En hoe zit het dan met volgende generaties? Die krijgen ook maar in de schoot geworpen wat hun voorouders hebben achtergelaten. De nieuwe generatie doet dus helemaal niet vanzelfsprekend vrijwillig mee aan de samenleving. Dat is een illusie. Zij kunnen ofwel 1) hun invloed proberen uit te oefenen om de samenleving naar hun inzichten aan te passen, 2) zich aansluiten bij een samenleving die hen beter ligt of 3) een nieuwe samenleving oprichten. Die laatste optie valt echter al gauw af met 7 miljard medemensen die allemaal op zoek zijn naar de beste plek om zich te vestigen. Op een gegeven moment zijn alle mooie, vruchtbare en klimaatvriendelijke plekjes op aarde bezet. En nu mijn vraag: hoe verschilt dat met de huidige situatie? Volgens mij helemaal niets.quote:Op vrijdag 17 augustus 2012 09:41 schreef jogy het volgende:
[..]
Libertariërs en vrijmannen zie ik eigenlijk juist als een door-evolutie van de samenleving. Persoonlijke verantwoordelijkheid nemen voor jouw eigen doen en laten. Vrijmannen hebben ook geheel geen recht op enkele steun van de staat want ze vinden zichzelf er niet onder vallen. Dat we er als geheel nog niet klaar voor zijn is wat mij betreft wel evident maar dat het een volgend niveau kan zijn in een samenlevingsconstructie heeft bij mij geen twijfel. Het zou inderdaad betekenen dat elke vorm van samenleving dan op puur vrijwillige basis tot stand komt en dat mensen zelf kunnen beslissen waar ze zich bij aansluiten. We zijn nou eenmaal sociale wezens dus er zal altijd een samenklontering zijn van gelijkgezinden en als dat op een niet agressieve manier kan dan is er dus sprake van vooruitgang.
heb je wellicht wat goede links voor me met info over Admirality law? Ben nml geinteresseerd maar heb niet echt een rechten-achtergrond..quote:Op donderdag 16 augustus 2012 23:56 schreef Terecht het volgende:
Volgens mij klopt hun interpretatie van Admiralty Law van geen kant (zie linkje in mijn eerste post). Het is niet eens fout, het is letterlijk wartaal. Je kunt wel vinden dat de staat geen gezag over jou heeft omdat jij daar nooit mee hebt ingestemd maar in de praktijk trekt de staat vrijwel altijd aan het langste eind en ben jij de pineut. Might makes right kortom.
Zit zeker wat in.. (jouw analysequote:De legitimering van het gezag van de staat is overigens een aloud probleem. Jij en ik hebben er nl nooit expliciet mee ingestemd. Libertariers vinden dan ook dat de staat gelijk is aan de mafia, en dat belasting diefstal is. Maar net als vijmannen hebben zij denk ik onvoldoende oog voor hoe de samenleving geevolueerd is ,of eigenlijk dat-ie uberhaupt geevolueerd is. Ik krijg de indruk dat beiden de klok helemaal terug willen draaien en opnieuw willen beginnen, waarna de volgende generatie met exact dezelfde problemen in aanraking komt als zij nu ervaren: land dat al in gebruik is, reeds bestaande conventies en regels waar je je aan dient te houden, etc.
Die heb ik helaas niet. Ik heb mijn info verzameld vanuit allerlei losse blogs en fora. Ik ben geen site tegengekomen die systematisch ingaat op alle argumenten van de vrijmantheorie.quote:Op zondag 19 augustus 2012 23:13 schreef Boswachtertje het volgende:
[..]
heb je wellicht wat goede links voor me met info over Admirality law? Ben nml geinteresseerd maar heb niet echt een rechten-achtergrond..
De kritiek die vrijmannen op de maatschappij hebben houdt filosofen al eeuwen bezig. Het is een onoplosbaar probleem omdat je bij iedere oplossing altijd een aantal premissen dient te aanvaarden (vrijmannen gaan uit van het bestaan van een natuurlijk recht, Rousseaux baseert zich op een fictie, Rawls gebruikt een gedachtenexperiment, etc).quote:[..]
Zit zeker wat in.. (jouw analyse).. terugdraaien zal niet heel snel gebeuren lijkt mij.. ik zie eerder nog gebeuren dat er iets heel nieuws ontstaat, dan dat we terug bij af zouden zijn..
maar ook hier blijft het lastig.. wat is wijsheid..?
Dat zou niet echt eerlijk zijn tegenover de mensen die wél aan hun verplichtingen voldoen en de volle mep betalen. Oók voor de zichzelf soeverein noemenden.quote:Op zondag 27 oktober 2013 01:31 schreef Ridocar het volgende:
Schop!
http://www.geenstijl.nl/m(...)e_mensen_pesten.html
Ik zie alleen een stel vervelende mensen die proberen om onder alles uit te komen wat ze tegenstaat.
Beetje smartass uithangen, zeg maar.
Daarnaast zie ik niet echt voordelen. Of het moet het idee van vrijheid zijn. Maar zolang overheid er niet mee om kan gaan (lees:procedures heeft) wordt het een gevecht die ik iig niet aan wil gaan.
Maar ik heb dus begrepen dat er werkelijk soevereine mensen bestaan, die dus juridisch gezien minder 'grijpbaar' zijn voor de overheid?
Echt dat soort mensen. En dat waant zich soevereinquote:Op zondag 27 oktober 2013 14:06 schreef ajacied4lf het volgende:
Stelletje idioten.
Rij dan ook gewoon door als je een stopteken krijgt door de politie. Je laat je toch niet stoppen. Maar nee hoor, dat durven ze weer niet.
een beetje makkelijke denkwijze om de 'schuld' op iemand anders af te schuiven…quote:Op donderdag 9 augustus 2012 12:45 schreef Gray het volgende:
Waarom is dit actueel?
Vanwege de aanhoudende crisis, of recessie, zijn er zo'n 70.000 gezinnen met betalingsproblemen met betrekking tot hun hypotheek. Dit zou betekenen dat ze hun huis kwijt zouden raken aan de banken, welke nota bene zelf de crisis hebben veroorzaakt. Sommige mensen hebben daarom besloten niet langer hun hypotheek te betalen en hebben een procedure opgezet om de benodigde stappen voor anderen te vergemakkelijken:
Zie filmpje boven jequote:Op vrijdag 6 december 2013 01:26 schreef Ridocar het volgende:
Nu de grote vraag: Wat zijn de nadelen van soeverein zijn?
Ook zo'n smartass. Beetje rondstrooien met wetskennis enzo, maar de vraag blijft nog steeds staan: Is soevereiniteit een soort cheatcode geworden waardoor zo'n figuur zich niet hoeft te houden aan verplichtingen die een normale burger wel heeft? En wat is de keerzijde van dit verhaal? Zo'n taser is idd vervelend, maar als dat alles is, waarom zou niet iedereen zich soeverein laten verklaren?quote:
Misschien cynisch, maar ik zie het ook meer als iets om onder allerlei verplichtingen uit te komen. Lekker makkelijk.quote:Op vrijdag 6 december 2013 10:56 schreef Ridocar het volgende:
[..]
Ook zo'n smartass. Beetje rondstrooien met wetskennis enzo, maar de vraag blijft nog steeds staan: Is soevereiniteit een soort cheatcode geworden waardoor zo'n figuur zich niet hoeft te houden aan verplichtingen die een normale burger wel heeft? En wat is de keerzijde van dit verhaal? Zo'n taser is idd vervelend, maar als dat alles is, waarom zou niet iedereen zich soeverein laten verklaren?
Ik heb trouwens gisterenavond bij Rotterdam zo'n soeverein kenteken gezien op een aftands hok. Geldt er niet een apk-plicht ofzo? En wat als een dergelijk voertuig bij een ongeval betrokken raakt? Ga ik dan kennis maken met zo'n verveel dat zich beroept op zijn zogenaamde semi-niet-Nederlanderschap en zo onder een claim uitkomt?
Nu klinkt het als "wel de lusten, niet de lasten". Graag een tegengeluid.
Nou dat dus.Profiteren onder het mom van bijzonder, want souverein.quote:Op vrijdag 6 december 2013 12:45 schreef Xa1pt het volgende:
Ik zou het niet eens wetskennis willen noemen. Meer een soort idioot god-complex. "Huh, look at me, I can go wherever I want, your laws don't apply to me."
Ik bedoel, kan dit? Een zelfgeschreven verklaring dat je een auto kan besturen is voldoende? Wat komt hierna? Een zelfgeschreven briefje dat je een wapen mag bezitten?quote:Ik heb destijds in het buitenland een auto gekocht van een particulier via een zelf opgesteld contract (privécontract) en heb deze direct laten uitschrijven uit het centraal register en de nummerplaten ingeleverd. Ik heb toen moeten liegen dat ik de auto zou exporteren naar een ander land, omdat anders de uitschrijving niet gehonoreerd zou worden.
Daarna heb ik zelf een nummerplaat ontworpen en deze geplaatst. Mijn Nederlandse paspoort en rijbewijs heb ik ingeleverd bij het consulaat met begeleidend schrijven van afstand - ik had zelf een ontvangstbewijs opgesteld, maar dat wilde de assistent-consul niet ondertekenen, dus heb ik haar standaard ontvangstbewijs geaccepteerd.
Op dat moment stond ik nergens meer ingeschreven (2003). Ik heb voor het gemak in meerdere talen documentatie opgesteld voor ambtenaren die mij staande willen houden tijdens mijn reis. Ik verblijf momenteel op het land bij vrienden, en heb geen vaste woon- of verblijfplaats. Ik verbouw wat groente en tabak en geef en deel met ze. Ik kan hier blijven als ik wil, maar kan ook verder reizen.
Als ik me op de openbare weg begeef in mijn auto is de kans groot dat ik aangehouden wordt, gezien de nummerplaten (hebben geen verdere functie dan als ornament van mijn privébezit) die ik erop gezet heb. Dit is dan ook meerdere malen gebeurd. Het spel is als volgt:
1) ambtenaar stopt mij
2) vraagt om registratie of verzekeringspapieren of rijbewijs of alles
3) ik geef hem/haar mijn desbetreffende verklaring en documentatie
4) reacties varieren van geamuseerd to geirriteerd
5) ik vraag of ik verder mag reizen
6) nee want de auto is niet geregistreerd (en varianten hierop)
7) de auto is mijn privebezit en geen staatsbezit (er staat in vier talen onderop de plaat privébezit)
8 ) nee want de auto is niet verzekerd
9) ik ben niet verplicht om een contract af te sluiten bij een verzekeringsmaatschappij
10) wacht u even - komt terug - rijbewijs?
11) Ik toon mijn zelfverklaring van rijvaardigheid en competentie (onderdeel van mijn auto documentatie)
12) inmiddels is de ambtenaar of a) wanhopig of b) in driftig overleg met collegas
13) ik blijf rustig vragen of ik verder mag reizen
14) zo nee vraag ik duidelijk waarom? Daarbij wijzend op Artikel 13 van de URVM
15) Aangezien ik mijzelf duidelijk geïdentificeerd heb op verzoek, volledig meegewerkt heb etc.
16) Bekeuringen uitschrijven? Heeft echt geen zin omdat ik geen adres of bankrekening heb
17) Ik weiger zoekingen op mijn privebezit en lichaam - dus er wordt ook niet contant afgerekend
18 ) Waar komt u vandaan? Wat bedoelt u? Land? Geen.
19) Het eind van het verhaal is dat ik door mag rijden (altijd)
Nogmaals mijn auto is nergens ingeschreven. Ik identificeer mijzelf als reizend soeverein zonder vaste verblijfplaats. Alcoholcontroles precies hezelfde met één verschil dat ik weiger om de vraag "Heeft u gedronken" te beantwoorden. Noch een publiek ambtenaar, noch de Koning zelf heeft geen recht om mij vast te houden tegen mijn wil en mijn reis te beëindigen. Sterker nog, indien ik langer dan nodig tegen mijn wil vastgehouden wordt kan ik de publieke instantie of zelfs de staat zelf aanklagen voor vrijheidsberoving zonder aanleiding. Liever niet maar als het moet zal ik niet schromen dit door te zetten.
Nee natuurlijk kan dit niet.quote:Op zaterdag 7 december 2013 08:28 schreef Ridocar het volgende:
Ik heb nog eens even rondgekeken, maar bij mijn weten mag je pas een auto besturen als je een rijbewijs hebt. Hoe zit dat dan? Dat document is niet meer gekoppeld aan de soeverein persoon die in de auto zit... Die heeft (als het goed is) al zijn/haar documenten ingeleverd.
C/P van het verhaal:
[..]
Ik bedoel, kan dit? Een zelfgeschreven verklaring dat je een auto kan besturen is voldoende? Wat komt hierna? Een zelfgeschreven briefje dat je een wapen mag bezitten?
Ik dacht dat het misschien weinig nuttig zou zijn, omdat het eigenlijk ook zo op die website staat, van ikclaimmijnnaam.quote:Op zaterdag 7 december 2013 10:46 schreef Lavenderr het volgende:
[..]
Jammer dat je je post leeggehaald hebt, stonden wetenswaardige dingen in.
Nee logisch toch?quote:Op zaterdag 7 december 2013 10:55 schreef Jula123 het volgende:
[..]
Ik dacht dat het misschien weinig nuttig zou zijn, omdat het eigenlijk ook zo op die website staat, van ikclaimmijnnaam.
Het kwam er op neer dat gemeentes niks kunnen met zo'n wazige brief. Die mensen kunnen een geboorteakte kopen, en ze kunnen geheimhouding op hun adres vragen, maar dit laatste heeft alleen te maken met gegevensverstrekking aan niet-overheidsinstanties. Waarbij in 99% van de gevallen toch gegevensverstrekking plaatsvindt.
Klopt, ik heb het gevoel dat die mensen zich ook verheven voelen boven anderen en zichzelf zo slim en uniek vinden, terwijl ze bij de gemeente dachten 'wat een zielige vent, zit hij in een sekte ofzo?'quote:Op zaterdag 7 december 2013 11:01 schreef Lavenderr het volgende:
[..]
Nee logisch toch?
Ik vind het zo arrogant van deze lui om te denken dat het systeem zich wel aanpast aan hen.
En heeft hij uiteindelijk gekregen wat 'ie wou?quote:Op zaterdag 7 december 2013 11:03 schreef Jula123 het volgende:
[..]
Klopt, ik heb het gevoel dat die mensen zich ook verheven voelen boven anderen en zichzelf zo slim en uniek vinden, terwijl ze bij de gemeente dachten 'wat een zielige vent, zit hij in een sekte ofzo?'
(er was dus zo iemand langsgekomen bij de gemeente waar ik werk, met een brief, en hij zat maar de raaskallen tegen de receptioniste die geen idee had wat ze ermee aan moest. Ze dacht dat het gewoon weer zo'n eenzame gek was die komt zeuren op gemeentes en de overheid, zoals wel vaker voorkomt, maar deze vent ging maar niet weg en bleef maar doorzagen over zijn naam).
Blijkbaar kunnen ze wel met een eigengemaakt kenteken rondrijden en weet de politie niet wat ze ermee aanmoeten. Blijkbaar hebben ze toch een soort van onschendbaarheid. Ik vind het ook niet kloppen, maar in hoeverre mogen ze schijt hebben aan de regeltjes die ons opgelegd zijn? Dat vind ik belangrijk.quote:Op zaterdag 7 december 2013 10:51 schreef Lavenderr het volgende:
[..]
Nee natuurlijk kan dit niet.
We zitten in een samenleving met regels waar iedereen zich aan te houden heeft.
Zou lekker worden als deze zich superieur voelende mensen gewoon hun gang konden gaan.
Ik zie het als klaplopers en freeloaders van de maatschappij. Van ons allen dus. De mensen die wel belasting betalen en noem maar op.
Ik denk dat ze een enorm irritatievermogen hebben en dat men daar gretig gemisbruik van maakt om mensen van de wijs te brengen en daarom wegkomen met dit soort idioterie zoals eigen nummerplaten aan de auto en zelfverklaarde rijvaardigheidsbewijzen.quote:Op zaterdag 7 december 2013 11:18 schreef Ridocar het volgende:
[..]
Blijkbaar kunnen ze wel met een eigengemaakt kenteken rondrijden en weet de politie niet wat ze ermee aanmoeten. Blijkbaar hebben ze toch een soort van onschendbaarheid. Ik vind het ook niet kloppen, maar in hoeverre mogen ze schijt hebben aan de regeltjes die ons opgelegd zijn? Dat vind ik belangrijk.
Hij heeft zijn geboorteakte gekregen en geheimhouding op zijn adres.quote:Op zaterdag 7 december 2013 11:13 schreef Ridocar het volgende:
[..]
En heeft hij uiteindelijk gekregen wat 'ie wou?
Vrijspreker.nlquote:Op zaterdag 7 december 2013 11:16 schreef Lavenderr het volgende:
De prachtige verantwoordelijkheden van de soevereine mens
Het vragen om vrijheid betekent impliciet de bereidheid om verantwoordelijkheid te dragen. En omgekeerd: het niet willen dragen van verantwoordelijkheid betekent het inleveren van vrijheid.
Het is niet zelden de angst om verantwoordelijkheid te dragen voor het eigen bestaan alsook voor de medemens, die mensen aanzet om te roepen om een sturende en zorgende andere partij, veelal de overheid.
Soevereiniteit betekent o.a. de bereidheid om:
voor de eigen lichamelijke en geestelijke gezondheid te zorgen;
te onderzoeken wat gezondheid bevordert en wat deze schaadt en hier bewuste keuzes in maken;
de consequenties van deze keuzes (of het gebrek aan bewuste keuzes) zelf te dragen;
voor het eigen inkomen te zorgen, ook na de productieve periode;
zelf voor onderdak te zorgen;
voor de eigen veiligheid te zorgen;
oog te hebben voor noden van anderen zonder de vrijheid en verantwoordelijkheid van anderen geweld aan te doen;
kennis, vaardigheden en inzichten te vergaren;
de eigen kinderen te ondersteunen in hun ontwikkeling tot soevereine wezens.
Hoewel deze lijst nog verder kan worden aangevuld, haakt menigeen af. Is het niet veel makkelijker om een ander hiervoor verantwoordelijk te maken? Dat is inderdaad makkelijker maar heeft een hoge prijs: hoge belastingen en geringe vrijheid.
Wanneer ik elke vier jaar mijn stem geef en veel belasting betaal:
hoef ik niet te zorgen voor mijzelf;
hoef ik geen oog te hebben voor de noden van mijn buren;
hoef ik niet na te denken wat goed voor mij is;
heb ik altijd inkomen, wat mijn levenstijl ook is;
bewaakt en repareert een ander mijn gezondheid.
Verantwoordelijkheid is slechts beperkt overdraagbaar
Hoewel de overheid zich graag laat betalen om deze verantwoordelijkheden over te nemen, kan zij dit slechts ten dele waarmaken. De overdraagbaarheid van al deze verantwoordelijkheden is grotendeels een illusie. De nieuwe bezuinigingen geven duidelijk aan dat de overheid deze last niet kan dragen.
Het zou de overheid sieren wanneer zij stopt met zich te laten betalen voor deze illusie maar het tegendeel vindt plaats: de prijs wordt hoger. Zij die leven van deze illusie, zullen deze in stand proberen te houden.
Dit leidt uiteindelijk tot de bizarre situatie dat de mensen heel veel geld betalen aan een partij die geen enkele verantwoordelijk meer wil en kan dragen. Thans naderen wij deze situatie.
Dat zal hopelijk het moment zijn dat de mensen zich gaan realiseren dat zij soeverein zijn en dat zij daarom nooit hun eigen verantwoordelijkheden mogen proberen over te dragen aan wie dan ook.
Tot slot: het dragen van eigen verantwoordelijkheden is in het begin misschien een beetje eng. Kan ik wel voor mijzelf zorgen? Hoe moet ik omgaan met de bejaarde buurvrouw die niet zelfstandig kan plassen?
Het is echter ook heel bevredigend wanneer je merkt dat je veel meer kracht en kwaliteit hebt dan je dacht door daadwerkelijk je eigen leven op te pakken. Het is heel mooi om te zien dat de saamhorigheid van soevereine mensen vele malen krachtiger is dan die van apatische mensen die hun heil leggen in de handen van een ander.
Sen Huwa
bron http://www.vrijspreker.nl(...)-de-soevereine-mens/
Veel blabla en weinig concreets naar mijn mening.
Dit is libertarisme 101.quote:Op zaterdag 7 december 2013 11:51 schreef Lavenderr het volgende:
'Dat betekent: Geen uitkering of verzekering, in principe geen trouw aan gezag van politie of andere instanties en geen belasting betalen. Maar ze rijden wél over wegen die met belastinggeld betaald zijn? Boerman: “Ja, maar ik heb niet om die wegen gevraagd. Ze hoeven er van mij ook niet te zijn. En als wij als soevereine mensen vinden dat er een weg moet zijn, dan besluiten we zelf die aan te leggen of aan te laten leggen. Met z’n allen. Daar is geen overheid voor nodig. Mensen moeten hun leven weer in eigen hand nemen. Zélf beslissen over hoe ze hun leven leiden. Dat heet soevereiniteit.” Of anarchisme? “Misschien”, geeft hij toe. “Anarchisme heeft een slechte naam, maar het is nooit echt geprobeerd.”
Lijkt wel een klein kind![]()
Uit: http://www.regiobodeonlin(...)-doet-niet-meer-mee/
Ik zou niet teveel waarde hechten aan zulke anekdotes. Dit soort verhalen is het visserslatijn van de vrijmannen. Als je wat van die vrijmanblogjes volgt dan kom je regelmatig verslagen van vrijmannen tegen waarin ze met hun wartaal en pseudolegale documenten deurwaarders, politieagenten en rechters met een kluitje in het riet hebben gestuurd. Als je vervolgens het krantenbericht leest, of de rechterlijke uitspraak erbij pakt blijkt dat de werkelijke gang van zaken vaak toch iets anders is verlopen dan de betreffende vrijman deed voorkomen.quote:Op zaterdag 7 december 2013 11:18 schreef Ridocar het volgende:
[..]
Blijkbaar kunnen ze wel met een eigengemaakt kenteken rondrijden en weet de politie niet wat ze ermee aanmoeten. Blijkbaar hebben ze toch een soort van onschendbaarheid. Ik vind het ook niet kloppen, maar in hoeverre mogen ze schijt hebben aan de regeltjes die ons opgelegd zijn? Dat vind ik belangrijk.
Mijns inziens heb je je recht op het besturen van een motorvoertuig opgegeven op het moment dat je je rijbewijs inlevert, mag je geen auto rijden die niet staat geregistreerd en ben je je woning kwijt als de persoon die een overeenkomst is aangegaan bij een bank niet meer bestaat. Als ik geen hypotheek meer betaal mag ik vertrekken. Als ik een auto van de sloop met een fop-kenteken ga rijden en ik word staande gehouden ben ik mijn auto kwijt, en als ik geen rijbewijs kan overhandigen heb ik een prent en een kruisje achter mijn naam. Ervan uitgaande dat deze meneer de waarheid spreekt, snap ik niet hoe dit kan.
Ja, ik vind het ook raar, en het zou niet moeten kunnen, maar gek genoeg gebeurt het wel. En ik wil graag een heldere uitleg, en niet van die freakshows met hun eenzijdige verhaaltjes.
Is er iemand die ook maar iets van deze letterbrij begrijpt?quote:Op zaterdag 7 december 2013 13:21 schreef Lavenderr het volgende:
Ook fascinerend:
'Verklaring van Begrip en Intentie
De nieuwe versie is in voorbereiding en zal hopelijk de komende week in gebruik genomen gaan worden. (Het staat een ieder vrij deze versie in te dienen; in iedere versie is dat voorbehoud daartoe gemaakt)
Deze versie wordt aangevuld met:
•De Rechten van den Menschen van den burger, 1795
•Geheim verdrag van Verona.
Dit verdrag, wat om mij nog onbekende redenen voortdurend buiten beeld blijft op internet, is een verdrag uit 1822 tussen Vaticaan, VS, Rusland, Engeland, Frankrijk, Nederland, Oostenrijk en Pruisen. Het bevat afspraken hoe een gezamenlijk beleid kan worden vastgesteld voor het onderdrukken van volkssoevereiniteit, vrije pers, vrij onderwijs en open maatschappelijke structuren.
En natuurlijk de Motu Proprio. Maar het testen hiervan is deze week al begonnen. Op grond van een voorgenomen schending van mensenrechten door Belastingdeurwaarder J.G. Hullegien van Belastingkantoor Rivierenland in Arnhem op maandag 4 november in Brummen is aan het Staatshoofd op 31 oktober een Juridische Kennisgeving verstrekt
Motu Proprio–Willem Alexander
Het staatshoofd is erop gewezen dat hij bij een eerdere mensenrechtenschending in maart 2013 niet ingegrepen heeft. Op grond hiervan wordt hij komende week bij Paus Franciscus aangeklaagd wegens schending van de Motu Proprio. Hetzelfde gebeurd met rechter mevrouw Djebali van rechtbank Arnhem.
Bron
http://orthelius.info/blo(...)s-belastingplichtig/
De uitspraak is overigens hier te lezen:quote:Among the top ten cases (decided in ANY year) accessed on CanLII in 2012 was an Alberta Queen’s Bench decision granting a routine motion to appoint a case management justice in a family proceeding. The written reasons in Meads v. Meads (2012 ABQB 571 (CanLII)), however, took 736 paragraphs, and the decision seems destined to become a Canadian classic.
In his reasons appointing himself as the case manager, Chief Justice J.D. Rooke undertook a meticulous categorization and analysis of several iterations of what he labeled “organized pseudolegal commercial argument" (OPCA). Apparently, litigants who favour these litigation strategies have plagued Canadian courts (notably in Alberta and British Columbia – but Ontario has not been immune) for several years. Many of these litigants – who may call themselves “Detaxers”, “Freemen-on-the-land”, “Sentient-Men”, “Sovereign-Men”, or “Moors”- typically purchase legal advice or precedent documents from vendors Rooke J. calls “gurus”. Gurus rarely appear on behalf of their customers; rather, they purport to teach quasimagical advocacy techniques designed, primarily, to challenge the court’s jurisdiction over at least some portion of the litigant’s identity.
The decision makes for entertaining reading; but the frustration, expense, and delay that these litigants create for the bench, the bar, and opposing parties are real.
Justice Rooke’s rationale for devoting what must have been weeks of work to the drafting of these motion reasons is multifaceted:
1. A primer for judges and counsel: By creating a written catalogue of these strategies, he has created a primer for bench and bar, allowing future victims of these litigants to quickly understand (to the extent possible!) what they are up against.
2. Deterrence for litigants: Rooke J. has sought to demonstrate to would-be adopters of these tactics, through his review of the OPCA jurisprudence, that these approaches are unsuccessful.
3. Sanction suggestions: The decision provides support, at least in obiter, for fairly significant sanctions against these litigants: Not only does Rooke J. recommend that they bear enhanced costs penalties, but he suggests that, in appropriate cases, they be fined (by the Registrar) for noncompliant filings.
4. Procedural recommendations: Justice Rooke seems to have determined that making allowances for these litigants serves only to legitimize their methods. To avoid doing this, he makes certain procedural recommendations, including: that the court refuse to accept documents that litigants attempt to hand up to judges in open court; and that unorthodox filings be accepted (and marked) as relevant only to future costs determinations, and NOT as standard filings.
Readers who make it to the end of the Chief Justice’s opus are also rewarded with practical tips for counsel. First, lawyers can avoid being part of the problem by refusing to notarize (and thereby legitimize) OPCA documents. When faced with an OPCA litigant as an opponent, counsel can minimize everyone’s pain by:
1. performing “legal issue triage”: OPCA litigants, according to the court, bury legitimate legal issues requiring the court’s attention in a “…bog of cryptic documentation, spurious argument, irrelevant legal maxims, and stereotyped and caricatured court conduct.” Counsel have a duty to spare the court the work (and their own clients the cost) of wading through this bog, by identifying legitimate legal issues and making those the sole focus of their opposing arguments;
2. educating the court about the OPCA phenomenon, including by calling expert evidence about these tactics identifying appropriate decision precedents (including Meads), and recommending useful sanctions;
3. collecting evidence that can assist the court in identifying the “guru” peddling the particular formula adopted by the litigant; and
4. recommending an enhanced security presence in the courtroom in appropriate circumstances (because some of these litigants are potentially dangerous, may need to be escorted from courtrooms by force, or may attend court with a rowdy entourage).
http://www.slaw.ca/2013/0(...)ooke-wants-from-you/
Dit kom je telkens tegen idd. Vrijmannen geloven bijvoorbeeld dat als je naam in kapitalen wordt geschreven dit niet aan jou als persoon is gericht maar aan jou als bezitstitel dat eigendom is van de staat (dit zou volgens vrijmannen in Romeinse wetgeving staan - en is uiteraard nog steeds van toepassing).quote:[7] As a preliminary note, I will throughout these Reasons refer to persons by their normal names, except to illustrate various OPCA motifs and concepts. OPCA litigants frequently adopt unusual variations on personal names, for example adding irrelevant punctuation, or using unusual capital and lower case character combinations. While OPCA litigants and their gurus put special significance on these alternative nomenclature forms, these are ineffectual in law and are meaningless paper masks. Therefore, in these Reasons, I will omit spurious name forms, titles, punctuation and the like.
Er staat iets over afspraken met het "Vaticaan", terwijl er in die tijd sprake was van de pauselijke staten, die niet meer bestaan sinds 1870, dus waarom een "geheim verdrag" met een staat die niet meer bestaat nog steeds enige geldigheid zou hebben.quote:Op zaterdag 7 december 2013 14:14 schreef Terecht het volgende:
[..]
Is er iemand die ook maar iets van deze letterbrij begrijpt?
quote:Dit is pure cargocult rechtsfilosofie. Een Canadese rechter heeft recentelijk in een zaak tegen zo'n soeverein mens er flink werk van gemaakt om al dit soort pseudolegale argumentatie te categoriseren en te ontkrachten:
[..]
De uitspraak is overigens hier te lezen:
http://www.canlii.org/en/(...)571/2012abqb571.html
Een mooie observatie van de rechter:
[..]
Dit kom je telkens tegen idd. Vrijmannen geloven bijvoorbeeld dat als je naam in kapitalen wordt geschreven dit niet aan jou als persoon is gericht maar aan jou als bezitstitel dat eigendom is van de staat (dit zou volgens vrijmannen in Romeinse wetgeving staan - en is uiteraard nog steeds van toepassing).
quote:
Precies.quote:Op zaterdag 7 december 2013 11:52 schreef Terecht het volgende:
[..]
Vrijspreker.nl. Vrijmannen zijn in feite consequente libertariers idd.
quote:Op zaterdag 7 december 2013 11:51 schreef Lavenderr het volgende:
“Anarchisme heeft een slechte naam, maar het is nooit echt geprobeerd.”
Ik zou niet graag in Somalië willen wonen, maar dat terzijde.quote:Op zondag 8 december 2013 00:56 schreef RM-rf het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
Somalie heeft geen centrale (erkende) overheid, heft geen belastingen..
volgens schattingen (Soalie kent geen statistieken) groeit de economie toch wel met een 3%, (nederland heeft een lagere groei) en de schatting is dat de waarde van het Brutto Nationaal Product rond de 5,9 miljard dolar zou zitten..
Volgens libertarische economen (bv Peter T. Leeson die een boek schreef over de economie van piraten, zie http://www.peterleeson.com/The_Invisible_Hook.pdf ) is Somalie een goed voorbeeld van een gedecentraliseerd rechtsysteem (de Xeer) gebaseerd op bepaalde 'gewoonterecht'.
Interessant is overigens dat bv dit soort Piraten vaak iemand die hun 'gewoonte-regels' wat betreft het recht op bepaalde eigendomsrechten overtreden, welke wel in hun gewoonte-cultuur bestaat; bv iemand die wél een leuke lening aangaat van een mede-piraat, maar daarna weigeren deze af te betalen, met de dood bestraffen.
Je kan ook niet meer alla Nietzsche afstand doen van je nationaliteit, tenzij je er twee hebt.quote:Op maandag 9 december 2013 08:26 schreef Ridocar het volgende:
[..]
Ik zou niet graag in Somalië willen wonen, maar dat terzijde.
Volgens mij (ik kan er ook naast zitten, misschien een jurist die er meer over kan vertellen) bestaat er wettelijk gezien niet zoiets als een soeverein mens, Voor zover ik heb ingelezen schrijven de mensen zichzelf uit bij hun gemeente, zeggen ze hun bankrekening op, sturen ze een brief naar de koning om afstand te doen van hun rechten en plichten als burger en gaan ze gewoon hun eigen gang. Die laatstgenoemde brief krijgt geen antwoord, en dat is volgens hun een gevalletje "wie zwijgt, stemt toe"
Ik ben ook erg benieuwd hoe dit filmpje afloopt, gezien het open einde en de verwachte rechtsgang.
Nee, want fout 1, ze kopiëren hun principes bijna rechtstreeks uit onder andere Amerikaanse voorbeelden en het rechtssysteem hier werkt anders dan het rechtssysteem daar.quote:Op maandag 9 december 2013 10:20 schreef sinterklaaskapoentje het volgende:
Na het lezen van de OP... Je kan dus legaal belastingontduiken?!
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |