abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_114945889
Las net het stuk op NU.NL

Ik rij zelf nu geen echte oldtimers meer.
Heb nu wel een VW Corrado uit 1991 en daar mag ik dan ook de stad straks niet meer in als dit door wordt gevoerd. :'(

Ze mogen best wel wat tegen die import diesel tankers gaan doen. Vooral al die bakken uit Duitsland.
Maar een originele Nederlandse oldtimer op benzine, of liever nog op gas ( Dat is echt verwaarloosbaar slecht voor het milieu :P )

Wat vinden jullie hiervan?

'Oldtimer weren uit bebouwde kom tegen extra vervuiling'

DEN HAAG - Het aantal personenauto’s van 25 jaar en ouder, de zogenoemde oldtimers, neemt toe. Omdat ze extra vervuilend zijn, zouden ze uit de bebouwde kom moeten worden geweerd.

Foto: NU.nl/Gino Press Dat blijkt uit onderzoek van het Planbureau voor de Leefomgeving (PBL) in opdracht van het ministerie van Infrastructuur en Milieu.

De uitstoot kan in 2015 lager uitvallen als er landelijk een milieuzone wordt ingesteld waarmee alle oldtimers uit de bebouwde kom worden geweerd, suggereert het bureau. Deze zones moeten wel substantieel groter zijn dan de huidige milieuzones voor vrachtwagens.

.Het ministerie vermoedde al dat er de laatste jaren veel oldtimers worden geïmporteerd vanwege de belastingvoordelen en dat ze toch vaak een gewoon gebruiksartikel zijn.

Meer uitstoot

Doordat de 25-plussers onder de benzineauto’s geen geregelde driewegkatalysator hebben, stoten zij per gereden kilometer veel meer stikstofoxiden uit dan nieuwe auto’s. De geïmporteerde oldtimer-dieselauto’s hebben ook een zeer hoge uitstoot van fijn stof.

De oldtimers waren vorig jaar verantwoordelijk voor 5 procent van alle uitstoot van fijnstof door personenwagens. Van de uitstoot van stikstofoxiden is 10 procent afkomstig van oldtimers, terwijl maar 1,5 procent van alle gereden kilometers wordt afgelegd door oude auto's.

In 2015 zou het gaan om respectievelijk 5 en 15 procent. De stijging in de uitstoot van stikstofoxiden komt omdat de rest van het wagenpark steeds schoner wordt door Europese regelgeving.

De import van oldtimers beperken is niet mogelijk. Evenmin kan bij belastingvrijstelling onderscheid worden gemaakt tussen voertuigen die vanaf het begin in Nederland zijn geregistreerd en voertuigen die eerst in een ander land van de Europese Unie of de Europese Economische Ruimte geregistreerd stonden.

''We halen dus met belastingvoordelen het afval van andere landen binnen en verpesten daarmee de lucht in onze steden'', reageert Milieudefensie, dat vindt dat het belastingvoordeel moet worden aangepakt. Volgens de organisatie is het bovendien de hoogste tijd om milieuzones niet alleen voor vrachtwagens maar ook voor vervuilende personenauto's te laten gelden.

Atsma

Staatssecretaris van Milieu Joop Atsma (CDA) pleitte eerder al voor de invoering van dergelijke milieuzones. De bewindsman liet toen ook weten dat in de omringende landen oude auto's al langer worden geweerd uit de binnenstad.

Ook onder meer Utrecht wil oude auto's gaan weren. Volgens het plan moeten dieselwagens ouder dan acht jaar en benzinewagens ouder dan twaalf jaar voor 2015 uit de stad verdwijnen.
En vooral de onlangs uit het buitenland gehaalde oldtimers rijden relatief veel kilometers, waarschijnlijk niet alleen voor de lol van de liefhebbers van oude auto's, maar gewoon voor dagelijks gebruik door de bezitters.

Door: ANP/Novum
pi_114946334
Prima, hoe minder auto's in de bebouwde kom hoe beter. Te beginnen met de meest vervuilende.
  woensdag 1 augustus 2012 @ 14:09:23 #3
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_114946441
De huidige belastingvrijstelling voor oldtimers is bedoeld om de hobby van sommige mensen te subsidieren. Sowieso zie ik geen reden waarom een hobby dergelijke vrijstellingen zou moeten krijgen.

quote:
De oldtimers waren vorig jaar verantwoordelijk voor 5 procent van alle uitstoot van fijnstof door personenwagens. Van de uitstoot van stikstofoxiden is 10 procent afkomstig van oldtimers, terwijl maar 1,5 procent van alle gereden kilometers wordt afgelegd door oude auto's.
Oftewel ze stoten ruim 3 en bijna 7 keer zoveel fijnstof en NOx uit als moderne auto's. Ik zou zeggen: schrap alle belastingvoordelen, dan is het snel genoeg gedaan met het dagelijks gebruik van oude auto's. Voer van mijn part een extra heffing motorrijtuigenbelasting in voor oude voertuigen, net zoals vervuilende nieuwe auto's ook meer betalen.

Milieuzones daarentegen vind ik een slecht idee, en met name symboolpolitiek. Elk voertuig dat op de weg mag rijden, zou gewoon overal moeten mogen rijden.
En wat Utrecht betreft: als je daar in de binnenstad iets ruikt zijn het DIESELBUSSEN, vaak met hele oude (en zware) motoren, die massaal vervuilen in het hart van de stad. En waarom? Om mensen vanuit het station in het centrum naar buiten het centrum te brengen... Bouw dat station dan niet in het centrum!
censuur :O
pi_114946482
De verouderde dieselbussen in Utrecht worden v.a. eind 2013 allemaal vervangen, als ik het me goed herinner.
  woensdag 1 augustus 2012 @ 14:11:19 #5
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_114946545
quote:
0s.gif Op woensdag 1 augustus 2012 14:10 schreef TheSalesman het volgende:
De verouderde dieselbussen in Utrecht worden v.a. eind 2013 allemaal vervangen, als ik het me goed herinner.
En waar gaat ons afval dan heen?
quote:
''We halen dus met belastingvoordelen het afval van andere landen binnen en verpesten daarmee de lucht in onze steden'', reageert Milieudefensie
pi_114946611
Ik had een Suzuki GX 100 Sc de luxe.

1 liter blokje. Om laten bouwen op LPG.

Weet niets meer van de getallen bij de uitstoot bij de APK, maar melde dat het wel heel erg laag was. :)

Gewoon iets van wegenbelasting laten betalen is mijn idee. En op de imports, extra toeslag.
  woensdag 1 augustus 2012 @ 14:14:24 #7
8252 mvdejong
Home is where the cat is.
pi_114946681
Beahlve dat het natuurlijk niets met vervuiling te maken heeft, maar alles met de Staat die weer gefrustreerd is dat een regeling die de Staat geld kost ook daadwerkelijk gebruikt wordt.
Sam the American Eagle : You, sir, are a demented, sick, degenerate, barbaric, naughty freako!
Alice Cooper : Why, thank you!
Sam the American Eagle : Freakos: One. Civilization: Zero.
  woensdag 1 augustus 2012 @ 14:14:58 #8
8252 mvdejong
Home is where the cat is.
pi_114946708
quote:
0s.gif Op woensdag 1 augustus 2012 14:12 schreef silenthill het volgende:
Ik had een Suzuki GX 100 Sc de luxe.

1 liter blokje. Om laten bouwen op LPG.

Weet niets meer van de getallen bij de uitstoot bij de APK, maar melde dat het wel heel erg laag was. :)

Gewoon iets van wegenbelasting laten betalen is mijn idee. En op de imports, extra toeslag.
Ik wou dat ik tijd had om ook zo'n dingetje te restaureren en te rijden, ik vind ze zo leuk.
Sam the American Eagle : You, sir, are a demented, sick, degenerate, barbaric, naughty freako!
Alice Cooper : Why, thank you!
Sam the American Eagle : Freakos: One. Civilization: Zero.
pi_114946759
quote:
0s.gif Op woensdag 1 augustus 2012 14:09 schreef RemcoDelft het volgende:
Bouw dat station dan niet in het centrum!
Even hierop terugkomende, dorpen/steden zijn veelal rondom stations ontstaan omdat de trein vroeger het enige vervoermiddel was waarmee je lange afstanden kon reizen. Nieuwe stations worden soms wel buiten het centrum/de dorpskern aangelegd, maar dat heeft uiteraard ook nadelen (wordt vaker met de auto/bus naartoe gereden, of zelfs minder vaak van gebruik gemaakt omdat men dan verder moet fietsen/lopen/met de bus naar de bestemming moet gaan).

Wat er met die oude Utrechtse stadsbussen gaat gebeuren weet ik niet.
  FOK!fotograaf woensdag 1 augustus 2012 @ 14:18:44 #10
145146 Andyy
pi_114946913
Gewoon wegenbelastingvrij houden tot een bepaalde kilometers per jaar, meten bij de APK. Zo blijven liefhebbers buiten schot en moeten al die stinkmercedessen toch betalen. En dan een extra hoog tarief ofzo.
pi_114947017
Grote onzin om auto's uit steden te weren op deze manier.
Als je nou geen geld hebt voor zo'n belastingvrije Citroen DS mag je de stad straks niet meer in.
pi_114947115
Goed plan, en het liefst helemaal van de openbare weg. En schaf dan ook gelijk die subsidies maar af, die worden tegenwoordig alleen maar misbruikt door armoedzaaiers met hun stinkmercedes uit 1980 waar ik spontaan ter plekke longkanker van krijg als ik die troep inadem :')
Voor wat foto's, kijk hier
  woensdag 1 augustus 2012 @ 14:22:41 #13
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_114947122
quote:
0s.gif Op woensdag 1 augustus 2012 14:15 schreef TheSalesman het volgende:
Even hierop terugkomende, dorpen/steden zijn veelal rondom stations ontstaan omdat de trein vroeger het enige vervoermiddel was waarmee je lange afstanden kon reizen. Nieuwe stations worden soms wel buiten het centrum/de dorpskern aangelegd, maar dat heeft uiteraard ook nadelen (wordt vaker met de auto/bus naartoe gereden, of zelfs minder vaak van gebruik gemaakt omdat men dan verder moet fietsen/lopen/met de bus naar de bestemming moet gaan).
Ehhh hoe oud denk jij dat Utrecht is? En hoe oud denk jij dat "de trein" is? Dorpen/steden zijn van oudsher ontstaan rond water.
pi_114947332
quote:
Volgens het plan moeten dieselwagens ouder dan acht jaar en benzinewagens ouder dan twaalf jaar voor 2015 uit de stad verdwijnen.
Ik rijd zelf een bezineauto die in 1991 is gebouwd dus ik ben niet objectief, maar dat is uiteindeiljk niemand.

Moderne auto's kunnen vaak al 250 000 km mee, een afstand die in 12 jaar meestal niet wordt gehaald.

Alle auto's die wij niet meer gebruiken maar nog niet op zijn, worden geexporteerd naar het buitenland.

Populaire exportbestemmingen zijn Spanje, Tsjechie en Polen. Vanuit die landen vindt gedeeltelijk verdere export plaats naar bijvoorbeeld de Baltische landen en Oekraine.

Het transport van deze auto's betekent vaak meer dan 1000 onnodige kilometers rijden naar de nieuwe eigenaar. Immers, deze auto's kunnen in eigen land ook nog heel veel jaren mee. En wie lang in dezelfde auto rijdt kent deze ook beter. Ook dat is gunstiger voor het milieu.

Moderne auto's van twaalf jaar zijn helemaal niet oud.

Dit soort maatregelen zijn in mijn ogen vooral goed voor de autoindustrie.
pi_114947352
quote:
0s.gif Op woensdag 1 augustus 2012 14:22 schreef RemcoDelft het volgende:

[..]

Ehhh hoe oud denk jij dat Utrecht is? En hoe oud denk jij dat "de trein" is? Dorpen/steden zijn van oudsher ontstaan rond water.
Ja, die bestonden langer, maar voor zover ik weet waren stations wel een aardige stimulans voor verdere groei eromheen. En ze in het midden aanleggen is nu eenmaal praktisch (kan iedereen er makkelijk naartoe lopen/fietsen).
pi_114947397

[ Bericht 100% gewijzigd door Frank_NL op 01-08-2012 14:28:46 ]
  woensdag 1 augustus 2012 @ 14:31:12 #17
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_114947588
quote:
0s.gif Op woensdag 1 augustus 2012 14:26 schreef Frank_NL het volgende:
Alle auto's die wij niet meer gebruiken maar nog niet op zijn, worden geexporteerd naar het buitenland.
Goed punt, en milieudefensie gaat hier (uiteraard) volledig aan voorbij!
Een 8 jaar oude Mercedes diesel kost een klein vermogen aan motorrijtuigenbelasting: die worden dus geexporteerd. Pas als-ie meer dan 25 jaar oud is, en de belasting hier niet meer geldt, komt diezelfde (bij wijze van spreke) auto weer terug.

quote:
0s.gif Op woensdag 1 augustus 2012 14:27 schreef TheSalesman het volgende:
Ja, die bestonden langer, maar voor zover ik weet waren stations wel een aardige stimulans voor verdere groei eromheen. En ze in het midden aanleggen is nu eenmaal praktisch (kan iedereen er makkelijk naartoe lopen/fietsen).
Prima, maar schaf dan die stadsbussen af. Die vervangen geen auto's, maar inderdaad vervangen ze lopen en fietsen.
  woensdag 1 augustus 2012 @ 14:41:07 #18
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_114948104
quote:
6s.gif Op woensdag 1 augustus 2012 14:18 schreef Andyy het volgende:
Gewoon wegenbelastingvrij houden tot een bepaalde kilometers per jaar, meten bij de APK. Zo blijven liefhebbers buiten schot en moeten al die stinkmercedessen toch betalen. En dan een extra hoog tarief ofzo.
Of een klassieker kenteken of seizoens kenteken zoals bv. in Duitsland.
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
pi_114948115
Hebben ze ooit nagedacht hoeveel uitstoot er vrij komt bij het maken van nieuwe auto's? :')
  woensdag 1 augustus 2012 @ 14:45:30 #20
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_114948292
In NL niet zoveel. :)
Dus daar is verder niet over na gedacht.
Als ze net zo diep doordenken, als dat ze meestal doen in Den Haag.
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
  FOK!fotograaf woensdag 1 augustus 2012 @ 14:48:25 #21
145146 Andyy
pi_114948414
quote:
0s.gif Op woensdag 1 augustus 2012 14:22 schreef RemcoDelft het volgende:

[..]

In Overvecht kom je bijzonder veel van die stinkmercedessen tegen, veelal turken zitten erin. Maar als ik dat zeg ben ik weer racistisch bezig :+
pi_114951384
Mensen rijden zulke auto's omdat ze belastingvrij zijn. Hoog tijd om dat te veranderen. Start vanaf 2014 met het heffen van (reguliere) motorrijtuigenbelasting op die auto's. En zet het geld dat daarmee wordt verdiend in om energiezuinige rijders te belonen, door gedeeltelijke of volledige belastingvrijstelling.
pi_114954545
quote:
15s.gif Op woensdag 1 augustus 2012 16:00 schreef Elfletterig het volgende:
Mensen rijden zulke auto's omdat ze belastingvrij zijn. Hoog tijd om dat te veranderen. Start vanaf 2014 met het heffen van (reguliere) motorrijtuigenbelasting op die auto's. En zet het geld dat daarmee wordt verdiend in om energiezuinige rijders te belonen, door gedeeltelijke of volledige belastingvrijstelling.
:').
pi_114954643
quote:
7s.gif Op woensdag 1 augustus 2012 17:04 schreef r8v2 het volgende:

[..]

:').
En nu graag een inhoudelijke reactie. Dit is een forum, geen kleuterschool. Wat is er tegen op mijn voorstel? Wat is erop tegen om op dergelijke voertuigen belasting te hebben? Andere mensen betalen ook belasting over hun auto.
pi_114954876
Wat al dertig keer aangedragen is:

- Aandeel oldtimers op totaal auto's is te verwaarlozen
- Aandeel oldtimers op totaal vrachtauto's is zelfs te verwaarlozen en die produceren sowieso veel meer CO2
- Oldtimers hebben zowel in NL als in het buitenland al minstens 25 jaar wegenbelasting opgeleverd en dat geld zien we niet eens terug in onze infrastructuur
- Meeste rijden op LPG, dat schoner is dan benzine/diesel
- Aandeel CO2 van verkeer op totale productie door mensheid is 1%

Dus elke maatregel is alleen maar om de staatkas te spekken.
pi_114955018
Ik vond het genoemde idee om de heffing kilometerafhankelijk te maken niet slecht. Iemand die een oude auto werkelijk als liefhebberij heeft en er dus denkelijk ook vooral met de stofdoek over gaat en zelden in rijdt, hoeft daarover toch geen wegenbelasting te betalen, als iemand die jaarlijks 20.000 rijdt. Dat is niet logisch. Mobiliteit wordt belast.

Je kan het belasten verder verfijnen door het kilometertarief ook afhankelijk te maken van de leeftijd van een auto, dus geleidelijk hoger per elke schijf van bijvoorbeeld tien jaar.

Verder blijf ik erbij dat auto's weren uit de binnenstad ouder dan 12 jaar een heel slechte keuze is omdat moderne auto's dan eenmaal nog niet zijn afgeschreven. Het is en blijft een maatregel die vooral de autoindustrie wel zal gevallen, en het stimuleert de nodeloze export van auto's met ditto onnodige kilometers.

Het is in die optiek geen milieumaatregel, maar een mechanisme, de onzichtbare hand van de autohandel. Immers, deze regels gelden in landen waarin inwoners een zodanig inkomen hebben dat zij zich een nieuwe auto kunnen veroorloven. Maar zij zullen dat vaak pas doen, als het rijden van een oudere auto (om welke onzinnige reden dan ook) wordt bestraft. Want het rijden van een auto tussen 10 en 20 jaar oud is nu eenmaal goedkoper dan een die tussen 0 en 10 jaar oud is.

Nogmaals, onderschat de omvang van de doorstroom van oudere auto's uit de Benelux, Duitsland, Frankrijk en Groot Brittanie naar de omliggende Europese landen niet. Het is deze regio van Europa waar de nieuwe auto's worden verkocht. Een Pool of Tsjech kan vaak geen nieuwe betalen (of het moet een Dacia of Fiat cinquecento zijn), maar wel een gebruikte uit West-Europa van tien jaar oud. De autolobby heeft dus een flink aandeel in dit soort drakonische maatregelen. Door zulke maatregelen worden er meer grotere nieuwe auto's verkocht. En dus meer vervuiling. Tegelijkertijd niet slecht voor de macroeconomie.

Hoeveel verontreiniging ontstaat er wel niet met de productie van alle auto's?
pi_114955145
Ook mensen die er 20.000km per jaar mee rijden kunnen liefhebbers zijn. En als het geen liefhebbers zijn hebben ze genoeg ongemakken om die wegenbelasting te compenseren d.m.v. BTW op reparaties en APK etc.

Alle milieuargumenten kunnen sowieso de prullenbak in, een nieuwe auto kost veel meer CO2 om te produceren dan doorrijden met een oude.

Vooropgesteld dat CO2 uberhaupt een probleem zou zijn :').
pi_114955573
Een oude auto kan wellicht voor 98% gerecycled worden. Of het zo is weet ik niet. Maar dan verandert het plaatje wel. Het recyclen en opnieuw neerzetten van een auto kost veel energie. Hoeveel energie kost dat in vergelijking tot het blijven rijden in oude auto's?

Ik rijd zelf een 20-jarige auto, om de reden die r8v2 hierboven noemt. Zou mooi zijn als je uit kon rekenen wanneer de aanschaf van een nieuwe schoner zou zijn.

CO2 is zowiezo een probleem, al is het maar tenminste omdat een niet onaanzienlijk deel van de samenleving het zelf koestert als probleem. Een andere vraag is, of dat terecht is. In zijn algemeenheid denk ik dat milieuzorg wel belangrijk is. En de discussie erover is gezond en noodzakelijk.
pi_114955689
quote:
0s.gif Op woensdag 1 augustus 2012 17:14 schreef Frank_NL het volgende:
Verder blijf ik erbij dat auto's weren uit de binnenstad ouder dan 12 jaar een heel slechte keuze is omdat moderne auto's dan eenmaal nog niet zijn afgeschreven. Het is en blijft een maatregel die vooral de autoindustrie wel zal gevallen, en het stimuleert de nodeloze export van auto's met ditto onnodige kilometers.
Daarom is het beter auto's helemaal te weren waar dat nodig is (bv. binnenstad steden waar ze nu meestal ook maar weinig te zoeken hebben).
pi_114955909
quote:
0s.gif Op woensdag 1 augustus 2012 17:34 schreef TheSalesman het volgende:

[..]

Daarom is het beter auto's helemaal te weren waar dat nodig is (bv. binnenstad steden waar ze nu meestal ook maar weinig te zoeken hebben).
Kun je beter beginnen met mensen te weren. Minder overbevolking = minder verkeer = minder irritatie zoals mensen die zeiken over auto's/uitstoot ;).
  † In Memoriam † woensdag 1 augustus 2012 @ 17:52:46 #31
25682 2cv
Niet subtiel
pi_114956344
Het is een percentage van een percentage, die uitstoot door oldtimers. Uiteindelijk is dat dus vrijwel nihil. En als die oldtimers massaal de bult op gaan komen er weer andere auto's voor in de plaats. En de productie daarvan is zwaar vervuilend. Uiteindelijk kan je dus beter door blijven rijden in je oldtimer.

Die Haagse Harry's moeten eens verder kijken dan alleen de uitlaat van de auto's.
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
  woensdag 1 augustus 2012 @ 17:54:27 #32
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_114956405
quote:
4s.gif Op woensdag 1 augustus 2012 17:41 schreef r8v2 het volgende:

[..]

Kun je beter beginnen met mensen te weren. Minder overbevolking = minder verkeer = minder irritatie zoals mensen die zeiken over auto's/uitstoot ;).
^^ Dat. Elk gebouw dat wordt afgeschreven in de binnenstad zou vervangen moeten worden door een nieuw gebouw buiten de stad. Meer ruimte, minder opproppen van mensen.
pi_114958556
quote:
0s.gif Op woensdag 1 augustus 2012 17:54 schreef RemcoDelft het volgende:

[..]

^^ Dat. Elk gebouw dat wordt afgeschreven in de binnenstad zou vervangen moeten worden door een nieuw gebouw buiten de stad. Meer ruimte, minder opproppen van mensen.
Dat werkt niet want dan moeten mensen weer verder reizen (namelijk naar de stad waar ze dan niet meer in wonen). Bovendien zijn steden bijzonder efficiënt in velerlei opzichten. Het is juist urbanisatie dat bevordert moet worden. Mensen in de stad hebben veel minder auto's. Het zijn vooral diegenen van buiten de stad die het nodig vinden om met de auto (binnen)steden op te zoeken of met 130 langs de steden te scheuren.
  woensdag 1 augustus 2012 @ 20:39:23 #34
331246 Kentekenplaat
Vaak op de foto.
pi_114963732
quote:
0s.gif Op woensdag 1 augustus 2012 14:14 schreef mvdejong het volgende:
Beahlve dat het natuurlijk niets met vervuiling te maken heeft, maar alles met de Staat die weer gefrustreerd is dat een regeling die de Staat geld kost ook daadwerkelijk gebruikt wordt.
Dat inderdaad.
Verkrijgbaar met diverse letter- en cijfercombinaties!
  woensdag 1 augustus 2012 @ 20:42:17 #35
331246 Kentekenplaat
Vaak op de foto.
pi_114963913
quote:
15s.gif Op woensdag 1 augustus 2012 16:00 schreef Elfletterig het volgende:
Kortom, de leaserijders. Ik ken weinig mensen die een hybride kopen.

Ik ken wel genoeg mensen die daar geen geld voor hebben.
Verkrijgbaar met diverse letter- en cijfercombinaties!
pi_114963954
quote:
4s.gif Op woensdag 1 augustus 2012 17:11 schreef r8v2 het volgende:
Wat al dertig keer aangedragen is:

- Aandeel oldtimers op totaal auto's is te verwaarlozen
- Aandeel oldtimers op totaal vrachtauto's is zelfs te verwaarlozen en die produceren sowieso veel meer CO2
- Oldtimers hebben zowel in NL als in het buitenland al minstens 25 jaar wegenbelasting opgeleverd en dat geld zien we niet eens terug in onze infrastructuur
- Meeste rijden op LPG, dat schoner is dan benzine/diesel
- Aandeel CO2 van verkeer op totale productie door mensheid is 1%

Dus elke maatregel is alleen maar om de staatkas te spekken.
- Dat het aantal weinig is, maakt de vervuiling per auto niet minder. En het is ook geen reden om ze geen belasting te laten betalen
- Vrachtauto's hebben een maatschappelijke functie die oldtimers meestal niet hebben, namelijk ervoor zorgen dat producten in winkels terechtkomen.
- Hoe lang een auto belasting heeft opgeleverd, zegt niks over hoe lang de huidige eigenaar erin rijdt. Ook wordt de vervuiling er niet minder om. Sterker nog: die is juist meer dan bij moderne auto's.
- Met LPG kun je eventueel rekening houden in de hoogte van de belastingen. Rijden moderne auto's op LPG belastingvrij?
- Klopt dat het aandeel nihil is. Klopt dat het is bedoeld om de staatskas te spekken. Maar er blijft geen enkel argument overeind waarom gewone auto's wél belasting moeten betalen en oldtimers niet.
pi_114964505
Laat iedereen die een nieuwe auto koopt eerst maar wegenbelasting betalen. Wegen-belasting, tegenwoordig kan je het beter milieu belasting noemen....
pi_114964785
quote:
0s.gif Op woensdag 1 augustus 2012 14:09 schreef RemcoDelft het volgende:
De huidige belastingvrijstelling voor oldtimers is bedoeld om de hobby van sommige mensen te subsidieren. Sowieso zie ik geen reden waarom een hobby dergelijke vrijstellingen zou moeten krijgen.
Het is ten eerste geen subsidie. Ten tweede was het voor oude classic cars zeg maar. Voor degene die er bijna niet mee reden. Die heel af en toe even een rondje deden.

Een 26 jaar ouwe auto is nog geen oldtimer. Dat is een ouwe kutbak. Dat is het probleem.

quote:
Milieuzones daarentegen vind ik een slecht idee, en met name symboolpolitiek. Elk voertuig dat op de weg mag rijden, zou gewoon overal moeten mogen rijden.
Ik vind dat als je wegenbelasting betaald dat je ook overal mag parkeren. Nog meer gezever van je?
quote:
En wat Utrecht betreft: als je daar in de binnenstad iets ruikt zijn het DIESELBUSSEN, vaak met hele oude (en zware) motoren, die massaal vervuilen in het hart van de stad. En waarom? Om mensen vanuit het station in het centrum naar buiten het centrum te brengen... Bouw dat station dan niet in het centrum!
Ah, blijkbaar wel dus. Als je dat station buiten het centrum bouwt zitten die bussen vol als ze naar buiten de stad rijden ipv naar binnen de stad.

edit: sterker nog, ze zitten voller. De meeste mensen wonen en werken in het centrum. Er moeten er meer naar de rand vervoerd worden dan je van de buitenwijken naar binnen zou moeten vervoeren.
pi_114964827
Het hele probleem in Nederland is dat we nog steeds houderschapsbelasting én BPM hebben.
Logisch dat je dan naar een belastingvrije bak op zoek gaat.

Overigens, een auto van 12 jaar of ouder niet meer de stad binnenlaten?
Ik ken genoeg mensen die helemaal geen geld voor een nieuwere auto hebben en door de run op nieuwere auto's zullen de prijzen hiervan ook wel wat gaan oplopen, aangezien er relatief veel mensen in een stad wonen en hier de gevolgen van gaan zien.

Voorlopig ben ik blij dat ik in een "kutdorpje" woon.
Zou wat zijn als ik m'n auto niet eens meer op m'n eigen opritje mag parkeren :')

Ik dacht nooit dat ik het zou zeggen maar ik ben inmiddels voorstander van de kilometerheffing.
Laat het voor iedereen gelden, dan heb je met een oude auto geen belastingvoordeel meer.
Heb je veel oldtimers in je verzameling waar je hooguit 200km per jaar mee rijdt? Dan betaal je amper wat vanwege de kilometerheffing (weinig kilometers = weinig betalen).

En de vertegenwoordiger die >50.000 per jaar rijdt en de weg maximaal gebruikt, betaalt wat meer. Rekent hij wel weer door aan z'n klanten.
pi_114966136
Is kilometerheffing, geldend voor ALLE auto's (evt. met wat tariefverschillen afhankelijk van milieuvriendelijkheid), niet de meest logische oplossing hier? Dan hoeven de mensen die een oldtimer enkel gebruiken als 'hobby' nog steeds niet veel te betalen, maar wel diegenen die in een 25 jaar oude 'kutbak' (om dhr. Muisarm te citeren) rondrijden.
  † In Memoriam † woensdag 1 augustus 2012 @ 21:24:53 #41
25682 2cv
Niet subtiel
pi_114966449
quote:
15s.gif Op woensdag 1 augustus 2012 20:42 schreef Elfletterig het volgende:
- Vrachtauto's hebben een maatschappelijke functie die oldtimers meestal niet hebben, namelijk ervoor zorgen dat producten in winkels terechtkomen.
Je moest eens weten hoeveel oldtimerclubs e.d. er zijn. Het is vaak meer dan 'oh, ik vind dat wel een leuke auto' of 'fijn, een belastingvrij barrel'.
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
  woensdag 1 augustus 2012 @ 21:31:19 #42
222903 monsterd.
fine, beautiful, lovely
pi_114966921
Als auto's van 12 jaar en ouder geweerd worden, hoe moet men dan aan goedkope/beginnersauto's komen ? :') Gelijk 3500 + dokken voor een eerste auto.. Idioot
baby you're not here
but I can feel you there
think I better body up
ooo, it's that magic touch.
  woensdag 1 augustus 2012 @ 21:41:44 #43
32622 Elusive
Mad Fer It!!
pi_114967540
wat een bullshit zeg :')
ik rij in een C kadett uit 78 als m'n dagelijkse rijder en heb daarnaast nog een B uit 70, gewoon omdat die krengen niet stuk te krijgen zijn en mochten ze stuk gaan dan ros je erop met een hamer en ze rijden weer.
en ze zijn natuurlijk prachtig ontworpen omdat men toen nog gebruik maakte van designers _O_

zo'n nieuwe plastic bak komt er bij mij dus niet in.

en ach, begin dan eerst maar eens met het verbod op al die import diesel merc's en audi's die je tegenwoordig overal ziet.
pi_114998783
quote:
15s.gif Op woensdag 1 augustus 2012 20:42 schreef Elfletterig het volgende:

[..]

- Klopt dat het aandeel nihil is. Klopt dat het is bedoeld om de staatskas te spekken. Maar er blijft geen enkel argument overeind waarom gewone auto's wél belasting moeten betalen en oldtimers niet.
Omdat ik 2 auto's heb. 1 Voor dagelijks gebruik, waar gewoon belasting over wordt betaald en 1 'oldtimer (1982er)' voor de hobby. Waar ik nu mee aan het opknappen ben. Als die klaar is zal er weinig mee gereden worden, iig geen woon-werk verkeer. Ik betaal dus al wegen belasting en kan maar er 1 auto tegelijk rijden. Waarom dan wel 2 belasten?
pi_114999089
quote:
0s.gif Op donderdag 2 augustus 2012 15:15 schreef BroesWillems het volgende:
Omdat ik 2 auto's heb. 1 Voor dagelijks gebruik, waar gewoon belasting over wordt betaald en 1 'oldtimer (1982er)' voor de hobby. Waar ik nu mee aan het opknappen ben. Als die klaar is zal er weinig mee gereden worden, iig geen woon-werk verkeer. Ik betaal dus al wegen belasting en kan maar er 1 auto tegelijk rijden. Waarom dan wel 2 belasten?
Omdat andere mensen met twee auto's ook over beide auto's belasting betalen? Of je er veel of weinig mee rijdt, is geen criterium. Een auto is een auto en belasting is belasting.

Voor de goede orde: wat mij betreft wordt de wegenbelasting volledig afgeschaft en wordt de accijns op brandstof verhoogd. Dan krijg je automatisch dat het gebruik wordt belast, in plaats van het bezit. En onzuinige, vervuilende auto's hebben daar automatisch meer last van.

Maar tot die tijd zie ik niet in waarom auto's ouder dan 25 jaar moeten worden vrijgesteld van wegenbelasting. Het zijn auto's, je kunt er de weg mee op en ze zijn nog bovengemiddeld vervuilend ook.
pi_115002521
Omdat ze al 25 jaar wegenbelasting hebben opgebracht. Lijkt me wel genoeg.
  donderdag 2 augustus 2012 @ 16:21:38 #47
53151 T42
Pinball Wizard
pi_115002817
quote:
6s.gif Op woensdag 1 augustus 2012 14:18 schreef Andyy het volgende:
ow dan kan ik nog 2ton rijden perjaar ;) kabeltje los klaar
  donderdag 2 augustus 2012 @ 16:32:18 #48
53151 T42
Pinball Wizard
pi_115003386
regels voor belastingvrij rijden zijn al anders dan vroeger straks moet je auto 30 jaar zijn.

van mij mag de diesel 2,50 per liter worden en voor bedrijven zoiets als goedkopere rooiediesel in een andere kleur.

als ze mijn auto gaan weren in utrecht ga ik met mijn 12 cillinder 40liter diesel boot daar flink wat puffen...
  donderdag 2 augustus 2012 @ 16:46:10 #49
53151 T42
Pinball Wizard
pi_115004265
quote:
14s.gif Op donderdag 2 augustus 2012 16:15 schreef r8v2 het volgende:
Omdat ze al 25 jaar wegenbelasting hebben opgebracht. Lijkt me wel genoeg.
dit jaar al 26 volgend jaar 27 en zo verder tot 30 jaar
  donderdag 2 augustus 2012 @ 16:46:53 #50
53151 T42
Pinball Wizard
pi_115004317
quote:
0s.gif Op woensdag 1 augustus 2012 21:31 schreef monsterd. het volgende:
Als auto's van 12 jaar en ouder geweerd worden, hoe moet men dan aan goedkope/beginnersauto's komen ? :') Gelijk 3500 + dokken voor een eerste auto.. Idioot
en wat denk je van een jaarbeurs? hoe komen mensen nu daar?
met de trein? oeh waar kan ik mijn aanhanger aanprikken?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')