abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_115182966


Welkom op dé plek op FOK! waar de beoefenaars van de edele wielersport zich verzamelen! Wil je beginnen met fietsen en heb je vragen over bijvoorbeeld materiaal of trainingen, dit is de plek om ze te stlen. Verder is deze topicreeks vooral geschikt om ervaringen te delen, tips & tricks kwijt te kunnen en sterke verhalen over al je fietsavonturen te vertellen. Alles wat je meemaakt tijdens het peddelen door de polder kan je hier kwijt! Veel plezier.

Vaste klasbakken:

Captain_Fabulous - jpjedi - Littlecreep - marcodej - Superher0 - Tommeke - ultra_ivo - FJD - Gripper - Oksel - Yankee - Pritt - ursel - dutch_cyclist / Wielracer - No-P - Jakkop - hetsjhokleek - rockin_the_lowland - Cyclinggirl - Freddeh - Blik - SuperWeber - actuele_vertrektijd - Narcotical - Kaasplankje - Sciter - nodisch18 - 1-2 - eentwee

Nuttige links:

Algemene infoFok! fietsers op de kaartWielersportinfoTeamwebs fietsagenda van de FOK!kers ToertochtenToertochten (komende week) in NLToertochten in België (BBR-FBC), • Lotto Cycling TourToertochten in FrankrijkToertochten in DldToertochten in Engeland Cyclo'sCyclo's (deze maand) in FrankrijkJedermannrenner in DldGranfondo's in ItaliëCyclo's in Spanje


[html-edit-me]<iframe height='454' width='300' frameborder='0' allowtransparency='true' scrolling='no' src='http://app.strava.com/clubs/fok-recreatieve-wielrenners/latest-rides/0dcfd2b549ee27475b4706ec4f3e1fba1d5ef7ff?show_rides=true'></iframe>[/html]

[html-edit-me]<iframe height='160' width='300' frameborder='0' allowtransparency='true' scrolling='no' src='http://app.strava.com/clubs/fok-recreatieve-wielrenners/latest-rides/0dcfd2b549ee27475b4706ec4f3e1fba1d5ef7ff?show_rides=false'></iframe>[/html]

De marmotte in 2013?
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Fietsmeet Vreeswijk bij Gripper

Op zaterdag 11 of 25 augustus wil ik weer een Vreeswijk-meet doen. Een stukkie fietsen (110-120 km max) + daarna BBQ-en in de tuin.

Voor sfeerimpressie van vorig jaar zie: Fietsmeet vreeswijk 2011, zaterdag 9 juli
Discussies over de meet van 2012 kunnen we ook weer gewoon daar voorzetten.

en om je beschikbaarheid in te vullen:
http://www.doodle.com/bqpfgy6fhs7kcfdg

al aangemeld:
Gripper
Patroon
kaasplankje en zn 30 pseudoniemen
Blik (& blikchick + blikbaby)
Captain_fabulous

misschien:
Erik92
Oksel & Okselchick
everyone's a critic...
even you ! !
pi_115183777
quote:
zorgen dat ie helemaal ingedraait is. Met je hand kun je hem eigenlijk nooit overspannen... dus helemaal indraaien, kabel vastzetten en daarna uitdraaien net zoveel als nodig is om hem mooi te
Indraaien is naar rechts?
Maar ik kan 't mis hebben...
pi_115184367
jup.. maar je kunt het ook wel zien als het goed is..
everyone's a critic...
even you ! !
pi_115184581
quote:
0s.gif Op maandag 6 augustus 2012 14:08 schreef the_critic het volgende:
jup.. maar je kunt het ook wel zien als het goed is..
Oke dank. En hoe strak zet je de kabel bij vastzetten, zo strak mogelijk? Of juist niet omdat je hem nog spant met het uitdraaien?
Maar ik kan 't mis hebben...
pi_115184636
Ik kan nooit maar dan ook nooit onthouden welke kant ik op moet draaien als op- danwel afschakelen niet lekker loopt :')
pi_115185008
quote:
0s.gif Op maandag 6 augustus 2012 14:13 schreef eentwee het volgende:
Ik kan nooit maar dan ook nooit onthouden welke kant ik op moet draaien als op- danwel afschakelen niet lekker loopt :')
Recht achter de fiets zitten en kijken hoe de kooi onder het betreffende kransje staat.

Opschakelen en afschakelen moeten allebei de kanten op even snel gaan. Als opschakelen meer moeite kost, zit je ketting te veel naar rechts, en moet de kabel strakker (stelschroef achteraan linksom, tegen de klok in)

Als afschakelen meer moeite kost, zit je ketting te veel naar links, en moet de kabel losser (stelschroef achteraan rechtsom, met de klok mee)
Mijn foto's op Flickr!
[b]Op 15-09-2006 10:28 schreef Hans_Gielus[/b]
Namens Fryslân hoop ik dat je van een berg afkukelt _O-
pi_115185288
quote:
1s.gif Op maandag 6 augustus 2012 14:12 schreef Patroon het volgende:

[..]

Oke dank. En hoe strak zet je de kabel bij vastzetten, zo strak mogelijk? Of juist niet omdat je hem nog spant met het uitdraaien?
Met hand gewoon strak trekken en de rest opdraaien. Verder.. zoals Gripper zegt :) (check wel eerst even dat ook je schakelsysteem helemaal teruggeschakelt is.. wil nog wel eens vergeten worden)
everyone's a critic...
even you ! !
pi_115185560
quote:
0s.gif Op maandag 6 augustus 2012 14:20 schreef Gripper het volgende:

[..]

Recht achter de fiets zitten en kijken hoe de kooi onder het betreffende kransje staat.

Opschakelen en afschakelen moeten allebei de kanten op even snel gaan. Als opschakelen meer moeite kost, zit je ketting te veel naar rechts, en moet de kabel strakker (stelschroef achteraan linksom, tegen de klok in)

Als afschakelen meer moeite kost, zit je ketting te veel naar links, en moet de kabel losser (stelschroef achteraan rechtsom, met de klok mee)
Weet ik, nu nog een ezelsbruggetje zodat ik het niet morgen weer vergeten ben :') Gebruik ook vaak die kabelspanners bij het stuur (waslijnen ftw _O_) om onderweg te tweaken. Is regelmatig nodig na het wisselen van wielset.
pi_115185569
quote:
0s.gif Op maandag 6 augustus 2012 14:25 schreef the_critic het volgende:

[..]

Met hand gewoon strak trekken en de rest opdraaien. Verder.. zoals Gripper zegt :) (check wel eerst even dat ook je schakelsysteem helemaal teruggeschakelt is.. wil nog wel eens vergeten worden)
Even voor de duidelijkheid:
Opschakelen = naar lichtere versnelling?
Afschakelen = naar zwaardere versnelling?
Terug schakelen = naar zwaardere versnelling?
Maar ik kan 't mis hebben...
pi_115185798
Jup.. dat je zorgt dat je shifter ook helemaal teruggeklikt is (alsof je op zwaarste verzet rijd) als je de kabel monteert. Veelal logisch, maar soms vergeet je dat en kom je er halverwege afstellen achter dat er iets niet klopt en kun je opnieuw beginnen :)
everyone's a critic...
even you ! !
pi_115186093
Hartelijk dank. Ik ga vanavond bezig. Fijn om het straks zelf te kunnen. Hoe vaak ik niet de dag voor de koers nog stond te stressen bij de FM :P
Maar ik kan 't mis hebben...
pi_115186720
quote:
1s.gif Op maandag 6 augustus 2012 14:30 schreef Patroon het volgende:

[..]

Even voor de duidelijkheid:
Opschakelen = naar lichtere versnelling?
Afschakelen = naar zwaardere versnelling?
Terug schakelen = naar zwaardere versnelling?
Ik hou altijd die eerste 2 aan. OK, bij je voorderailleur is opschakelen naar een zwaardere versnelling, maar daaraan hoef je toch minder in te stellen dan aan je achterderrie.

Anders gezegd: alles waarvoor je de kabel moet aanspannen is opschakelen, alles wat de springveer doet is afschakelen.
Mijn foto's op Flickr!
[b]Op 15-09-2006 10:28 schreef Hans_Gielus[/b]
Namens Fryslân hoop ik dat je van een berg afkukelt _O-
pi_115186939
Dit is deel 171 he, had gehoopt dat iemand het was opgevallen dat die vorige helemaal verkeerd ging...
"Ik heb nog met hem gekoerst"
pi_115187083
quote:
0s.gif Op maandag 6 augustus 2012 15:00 schreef ThePlaneteer het volgende:
Dit is deel 171 he, had gehoopt dat iemand het was opgevallen dat die vorige helemaal verkeerd ging...
Zal het aanpassen.
sig verwijderd door FA
pi_115187183
quote:
0s.gif Op maandag 6 augustus 2012 14:54 schreef Gripper het volgende:

[..]

Ik hou altijd die eerste 2 aan. OK, bij je voorderailleur is opschakelen naar een zwaardere versnelling, maar daaraan hoef je toch minder in te stellen dan aan je achterderrie.

Anders gezegd: alles waarvoor je de kabel moet aanspannen is opschakelen, alles wat de springveer doet is afschakelen.
Bij de voorder. Loopt hij aan als ik op grote blad heb en achter zwaarste. Ik kan hem met de hendel wel verder doen maar hij gaat steeds stukje terug.
Maar ik kan 't mis hebben...
pi_115187192
Moet toch een compliment maken richting de mensen van de fietsbordjes; normaal ben ik niet heel positief maar heb vandaag Amsterdam-Muiden-Almere-Nijkerk-Amersfoort-Amsterdam gefietst, 115km. Nu ken ik het stukje tot Nijkerk redelijk, maar daar waren de bordjes onberispelijk. De route Amersfoort-Amsterdam ging links en rechts, dwars door plaatsen als Soest en Baarn e.d. maar elke keer weer waren de bordjes perfect te zien, op de juiste plek, in de juiste richting. Heb het wel eens anders gezien!
Gaat voor de BHFH-award 2005!
Humanitas est in bestias bonitas.
I am the hole I can't get out of.
pi_115187331
quote:
0s.gif Op maandag 6 augustus 2012 15:05 schreef JohnDDD het volgende:
Moet toch een compliment maken richting de mensen van de fietsbordjes; normaal ben ik niet heel positief maar heb vandaag Amsterdam-Muiden-Almere-Nijkerk-Amersfoort-Amsterdam gefietst, 115km. Nu ken ik het stukje tot Nijkerk redelijk, maar daar waren de bordjes onberispelijk. De route Amersfoort-Amsterdam ging links en rechts, dwars door plaatsen als Soest en Baarn e.d. maar elke keer weer waren de bordjes perfect te zien, op de juiste plek, in de juiste richting. Heb het wel eens anders gezien!
Waarom geen knooppuntenroute gemaakt? Werkt beter, ok deze keer ging blijkbaar goed ;), dan de standaard borden. Bovendien vaak ook een mooiere route.
pi_115187439
quote:
0s.gif Op maandag 6 augustus 2012 15:09 schreef KnutdeIJsbeer het volgende:

[..]

Waarom geen knooppuntenroute gemaakt? Werkt beter, ok deze keer ging blijkbaar goed ;), dan de standaard borden. Bovendien vaak ook een mooiere route.
Amsterdam stond gelukkig al op 47km afstand aangegeven; moet zeggen dat de route erg mooi was; Soest, Baarn, Laren, Muiden. :) Groen en mooi. Bovendien was ik net natgeregend na een hoosbui, leek me wel verstandig om terug te gaan.
Gaat voor de BHFH-award 2005!
Humanitas est in bestias bonitas.
I am the hole I can't get out of.
  maandag 6 augustus 2012 @ 18:29:28 #19
195834 kaasplankje
Nu met maar 8% vet!
pi_115197478
quote:
0s.gif Op maandag 6 augustus 2012 14:13 schreef eentwee het volgende:
Ik kan nooit maar dan ook nooit onthouden welke kant ik op moet draaien als op- danwel afschakelen niet lekker loopt :')
Als je derrie niet goed opschakelt moet ie strakker, als ie niet goed afschakelt moet ie losser.
De derriestelschroef linksom draaien: de buitenkabel wordt langer(binnenkabel strakker)
De derriestelschroef rechtsom draaien: de buitenkabel wordt korter(binnenkabel losser)


Opschakelen = naar een groter tandwiel
Afschakelen = naar een kleiner tandwiel

[ Bericht 5% gewijzigd door kaasplankje op 06-08-2012 19:01:08 ]
pi_115205788
Vroeg me af of mensen hier tips hebben mbt eten tijdens het fietsen. Vandaag 115km gedaan, in totaal 2 broodjes met kaas, een snellejelle (ontbijtkoek) en 3 fruitrepen gegeten...
Merk dat de broodjes een beetje teveel waren (kwam daarna niet meer vooruit), probleem is dat ik ook vooral niet teveel zoete troep wil eten. één van de grote nadelen van het fietsen voor mij is toch wel het eten, het vele eten en het zoete, en als ik dan ook nog zoete drankjes drink krijg ik al snel een vieze smaak in mijn mond en een naar gevoel in mijn maag.

maar ja alleen gelletjes ofzo is toch ook niet goed?
Gaat voor de BHFH-award 2005!
Humanitas est in bestias bonitas.
I am the hole I can't get out of.
  maandag 6 augustus 2012 @ 21:07:34 #21
195834 kaasplankje
Nu met maar 8% vet!
pi_115205854
krentebol? stroopwafel?
  maandag 6 augustus 2012 @ 21:08:48 #22
195834 kaasplankje
Nu met maar 8% vet!
pi_115205932
Een pannenkoek is ook lekker, in alufolie of huishoudfolie. Je krijgt er wel een beetje kleefjatten van.

Ik houd niet van dat astronautenvoer, dat eet ik eigenlijk alleen met koersen oid, nooit tijdens trainen. Als je al zoete dingen meenemt qua eten, is dat wellicht genoeg en hoef je niet ook sportdrank mee te nemen, maar gewoon water.
  maandag 6 augustus 2012 @ 21:12:14 #23
545 dop
:copyright: dop
pi_115206137
cakejes, sultana, liga.
Ik schrijf soms wat rottig, zelf noem ik het dyslexie , sommige zeggen dat ik lui ben.
get over it , het wordt niet beter
  maandag 6 augustus 2012 @ 21:14:22 #24
195834 kaasplankje
Nu met maar 8% vet!
pi_115206274
Ja, kleine cupcakes met rozijnen.
  maandag 6 augustus 2012 @ 21:16:45 #25
195834 kaasplankje
Nu met maar 8% vet!
pi_115206437
Tijdens trainingen mag je jezelf best een beetje uithongeren vind ik, lees iets te weinig eten meenemen.
  maandag 6 augustus 2012 @ 21:16:47 #26
545 dop
:copyright: dop
pi_115206440
quote:
14s.gif Op maandag 6 augustus 2012 21:14 schreef kaasplankje het volgende:
Ja, kleine cupcakes met rozijnen.
madeleines



perfect maatje en eet heel makkelijk weg
Ik schrijf soms wat rottig, zelf noem ik het dyslexie , sommige zeggen dat ik lui ben.
get over it , het wordt niet beter
pi_115206441
Ik vind het ook gewoon vervelend om al die "tussendoortjes" te eten. Elk uur neem ik ongeveer een reep of banaan of iets. Ben normaal niet zo van de tussendoortjes. Ik eet overdag gewoon mijn maaltijden en heel af en toe iets kleins tussendoor, maar weinig. Mijn maag kan het niet zo goed aan. Maar ja als ik niet elk uur eet krijg ik toch honger. Krentebol is wel een goed idee moet ik zeggen!
Gaat voor de BHFH-award 2005!
Humanitas est in bestias bonitas.
I am the hole I can't get out of.
  maandag 6 augustus 2012 @ 21:22:57 #28
195834 kaasplankje
Nu met maar 8% vet!
pi_115206830
Eten op de fiets doe je ook niet voor de lekker, maar voor de moet. Vaak is het gewoon een beetje proppen.
pi_115206843
bananen, mueslirepen,sultana, fruitkick, stroopwafels, verder gewoon goed iets in je bidon doen dat wat suikers heeft. Kan roosvicee zijn,of cola waar je de prik uitgeschud hebt of gewoon paar scheppen suiker en snufje zout om je eigen sportdrankje te maken..
everyone's a critic...
even you ! !
  maandag 6 augustus 2012 @ 21:26:26 #30
195834 kaasplankje
Nu met maar 8% vet!
pi_115207067
Je hebt ook van die Kanjers stroopwafels, met 2 in een pakje. Die gaan goed in je shirt mee.Na een tijdje worden ze lekker zacht op je rug. :')
pi_115207105
Meer in D1 trainen.
  maandag 6 augustus 2012 @ 21:27:15 #32
545 dop
:copyright: dop
pi_115207114
voor mij is vaak de maaltijd de avond er voor belangrijker als eten onderweg.
onder weg maakt het niet zoveel uit wat en hoeveel tenzij ruim boven de 100km
Ik schrijf soms wat rottig, zelf noem ik het dyslexie , sommige zeggen dat ik lui ben.
get over it , het wordt niet beter
  maandag 6 augustus 2012 @ 21:27:31 #33
195834 kaasplankje
Nu met maar 8% vet!
pi_115207134
quote:
0s.gif Op maandag 6 augustus 2012 21:26 schreef eentwee het volgende:
Meer in D1 trainen.
Wie jij?
pi_115207156
Bij ritjes tot 3 uur neem ik meestal geen eten mee, alleen zo'n verpakt biscuitje met rozijnen en gedroogd fruit voor als ik een beetje honger krijg. Alleen als het een 'intensief' ritje is dan wel meer vaster voedsel.
Kan normaal vrij lang zonder eten fietsen, zeker als ik het vergelijk met toen ik net begon met fietsen toen kreeg ik redelijk snel honger, dorst is erger zonder water houd ik het niet lang vol.

Bij ritten boven de 4 uur, toertochten of als het warm is een paar krentenbollen en/of een banaan, soms een reep en veel water. Bij toertochten blij ik eten
If You're Not Moving Forwards, You're Moving Backwards
  FOK!fotograaf maandag 6 augustus 2012 @ 21:45:36 #35
73911 ultra_ivo
pi_115208216
Goed, met eten onderweg heb ik zo m'n ervaring ;). Repen doe ik niet meer zoveel mee. Maar wel met allerhande soorten koeken en broodjes. Dat hapt goed weg. En natuurlijk sportdrank. Gelukkig heeft mijn favoriete merk (Overstims) ook sportdrankvarianten die niet te zoet zijn. Op langere ritten neem ik ook pepermunt of tic-tac mee om de zoete rotzooismaak uit m'n mond te krijgen.
  maandag 6 augustus 2012 @ 21:45:39 #36
195834 kaasplankje
Nu met maar 8% vet!
pi_115208222
Tijdens Ivo's 300km hebben we halverwege zwaar zitten bunkeren in een eetcafé met omeletten, gebakken aardappels of friet en gehakt en ik zelfs 2 biertjes. Dan weet je gewoon dat je het 1e uur erna niet zo best rijdt. Maar daarna weer prima.
  FOK!fotograaf maandag 6 augustus 2012 @ 21:49:50 #37
73911 ultra_ivo
pi_115208460
Dat eetcafé heb ik heel bewust als controleplek opgenomen ;).
  maandag 6 augustus 2012 @ 21:52:53 #38
195834 kaasplankje
Nu met maar 8% vet!
pi_115208665
Dat was een goede!
pi_115209319
quote:
7s.gif Op maandag 6 augustus 2012 21:27 schreef kaasplankje het volgende:

[..]

Wie jij?
Omdat ik Strava gebruik bedoel je? :P

Veel D1 is goed, met een efficientere vetverbranding kun je met minder eten toe.

Nu is het tijd om te proosten. Want Alberto heeft vandaag zijn rentree gemaakt. *O*
  maandag 6 augustus 2012 @ 22:09:42 #40
27167 SuperWeber
Heeft de afslag gemist...
pi_115209929
Ik vreet me altijd helemaal het schompes op de lange duurritten, hoofdzakelijk Snelle Jelle's en mueslirepen. Als ik dat niet doe, flikker ik halverwege van mijn fiets... Dus dan maar het eerste. Btw, eentwee heeft gelijk (vind ik), als je moeite hebt om te eten, moet je jezelf afvragen of je niet 'te snel' wilt, als ik een D1 training doe, kan ik tijdens het fietsen nog gewoon een volledige maaltijd wegwerken als ik dat wil, zonder op mijn fietsskills in te hoeven leveren... Als ik D3 training doe (bijna nooit, meestal eronder, of erboven), dan vind ik het ook klote om te eten omdat je daar dan last van hebt.

Samenvatting, kijk eens goed naar hoe je traint...
3,1415926535 8979323846 2643383279 5028841971 6939937510 5820974944 5923078164 0628620899
  maandag 6 augustus 2012 @ 22:15:57 #41
85618 No-P
Dosis sola venenum facit
pi_115210446
Zondag lekker 7 gelletjes naar binnen gewerkt. Jamjamjam, lekker zoet.
Sei wachsam,
Fall nicht auf sie rein! Paß auf, daß du deine Freiheit nutzt,
Die Freiheit nutzt sich ab, wenn du sie nicht nutzt!
pi_115210548
Gewoon lekkere dikke plakken ontbijtkoek, echt perfect.
"Ik heb nog met hem gekoerst"
pi_115211255
quote:
0s.gif Op maandag 6 augustus 2012 21:26 schreef eentwee het volgende:
Meer in D1 trainen.
Dit, net 8 weken niet getraind, en moest gelijk weer veel meer eten dan ik gewend ben. Een week later doe ik weer met 1 stukje ontbijtkoek in een training van 3uren.

Al die zoetigheid zoals mueslirepen, fruitkick enzo, zijn veel te duur en zit veel te weinig in. Als ik langer ga trainen smeer ik gewoon wat brood met jam en appelstroop en stop een banaantje toe.
Maar ik kan 't mis hebben...
pi_115211444
quote:
0s.gif Op maandag 6 augustus 2012 22:09 schreef SuperWeber het volgende:
Ik vreet me altijd helemaal het schompes op de lange duurritten, hoofdzakelijk Snelle Jelle's en mueslirepen. Als ik dat niet doe, flikker ik halverwege van mijn fiets... Dus dan maar het eerste. Btw, eentwee heeft gelijk (vind ik), als je moeite hebt om te eten, moet je jezelf afvragen of je niet 'te snel' wilt, als ik een D1 training doe, kan ik tijdens het fietsen nog gewoon een volledige maaltijd wegwerken als ik dat wil, zonder op mijn fietsskills in te hoeven leveren... Als ik D3 training doe (bijna nooit, meestal eronder, of erboven), dan vind ik het ook klote om te eten omdat je daar dan last van hebt.

Samenvatting, kijk eens goed naar hoe je traint...
Met D1 bedoelt Eentwee, niet dat je geen tijd hebt om te eten of moeite hebt met het wegkrijgen van eten. Hij bedoelt met D1 dat je je lichaam leert om vet reserves aan te spreken om energie uit te halen. Ga je in de hogere zones trainen dan haalt je lichaam energie uit glucogeen en zal je sneller honger krijgen. Door meer in D1 te trainen zal je op den duur langer kunnen fietsen op minder eten en zal je duurvermogen toenemen, eerst zal dit snelheid kosten maar je zult zien dat je steeds met een hoger gemiddelde in D1 kunt fietsen.
Maar ik kan 't mis hebben...
  maandag 6 augustus 2012 @ 22:37:32 #45
267333 buzz1291
Never a dull moment
pi_115212141
quote:
0s.gif Op maandag 6 augustus 2012 21:27 schreef MarcoD het volgende:
Bij ritjes tot 3 uur neem ik meestal geen eten mee, alleen zo'n verpakt biscuitje met rozijnen en gedroogd fruit voor als ik een beetje honger krijg. Alleen als het een 'intensief' ritje is dan wel meer vaster voedsel.
Kan normaal vrij lang zonder eten fietsen, zeker als ik het vergelijk met toen ik net begon met fietsen toen kreeg ik redelijk snel honger, dorst is erger zonder water houd ik het niet lang vol.

Bij ritten boven de 4 uur, toertochten of als het warm is een paar krentenbollen en/of een banaan, soms een reep en veel water. Bij toertochten blij ik eten
Allemaal veel te weinig. Kijk maar uit anders val je zo op je plaat........ :Y)
2015: BUD - SAW - AUH - BKK - CNX - UTH - SIN - KUL - SGN - DAD - HUI - HAN - HKG . . . . . .
pi_115212151
Interessant patroon, dat is een goede tip. Van trainingsschema's e.d. weet ik (nog) helemaal niets. Ik fiets meestal gewoon net zo ver en hard als waar ik zelf zin in heb. :P
Gaat voor de BHFH-award 2005!
Humanitas est in bestias bonitas.
I am the hole I can't get out of.
  maandag 6 augustus 2012 @ 22:42:05 #47
62913 Blik
The one and Only!
pi_115212403
quote:
0s.gif Op maandag 6 augustus 2012 22:28 schreef Patroon het volgende:

[..]

Met D1 bedoelt Eentwee, niet dat je geen tijd hebt om te eten of moeite hebt met het wegkrijgen van eten. Hij bedoelt met D1 dat je je lichaam leert om vet reserves aan te spreken om energie uit te halen. Ga je in de hogere zones trainen dan haalt je lichaam energie uit glucogeen en zal je sneller honger krijgen. Door meer in D1 te trainen zal je op den duur langer kunnen fietsen op minder eten en zal je duurvermogen toenemen, eerst zal dit snelheid kosten maar je zult zien dat je steeds met een hoger gemiddelde in D1 kunt fietsen.
Dus eigenlijk zou je gewoon regelmatig een lange tocht (2+ uur) in D1 moeten trainen?
pi_115212530
quote:
0s.gif Op maandag 6 augustus 2012 22:37 schreef JohnDDD het volgende:
Interessant patroon, dat is een goede tip. Van trainingsschema's e.d. weet ik (nog) helemaal niets. Ik fiets meestal gewoon net zo ver en hard als waar ik zelf zin in heb. :P
Gewoon zorgen dat je regelmatig lange ritten +3uren maakt met handjes boven op het stuur en snelheid waarbij je nog complete gesprekken kunt voeren. Je zal zien dat je steeds met minder eten toe kunt. Ga je harder fietsen dan haalt het lichaam de energie uit glycogeen. Deze voorraad is veel beperkter dan de vet reserves, maar je kunt er veel sneller op. Doordat je er minder van hebt, zal je het ook sneller weer moeten bijvullen met eten. Tenzij je er voor zorgt dat je lichaam leert om energie te halen uit vetten, dan kan je veel langer door, en spaar je de glycogeen, die je nodig hebt bij een plaatsnaambordje sprint of splijtende demarrage ;)
Maar ik kan 't mis hebben...
pi_115212934
quote:
1s.gif Op maandag 6 augustus 2012 22:43 schreef Patroon het volgende:

[..]

Gewoon zorgen dat je regelmatig lange ritten +4uren maakt met handjes boven op het stuur en snelheid waarbij je nog complete gesprekken kunt voeren. Je zal zien dat je steeds met minder eten toe kunt. Ga je harder fietsen dan haalt het lichaam de energie uit glycogeen. Deze voorraad is veel beperkter dan de vet reserves, maar je kunt er veel sneller op.
Ja vandaag ben ik in het begin waarsch. te snel gegaan. Zat toen al een beetje in het rood. Waardoor de training toch behoorlijk zwaar werd uiteindelijk. Had overigens geen last van hongergevoel vandaag maar zover wil ik het ook niet laten komen. Want als je honger hebt, is het meestal al te laat...

Overigens vind ik 's ochtends fietsen een stuk lastiger dan 's middags. Vandaag gefietst tussen 10 en 14 uur ongeveer. Ik ontbijt meestal rond 8 uur, lunch is meestal om 12.30 uur. Avondeten rond 19 uur, 19.30 uur. Lunch ook meestal warm en ontbijt is ook groot. Ik ben dus gewend aan twee grotere maaltijden in relatief weinig tijd ('s ochtends/vroeg in de middag), terwijl de tijd tussen de lunch en avondeten groter is waardoor ik minder snel grote honger krijg rond die tijd. Als ik om 10 uur ga fietsen, heb ik om 12 uur meestal grote honger, zin in lunch...
Gaat voor de BHFH-award 2005!
Humanitas est in bestias bonitas.
I am the hole I can't get out of.
pi_115213485
Gok dat SW wel weet wat D1 is :P

D1 is rustig peddelen en denken "dit is toch geen sporten!". Het is de basis en zorgt ervoor dat je vooruitgaat en langere tochten (harder) kunt rijden. In de winter train ik bijna alleen maar D1. Tenminste, op de racefiets. De verboden vrucht is veldtoertocht ;) Dat is voor mij bijna niet te doen in D1. Afgelopen winter heel weinig kunnen doen ivm longproblemen en slecht weer.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')