, dat zij niet door de overheid gedwongen worden tot het een of ander. Straffen is een heel lastig punt juist omdat je jezelf dan in een buitengewone omstandigheid plaatst, namelijk die omstandigheid dat je zelf een recht verspeelt.quote:Op maandag 13 augustus 2012 15:33 schreef Tchock het volgende:
[..]
Ja, maar vind je dat omdat de ongelijkheid tussen burgers en overheid te groot is, of omdat je minder belasting wil betalen?
Nu verval je in non-argumenten. Ik heb overigens de kieswijzer gedaan en kwam uit op de Libertarische Partij mocht je je dat afvragen. Mijn vraag aan jou:quote:
Je hebt alleen rechten als men die heeft vastgelegd, overigens overtreed je een plicht dus jij wilt ook plichten vastleggen.quote:Op maandag 13 augustus 2012 15:37 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Overtreden van een recht is het verliezen van een recht.
Kijk maar naar de straffen en gevangenen per 1000 inwoners in de VS. Zegt genoeg.quote:Op maandag 13 augustus 2012 15:33 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Vertel mij maar waarom harde straffen niet leiden tot minder overtredingen.
Omdat. Het. Nou. Eenmaal. Niet. Zo. Is.quote:Op maandag 13 augustus 2012 15:38 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Nu verval je in non-argumenten. Ik heb overigens de kieswijzer gedaan en kwam uit op de Libertarische Partij mocht je je dat afvragen. Mijn vraag aan jou:
waarom leidt straffen niet tot minder overtredingen? (falsificatie)
Nederlandse straffen zijn in verhouding met de rest van Europa heel hoog. En toch hebben we hier de meeste misdaad.quote:Rotterdam is met acht moorden per 100.000 inwoners per jaar veruit de meest moorddadige stad van West-Europa (bron: Het Parool, 22 juli 2002). Aangezien van lang niet alle misdrijven aangifte wordt gedaan, is de werkelijke criminaliteit een stuk hoger.
Volgens de International Crime Victim Survey werd in Nederland in 2000 maar liefst 25,2% van de bevolking (instellingen en bedrijven niet meegerekend) slachtoffer van ten minste één misdrijf. Dat is na Engeland en Wales het hoogste percentage van de dertien Europese landen die gemeten werden. Nederland is de Verenigde Staten (score: 21,1%) qua misdaad inmiddels ruim voorbijgestreefd. Een in het oog springend verschil tussen beide landen is dat jaarlijks 0,8% van de Nederlandse vrouwen slachtoffer wordt van aanranding of verkrachting - een twee keer zo hoog percentage als in de VS.
Bron
Wie willen ze dat dan onpartijdig en consequent laten doen?quote:Op maandag 13 augustus 2012 15:44 schreef Libertarisch het volgende:
Het voortdurende hoge aantal misdaden – en het bewezen onvermogen van de overheid om er iets aan te doen – vormt een bedreiging voor het leven, geluk en eigendom van de bevolking. Tegelijkertijd ondermijnen de schendingen van de rechten van het individu door de overheid het rechtsgevoel van de burger met betrekking tot de misdaad. De juiste manier om misdaad te bedwingen is door het consequent en onpartijdig afdwingen van wetten die individuele rechten beschermen.
Bron: http://www.libertarischepartij.nl/partij-programma/
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |