abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_114936316
quote:
1s.gif Op woensdag 1 augustus 2012 09:28 schreef DS4 het volgende:

[..]

Volgens mij ben je met een pensioen beter af dan zonder, maar met pensioenen is er wel een vergelijkbaar probleem... Er zit minder geld in het potje dan gevraagd wordt.

Dat houdt in dat er feitelijk te weinig is betaald voor de latere uitkering die is beloofd. Maar dan wel een belofte die nimmer keihard was en ik wist vorige eeuw al dat pensioenen niet 100% stabiel waren en de ouderen wellicht de inleg van mijn generatie op zullen snoepen. Dus heb ik gekozen om niet mee te doen als dat niet hoefde. Pensioenen waar ik aan mee moest doen zijn inmiddels minder waard dan mijn inleg. De inleg van mijn toenmalige werkgevers is volledig verdampt. En dat na al die jaren! En toen was de aftrek nog tegen een lager bedrag dan ik over de uitkering moet betalen...

Dus dat had ik best aardig gezien... En dan denk ik altijd maar dat iedereen dat had kunnen weten die er zijn best voor had gedaan.
Tja, de politiek die beloftes doet die ze niet waar maken. Waarom blijven we ons daarover verbazen? Het is eerder regel dan uitzondering
Rik: Hey guys, wouldn't it be AMAZING if all this money was real?
Vyvyan: Rik, that is the single most predictable and BORING thing anyone could ever say whilst playing Monopoly.
pi_114936366
quote:
0s.gif Op woensdag 1 augustus 2012 08:55 schreef Boris_Karloff het volgende:

Plus dat we hebben de laatste 50 jaar een schijn werkelijkheid opgebouwd met heel veel geleend geld. En daar krijgen we nu de rekening van gepresenteerd. maar ondertussen hebben mensen wel allemaal verwachtingen opgebouwd die niet meer reëel zijn en ondertussen gewoon onbetaalbaar blijken te zijn.
Gelukkig is er de SP, die de verkiezingen wil winnen met het sprookje dat de rijken het allemaal makkelijk voor iedereen kunnen betalen.

Inmiddels hoop ik dat ze winnen, zodat dan de derde populistische partij op zijn bek gaat en de beloftes niet waar kan maken.
Doe maar gewoon, dan doe je al dom genoeg
[quote]Op donderdag 15 januari 2009 11:22 schreef EchtGaaf het volgende:
Ik blijf vinden dat het werk van een CEO zwaar wordt ondergewaardeerd.
pi_114936412
Een wat meer realistische opinie uit de Volkskrant over het onderwerp: http://www.volkskrant.nl/(...)patient-kosten.dhtml
pi_114936485
quote:
0s.gif Op woensdag 1 augustus 2012 09:58 schreef Boris_Karloff het volgende:

[..]

Tja, de politiek die beloftes doet die ze niet waar maken. Waarom blijven we ons daarover verbazen? Het is eerder regel dan uitzondering
Mee eens, zie de post die ik gelijktijdig typte... ;)
pi_114936621
quote:
0s.gif Op woensdag 1 augustus 2012 10:03 schreef hvdbr het volgende:
Een wat meer realistische opinie uit de Volkskrant over het onderwerp: http://www.volkskrant.nl/(...)patient-kosten.dhtml
Helaas zijn de reacties erop weer van een zeldzame treurigheid...
pi_114936637
quote:
1s.gif Op woensdag 1 augustus 2012 10:06 schreef DS4 het volgende:

[..]

Mee eens, zie de post die ik gelijktijdig typte... ;)
Klopt, maar het zijn niet alleen de populisten die het doen. Jarenlang heeft de gevestigde orde gestrooid met zekerheden die natuurlijk nooit als zodanig verkocht hadden mogen worden. Bij een boel mensen leven valse verwachtingen en het gaat pijn en moeite kosten ze daarvan te overtuigen.
Vyvyan: Rik, that is the single most predictable and BORING thing anyone could ever say whilst playing Monopoly.
pi_114936720
quote:
0s.gif Op woensdag 1 augustus 2012 10:11 schreef Boris_Karloff het volgende:

[..]

Klopt, maar het zijn niet alleen de populisten die het doen. Jarenlang heeft de gevestigde orde gestrooid met zekerheden die natuurlijk nooit als zodanig verkocht hadden mogen worden. Bij een boel mensen leven valse verwachtingen en het gaat pijn en moeite kosten ze daarvan te overtuigen.
Ik vrees alleen dat destijds men vooral nog hoopte dat het allemaal wel goed zou komen en dat is een gedachte die nu niet meer vol te houden is voor iemand die meent mee te kunnen praten over dit soort onderwerpen (eigenlijk vind ik het ook schandelig dat men zo bizar optimistisch was destijds, maar dat terzijde... Het mag natuurlijk niet te elitair worden...).
  woensdag 1 augustus 2012 @ 10:15:35 #158
116015 SicSicSics
Crushing Cranial Contents!
pi_114936728
quote:
1s.gif Op woensdag 1 augustus 2012 10:11 schreef DS4 het volgende:
Je mag zo'n probleem als dit kennelijk nog steeds niet rationeel benaderen.
Fine, fuck you then!
The whole problem with the world is that fools and fanatics are always so certain of themselves, but wiser people so full of doubts.
pi_114936745
quote:
1s.gif Op woensdag 1 augustus 2012 10:11 schreef DS4 het volgende:

[..]

Als je van de mensen, die beweren dat er geen prijskaartje aan een mensenleven mag hangen, vraagt dat zij dan als eerste beginnen met 80% inkomstenbelasting te betalen om het goede voorbeeld te geven naar de rest zul je zien hoe veranderlijk die mening is bij een groot deel ervan.
  woensdag 1 augustus 2012 @ 10:19:17 #160
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_114936817
quote:
600.000 tot 1.000.000 euro uitgeven om i.p.v. 350 meter 378 meter te kunnen lopen... Ik zou zeggen, geef die mensen een gloednieuwe Segway van 8.000 euro incl. BTW en spendeer de overige 592.000 tot 992.000 euro aan meer efficiente behandelingen:
censuur :O
pi_114936957
quote:
0s.gif Op woensdag 1 augustus 2012 10:15 schreef SicSicSics het volgende:

[..]

Je mag zo'n probleem als dit kennelijk nog steeds niet rationeel benaderen.
Daarom blijven we onze kop in het zand steken en hopen (tegen beter weten in) dat het probleem vanzelf verdwijnt. dat is een gebruikelijke tactiek in de politiek als men niet de beschikking over de verbied optie.
Over een paar decennia zijn er alleen nog maar probleemgevallen in nederland die helemaal niets meer kunnen betalen. Solidariteit is een groot goed, maar werkt alleen als de groep die betaalt significant groter is als de groep die ontvangt zodat de kosten pp laag blijven. Dat is nu echter in rap tempo in negatieve zin aan het veranderen
  woensdag 1 augustus 2012 @ 10:29:25 #162
321876 Cherna
Fuck the System
pi_114937128
quote:
0s.gif Op woensdag 1 augustus 2012 08:55 schreef Boris_Karloff het volgende:

[..]

Hoewel wat ik nu ga zeggen misschien hard klinkt en ik vast voor nazi etc wordt uitgemaakt ga ik het toch zeggen.
Een belangrijk deel van het probleem is de groep chronisch zieken.
Mensen die eens in de 10 jaar een been breken, een hartaanval hebben, etc dat is nog goed op te brengen. Maar er is ook een grote groep chronisch zieken die met de huidige stand van de medische zorg gewoon blijven leven waar ze tot 50 jaar geleden na een kort ziekbed overleden. Hartstikke mooi dat de medische wereld zo ver gevorderd is dat we deze mensen in leven kunnen houden, maar dat gebeurt tegen hoge kosten aangezien de zorg die deze mensen de resterende jaren nodig hebben wel betaald dient te worden
. De meesten zullen ook niet meer werken in de resterende jaren of slechts eer beperkt. Hier is natuurlijk bij het bedenken van het systeem nooit rekening mee gehouden, net zoals er niet rekening gehouden is met de huidige bevolkingsopbouw. De vraag is of we dus iedereen in leven moeten houden tegen zulke hoge kosten. Beschaafd zal het niet zijn, wel begrijpelijk

We zullen als maatschappij toch met elkaar in gesprek moeten en erg moeilijke keuzes maken. Leuk zal dat niet zijn, noodzakelijk wel. Anders schuiven we het probleem af naar de volgende generatie of we gaan straks allemaal 80% belasting betalen en ik denk dat niemand daarop te wachten zit. Ik niet iig, dan zal ik eerlijk zijn en is de kans groot dat ik ergens in zuid Amerika vertoef.

[..]

Dit is natuurlijk inherent aan sociale systemen, Er is altijd iemand anders die de rekening betaald dus krijg je automatisch een groep mensen die gebruik gaan maken van dat gegeven en het systeem zullen gebruiken om er zelf beter van te worden.

Plus dat we hebben de laatste 50 jaar een schijn werkelijkheid opgebouwd met heel veel geleend geld. En daar krijgen we nu de rekening van gepresenteerd. maar ondertussen hebben mensen wel allemaal verwachtingen opgebouwd die niet meer reëel zijn en ondertussen gewoon onbetaalbaar blijken te zijn.
Ik snap dat er geldgebrek is. Maar chronisch ziek zijn is niet een keuze die je maakt. Dat overkomt je. Chronisch ziek worden kan ook door het werk komen. Ben benieuwd of dan werkgevers hiervoor gaan opdraaien. Vandaar misschien ook het ontslagrecht, dan hoeven werkgevers zich daar niet druk om te maken.

Als ik alles in combinatie zie wat de plannen en gedachten zijn dan draait mijn maag om. We begeven ons op glad ijs.
krik, krak, sjiemela, sjiemela, sjiemela
krik, krak, sjiemela, sjiemela
pi_114937190
quote:
0s.gif Op woensdag 1 augustus 2012 10:16 schreef Boris_Karloff het volgende:

[..]

Als je van de mensen, die beweren dat er geen prijskaartje aan een mensenleven mag hangen, vraagt dat zij dan als eerste beginnen met 80% inkomstenbelasting te betalen om het goede voorbeeld te geven naar de rest zul je zien hoe veranderlijk die mening is bij een groot deel ervan.
Als ik dat doe krijg ik meteen te horen dat de rijken eerst het goede voorbeeld moeten geven... En dat ik asociaal ben natuurlijk.

Niet meer willen betalen voor hetzelfde is heel normaal, maar als je wat geld hebt asociaal begrijp ik daaruit.

Overigens wil ik best wat meer betalen, maar dan wil ik er eigenlijk gewoon wat voor terugzien. B.v. betaalbaar houden van de premies voor de mensen die van het minimum moeten leven. Niet omdat een ander graag het geld met bakken weg wil mikken zodat hij zich op mijn kosten sociaal kan noemen. En feitelijk is dat de discussie. Maak aannemelijk dat ik 80% moet afdragen en ik zal het accepteren... Maar niet obv je hebt nog geld en ik iemand die het geld kan gebruiken. Ja, elfletterig, daar bedoel ik onder meer jouw houding mee!
  woensdag 1 augustus 2012 @ 10:31:49 #164
321876 Cherna
Fuck the System
pi_114937196
quote:
0s.gif Op woensdag 1 augustus 2012 10:19 schreef RemcoDelft het volgende:

[..]

600.000 tot 1.000.000 euro uitgeven om i.p.v. 350 meter 378 meter te kunnen lopen... Ik zou zeggen, geef die mensen een gloednieuwe Segway van 8.000 euro incl. BTW en spendeer de overige 592.000 tot 992.000 euro aan meer efficiente behandelingen:
[ afbeelding ]
Je weet toch dat de ontdekker zichzelf te pletter heeft gestort met dit apparaat. :)
  woensdag 1 augustus 2012 @ 10:35:31 #165
321876 Cherna
Fuck the System
pi_114937314
quote:
1s.gif Op woensdag 1 augustus 2012 09:28 schreef DS4 het volgende:

[..]

Volgens mij ben je met een pensioen beter af dan zonder, maar met pensioenen is er wel een vergelijkbaar probleem... Er zit minder geld in het potje dan gevraagd wordt.

Dat houdt in dat er feitelijk te weinig is betaald voor de latere uitkering die is beloofd. Maar dan wel een belofte die nimmer keihard was en ik wist vorige eeuw al dat pensioenen niet 100% stabiel waren en de ouderen wellicht de inleg van mijn generatie op zullen snoepen. Dus heb ik gekozen om niet mee te doen als dat niet hoefde. Pensioenen waar ik aan mee moest doen zijn inmiddels minder waard dan mijn inleg. De inleg van mijn toenmalige werkgevers is volledig verdampt. En dat na al die jaren! En toen was de aftrek nog tegen een lager bedrag dan ik over de uitkering moet betalen...

Dus dat had ik best aardig gezien... En dan denk ik altijd maar dat iedereen dat had kunnen weten die er zijn best voor had gedaan.
En daar zit het verschil. Helaas zijn velen verplicht aan deze onzin mee te doen.
  woensdag 1 augustus 2012 @ 10:36:46 #166
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_114937352
quote:
12s.gif Op woensdag 1 augustus 2012 10:31 schreef Cherna het volgende:

[..]

Je weet toch dat de ontdekker zichzelf te pletter heeft gestort met dit apparaat. :)
Nee. Maar is dat relevant? Er zijn veel meer mensen die lopend van een klif vallen, misschien redt 28 meter minder lopen wel een leven van een Plompe-patient :')
pi_114937370
quote:
12s.gif Op woensdag 1 augustus 2012 10:29 schreef Cherna het volgende:

Ik snap dat er geldgebrek is. Maar chronisch ziek zijn is niet een keuze die je maakt. Dat overkomt je. Chronisch ziek worden kan ook door het werk komen. Ben benieuwd of dan werkgevers hiervoor gaan opdraaien. Vandaar misschien ook het ontslagrecht, dan hoeven werkgevers zich daar niet druk om te maken.

Als ik alles in combinatie zie wat de plannen en gedachten zijn dan draait mijn maag om. We begeven ons op glad ijs.
Omdat we een discussie willen voeren?

En natuurlijk moeten we geld uitgeven aan chronisch zieken. Mijn broer kost ook klauwen met geld omdat hij geestelijk gehandicapt is. Maar dat kost hij gewoon om hem op te vangen en te begeleiden. Dat moeten we natuurlijk blijven doen (niet omdat het mijn broer is, maar omdat je behoeftigen niet aan hun lot over moet laten).

Het minimaal verbeteren van een leven of verlengen van een leven dient te onderworpen zijn aan een norm. Geef ze een menswaardig bestaan en dat is belangrijker dan die 2 jaar extra of 28 meter lopen.
pi_114937438
quote:
12s.gif Op woensdag 1 augustus 2012 10:35 schreef Cherna het volgende:

[..]

En daar zit het verschil. Helaas zijn velen verplicht aan deze onzin mee te doen.
Dat klopt. En men had eerlijker moeten zijn en niet ttv brede herwaardering een graai in de kas moeten doen... Maar je kon het aN zien komen en ook dan kun je maatregelen nemen. Al zal dat laatste niet voor iedereen gelden natuurlijk...
pi_114937535
quote:
12s.gif Op woensdag 1 augustus 2012 10:29 schreef Cherna het volgende:

[..]

En dus kunnen we ons maar beter voorbereiden op dat gladde ijs en onze schaatsen slijpen. Als we een blinddoek voor gaan doen en net doen alsof het ijs er niet is gaan we geheid op onze bek.
pi_114937659
quote:
1s.gif Op woensdag 1 augustus 2012 10:31 schreef DS4 het volgende:

[..]

Als ik dat doe krijg ik meteen te horen dat de rijken eerst het goede voorbeeld moeten geven... En dat ik asociaal ben natuurlijk.

Niet meer willen betalen voor hetzelfde is heel normaal, maar als je wat geld hebt asociaal begrijp ik daaruit.

Overigens wil ik best wat meer betalen, maar dan wil ik er eigenlijk gewoon wat voor terugzien. B.v. betaalbaar houden van de premies voor de mensen die van het minimum moeten leven. Niet omdat een ander graag het geld met bakken weg wil mikken zodat hij zich op mijn kosten sociaal kan noemen. En feitelijk is dat de discussie. Maak aannemelijk dat ik 80% moet afdragen en ik zal het accepteren... Maar niet obv je hebt nog geld en ik iemand die het geld kan gebruiken. Ja, elfletterig, daar bedoel ik onder meer jouw houding mee!
Waar ik me meer aan stoor is de groep mensen die zich bewust buiten de maatschappij plaatsen maar wel verwachten onderhouden te worden door diezelfde maatschappij. Prima als ik meer belasting moet betalen. maar dan moet het wel gaan naar mensen die het echt nodig hebben. En niet (bijv) naar mensen die een gezicht tatoeage nemen en dan vervolgens de rest van hun leven een uitkering nodig hebben omdat ze geen baan kunnen vinden. prima als je dat doet, maar verwacht geen geld meer van de maatschappij. Dan verhonger je maar, ik zal er geen traan om laten.
pi_114937852
quote:
0s.gif Op woensdag 1 augustus 2012 10:46 schreef Boris_Karloff het volgende:

[..]

Waar ik me meer aan stoor is de groep mensen die zich bewust buiten de maatschappij plaatsen maar wel verwachten onderhouden te worden door diezelfde maatschappij. Prima als ik meer belasting moet betalen. maar dan moet het wel gaan naar mensen die het echt nodig hebben. En niet (bijv) naar mensen die een gezicht tatoeage nemen en dan vervolgens de rest van hun leven een uitkering nodig hebben omdat ze geen baan kunnen vinden. prima als je dat doet, maar verwacht geen geld meer van de maatschappij. Dan verhonger je maar, ik zal er geen traan om laten.
Helemaal geen inkomsten is ook weer lastig, maar ik ben in die zin wel hetzelfde dat de vrijblijvendheid er vanaf moet. Anders verdwijnt de sociale cohesie. Het is al lastig zat om de kikkers in de kruiwagen te houden.
pi_114938100
quote:
1s.gif Op woensdag 1 augustus 2012 10:51 schreef DS4 het volgende:

[..]

Helemaal geen inkomsten is ook weer lastig, maar ik ben in die zin wel hetzelfde dat de vrijblijvendheid er vanaf moet. Anders verdwijnt de sociale cohesie. Het is al lastig zat om de kikkers in de kruiwagen te houden.
je ziet gewoon steeds meer om je heen dat mensen overal recht op denken te hebben, maar nergens meer plichten aan ontlenen.
Datzelfde zie je in de ouderenzorg, mensen die 6 keer per jaar hun ouders in een verzorgingshuis bezoeken. maar moord en brand schreeuwen als blijkt dat het verzorgend personeel heel weinig tijd heeft om duurzame contacten te onderhouden met de bewoners.Hallo zeg, die mensen zijn voor de zorg, niet voor de dag invulling. Daar zouden familie en vrienden een veel grotere rol in moeten spelen, maar als puntje bij paaltje komt willen ze dat ook niet doen.
pi_114938278
Verantwoordelijkheid nemen is er inderdaad niet meer bij... Nee, het is er wat dat betreft niet beter op geworden.
  woensdag 1 augustus 2012 @ 11:15:18 #174
149454 GSbrder
Les extrêmes se touchent
pi_114938745
quote:
0s.gif Op woensdag 1 augustus 2012 11:02 schreef DS4 het volgende:
Verantwoordelijkheid nemen is er inderdaad niet meer bij... Nee, het is er wat dat betreft niet beter op geworden.
Zoiets merk je pas als de poet op begint te raken. Daarnaast was er pakweg 100 jaar geleden natuurlijk nog weinig zorg te kiezen of te betalen door de werkenden, niet voor niets zitten we nu voor het eerst in een tijdperk waar de wetenschap en de praktische mogelijkheden groter zijn dan de financiële middelen.

Om dat dan meteen op conto van de huidige afrekencultuur te schrijven is wat makkelijk, je moet gewoon keuzes maken.
Power is a lot like real estate, it's all about location, location, location.
The closer you are to the source, the higher your property value.
pi_114938893
Natuurlijk legt de huidige situatie eea bloot, maar ik constateer het op zoveel vlakken dat ik zo arrogant ben om te denken dat ik gelijk heb.
pi_114938949
quote:
Goed genuanceerd stuk.
pi_114940049
quote:
1s.gif Op woensdag 1 augustus 2012 11:15 schreef GSbrder het volgende:

Om dat dan meteen op conto van de huidige afrekencultuur te schrijven is wat makkelijk, je moet gewoon keuzes maken.
Een heleboel mensen zijn gaan geloven dat bomen echt tot de hemel groeien en dat keuzes niet nodig zijn. het is en en niet of. Anders neem je toch een krediet :')
  woensdag 1 augustus 2012 @ 12:05:42 #178
321876 Cherna
Fuck the System
pi_114940980
quote:
0s.gif Op woensdag 1 augustus 2012 10:46 schreef Boris_Karloff het volgende:

[..]

Maar daar ben ik het ook volledig mee eens. Ik heb niets met klaplopers die opzettelijk de boel verstieren. Doch voor mensen die er niet om vragen heb ik veel empathie.

[ Bericht 0% gewijzigd door Cherna op 01-08-2012 12:16:09 ]
  woensdag 1 augustus 2012 @ 12:08:16 #179
321876 Cherna
Fuck the System
pi_114941079
quote:
0s.gif Op woensdag 1 augustus 2012 10:36 schreef RemcoDelft het volgende:

[..]

Nee. Maar is dat relevant? Er zijn veel meer mensen die lopend van een klif vallen, misschien redt 28 meter minder lopen wel een leven van een Plompe-patient :')
Nee natuurlijk is dit niet relevant. Het is alleen opmerkelijk dat het juist de ontwerper helaas overkomt.
  woensdag 1 augustus 2012 @ 12:13:10 #180
321876 Cherna
Fuck the System
pi_114941246
quote:
0s.gif Op woensdag 1 augustus 2012 10:11 schreef Boris_Karloff het volgende:

[..]

Het gaat pijn en moeite kosten als je altijd tering naar de nering hebt gezet en veel zekerheden hebt ingebouwd om later iets te hebben. En dan alsnog even slecht af bent als degene die niet die zekerheden hebben betaalt.
Het blijkt ook uit andere topics als jezelf niet van de maatschappij profiteert en daardoor meer vaste lasten moet dragen nog belachelijk gemaakt word ook.
pi_114941372
quote:
12s.gif Op woensdag 1 augustus 2012 12:13 schreef Cherna het volgende:

Het gaat pijn en moeite kosten als je altijd tering naar de nering hebt gezet en veel zekerheden hebt ingebouwd om later iets te hebben. En dan alsnog even slecht af bent als degene die niet die zekerheden hebben betaalt.
Het blijkt ook uit andere topics als jezelf niet van de maatschappij profiteert en daardoor meer vaste lasten moet dragen nog belachelijk gemaakt word ook.
Af en toe moet je een lul zijn in deze maatschappij... Klopt.

De kunst is om de juiste momenten te kiezen. ;)
  woensdag 1 augustus 2012 @ 12:20:43 #182
321876 Cherna
Fuck the System
pi_114941527
quote:
1s.gif Op woensdag 1 augustus 2012 12:16 schreef DS4 het volgende:

[..]

Af en toe moet je een lul zijn in deze maatschappij... Klopt.

De kunst is om de juiste momenten te kiezen. ;)
Dat is helaas waar :). Daar kan ik niet omheen. En inderdaad het leven is niet fair. Veel heb je gelukkig zelf in de hand dat is waar.
pi_114941772
quote:
12s.gif Op woensdag 1 augustus 2012 12:20 schreef Cherna het volgende:

[..]

Dat is helaas waar :). Daar kan ik niet omheen. En inderdaad het leven is niet fair. Veel heb je gelukkig zelf in de hand dat is waar.
En overigens: als je je niet goed voelt bij een lul zijn kan het trouw blijven aan eigen normen en waarden je gelukkiger maken dan dat geld. Acceptatie blijft de weg naar geluk.
  woensdag 1 augustus 2012 @ 12:30:59 #184
149454 GSbrder
Les extrêmes se touchent
pi_114941907
quote:
0s.gif Op woensdag 1 augustus 2012 11:43 schreef Boris_Karloff het volgende:

[..]

Een heleboel mensen zijn gaan geloven dat bomen echt tot de hemel groeien en dat keuzes niet nodig zijn. het is en en niet of. Anders neem je toch een krediet :')
Namen ze maar zelf een lening om hun tonnen aan zorg te betalen :{.
Nee, ze vinden het oneerlijk dat ze hun kinderen geen huis van 3,5 ton achter kunnen laten terwijl ze zelf meer zorg consumeren, goedkoper wonen en langer leven dan 3 generaties voor hen hebben gedaan.

Inb4 babyboombash; ik hou er niet van de schuld bij de babyboomers te leggen, want als ik in die positie zat had ik hetzelfde gedaan, maar denken dat de gestegen zorgkosten alleen veroorzaakt zijn door marktwerking, managers en bureaucratie is te simpel. Er kan meer, we eisen meer en we krijgen meer.
  woensdag 1 augustus 2012 @ 12:44:31 #185
321876 Cherna
Fuck the System
pi_114942397
quote:
0s.gif Op woensdag 1 augustus 2012 12:30 schreef GSbrder het volgende:

[..]

Namen ze maar zelf een lening om hun tonnen aan zorg te betalen :{.
Nee, ze vinden het oneerlijk dat ze hun kinderen geen huis van 3,5 ton achter kunnen laten terwijl ze zelf meer zorg consumeren, goedkoper wonen en langer leven dan 3 generaties voor hen hebben gedaan.

Inb4 babyboombash; ik hou er niet van de schuld bij de babyboomers te leggen, want als ik in die positie zat had ik hetzelfde gedaan, maar denken dat de gestegen zorgkosten alleen veroorzaakt zijn door marktwerking, managers en bureaucratie is te simpel. Er kan meer, we eisen meer en we krijgen meer.
Daarom ook dat ik meer voel voor een heel sober basispakket of AWBZ uitbreiden en alle andere zaken maar apart verzekeren. Inderdaad de zorgkosten zijn niet alleen gestegen door marktwerking managers en bureaucratie. Het is een van de vele oorzaken.
Dat ze niet hun eigen spaargeld willen inzetten lijkt me ook niet meer dan logisch. Wat heeft sparen dan nog voor een nut. Als ik van tevoren weet als ik spaar en dan de collectieve voorzieningen toch zelf moet betalen ondanks dat ik verzekerd(waarom zou ik me anders laten verzekeren) ben dan heeft het sparen geen nut meer.

Het hele punt is dat we een VS samenleving willen, maar dan wel met vele verplichtingen. En als je dan ondanks de verplichtingen alsnog een hoop zelf moet betalen dan kom je uiteindelijk in de problemen.

[ Bericht 0% gewijzigd door Cherna op 01-08-2012 12:57:05 ]
  woensdag 1 augustus 2012 @ 12:59:06 #186
149454 GSbrder
Les extrêmes se touchent
pi_114942998
quote:
12s.gif Op woensdag 1 augustus 2012 12:44 schreef Cherna het volgende:

[..]

Daarom ook dat ik meer voel voor een heel sober basispakket of AWBZ uitbreiden en alle andere zaken maar apart verzekeren. Inderdaad de zorgkosten zijn niet alleen gestegen door marktwerking managers en bureaucratie. Het is een van de vele oorzaken.
Dat ze niet hun eigen spaargeld willen inzetten lijkt me ook niet meer dan logisch. Wat heeft sparen dan nog voor een nut. Als ik van tevoren weet als ik spaar en dan de collectieve voorzieningen toch zelf moet betalen ondanks dat ik verzekerd(waarom zou ik me anders laten verzekeren) ben dan heeft het sparen geen nut meer.

Het hele punt is dat we een VS samenleving willen, maar dan wel met vele verlichtingen. En als je dan ondanks de verplichtingen alsnog een hoop zelf moet betalen dan kom je uiteindelijk in de problemen.
Dat is correct; in veel opzichten, of dat nu voor de zorg is of voor iets anders, heeft het opeten van je eigen huisje geen enkel direct voordeel voor de woningbezitter. Hoewel woningen luxe- en investeringsgoederen zijn en dus indirect een pensioenpotje hebben mensen er nooit rekening mee gehouden, tijdens hun werkzame bestaan of daarna, dat sparen voor hun oude dag ook kan betekenen dat ze moeten sparen voor zorg tijdens hun oude dag, zeker als deze kosten zijn gestegen en de consumptie van zorg al helemaal.

We hoeven natuurlijk geen VS-samenleving, maar productdifferentiatie zorgt hoogstwaarschijnlijk wel voor een breder draagvlak voor eigen bijdrage in de zorg. Nu arme ouderen en rijke ouderen inzien dat het adagium "van een kale kip, kan je toch niet plukken" ook voor de zorg opgaat en iedereen, arm of rijk, in hetzelfde verzorgingstehuisje met dezelfde generieke zorg uitkomt, is het gefortuneerde deel er zoveel mogelijk aan gelegen afstand te doen van hun bezit en het over te hevelen naar hun erfgenamen. Als er meer zorg of aandacht gekocht kan worden, zal een deel van het arme electoraat op de achterste poten staan, omdat ze vrezen dat dit ten koste gaat van zorg voor hen, maar voor de samenleving als geheel zal dit wel prettig zijn, omdat we nu een grote groep kapitaal gefortuneerden de hand boven het hoofd houden omdat leden van de groep "ouderen" zielig en arm zijn.
pi_114943050
quote:
12s.gif Op woensdag 1 augustus 2012 12:44 schreef Cherna het volgende:

[..]

Het hele punt is dat we een VS samenleving willen, maar dan wel met vele verlichtingen. En als je dan ondanks de verplichtingen alsnog een hoop zelf moet betalen dan kom je uiteindelijk in de problemen.
Waarom zou het niet logisch zijn als mensen een deel van hun eigen vermogen inzetten?
Ik zou het niet vreemd vinden als we van mensen gaan verlangen dat ze indien het kan een deel van de kosten zelf betalen.

Nog beter zou ik het vinden om de sucessierechten op 100% te zetten, geld heb je immers niet nodig waar je heen gaat en dan lossen we ineen keer veel problemen op. wel zo eerlijk vanuit het gelijkheidsprincipe ;)
  woensdag 1 augustus 2012 @ 13:03:38 #188
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_114943231
quote:
0s.gif Op woensdag 1 augustus 2012 13:00 schreef Boris_Karloff het volgende:
Nog beter zou ik het vinden om de sucessierechten op 100% te zetten
Ik voorzie een enorme kapitaalvlucht het land uit... Daar schieten we niets mee op.
pi_114943343
quote:
0s.gif Op woensdag 1 augustus 2012 13:03 schreef RemcoDelft het volgende:

[..]

Ik voorzie een enorme kapitaalvlucht het land uit... Daar schieten we niets mee op.
de hele wereld heeft last van de kredietcrisis dus ik zou niet weten waarom we geen wereldwijde afspraken kunnen maken om dat te realiseren. Dat het deel van de bevolking wat de touwtjes in handen heeft zegt dat het niet kan is alleen uit eigen belang. alles kan, als je het maar wilt.

Die landen die gelden als belastingparadijsjes heb je zo aan het praten, alleen daar zit niemand van enig belang op te wachten
  woensdag 1 augustus 2012 @ 13:13:13 #190
321876 Cherna
Fuck the System
pi_114943615
quote:
0s.gif Op woensdag 1 augustus 2012 13:00 schreef Boris_Karloff het volgende:

[..]

Waarom zou het niet logisch zijn als mensen een deel van hun eigen vermogen inzetten?
Ik zou het niet vreemd vinden als we van mensen gaan verlangen dat ze indien het kan een deel van de kosten zelf betalen.

Nog beter zou ik het vinden om de sucessierechten op 100% te zetten, geld heb je immers niet nodig waar je heen gaat en dan lossen we ineen keer veel problemen op. wel zo eerlijk vanuit het gelijkheidsprincipe ;)
Als ik mijn eigen vermogen moet gaan inzetten heb ik dus jaren lang tering naar de nering gezet door keihard te sparen om in de toekomst nog iets te hebben. Iemand die nooit heeft gespaard en erop los heeft geleefd kan dan ff vangen. Waarom zou ik dan nog een huis kopen en het risico gaan lopen door ontslag failliet te geraken en erger nog mijn huis op te vreten bij ziekte waar ik niet om vraag. Kan ik nog gehuurd gaan zitten ook, en dit naar jarenlang zwoegen.
Dan zou mijn advies nu zijn. Sluit niet een enkele verzekering meer af en koop nooit een huis en spaar maar niet, maar maak maar veel schulden. Door een zielige vertoning in de krant word je dan uiteindelijk mogelijk geholpen. Ik heb me dus mijn hele leven lang alles onthouden om later iets te hebben en niet van de maatschappij geprofiteerd. Of dat nu voor mij is of mijn kinderen doet er dan niet toe.

Ik betaal belasting en vele andere premies over mijn loon, dat is prima. Doe daar dan ook iets goeds mee als maatschappij.
pi_114943701
Een ontwikkelde samenleving bezuinigt niet op zorg, maakt niet uit de reden, ze zoeken maar bezuinigingen op de snelwegen of waar de VVD ook geld verdient maar niet binnen de zorg.
pi_114943885
quote:
12s.gif Op woensdag 1 augustus 2012 13:13 schreef Cherna het volgende:

[..]

Als ik mijn eigen vermogen moet gaan inzetten heb ik dus jaren lang tering naar de nering gezet door keihard te sparen om in de toekomst nog iets te hebben. Iemand die nooit heeft gespaard en erop los heeft geleefd kan dan ff vangen. Waarom zou ik dan nog een huis kopen en het risico gaan lopen door ontslag failliet te geraken en erger nog mijn huis op te vreten bij ziekte waar ik niet om vraag. Kan ik nog gehuurd gaan zitten ook, en dit naar jarenlang zwoegen.
Dan zou mijn advies nu zijn. Sluit niet een enkele verzekering meer af en koop nooit een huis en spaar maar niet, maar maak maar veel schulden. Door een zielige vertoning in de krant word je dan uiteindelijk mogelijk geholpen. Ik heb me dus mijn hele leven lang alles onthouden om later iets te hebben en niet van de maatschappij geprofiteerd. Of dat nu voor mij is of mijn kinderen doet er dan niet toe.

Ik betaal belasting en vele andere premies over mijn loon, dat is prima. Doe daar dan ook iets goeds mee als maatschappij.
Je kunt ook allerlei voorzieningen hangen aan die inbreng van kapitaal.
Als je zelf niets meebrengt, dan krijg je een bed, 3 maaltijden, douchebeurt en wc. de absolute basis dus oom te overleven.
Als je x bedrag meebrengt krijg je een bed 3 keuze maaltijden extra aandacht,
op maat maken daarvan wordt een maatschappelijke discussie. Dan loont het nog om gespaard te hebben.

En eigen vermogen opeten voor zorg is natuurlijk niet leuk, maar de maatschappij opzadelen met de zorgkosten terwijl je zelf een vermogen hebt vind ik ook niet echt netjes. Ziek worden is geen keuze, maar stomme pech. Maar als maatschappij kunnen we gewoon niet ieder pech geval compenseren, dat gaat gewoon niet.
pi_114943960
quote:
0s.gif Op woensdag 1 augustus 2012 13:16 schreef DeParo het volgende:
Een ontwikkelde samenleving bezuinigt niet op zorg, maakt niet uit de reden, ze zoeken maar bezuinigingen op de snelwegen of waar de VVD ook geld verdient maar niet binnen de zorg.
En wat als we straks 100% van het BNP aan zorg moeten besteden. Gaan we dan nog steeds niet bezuinigen? Of schaffen we alle andere voorzieningen gewoon af :')
Je kop in het zand steken en keihard "Lalalalalalalalal" gaan roepen werkt niet om de problemen te laten verdwijnen.

En wat is ontwikkeld? zolang mensen elkaar nog voor de lol of geld afmaken vind ik de mensheid echt niet ontwikkeld. Geen enkel ander dier doodt zijn soortgenoten zonder reden, we zijn eigenlijk nog minder ontwikkeld als de meeste andere dieren.
pi_114944195
quote:
0s.gif Op woensdag 1 augustus 2012 13:22 schreef Boris_Karloff het volgende:

[..]

En wat als we straks 100% van het BNP aan zorg moeten besteden. Gaan we dan nog steeds niet bezuinigen? Of schaffen we alle andere voorzieningen gewoon af :')
Je kop in het zand steken en keihard "Lalalalalalalalal" gaan roepen werkt niet om de problemen te laten verdwijnen.
Als als als, dan zien we wel weer verder, vooralsnog ga je niet bezuinigen op essentiële zorg jij kan wel een doemscenario presenteren maar die is er niet, wordt veel te erg voorgesteld, bezuinig maar op snelwegen en op salaris van bepaalde topmensen op publiek niveau, ook op de publieke omroep kan flink worden bezuinigd, en achterstallige betalingen van bedrijven en particulieren bij de overheid.
pi_114944207
Gezien de hoge kosten van de meeste nieuwe ontwikkelingen/therapien en de mindset van de zorgverzekeraars, denk ik dat we naar een systeem toegaan van verschillende soorten verzekeringspakketten. Dus standaard, uitgebreid e.d. Iedereen moet verplicht de standaardverzekering die de meeste kosten dekt en daarnaaste een optie voor een uitgebreid pakket voor high-tech behandelingen. Het niet vergoeden van zeldzame ziekten vind ik niet kunnen aangezien dit vaak aangeboren afwijkingen zijn. Ga eerder mensen korten met extreem ongezonde levensstijl. Dit laatste is al geopperd naar mijn weten, namelijk adhv bmi. Niet dat dit een goed idee is, aangezien bmi niet echt een goede maat is.
"Happiness is not getting more, but wanting less"
pi_114944271
quote:
0s.gif Op woensdag 1 augustus 2012 13:28 schreef ssebass het volgende:
Gezien de hoge kosten van de meeste nieuwe ontwikkelingen/therapien en de mindset van de zorgverzekeraars, denk ik dat we naar een systeem toegaan van verschillende soorten verzekeringspakketten. Dus standaard, uitgebreid e.d. Iedereen moet verplicht de standaardverzekering die de meeste kosten dekt en daarnaaste een optie voor een uitgebreid pakket voor high-tech behandelingen. Het niet vergoeden van zeldzame ziekten vind ik niet kunnen aangezien dit vaak aangeboren afwijkingen zijn. Ga eerder mensen korten met extreem ongezonde levensstijl. Dit laatste is al geopperd naar mijn weten, namelijk adhv bmi. Niet dat dit een goed idee is, aangezien bmi niet echt een goede maat is.
Dat korten van mensen met een ongezonde levensstijl is natuurlijk de grootste onzin die er is. We moeten de ongezonde levensstijl juist promoten. Die mensen zijn stukken goedkoper voor de zorg.
pi_114944374
quote:
14s.gif Op woensdag 1 augustus 2012 11:19 schreef nikk het volgende:

[..]

Goed genuanceerd stuk.
Mij valt één stukje op "Ook hun longkwaliteit was 3 procent verbeterd". Het gaat dus niet over iets verder lopen, mensen met goede longen realiseren zich niet wat 3% longfunctie verbetering inhoud. Als cystic fybrosis patient merk ik bijna dagelijks het verschil in longfunctie, het zorgt dat ik zelf een kopje koffie kan halen zonder in hijgen uit te barsten, het zorgt dat ik 's nachts kan slapen of niet door kort ademigheid, het zorgt dat ik genoeg lucht krijg om mijn noodzakelijk dieet tot me te nemen. Het zorgt dat ik redelijk gewoon kan leven of ben gekluisterd aan een zuurstoffles. Okay als je gezond bent en de longfunctie op 80% zit merk je 3% nauwelijk maar als de longunctie daalt richting 30% en je verliest 3% dan is dat verschil enorm.
pi_114944396
quote:
0s.gif Op woensdag 1 augustus 2012 13:28 schreef DeParo het volgende:

[..]

Als als als, dan zien we wel weer verder, vooralsnog ga je niet bezuinigen op essentiële zorg jij kan wel een doemscenario presenteren maar die is er niet, wordt veel te erg voorgesteld, bezuinig maar op snelwegen en op salaris van bepaalde topmensen op publiek niveau, ook op de publieke omroep kan flink worden bezuinigd, en achterstallige betalingen van bedrijven en particulieren bij de overheid.
We zitten midden in een crisis omdat we systematisch meer uitgeven dan dat er binnenkomt. Je kan de grootste kostenpost niet altijd buiten schot blijven houden. Dat is totaal onrealistisch. Je kan niet alles blijven bezuinigen puur en alleen voor de zorg.

De kosten van de zorg blijven elk jaar stijgen. Je kan, terwijl je nog 20 miljard moet bezuinigen om break-even te komen, niet elk jaar 2-3 miljard MEER uitgeven aan de zorg.
Nobody knows what's going to happen. And then we film it. That's the whole concept.
pi_114944456
quote:
0s.gif Op woensdag 1 augustus 2012 13:28 schreef DeParo het volgende:

[..]

Ook voor jou een realitycheck op http://www.prinsjesdag201(...)boekje_van_nederland

Zoek de blokjes wbt aanleg/onderhoud wegen, publieke omroep, etc eens op en vergelijk ze met de blokjes zorg. Zelfs als je de door jou genoemde dingen compleet afschaft geven we nog meer uit dan er binnenkomt waarvan het allergrootste gedeelte naar de zorg gaat.

En dan hebben we het er nog nieteens over dat bezuinigen op bijvoorbeeld de wegen veel meer mensen zou treffen dan (gericht) bezuinigen op de zorg.
pi_114944484
quote:
0s.gif Op woensdag 1 augustus 2012 13:30 schreef Boris_Karloff het volgende:

[..]

Dat korten van mensen met een ongezonde levensstijl is natuurlijk de grootste onzin die er is. We moeten de ongezonde levensstijl juist promoten. Die mensen zijn stukken goedkoper voor de zorg.
Niet helemaal waar, dit geldt alleen als ze eerder sterven zonder dat ze veel zorg nodig hebben.
"Happiness is not getting more, but wanting less"
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')