Estland is helaas een EU land, anders had ik die wel gekozen. Zwitserland is verder wel mijn tweede land, maar is zowat het tegenovergestelde van exotisch.
Mijn keuze is gevallen op Grenada.
![500px-Flag_of_Grenada.svg.png]()
Grenada is een klein land, maar wel van grote daden. Het is het op tien na kleinste land van de wereld. De voertaal is Engels en ligt in Midden-Amerika als een van de zuidelijkere eilanden van de Caraïben. En qua sport ligt de focus net zoals de rest van de Caraïben bij de atletiek.
Grenada is met tien sporters vertegenwoordigd op de Olympische Spelen en dit is voor het kleine land al het grootste aantal ooit. Vier vrouwen en zes mannen. Grenada won nog nooit een medaille op de OS, maar daar gaat dit jaar verandering in komen (zie Kirani James). Wel heeft het eiland voorheen een aantal goede sporters afgeleverd.
400 meter loper Alleyne Francique (tweevoudig wereldkampioen indoor en vierde op de spelen van Athene)
Cricketer Devon Smith (uitkomend voor de West-Indies)
Voetballer Jason Roberts (spelend voor Reading)
Omdat het een klein aantal is, zal ik ze kort even voorstellen. Waarbij de grootste sporters wat meer aandacht krijgen.
Kanika Beckles, 20 jaar, Atletiek - 200 meter
Een atlete die het van het motto meedoen is belangrijker dan winnen moet hebben. Want met een persoonlijke toptijd van 51.72 (dit jaar gelopen in Manhattan) zit ze anderhalve seconde boven de beste jaarprestatie (49.16). Dus zal ze wel in de series stranden. Maar wie weet dat ze met mijn aanmoedigen nog wonderen kan verrichten. Vooralsnog is het mikken op een PR.
Neisha Bernard-Thomas, 31 jaar, Atletiek - 800 meter
Deze atlete is wel al van iets hoger kaliber, maar nog steeds geen echte hoogvlieger. Haar persoonlijke toptijd 1.59.60 is niet slecht, maar ook niet echt bijzonder en stamt alweer uit 2010. Haar beste jaarprestatie is 2.01.21. Tijdens de vorige OS strandde ze in de halve finales als 7e.
Kurt Felix, 24 jaar, Atletiek - Tienkamp
De tienkamp blijft altijd een speciaal nummer en daardoor zijn de weinig opmerkelijke prestaties van deze man niet zo belangrijk. Voor de OS zal het vooral belangrijk zijn om de tienkamp vol te maken, want dat is nooit een zekerheid bij deze loodzware discipline. En natuurlijk hoop ik dat Kurt zijn persoonlijke puntentotaal van 8062 verbeterd, maar iig wat persoonlijke records gaat aanscherpen.
Janelle Redhead, 22 jaar, Atletiek - 200 meter
Deze atlete is de jongere zus van Joel (hieronder). Het is voor een klein land als Grenada al bijzonder als er een sportster uit een familie komt, maar al helemaal als er twee talenten voortkomen. Janelle haar persoonlijke toptijd van 23.68 spreekt niet echt tot de verbeelding (al is het ook weer niet slecht), maar een behoorlijke toernooi loopster is ze zeker. In 2008 werd ze derde bij de WK voor junioren en verleden jaar kwam ze in de halve finales van het WK in Daegu tot een zesde plaats in de halve finales.
Joel Redhead, 26 jaar, Atletiek - 200 meter
Zoals gezegd de oudere broer van Janelle en net als zij is hij ook op de 200 meter actief. Hij is minder getalenteerd dan zijn zusje, getuige zijn mindere prestaties tijdens de grote toernooien (hij kwam nooit verder dan de series). Wel liep hij in 2009 al een hele behoorlijke tijd 20.49. Maar dit jaar kwam hij slechts tot 21.18. Dus lijkt het erop dat hij vooral Janelle vooruit moet gaan schreeuwen.
Esau Simpson, 21 jaar, Zwemmen - 100 meter
De enige man die niet aan atletiek doet van de OS deelnemers. Maar daarmee is hij gelijk ook een heel stuk minder dan de atleten. Zijn beste jaarprestatie van 54.56 is een straatlengte verwijdert van de top 100. Waardoor je dus eerder geneigd bent te zeggen dat we blij moeten zijn dat Esau niet ondertussen is verdronken als de rest al heeft aangetikt. Maar er zijn al eens gekkere dingen gebeurd op de 100 meter, dus je weet maar nooit.
Andrea St. Bernhard, 32 jaar, Taekwondo - onder 67 kg
Ook bij de vrouwen is er een sportster die niet aan atletiek doet. Hoewel Andrea, oorspronkelijk geboren, in den beginnen uitblonk als volleybalster is ze uiteindelijk in het taekwondo geëindigd. Daarmee is ze gelijk ook de allereerste vrouw die op dit onderdeel uitkomt voor het trotse eiland. Of ze ver gaat komen, valt te betwijfelen gezien ze bij de grote toernooien weinig potten kon breken. Maar bij de vechtsporten kan een superdag al heel veel goed maken.
Paul Williams, 26 jaar, Atletiek - 100 meter
Op de 100 meter mogen vrij veel atleten deelnemen, wat ook meteen de reden is dat Paul zich heeft kunnen kwalificeren. Met zijn 10.62 van dit seizoen zal hij niet verder komen dan de series. Maar uiteraard zal ik hem naar een nieuwe PR gaan toejuichen.
Rondell Bartholomew, 22 jaar, Atletiek - 400 meter
![1256902.png]()
Bartholomew is een van de twee sterren die het Olympisch team van Grenada rijk is, al staat hij wel in de schaduw van zijn maatje Kirani James. In 2011 was hij de op een na snelste atleet op de 400 meter van het jaar, met 44.65 maar in de finale van het WK strandde hij op de zesde plaats. Maar dit jaar gooide een knieblessure roet in het eten, waardoor hij vooralsnog slechts tot 47.84 kwam. Ik hoop dat Rondell zich heeft weten te herpakken en topfit aan de start verschijnt om te gaan vlammen.
Kirani James, 19 jaar, Atletiek - 400 meter
![1256812.png]()
Voorheen was er maar een atleet die grote faam verwierf op het eiland (zie bovenaan), maar sinds vorig jaar is het Alleyne who? De nog steeds piepjonge Kirani James werd vorig jaar namelijk wereldkampioen op de 400 meter in 44.60, waarmee hij de Amerikanen het nakijken gaf. Dat hij daarmee de eerste atleet uit Grenada was die goud wist te pakken op een WK was nog niet eens het meest bijzondere.
Want het grote talent wist iets te presteren wat maar weinigen voor hem is gelukt. Slechts een jaar voor zijn titel bij de grote jongens was hij namelijk wereldkampioen bij de junioren op dit nummer en op de 200 meter. En het jaar daarvoor presteerde hij hetzelfde bij het WK voor jongeren. Daarmee heeft hij dus drie jaar achter elkaar de titel gepakt bij verschillende leeftijdsgroepen, een unieke prestatie. Normaal gesproken moeten veel atleten een jaar of twee rijpen en wennen aan het geweld van de grote jongens, maar Kirani stond er al direct.
Dit jaar moet hij vooralsnog vier andere atleten voor zich dulden qua tijd. En ook op de ranking van de Diamond League staat hij vijfde. Christopher Brown, Jonathan Borleé, Luqeulin Jones en vooral titelverdediger Lashawn Merrit zijn de voornaamste concurrenten. Maar Kirani kan als geen ander met druk omgaan, waardoor ik alvast een gouden medaille voor hem noteer. Waarmee het de allereerste voor Grenada zou zijn.