Probleem is dat we op dit moment niet willen kiezen, en dus X én Y behandelen, en dat kunnen we niet betalen.quote:Op maandag 30 juli 2012 20:42 schreef LXIV het volgende:
De SP is tegen het hangen van een prijskaartje aan een levensjaar. Toch is dat de enige manier om objectief te berekenen hoe je het geld het meest effectief kunt gebruiken. Anders doe je maar iets in het wilde weg.
Het is hard maar wel rechtvaardig om te berekenen: met die 1 miljoen kunnen we 50 patiënten X redden of alleen patient Y, dus kiezen we voor X.
Het hangen van een prijskaartje is onvermijdelijk.
Dat doen we trouwens zelf ook met alle dingen die niet gratis lijken. Dan wegen we ook af wat iets kost ten opzichte van het nut of plezier dat het ons brengt. Als we een nieuwe auto kopen kunnen we niet meer op vakantie. Is dat onmenselijk?
Tjonge jonge wat kort door de bocht zeg, door dit soort simplistische gedachtengangen verlies ik juist het vertrouwen in de werking van de democratie...36 miljoen aan bonussen, hoeveel omzet/winst stond daar tegenover? Miljarden?quote:Op maandag 30 juli 2012 20:18 schreef Wespensteek het volgende:
[..]
Laat ik het zo zeggen dat als er gezonde concurrentie is, het erg vreemd is dat een CEO miljoenen per jaar kan verdienen en daarnaast nog een hele staf aan top inkomens naast zich heeft. Ik heb de laatste tijd wat dat betreft het vertrouwen in de marktwerking in veel sektoren wat verloren en zie een enorme verspilling en bureaucratie in het bedrijfsleven zelf. In 2009 kreeg de top 5 bij merck samen 36 miljoen dollar aan bonussen, als ik dat afzet tegen de gevolgen voor deze patienten, ja dan heb ik daar wat moeite mee.
Correctie, wil men niet betalen.quote:Op maandag 30 juli 2012 20:43 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Probleem is dat we op dit moment niet willen kiezen, en dus X én Y behandelen, en dat kunnen we niet betalen.
We willen best betalen, want we betalen enorm veel aan zorg. We willen niet oneindig veel betalen. Dat lijkt me reeel.quote:
Of zoals uit Swordfish: Een medicijn dat kanker geneest, maar er is 1 catch: er moet 1 onschuldig kind sterven! Er zijn serieus mensen die dan zeggen dat ze het medicijn niet mogen ontwikkelen vanwege dat kind, niet snappende dat er tienduizenden andere kinderen gered kunnen worden.quote:Op maandag 30 juli 2012 20:47 schreef Janneke141 het volgende:
Vraag je even af wat er zou gebeuren als we een medicijn ontdekken dat kanker geneest en dat een miljoen per patient kost.
Waarom is de omzet en winst dan van belang, als ze niet genoeg winst maken verhogen ze gewoon de prijs wat meer, die doodzieke mensen willen toch graag geholpen worden en hebben tot nu toe recht op vergoeding. Feit is dat die bonussen in de kostprijs zitten die de medicijnen duur maken.quote:Op maandag 30 juli 2012 20:44 schreef danos het volgende:
[..]
Tjonge jonge wat kort door de bocht zeg, door dit soort simplistische gedachtengangen verlies ik juist het vertrouwen in de werking van de democratie...36 miljoen aan bonussen, hoeveel omzet/winst stond daar tegenover? Miljarden?
Je knoopt echt de verkeerde dingen aan elkaar om je punt te maken.
Als je het zo stelt ja. Maar dit soort vergelijkingen zijn gevaarlijk te maken. Zo brengt de politiek het ook. Op de mens spelen werkt schijnbaar goed om iets af te schaffen.quote:Op maandag 30 juli 2012 20:42 schreef LXIV het volgende:
De SP is tegen het hangen van een prijskaartje aan een levensjaar. Toch is dat de enige manier om objectief te berekenen hoe je het geld het meest effectief kunt gebruiken. Anders doe je maar iets in het wilde weg.
Het is hard maar wel rechtvaardig om te berekenen: met die 1 miljoen kunnen we 50 patiënten X redden of alleen patient Y, dus kiezen we voor X.
Het hangen van een prijskaartje is onvermijdelijk.
Dat doen we trouwens zelf ook met alle dingen die niet gratis lijken. Dan wegen we ook af wat iets kost ten opzichte van het nut of plezier dat het ons brengt. Als we een nieuwe auto kopen kunnen we niet meer op vakantie. Is dat onmenselijk?
Het is geen kwestie van kiezen tussen patienten, men besluit om dit niet meer te vergoeden maar heeft geen andere besteding voor het geld gegeven. Het is dus gewoon een besparing. Verder is niet alleen de levensduur korter maar wordt de kwaliteit van het leven ook slechter als men geen medicijnen krijgt. Men kijkt nu naar een kleine groep mensen terwijl je de meeste bezuinigingen kunt behalen door bijv. hartaanvallen niet meer te behandelen. Die mensen gaan dan snel dood en lijden niet lang.quote:Op maandag 30 juli 2012 21:02 schreef Cherna het volgende:
[..]
Als je het zo stelt ja. Maar dit soort vergelijkingen zijn gevaarlijk te maken. Zo brengt de politiek het ook. Op de mens spelen werkt schijnbaar goed om iets af te schaffen.
Als ik op 65 jaar met pensioen kan en ik dan mijn gehele pensioen op mijn rekening krijg gestort zodat iknog 10 jaar lang als een dolle van mijn leven en mijn familie kan genieten mogen ze gerust op mij 75e verjaardag de stekker eruit trekken. Toedeledokie, geen ouderdomsziektes, geen lijdensweg tot mijn 90e, geen ouwe zure man worden, geen last zijn voor mijn kinderen.quote:Op maandag 30 juli 2012 21:10 schreef Cherna het volgende:
Dan te bedenken dat we juist ouder worden door zorg die alsmaar duurder word. Langer doorwerken omdat je ouder word maar de zorg om iemand ouder te laten worden is onbetaalbaar. Eigenlijk moet ik er om lachen.
Weet je wat het lullige is? Het is nog waar ook.quote:Op maandag 30 juli 2012 21:01 schreef remlof het volgende:
Pakkende cartoon van Kamagurka op de voorpagina van de NRC van vandaag:
[ afbeelding ]
heldenpraatquote:Op maandag 30 juli 2012 21:14 schreef danos het volgende:
[..]
Als ik op 65 jaar met pensioen kan en ik dan mijn gehele pensioen op mijn rekening krijg gestort zodat iknog 10 jaar lang als een dolle van mijn leven en mijn familie kan genieten mogen ze gerust op mij 75e verjaardag de stekker eruit trekken. Toedeledokie, geen ouderdomsziektes, geen lijdensweg tot mijn 90e, geen ouwe zure man worden, geen last zijn voor mijn kinderen.
Helaas maar die keus word je niet gegeven. Je kunt een trein dan een kopstoot geven, maar gelijk je hele pensioen gestort krijgen zou een mooie zijn.quote:Op maandag 30 juli 2012 21:14 schreef danos het volgende:
[..]
Als ik op 65 jaar met pensioen kan en ik dan mijn gehele pensioen op mijn rekening krijg gestort zodat iknog 10 jaar lang als een dolle van mijn leven en mijn familie kan genieten mogen ze gerust op mij 75e verjaardag de stekker eruit trekken. Toedeledokie, geen ouderdomsziektes, geen lijdensweg tot mijn 90e, geen ouwe zure man worden, geen last zijn voor mijn kinderen.
Dit dus.quote:Op maandag 30 juli 2012 19:46 schreef zweefbij het volgende:
[..]
Dus jij vindt dat meneer x met medicijnen nog een mooi leven kan hebben en wordt 90. Kan nog van zijn kleinkinderen genieten, woont nog zelfstandig. Maar de medicijnen zijn in ogen van een klein groepje wat dat bepaald te duur. Meneer x wordt nu nog maar 75 en de laatste 5 jaar zijn een lijdensweg. Jammer dan, het is te duur. Lekkere wereld leven we dan.
Precies. En niet te vergeten zolang de verzekeringsmaatschappijen en farmaceutische industrie nog miljoenenwinsten maken, en ze nog de vrijheid hebben om het te steken in het sponsoren van voetbalploegen... lijkt mij niet dat er al noodzaak is om patiënten een (levensreddende!) behandeling te onthouden wegens 'geen geld'.quote:De discussie hoef je niet te voeren zolang er miljoenen verdwijnen aan allerlei ander activiteiten, salarissen van allerei tussenlagen en bonussen. Mischien moet je eerst daar over gaan beginnen.
Hoe oud ben je, held? Laat me eens raden, nog geen dertig?quote:Op maandag 30 juli 2012 21:14 schreef danos het volgende:
[..]
We gaan helaas doorschieten. Schijnbaar geven economen goed onderricht en tellen de jeugd precies uit hoeveel een zieke op de kosten drukt. Dus weg ermee. Dat komt wel vaker voor. Ook de politiek is er altijd goed in geweest. Daarom ook dat ik al zei: waar is het einde.quote:Op maandag 30 juli 2012 21:17 schreef nikk het volgende:
[..]
Weet je wat het lullige is? Het is nog waar ook.
Op een gegeven moment is de solidariteit op, en dan gaan we vermoedelijk een richting op die we al helemaal niet willen. Neem liever nú verstandige maatregelen voordat we gaan doorschieten.
Zolang er elk jaar meer naar zorg gaat dan dat er economische groei is, is het bovenstaande onzin. De zorg is/wordt onbetaalbaar.quote:Op maandag 30 juli 2012 21:22 schreef Cherna het volgende:
[..]
We gaan helaas doorschieten. Schijnbaar geven economen goed onderricht en tellen de jeugd precies uit hoeveel een zieke op de kosten drukt. Dus weg ermee. Dat komt wel vaker voor. Ook de politiek is er altijd goed in geweest. Daarom ook dat ik al zei: waar is het einde.
Wat dat betreft doet de crisis zijn werk prima.
Jij zou die keuze dus niet maken?quote:Op maandag 30 juli 2012 21:21 schreef HetKlusKonijn het volgende:
[..]
Hoe oud ben je, held? Laat me eens raden, nog geen dertig?
En 'zuur' worden, daar ben je zelf bij.
Het punt is dat je op dit moment helemaal niet weet hoe je je over tig jaar voelt.quote:
Uiteraard snap ik dat er keuzes moeten worden gemaakt.quote:Op maandag 30 juli 2012 21:29 schreef Julius.Strandjutter het volgende:
Het is eigenlijk toch heel logisch dat er langzaam aan geknibbeld wordt aan de zorg? Mensen vergeten nog wel eens dat het een luxe is. Een hele fijne luxe, maar geen vanzelfsprekende natuurlijk. Mensen worden ouder en er wordt alles aan gedaan om iedereen maar in leven te houden. Dat houdt natuurlijk een keer op. Misschien is de tijd gekomen dat we moeten leren anders tegen het leven aan te kijken.
Er wordt niet geknibbeld aan de zorg. Vijf jaar geleden bestonden deze medicijnen niet. En hoefde er ook geen vergoeding te komen. In drie jaar tijd gaat er weer zo'n 15 miljard meer naar de zorg. Vooralsnog, want er zijn weer overschrijdingen. Let wel, de uitgaven stijgen ondanks de bezuinigingen. En dan zijn er nog mensen die niet naar de kosten willen kijken. Onbegrijpelijk.quote:Op maandag 30 juli 2012 21:29 schreef Julius.Strandjutter het volgende:
Het is eigenlijk toch heel logisch dat er langzaam aan geknibbeld wordt aan de zorg? Mensen vergeten nog wel eens dat het een luxe is. Een hele fijne luxe, maar geen vanzelfsprekende natuurlijk. Mensen worden ouder en er wordt alles aan gedaan om iedereen maar in leven te houden. Dat houdt natuurlijk een keer op. Misschien is de tijd gekomen dat we moeten leren anders tegen het leven aan te kijken.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |