SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Fietsmeet Vreeswijk bij Gripper
Op zaterdag 11 of 25 augustus wil ik weer een Vreeswijk-meet doen. Een stukkie fietsen (110-120 km max) + daarna BBQ-en in de tuin.
Voor sfeerimpressie van vorig jaar zie: Fietsmeet vreeswijk 2011, zaterdag 9 juli
Discussies over de meet van 2012 kunnen we ook weer gewoon daar voorzetten.
en om je beschikbaarheid in te vullen:
http://www.doodle.com/bqpfgy6fhs7kcfdg
al aangemeld:
Gripper
Patroon
kaasplankje en zn 30 pseudoniemen
Blik (& blikchick + blikbaby)
Captain_fabulous
misschien:
Erik92
Oksel & Okselchickeveryone's a critic...
even you ! !
Indraaien is naar rechts?quote:zorgen dat ie helemaal ingedraait is. Met je hand kun je hem eigenlijk nooit overspannen... dus helemaal indraaien, kabel vastzetten en daarna uitdraaien net zoveel als nodig is om hem mooi te
Oke dank. En hoe strak zet je de kabel bij vastzetten, zo strak mogelijk? Of juist niet omdat je hem nog spant met het uitdraaien?quote:Op maandag 6 augustus 2012 14:08 schreef the_critic het volgende:
jup.. maar je kunt het ook wel zien als het goed is..
Recht achter de fiets zitten en kijken hoe de kooi onder het betreffende kransje staat.quote:Op maandag 6 augustus 2012 14:13 schreef eentwee het volgende:
Ik kan nooit maar dan ook nooit onthouden welke kant ik op moet draaien als op- danwel afschakelen niet lekker loopt
Met hand gewoon strak trekken en de rest opdraaien. Verder.. zoals Gripper zegtquote:Op maandag 6 augustus 2012 14:12 schreef Patroon het volgende:
[..]
Oke dank. En hoe strak zet je de kabel bij vastzetten, zo strak mogelijk? Of juist niet omdat je hem nog spant met het uitdraaien?
Weet ik, nu nog een ezelsbruggetje zodat ik het niet morgen weer vergeten benquote:Op maandag 6 augustus 2012 14:20 schreef Gripper het volgende:
[..]
Recht achter de fiets zitten en kijken hoe de kooi onder het betreffende kransje staat.
Opschakelen en afschakelen moeten allebei de kanten op even snel gaan. Als opschakelen meer moeite kost, zit je ketting te veel naar rechts, en moet de kabel strakker (stelschroef achteraan linksom, tegen de klok in)
Als afschakelen meer moeite kost, zit je ketting te veel naar links, en moet de kabel losser (stelschroef achteraan rechtsom, met de klok mee)
Even voor de duidelijkheid:quote:Op maandag 6 augustus 2012 14:25 schreef the_critic het volgende:
[..]
Met hand gewoon strak trekken en de rest opdraaien. Verder.. zoals Gripper zegt(check wel eerst even dat ook je schakelsysteem helemaal teruggeschakelt is.. wil nog wel eens vergeten worden)
Ik hou altijd die eerste 2 aan. OK, bij je voorderailleur is opschakelen naar een zwaardere versnelling, maar daaraan hoef je toch minder in te stellen dan aan je achterderrie.quote:Op maandag 6 augustus 2012 14:30 schreef Patroon het volgende:
[..]
Even voor de duidelijkheid:
Opschakelen = naar lichtere versnelling?
Afschakelen = naar zwaardere versnelling?
Terug schakelen = naar zwaardere versnelling?
Zal het aanpassen.quote:Op maandag 6 augustus 2012 15:00 schreef ThePlaneteer het volgende:
Dit is deel 171 he, had gehoopt dat iemand het was opgevallen dat die vorige helemaal verkeerd ging...
Bij de voorder. Loopt hij aan als ik op grote blad heb en achter zwaarste. Ik kan hem met de hendel wel verder doen maar hij gaat steeds stukje terug.quote:Op maandag 6 augustus 2012 14:54 schreef Gripper het volgende:
[..]
Ik hou altijd die eerste 2 aan. OK, bij je voorderailleur is opschakelen naar een zwaardere versnelling, maar daaraan hoef je toch minder in te stellen dan aan je achterderrie.
Anders gezegd: alles waarvoor je de kabel moet aanspannen is opschakelen, alles wat de springveer doet is afschakelen.
Waarom geen knooppuntenroute gemaakt? Werkt beter, ok deze keer ging blijkbaar goedquote:Op maandag 6 augustus 2012 15:05 schreef JohnDDD het volgende:
Moet toch een compliment maken richting de mensen van de fietsbordjes; normaal ben ik niet heel positief maar heb vandaag Amsterdam-Muiden-Almere-Nijkerk-Amersfoort-Amsterdam gefietst, 115km. Nu ken ik het stukje tot Nijkerk redelijk, maar daar waren de bordjes onberispelijk. De route Amersfoort-Amsterdam ging links en rechts, dwars door plaatsen als Soest en Baarn e.d. maar elke keer weer waren de bordjes perfect te zien, op de juiste plek, in de juiste richting. Heb het wel eens anders gezien!
Amsterdam stond gelukkig al op 47km afstand aangegeven; moet zeggen dat de route erg mooi was; Soest, Baarn, Laren, Muiden.quote:Op maandag 6 augustus 2012 15:09 schreef KnutdeIJsbeer het volgende:
[..]
Waarom geen knooppuntenroute gemaakt? Werkt beter, ok deze keer ging blijkbaar goed, dan de standaard borden. Bovendien vaak ook een mooiere route.
Als je derrie niet goed opschakelt moet ie strakker, als ie niet goed afschakelt moet ie losser.quote:Op maandag 6 augustus 2012 14:13 schreef eentwee het volgende:
Ik kan nooit maar dan ook nooit onthouden welke kant ik op moet draaien als op- danwel afschakelen niet lekker loopt
madeleinesquote:
Omdat ik Strava gebruik bedoel je?quote:
Dit, net 8 weken niet getraind, en moest gelijk weer veel meer eten dan ik gewend ben. Een week later doe ik weer met 1 stukje ontbijtkoek in een training van 3uren.quote:
Met D1 bedoelt Eentwee, niet dat je geen tijd hebt om te eten of moeite hebt met het wegkrijgen van eten. Hij bedoelt met D1 dat je je lichaam leert om vet reserves aan te spreken om energie uit te halen. Ga je in de hogere zones trainen dan haalt je lichaam energie uit glucogeen en zal je sneller honger krijgen. Door meer in D1 te trainen zal je op den duur langer kunnen fietsen op minder eten en zal je duurvermogen toenemen, eerst zal dit snelheid kosten maar je zult zien dat je steeds met een hoger gemiddelde in D1 kunt fietsen.quote:Op maandag 6 augustus 2012 22:09 schreef SuperWeber het volgende:
Ik vreet me altijd helemaal het schompes op de lange duurritten, hoofdzakelijk Snelle Jelle's en mueslirepen. Als ik dat niet doe, flikker ik halverwege van mijn fiets... Dus dan maar het eerste. Btw, eentwee heeft gelijk (vind ik), als je moeite hebt om te eten, moet je jezelf afvragen of je niet 'te snel' wilt, als ik een D1 training doe, kan ik tijdens het fietsen nog gewoon een volledige maaltijd wegwerken als ik dat wil, zonder op mijn fietsskills in te hoeven leveren... Als ik D3 training doe (bijna nooit, meestal eronder, of erboven), dan vind ik het ook klote om te eten omdat je daar dan last van hebt.
Samenvatting, kijk eens goed naar hoe je traint...
Allemaal veel te weinig. Kijk maar uit anders val je zo op je plaat........quote:Op maandag 6 augustus 2012 21:27 schreef MarcoD het volgende:
Bij ritjes tot 3 uur neem ik meestal geen eten mee, alleen zo'n verpakt biscuitje met rozijnen en gedroogd fruit voor als ik een beetje honger krijg. Alleen als het een 'intensief' ritje is dan wel meer vaster voedsel.
Kan normaal vrij lang zonder eten fietsen, zeker als ik het vergelijk met toen ik net begon met fietsen toen kreeg ik redelijk snel honger, dorst is erger zonder water houd ik het niet lang vol.
Bij ritten boven de 4 uur, toertochten of als het warm is een paar krentenbollen en/of een banaan, soms een reep en veel water. Bij toertochten blij ik eten
Dus eigenlijk zou je gewoon regelmatig een lange tocht (2+ uur) in D1 moeten trainen?quote:Op maandag 6 augustus 2012 22:28 schreef Patroon het volgende:
[..]
Met D1 bedoelt Eentwee, niet dat je geen tijd hebt om te eten of moeite hebt met het wegkrijgen van eten. Hij bedoelt met D1 dat je je lichaam leert om vet reserves aan te spreken om energie uit te halen. Ga je in de hogere zones trainen dan haalt je lichaam energie uit glucogeen en zal je sneller honger krijgen. Door meer in D1 te trainen zal je op den duur langer kunnen fietsen op minder eten en zal je duurvermogen toenemen, eerst zal dit snelheid kosten maar je zult zien dat je steeds met een hoger gemiddelde in D1 kunt fietsen.
Gewoon zorgen dat je regelmatig lange ritten +3uren maakt met handjes boven op het stuur en snelheid waarbij je nog complete gesprekken kunt voeren. Je zal zien dat je steeds met minder eten toe kunt. Ga je harder fietsen dan haalt het lichaam de energie uit glycogeen. Deze voorraad is veel beperkter dan de vet reserves, maar je kunt er veel sneller op. Doordat je er minder van hebt, zal je het ook sneller weer moeten bijvullen met eten. Tenzij je er voor zorgt dat je lichaam leert om energie te halen uit vetten, dan kan je veel langer door, en spaar je de glycogeen, die je nodig hebt bij een plaatsnaambordje sprint of splijtende demarragequote:Op maandag 6 augustus 2012 22:37 schreef JohnDDD het volgende:
Interessant patroon, dat is een goede tip. Van trainingsschema's e.d. weet ik (nog) helemaal niets. Ik fiets meestal gewoon net zo ver en hard als waar ik zelf zin in heb.
Ja vandaag ben ik in het begin waarsch. te snel gegaan. Zat toen al een beetje in het rood. Waardoor de training toch behoorlijk zwaar werd uiteindelijk. Had overigens geen last van hongergevoel vandaag maar zover wil ik het ook niet laten komen. Want als je honger hebt, is het meestal al te laat...quote:Op maandag 6 augustus 2012 22:43 schreef Patroon het volgende:
[..]
Gewoon zorgen dat je regelmatig lange ritten +4uren maakt met handjes boven op het stuur en snelheid waarbij je nog complete gesprekken kunt voeren. Je zal zien dat je steeds met minder eten toe kunt. Ga je harder fietsen dan haalt het lichaam de energie uit glycogeen. Deze voorraad is veel beperkter dan de vet reserves, maar je kunt er veel sneller op.
Ja mooi he. Bij MTB-tochten zie ik ook alleen maar hartslagen van richting de 180 voorbij flitsen. En een lol dat ik heb, slippen in de sneeuw!quote:Op maandag 6 augustus 2012 22:56 schreef eentwee het volgende:
Gok dat SW wel weet wat D1 is![]()
D1 is rustig peddelen en denken "dit is toch geen sporten!". Het is de basis en zorgt ervoor dat je vooruitgaat en langere tochten (harder) kunt rijden. In de winter train ik bijna alleen maar D1. Tenminste, op de racefiets. De verboden vrucht is veldtoertochtDat is voor mij bijna niet te doen in D1. Afgelopen winter heel weinig kunnen doen ivm longproblemen en slecht weer.
Je lichaam verbrandt in D1 zoveel mogelijk vet, maar ook altijd een deel glycogeen. Als je tijdens een lange D1 rit niet ook regelmatig eet, zal het uiteindelijk toch zwaar voelen, omdat het voor je lijf altijd makkelijker is om de glycogeen voorraad die direct in de spieren zit opgeslagen aan te spreken. En die voorraad is maar een half uurtje.quote:Ga je harder fietsen dan haalt het lichaam de energie uit glycogeen. Deze voorraad is veel beperkter dan de vet reserves, maar je kunt er veel sneller op
Ik kreeg de datalink (rcx5) er gewoon bijgeleverd. Als ik zo een beetje kijk, klopt het dat er geen datalink bijzit. Ik vind het eigenlijk een beetje belachelijk, want dat is uiteindelijk waar je zo'n ding voor koopt. Nu kun je natuurlijk een pakket kopen waar hij wel inzit, maar het slaat natuurlijk volledig nergens op...quote:Op dinsdag 7 augustus 2012 09:00 schreef KnutdeIJsbeer het volgende:
Superweber, klopt het dat je voor zo'n rcx horloge ook nog apart een apparaatje moet kopen voordat je de gegevens kunt uploaden in je pc?![]()
Eigenlijk toch wel een heel duur ding dan, voordat je het uberhaupt kan gebruiken..
Horloge nog ok geprijsd op 169.95 maar dan:
- Datalink: 49.95
- Fietshouder + sensoren 49.95
- GPS ontvanger: 103.96
Totaal 373.81
Inderdaad. Die "goedkoopste" versie is dus niks anders dan een hartslagmeter, maar dan voor 170 euro.. Zou niet meer dan 75 E mogen kosten.quote:Op dinsdag 7 augustus 2012 09:39 schreef SuperWeber het volgende:
[..]
Ik kreeg de datalink (rcx5) er gewoon bijgeleverd. Als ik zo een beetje kijk, klopt het dat er geen datalink bijzit. Ik vind het eigenlijk een beetje belachelijk, want dat is uiteindelijk waar je zo'n ding voor koopt. Nu kun je natuurlijk een pakket kopen waar hij wel inzit, maar het slaat natuurlijk volledig nergens op...
Precies, verder wat eentwee zegt, ik weet wel wat D1 is, mijn enige probleem is dat ik gewoon altijd fucking honger heb, op de fiets, naast de fiets, hardlopend, zwemmend, gewoon altijd... Dus ik vreet me het schompes, mijn broer doet het op een paar veredelde wine gums, wanneer ik al een mueslibar en een Snelle Jelle naar binnen heb gewerkt...quote:Op dinsdag 7 augustus 2012 09:08 schreef Gripper het volgende:
[..]
Ja mooi he. Bij MTB-tochten zie ik ook alleen maar hartslagen van richting de 180 voorbij flitsen. En een lol dat ik heb, slippen in de sneeuw!
Overigens Patroon: D1 fietsen betekent ook weer niet dat je alleen maar vet verbrandt...
Je zegt:
[..]
Je lichaam verbrandt in D1 zoveel mogelijk vet, maar ook altijd een deel glycogeen. Als je tijdens een lange D1 rit niet ook regelmatig eet, zal het uiteindelijk toch zwaar voelen, omdat het voor je lijf altijd makkelijker is om de glycogeen voorraad die direct in de spieren zit opgeslagen aan te spreken. En die voorraad is maar een half uurtje.
Gelukkig is een broodje eten of zelfs vet eten zoals Kaas SW omschreef een stuk minder naar voor je maag wanneer je zo rustig traint. Ik zou er tijdens een zware alpencol niet aan moeten denken om halverwege een grote uitsmijter te eten. Dan heeft het lijf alleen maar behoefte aan veel drinken, kleine hapjes en veel zoete mueslirepen zooi.
Het is niet voor mij maar voor m'n vriendin en niet alleen voor het fietsen maar (vooral) ook voor hardlopen en ik verwacht in de toekomst ook nog wel zwemmen. Op dit moment registreert ze dat met een iPhone maar die vind ze te lomp en zwaar bij het hardlopen. Die dakota is nog een stapje ergerquote:Op dinsdag 7 augustus 2012 09:44 schreef the_critic het volgende:
kun je goedkoper een gps systeem kopen, die ook hartslagen registeerd
Ik rijd zelf met de dakota 20. Is eigenlijk een gps voor wandelen/geocache, maar werkt super op de fiets. Paar tientjes extra voor hartslagband en je bent klaar..
Jammer dat het zulk leuk spul zo duur moet zijn, voor mijn vrouw maakt het niet zoveel uit, ze kan mijn GPS en datalink wel gebruiken (denk/hoop ik). Want als zij buiten is, moet ik toch op junior passen, maar op deze manier prijst Polar zichzelf wel een beetje de markt uit vind ik...quote:Op dinsdag 7 augustus 2012 09:42 schreef KnutdeIJsbeer het volgende:
[..]
Inderdaad. Die "goedkoopste" versie is dus niks anders dan een hartslagmeter, maar dan voor 170 euro.. Zou niet meer dan 75 E mogen kosten.
Ik zag dat ie in de duurdere pakketten inderdaad wel bijgeleverd is. Wel raar dat ze ook bij die pakketten dan nog los aanbieden om er een datalink bij te voegen a 49.95. Beetje misleidend..
Inderdaad. Garmin heeft een paar modellen die een stuk beter geprijsd zijn. Enige verschil is dan dat er niet zo'n gesproken trainingsadvies bij zit en dat is nu juist weer precies iets voor m'n vriendinquote:Op dinsdag 7 augustus 2012 09:48 schreef SuperWeber het volgende:
[..]
Jammer dat het zulk leuk spul zo duur moet zijn, voor mijn vrouw maakt het niet zoveel uit, ze kan mijn GPS en datalink wel gebruiken (denk/hoop ik). Want als zij buiten is, moet ik toch op junior passen, maar op deze manier prijst Polar zichzelf wel een beetje de markt uit vind ik...
Nee inderdaad.. dat is nog zwaarder dan iphone, das met lopen niet handig. Dacht dat het om fietsen gingquote:Op dinsdag 7 augustus 2012 09:47 schreef KnutdeIJsbeer het volgende:
[..]
Het is niet voor mij maar voor m'n vriendin en niet alleen voor het fietsen maar (vooral) ook voor hardlopen en ik verwacht in de toekomst ook nog wel zwemmen. Op dit moment registreert ze dat met een iPhone maar die vind ze te lomp en zwaar bij het hardlopen. Die dakota is nog een stapje erger
Je hebt gelijk. Ik was wat kort van stof omdat ik op de mobiel zit te fok!en en het niet te complex wilde maken. Bedankt voor de toevoeging.quote:Op dinsdag 7 augustus 2012 09:08 schreef Gripper het volgende:
[..]
Ja mooi he. Bij MTB-tochten zie ik ook alleen maar hartslagen van richting de 180 voorbij flitsen. En een lol dat ik heb, slippen in de sneeuw!
Overigens Patroon: D1 fietsen betekent ook weer niet dat je alleen maar vet verbrandt...
Je zegt:
[..]
Je lichaam verbrandt in D1 zoveel mogelijk vet, maar ook altijd een deel glycogeen. Als je tijdens een lange D1 rit niet ook regelmatig eet, zal het uiteindelijk toch zwaar voelen, omdat het voor je lijf altijd makkelijker is om de glycogeen voorraad die direct in de spieren zit opgeslagen aan te spreken. En die voorraad is maar een half uurtje.
Gelukkig is een broodje eten of zelfs vet eten zoals Kaas omschreef een stuk minder naar voor je maag wanneer je zo rustig traint. Ik zou er tijdens een zware alpencol niet aan moeten denken om halverwege een grote uitsmijter te eten. Dan heeft het lijf alleen maar behoefte aan veel drinken, kleine hapjes en veel zoete mueslirepen zooi.
In principe is het het makkelijkst als je achter de fiets gaat staan, hij recht onder je tandwiel komt, dan loopt ie het mooist. Maar er is geen perfecte afstand. Die afstelling zit in de schakkelaars van je STI, en de stelschroef die je in of uitdraaitquote:Op dinsdag 7 augustus 2012 13:19 schreef Patroon het volgende:
Is er nog een perfectie in het afstellen van de schroefjes van de derailleur of beperkt het enkel de bewegingsvrijheid. Ik kan de der. nu niet met de hand (zonder kabel) in de spaken drukken. Als ik een paar slagen door draai kan dat ook niet. Ik bedoel, is het van belang qua schakelen hoever ik die schroef uit draai om die beperking op te leggen?
Ik eet sowieso geen slagroom en drink sowieso geen cappuccino, dus ook tijdens het fietsen laat ik die vrij makkelijk staan iddquote:Op dinsdag 7 augustus 2012 13:24 schreef Tommeke het volgende:
Eet er hier nou niemand onder weg appeltaart met slagroom en cappuccino?
Wat een nepwielrenners zijn jullie!
Hij pakt al schakels en komt niet in de spaken. Maar als ik hem nog verder uitdraai komt hij nog steeds niet in de spaken. Dus moet je draaien tot de onder of bovengrens? Maar denk dat ik het al weet door knut zijn antwoord, recht eronder. Dit bekijkt je dan zeker zonder kabel en met je vingers de der. bewegen?quote:Op dinsdag 7 augustus 2012 13:23 schreef Tommeke het volgende:
Je moet 'm niet te ver indraaien. Anders pakt ie het laatste kransje niet
Gewoon al schakelend proberen.
Cappuccino is voor wijven manquote:Op dinsdag 7 augustus 2012 13:24 schreef Tommeke het volgende:
Eet er hier nou niemand onder weg appeltaart met slagroom en cappuccino?
Wat een nepwielrenners zijn jullie!
Onze toerder is er ook weer hoor, ik heb helemaal geen tijd voor appelgebak en cappucino, ik moet trainen...quote:Op dinsdag 7 augustus 2012 13:24 schreef Tommeke het volgende:
Eet er hier nou niemand onder weg appeltaart met slagroom en cappuccino?
Wat een nepwielrenners zijn jullie!
Je doelt op de 'derde schroef'? Daarmee stel je de afstand van je bovenste derailleurwieltje tot je cassette af (erg handig voor wisselen van bergcassette/vlakke cassette). Des te losser (schroef uit) des te groter de afstand tussen bovenste derrailleur wieltje en cassette en andersom...quote:Op dinsdag 7 augustus 2012 13:38 schreef Patroon het volgende:
[..]
Hij pakt al schakels en komt niet in de spaken. Maar als ik hem nog verder uitdraai komt hij nog steeds niet in de spaken. Dus moet je draaien tot de onder of bovengrens? Maar denk dat ik het al weet door knut zijn antwoord, recht eronder. Dit bekijkt je dan zeker zonder kabel en met je vingers de der. bewegen?
En die stelschroef, wat doet in draaien en wat doet uitdraaien?
Handig! Hoe groot moet die afstand zijn? Ik gooi er straks wel wat grotere tanden op dus zal ik er op letten.quote:Op dinsdag 7 augustus 2012 14:16 schreef PipodeOoi het volgende:
[..]
Je doelt op de 'derde schroef'? Daarmee stel je de afstand van je bovenste derailleurwieltje tot je cassette af (erg handig voor wisselen van bergcassette/vlakke cassette). Des te losser (schroef uit) des te groter de afstand tussen bovenste derrailleur wieltje en cassette en andersom...
http://www.m-gineering.nl/derafst.htmquote:Op dinsdag 7 augustus 2012 14:36 schreef Patroon het volgende:
[..]
Handig! Hoe groot moet die afstand zijn? Ik gooi er straks wel wat grotere tanden op dus zal ik er op letten.
Ha, en wat staat er zaterdag op tafel bij de espresso van versgemalen bonen? Appelgebak met slagroom!quote:Op dinsdag 7 augustus 2012 13:42 schreef Blik het volgende:
[..]
Cappuccino is voor wijven man
appeltaart met slagroom
Lekker! Helemaal in combinatie met een lekkere espresso!quote:Op dinsdag 7 augustus 2012 14:48 schreef Gripper het volgende:
[..]
Ha, en wat staat er zaterdag op tafel bij de espresso van versgemalen bonen? Appelgebak met slagroom!
Haha, lekker hoor! Ik heb er zin an!quote:Op dinsdag 7 augustus 2012 14:48 schreef Gripper het volgende:
[..]
Ha, en wat staat er zaterdag op tafel bij de espresso van versgemalen bonen? Appelgebak met slagroom!
Ik kreeg opdracht Oksel te vervangenquote:Op dinsdag 7 augustus 2012 14:43 schreef SuperWeber het volgende:
[..]
http://www.m-gineering.nl/derafst.htm
Zo, hiermee denk ik dat we wel een eind kunnen maken aan dat Okselachtige-derailleur-gezever...
alleen bij een lange ritquote:Op dinsdag 7 augustus 2012 13:24 schreef Tommeke het volgende:
Eet er hier nou niemand onder weg appeltaart met slagroom en cappuccino?
Wat een nepwielrenners zijn jullie!
Dat is een goede link idd! Qua afstand cassette-bovenste derrailleurwieltje; je wieltje moet zo dicht mogelijk bij je casette zitten, zonder aan te lopen (dan zit je te dichtbij!)quote:Op dinsdag 7 augustus 2012 14:43 schreef SuperWeber het volgende:
[..]
http://www.m-gineering.nl/derafst.htm
Zo, hiermee denk ik dat we wel een eind kunnen maken aan dat Okselachtige-derailleur-gezever...
Mooie link idd. Bedankt voor het advies.quote:Op dinsdag 7 augustus 2012 15:58 schreef PipodeOoi het volgende:
[..]
Dat is een goede link idd! Qua afstand cassette-bovenste derrailleurwieltje; je wieltje moet zo dicht mogelijk bij je casette zitten, zonder aan te lopen (dan zit je te dichtbij!)
Cola dan.quote:Op dinsdag 7 augustus 2012 13:42 schreef Blik het volgende:
[..]
Cappuccino is voor wijven man
appeltaart met slagroom
Prof.quote:Op dinsdag 7 augustus 2012 13:57 schreef SuperWeber het volgende:
[..]
Onze toerder is er ook weer hoor, ik heb helemaal geen tijd voor appelgebak en cappucino, ik moet trainen...
Ik was ff bezig met die stelschroef maar het lijkt wel dat hoe verder de schroef uit hoe kleiner de afstand der.wiel en cassette.quote:Op dinsdag 7 augustus 2012 14:16 schreef PipodeOoi het volgende:
[..]
Je doelt op de 'derde schroef'? Daarmee stel je de afstand van je bovenste derailleurwieltje tot je cassette af (erg handig voor wisselen van bergcassette/vlakke cassette). Des te losser (schroef uit) des te groter de afstand tussen bovenste derrailleur wieltje en cassette en andersom...
dat kloptquote:Op dinsdag 7 augustus 2012 18:10 schreef Patroon het volgende:
[..]
Ik was ff bezig met die stelschroef maar het lijkt wel dat hoe verder de schroef uit hoe kleiner de afstand der.wiel en cassette.
Ik heb de schroef nu zo ver mogelijk uitgedraaid en nog komt bovenste der.wiel niet tegen cassette. Normaal? 11-23 cassettequote:
Pardon dan zal het andersom zijn, in ieder geval weet je waar hij voor dientquote:Op dinsdag 7 augustus 2012 18:14 schreef Patroon het volgende:
[..]
Ik heb de schroef nu zo ver mogelijk uitgedraaid en nog komt bovenste der.wiel niet tegen cassette. Normaal? 11-23 cassette
Dank u.quote:Op dinsdag 7 augustus 2012 18:26 schreef PipodeOoi het volgende:
[..]
Pardon dan zal het andersom zijn, in ieder geval weet je waar hij voor dient. Lijkt me verder prima als hij er niet tegenaan loopt en verder soepel&snel schakelt... ...Hij staat er ws niet heel ver meer van af dan lijkt me? 23 is ook niet een ontzettend grote cassette natuurlijk...
Heb zelf ook nog een vraag aan de experts hier: ben aan het kijken voor een beginnersfietsje voor mijn vriendinnetje, basic, eenvoudig, goedkoop en simpel. Kan ik haar ook gewoon op een mannenframe gooien (ze is 1.80+, lange benen) en evt een vrouwenzadel monteren?
Thanks! Bovenlichaam is relatief gezien korter. Goed kijken dus naar de stretch dus, maar dat is een kwestie van op de fiets gaan zittenquote:Op dinsdag 7 augustus 2012 18:31 schreef Patroon het volgende:
[..]
Dank u.
Is haar bovenlichaam lang? Bij 1m80 moet het in principe wel lukken. Ga dan wel voor een merk met korte bovenbuizen, zoals Cube, Focus, Bianchi en nog wat. Maar hangt van bovenlichaam af of lukt.
Mijn vriendin is 1m69. Die kan net niet op heren fiets. Ook langere benen dan bovenlichaam. Wieler ook vrij kort volgens mij. Vooral Italiaans is kort volgens mijquote:Op dinsdag 7 augustus 2012 19:00 schreef PipodeOoi het volgende:
[..]
Thanks! Bovenlichaam is relatief gezien korter. Goed kijken dus naar de stretch dus, maar dat is een kwestie van op de fiets gaan zitten. Zijn er nog meer merken met een korte bovenbuis?
Nog gelukt met je afstelling?
@kaas: nice!
Pics or didn't happenquote:Op dinsdag 7 augustus 2012 19:58 schreef the_critic het volgende:
mijn vriendin rijd op mijn oude colnago c40. Past ze prima op.. Wel wil ze graag een dameszadel in de nabije toekomst
Aaifoon en zwemmen...... Steve Jobs loves you!quote:Op dinsdag 7 augustus 2012 09:47 schreef KnutdeIJsbeer het volgende:
[..]
Het is niet voor mij maar voor m'n vriendin en niet alleen voor het fietsen maar (vooral) ook voor hardlopen en ik verwacht in de toekomst ook nog wel zwemmen. Op dit moment registreert ze dat met een iPhone maar die vind ze te lomp en zwaar bij het hardlopen. Die dakota is nog een stapje erger
what did or didn't happen?? dat ze op mijn oude fiets past.. just believequote:
Ik wilde er niet om vragen, maar het was ook mijn eerste gedachte.quote:
Ik heb m'n iPhone al een keer in de wasmachine gedaan (hele ronde) en hij deed t nogquote:Op dinsdag 7 augustus 2012 20:38 schreef buzz1291 het volgende:
[..]
Aaifoon en zwemmen...... Steve Jobs loves you!
Ja 6.8 km naar en van me werk vandaag, had een mooie uitremactie op een babyboomer die ik voor pannekoek heb uitgescholdenquote:Op dinsdag 7 augustus 2012 21:25 schreef Erik92 het volgende:
Net een wedstrijd gereden als training voor de Vreeswijk-meet. Doel van de dag was: aanvallen, aanvallen, en nog eens aanvallen. Ging aardig goed, maar na 60 van de 80 minuten waren mijn benen toch wel op. Grootste voorsprong op het peloton was ongeveer enkele honderden meters in mijn eentje. Ook al win je niet, het geeft toch wel een kick als je in je eentje vooraan langs de toeschouwers fietst.
Hebben jullie nog lekker gefietst?
Benen voelen alleen altijd zo gaar aan na een stop, nooit last van?quote:Op dinsdag 7 augustus 2012 16:37 schreef Tommeke het volgende:
[..]
Met jou kan ik praten! Zeker met een groepje is een terrasje een must!
Goed bezig! Ik heb drie dagen in sauerland gefietst, goed te doen daarquote:Op dinsdag 7 augustus 2012 21:25 schreef Erik92 het volgende:
Net een wedstrijd gereden als training voor de Vreeswijk-meet. Doel van de dag was: aanvallen, aanvallen, en nog eens aanvallen. Ging aardig goed, maar na 60 van de 80 minuten waren mijn benen toch wel op. Grootste voorsprong op het peloton was ongeveer enkele honderden meters in mijn eentje. Ook al win je niet, het geeft toch wel een kick als je in je eentje vooraan langs de toeschouwers fietst.
Hebben jullie nog lekker gefietst?
Idd goed bezig!quote:Op dinsdag 7 augustus 2012 21:25 schreef Erik92 het volgende:
Net een wedstrijd gereden als training voor de Vreeswijk-meet. Doel van de dag was: aanvallen, aanvallen, en nog eens aanvallen. Ging aardig goed, maar na 60 van de 80 minuten waren mijn benen toch wel op. Grootste voorsprong op het peloton was ongeveer enkele honderden meters in mijn eentje. Ook al win je niet, het geeft toch wel een kick als je in je eentje vooraan langs de toeschouwers fietst.
Hebben jullie nog lekker gefietst?
Als het koud is of als ik slecht ben wel haha.quote:Op dinsdag 7 augustus 2012 22:32 schreef Blik het volgende:
[..]
Benen voelen alleen altijd zo gaar aan na een stop, nooit last van?
Als het koud is, is appeltaart en chocomelk met slagroom extra motiverend, even lekker bij een pannenkoekenhuis opwarmen. Of MTB toertochten waar je midden in een bos hete bouillon of nog beter, snert krijgt. Heb nou alweer zin in de herfst!quote:Op dinsdag 7 augustus 2012 23:45 schreef Tommeke het volgende:
[..]
Als het koud is of als ik slecht ben wel haha.
Ik ookquote:Op dinsdag 7 augustus 2012 23:48 schreef Gripper het volgende:
[..]
Als het koud is, is appeltaart en chocomelk met slagroom extra motiverend, even lekker bij een pannenkoekenhuis opwarmen. Of MTB toertochten waar je midden in een bos hete bouillon of nog beter, snert krijgt. Heb nou alweer zin in de herfst!
Ja, echt heerlijk! Volgende keer spreek ik gewoon met enkele renners af om te gaan ontsnappen een halfuur voor het einde ofzo. Als we dan met drie of vier zijn zou dat wel moeten lukken als je de rest van de wedstrijd zuinig rijdt.quote:Op dinsdag 7 augustus 2012 23:44 schreef Tommeke het volgende:
[..]
Idd goed bezig!
Heerlijk gevoel hè? Ik heb dat dit jaar ook een keertje gehad. Samen met nog iemand voor het peloton uit. Helaas op 200meter teruggepakt. Gaf zo'n kick joh!
het is gvd al het hele jaar herfst!!! heb wel eens een keer zin in de zomer!!quote:Op dinsdag 7 augustus 2012 23:48 schreef Gripper het volgende:
[..]
Als het koud is, is appeltaart en chocomelk met slagroom extra motiverend, even lekker bij een pannenkoekenhuis opwarmen. Of MTB toertochten waar je midden in een bos hete bouillon of nog beter, snert krijgt. Heb nou alweer zin in de herfst!
QFTquote:Op woensdag 8 augustus 2012 08:23 schreef the_critic het volgende:
[..]
het is gvd al het hele jaar herfst!!! heb wel eens een keer zin in de zomer!!
Klinkt leuk! 9 september, kan het weer nog best goed zijn. 150km vanaf Amsterdam. eigenlijk perfect. Jammer van de prijs, 20 euro.quote:Op woensdag 8 augustus 2012 09:21 schreef ThePlaneteer het volgende:
Doen er nog mensen mee met de Gerrie Knetemann Classic?
15euro voor kabel en montage samen?? vind ik niet een hele overdreven prijs. Die man moet ook eten natuurlijk..quote:Op woensdag 8 augustus 2012 09:46 schreef Patroon het volgende:
Net even keihard in mijn kontje gepakt door een te commerciële FM hier in Leeuwarden. Moest ff nieuw voor derailleur kabeltje hebben, omdat de ander stuk was bij de schroef. Gelukkig was de beste man zo vriendelijk om het direct ff tussendoor te monteren, maar helaas was ik zo oerdom om te vragen wat het kost... rekent die knakker 15 fucking euro's voor zo'n stukje metaaldraad die hij in 5min had gemonteerd.
Het is een cyclo toch? Dat verklaart de prijs op zich welquote:Op woensdag 8 augustus 2012 09:49 schreef JohnDDD het volgende:
[..]
Klinkt leuk! 9 september, kan het weer nog best goed zijn. 150km vanaf Amsterdam. eigenlijk perfect. Jammer van de prijs, 20 euro.
Je bedoelt vergeten te vragen?quote:Op woensdag 8 augustus 2012 09:46 schreef Patroon het volgende:
Net even keihard in mijn kontje gepakt door een te commerciële FM hier in Leeuwarden. Moest ff nieuw voor derailleur kabeltje hebben, omdat de ander stuk was bij de schroef. Gelukkig was de beste man zo vriendelijk om het direct ff tussendoor te monteren, maar helaas was ik zo oerdom om te vragen wat het kost... rekent die knakker 15 fucking euro's voor zo'n stukje metaaldraad die hij in 5min had gemonteerd.
Ja vergeten te vragen idd...quote:Op woensdag 8 augustus 2012 11:33 schreef ThePlaneteer het volgende:
Tis een cyclo ja, dus happen onderweg etc.
Prijs is wel flink ja, maar wel leuk evenementje.
Ik hou hem iig in de gaten.
[..]
Je bedoelt vergeten te vragen?
Betaal jij geen belasting?quote:Op woensdag 8 augustus 2012 11:46 schreef Patroon het volgende:
[..]
Ja vergeten te vragen idd...
Maar net weer een leuke meevaller, bij de webshop waar ik sokjes had besteld hadden ze per abuis de verkeerde kleur (zwart) toegestuurd, aangezien zwart niet soigne is stuurt hij gelijk de goede kleur toe en mag ik de zwarte houden![]()
Als je uiteindelijk bij je dood terugkijkt wat je hebt gekregen en gegeven, zal je wel zo'n 50/50 uitkomen
Denk je dat die wegen waar jij dagelijks over fietst/rijdt door elfjes worden onderhoudenquote:
Ach, ik zeik niet hoor, het hoort erbij. Maar denken dat je in NL op 50/50 uit gaat komen is wel erg naïefquote:Op woensdag 8 augustus 2012 11:49 schreef Patroon het volgende:
[..]
Denk je dat die wegen waar jij dagelijks over fietst/rijdt door elfjes worden onderhouden![]()
Dat gezeik altijd over BD
Ik heb het over wanneer je iets teveel betaald en wanneer je iets teveel krijgt.quote:Op woensdag 8 augustus 2012 11:50 schreef KnutdeIJsbeer het volgende:
[..]
Ach, ik zeik niet hoor, het hoort erbij. Maar denken dat je in NL op 50/50 uit gaat komen is wel erg naïef
Ik betaal ook teveel belastingquote:Op woensdag 8 augustus 2012 11:51 schreef Patroon het volgende:
[..]
Ik heb het over wanneer je iets teveel betaald en wanneer je iets teveel krijgt.![]()
Heb ook een schijthekel aan die lui die altijd alles op de cent nauwkeurig willen, wanneer je uiteten gaat of op stap bentBij die lui is het ook één keer en niet weer.
Bedankt voor de tip, die ga ik op!quote:Op woensdag 8 augustus 2012 12:52 schreef kaasplankje het volgende:
Col de la Forclaz opfietsen Patroon, 15% ofzo.
Laat Ivo het maar niet horenquote:Op dinsdag 7 augustus 2012 18:43 schreef kaasplankje het volgende:
Teringpleuris, mijn Concorde rijdt 10x beter met nu ahead pen en oversized 3T stuurbocht. Ik vond de fiets altijd wat vaag bij insturen en zompig bij aanzetten. Ik dacht dat het aan de stijfheid van het frame lag maar het was dus de oude cinelli stuurnok en stuurbocht. Wát een verschil.
Gewoon door elkaar delen. Het gaat om de verhouding. Zo zou een 50-25 even zwaar rijden als 30-15.quote:Op woensdag 8 augustus 2012 12:57 schreef JohnDDD het volgende:
Hoe ging die berekening ook alweer? Als je 30-23 rijdt, hoe reken je dan ook alweer uit of dat zwaarder of lichter is dan de 39-29 die ik bijv. rijd? Vorig jaar op de Galibier had ik de 29 wel nodig, maar moet zeggen dat ik hem niet heel erg makkelijk rondkreeg, had graag nog wat kleiner gereden. Maar goed, het ging wel. Ik hoefde niet te stoppen ofzo.Of je er 11% mee opkomt, dat weet ik niet, de Galibier is niet zo extreem steil, vooral lang.
ah ok nee dat vroeg ik me dus, waarom niet minder dan 11 bijv. vandaar dus.quote:Op woensdag 8 augustus 2012 13:07 schreef eentwee het volgende:
Hoe bedoel je kleiner? Kleiner dan 11 past niet op de naaf en kleinere tandwielen slijten sneller. Er moet toch een range in het verzet zitten? Zie niet hoe dat anders zou kunnen.
Is geen domme vraag.quote:Op woensdag 8 augustus 2012 13:04 schreef JohnDDD het volgende:
misschien een domme vraag maar als het om de verhouding gaat, waarom dan zoveel tandwielen?
als 52-26 hetzelfde is als 26-13, waarom dan geen fietsen met kleinere tandwielen?
denk dat de vriendin van patroon het misschien wel moet kunnen redden toch op haar 30-23? in het wiel? ik ken zijn vriendin natuurlijk niet
Zoals ik zeg, beetje getraind, anders even een goedkope 9 speed bergcassette op de kop tikken. Als je hem zelf verwisseld (echt een eitje, zelfs mijn schoonmoeder zou het moeten kunnen) ben je voor 25 euro of minder wel klaar...quote:Op woensdag 8 augustus 2012 13:07 schreef eentwee het volgende:
Hoe bedoel je kleiner? Kleiner dan 11 past niet op de naaf en kleinere tandwielen slijten sneller. Er moet toch een range in het verzet zitten? Zie niet hoe dat anders zou kunnen.
30-23 is zeker te zwaar voor een beginnende vrouw. Ik hoor na de vakantie wel dat ik gelijk heb.
Makkelijk. Mijn vriendin kwam over.al met 39 25 boven. Zij is wel licht.quote:Op woensdag 8 augustus 2012 12:49 schreef Patroon het volgende:
fuck mijn vriendin heeft achter enkel een 12-23 9 speed cassette en voor een triple 30-39-52. Nu wil ze geen grote bedragen meer uitgeven voor haar fiets omdat ze straks een nieuwe 10 speed gaat kopen.
Gaat ze de bergen bij Annecy opkomen (max stijging zo'n 11% ofzo zag ik). Damn...hier had ik nog niet naar gekeken.
Laat nog even weten hoe het bevalt mijn vrouw is binnenkort jarig en ze heeft het al een paar keer over hartslag, vetverbranding etc. gehad, dus dit lijkt mij wel een geschikt cadeau...quote:Op woensdag 8 augustus 2012 13:16 schreef KnutdeIJsbeer het volgende:
Polar RCX 3 besteld. Uiteindelijk viel het nog mee. Soort van dan. Net iets meer dan 200 inclusief datalink, gps ontvanger en bikemount.
Hopen dat het in de smaak valt
Jij snapt de hints niet!quote:Op woensdag 8 augustus 2012 13:32 schreef SuperWeber het volgende:
[..]
Laat nog even weten hoe het bevalt mijn vrouw is binnenkort jarig en ze heeft het al een paar keer over hartslag, vetverbranding etc. gehad, dus dit lijkt mij wel een geschikt cadeau...
Ik weet niet wat jij/jouw vriendin doet, maar die van mij (en ik ook niet) kijkt dan zeker niet op haar hartslagmeter...quote:
Planeteer bedoelt vast dat je vriendin jij haar hartslag doet verhogen en dat ze graag een paar uurtjes met je op de vetverbranding wilt.quote:Op woensdag 8 augustus 2012 14:44 schreef SuperWeber het volgende:
[..]
Ik weet niet wat jij/jouw vriendin doet, maar die van mij (en ik ook niet) kijkt dan zeker niet op haar hartslagmeter...
Ik schreef het vooral voor Ivo.quote:Op woensdag 8 augustus 2012 13:01 schreef eentwee het volgende:
[..]
Laat Ivo het maar niet horen
@Johndddddd:
39/29 = 1.34 > 30/23 = 1.30
Al geregeld. Heb 1 te leen gekregen. Zal hem er morgen ff opzetten.quote:Op woensdag 8 augustus 2012 13:11 schreef SuperWeber het volgende:
[..]
Zoals ik zeg, beetje getraind, anders even een goedkope 9 speed bergcassette op de kop tikken. Als je hem zelf verwisseld (echt een eitje, zelfs mijn schoonmoeder zou het moeten kunnen) ben je voor 25 euro of minder wel klaar...
Bedoel je 300W op omslagpunt of max wattage?quote:Op woensdag 8 augustus 2012 15:47 schreef Deetch het volgende:
Uit dezelfde test komt ook een vermogen, ergens tussen de 200 en 300 watt hoor ik wel eens.
Is dat de Pkv uit onderstaande link?
http://www.fietsica.be/kvermogen.htm
Een man van 75 kgdie 300 W doet zou zich dus een straffe wielertoerist mogen noemen?
Zo niet direct, ik kom daar niet zoveel. Ik fiets altijd eerst tegen de wind in en bepaal ter plekke waar ik langs gaquote:Op woensdag 8 augustus 2012 15:04 schreef Freddeh het volgende:
Patroon, heb jij nog wat mooie routes voor me die langs Appelscha gaan?
Ja kan je het beste doen. Als ik interval doe wil het soms wel gebeuren dat ik steeds intensieve stukken windtegen doe en dan omdraai voor de rust. En dat tig x. Blijft er weinig van een mooi tochtje overquote:Op woensdag 8 augustus 2012 15:55 schreef Freddeh het volgende:
Ah, dan zet ik zelf wel mooie rondjes uit binnenkort
Leuk om je harstslag te melden maar zegt niet zoveel. De ene hersteld bij 120 de ander bij 140. Geen vergelijkings materiaal, maar puur een graadmeter voor jezelf.quote:Op woensdag 8 augustus 2012 15:59 schreef Erik92 het volgende:
Weer terug van een mooi herstelrondje. 42 kilometertjes met gemiddeld 29 kmph, hartslag was gemiddeld 130.
als het een beetje weer is zie je daar vrij regelmatig wielrenners interval doen.quote:Op woensdag 8 augustus 2012 16:06 schreef Freddeh het volgende:
Zag vanmiddag tijdens de lunch iemand de Brienenoord telkens op en af knallen. Dapper.
De test arts draait de weerstand van de fiets steeds verder op terwijl ik op 60-70 rpm moet blijven fietsen. Als mijn hartslag op max zit wordt dat wattage genoteerd, zal wel omslagpunt zijn dan?quote:Op woensdag 8 augustus 2012 15:53 schreef Patroon het volgende:
[..]
Bedoel je 300W op omslagpunt of max wattage?
Ik wil vooral comfort in het stuur en de stuurpen. Dus geen oversized voor mij.quote:Op woensdag 8 augustus 2012 14:50 schreef kaasplankje het volgende:
[..]
Ik schreef het vooral voor Ivo.
Goede broek aanschaffen.quote:Op woensdag 8 augustus 2012 16:46 schreef Freddeh het volgende:
Ivo, ik rij nog steeds op die Giant OCR van me. Wat kan ik doen om die comfortabeler te maken?
Dat is dus je max wattage.quote:Op woensdag 8 augustus 2012 16:18 schreef Deetch het volgende:
[..]
De test arts draait de weerstand van de fiets steeds verder op terwijl ik op 60-70 rpm moet blijven fietsen. Als mijn hartslag op max zit wordt dat wattage genoteerd, zal wel omslagpunt zijn dan?
kun je uitleggen watt het omslagpunt en max wattage inhoud?
Checkquote:
Checkquote:Op woensdag 8 augustus 2012 16:48 schreef eentwee het volgende:
Rijd je al op minimaal 25mm met maximaal 7 bar? Banden(druk) maken het grootste verschil vind ik.
Verkopen aan een straffe wielertoerist en op staal gaan rijden.quote:Op woensdag 8 augustus 2012 16:46 schreef Freddeh het volgende:
Ivo, ik rij nog steeds op die Giant OCR van me. Wat kan ik doen om die comfortabeler te maken?
Brr onder de 8 bar is fietsen niet echt fietsen voor mij.quote:Op woensdag 8 augustus 2012 16:48 schreef eentwee het volgende:
Rijd je al op minimaal 25mm met maximaal 7 bar? Banden(druk) maken het grootste verschil vind ik.
heeft een drukmeter gevoel ?quote:Op woensdag 8 augustus 2012 19:49 schreef eentwee het volgende:
Waarom? Elke goede pomp heeft toch een drukmeter?
Geen problemen met quick links (kmc op mtb en race), ze zijn als ze nieuw zijn wel verdomd moeilijk te openen met de hand.quote:Op woensdag 8 augustus 2012 19:19 schreef Holenbeer het volgende:
voor de mensen die wax op de ketting smeren, hebben jullie er ook last van dat de quick link (in mijn geval kmc) verdomd moeilijk open gaat?
Ik heb nu al 2x dat probleem met de quick link gehad en gebruik ook ongeveer die tijd wax ipv olie. Nu zoek ik een oorzaak-gevolg.
Oplossing is trouwens wat wd40 spuiten op de schakel, maar het 'quick' gedeelte is wel aardig weg.
over de gehele linie is een drukmeter wel stabieler en betrouwbaarder dan gevoel, maar als jij er tevreden over bent moet je zeker niets aanpassenquote:Op woensdag 8 augustus 2012 19:54 schreef dop het volgende:
[..]
heeft een drukmeter gevoel ?
is een pomp met drukmeter een goede pomp, en een zonder een slechte ?
ik pomp ze gewoon hard op en het kan me echt niet boeien of het dan 7 of 8 bar is.quote:Op woensdag 8 augustus 2012 20:04 schreef Holenbeer het volgende:
[..]
over de gehele linie is een drukmeter wel stabieler en betrouwbaarder dan gevoel, maar als jij er tevreden over bent moet je zeker niets aanpassen
Ik rij meestal op 6 bar met 28 of 32mm bandjes. Daar zit flink wat comfort in en bij een slechte weg kun je gewoon doorrijden zonder angst voor je materiaal.quote:Op woensdag 8 augustus 2012 18:57 schreef JohnDDD het volgende:
[..]
Brr onder de 8 bar is fietsen niet echt fietsen voor mij.
een snake-bite heb je echt niet bij 7 bar dan moet je of een heel dikke kont hebben of onder de 5 bar zittenquote:
Ben je ervoor verzekerd? En heb je alle bonnen nog? Desalniettemin klote.quote:Op woensdag 8 augustus 2012 20:45 schreef Oksel het volgende:
We zijn nu alweer in NL. Eerder terug dan geplanned, maarja, complete camper leeggehaald. Alles weg. Paspoorten, rijbewijzen, alle pasjes, laptops, camera, navi, etc. etc. $$$.
9 bar is inderdaad niet nodig. Alleen op biljartlakenasfalt of bij 90+kg. Tot mijn grote verbazing heb ik een keer een snakebite gehad met 8.5bar. Een behoorlijke steen op een smal fietspad waar ik met het achterwiel overheen reed.quote:Op woensdag 8 augustus 2012 20:40 schreef dop het volgende:
[..]
een snake-bite heb je echt niet bij 7 bar dan moet je of een heel dikke kont hebben of onder de 5 bar zitten
en als je het dan toch goed wil doen dan voor wat minder druk als achter.
9 bar is voor heel wat type banden trouwens gewoon teveel.
zwaardere berijder moet ook iets meer druk als een ligt iemand
Geen probleem maar daar is dan ook een speciale tang voor die precies tussen de schakels past. Lijkt een beetje onzin om een tang voor uitsluitend dat doeleinde te kopen, maar hij is wel verdomd handig.quote:Op woensdag 8 augustus 2012 19:19 schreef Holenbeer het volgende:
voor de mensen die wax op de ketting smeren, hebben jullie er ook last van dat de quick link (in mijn geval kmc) verdomd moeilijk open gaat?
Ik heb nu al 2x dat probleem met de quick link gehad en gebruik ook ongeveer die tijd wax ipv olie. Nu zoek ik een oorzaak-gevolg.
Oplossing is trouwens wat wd40 spuiten op de schakel, maar het 'quick' gedeelte is wel aardig weg.
Wim de Vos kostte dat euvel zijn carriere als wielercrosser. Ik hoop dat het voor jou meevalt.quote:Op woensdag 8 augustus 2012 20:18 schreef JohnDDD het volgende:
Heeft iemand hier wel eens last van zijn maag/middenrif gehad door het fietsen?
Ik heb al 6 maanden last van zure oprispingen, pijnen in het middenrifgebied, boeren, ben getest op maagbacterie maar die blijk ik niet te hebben. Dokter zegt dat het misschien wel door het fietsen komt, door de voorovergebogen houding. Het lijkt inderdaad minder te worden als ik bijv. op vakantie een week niet fiets. Wat denken jullie?
hmm, klinkt wel handig inderdaad. De meerwaarde van een quick release is aardig weg wanneer het niet snel gaat. Wanneer ik weer eens geld teveel heb maar op zoek naar een tangetjequote:Op woensdag 8 augustus 2012 21:40 schreef buzz1291 het volgende:
[..]
Geen probleem maar daar is dan ook een speciale tang voor die precies tussen de schakels past. Lijkt een beetje onzin om een tang voor uitsluitend dat doeleinde te kopen, maar hij is wel verdomd handig.
Kaas, komop. 500 EUR inc. BTW. Dat is 420 EUR ex. Koop je toch zakelijk.. dat moet toch te doen zijn?quote:Op woensdag 8 augustus 2012 21:05 schreef kaasplankje het volgende:
Wil graag:
Een setje Eurus of Neutron wielen voor La Marmotte 2013
Geld: Niet echt, hmmm
Ah...zie dat hij nu een fietsenwinkel heeft. Heeft mooie fietsjes staanquote:Op woensdag 8 augustus 2012 21:43 schreef buzz1291 het volgende:
[..]
Wim de Vos kostte dat euvel zijn carriere als wielercrosser. Ik hoop dat het voor jou meevalt.
Oh la la jij hebt echt een belladonna di dolomiti! Dapper hoor. Jep, eerste 30 km fietsen de dames mee.quote:Op woensdag 8 augustus 2012 20:22 schreef Oksel het volgende:
Nee, de dame gaat mee met de dames-CF-groep. Maar die fietst vast eerst mee met de echte mannengroep?
Of handgemaakte. Ik laat je zaterdag m'n nieuwe bergwielen wel zien. 1240 gram voor een setjequote:Op woensdag 8 augustus 2012 21:05 schreef kaasplankje het volgende:
Wil graag:
Een setje Eurus of Neutron wielen voor La Marmotte 2013
Geld: Niet echt, hmmm
Ik zou adviseren.. iets meer uitgeven en een tang nemen. 10x beter dan een pons. Die moet je draaien, gokken dat je de goede afstand hebt. Tang is knippen, meteen de juiste afstand, en na demontage weer in elkaar klikken, tang op elkaar en klaar.quote:
bedoel je dan zoiets?quote:Op woensdag 8 augustus 2012 23:02 schreef the_critic het volgende:
[..]
Ik zou adviseren.. iets meer uitgeven en een tang nemen. 10x beter dan een pons. Die moet je draaien, gokken dat je de goede afstand hebt. Tang is knippen, meteen de juiste afstand, en na demontage weer in elkaar klikken, tang op elkaar en klaar.
is net iets duurder, maar gemak meer dan waard, en uitgesmeerd over de jaren dat je dat ding hebt, valt het reuze mee..
Dat dus. Crossen op 2 barquote:Op woensdag 8 augustus 2012 19:16 schreef kaasplankje het volgende:
Je leert pas echt fietsen op 5 bar.
Nee dat is een tangetje om de quicklink open te krijgen. Van Extreme of KMC zelf kosten ze een derde. Een dure pons is nergens voor nodig als je nooit met pinnetjes weer een ketting dichtklinkt. Dus als je altijd quick links gebruikt, voldoet gewoon een goedkope van Tacx ofzo (8¤?). De pons gebruik je dan alleen om wat schakels te verwijderen uit een nieuwe ketting zodat-ie de goede lengte heeft.quote:Op woensdag 8 augustus 2012 23:13 schreef Blik het volgende:
[..]
bedoel je dan zoiets?
http://www.futurumshop.nl(...)ettingponstang.phtml
nee, bedoel ditquote:Op woensdag 8 augustus 2012 23:13 schreef Blik het volgende:
[..]
bedoel je dan zoiets?
http://www.futurumshop.nl(...)ettingponstang.phtml
En als je geen missing link hebt?quote:Op woensdag 8 augustus 2012 23:17 schreef eentwee het volgende:
[..]
Nee dat is een tangetje om de quicklink open te krijgen. Van Extreme of KMC zelf kosten ze een derde. Een dure pons is nergens voor nodig als je nooit met pinnetjes weer een ketting dichtklinkt. Dus als je altijd quick links gebruikt, voldoet gewoon een goedkope van Tacx ofzo (8¤?). De pons gebruik je dan alleen om wat schakels te verwijderen uit een nieuwe ketting zodat-ie de goede lengte heeft.
Dat is dan ook wel het enige slechte er aan. Jammer dat die dingen van Garmin nog niet goed werken. Is toch wel mooi als je dat kan combineren met een Edge.quote:Op woensdag 8 augustus 2012 23:21 schreef the_critic het volgende:
wattagemeter lijkt me ook nog wel leuk speelgoed, maar wel onwijs duur
Ik vind die Campa shifters niet mooi. Beetje kitsch. Geef mij maar SRAM Red of Force. Mja, nait te betoal'n.quote:
Ik ben dan toch meer van de Shimano.quote:Op woensdag 8 augustus 2012 23:30 schreef Tommeke het volgende:
[..]
Ik vind die Campa shifters niet mooi. Beetje kitsch. Geef mij maar SRAM Red of Force. Mja, nait te betoal'n.
met zo een kettingtang kun je prima de ketting openen en sluiten zonder gezeur met zwakke kettingen, of weet ik het.quote:Op woensdag 8 augustus 2012 23:35 schreef eentwee het volgende:
Ultegra is inmiddels net zo duur als Force toch?
@Blik: als je geen missing link hebt kun je je ketting niet loshalen voor schoonmaken. Je kunt namelijk niet elke keer een sluitpinnetje gaan gebruiken om de ketting weer dicht te maken (zijn ook niet gratis trouwens). Dat is geen excuus om je ketting niet schoon te maken![]()
Ik wil het nu juist goed doen. Kettingpons kopen dan?quote:Op woensdag 8 augustus 2012 23:35 schreef eentwee het volgende:
Ultegra is inmiddels net zo duur als Force toch?
@Blik: als je geen missing link hebt kun je je ketting niet loshalen voor schoonmaken. Je kunt namelijk niet elke keer een sluitpinnetje gaan gebruiken om de ketting weer dicht te maken (zijn ook niet gratis trouwens). Dat is geen excuus om je ketting niet schoon te maken![]()
Je kan vrijwel alle wattagemeters met de edge combineren, alleen die ondingen van Polar niet.quote:Op woensdag 8 augustus 2012 23:22 schreef Erik92 het volgende:
[..]
Dat is dan ook wel het enige slechte er aan. Jammer dat die dingen van Garmin nog niet goed werken. Is toch wel mooi als je dat kan combineren met een Edge.
ik heb vroeger wedstrijden gereden en meermalen per jaar met pons pinnetje half uitgedrukt, ketting verwijderd, schoongemaakt en met zelfde pin weer vastgezet... nog nooit door ketting heengetraptquote:Op woensdag 8 augustus 2012 23:39 schreef eentwee het volgende:
Maar je mag niet hetzelfde pinnetje hergebruiken.. dus je kunt gewoon beter een missing link gebruiken, toch?
Kettingpons + quicklink + tangetje is foolproof imo. Erg makkelijk. 20¤ ben je klaar en kun je voortaan altijd je ketting zelf vervangen en loshalen.quote:Op woensdag 8 augustus 2012 23:39 schreef Blik het volgende:
[..]
Ik wil het nu juist goed doen. Kettingpons kopen dan?
Heb je als koopjesjager nog een idee waar ik dat het beste kan halen?quote:Op woensdag 8 augustus 2012 23:43 schreef eentwee het volgende:
[..]
Kettingpons + quicklink + tangetje is foolproof imo. Erg makkelijk. 20¤ ben je klaar en kun je voortaan altijd je ketting zelf vervangen en loshalen.
Oei, laat Kaas het maar niet horen...... Maar je hebt gelijk en die shifters zijn ook de enige reden dat ik van Campa op Sram Red ben overgestapt. En het rijdt nog steeds fantastisch!quote:Op woensdag 8 augustus 2012 23:30 schreef Tommeke het volgende:
[..]
Ik vind die Campa shifters niet mooi. Beetje kitsch. Geef mij maar SRAM Red of Force. Mja, nait te betoal'n.
Nee, want dat krijg je zonder ervaring nooit meer goed gemonteerd. Ik vrees dan voor vast zittende schakels waar geen beweging meer in te krijgen is. Ik zou dat geld lekker in een KMC X-10-L (of SL) ketting investeren en een goedkoop ketting ponsje van Tacx voor een tientje om de ketting op maat in te korten.quote:Op woensdag 8 augustus 2012 23:39 schreef Blik het volgende:
[..]
Ik wil het nu juist goed doen. Kettingpons kopen dan?
Ik ook, en dan ook nog "klinken" met een hamer en een kleine moker er achter. Maar man man wat een gepruts soms om een vaste schakel weer gangbaar te maken totdat een op maat gemaakt 0,1 mm voelermaatje er tussen gestoken werd tijdens het vast ponsen. Dan zijn die missing links toch wel een uitkomst.quote:Op woensdag 8 augustus 2012 23:42 schreef the_critic het volgende:
[..]
ik heb vroeger wedstrijden gereden en meermalen per jaar met pons pinnetje half uitgedrukt, ketting verwijderd, schoongemaakt en met zelfde pin weer vastgezet... nog nooit door ketting heengetrapt
Ook in racezaak gewerkt en daar deden we dat ook zo. nooit klachten over gehad..
Ik ben laatst bijna de sloot ingereden tijdens drinken, als onervaren renner neig je volgens mij gelijk scheef te sturen, als je ook scheef gaat zitten om je bus te pakkenquote:Op woensdag 8 augustus 2012 20:33 schreef Oksel het volgende:
Alleen de vrouw is al wel gevallen..Ze probeerde te drinken, en dat kan ze nog niet..
Dat is dan ook het gedrag van de gemiddelde Nederlander.quote:Op donderdag 9 augustus 2012 00:32 schreef raptorix het volgende:
[..]
Ik ben laatst bijna de sloot ingereden tijdens drinken, als onervaren renner neig je volgens mij gelijk scheef te sturen, als je ook scheef gaat zitten om je bus te pakken
Gelukkig kon ik nog net beetje corrigeren om in het pad te blijven. Vandaag trouwens wel hendig sjieke slip gemaakt toen ik in Oudwest vol moest remmen omdat een dame het nodig vond blind het fietspad op te lopen met telefoon in de handZe liep van terras af, haar vrienden: ja je moet ook niet zo hard rijden hier
![]()
![]()
Tjah, ik hou in Amsterdam me snelheid eigenlijk altijd onder de 25, en inhalen ben ik al helemaal huiverig voor, vooral in Amsterdam heb je op meeste fietspaden maar 75 cm, en als je dan inhaalt en ze maken net een slinger, dan lig je in een fietsenrekquote:Op donderdag 9 augustus 2012 01:02 schreef Erik92 het volgende:
[..]
Dat is dan ook het gedrag van de gemiddelde Nederlander.
Wat dacht je van deze: ik haal wat mensen in, maar ik heb geen bel. Het is druk op de weg en rijd niet al te hard. Ik vraag aardig beleefd of ik er langs mag, maar ik krijg een hoop scheldwoorden op me af omdat ik geen bel heb en asociaal ben volgens hen. Klein detailtje: het was een tweerichtings weg en de mensen voor me namen ook de linkerkant in beslag.
Het gebeurt me ook regelmatig dat mensen aan het bellen zijn en totaal niet opletten, of dat auto's afslaan zonder in hun spiegels of dode hoeken kijken. Het is echt constant anticiperen. En dan beweren andere mensen dat wij niet opletten en asociaal zijn, in werkelijkheid is het vaker andersom denk ik.
Haha, mensen laten schrikken, het blijft heerlijk om dat bij asociale weggebruikers te doen.quote:Op donderdag 9 augustus 2012 01:06 schreef raptorix het volgende:
[..]
Tjah, ik hou in Amsterdam me snelheid eigenlijk altijd onder de 25, en inhalen ben ik al helemaal huiverig voor, vooral in Amsterdam heb je op meeste fietspaden maar 75 cm, en als je dan inhaalt en ze maken net een slinger, dan lig je in een fietsenrek
Valt me ook op dat steeds meer figuren niet alleen lopen te bellen, maar ook lopen te texten tijdens het fietsen, slingeren enorm, vind het altijd wel leuk om ze te laten schrikken
Ik doe het alleen bij bellers, en moet natuurlijk wel veilig blijven, je wilt ook niet dat mensen vallen enzo, overigens vorige week bijna aanrijding met Aadje de Mos in oud-zuid op de stadsfiets, hij liep te bellen en gaf geen richting aan. Nog even nageroepen waarom ie in de auto ze afkoop som aan het regelen wasquote:Op donderdag 9 augustus 2012 01:09 schreef Erik92 het volgende:
[..]
Haha, mensen laten schrikken, het blijft heerlijk om dat bij asociale weggebruikers te doen.
Ik ga hetzelfde doen. Eerst schoonmaken in de ochtend. Dan in de middag Haarlem-Amerongen-Haarlem rijden. Misschien ook iets minder. Al is de verleiding van de Amerongse berg groot.quote:Op donderdag 9 augustus 2012 01:12 schreef raptorix het volgende:
Trouwens morgen maar eens me fiets schoonmaken, zit onder het zand, en dan van de week me fiets weg brengen voor eerste service beurt, had eigenlijk al iets eerder gemoeten, maar is praktisch wat lastiger, heb hem in zaandam gekocht terwijl ik in Amsterdam woon.
Aadje afkoopsomquote:Op donderdag 9 augustus 2012 01:10 schreef raptorix het volgende:
[..]
Ik doe het alleen bij bellers, en moet natuurlijk wel veilig blijven, je wilt ook niet dat mensen vallen enzo, overigens vorige week bijna aanrijding met Aadje de Mos in oud-zuid op de stadsfiets, hij liep te bellen en gaf geen richting aan. Nog even nageroepen waarom ie in de auto ze afkoop som aan het regelen was
Ik moet maar snel afstuderen en een goede baan vindenquote:Op donderdag 9 augustus 2012 00:02 schreef buzz1291 het volgende:
[..]
Oei, laat Kaas het maar niet horen...... Maar je hebt gelijk en die shifters zijn ook de enige reden dat ik van Campa op Sram Red ben overgestapt. En het rijdt nog steeds fantastisch!
Vroeger kon dat met de dikkere kettingen ook wel. Met de 10 speed zijn de kettingen dunner geworden en mag je de pinnetjes absoluut niet meer hergebruik. Altijd missing-link dus.quote:Op woensdag 8 augustus 2012 23:42 schreef the_critic het volgende:
[..]
ik heb vroeger wedstrijden gereden en meermalen per jaar met pons pinnetje half uitgedrukt, ketting verwijderd, schoongemaakt en met zelfde pin weer vastgezet... nog nooit door ketting heengetrapt
Ook in racezaak gewerkt en daar deden we dat ook zo. nooit klachten over gehad..
Nou, gewoon ketting breken (keer flink naar links en rechts buigen) werkte voor mij ook prima. Maar er zijn er dus meer die zonder vervangen van pin, toch hebben overleefd zonder gebroken kettingen. Urban Myth dusquote:Op donderdag 9 augustus 2012 00:09 schreef buzz1291 het volgende:
[..]
Ik ook, en dan ook nog "klinken" met een hamer en een kleine moker er achter. Maar man man wat een gepruts soms om een vaste schakel weer gangbaar te maken totdat een op maat gemaakt 0,1 mm voelermaatje er tussen gestoken werd tijdens het vast ponsen. Dan zijn die missing links toch wel een uitkomst.
En nu snurken, morgen de zooi inpakken en drie weken op (zaken)reis naar Singapore en een weekje fietsen in Maleisie. Bye!
Nou, was gewoon met de 9speed kettingen.. zoveel doet dat niet. en doe het tegenwoordig met de 10 ook gewoon. Maar, ieder zijn dingquote:Op donderdag 9 augustus 2012 08:07 schreef Patroon het volgende:
[..]
Vroeger kon dat met de dikkere kettingen ook wel. Met de 10 speed zijn de kettingen dunner geworden en mag je de pinnetjes absoluut niet meer hergebruik. Altijd missing-link dus.
Ja 9 speed was ook dikker. Ach iedereen zijn ding, ik ga het risico en de ellende niet opzoeken als de missing-link gratis bij de KMC ketting wordt geleverd. Het is zelfs nog veel makkelijker dan steeds ponsen en kost niks meer. Ook als je Shimano of Campa gebruikt kost het maar een paar euro extra.quote:Op donderdag 9 augustus 2012 08:10 schreef the_critic het volgende:
[..]
Nou, was gewoon met de 9speed kettingen.. zoveel doet dat niet. en doe het tegenwoordig met de 10 ook gewoon. Maar, ieder zijn ding
Jezus dat is klote zegquote:Op woensdag 8 augustus 2012 20:45 schreef Oksel het volgende:
We zijn nu alweer in NL. Eerder terug dan geplanned, maarja, complete camper leeggehaald. Alles weg. Paspoorten, rijbewijzen, alle pasjes, laptops, camera, navi, etc. etc. $$$.
Dat zuigt zegquote:Op woensdag 8 augustus 2012 20:45 schreef Oksel het volgende:
We zijn nu alweer in NL. Eerder terug dan geplanned, maarja, complete camper leeggehaald. Alles weg. Paspoorten, rijbewijzen, alle pasjes, laptops, camera, navi, etc. etc. $$$.
Zorg wel dat je alle demontabele onderdelen of erafhaalt of op slot zet. Ben wel eens teruggekomen van een avondje weg om alleen mijn frame en stuur aan te treffen.quote:Op donderdag 9 augustus 2012 01:41 schreef Erik92 het volgende:
Net gelezen dat het handig is om de fiets mee te nemen naar Leiden (voor de introductieweek van de universiteit).
F*ck this shit, ik ga wel op de mountainbike erheen, is toch maar 40 km.
Parcoursverkenning?quote:Op donderdag 9 augustus 2012 01:43 schreef Erik92 het volgende:
[..]
Ik ga hetzelfde doen. Eerst schoonmaken in de ochtend. Dan in de middag Haarlem-Amerongen-Haarlem rijden. Misschien ook iets minder. Al is de verleiding van de Amerongse berg groot.
Bijna alle powermeters werken toch wel met ant+? dus dat zou toch prima moeten werken met een edge.quote:Op woensdag 8 augustus 2012 23:22 schreef Erik92 het volgende:
[..]
Dat is dan ook wel het enige slechte er aan. Jammer dat die dingen van Garmin nog niet goed werken. Is toch wel mooi als je dat kan combineren met een Edge.
Inderdaad, alles ANT+ behalve Polar (quote:Op donderdag 9 augustus 2012 09:18 schreef MarcoD het volgende:
[..]
Bijna alle powermeters werken toch wel met ant+? dus dat zou toch prima moeten werken met een edge.
Die garmin vector pedalen zijn (van wat ik gelezen heb) ook al niet meer het te verwachtte goedkope alternatief, heb geschatte verkoopprijzen voorbij zien komen van >1500$ en dat is al weer een stuk duurder dan de <1000$ die ze oorspronkelijk in gedachte hadden.
Ik denk dat het nog wel een paar jaar duurt voordat goedkopere alternatieven te krijgen zijn die goed en nauwkeurig zijn.
OCR:quote:Op donderdag 9 augustus 2012 09:12 schreef eentwee het volgende:
[..]
Parcoursverkenning?![]()
@Freddeh: vraag me af of die Merckx comfortabeler zal zijn eerlijk gezegd.. hoe zijn de verschillen in geometrie?
Wat zal ie zuur zijn als ie van vakantie terugkomtquote:Op donderdag 9 augustus 2012 00:26 schreef raptorix het volgende:
Vanavond even naar me ouders op en neer, en op terugweg de KOM van Kanonvinnie gepakt
http://app.strava.com/rides/17324155#317874673
Zo'n powertap naaf is zeker de goedkoopste powermeter?quote:Op donderdag 9 augustus 2012 09:19 schreef KnutdeIJsbeer het volgende:
[..]
Inderdaad, alles ANT+ behalve Polar ()
Als je dus een fietscomputer met ANT+ hebt moet het voor minder dan 1000 ¤ mogelijk zijn.
Volgens mij zijn die naven wel de goedkoopste optie ja. En ook de meest nauwkeurige als ik de tests mag geloven. Salden heeft een nieuwe voor 749. Scheelt niet veel met een crank van power2max though en die hoef je natuurlijk niet in te spakenquote:Op donderdag 9 augustus 2012 09:49 schreef MarcoD het volgende:
[..]
Zo'n powertap naaf is zeker de goedkoopste powermeter?
Dat kun jij ook terwijl je aan het fietsen bent, continu? Knapquote:Op donderdag 9 augustus 2012 10:13 schreef raptorix het volgende:
Hebben die powermeters nou echt zoveel meerwaarde? Je kunt kracht toch op zich redelijk berekenen aan de hand van je gewicht, snelheid en stijgingspercentage?
Ik kijk bij voorkeur voor me op de wegquote:Op donderdag 9 augustus 2012 10:18 schreef KnutdeIJsbeer het volgende:
[..]
Dat kun jij ook terwijl je aan het fietsen bent, continu? Knap
Kijk, dat is duidelijke info. Thanks!quote:Op donderdag 9 augustus 2012 10:17 schreef eentwee het volgende:
@Freddeh: die Merckx heeft inderdaad een zeer comfortabele geometrie. Meer nog dan de Allez. Vergelijk maar eens de reach en stack. Stack delen door reach is een goede comfortmaatstaf. Hoe hoger, hoe hoger het balhoofd relatief t.o.v. de framelengte. Meeste frames zitten tussen de 1.40 en 1.58 ofzo. Aangezien je beenlengte de zadelpositie t.o.v. het bracket bepaalt is de reach de best vergelijkbare lengtemaat. Want bovenbuislengte is afhankelijk van de zitbuishoek. Met een scherpere zitbuishoek wordt de bovenbuis automatisch langer, maar de reach niet. Je positie t.o.v. het bracket stel je af met de setback van de zadelpen. T.o.v. de Specialized zal je op de Merckx een zadelpen moeten hebben met minder setback, een langere stuurpen en minder spacers.
Kan wel, maar is tijdens het rijden zo'n gedoequote:Op donderdag 9 augustus 2012 10:13 schreef raptorix het volgende:
Hebben die powermeters nou echt zoveel meerwaarde? Je kunt kracht toch op zich redelijk berekenen aan de hand van je gewicht, snelheid en stijgingspercentage?
Dat kun je dan ook zeggen van een hartslagmeterquote:Op donderdag 9 augustus 2012 10:41 schreef Gripper het volgende:
[..]
Kan wel, maar is tijdens het rijden zo'n gedoe
Ze hebben wel meerwaarde voor een pro of hele serieuze liefhebber (met teveel geld). Maar Watt moet je er als sterveling nou mee?
Niet helemaal mee eens. Een hartslagmeter heeft inderdaad als doel om je training te optimaliseren, maar je kunt er ook op aflezen of je lichaam vermoeid is. Zo kun je dus ook verstandige keuzes maken op basis van je hartslag.quote:Op donderdag 9 augustus 2012 10:44 schreef KnutdeIJsbeer het volgende:
[..]
Dat kun je dan ook zeggen van een hartslagmeter
Een Vermogensmeter moet je niet los zien van je hartslagmeter. Je blijft hartslag gebruiken. Je hartslag wordt dan gekoppeld aan het geleverde vermogen, waardoor je juist veel beter nog kan aflezen of je lichaam vermoeid is of niet.quote:Op donderdag 9 augustus 2012 10:50 schreef Blik het volgende:
[..]
Niet helemaal mee eens. Een hartslagmeter heeft inderdaad als doel om je training te optimaliseren, maar je kunt er ook op aflezen of je lichaam vermoeid is. Zo kun je dus ook verstandige keuzes maken op basis van je hartslag.
Daar heb je gelijk inquote:Op donderdag 9 augustus 2012 10:56 schreef KnutdeIJsbeer het volgende:
[..]
Een Vermogensmeter moet je niet los zien van je hartslagmeter. Je blijft hartslag gebruiken. Je hartslag wordt dan gekoppeld aan het geleverde vermogen, waardoor je juist veel beter nog kan aflezen of je lichaam vermoeid is of niet.
De prijs is en blijft nog wel een groot struikelpunt inderdaad, al kan ik me herinneren dat er deze zomer ook nog wielsetjes van rond de 700 E door bepaalde personen werden aangeschaftquote:Op donderdag 9 augustus 2012 11:03 schreef Gripper het volgende:
[..]
Daar heb je gelijk in![]()
Toch vind ik het een duur grapje, en bovendien zit er ook al vermogensmeting in mn tacx. Dan test ik het daar wel mee.
Je kan met wattage meter nauwkeuriger trainen omdat hij direct je vermogen weergeeft. Een hartslagmeter loopt altijd achter. Als jij gaat verhogen naar bijv. 300W lever je de inspanning gelijk, maar bijv. pas 30 sec later zie je de juiste hartslag.quote:Op donderdag 9 augustus 2012 10:56 schreef KnutdeIJsbeer het volgende:
[..]
Een Vermogensmeter moet je niet los zien van je hartslagmeter. Je blijft hartslag gebruiken. Je hartslag wordt dan gekoppeld aan het geleverde vermogen, waardoor je juist veel beter nog kan aflezen of je lichaam vermoeid is of niet.
Als je net de Amerongse berg bent opgesprint is jouw hartslag binnen een paar seconden weer terug op het basisniveau?quote:Op donderdag 9 augustus 2012 12:49 schreef Blik het volgende:
Er zit bij je hartslag natuurlijk altijd wel enige vertraging in, maar 30 seconden is wel heel erg overdreven. Dat is echt beperkt tot hooguit een paar seconden
huh? Dat zeg ik toch helemaal niet.quote:Op donderdag 9 augustus 2012 12:51 schreef KnutdeIJsbeer het volgende:
[..]
Als je net de Amerongse berg bent opgesprint is jouw hartslag binnen een paar seconden weer terug op het basisniveau?
Dat is de vertraging in hartslag... Als je begint te sprinten is je vermogen direct xxx en als je je benen stil houdt is dit direct 0. Je zou aan die 2 waarden een bepaalde hartslag kunnen koppelen (al is dat natuurlijk afhankelijk van zoveel zaken..). I.t.t. tot wat jij beweerd duurt het echter wel iets langer dan "een paar seconden" voor dat hartslagniveau bereikt is. Een vertraging van een halve minuut is dus helemaal niet zo gek hoor.quote:Op donderdag 9 augustus 2012 12:52 schreef Blik het volgende:
[..]
huh? Dat zeg ik toch helemaal niet.
Maar de vertraging is toch ook afhankelijk van je conditie? Als ik in vorm ben zit ie van 180 weer op 140 in hooguit 10 seconden. En de vertraging is ook kleiner als je hartslag omhoog gaat.quote:Op donderdag 9 augustus 2012 12:56 schreef KnutdeIJsbeer het volgende:
[..]
Dat is de vertraging in hartslag... Als je begint te sprinten is je vermogen direct xxx en als je je benen stil houdt is dit direct 0. Je zou aan die 2 waarden een bepaalde hartslag kunnen koppelen (al is dat natuurlijk afhankelijk van zoveel zaken..). I.t.t. tot wat jij beweerd duurt het echter wel iets langer dan "een paar seconden" voor dat hartslagniveau bereikt is. Een vertraging van een halve minuut is dus helemaal niet zo gek hoor.
Idd, nog een reden dat hartslag minder nauwkeurig is. Of je de avond daarvoor flink bent gaan zuipen heeft zelfs invloedquote:Op donderdag 9 augustus 2012 13:03 schreef Erik92 het volgende:
[..]
Maar de vertraging is toch ook afhankelijk van je conditie? Als ik in vorm ben zit ie van 180 weer op 140 in hooguit 10 seconden. En de vertraging is ook kleiner als je hartslag omhoog gaat.
Hahs paar seconden? Lees Knut zijn uitleg maar.quote:Op donderdag 9 augustus 2012 12:49 schreef Blik het volgende:
Er zit bij je hartslag natuurlijk altijd wel enige vertraging in, maar 30 seconden is wel heel erg overdreven. Dat is echt beperkt tot hooguit een paar seconden
Tuurlijk schiet hij gelijk omhoog, maar je zal niet in een paar seconden op de waarde zitten die bij het vermogen hoort.quote:Op donderdag 9 augustus 2012 12:35 schreef eentwee het volgende:
30s?? Als ik een sprintje trek schiet mijn hartslag gelijk omhoog hoor.
Klopt, vermoeidheid. Als ik vermoeid ben dan krijg ik mijn hartslag ook niet zo hoog als normaal. Merk dat gelijk als mijn hartslag bij normaal fietsen veel lager is dan normaal. Vaak voel je het wel aan je lichaam bij opstaan. Een teken om die dag ff rustig aan te doen.quote:Op donderdag 9 augustus 2012 13:34 schreef SuperWeber het volgende:
Aan het einde van een intensieve training is mijn hartslag later terug op het basisniveau (als het dat al haalt), dan aan het begin van een training...
Dat is meestal ook de reden dat als je aan het begin van een brug omhoog sprint en denkt oh dit haal ik makkelijk. Totdat je bijna boven bentquote:Op donderdag 9 augustus 2012 13:15 schreef Patroon het volgende:
[..]
Tuurlijk schiet hij gelijk omhoog, maar je zal niet in een paar seconden op de waarde zitten die bij het vermogen hoort.
Veel plezier met de parcoursverkenning. Bekijk maar goed waar alle plaatsnaambordjes staan voor de puntensprintsquote:Op donderdag 9 augustus 2012 14:25 schreef Erik92 het volgende:
Nu de fiets op richting het oosten dan maar. ^^
Heb hem genoteerd, thxquote:Op donderdag 9 augustus 2012 14:25 schreef Erik92 het volgende:
Net eindelijk een goede fietsrugzak besteld, ook voor eventueel gebruik bij meerdaagse tochten.
Deze:
http://www.ergon-bike.com/us/en/product/bc3
Geen goedkope dingen, maar ze schijnen erg comfortabel te zijn en als ik 200 km rijd vind ik dat toch ook wel erg belangrijk.Ik ben benieuwd.
Nu de fiets op richting het oosten dan maar. ^^
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |