abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_115045775
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 augustus 2012 12:38 schreef Weltschmerz het volgende:

Als je iets verzint waarmee je straling of trillingen of wat dan ook de wereld in stuurt dan moet je maar onderzoeken of dat effect heeft en zo ja wat voor effect. Doen alsof het geen effect kan hebben omdat het je niet uitkomt slaat nergens op. Dus de vraag wat wij denken is de verkeerde, de vraag is wat we weten en niet weten.
Zoals piet al aangeeft weten we dat radon nog steeds vrijkomt in woningen en naar alle waarschijnlijkhied 800 doden per jaar veroorzaakt, hetzelfde geldt voor fijnstof in de binnnensteden veroorzaakt door auto´s en vrachtverkeer. Daar doen we allemaal niets aan omdat het zogenaamd teveel zou gaan kosten.

Jij ben als een ware jurist wederom de boel verder aan het opblazen terwijl het zoals hier al aangetoond is het tot nu toe niet meer dan een bericht van de spits was wat tot nu toe nog nergens gefalsificeerd kan worden wat normaliter wel heel normaal zou moeten zijn in de wetenschappelijke wereld.
pi_115046344
quote:
Doodziek zijn van de windmolens

Ze zijn een symbool van schone energie: windmolens. Maar onderzoek van de Universiteit van Utrecht toont aan dat omwonenden er ziek van worden. Een actiegroep in Houten stapt naar het Europese Hof voor de Rechten van de Mens om de bouw van nieuwe molens tegen te houden.

Ze voelen zich wel eens gemarginaliseerd. Weggezet als querulanten die op basis van drogredenen een prachtige schone energievoorziening de nek om willen draaien. Actievoerder Maurice Bakker van de Stichting Gigawiek in Houten vecht met honderden andere gezinnen tegen de komst van drie windmolens van 150 meter hoog. Meer dan een ton gaven hij en zijn medebewoners van de wijk De Hoon 4 uit aan juridische procedures. Tevergeefs.

Maar nu lijkt het kwartje een keer de goede kant op te vallen. Nieuw onderzoek toont aan wat de bewoners in Houten al zo lang roepen: je wordt ziek van windmolens. Dat blijkt althans uit onderzoek van Kinanya Pijl van de faculteit Rechtsgeleerdheid van de Universiteit van Utrecht. Op basis van een uitgebreide literatuurstudie komt ze tot de conclusie dat omwonenden ziek kunnen worden van windenergie. De windturbines, zeker die van de grote modellen, maken lawaai. Mensen die daarbij in de buurt wonen, kunnen daar ziek van worden. Slapeloosheid, concentratieproblemen, angsten, duizeligheid en zelfs depressies; het is slechts een greep uit de gezondheidsklachten waar onderzoeker Pijl op stuitte.

Op 10 augustus rondt Pijl haar rapport af. Het vormt de basis voor een nieuwe, waarschijnlijk laatste procedure die de bewoners in Houten nog kunnen ondernemen tegen de komst van de windmolens. Bakker: „We zijn al tien jaar bezig. In Nederland zijn we zelfs uitgeprocedeerd en hebben we telkens verloren. Maar we hebben nog een kans: dat is bij het Europese Hof voor de Rechten van de Mens.”

Het advocatenkantoor Amice Advocaten, dat ruim honderd gezinnen uit Houten vertegenwoordigt, gebruikt het onderzoek van de Universiteit van Utrecht om een verzoekschrift in te dienen bij het Europese Hof. Onderzoekster Pijl: „In het verzoekschrift staat de klacht centraal dat de Nederlandse wetgeving omtrent de bouw van windmolens in strijd is met het Europese Verdrag van de Rechten van de Mens. Die wetgeving laat namelijk toe dat er nabij huizen windturbines worden gebouwd die tot geluidsoverlast en de daarmee samenhangende mentale en fysieke gezondheidseffecten leidt.”

Er zijn circa honderd windmolenparken die op basis van het nieuwe onderzoek te dicht bij bebouwing zijn geplaatst, schat Fred van Leeuwen van het Nationaal Kritisch Platform Windenergie (NKPW). „De problemen zijn het grootst in de provincies die niet aan de zee liggen. En vooral bewoners van het platteland betalen de prijs. Letterlijk, want een windmolen in de buurt van je huis kan de waarde van je woning zo maar met 30 procent doen dalen. En voor de volksgezondheid is het ook niet goed.”

Internationaal zijn de normen al aangepast om rekening te houden met de gezondheid van omwonenden, stelt Van Leeuwen. Nederland is weliswaar ook strengere voorwaarden gaan hanteren, maar die regels zijn doorkruist door de Crisis- en Herstelwet. Van Leeuwen: „Procedures zijn daardoor verkort, inspraakmogelijkheden ingeperkt. Dat is in het voordeel van overheden en energiebedrijven die goede sier willen maken met de aanleg van windmolenparken.”

De juristen van Amice Advocaten en de omwonenden putten na alle eerdere tegenslagen nieuwe hoop uit het onderzoek van Pijl. Actievoerder Bakker: „Formeel kunnen we de bouw niet meer stoppen; dat is al een gepasseerd station. Maar een uitspraak van het Hof in ons voordeel zou er wel toe kunnen leiden dat de windmolens nooit zullen draaien. En zo’n uitspraak zou ook gevolgen kunnen hebben voor windmolenparken elders in het land.”

De gemeente Houten en Eneco kennen het onderzoek nog niet en wensen dan ook nog niet te reageren. Het is volgens Van Leeuwen een typerende reactie. De overheid en energiebedrijven menen dat ze aan de goede kant van het gelijk staan, zegt het bestuurslid van Nationaal Kritisch Platform Windenergie. „Ach, ik ken zoveel lokale bestuurders die met de borst vooruit lopen omdat ze zo trots zijn op hun project.” De Houtense actievoerder Bakker betreurt dat evenzeer: „Ik heb al aangeboden dat ze mijn dak helemaal vol mogen leggen met zonnepanelen. Want wij zijn heus niet tegen schone energie. Niemand is dat. Maar er zijn zoveel gezondere alternatieven.”
En nog een persbericht uit de spits bron, daarin stelt men duidelijk dat het toch echt "het onderzoek van de Universiteit van Utrecht "is.

Ik ben benieuwd hoe men dat bij spits verzonnen heeft.
  vrijdag 3 augustus 2012 @ 13:35:15 #53
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_115047785
Dus de klagers geven meer dan een ton uit aan juridische procedures, en het advocatenkantoor zet er een stagiair op _O- _O-
censuur :O
  vrijdag 3 augustus 2012 @ 13:39:22 #54
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_115047953
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 augustus 2012 12:19 schreef cynicus het volgende:
Dat was snel:

[..]

De vetgedrukte woorden stonden ook vetgedrukt in de email. Ik vermoed dat de persafdeling het druk gehad heeft vanochtend :)

Geen officieel onderzoek van de Universiteit dus maar een stageopdracht voor een belanghebbende klant door een student. Met precies de gewenste conclusie, zoals het een advocaat betaamt. Zij gaat ongetwijfeld een glanzende carriere tegemoet.

Nou dat is dan ook weer opgelost. Helaas zullen we nog vaak verwezen worden naar dit 'onderzoek' door de anti-wind lobby.
Ze is dus eigenlijk genaaid door haar stagebedrijf?
Fijne vrienden die zoiets laten publiceren terwijl je op vakantie bent :X
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  vrijdag 3 augustus 2012 @ 13:43:03 #55
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_115048113
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 augustus 2012 13:35 schreef RemcoDelft het volgende:
Dus de klagers geven meer dan een ton uit aan juridische procedures, en het advocatenkantoor zet er een stagiair op _O- _O-
Ze speelt gewoon Erin Brockovich :Y
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_115048365
quote:
De gemeente Houten en Eneco kennen het onderzoek nog niet en wensen dan ook nog niet te reageren. Het is volgens Van Leeuwen een typerende reactie.
Dit is natuurlijk ook hilarisch, tuurlijk kennen eneco en houten het onderzoek nog niet als het pas 10 augustus gepbliceerd zal worden. :')

En een idd typerende reactie van de heer van leeuwen heel vooringenomen en overtuigd van zijn eigen gelijk. _O-
pi_115048572
Gepubliceerd? Misschien rond ze haar stageopdracht af terwijl ze op vakantie is.

Ik vermoed inmiddels dat die datum alleen genoemd wordt zodat ze niets ter inzage hoeven te laten zien. Volgende week kraait er niemand meer naar.

Waarschijnlijk zal (zoals scepticus al zegt) het 'onderzoek' af en toe voorbij komen als 'bewijs'.
pi_115049231
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 augustus 2012 12:59 schreef Basp1 het volgende:

[..]

En nog een persbericht uit de spits bron, daarin stelt men duidelijk dat het toch echt "het onderzoek van de Universiteit van Utrecht "is.

Ik ben benieuwd hoe men dat bij spits verzonnen heeft.
Denk ik heel slecht als ik vermoed dat het advocatenkantoor, of misschien zelfs het Nationaal Kritisch Platform Windenergie (NKPW) de connectie met de UU wat wilde aandikken om het 'onderzoekje' wat geloofwaardiger te laten overkomen? Een 'onderzoeker' klinkt immers al een stuk geloofwaardiger dan een 'stagair'...
  vrijdag 3 augustus 2012 @ 14:15:54 #59
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_115049316
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 augustus 2012 14:13 schreef cynicus het volgende:

[..]

Denk ik heel slecht als ik vermoed dat het advocatenkantoor, of misschien zelfs het Nationaal Kritisch Platform Windenergie (NKPW) de connectie met de UU wat wilde aandikken om het 'onderzoekje' wat geloofwaardiger te laten overkomen? Een 'onderzoeker' klinkt immers al een stuk geloofwaardiger dan een 'stagair'...
Uiteraard. En dat maakt het zo jammer dat journalisten niet wat kritischer zijn. Maar ja, kritisch zijn verkoopt niet, spraakmakend nieuws wel.
  vrijdag 3 augustus 2012 @ 14:17:56 #60
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_115049395
Heerlijk hoe dit topic een draai krijgt, had ik niet verwacht vanmorgen
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_115050340
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 augustus 2012 14:17 schreef Pietverdriet het volgende:
Heerlijk hoe dit topic een draai krijgt, had ik niet verwacht vanmorgen
Mooi dat je evengoed geniet van het topic. Want het gaat bijna niet meer over je orginele vraagstelling.

Ik zit ook echt te genieten van de post van synicus (met de mail van de UU).

Dat het nieuws onbetrouwbaar is (kan zijn), wist ik al door o.a. het televisieprogramma Rambam.
Maar dat het ook zo makkelijk te verrifieren is maar niet gebeurd is leuk en/of schokkend.
pi_115053079
De Groene Courant bericht over de berichtgeving:

quote:
Een woordvoerder van de Universiteit van Utrecht benadrukt dat Kinanya Pijl het onderzoek deed voor haar stage bij Amice Advocaten en dat het niet gaat om een onderzoek van de universiteit zelf. [..] De woordvoerder verklaart hierover: "Het is harstikke fout in de krant gekomen. Misschien omdat het komkommertijd is.
Ach, dat het persbericht daar wellicht opzettelijk een beetje vaag over bleef is natuurlijk niet debet aan... O-)

Zij is op vakantie, dus wie heeft dat persbericht de wereld ingeschopt?
  vrijdag 3 augustus 2012 @ 15:44:15 #63
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_115053483
Het zou me al niet eens verbazen als zij hun informatie weer van FOK! hebben...
Wullie bin KOEL © Soneal
  vrijdag 3 augustus 2012 @ 15:44:20 #64
342435 Life2.0
#deadprez4mod
pi_115053488
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 augustus 2012 10:17 schreef RemcoDelft het volgende:

[..]

Sowieso IDIOOT om de Mensenrechten er bij te betrekken! Bij mensenrechtenschending denk je aan massale folteringen door overheden, niet aan "ik hoor iets buiten"! Ga toch weg...
Kunnen we geen numerus fixus instellen voor juristenopleidingen? Nog max. 200 per jaar of zo?
Dat jij het niet snapt maakt het niet meteen omwaar hoor
  vrijdag 3 augustus 2012 @ 15:52:35 #65
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_115053901
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 augustus 2012 15:44 schreef Life2.0 het volgende:

[..]

Dat jij het niet snapt maakt het niet meteen omwaar hoor
Wat wil je dan? Internationaal in het nieuws komen: "Nederland schendt massaal mensenrechten: mensen horen wind"?! _O-
  vrijdag 3 augustus 2012 @ 15:53:32 #66
342435 Life2.0
#deadprez4mod
pi_115053950
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 augustus 2012 15:52 schreef RemcoDelft het volgende:

[..]

Wat wil je dan? Internationaal in het nieuws komen: "Nederland schendt massaal mensenrechten: mensen horen wind"?! _O-
Ik ben niet van het nieuws dus daar heb ik niets over te zeggen
pi_115056504
Een 2e jaars rechtenstudentje dat een literatuuronderzoekje doet naar de medische gevolgen van windturbines. :')
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
pi_115056786
Ik vind dat de woordvoerder van de UU mild reageert. Er wordt hier misbruik gemaakt van een student en de naam van de Universiteit.

Maar de vraag blijft: door wie?
pi_115057531
Ik verbaas me over dat er zo heftig gereageerd wordt op windturbines die vlak bij de snelweg komen te staan, die snelweg produceert zowieso dag en nacht veel meer lawaai.

De turbines zijn gepland aan de Veerwagenweg: http://osm.org/go/0EvdxVH3
pi_115057866
Overigens gebeurt het op meer plekken dat windturbines stilgezet worden als een geluidsmodel aangeeft dat de geluidsdruk boven een bepaald niveau uitkomt. Zulke situaties kunnen voorkomen in windstille nachten waarbij aan de grond geen wind is maar op nacelle hoogte (100 m) wel een stevige wind waait. Dit soort situaties zijn overigens vrij zeldzaam en kosten de turbine operator weinig maar verlaagd de overlasturen aanzienlijk.
pi_115058587
Ook uit de Groene Courant (eerder stukje) een bericht over het hoe en waarom van de rechtsgang:

quote:
Volgens de bewoners blijkt uit onderzoek dat windturbines stille trillingen in het geluid veroorzaken die schadelijk kunnen zijn. Zij eisen daarom dat er binnen een straal van 2 kilometer om de huizen geen windmolens komen.

In het de verklaring voor de rechten van de mens staat dat iedereen het recht heeft vrij en onbelemmerd te wonen. De windmolens storen de bewoners hierin, zo vindt Gigawiek, die naar verluidt 200 huishoudens vertegenwoordigd. Wanneer een uitspraak kan worden verwacht is niet duidelijk.
Stille trillingen in het geluid? Hmmkay.

Als de rechter ze hierin gelijk geeft dan kan de overheid zijn borst natmaken want de A27 loopt op 300 meter van de bebouwde kom van Houten en de A10 loopt op minder dan 100 meter van de bebouwde kom van Amsterdam en zo zijn er nog ontelbare plekken waar het 'vrij en onbelemmerd' wonen onmogelijk is door geluidsoverlast.

Maar ik snap ook wel dat het advocatenkantoor de bewoners 'hoop' geeft op succes, dat zorgt voor een mooie constante toestroom van kapitaal en natuurlijk prestige onder de collega's.
  vrijdag 3 augustus 2012 @ 17:05:33 #72
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_115058928
quote:
In het de verklaring voor de rechten van de mens staat dat iedereen het recht heeft vrij en onbelemmerd te wonen.
Dan kan de hele woningvoorraad in Nederland wel gesloopt worden! Allemaal vrijstaande huizen bouwen met 2 km eromheen niets anders! Wordt het wel rustig in Nederland...
Ik hoor hier buren, dieren, vogels, spoorwegovergangen, bussen, auto's, brommers, fietsbellen, kinderen, etc. etc.! Je moet maar op het idee komen dat dat allemaal in strijd is met mensenrechten |:(
pi_115059317
Hoogste tijd om echte alternatieve, echte groene energie aan te boren, geothermische energie en getijdenkracht en blauwe energie, zodat al deze problemen de wereld uitgeholpen worden.
Maar daar hoef je als burger voorlopig niet op te rekenen, want voorlopig alleen maar nog meer machtspolitiek.
pi_115059319
Jij moet wel heeeeel ziek zijn ondertussen met al die stille trillingen in het geluid om je heen >:)
pi_115059364
Blauwe energie, klinkt spannend :?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')