quote:Op woensdag 25 juli 2012 07:37 schreef DubbeleKater het volgende:
Alstu: http://www.bol.com/nl/p/boeddhisme-voor-dummies/9200000000030896/
Verrek, hij bestaat inderdaad gewoon!quote:Op woensdag 25 juli 2012 09:22 schreef Nietvandezewereld het volgende:
Geweldig, Boeddhisme voor dummies bestaat gewoon.
Ik kan je het boekje : Hoe de dingen zijn van Ole Nydahl van harte aanbevelen.
Je leert er wat een over de verschillen tussen geloofsreligies en ervaringsreligies, waarom Boeddhisme geen religie is. Ook waarom de 2 grote geloofsreligies zieltjes moesten winnen en Boeddh niet. Wat het grote verschil met filosofie is, boeddhisme mis nl ook geen filosofie, maar een mens veranderende leer. Terwijl je na het lezen van een filosoof het boek gewoon weer in de kast zet.
En nog heel veel meer. In een klein boekje wordt je al duidelijk dat wij allemaal hevig in de war zijn. Gewoon door nuchter nadenken en redeneren.
Als je er op googelt zie je net als ik dat het tijdelijk niet leverbaar is.
Ga naar 1 van de Diamantweg centra ( veel grote steden) en kijk of ie te koop is.
mak lichte reclame, om de reden dat Diamant denk ik de meest heldere leer is.
Dat is de ingang en eis van deze stroming en vandaar de naam diamant.
Helderheid.
Verder is je weg immer een persoonlijke want jij hebt behoefte aan andere lessen dan ik.
Simpel omdat jij een andere visie hebt dan ik.
Maar veel plezier en succes op de weg, want je wordt altijd vriendelijker minder hatelijk en je krijgt allengs een helderder blik.
quote:Op woensdag 25 juli 2012 08:01 schreef Apuleius het volgende:
Mijn advies is: geen boeken kopen of verder lezen, maar onder een boom gaan zitten en niets doen. Daar is het ook nog eens prachtig weer voor. Dan komen de demonen in jezelf vanzelf naar de oppervlakte opborrelen en dan is het een kwestie van niets doen. Niet op reageren, maar kalm en leeg blijven.
Als je dat vol kan blijven houden, dan schijnt op een gegeven moment ergens een lamp te gaan branden. In jezelf dat is.
/Krishnamurti/Bhagwan/Swami_Twelvinchalami
Dat boek zal ik eens bekijken.quote:Op woensdag 25 juli 2012 08:20 schreef Haushofer het volgende:
Ik vond het boekje "boeddhisme in alle eenvoud" van steve hagen een leuke introductie. Maar t is idd wel iets waar je mee bezig moet gaan;met alleen lezen kom je er niet
Grappig! Die heb ik laatst ook gekocht; alleen nog niet opengeslagen haha.quote:Op woensdag 25 juli 2012 08:20 schreef Haushofer het volgende:
Ik vond het boekje "boeddhisme in alle eenvoud" van steve hagen een leuke introductie. Maar t is idd wel iets waar je mee bezig moet gaan;met alleen lezen kom je er niet
Hij is alleen niet zo actief.quote:Op zondag 29 juli 2012 10:04 schreef Gray het volgende:
Het boeddhisme spreekt mij ook aan, dus ik ga dit topic volgen.
Misschien dat we wat onderwerpen kunnen aandragen om over te praten?quote:
Er zijn overal wel meditatiecentra volgens mij.quote:Op zondag 29 juli 2012 18:14 schreef Gray het volgende:
[..]
Misschien dat we wat onderwerpen kunnen aandragen om over te praten?
Verder ben ik ook wel benieuwd naar Boeddhisme in Nederland. Wie, waar, wat? Enneh, wat kost het?
Hilarisch als deze uitspraak is, dat zie je gelukkig ook, het raakt wel de kern: want wat is nu precies de kennismethode hier? Hoe bepaal je wat "goede kennis" is? Het is een probleem waar alle religies mee kampen.quote:Op zondag 29 juli 2012 18:19 schreef Gary_Oak het volgende:
Alleen weet ik niet in hoeverre de kennis van die mensen goed is. Voor je het weet wordt zoiets gerund door een of andere vage hippie met een LOI-diplomaatje.Niet dat zo'n iemand per definitie onkunde heeft hoor, maar een ouderwetse Aziatische monnik ziet er gewoon veel legitiemer uit.
quote:Op zondag 29 juli 2012 18:24 schreef Molurus het volgende:
[..]
Hilarisch als deze uitspraak is, dat zie je gelukkig ook, het raakt wel de kern: want wat is nu precies de kennismethode hier? Hoe bepaal je wat "goede kennis" is? Het is een probleem waar alle religies mee kampen.
Geloof me, andere religieuzen twijfelen net zoveel. Er zijn er echter maar weinig die het daar ooit hardop over hebben. Het draagt alleen maar bij aan hun onzekerheid.quote:Op zondag 29 juli 2012 18:31 schreef Gary_Oak het volgende:
[..]
Maar je hebt gelijk. Er bestaan wel priesteropleidingen in Nederland bijvoorbeeld, maar hoe weet je of zo'n iemand het werkelijk begrepen heeft waar het om draait? Wat mij juist in het boeddhisme aanspreekt, is dat het je zo vrij mogelijk laat in je interpretatie van... Alles.Geen verplichte voorschriften of een opgedrongen wereldbeeld, alleen 4 Nobele Waarheden, waar ik vóór mijn ontdekking van het boeddhisme ook al achter stond.
Maar diezelfde vrijheid maakt mij ook onzeker over wat 'waar' is en naar wie ik moet 'luisteren'. Die twijfel hebben andere religieuzen niet, wat het voor hen weer makkelijker maakt.
Het neemt niet weg dat die twijfel er eigenlijk niet hoort te zijn. Tenminste, dat idee heb ik altijd bij de Abrahamitische religies. In de praktijk zal er natuurlijk wel twijfel zijn.quote:Op zondag 29 juli 2012 18:35 schreef Molurus het volgende:
[..]
Geloof me, andere religieuzen twijfelen net zoveel. Er zijn er echter maar weinig die het daar ooit hardop over hebben. Het draagt alleen maar bij aan hun onzekerheid.
Je gebruikt hier wat je aanspreekt als criterium. En dat is op zicht niet zo gek.
Maar als *jij* degene bent die bepaalt wat waar is en wat niet, op basis van wat jou aanspreekt... kun je dan eigenlijk nog wel iets van een ander - of dat nu een monnik, een priester of een wetenschapper is - leren? Waarom zou je dan uberhaupt naar iemand moeten luisteren? Kennelijk hangt het dan helemaal niet af van wat anderen zeggen.
Hoe ik een boeddhistische meester zie, is als het stereotype goeroe dat elke vraag beantwoord met een gek/grappig raadsel. Het hoeft niet eens gek/grappig te zijn, al laat dat wel zien dat zo iemand elk moment geluk kan zien.quote:Op zondag 29 juli 2012 18:35 schreef Molurus het volgende:
[..]
Maar als *jij* degene bent die bepaalt wat waar is en wat niet, op basis van wat jou aanspreekt... kun je dan eigenlijk nog wel iets van een ander - of dat nu een monnik, een priester of een wetenschapper is - leren? Waarom zou je dan uberhaupt naar iemand moeten luisteren? Kennelijk hangt het dan helemaal niet af van wat anderen zeggen.
Of weggeven..quote:Op zondag 29 juli 2012 19:31 schreef BeffJeck het volgende:
Gooi eerst maar al je spullen weg. Dan komt de rest vanzelf wel!
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |