abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 3 augustus 2012 @ 07:42:42 #1
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_115037039
Na de UMTS hoest en de Ve-Tsin migraine waart er een nieuwe kwaal door Nederland
quote:
Ziek door windenergie'
AMSTERDAM - Het geluid van windturbines veroorzaakt een grote stroom klachten. De klachten lopen uiteen van slaapproblemen, duizeligheid, depressies, concentratie- en leerproblemen en oorsuizen.

Tot die conclusies komt onderzoeker Kinanya Pijl van de faculteit Rechtsgeleerdheid van de Universiteit van Utrecht, na een uitgebreide analyse van het beschikbare wetenschappelijke bewijs over de gevolgen voor de volksgezondheid van het windturbinegeluid, meldt Sp!ts vrijdag.

Het onderzoek toont aan wat bewoners in Houten al langere tijd roepen: windmolens maken je ziek. Het advocatenkantoor Amice Advocaten, dat ruim honderd zinnen vertegenwoordigt, gebuikt het rapport van Pijl om een verzoekschrift in te dienen bij het Europese Hof. Daarin staat centraal dat de Nederlandse wetgeving omtrent de bouw van de molens in strijd is met het Europese Verdrag van de Rechten van de Mens, aldus Pijl.

Zowel de gemeente Houten als energieleverancier Eneco willen niet reageren op de kwestie
http://www.telegraaf.nl/b(...)_windenergie___.html

Wat denken jullie, worden de mensen ziek van de molentjes? Of is het Banaanstelleritus veroorzaakt door Kletsika? Persoonlijk word ik kotsmisselijk van gezeur, dus waarom niet van windmolengeluid? Is dit de nieuwe asbest of is het de nieuwe colasmaak?
Whats next? Zwakzinnig door zonnepanelen? Huilbuien door hoosbuien? Of hebben de mensen een terechte klacht en zorgt het zwaar diepe geluid voor echte problemen en moeten we straks ook afscheid nemen van de diepe bastonen van de surroundsystemen van betere kwaliteit?
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  vrijdag 3 augustus 2012 @ 07:46:24 #2
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_115037060
Niet alleen het geluid, ook de slagschaduw schijnt erg onprettig te zijn, maar dat was al een tijd bekend, daarom wil je geen windmolen vlakbij je huis.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_115037089
Overdreven gedoe. Als je echt beweerd ziek te worden van zoiets dan praat je het jezelf aan.
Het is niet de eerste keer dat mensen zichzelf ziek denken. Irritatie oke maar ziek? Flikker toch op.
pi_115037090
Windmolens zijn ge-wél-dig. Had er vlakbij een woning en ik vind het een heerlijk geluid. Slagschaduw. :') Vogels zouden er tegenaan vliegen. :') De frequentie maakt je ziek. :') Het is niet rendabel. :')

Ach, ga zo maar door.
  vrijdag 3 augustus 2012 @ 07:54:11 #5
45206 Pietverdriet
pi_115037104
Infrageluid, geluid dieper dan de gehoorgrens heeft wel degelijk effecten
quote:
Infrageluid verwijst naar extreme basgolven of -trillingen, met een frequentie die lager ligt dan het bereik van het menselijke gehoor (20 Hz tot 22 kHz). Hoewel we deze geluidsgolven niet kunnen horen, kunnen we ze wel voelen. Het is al aangetoond dat ze verschillende effecten teweeg kunnen brengen bij sommige mensen, zoals angstaanvallen, extreme droefheid en rillingen. "Luid infrageluid, tussen 0,5 en 10 Hz, volstaat om het evenwichtsorgaan in het binnenoor te activeren." Psycholoog Richard Wiseman van de universiteit van Hertfordshire denkt dat de vreemde gewaarwordingen die mensen toeschrijven aan spoken misschien worden veroorzaakt door infrasone trillingen.* Hij is niet de enige die dat denkt.

In 1998 publiceerden Vic Tandy, een wetenschapper in overheidsdienst en deeltijds docent aan de universiteit van Coventry, en Dr. Tony Lawrence van het departement psychologie een studie getiteld "Spoken in de Machine" in het Journal of the Society for Psychical Research. Ze haalden infrageluid aan als oorzaak van verschijningen die waren waargenomen door personeelsleden van een laboratorium in Warwick waar het zogezegd spookte.

Een aantal jaar daarvoor was Tandy laat nog aan het werk in het "spooklab" in Warwick toen hij een grijs ding op zich af zag komen. "Ik voelde dat de haren in mijn nek rechtop gingen staan�¤� verklaarde hij. "Het leek zich tussen mij en de deur te bevinden en dus kon ik me alleen maar in de richting van dat ding draaien en het onder ogen zien."* Maar het ding verdween. De volgende dag verscheen het echter opnieuw, onder een andere vorm, terwijl Tandy aan het werken was aan zijn floret. "Het handvat zat vastgeklemd in een bankschroef op een werkbank, en toch begon het lemmet bijzonder hevig te trillen," zei hij. Hij vroeg zich af waarom het lemmet trilde in het ene deel van de kamer maar niet in een ander deel. De verklaring, zo ontdekte hij, was dat er infrageluid werd geproduceerd door een ventilator. "Toen we die uiteindelijk uitschakelden, was het net alsof er een enorm gewicht werd weggenomen," zei hij. "Het wekt bij mij een vermoeden dat één van de toepassingen van dit lopende onderzoek een link zou kunnen zijn tussen infrageluid en het zieke-gebouwen syndroom." Toen hij het infrageluid ging opmeten, bleek het 18.98 hertz te zijn - exact de frequentie waarbij de oogbal bij de mens begint te resoneren. De geluidsgolven veroorzaakten resonantie in zijn oogballen en daardoor ontstond er een optische illusie: hij zag een figuur die er niet was.*

Infrasone golven kunnen zich over lange afstanden verplaatsen en zijn minder vatbaar voor storing of interferentie dan golven met een hogere frequentie.

Infrageluid kan worden voortgebracht door de wind, door sommige soorten aardbevingen, door oceaangolven en door dingen zoals lawines, vulkanen en meteoren.* Olifanten kunnen infrageluid uitsturen dat op een afstand van 2 km kan worden waargenomen. Zelfs tijgers produceren infrageluid.*
http://nederlands.skepdic.com/dict_infrageluid.htm
verder lezen?
http://en.wikipedia.org/wiki/Infrasound
http://en.wikipedia.org/wiki/Perception_of_Infrasound

Het wordt zelfs ingezet als wapen
http://en.wikipedia.org/wiki/Sonic_weapon

Er is ook onderzoek naar gedaan
http://iopscience.iop.org/1748-9326/6/3/035103/
pi_115037152
Voor de zekerheid breng ik mijn subwoofer naar de kringloop vandaag.
pi_115037166
Al die mensen met een 6-cilinder kijken ook zo depressief. Nu snap ik waarom. En al die boeren met joekels van landbouw machines staan met 1 been in het graf. ;(
pi_115037282
En dan moet je nagaan dat er in de VS alleen al 60 doden per jaar vallen door die sluipmoordenaars. :X

Dit dan tegen 0 :o in de 104 kernreactoren in dat land, de laatste 40 jaar.
Op woensdag 9 juni 2010 @ 09:07 schreef lezzer: Verder legt fruityloop uitstekend uit hoe het in het echte leven gaat.
  vrijdag 3 augustus 2012 @ 08:27:25 #9
45206 Pietverdriet
pi_115037334
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 augustus 2012 08:21 schreef fruityloop het volgende:
En dan moet je nagaan dat er in de VS alleen al 60 doden per jaar vallen door die sluipmoordenaars. :X

Dit dan tegen 0 :o in de 104 kernreactoren in dat land, de laatste 40 jaar.
Zo gaan er ieder jaar een slordige 800 mensen dood in Nederland omdat ze hun huis niet genoeg luchten.
Maar hier gaat het over Windmolens
  vrijdag 3 augustus 2012 @ 08:31:27 #10
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_115037377
quote:
onderzoeker Kinanya Pijl van de faculteit Rechtsgeleerdheid
Lekker zinnig, als juristen gaan bepalen of iemand ziek wordt of niet!

Ik wil trouwens best geloven dat mensen ziek worden van windmolens, umts-straling (gek genoeg geen gsm-straling!) of wat dan ook, maar realiseer je dan dat dat volledig tussen hun oren zit! Net als hoogtevrees!
En het lijkt me onzinnig om het land te gaan verbouwen van wege mensen die zichzelf gek maken.

quote:
0s.gif Op vrijdag 3 augustus 2012 08:27 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Zo gaan er ieder jaar een slordige 800 mensen dood in Nederland omdat ze hun huis niet genoeg luchten.
Maar hier gaat het over Windmolens
Maar voornamelijk rokers toch?
Daarbij hangt dit natuurlijk samen met de torenhoge belastingen op energie: hoe aantrekkelijk is het om een raam open te zetten als het buiten -15 is?
censuur :O
pi_115037418
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 augustus 2012 08:31 schreef RemcoDelft het volgende:

[..]

Lekker zinnig, als juristen gaan bepalen of iemand ziek wordt of niet!

Ik wil trouwens best geloven dat mensen ziek worden van windmolens, umts-straling (gek genoeg geen gsm-straling!) of wat dan ook, maar realiseer je dan dat dat volledig tussen hun oren zit! Net als hoogtevrees!
En het lijkt me onzinnig om het land te gaan verbouwen van wege mensen die zichzelf gek maken.
In dat kader is het fijn om te weten dat het opgenomen zendvermogen van de gemiddelde GSM al jaren aan het dalen is, oa dankzij de nieuwere GSM technieken. *O*

Maar goed, windmolens zijn niet zo efficiënt, en de keuze is simpel, ~2000 grote windmolens óf 1 olieplatform op de noordzee. Zo'n platform wekt grofweg evenveel energie op als 2000 van die moordwapens, aldus een berekening die ik laatst zag.
Op woensdag 9 juni 2010 @ 09:07 schreef lezzer: Verder legt fruityloop uitstekend uit hoe het in het echte leven gaat.
  vrijdag 3 augustus 2012 @ 08:38:47 #12
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_115037459
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 augustus 2012 08:35 schreef fruityloop het volgende:
Maar goed, windmolens zijn niet zo efficiënt, en de keuze is simpel, ~2000 grote windmolens óf 1 olieplatform op de noordzee. Zo'n platform wekt grofweg evenveel energie op als 2000 van die moordwapens, aldus een berekening die ik laatst zag.
Tsja, zet een paar grote kerncentrales neer en we zijn de komende 50 jaar van de molentjes af. Maar ja. Politieke keuze he.
pi_115037514
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 augustus 2012 07:50 schreef RichardDawkins het volgende:
Overdreven gedoe. Als je echt beweerd ziek te worden van zoiets dan praat je het jezelf aan.
Het is niet de eerste keer dat mensen zichzelf ziek denken. Irritatie oke maar ziek? Flikker toch op.
Net zoals de whiplash?
pi_115037614
quote:
Het geluid van windturbines veroorzaakt een grote stroom klachten. De klachten lopen uiteen van slaapproblemen, duizeligheid, depressies, concentratie- en leerproblemen en oorsuizen.

Tot die conclusies komt onderzoeker Kinanya Pijl van de faculteit Rechtsgeleerdheid
De conclusie dat er veel klachten zijn is wel aannemenlijk.

quote:
Het onderzoek toont aan wat bewoners in Houten al langere tijd roepen: windmolens maken je ziek.
Een alinia later is er een heel andere conclusie?
pi_115037660
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 augustus 2012 08:38 schreef RemcoDelft het volgende:

[..]

Tsja, zet een paar grote kerncentrales neer en we zijn de komende 50 jaar van de molentjes af. Maar ja. Politieke keuze he.
Even een snelle analyse van mij, dit blijft er over aan te bebouwen stukjes Nederland als we een kerncentrale >5km van een bebouwde kom willen bouwen. (rood is niet te bebouwen)

En dit blijft er over aan vrije stukjes bij >10km

Dat wordt lastig dus..
  vrijdag 3 augustus 2012 @ 08:57:21 #16
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_115037689
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 augustus 2012 08:54 schreef fruityloop het volgende:
Even een snelle analyse van mij, dit blijft er over aan te bebouwen stukjes Nederland als we een kerncentrale >5km van een bebouwde kom willen bouwen. (rood is niet te bebouwen)
[ afbeelding ]
Waarom zou je dat willen? Net alsof 5 km uitmaakt als-ie BOEM doet.
pi_115037695
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 augustus 2012 08:57 schreef RemcoDelft het volgende:

[..]

Ik dacht ik zet even een politieke pet op, die zijn gek op dit soort kaartjes.. :@
pi_115037791
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 augustus 2012 08:31 schreef RemcoDelft het volgende:

Maar voornamelijk rokers toch?
Daarbij hangt dit natuurlijk samen met de torenhoge belastingen op energie: hoe aantrekkelijk is het om een raam open te zetten als het buiten -15 is?
Nee het gaat piet waarschijnlijk over radongas. http://www.milieucentraal(...)as-en-thoron-in-huis

Verder snap ik niet dat dit in het nieuws komt omdat zoals je al opmerkte dit onderzoek door een jurist gedaan is, die waarschijnlijk nog niet eens enige notie heeft van statistiek. :D
pi_115037795
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 augustus 2012 08:57 schreef RemcoDelft het volgende:

[..]

Afstand doet er niet toe?
pi_115037882
quote:
1s.gif Op vrijdag 3 augustus 2012 09:06 schreef opgebaarde het volgende:

[..]

Afstand doet er niet toe?
Jawel, maar niet als je een afstand aanhoud die geen veiligheid bied als het echt misgaat.
pi_115038234
Zie ik dat nou goed op LinkedIn en is ze 2e jaars rechtenstudent? Google Scholar geeft ook geen eerdere publicaties van haar. De website van de universiteit doet ook geen melding van dit onderzoek.

Ik ben benieuwd naar de gebruikte methodiek in haar publicatie. Iemand een link hiernaar?
pi_115038263
Als men groene energie wil moeten ze de nadelen er maar bijnemen. :Y
Ура для россии
pi_115038607
Op haar LinkedIn pagina staat dit:
quote:
At Amice Advocaten I work on an independent research on 'The European Human Rights Perspective on Wind Turbine Noise Effect on Human’s Health and Well-being, With a Case Study on Wind Turbines in Houten, the Netherlands'. In this respect I filed a complaint at the European Court of Human Rights in the name of 100 applicants and wrote a report in which the central question is: 'Does the European Court of Human Rights provide sufficient protection against wind turbine noise pollution?'
Ze is het onderzoek dus al begonnen voor groep klanten van het advocatenkantoor waar ze werkt met de insteek dat windenergie ziek maakt.

Het stuk in de Spits is wat langer dan de Telegraaf en daar staan een paar interessante quotes in:

quote:
Op basis van een uitgebreide literatuurstudie komt ze tot de conclusie dat omwonenden ziek kunnen worden van windenergie.
quote:
Op 10 augustus rondt Pijl haar rapport af.
quote:
Het advocatenkantoor Amice Advocaten, dat ruim honderd gezinnen uit Houten vertegenwoordigt, gebruikt het onderzoek van de Universiteit van Utrecht om een verzoekschrift in te dienen bij het Europese Hof.
quote:
En vooral bewoners van het platteland betalen de prijs. Letterlijk, want een windmolen in de buurt van je huis kan de waarde van je woning zo maar met 30 procent doen dalen.
Dit laatste is overigens bewezen onzin. Maar daar heeft een lobbygroep als Nationaal Kritisch Platform Windenergie natuurlijk lak aan.

Dus de 'onderzoekster' (2e jaars rechtenstudent) werkt voor een advocatenkantoor die een rechtzaak voert tegen windturbines. Haar 'studie' is nog niet eens gepubliceerd, laat staan peer-reviewed. Bovendien is het nogal vreemd dat een advocaat een medische beoordeling doet.

Ik ben bang dat de term 'independent research' met een korreltje zout genomen kan worden.
pi_115038770
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 augustus 2012 09:46 schreef cynicus het volgende:

Ik ben bang dat de term 'independent research' met een korreltje zout genomen kan worden.
Dit is nu het henk en ingrid niveau van onderzoek wat het publiek wilt hebben. :')

Belachelijk dat dit in de media komt terwijl het rapport nog niet eens uitgebracht is, het is niet meer dan een publiciteitsstunt waarvan de rechter zou moeten zeggen leuk die rechtzaak maar ik zie toch teveel belangenverstrengeling laat dat onderzoek maar uitvoeren door een onafhankelijke wetenschapper en dan gaan we eens kijken of er serieus iets aan de hand is. :D
  vrijdag 3 augustus 2012 @ 10:11:18 #25
78918 SeLang
Black swans matter
pi_115039311
Het is inderdaad niet prettig om bij een windmolen te wonen, net zoals het niet prettig is om aan een drukke autoweg te wonen. Dat is een open deur en er is geen onderzoek voor nodig om die in te trappen.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_115039384
quote:
2s.gif Op vrijdag 3 augustus 2012 10:11 schreef SeLang het volgende:
Het is inderdaad niet prettig om bij een windmolen te wonen, net zoals het niet prettig is om aan een drukke autoweg te wonen. Dat is een open deur en er is geen onderzoek voor nodig om die in te trappen.
Net zoals sommigen het ook niet prettig vinden om in de natuur te wonen en dagelijks wakker te worden van de vogeltjes als het licht wordt of nog vervelender hanen.
  vrijdag 3 augustus 2012 @ 10:17:19 #27
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_115039496
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 augustus 2012 09:46 schreef cynicus het volgende:
Dus de 'onderzoekster' (2e jaars rechtenstudent) werkt voor een advocatenkantoor die een rechtzaak voert tegen windturbines. Haar 'studie' is nog niet eens gepubliceerd, laat staan peer-reviewed. Bovendien is het nogal vreemd dat een advocaat een medische beoordeling doet.
Sowieso IDIOOT om de Mensenrechten er bij te betrekken! Bij mensenrechtenschending denk je aan massale folteringen door overheden, niet aan "ik hoor iets buiten"! Ga toch weg...
Kunnen we geen numerus fixus instellen voor juristenopleidingen? Nog max. 200 per jaar of zo?
pi_115039501
quote:
2s.gif Op vrijdag 3 augustus 2012 10:11 schreef SeLang het volgende:
Wanneer mensen financieel belang hebben bij een windturbine blijkt hun weerstand tegen windturbines als sneeuw voor de zon te smelten.

Mijn stelling: laat die zuurpruimen in Houten het geld voor de rechtzaak investeren in de turbines, zodra het divident op hun rekening is bijgeschreven is de hoofdpijn op slag verdwenen. Iedereen blij.
  vrijdag 3 augustus 2012 @ 10:18:01 #29
78918 SeLang
Black swans matter
pi_115039511
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 augustus 2012 10:13 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Net zoals sommigen het ook niet prettig vinden om in de natuur te wonen en dagelijks wakker te worden van de vogeltjes als het licht wordt of nog vervelender hanen.
Nu je het zegt, er was een paar jaar geleden nog een topic in KLB over iemand die klaagde over het gefluit van vogeltjes s'morgens. Zelf zet ik in het voorjaar juist de deuren van m'n balkon open om maximaal te profiteren van het vogeltjes gefluit.

Maar goed, deze zomer heb ik gekampeerd dicht bij zo'n windmolen en dat is niet fijn. Al verkies ik het nog steeds boven het geluid van een drukke autoweg.
Mijn reisverslagen
  vrijdag 3 augustus 2012 @ 10:21:38 #30
78918 SeLang
Black swans matter
pi_115039624
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 augustus 2012 10:17 schreef cynicus het volgende:

Mijn stelling: laat die zuurpruimen in Houten het geld voor de rechtzaak investeren in de turbines, zodra het divident op hun rekening is bijgeschreven is de hoofdpijn op slag verdwenen. Iedereen blij.
Volgens dezelfde redenering mogen mensen die aan een autoweg wonen dan tol heffen.

Anyway, klagen over last van windmolens is terecht. Maar wat mij betreft valt het in dezelfde catagorie als overlast door een nieuw aan te leggen weg, een AZC in de buurt, een nieuwe school, een spoorbaan, etc.
Mijn reisverslagen
  vrijdag 3 augustus 2012 @ 10:21:43 #31
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_115039627
quote:
10s.gif Op vrijdag 3 augustus 2012 10:18 schreef SeLang het volgende:
Maar goed, deze zomer heb ik gekampeerd dicht bij zo'n windmolen en dat is niet fijn. Al verkies ik het nog steeds boven het geluid van een drukke autoweg.
Ik heb ooit gekampeerd naast een snurker! Da's ook niet zo fijn, maar risico van een tent.
Camperen moet je aan een waterval doen, klinkt vrijwel hetzelfde als een snelweg op een afstandje trouwens.
Windturbines hebben meer nadelen: zeil eens achter een paar windturbines langs, de wind is compleet "in de war"!
pi_115039880
quote:
10s.gif Op vrijdag 3 augustus 2012 10:18 schreef SeLang het volgende:

[..]

Nu je het zegt, er was een paar jaar geleden nog een topic in KLB over iemand die klaagde over het gefluit van vogeltjes s'morgens. Zelf zet ik in het voorjaar juist de deuren van m'n balkon open om maximaal te profiteren van het vogeltjes gefluit.
Moah, ik heb de laatste tijd een groep eksters die elke ochtend hun pikorde in de dakgoot boven de slaapkamer vaststellen. Daar heb ik toch echt moeite mee om dat te kunnen waarderen.

quote:
Hoe dichtbij was die turbine? En hoe hard waaide het aan de grond op dat moment?

Ik kwam gister nog een stel wandelaars tegen in het bos die op een soort idillische natuurcamping midden in het bos stonden. Prachtig, zeker, maar om het kwartier een trein die vlakbij voorbij kwam zorgde wel een behoorlijke irritatie.

Als je bij Radio-Kootwijk midden op de hei stil staat denk je ook echte stilte te kunnen horen. Toch dringt zich vrijwel continue motorgeluid van vliegtuigen, de A1 of omringende wegen op. Echte stilte bestaat vrijwel niet in NL.
pi_115039893
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 augustus 2012 10:21 schreef RemcoDelft het volgende:

Windturbines hebben meer nadelen: zeil eens achter een paar windturbines langs, de wind is compleet "in de war"!
Nu zie ik op de kaart van houten eigenlijk geen serieus water staan om te zeilen dus daar zullen ze geen last van hebben. :D

En op het amsterdam rijnkanaal waar ze langs zouden moeten komen te staan mag je daar dan wel zeilen?
pi_115039996
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 augustus 2012 10:21 schreef SeLang het volgende:

[..]

Volgens dezelfde redenering mogen mensen die aan een autoweg wonen dan tol heffen.
Huh? Autowegen worden door de overheid aangelegd (In NL tenminste) en windturbines door commerciele partijen waarin je gewoon zou kunnen participeren. Maargoed, het principe van het resultaat is hetzelfde: als mensen een negatieve houding hebben bij windturbines ergeren ze zich er eerder aan met mogelijk als gevolg stress en klachten, maar als je financieel voordeel erbij hebt ben je blij als ze draaien en is je bezwaar weg. Dat zijn aangetoonde effecten.
pi_115040040
@cynicus

Het lijkt mij inderdaad geen onafhankelijk onderzoek.

Het viel mij op dat andere kranten / nieuwsites alleen refereren naar dat de Spits meld dat het onderzoek meld dat ........

Als het onderzoek niet is gepubliceerd hoe komt de Spits dan tot dit 'nieuws'. Heeft De Spits zich voor het karretje van het advocatenkantoor laten spannen?
pi_115040084
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 augustus 2012 10:35 schreef stalybridge het volgende:
@cynicus

Het viel mij op dat andere kranten / nieuwsites alleen refereren naar dat de Spits meld dat het onderzoek meld dat ........

Als het onderzoek niet is gepubliceerd hoe komt de Spits dan tot dit 'nieuws'. Heeft De Spits zich voor het karretje van het advocatenkantoor laten spannen?
Mailtje sturen naar de redactie? Nieuws is nieuws en koppen scoren. Waarheidsvinding is geen taak voor kranten en media.
  vrijdag 3 augustus 2012 @ 10:41:22 #37
359381 malleable
a/b should be solve(bx = a)
pi_115040237
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 augustus 2012 10:35 schreef stalybridge het volgende:
@cynicus

Persbericht mee sturen bij de offerte aanvraag voor je advertentie wil wel eens helpen.
pi_115040402
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 augustus 2012 10:41 schreef malleable het volgende:

[..]

Persbericht mee sturen bij de offerte aanvraag voor je advertentie wil wel eens helpen.
Vet, stond er een advertentie van Amice Advocaten in de Spits, ja?
pi_115040420
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 augustus 2012 10:36 schreef cynicus het volgende:

[..]

Mailtje sturen naar de redactie? Nieuws is nieuws en koppen scoren. Waarheidsvinding is geen taak voor kranten en media.
Nou hadden we ooit een jaar of 10 geleden nog wel journalisten die een beetje kritisch waren, maar dat hoeft blijkbaar niet meer. ;)
pi_115040991
Ligt het aan mij of ligt de site van de universiteit Utrecht er vrijwel uit? Pagina oproepen duurt een eeuwigheid hier.
pi_115041552
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 augustus 2012 10:36 schreef cynicus het volgende:

[..]

Mailtje gestuurd naar de redactie. Als er antwoord komt zal ik dat ook plaatsen.

quote:
eachte heer,mevrouw.

Over het artikel "doodziek van windmolens" is bij mij enige verwarring ontstaan. Wellicht kunt e.e.a. voor mij ophelderen.

Op 10 augustus wordt het onderzoek pas afgerond. Heeft de Spits een voorpublicatie ontvangen?

Op de Linkedin pagina van de onderzoekster(2e jaars rechtenstudente?) staat het volgende:

At Amice Advocaten I work on an independent research on 'The European Human Rights Perspective on Wind Turbine Noise Effect on Human’s Health and Well-being.

In hoeverre betreft het hier een onafhankelijk onderzoek en heeft de Spits dit mee laten wegen in haar artikel.

Bij voorbaat dank.
pi_115041743
Strakke aktie, ik ben benieuwd...
pi_115041789
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 augustus 2012 11:15 schreef cynicus het volgende:
Ik verwacht er niet veel van. Maar ik vond het wel een goed voorstel om het te doen.
pi_115043192
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 augustus 2012 11:15 schreef cynicus het volgende:
Ik ook.
Rik: Hey guys, wouldn't it be AMAZING if all this money was real?
Vyvyan: Rik, that is the single most predictable and BORING thing anyone could ever say whilst playing Monopoly.
pi_115043600
Om de strakke actie van stalybridge te aan te vullen heb ik ook een email gestuurd naar de persvoorlichting van de universiteit:

quote:
Geachte mevrouw Jacobs,

In de Spits heb ik hedenochtend vernomen dat onderzoeker Kinanya Pijl, verbonden aan de faculteit rechtsgeleerdheid van de Universiteit Utrecht, een rapport heeft geschreven over de medische gevolgen van windenergie. Het artikel riep bij mij een aantal vragen op en ik zou het zeer op prijs stellen als u de volgende vragen kunt beantwoorden:

- Baseert Spits zich op een persbericht van de UU? Zo ja, zou ik een kopie van het persbericht kunnen ontvangen?
- Is Kinanya Pijl daadwerkelijk als onderzoeker verbonden aan de faculteit rechtsgeleerdheid van de UU?
- Is het onderzoek met medewerking en onder auspiciën van de Universiteit Utrecht tot stand gekomen?
- Staat de faculteit rechtsgeleerdheid achter de gebruikte methodiek?
- Wordt het onderzoek voor peer-review en publicatie aangeboden aan een relevant medisch journaal?

Tot slot, ik zou het zeer waarderen als ik een kopie van het onderzoek zou kunnen ontvangen.

Bij voorbaat dank voor uw antwoorden.

Met vriendelijke groet,
Ik ben benieuwd.
pi_115043851
Haha, Goed dit! Ik ben hier eigenlijk nog meer benieuwd naar. Ik geef het ook meer kans van slagen.
pi_115044434
Dat was snel:
quote:
Geachte heer [edit],

Bedankt voor uw mail.
Het betreft hier niet een officieel onderzoek van de Universiteit Utrecht, maar een stageopdracht van een studente Rechtsgeleerdheid t.b.v een advocatenkantoor. Daarom beschikken we ook niet over meer informatie.Vanuit de UU is dus ook geen persbericht verstuurd en Kinaya is niet als onderzoeker verbonden aan de universiteit. Helaas zijn zowel studente als begeleider vanwege vakantie niet bereikbaar.

Vriendelijke groet,
De vetgedrukte woorden stonden ook vetgedrukt in de email. Ik vermoed dat de persafdeling het druk gehad heeft vanochtend :)

Geen officieel onderzoek van de Universiteit dus maar een stageopdracht voor een belanghebbende klant door een student. Met precies de gewenste conclusie, zoals het een advocaat betaamt. Zij gaat ongetwijfeld een glanzende carriere tegemoet.

Nou dat is dan ook weer opgelost. Helaas zullen we nog vaak verwezen worden naar dit 'onderzoek' door de anti-wind lobby.
pi_115045080
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 augustus 2012 12:19 schreef cynicus het volgende:
Dat was snel:

[..]

De vetgedrukte woorden stonden ook vetgedrukt in de email. Ik vermoed dat de persafdeling het druk gehad heeft vanochtend :)

Geen officieel onderzoek van de Universiteit dus maar een stageopdracht voor een belanghebbende klant door een student. Met precies de gewenste conclusie, zoals het een advocaat betaamt. Zij gaat ongetwijfeld een glanzende carriere tegemoet.

Nou dat is dan ook weer opgelost. Helaas zullen we nog vaak verwezen worden naar dit 'onderzoek' door de anti-wind lobby.
Zolang het onderzoek nergens gepubliceerd is worden we dan alleen maar verwezen naar een vaag krantenbericht.

En ik mag hopen dat de stageopdracht bij deze keihard faalt vanwege totaal onwetenschappelijk aanpak. :D

Stuurt er nog iemand een mailtje naar het advocatenkantoor waar ze stage loopt dan zou je bijna vermoeden dat dit persbericht vanuit daar de wereld in geslingerd is, want de stagaire zelf is op vakantie.
pi_115045186
Fantastisch. Ik vind dat we/men dit veel vaker moeten doen.

Het is meteen ook wel schandalig dat andere kranten het bericht gewoon kopieren. Zeker als je ziet dat jij met een kleine inspanning deze info krijgt.

Netjes dat er zo snel gereageerd wordt door de UU.

Zullen we nog kijken of we deze info in de andere kranten kunnen krijgen? Kijken of die aan Spits bashing gaan doen. LOL
pi_115045413
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 augustus 2012 07:42 schreef Pietverdriet het volgende:
Na de UMTS hoest en de Ve-Tsin migraine waart er een nieuwe kwaal door Nederland

[..]

http://www.telegraaf.nl/b(...)_windenergie___.html

Wat denken jullie, worden de mensen ziek van de molentjes? Of is het Banaanstelleritus veroorzaakt door Kletsika? Persoonlijk word ik kotsmisselijk van gezeur, dus waarom niet van windmolengeluid? Is dit de nieuwe asbest of is het de nieuwe colasmaak?
Whats next? Zwakzinnig door zonnepanelen? Huilbuien door hoosbuien? Of hebben de mensen een terechte klacht en zorgt het zwaar diepe geluid voor echte problemen en moeten we straks ook afscheid nemen van de diepe bastonen van de surroundsystemen van betere kwaliteit?
Ik geloof best dat de ziekte die door de meeste technische ontwikkelingen wordt veroorzaakt hypochondrie is. Maar het idee dat mensen zich aanstellen omdat we het niet zien en horen is minstens zo simplistisch als het idee dat je er wel ziek van moet worden.

Als je iets verzint waarmee je straling of trillingen of wat dan ook de wereld in stuurt dan moet je maar onderzoeken of dat effect heeft en zo ja wat voor effect. Doen alsof het geen effect kan hebben omdat het je niet uitkomt slaat nergens op. Dus de vraag wat wij denken is de verkeerde, de vraag is wat we weten en niet weten.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_115045775
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 augustus 2012 12:38 schreef Weltschmerz het volgende:

Als je iets verzint waarmee je straling of trillingen of wat dan ook de wereld in stuurt dan moet je maar onderzoeken of dat effect heeft en zo ja wat voor effect. Doen alsof het geen effect kan hebben omdat het je niet uitkomt slaat nergens op. Dus de vraag wat wij denken is de verkeerde, de vraag is wat we weten en niet weten.
Zoals piet al aangeeft weten we dat radon nog steeds vrijkomt in woningen en naar alle waarschijnlijkhied 800 doden per jaar veroorzaakt, hetzelfde geldt voor fijnstof in de binnnensteden veroorzaakt door auto´s en vrachtverkeer. Daar doen we allemaal niets aan omdat het zogenaamd teveel zou gaan kosten.

Jij ben als een ware jurist wederom de boel verder aan het opblazen terwijl het zoals hier al aangetoond is het tot nu toe niet meer dan een bericht van de spits was wat tot nu toe nog nergens gefalsificeerd kan worden wat normaliter wel heel normaal zou moeten zijn in de wetenschappelijke wereld.
pi_115046344
quote:
Doodziek zijn van de windmolens

Ze zijn een symbool van schone energie: windmolens. Maar onderzoek van de Universiteit van Utrecht toont aan dat omwonenden er ziek van worden. Een actiegroep in Houten stapt naar het Europese Hof voor de Rechten van de Mens om de bouw van nieuwe molens tegen te houden.

Ze voelen zich wel eens gemarginaliseerd. Weggezet als querulanten die op basis van drogredenen een prachtige schone energievoorziening de nek om willen draaien. Actievoerder Maurice Bakker van de Stichting Gigawiek in Houten vecht met honderden andere gezinnen tegen de komst van drie windmolens van 150 meter hoog. Meer dan een ton gaven hij en zijn medebewoners van de wijk De Hoon 4 uit aan juridische procedures. Tevergeefs.

Maar nu lijkt het kwartje een keer de goede kant op te vallen. Nieuw onderzoek toont aan wat de bewoners in Houten al zo lang roepen: je wordt ziek van windmolens. Dat blijkt althans uit onderzoek van Kinanya Pijl van de faculteit Rechtsgeleerdheid van de Universiteit van Utrecht. Op basis van een uitgebreide literatuurstudie komt ze tot de conclusie dat omwonenden ziek kunnen worden van windenergie. De windturbines, zeker die van de grote modellen, maken lawaai. Mensen die daarbij in de buurt wonen, kunnen daar ziek van worden. Slapeloosheid, concentratieproblemen, angsten, duizeligheid en zelfs depressies; het is slechts een greep uit de gezondheidsklachten waar onderzoeker Pijl op stuitte.

Op 10 augustus rondt Pijl haar rapport af. Het vormt de basis voor een nieuwe, waarschijnlijk laatste procedure die de bewoners in Houten nog kunnen ondernemen tegen de komst van de windmolens. Bakker: „We zijn al tien jaar bezig. In Nederland zijn we zelfs uitgeprocedeerd en hebben we telkens verloren. Maar we hebben nog een kans: dat is bij het Europese Hof voor de Rechten van de Mens.”

Het advocatenkantoor Amice Advocaten, dat ruim honderd gezinnen uit Houten vertegenwoordigt, gebruikt het onderzoek van de Universiteit van Utrecht om een verzoekschrift in te dienen bij het Europese Hof. Onderzoekster Pijl: „In het verzoekschrift staat de klacht centraal dat de Nederlandse wetgeving omtrent de bouw van windmolens in strijd is met het Europese Verdrag van de Rechten van de Mens. Die wetgeving laat namelijk toe dat er nabij huizen windturbines worden gebouwd die tot geluidsoverlast en de daarmee samenhangende mentale en fysieke gezondheidseffecten leidt.”

Er zijn circa honderd windmolenparken die op basis van het nieuwe onderzoek te dicht bij bebouwing zijn geplaatst, schat Fred van Leeuwen van het Nationaal Kritisch Platform Windenergie (NKPW). „De problemen zijn het grootst in de provincies die niet aan de zee liggen. En vooral bewoners van het platteland betalen de prijs. Letterlijk, want een windmolen in de buurt van je huis kan de waarde van je woning zo maar met 30 procent doen dalen. En voor de volksgezondheid is het ook niet goed.”

Internationaal zijn de normen al aangepast om rekening te houden met de gezondheid van omwonenden, stelt Van Leeuwen. Nederland is weliswaar ook strengere voorwaarden gaan hanteren, maar die regels zijn doorkruist door de Crisis- en Herstelwet. Van Leeuwen: „Procedures zijn daardoor verkort, inspraakmogelijkheden ingeperkt. Dat is in het voordeel van overheden en energiebedrijven die goede sier willen maken met de aanleg van windmolenparken.”

De juristen van Amice Advocaten en de omwonenden putten na alle eerdere tegenslagen nieuwe hoop uit het onderzoek van Pijl. Actievoerder Bakker: „Formeel kunnen we de bouw niet meer stoppen; dat is al een gepasseerd station. Maar een uitspraak van het Hof in ons voordeel zou er wel toe kunnen leiden dat de windmolens nooit zullen draaien. En zo’n uitspraak zou ook gevolgen kunnen hebben voor windmolenparken elders in het land.”

De gemeente Houten en Eneco kennen het onderzoek nog niet en wensen dan ook nog niet te reageren. Het is volgens Van Leeuwen een typerende reactie. De overheid en energiebedrijven menen dat ze aan de goede kant van het gelijk staan, zegt het bestuurslid van Nationaal Kritisch Platform Windenergie. „Ach, ik ken zoveel lokale bestuurders die met de borst vooruit lopen omdat ze zo trots zijn op hun project.” De Houtense actievoerder Bakker betreurt dat evenzeer: „Ik heb al aangeboden dat ze mijn dak helemaal vol mogen leggen met zonnepanelen. Want wij zijn heus niet tegen schone energie. Niemand is dat. Maar er zijn zoveel gezondere alternatieven.”
En nog een persbericht uit de spits bron, daarin stelt men duidelijk dat het toch echt "het onderzoek van de Universiteit van Utrecht "is.

Ik ben benieuwd hoe men dat bij spits verzonnen heeft.
  vrijdag 3 augustus 2012 @ 13:35:15 #53
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_115047785
Dus de klagers geven meer dan een ton uit aan juridische procedures, en het advocatenkantoor zet er een stagiair op _O- _O-
  vrijdag 3 augustus 2012 @ 13:39:22 #54
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_115047953
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 augustus 2012 12:19 schreef cynicus het volgende:
Dat was snel:

[..]

Ze is dus eigenlijk genaaid door haar stagebedrijf?
Fijne vrienden die zoiets laten publiceren terwijl je op vakantie bent :X
Wullie bin KOEL © Soneal
  vrijdag 3 augustus 2012 @ 13:43:03 #55
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_115048113
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 augustus 2012 13:35 schreef RemcoDelft het volgende:
Dus de klagers geven meer dan een ton uit aan juridische procedures, en het advocatenkantoor zet er een stagiair op _O- _O-
Ze speelt gewoon Erin Brockovich :Y
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_115048365
quote:
De gemeente Houten en Eneco kennen het onderzoek nog niet en wensen dan ook nog niet te reageren. Het is volgens Van Leeuwen een typerende reactie.
Dit is natuurlijk ook hilarisch, tuurlijk kennen eneco en houten het onderzoek nog niet als het pas 10 augustus gepbliceerd zal worden. :')

En een idd typerende reactie van de heer van leeuwen heel vooringenomen en overtuigd van zijn eigen gelijk. _O-
pi_115048572
Gepubliceerd? Misschien rond ze haar stageopdracht af terwijl ze op vakantie is.

Ik vermoed inmiddels dat die datum alleen genoemd wordt zodat ze niets ter inzage hoeven te laten zien. Volgende week kraait er niemand meer naar.

Waarschijnlijk zal (zoals scepticus al zegt) het 'onderzoek' af en toe voorbij komen als 'bewijs'.
pi_115049231
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 augustus 2012 12:59 schreef Basp1 het volgende:

[..]

En nog een persbericht uit de spits bron, daarin stelt men duidelijk dat het toch echt "het onderzoek van de Universiteit van Utrecht "is.

Ik ben benieuwd hoe men dat bij spits verzonnen heeft.
Denk ik heel slecht als ik vermoed dat het advocatenkantoor, of misschien zelfs het Nationaal Kritisch Platform Windenergie (NKPW) de connectie met de UU wat wilde aandikken om het 'onderzoekje' wat geloofwaardiger te laten overkomen? Een 'onderzoeker' klinkt immers al een stuk geloofwaardiger dan een 'stagair'...
  vrijdag 3 augustus 2012 @ 14:15:54 #59
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_115049316
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 augustus 2012 14:13 schreef cynicus het volgende:

[..]

Denk ik heel slecht als ik vermoed dat het advocatenkantoor, of misschien zelfs het Nationaal Kritisch Platform Windenergie (NKPW) de connectie met de UU wat wilde aandikken om het 'onderzoekje' wat geloofwaardiger te laten overkomen? Een 'onderzoeker' klinkt immers al een stuk geloofwaardiger dan een 'stagair'...
Uiteraard. En dat maakt het zo jammer dat journalisten niet wat kritischer zijn. Maar ja, kritisch zijn verkoopt niet, spraakmakend nieuws wel.
  vrijdag 3 augustus 2012 @ 14:17:56 #60
45206 Pietverdriet
pi_115049395
Heerlijk hoe dit topic een draai krijgt, had ik niet verwacht vanmorgen
pi_115050340
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 augustus 2012 14:17 schreef Pietverdriet het volgende:
Heerlijk hoe dit topic een draai krijgt, had ik niet verwacht vanmorgen
Mooi dat je evengoed geniet van het topic. Want het gaat bijna niet meer over je orginele vraagstelling.

Ik zit ook echt te genieten van de post van synicus (met de mail van de UU).

Dat het nieuws onbetrouwbaar is (kan zijn), wist ik al door o.a. het televisieprogramma Rambam.
Maar dat het ook zo makkelijk te verrifieren is maar niet gebeurd is leuk en/of schokkend.
pi_115053079
De Groene Courant bericht over de berichtgeving:

quote:
Een woordvoerder van de Universiteit van Utrecht benadrukt dat Kinanya Pijl het onderzoek deed voor haar stage bij Amice Advocaten en dat het niet gaat om een onderzoek van de universiteit zelf. [..] De woordvoerder verklaart hierover: "Het is harstikke fout in de krant gekomen. Misschien omdat het komkommertijd is.
Ach, dat het persbericht daar wellicht opzettelijk een beetje vaag over bleef is natuurlijk niet debet aan... O-)

Zij is op vakantie, dus wie heeft dat persbericht de wereld ingeschopt?
  vrijdag 3 augustus 2012 @ 15:44:15 #63
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_115053483
Het zou me al niet eens verbazen als zij hun informatie weer van FOK! hebben...
Wullie bin KOEL © Soneal
  vrijdag 3 augustus 2012 @ 15:44:20 #64
342435 Life2.0
#deadprez4mod
pi_115053488
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 augustus 2012 10:17 schreef RemcoDelft het volgende:

[..]

Sowieso IDIOOT om de Mensenrechten er bij te betrekken! Bij mensenrechtenschending denk je aan massale folteringen door overheden, niet aan "ik hoor iets buiten"! Ga toch weg...
Kunnen we geen numerus fixus instellen voor juristenopleidingen? Nog max. 200 per jaar of zo?
Dat jij het niet snapt maakt het niet meteen omwaar hoor
  vrijdag 3 augustus 2012 @ 15:52:35 #65
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_115053901
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 augustus 2012 15:44 schreef Life2.0 het volgende:

[..]

Dat jij het niet snapt maakt het niet meteen omwaar hoor
Wat wil je dan? Internationaal in het nieuws komen: "Nederland schendt massaal mensenrechten: mensen horen wind"?! _O-
  vrijdag 3 augustus 2012 @ 15:53:32 #66
342435 Life2.0
#deadprez4mod
pi_115053950
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 augustus 2012 15:52 schreef RemcoDelft het volgende:

[..]

Wat wil je dan? Internationaal in het nieuws komen: "Nederland schendt massaal mensenrechten: mensen horen wind"?! _O-
Ik ben niet van het nieuws dus daar heb ik niets over te zeggen
pi_115056504
Een 2e jaars rechtenstudentje dat een literatuuronderzoekje doet naar de medische gevolgen van windturbines. :')
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
pi_115056786
Ik vind dat de woordvoerder van de UU mild reageert. Er wordt hier misbruik gemaakt van een student en de naam van de Universiteit.

Maar de vraag blijft: door wie?
pi_115057531
Ik verbaas me over dat er zo heftig gereageerd wordt op windturbines die vlak bij de snelweg komen te staan, die snelweg produceert zowieso dag en nacht veel meer lawaai.

De turbines zijn gepland aan de Veerwagenweg: http://osm.org/go/0EvdxVH3
pi_115057866
Overigens gebeurt het op meer plekken dat windturbines stilgezet worden als een geluidsmodel aangeeft dat de geluidsdruk boven een bepaald niveau uitkomt. Zulke situaties kunnen voorkomen in windstille nachten waarbij aan de grond geen wind is maar op nacelle hoogte (100 m) wel een stevige wind waait. Dit soort situaties zijn overigens vrij zeldzaam en kosten de turbine operator weinig maar verlaagd de overlasturen aanzienlijk.
pi_115058587
Ook uit de Groene Courant (eerder stukje) een bericht over het hoe en waarom van de rechtsgang:

quote:
Volgens de bewoners blijkt uit onderzoek dat windturbines stille trillingen in het geluid veroorzaken die schadelijk kunnen zijn. Zij eisen daarom dat er binnen een straal van 2 kilometer om de huizen geen windmolens komen.

In het de verklaring voor de rechten van de mens staat dat iedereen het recht heeft vrij en onbelemmerd te wonen. De windmolens storen de bewoners hierin, zo vindt Gigawiek, die naar verluidt 200 huishoudens vertegenwoordigd. Wanneer een uitspraak kan worden verwacht is niet duidelijk.
Stille trillingen in het geluid? Hmmkay.

Als de rechter ze hierin gelijk geeft dan kan de overheid zijn borst natmaken want de A27 loopt op 300 meter van de bebouwde kom van Houten en de A10 loopt op minder dan 100 meter van de bebouwde kom van Amsterdam en zo zijn er nog ontelbare plekken waar het 'vrij en onbelemmerd' wonen onmogelijk is door geluidsoverlast.

Maar ik snap ook wel dat het advocatenkantoor de bewoners 'hoop' geeft op succes, dat zorgt voor een mooie constante toestroom van kapitaal en natuurlijk prestige onder de collega's.
  vrijdag 3 augustus 2012 @ 17:05:33 #72
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_115058928
quote:
In het de verklaring voor de rechten van de mens staat dat iedereen het recht heeft vrij en onbelemmerd te wonen.
Dan kan de hele woningvoorraad in Nederland wel gesloopt worden! Allemaal vrijstaande huizen bouwen met 2 km eromheen niets anders! Wordt het wel rustig in Nederland...
Ik hoor hier buren, dieren, vogels, spoorwegovergangen, bussen, auto's, brommers, fietsbellen, kinderen, etc. etc.! Je moet maar op het idee komen dat dat allemaal in strijd is met mensenrechten |:(
pi_115059317
Hoogste tijd om echte alternatieve, echte groene energie aan te boren, geothermische energie en getijdenkracht en blauwe energie, zodat al deze problemen de wereld uitgeholpen worden.
Maar daar hoef je als burger voorlopig niet op te rekenen, want voorlopig alleen maar nog meer machtspolitiek.
pi_115059319
Jij moet wel heeeeel ziek zijn ondertussen met al die stille trillingen in het geluid om je heen >:)
pi_115059364
Blauwe energie, klinkt spannend :?
pi_115059970
Oud persbericht van Gigawiek
quote:
Persbericht
Van : Stichting Gigawiek
Betreft : Rechtszaak Europees Hof (EHRM) i.v.m. windturbines
Datum : 17 juni 2012
-------------------------------------------- START PERSBERICHT -----------------------------------------
Windturbines schaden Europese rechten burgers.
Dat is de conclusie van het verzoekschrift dat 100 Houtenaren deze week bij het Europees Hof voor
de Rechten van de Mens neerlegde. Zij verzoeken het Europees Hof om windturbines binnen 2
kilometer van woningen te verbieden, hetgeen grote gevolgen zou hebben voor windturbines in
Nederland. Veel bestaande windturbines zouden dan stilgezet moeten worden.
Onderzoek van de Universiteit Utrecht naar de schending van artikel 8 EVRM, het recht op een
ongestoord privéleven, toont aan dat deze zaak een grote kans van slagen heeft. Nederland is één
van de weinige landen waarin grote windturbines, zoals de 150 meter hoge turbines die
energiebedrijf Eneco in Houten wil gaan plaatsen, op relatief korte afstand van woningen mogen
worden geplaatst. In steeds meer landen komen overheidsinstanties tot de schrikbarende conclusie
dat windturbines oorzaak zijn van ernstige gezondheidsklachten bij mensen. In veel Europese landen
geldt voor grote windturbines een minimum afstand van 1,5 kilometer of meer. In het Verenigd
Koninkrijk is wetgeving in de maak waarbij windturbines van 150 meter of hoger op een afstand van
3 kilometer geplaatst dienen te worden. In Frankrijk concludeerde overheidsorgaan Académie
Nationale de Médecine in 2006 al dat windturbines de gezondheid ernstig schaden, sinds 2007 geldt
in Frankrijk 1,5 kilometer als minimum afstand.
Het Nationaal Kritisch Platform Windenergie (NKPW) is blij met het voorbeeld van de Houtenaren.
Het NKPW ondersteunt en adviseert meer dan 10.000 Nederlanders omtrent de nadelen van
plaatsing van windturbines nabij gebouwen. Zij voorspelt dat vele groeperingen het voorbeeld van de
Houtenaren zullen volgen, waarbij Urk als eerste zal volgen. In Urk vechten de gemeente en burgers
samen tegen de plannen van Eneco.
De Stichting Gigawiek, woordvoerder namens de Houtenaren heeft het Europees Hof gevraagd
tevens te verklaren dat de aan Eneco afgegeven vergunning, strijdig is met internationale verdragen
waaronder de Aarhus Conventie. In die conventie wordt burgerparticipatie als belangrijke
voorwaarde genoemd, in Houten is bijna 92% van de inwoners tegen de komst van de geplande
windturbines, in Urk is dat bijna 100%
De uitspraak van Het Europees Hof wordt daags voor de gemeenteraadsverkiezingen van 2014
verwacht.
------------------------------------------ EINDE PERSBERICHT -------------------------------------------
perbericht gigawiek

Uit onderzoek UU

quote:
Ontwikkeling windturbines
Uit het onderzoek blijkt een groot draagvlak te zijn voor de ontwikkeling van duurzame energie
(83,37%) in het algemeen evenals de ontwikkeling hiervan binnen het grondgebied van de gemeente
(70,08%).
Indien voor de keuze gesteld, geeft 85,95% van de ondervraagden aan de realisatie van windenergie
op zee te prefereren.
Onderzocht is onder welke voorwaarden Houtenaren deze voorzieningen zouden willen realiseren,
opvallend daarbij is dat 91,49% aangeeft geen voorstander te zijn van de plaatsing van windturbines
nabij woonhuizen. Ondervraagden duiden sterk aan dat de minimale afstand tot woonhuizen 1.500
meter dient te zijn(18,55%), danwel 1.000 meter (56,31%) maar als ‘bare minimum’ 500-1.000 meter
(23,42%). De overige 1,72% geeft aan plaatsing binnen 500 meter van een woonhuis geen probleem
te vinden.
In de huidige planopzet bevinden zich binnen een straal van 500 meter woningen, waaruit de
conclusie volgt dat hiervoor geen draagvlak onder de gemeten populatie is (1,72% draagvlak tegen
98,28% afwijzing).
Onderzoek UU naar wenselijkheid windmolens i.o.v. Gigawiek

Verrassend de inwoners zijn wel voor windenergie, alleen niet in hun achtertuin.
pi_115060009
Nauwe banden tussen stichting Gigawiek en Universiteit van utrecht?
  vrijdag 3 augustus 2012 @ 17:35:09 #78
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_115060042
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 augustus 2012 17:16 schreef cynicus het volgende:
Blauwe energie, klinkt spannend :?
Energie uit het potentiaalverschil tussen zoet en zout water. Mogelijk enkele gigawatts in Nederland. Klein detail: daarvoor zal je al het rivierwater door installaties naar zee moeten laten stromen, en daarvoor zal je ook iets moeten verbeteren aan betaalbaarheid en beschikbaarheid van membranen. En nog heel veel praktische problemen moeten oplossen.
Theoretisch heel leuk, praktisch nog niet bruikbaar. Neemt niet weg dat de overheid daar best wat meer geld in zou mogen pompen voor onderzoek/ontwikkeling.
pi_115060131
Een jurist die epidemiologisch onderzoek doet :')
pi_115060342
Gigawiek gaat ook 10 miljoen eisen voor de planschade.

Gek genoeg wordt gezondheidschade niet meegenomen in de berekening.

Die bestaat uit:

quote:
In het onderhavige geval is er sprake van indirecte schade bestaande uit:
- Uitzicht (bij de woningen die aan de rand gebouwd zijn)
- Geluidhinder\verlichting
- Veiligheid
- Schaduwwerking en lichtschittering
- Invloed op t.v.ontvangst, telecommunicatie
- Invloed op flora en fauna
- Aantasting situeringwaarde
bron
pi_115060409
In het persbericht van Gigawiek worden weer bekende fabeltjes kritiekloos nageaapt;
quote:
In Frankrijk concludeerde overheidsorgaan Académie
Nationale de Médecine in 2006 al dat windturbines de gezondheid ernstig schaden, sinds 2007 geldt
in Frankrijk 1,5 kilometer als minimum afstand.
Als ik me niet vergis is iemand die toevallig lid is van de ANM een een rapportje schrijft met zijn mening niet hetzelfde als een officieel statement van een Nationale Medische Academie. Ik kan het mis hebben hoor...

Het lijkt erop dat de anti-wind boys nogal wat moeite hebben om rapporten te vinden van echte authoriteiten die hun standpunten vertolken. Wat ik in het artikel van vandaag zie en ook weer met het aanhalen van het zogenaamde ANM rapport dat er nogal slordig met affiliaties omgegaan wordt.
pi_115060431
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 augustus 2012 17:43 schreef stalybridge het volgende:
Gigawiek gaat ook 10 miljoen eisen voor de planschade.

Gek genoeg wordt gezondheidschade niet meegenomen in de berekening.

Die bestaat uit:

[..]

bron
Logisch. Elk middel om het doel te bereiken is een valide middel, aldus de lobbyisten.
pi_115060951
Ik heb zomaar het vermoeden dat we hier met de verspreider van het persbericht en de opdrachtgever van de stageopdracht te maken hebben.

Het zal mij ook niet verbazen als de op de website van Gigawiek genoemde buitenlandse onderzoeken ook terug te vinden zijn in de stageopdracht.
pi_115060974
Gigawiek is zeker 'flexibel' (ahum) in hun interpretatie.

Ik heb het rapport van de Franse medische academie gevonden.

Conclusie (Google translate)
quote:
De werkgroep bijeengeroepen voor dit doel heeft bestudeerd, onder terughoudendheid gewekt door het installeren van windturbines, die betreffende de gezondheid van de mens.

Hij is van mening:
• de productie van infrageluid van windturbines is in hun directe omgeving, goed geanalyseerd en zeer matig: het is veilig voor de mens;
• er is geen bewezen risico's van visuele strobe roterende turbinebladen;
• dat de risico's van het trauma in verband met de installatie, bediening en demontage van deze apparaten zijn ontworpen en op de hoogte door de huidige regelgeving voor industriële sites, die van toepassing is op deze fase van de installatie en sloopwerkzaamheden wind achterhaald.

Hij merkt op:
• de reële risico's van de werking van windturbines zijn gekoppeld aan een mogelijke chronische akoestisch trauma, die zich in pathofysiologische parameters zijn goed bekend, en waarvan het effect is direct afhankelijk van de afstand tussen de wind plekken om te wonen , of werken in omliggende gemeenten.

Hij merkt
• dat de huidige regelgeving met betrekking tot de gevolgen voor de gezondheid van geluid veroorzaakt door deze apparaten, zijn niet begrepen:
• of industriële aard,
• geen van de grote onregelmatigheid van geluidssignalen die door deze machines;
• technologische vooruitgang in de simulatie en het opnemen van lange-termijn-geruchten effecten.

• noch dat installateurs van windturbines, noch de overheid noch de verenigingen hebben statistieken waaruit blijkt dat voor elke windturbine (of wind boerderij), private of publieke, de afstand tussen elk apparaat van de Woningwet dichtstbijzijnde;
Het advies van de commissie is: omdat lange termijn invloeden van het geproduceerde geluid nog niet bekend genoeg zijn wordt geadviseerd om voorzichtigheidshalve turbines van >2.5MW op 1,5 km en verder te plaatsen.

De Academie zegt: menselijke gezondheid loopt geen risico. Gigawiek zegt: de Academie zegt dat turbines ernstige schade toebrengen.

De turbines die bij Houten geplaatst worden zijn 2 MW, dat de Academie een advies gaf voor turbines groter dan 2.5 MW is Gigawiek even 'vergeten' erbij te vermelden.

Leugenaars zijn het en maar weinig mensen die de leugens zullen herkennen. Zodoende kun je wel op 92% komen (als het al zo is).

Edit: Dit soort lobbyclubs werken dus op een heel simpel principe. Je voed de bewoners met allerlei leugens, halve waarheden, boemanverhalen en andere zaken (zoals hierboven is aangetoond). Vervolgens doe je daarna een peiling van het draagvlak. Heel verrassend is het draagvlak erg laag en vervolgens kun je aanspraak maken op een verdrag dat zegt: als het draagvlak er niet is mag je het plan niet uitvoeren.

Wow, just wow.

[ Bericht 2% gewijzigd door cynicus op 03-08-2012 18:15:25 ]
pi_115061564
Ja heel verrassend.

ik denk dat de meeste draagvlakonderzoeken negatief uitvallen voor degene die iets willen veranderen. Mensen houden graag vast aan datgene dat ze kennen.

Hier niet helemaal van toepassing maar het doet me denken aan de uitspraak.

De meeste mensen blijven liever ongelukkig, dan het risico te lopen gelukkig te worden.

ps cynicus bedankt voor je inbreng vond het leuk om het zo een beetje uit te diepen.
pi_115062056
Je komt ook wel tot zo'n hoog percentage met de volgende onderzoeksvraag. Uit het onderzoek eerder door mij gepost.

quote:
Bent u voorstander van windturbines nabij woonhuizen?
Ik vind het eigenlijk vreemd dat ze niet 99.9% scoren. Nabij klinkt nogal dichtbij.
  Overall beste user 2022 vrijdag 3 augustus 2012 @ 18:54:48 #87
3928 Ulx
you aint no punk you punk
pi_115062808
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 augustus 2012 08:38 schreef RemcoDelft het volgende:

[..]

Wie betaalt het als het misgaat?

• De eigenaar? Ik denk niet dat de opruimkosten en/of schadevergoeding voor de getroffenen door NUON kan worden gelapt? Die toko is gelijk failliet en jammer dan.

• De Verzekering? Ik denk dat de prijs van stroom erg omhoog gaat als je je moet WA-verzekeren voor een bedragje als 40 miljard euro.

• De hardwerkende Nederlandse Belastingbetaler?
I hate to advocate drugs, alcohol, violence, or insanity to anyone, but they've always worked for me.
  Overall beste user 2022 vrijdag 3 augustus 2012 @ 18:55:48 #88
3928 Ulx
you aint no punk you punk
pi_115062844
Ontopic: Whatever.
I hate to advocate drugs, alcohol, violence, or insanity to anyone, but they've always worked for me.
pi_115063238
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 augustus 2012 18:21 schreef stalybridge het volgende:
ps cynicus bedankt voor je inbreng vond het leuk om het zo een beetje uit te diepen.
Ja, het boeit mij wel zulke verkenningstochten en leuk om te zien hoe anderen daarin samen kunnen werken om de waarheid boven tafel te krijgen. Hoe verder je komt hoe dieper de beerput wordt in dit geval. Heb je nog wat gehoord van Spits?
pi_115063458
Niets gehoord van de Spits! zoals verwacht.

Ik heb ook nog het AD een melding gestuurd dat er een fout stond in hun artikel. Ook niets van gehoord.
  vrijdag 3 augustus 2012 @ 19:59:51 #91
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_115065308
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 augustus 2012 19:12 schreef stalybridge het volgende:
Niets gehoord van de Spits! zoals verwacht.

Ik heb ook nog het AD een melding gestuurd dat er een fout stond in hun artikel. Ook niets van gehoord.
Stuur ze eens sensatienieuws, kijken of je dan wel antwoord krijgt...
pi_115077831
Ik moet vooral aan Don Quichot denken als ik dit topic lees.
pi_115081594
:') wat een gelul man weer van die mensen, ze willen zeker geld zien.
  zaterdag 4 augustus 2012 @ 01:13:23 #94
300435 Eyjafjallajoekull
Broertje van Katlaah
pi_115082159
Echt schijtziek wordt je ervan (en nee niet van die windmolens :') ) Men wil geen kolencentrale, men wil geen kernenergie, men wil geen windmolens op zee, men wil geen windmolens op dijken, en nu wil men uberhaupt geen windmolens in de buurt. Maar intussen hebben we wel gigantische hoeveelheden energie nodig....
Opgeblazen gevoel of winderigheid? Zo opgelost met Rennie!
  zaterdag 4 augustus 2012 @ 05:14:08 #95
266264 Drinky
L'amour et la violence
pi_115085955
Ik reed wel eens langs een windmolenpark op de motor, kreeg toen last van hevige migraine. Nadat ik het voorbij was gereden was het weer weg. Zou toeval kunnen zijn maar denk het niet
I just warped whoop whoop!
Op dinsdag 27 juli 2010 04:05 schreef Righteous het volgende:
Drinky is een baas
  zaterdag 4 augustus 2012 @ 09:31:30 #96
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_115087019
quote:
2s.gif Op zaterdag 4 augustus 2012 01:13 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
Echt schijtziek wordt je ervan (en nee niet van die windmolens :') ) Men wil geen kolencentrale, men wil geen kernenergie, men wil geen windmolens op zee, men wil geen windmolens op dijken, en nu wil men uberhaupt geen windmolens in de buurt. Maar intussen hebben we wel gigantische hoeveelheden energie nodig....
Eigenlijk zouden al die jankerds direct moeten worden afgesloten! Je wilt geen *vul-maar-in-wat-voor-energie*? Stekker er uit! Fijn in het donker zitten.
Net als die mensen die wel een auto willen hebben maar geen snelweg in de buurt. Het moet maar eens afgelopen zijn met dat NIMBY-geklaag.
pi_115087021
Ik vind dat we de spoorwegen geheel op de windmolens moeten aansluiten dan zijn we rap van die dingen verlost.
Minister Cramer: "Milieuvervuiling mag zolang je maar betaalt."
Minister Cramer: "Mensheid in 2100 grotendeels verdwenen."
Minister Cramer: "In 2050 40% van alle dier- en plantensoorten uitgestorven."
pi_115087143
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 augustus 2012 08:35 schreef fruityloop het volgende:

[..]

In dat kader is het fijn om te weten dat het opgenomen zendvermogen van de gemiddelde GSM al jaren aan het dalen is, oa dankzij de nieuwere GSM technieken. *O*

Een olieplatform wekt geen energie op, het haalt grondstoffen naar boven die eindig zijn.
pi_115087147
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 augustus 2012 09:31 schreef RemcoDelft het volgende:

[..]

Eigenlijk zouden al die jankerds direct moeten worden afgesloten! Je wilt geen *vul-maar-in-wat-voor-energie*? Stekker er uit! Fijn in het donker zitten.
Net als die mensen die wel een auto willen hebben maar geen snelweg in de buurt. Het moet maar eens afgelopen zijn met dat NIMBY-geklaag.
Beste Remco,

Naarmate de jaren op FOK! vorderen reageer je steeds zuurder.
pi_115087208
quote:
2s.gif Op zaterdag 4 augustus 2012 01:13 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
Bij het dorp waar ik woon kwam er 2 jaar geleden ook iemand aan de deur om handtekeningen te verzamelen tegen het nieuw te plaatsen windmolenpark.
Hij ging er in zijn verhaal al vanuit dat ik tegen was en ik hoefde alleen nog maar even te tekenen.

Van mij zetten ze er 100 neer.

Het park is er overigens niet gekomen... Het nieuwe college van gedeputeerde staten heeft het onderwerp taboe verklaard...
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')