Oftewel ze stoten ruim 3 en bijna 7 keer zoveel fijnstof en NOx uit als moderne auto's. Ik zou zeggen: schrap alle belastingvoordelen, dan is het snel genoeg gedaan met het dagelijks gebruik van oude auto's. Voer van mijn part een extra heffing motorrijtuigenbelasting in voor oude voertuigen, net zoals vervuilende nieuwe auto's ook meer betalen.quote:De oldtimers waren vorig jaar verantwoordelijk voor 5 procent van alle uitstoot van fijnstof door personenwagens. Van de uitstoot van stikstofoxiden is 10 procent afkomstig van oldtimers, terwijl maar 1,5 procent van alle gereden kilometers wordt afgelegd door oude auto's.
En waar gaat ons afval dan heen?quote:Op woensdag 1 augustus 2012 14:10 schreef TheSalesman het volgende:
De verouderde dieselbussen in Utrecht worden v.a. eind 2013 allemaal vervangen, als ik het me goed herinner.
quote:''We halen dus met belastingvoordelen het afval van andere landen binnen en verpesten daarmee de lucht in onze steden'', reageert Milieudefensie
Ik wou dat ik tijd had om ook zo'n dingetje te restaureren en te rijden, ik vind ze zo leuk.quote:Op woensdag 1 augustus 2012 14:12 schreef silenthill het volgende:
Ik had een Suzuki GX 100 Sc de luxe.
1 liter blokje. Om laten bouwen op LPG.
Weet niets meer van de getallen bij de uitstoot bij de APK, maar melde dat het wel heel erg laag was.![]()
Gewoon iets van wegenbelasting laten betalen is mijn idee. En op de imports, extra toeslag.
Even hierop terugkomende, dorpen/steden zijn veelal rondom stations ontstaan omdat de trein vroeger het enige vervoermiddel was waarmee je lange afstanden kon reizen. Nieuwe stations worden soms wel buiten het centrum/de dorpskern aangelegd, maar dat heeft uiteraard ook nadelen (wordt vaker met de auto/bus naartoe gereden, of zelfs minder vaak van gebruik gemaakt omdat men dan verder moet fietsen/lopen/met de bus naar de bestemming moet gaan).quote:Op woensdag 1 augustus 2012 14:09 schreef RemcoDelft het volgende:
Bouw dat station dan niet in het centrum!
Ehhh hoe oud denk jij dat Utrecht is? En hoe oud denk jij dat "de trein" is? Dorpen/steden zijn van oudsher ontstaan rond water.quote:Op woensdag 1 augustus 2012 14:15 schreef TheSalesman het volgende:
Even hierop terugkomende, dorpen/steden zijn veelal rondom stations ontstaan omdat de trein vroeger het enige vervoermiddel was waarmee je lange afstanden kon reizen. Nieuwe stations worden soms wel buiten het centrum/de dorpskern aangelegd, maar dat heeft uiteraard ook nadelen (wordt vaker met de auto/bus naartoe gereden, of zelfs minder vaak van gebruik gemaakt omdat men dan verder moet fietsen/lopen/met de bus naar de bestemming moet gaan).
Ik rijd zelf een bezineauto die in 1991 is gebouwd dus ik ben niet objectief, maar dat is uiteindeiljk niemand.quote:Volgens het plan moeten dieselwagens ouder dan acht jaar en benzinewagens ouder dan twaalf jaar voor 2015 uit de stad verdwijnen.
Ja, die bestonden langer, maar voor zover ik weet waren stations wel een aardige stimulans voor verdere groei eromheen. En ze in het midden aanleggen is nu eenmaal praktisch (kan iedereen er makkelijk naartoe lopen/fietsen).quote:Op woensdag 1 augustus 2012 14:22 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Ehhh hoe oud denk jij dat Utrecht is? En hoe oud denk jij dat "de trein" is? Dorpen/steden zijn van oudsher ontstaan rond water.
Goed punt, en milieudefensie gaat hier (uiteraard) volledig aan voorbij!quote:Op woensdag 1 augustus 2012 14:26 schreef Frank_NL het volgende:
Alle auto's die wij niet meer gebruiken maar nog niet op zijn, worden geexporteerd naar het buitenland.
Prima, maar schaf dan die stadsbussen af. Die vervangen geen auto's, maar inderdaad vervangen ze lopen en fietsen.quote:Op woensdag 1 augustus 2012 14:27 schreef TheSalesman het volgende:
Ja, die bestonden langer, maar voor zover ik weet waren stations wel een aardige stimulans voor verdere groei eromheen. En ze in het midden aanleggen is nu eenmaal praktisch (kan iedereen er makkelijk naartoe lopen/fietsen).
Of een klassieker kenteken of seizoens kenteken zoals bv. in Duitsland.quote:Op woensdag 1 augustus 2012 14:18 schreef Andyy het volgende:
Gewoon wegenbelastingvrij houden tot een bepaalde kilometers per jaar, meten bij de APK. Zo blijven liefhebbers buiten schot en moeten al die stinkmercedessen toch betalen. En dan een extra hoog tarief ofzo.
In Overvecht kom je bijzonder veel van die stinkmercedessen tegen, veelal turken zitten erin. Maar als ik dat zeg ben ik weer racistisch bezigquote:Op woensdag 1 augustus 2012 14:22 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Ehhh hoe oud denk jij dat Utrecht is? En hoe oud denk jij dat "de trein" is? Dorpen/steden zijn van oudsher ontstaan rond water.
quote:Op woensdag 1 augustus 2012 16:00 schreef Elfletterig het volgende:
Mensen rijden zulke auto's omdat ze belastingvrij zijn. Hoog tijd om dat te veranderen. Start vanaf 2014 met het heffen van (reguliere) motorrijtuigenbelasting op die auto's. En zet het geld dat daarmee wordt verdiend in om energiezuinige rijders te belonen, door gedeeltelijke of volledige belastingvrijstelling.
En nu graag een inhoudelijke reactie. Dit is een forum, geen kleuterschool. Wat is er tegen op mijn voorstel? Wat is erop tegen om op dergelijke voertuigen belasting te hebben? Andere mensen betalen ook belasting over hun auto.quote:
Daarom is het beter auto's helemaal te weren waar dat nodig is (bv. binnenstad steden waar ze nu meestal ook maar weinig te zoeken hebben).quote:Op woensdag 1 augustus 2012 17:14 schreef Frank_NL het volgende:
Verder blijf ik erbij dat auto's weren uit de binnenstad ouder dan 12 jaar een heel slechte keuze is omdat moderne auto's dan eenmaal nog niet zijn afgeschreven. Het is en blijft een maatregel die vooral de autoindustrie wel zal gevallen, en het stimuleert de nodeloze export van auto's met ditto onnodige kilometers.
Kun je beter beginnen met mensen te weren. Minder overbevolking = minder verkeer = minder irritatie zoals mensen die zeiken over auto's/uitstootquote:Op woensdag 1 augustus 2012 17:34 schreef TheSalesman het volgende:
[..]
Daarom is het beter auto's helemaal te weren waar dat nodig is (bv. binnenstad steden waar ze nu meestal ook maar weinig te zoeken hebben).
^^ Dat. Elk gebouw dat wordt afgeschreven in de binnenstad zou vervangen moeten worden door een nieuw gebouw buiten de stad. Meer ruimte, minder opproppen van mensen.quote:Op woensdag 1 augustus 2012 17:41 schreef r8v2 het volgende:
[..]
Kun je beter beginnen met mensen te weren. Minder overbevolking = minder verkeer = minder irritatie zoals mensen die zeiken over auto's/uitstoot.
Dat werkt niet want dan moeten mensen weer verder reizen (namelijk naar de stad waar ze dan niet meer in wonen). Bovendien zijn steden bijzonder efficiënt in velerlei opzichten. Het is juist urbanisatie dat bevordert moet worden. Mensen in de stad hebben veel minder auto's. Het zijn vooral diegenen van buiten de stad die het nodig vinden om met de auto (binnen)steden op te zoeken of met 130 langs de steden te scheuren.quote:Op woensdag 1 augustus 2012 17:54 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
^^ Dat. Elk gebouw dat wordt afgeschreven in de binnenstad zou vervangen moeten worden door een nieuw gebouw buiten de stad. Meer ruimte, minder opproppen van mensen.
Dat inderdaad.quote:Op woensdag 1 augustus 2012 14:14 schreef mvdejong het volgende:
Beahlve dat het natuurlijk niets met vervuiling te maken heeft, maar alles met de Staat die weer gefrustreerd is dat een regeling die de Staat geld kost ook daadwerkelijk gebruikt wordt.
Kortom, de leaserijders. Ik ken weinig mensen die een hybride kopen.quote:Op woensdag 1 augustus 2012 16:00 schreef Elfletterig het volgende:
Mensen rijden zulke auto's omdat ze belastingvrij zijn. Hoog tijd om dat te veranderen. Start vanaf 2014 met het heffen van (reguliere) motorrijtuigenbelasting op die auto's. En zet het geld dat daarmee wordt verdiend in om energiezuinige rijders te belonen, door gedeeltelijke of volledige belastingvrijstelling.
- Dat het aantal weinig is, maakt de vervuiling per auto niet minder. En het is ook geen reden om ze geen belasting te laten betalenquote:Op woensdag 1 augustus 2012 17:11 schreef r8v2 het volgende:
Wat al dertig keer aangedragen is:
- Aandeel oldtimers op totaal auto's is te verwaarlozen
- Aandeel oldtimers op totaal vrachtauto's is zelfs te verwaarlozen en die produceren sowieso veel meer CO2
- Oldtimers hebben zowel in NL als in het buitenland al minstens 25 jaar wegenbelasting opgeleverd en dat geld zien we niet eens terug in onze infrastructuur
- Meeste rijden op LPG, dat schoner is dan benzine/diesel
- Aandeel CO2 van verkeer op totale productie door mensheid is 1%
Dus elke maatregel is alleen maar om de staatkas te spekken.
Het is ten eerste geen subsidie. Ten tweede was het voor oude classic cars zeg maar. Voor degene die er bijna niet mee reden. Die heel af en toe even een rondje deden.quote:Op woensdag 1 augustus 2012 14:09 schreef RemcoDelft het volgende:
De huidige belastingvrijstelling voor oldtimers is bedoeld om de hobby van sommige mensen te subsidieren. Sowieso zie ik geen reden waarom een hobby dergelijke vrijstellingen zou moeten krijgen.
Ik vind dat als je wegenbelasting betaald dat je ook overal mag parkeren. Nog meer gezever van je?quote:Milieuzones daarentegen vind ik een slecht idee, en met name symboolpolitiek. Elk voertuig dat op de weg mag rijden, zou gewoon overal moeten mogen rijden.
Ah, blijkbaar wel dus. Als je dat station buiten het centrum bouwt zitten die bussen vol als ze naar buiten de stad rijden ipv naar binnen de stad.quote:En wat Utrecht betreft: als je daar in de binnenstad iets ruikt zijn het DIESELBUSSEN, vaak met hele oude (en zware) motoren, die massaal vervuilen in het hart van de stad. En waarom? Om mensen vanuit het station in het centrum naar buiten het centrum te brengen... Bouw dat station dan niet in het centrum!
Je moest eens weten hoeveel oldtimerclubs e.d. er zijn. Het is vaak meer dan 'oh, ik vind dat wel een leuke auto' of 'fijn, een belastingvrij barrel'.quote:Op woensdag 1 augustus 2012 20:42 schreef Elfletterig het volgende:
- Vrachtauto's hebben een maatschappelijke functie die oldtimers meestal niet hebben, namelijk ervoor zorgen dat producten in winkels terechtkomen.
Omdat ik 2 auto's heb. 1 Voor dagelijks gebruik, waar gewoon belasting over wordt betaald en 1 'oldtimer (1982er)' voor de hobby. Waar ik nu mee aan het opknappen ben. Als die klaar is zal er weinig mee gereden worden, iig geen woon-werk verkeer. Ik betaal dus al wegen belasting en kan maar er 1 auto tegelijk rijden. Waarom dan wel 2 belasten?quote:Op woensdag 1 augustus 2012 20:42 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
- Klopt dat het aandeel nihil is. Klopt dat het is bedoeld om de staatskas te spekken. Maar er blijft geen enkel argument overeind waarom gewone auto's wél belasting moeten betalen en oldtimers niet.
Omdat andere mensen met twee auto's ook over beide auto's belasting betalen? Of je er veel of weinig mee rijdt, is geen criterium. Een auto is een auto en belasting is belasting.quote:Op donderdag 2 augustus 2012 15:15 schreef BroesWillems het volgende:
Omdat ik 2 auto's heb. 1 Voor dagelijks gebruik, waar gewoon belasting over wordt betaald en 1 'oldtimer (1982er)' voor de hobby. Waar ik nu mee aan het opknappen ben. Als die klaar is zal er weinig mee gereden worden, iig geen woon-werk verkeer. Ik betaal dus al wegen belasting en kan maar er 1 auto tegelijk rijden. Waarom dan wel 2 belasten?
ow dan kan ik nog 2ton rijden perjaarquote:Op woensdag 1 augustus 2012 14:18 schreef Andyy het volgende:
Gewoon wegenbelastingvrij houden tot een bepaalde kilometers per jaar, meten bij de APK. Zo blijven liefhebbers buiten schot en moeten al die stinkmercedessen toch betalen. En dan een extra hoog tarief ofzo.
dit jaar al 26 volgend jaar 27 en zo verder tot 30 jaarquote:Op donderdag 2 augustus 2012 16:15 schreef r8v2 het volgende:
Omdat ze al 25 jaar wegenbelasting hebben opgebracht. Lijkt me wel genoeg.
en wat denk je van een jaarbeurs? hoe komen mensen nu daar?quote:Op woensdag 1 augustus 2012 21:31 schreef monsterd. het volgende:
Als auto's van 12 jaar en ouder geweerd worden, hoe moet men dan aan goedkope/beginnersauto's komen ?Gelijk 3500 + dokken voor een eerste auto.. Idioot
technisch niet haalbaarquote:Op woensdag 1 augustus 2012 21:20 schreef TheSalesman het volgende:
Is kilometerheffing, geldend voor ALLE auto's (evt. met wat tariefverschillen afhankelijk van milieuvriendelijkheid), niet de meest logische oplossing hier? Dan hoeven de mensen die een oldtimer enkel gebruiken als 'hobby' nog steeds niet veel te betalen, maar wel diegenen die in een 25 jaar oude 'kutbak' (om dhr. Muisarm te citeren) rondrijden.
Mee eens.quote:Op donderdag 2 augustus 2012 15:20 schreef Elfletterig het volgende:
...
Voor de goede orde: wat mij betreft wordt de wegenbelasting volledig afgeschaft en wordt de accijns op brandstof verhoogd. Dan krijg je automatisch dat het gebruik wordt belast, in plaats van het bezit. En onzuinige, vervuilende auto's hebben daar automatisch meer last van.
...
Als we alle sociale en zorgvoorzieningen afschaffen kunnen we zelfs helemaal gratis rijdenquote:Op donderdag 2 augustus 2012 17:25 schreef Hyperdude het volgende:
[..]
Mee eens.
Alleen hoef je de accijns helemaal niet verlagen als je bv. de bijstandsuitkeringen verlaagt/afschaft.
En wat denk je van vliegtuigen?quote:Op donderdag 2 augustus 2012 18:42 schreef AdoraBelle het volgende:
Wat een tunnelvisie weer. Alsof men niet verder kijkt dan hun neus lang is bij dat planbureau.
Zoals al eerder gezegd in dit topic is het percentage oldtimers dat nog rijdt gewoon verwaarloosbaar.
Pak dan gewoon de scheepvaart aan die nog lekker op stookolie vaart en maar van alles in de tank gooit.
Die zijn mogelijk nog erger, want die mogen iedere keer hun brandstof lozen boven de Noordzee als ze nog te vol zitten en willen landen.quote:Op donderdag 2 augustus 2012 18:58 schreef Kentekenplaat het volgende:
[..]
En wat denk je van vliegtuigen?
quote:Op donderdag 2 augustus 2012 18:42 schreef AdoraBelle het volgende:
Zoals al eerder gezegd in dit topic is het percentage oldtimers dat nog rijdt gewoon verwaarloosbaar.
quote:De oldtimers waren vorig jaar verantwoordelijk voor 5 procent van alle uitstoot van fijnstof door personenwagens. Van de uitstoot van stikstofoxiden is 10 procent afkomstig van oldtimers, terwijl maar 1,5 procent van alle gereden kilometers wordt afgelegd door oude auto's.
Die vaart niet in het centrum van steden. Dat is het hele punt. Je mag met je oude kutbak ook gewoon rondrijden. Maar niet in het centrum.quote:Pak dan gewoon de scheepvaart aan die nog lekker op stookolie vaart en maar van alles in de tank gooit.
Daarnaast lost het oldtimer-"probleem" zich vanzelf op.quote:Op donderdag 2 augustus 2012 21:01 schreef 2cv het volgende:
5% van de uitstoot van personenwagens is een percentage van een percentage. Vervang je die 'vervuilende' auto's dan gaat dat percentage van dat percentage omlaag, maar het wordt geen 0. Oftewel; een druppel op een gloeiende plaat waarmee je veel oldtimer-liefhebbers pest en de auto-industrie helpt.
En naast auto's zijn er ook nog brommers/scooters in de stad (die walmende tweetakt-dingen). En in Amsterdam varen er ook nog een paar rondvaartboten door de de grachten (het centrum) die ook vanalles uitbraken.
Als ik me niet vergis is het doortellen inmiddels weer hervat, met natuurlijk een paar jaar achterstand vanwege de tijd waarin de oldtimerregeling geschrapt was. Maar een auto uit 1987 (en daarna verder) wordt straks dus ook belastingvrij, en volgens mij gebeurt dat voor 2017 al.quote:Op donderdag 2 augustus 2012 21:03 schreef MaGNeT het volgende:
- auto's moeten straks al 30 jaar zijn voor ze belastingvrij zijn
Klopt.quote:Op donderdag 2 augustus 2012 21:05 schreef Kriegel het volgende:
[..]
Als ik me niet vergis is het doortellen inmiddels weer hervat, met natuurlijk een paar jaar achterstand vanwege de tijd waarin de oldtimerregeling geschrapt was. Maar een auto uit 1987 (en daarna verder) wordt straks dus ook belastingvrij, en volgens mij gebeurt dat voor 2017 al.
Ofwel, een auto uit 1990 zal pas in 2020 belastingvrij zijn, ééntje uit 1992 in 2022, etc.quote:In gebruik name tot en met 1986 blijft na 25 jaar volledig belastingvrij
■een 87-er wordt na 26 jaar belastingvrij
■een 88-er wordt na 27 jaar belastingvrij
■een 89-er wordt na 28 jaar belastingvrij
■een 90-er wordt na 29 jaar belastingvrij
■na 1990 belastingvrijstelling vanaf 30 jaar
Valt mee.quote:Op donderdag 2 augustus 2012 21:13 schreef Kriegel het volgende:
Ah, oké. Aparte constructie, klinkt nogal verwarrend.
ik moet nog tot 2013 wachte voordat mijn sunny belasting vrij word (die is uit 2jan 1987)quote:Op donderdag 2 augustus 2012 21:05 schreef Kriegel het volgende:
[..]
Als ik me niet vergis is het doortellen inmiddels weer hervat, met natuurlijk een paar jaar achterstand vanwege de tijd waarin de oldtimerregeling geschrapt was. Maar een auto uit 1987 (en daarna verder) wordt straks dus ook belastingvrij, en volgens mij gebeurt dat voor 2017 al.
duitsland is het ook 30 jaar.quote:Op donderdag 2 augustus 2012 21:18 schreef Kriegel het volgende:
Nu ik het even beter bekijk valt het qua logica inderdaad wel mee.
Hooguit vind ik het wel vreemd dat de grens nu wordt opgerekt naar 30 jaar, aangezien auto's gemiddeld ongeveer vanaf 1990 een behoorlijk stuk minder vervuilend begonnen te worden. Verplichte katalysatoren, vaker roetfilters, de gebruikelijke ontwikkeling van schonere techniek, enzovoort.
Je zou verwachten dat zoiets juist beloond hoort te worden, dus waarom juist op dat punt de leeftijdsgrens verhogen? Nou ja, het is nog altijd beter dan géén vrijstelling...
Kilometerheffing bestaat al lang. Noemen we in de volksmond ook wel accijns op benzine en diesel. Meest eerlijke wat er is, iedereen wordt perfect naar verbruik belast. Schaf alles af, verhoog dat een beetje zodat inkomstenverschil ongeveer 0 is en alles is opgelost zonder nieuwe dure verzinsels.quote:Op woensdag 1 augustus 2012 21:20 schreef TheSalesman het volgende:
Is kilometerheffing, geldend voor ALLE auto's (evt. met wat tariefverschillen afhankelijk van milieuvriendelijkheid), niet de meest logische oplossing hier? Dan hoeven de mensen die een oldtimer enkel gebruiken als 'hobby' nog steeds niet veel te betalen, maar wel diegenen die in een 25 jaar oude 'kutbak' (om dhr. Muisarm te citeren) rondrijden.
Hoe naief!quote:Op vrijdag 3 augustus 2012 00:43 schreef Panthera. het volgende:
[..]
Kilometerheffing bestaat al lang. Noemen we in de volksmond ook wel accijns op benzine en diesel. Meest eerlijke wat er is, iedereen wordt perfect naar verbruik belast. Schaf alles af, verhoog dat een beetje zodat inkomstenverschil ongeveer 0 is en alles is opgelost zonder nieuwe dure verzinsels.
Nee, dat weet ik ook, maar een voorstel waarbij de overheid minder inkomsten genereert komt er natuurlijk helemaal nooit...quote:Op vrijdag 3 augustus 2012 08:27 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Hoe naief!
De kilometerheffing heeft blijkbaar een enorm draagvlak voor veel hogere brandstofprijzen gecreeerd... Wat je daarbij vergeet is dat er al torenhoge belastingen op brandstof zitten, en dat de overheid daar nu al nooit genoeg aan heeft.
en het spoorweg museum met hun kool en diesel locs? zelfs het centraal station gebruikt nog HELE oude dieselsquote:Op vrijdag 3 augustus 2012 00:17 schreef BlackFrancis het volgende:
Let wel op, iedereen die afgunstig loopt te gniffelen dat die old-timer bezitters gepakt worden, als het milieuzone stelsel eenmaal staat is het uitbreiden ervan een kleine stap!
Ik vind het in ieder geval een kortzichtig plan, pure symboolpolitiek.
Zouden de vogeltjes hun adem even inhouden als ik om moet rijden, of hoe werkt dat eigenlijk ;-)
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |