abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_114945889
Las net het stuk op NU.NL

Ik rij zelf nu geen echte oldtimers meer.
Heb nu wel een VW Corrado uit 1991 en daar mag ik dan ook de stad straks niet meer in als dit door wordt gevoerd. :'(

Ze mogen best wel wat tegen die import diesel tankers gaan doen. Vooral al die bakken uit Duitsland.
Maar een originele Nederlandse oldtimer op benzine, of liever nog op gas ( Dat is echt verwaarloosbaar slecht voor het milieu :P )

Wat vinden jullie hiervan?

'Oldtimer weren uit bebouwde kom tegen extra vervuiling'

DEN HAAG - Het aantal personenauto’s van 25 jaar en ouder, de zogenoemde oldtimers, neemt toe. Omdat ze extra vervuilend zijn, zouden ze uit de bebouwde kom moeten worden geweerd.

Foto: NU.nl/Gino Press Dat blijkt uit onderzoek van het Planbureau voor de Leefomgeving (PBL) in opdracht van het ministerie van Infrastructuur en Milieu.

De uitstoot kan in 2015 lager uitvallen als er landelijk een milieuzone wordt ingesteld waarmee alle oldtimers uit de bebouwde kom worden geweerd, suggereert het bureau. Deze zones moeten wel substantieel groter zijn dan de huidige milieuzones voor vrachtwagens.

.Het ministerie vermoedde al dat er de laatste jaren veel oldtimers worden geïmporteerd vanwege de belastingvoordelen en dat ze toch vaak een gewoon gebruiksartikel zijn.

Meer uitstoot

Doordat de 25-plussers onder de benzineauto’s geen geregelde driewegkatalysator hebben, stoten zij per gereden kilometer veel meer stikstofoxiden uit dan nieuwe auto’s. De geïmporteerde oldtimer-dieselauto’s hebben ook een zeer hoge uitstoot van fijn stof.

De oldtimers waren vorig jaar verantwoordelijk voor 5 procent van alle uitstoot van fijnstof door personenwagens. Van de uitstoot van stikstofoxiden is 10 procent afkomstig van oldtimers, terwijl maar 1,5 procent van alle gereden kilometers wordt afgelegd door oude auto's.

In 2015 zou het gaan om respectievelijk 5 en 15 procent. De stijging in de uitstoot van stikstofoxiden komt omdat de rest van het wagenpark steeds schoner wordt door Europese regelgeving.

De import van oldtimers beperken is niet mogelijk. Evenmin kan bij belastingvrijstelling onderscheid worden gemaakt tussen voertuigen die vanaf het begin in Nederland zijn geregistreerd en voertuigen die eerst in een ander land van de Europese Unie of de Europese Economische Ruimte geregistreerd stonden.

''We halen dus met belastingvoordelen het afval van andere landen binnen en verpesten daarmee de lucht in onze steden'', reageert Milieudefensie, dat vindt dat het belastingvoordeel moet worden aangepakt. Volgens de organisatie is het bovendien de hoogste tijd om milieuzones niet alleen voor vrachtwagens maar ook voor vervuilende personenauto's te laten gelden.

Atsma

Staatssecretaris van Milieu Joop Atsma (CDA) pleitte eerder al voor de invoering van dergelijke milieuzones. De bewindsman liet toen ook weten dat in de omringende landen oude auto's al langer worden geweerd uit de binnenstad.

Ook onder meer Utrecht wil oude auto's gaan weren. Volgens het plan moeten dieselwagens ouder dan acht jaar en benzinewagens ouder dan twaalf jaar voor 2015 uit de stad verdwijnen.
En vooral de onlangs uit het buitenland gehaalde oldtimers rijden relatief veel kilometers, waarschijnlijk niet alleen voor de lol van de liefhebbers van oude auto's, maar gewoon voor dagelijks gebruik door de bezitters.

Door: ANP/Novum
pi_114946334
Prima, hoe minder auto's in de bebouwde kom hoe beter. Te beginnen met de meest vervuilende.
  woensdag 1 augustus 2012 @ 14:09:23 #3
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_114946441
De huidige belastingvrijstelling voor oldtimers is bedoeld om de hobby van sommige mensen te subsidieren. Sowieso zie ik geen reden waarom een hobby dergelijke vrijstellingen zou moeten krijgen.

quote:
De oldtimers waren vorig jaar verantwoordelijk voor 5 procent van alle uitstoot van fijnstof door personenwagens. Van de uitstoot van stikstofoxiden is 10 procent afkomstig van oldtimers, terwijl maar 1,5 procent van alle gereden kilometers wordt afgelegd door oude auto's.
Oftewel ze stoten ruim 3 en bijna 7 keer zoveel fijnstof en NOx uit als moderne auto's. Ik zou zeggen: schrap alle belastingvoordelen, dan is het snel genoeg gedaan met het dagelijks gebruik van oude auto's. Voer van mijn part een extra heffing motorrijtuigenbelasting in voor oude voertuigen, net zoals vervuilende nieuwe auto's ook meer betalen.

Milieuzones daarentegen vind ik een slecht idee, en met name symboolpolitiek. Elk voertuig dat op de weg mag rijden, zou gewoon overal moeten mogen rijden.
En wat Utrecht betreft: als je daar in de binnenstad iets ruikt zijn het DIESELBUSSEN, vaak met hele oude (en zware) motoren, die massaal vervuilen in het hart van de stad. En waarom? Om mensen vanuit het station in het centrum naar buiten het centrum te brengen... Bouw dat station dan niet in het centrum!
censuur :O
pi_114946482
De verouderde dieselbussen in Utrecht worden v.a. eind 2013 allemaal vervangen, als ik het me goed herinner.
  woensdag 1 augustus 2012 @ 14:11:19 #5
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_114946545
quote:
0s.gif Op woensdag 1 augustus 2012 14:10 schreef TheSalesman het volgende:
De verouderde dieselbussen in Utrecht worden v.a. eind 2013 allemaal vervangen, als ik het me goed herinner.
En waar gaat ons afval dan heen?
quote:
''We halen dus met belastingvoordelen het afval van andere landen binnen en verpesten daarmee de lucht in onze steden'', reageert Milieudefensie
censuur :O
pi_114946611
Ik had een Suzuki GX 100 Sc de luxe.

1 liter blokje. Om laten bouwen op LPG.

Weet niets meer van de getallen bij de uitstoot bij de APK, maar melde dat het wel heel erg laag was. :)

Gewoon iets van wegenbelasting laten betalen is mijn idee. En op de imports, extra toeslag.
  woensdag 1 augustus 2012 @ 14:14:24 #7
8252 mvdejong
Home is where the cat is.
pi_114946681
Beahlve dat het natuurlijk niets met vervuiling te maken heeft, maar alles met de Staat die weer gefrustreerd is dat een regeling die de Staat geld kost ook daadwerkelijk gebruikt wordt.
Sam the American Eagle : You, sir, are a demented, sick, degenerate, barbaric, naughty freako!
Alice Cooper : Why, thank you!
Sam the American Eagle : Freakos: One. Civilization: Zero.
  woensdag 1 augustus 2012 @ 14:14:58 #8
8252 mvdejong
Home is where the cat is.
pi_114946708
quote:
0s.gif Op woensdag 1 augustus 2012 14:12 schreef silenthill het volgende:
Ik had een Suzuki GX 100 Sc de luxe.

1 liter blokje. Om laten bouwen op LPG.

Weet niets meer van de getallen bij de uitstoot bij de APK, maar melde dat het wel heel erg laag was. :)

Gewoon iets van wegenbelasting laten betalen is mijn idee. En op de imports, extra toeslag.
Ik wou dat ik tijd had om ook zo'n dingetje te restaureren en te rijden, ik vind ze zo leuk.
Sam the American Eagle : You, sir, are a demented, sick, degenerate, barbaric, naughty freako!
Alice Cooper : Why, thank you!
Sam the American Eagle : Freakos: One. Civilization: Zero.
pi_114946759
quote:
0s.gif Op woensdag 1 augustus 2012 14:09 schreef RemcoDelft het volgende:
Bouw dat station dan niet in het centrum!
Even hierop terugkomende, dorpen/steden zijn veelal rondom stations ontstaan omdat de trein vroeger het enige vervoermiddel was waarmee je lange afstanden kon reizen. Nieuwe stations worden soms wel buiten het centrum/de dorpskern aangelegd, maar dat heeft uiteraard ook nadelen (wordt vaker met de auto/bus naartoe gereden, of zelfs minder vaak van gebruik gemaakt omdat men dan verder moet fietsen/lopen/met de bus naar de bestemming moet gaan).

Wat er met die oude Utrechtse stadsbussen gaat gebeuren weet ik niet.
  FOK!fotograaf woensdag 1 augustus 2012 @ 14:18:44 #10
145146 Andyy
pi_114946913
Gewoon wegenbelastingvrij houden tot een bepaalde kilometers per jaar, meten bij de APK. Zo blijven liefhebbers buiten schot en moeten al die stinkmercedessen toch betalen. En dan een extra hoog tarief ofzo.
pi_114947017
Grote onzin om auto's uit steden te weren op deze manier.
Als je nou geen geld hebt voor zo'n belastingvrije Citroen DS mag je de stad straks niet meer in.
pi_114947115
Goed plan, en het liefst helemaal van de openbare weg. En schaf dan ook gelijk die subsidies maar af, die worden tegenwoordig alleen maar misbruikt door armoedzaaiers met hun stinkmercedes uit 1980 waar ik spontaan ter plekke longkanker van krijg als ik die troep inadem :')
Voor wat foto's, kijk hier
  woensdag 1 augustus 2012 @ 14:22:41 #13
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_114947122
quote:
0s.gif Op woensdag 1 augustus 2012 14:15 schreef TheSalesman het volgende:
Even hierop terugkomende, dorpen/steden zijn veelal rondom stations ontstaan omdat de trein vroeger het enige vervoermiddel was waarmee je lange afstanden kon reizen. Nieuwe stations worden soms wel buiten het centrum/de dorpskern aangelegd, maar dat heeft uiteraard ook nadelen (wordt vaker met de auto/bus naartoe gereden, of zelfs minder vaak van gebruik gemaakt omdat men dan verder moet fietsen/lopen/met de bus naar de bestemming moet gaan).
Ehhh hoe oud denk jij dat Utrecht is? En hoe oud denk jij dat "de trein" is? Dorpen/steden zijn van oudsher ontstaan rond water.
censuur :O
pi_114947332
quote:
Volgens het plan moeten dieselwagens ouder dan acht jaar en benzinewagens ouder dan twaalf jaar voor 2015 uit de stad verdwijnen.
Ik rijd zelf een bezineauto die in 1991 is gebouwd dus ik ben niet objectief, maar dat is uiteindeiljk niemand.

Moderne auto's kunnen vaak al 250 000 km mee, een afstand die in 12 jaar meestal niet wordt gehaald.

Alle auto's die wij niet meer gebruiken maar nog niet op zijn, worden geexporteerd naar het buitenland.

Populaire exportbestemmingen zijn Spanje, Tsjechie en Polen. Vanuit die landen vindt gedeeltelijk verdere export plaats naar bijvoorbeeld de Baltische landen en Oekraine.

Het transport van deze auto's betekent vaak meer dan 1000 onnodige kilometers rijden naar de nieuwe eigenaar. Immers, deze auto's kunnen in eigen land ook nog heel veel jaren mee. En wie lang in dezelfde auto rijdt kent deze ook beter. Ook dat is gunstiger voor het milieu.

Moderne auto's van twaalf jaar zijn helemaal niet oud.

Dit soort maatregelen zijn in mijn ogen vooral goed voor de autoindustrie.
pi_114947352
quote:
0s.gif Op woensdag 1 augustus 2012 14:22 schreef RemcoDelft het volgende:

[..]

Ehhh hoe oud denk jij dat Utrecht is? En hoe oud denk jij dat "de trein" is? Dorpen/steden zijn van oudsher ontstaan rond water.
Ja, die bestonden langer, maar voor zover ik weet waren stations wel een aardige stimulans voor verdere groei eromheen. En ze in het midden aanleggen is nu eenmaal praktisch (kan iedereen er makkelijk naartoe lopen/fietsen).
pi_114947397


[ Bericht 100% gewijzigd door Frank_NL op 01-08-2012 14:28:46 ]
  woensdag 1 augustus 2012 @ 14:31:12 #17
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_114947588
quote:
0s.gif Op woensdag 1 augustus 2012 14:26 schreef Frank_NL het volgende:
Alle auto's die wij niet meer gebruiken maar nog niet op zijn, worden geexporteerd naar het buitenland.
Goed punt, en milieudefensie gaat hier (uiteraard) volledig aan voorbij!
Een 8 jaar oude Mercedes diesel kost een klein vermogen aan motorrijtuigenbelasting: die worden dus geexporteerd. Pas als-ie meer dan 25 jaar oud is, en de belasting hier niet meer geldt, komt diezelfde (bij wijze van spreke) auto weer terug.

quote:
0s.gif Op woensdag 1 augustus 2012 14:27 schreef TheSalesman het volgende:
Ja, die bestonden langer, maar voor zover ik weet waren stations wel een aardige stimulans voor verdere groei eromheen. En ze in het midden aanleggen is nu eenmaal praktisch (kan iedereen er makkelijk naartoe lopen/fietsen).
Prima, maar schaf dan die stadsbussen af. Die vervangen geen auto's, maar inderdaad vervangen ze lopen en fietsen.
censuur :O
  woensdag 1 augustus 2012 @ 14:41:07 #18
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_114948104
quote:
6s.gif Op woensdag 1 augustus 2012 14:18 schreef Andyy het volgende:
Gewoon wegenbelastingvrij houden tot een bepaalde kilometers per jaar, meten bij de APK. Zo blijven liefhebbers buiten schot en moeten al die stinkmercedessen toch betalen. En dan een extra hoog tarief ofzo.
Of een klassieker kenteken of seizoens kenteken zoals bv. in Duitsland.
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
pi_114948115
Hebben ze ooit nagedacht hoeveel uitstoot er vrij komt bij het maken van nieuwe auto's? :')
  woensdag 1 augustus 2012 @ 14:45:30 #20
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_114948292
In NL niet zoveel. :)
Dus daar is verder niet over na gedacht.
Als ze net zo diep doordenken, als dat ze meestal doen in Den Haag.
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
  FOK!fotograaf woensdag 1 augustus 2012 @ 14:48:25 #21
145146 Andyy
pi_114948414
quote:
0s.gif Op woensdag 1 augustus 2012 14:22 schreef RemcoDelft het volgende:

[..]

Ehhh hoe oud denk jij dat Utrecht is? En hoe oud denk jij dat "de trein" is? Dorpen/steden zijn van oudsher ontstaan rond water.
In Overvecht kom je bijzonder veel van die stinkmercedessen tegen, veelal turken zitten erin. Maar als ik dat zeg ben ik weer racistisch bezig :+
pi_114951384
Mensen rijden zulke auto's omdat ze belastingvrij zijn. Hoog tijd om dat te veranderen. Start vanaf 2014 met het heffen van (reguliere) motorrijtuigenbelasting op die auto's. En zet het geld dat daarmee wordt verdiend in om energiezuinige rijders te belonen, door gedeeltelijke of volledige belastingvrijstelling.
pi_114954545
quote:
15s.gif Op woensdag 1 augustus 2012 16:00 schreef Elfletterig het volgende:
Mensen rijden zulke auto's omdat ze belastingvrij zijn. Hoog tijd om dat te veranderen. Start vanaf 2014 met het heffen van (reguliere) motorrijtuigenbelasting op die auto's. En zet het geld dat daarmee wordt verdiend in om energiezuinige rijders te belonen, door gedeeltelijke of volledige belastingvrijstelling.
:').
pi_114954643
quote:
7s.gif Op woensdag 1 augustus 2012 17:04 schreef r8v2 het volgende:

[..]

:').
En nu graag een inhoudelijke reactie. Dit is een forum, geen kleuterschool. Wat is er tegen op mijn voorstel? Wat is erop tegen om op dergelijke voertuigen belasting te hebben? Andere mensen betalen ook belasting over hun auto.
pi_114954876
Wat al dertig keer aangedragen is:

- Aandeel oldtimers op totaal auto's is te verwaarlozen
- Aandeel oldtimers op totaal vrachtauto's is zelfs te verwaarlozen en die produceren sowieso veel meer CO2
- Oldtimers hebben zowel in NL als in het buitenland al minstens 25 jaar wegenbelasting opgeleverd en dat geld zien we niet eens terug in onze infrastructuur
- Meeste rijden op LPG, dat schoner is dan benzine/diesel
- Aandeel CO2 van verkeer op totale productie door mensheid is 1%

Dus elke maatregel is alleen maar om de staatkas te spekken.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')