Ik las "Moet van 3000 naar 3400 likes voor een hersubmit". Dat is pas een nieuwe manier van P2P review.... via facebook likes... (net wakker...).quote:Op maandag 27 augustus 2012 13:06 schreef Quoi het volgende:
Afijn, whatsorever, however, nevertheless, nonetheless, ik zou gewoon ff langswandelen, dan weet je wat diegene bedoelt.
Moet ffkes van 3400 naar 3000 woorden voor een hersubmit blehhhh

Bleh, dat had ik dit jaar, met 2 van de drie in de VS, en alles echt voor de coregroup. Het heeft als effect dat dus geen van de conferenties alle mensen aan boord heeft, dus je mist altijd net degene die je wil spreken. Ik heb bijvoorbeeld precies het geinverteerde programma van mijn oude prof.quote:Op maandag 27 augustus 2012 13:49 schreef xienix84 het volgende:
[..]
Ik las "Moet van 3000 naar 3400 likes voor een hersubmit". Dat is pas een nieuwe manier van P2P review.... via facebook likes... (net wakker...).
Bij mij vallen er volgend jaar drie/vier conferenties binnen een maand, dus ik moet keuzes maken, maar goed, dat is een luxe-positie. Maar voor twee ervan is de abstract-submissie volgende week al open, dus dat besluit moet ik snel gaan maken.
Ik merkte wel tijdens ISMRM dat HBM (het jaar ervoor geweest) toch meer mijn soort conferentie is. En er is niets mis met NMR

Ik heb ook niet het blinde vertrouwen dat mijn werk goed (genoeg) is voor zoiets, daarom heb ik gewoon de vraag bij mijn begeleider neergelegd. Anders had ik het zelf wel al opgestuurd en een keiharde nee te horen gekregen waarschijnlijk!quote:Op maandag 27 augustus 2012 11:37 schreef Jagärtrut het volgende:
[..]
jullie vergeten allemaal dat moblo geen natuurwetenschapper is, maar een sociale. In de sociale wetenschap is het niet zo dat prof's op talentenjacht gaan, of dat prof's opdrachten geven. Bij mij tenminste niet. Er is echt een hele andere relatie tussen professor en student.
Ik denk dat moblo een balans moet vinden tussen ambitieus zijn, en reeel zijn. Ik had ook een 8.5 voor m'n bachelorscriptie, maar als ik die nu doorlees schaam ik me er behoorlijk voor, hij was alleen maar beschrijvend. Ik denk dat je als bachelor student te weinig ervaring hebt om in te zien wat realistisch is, en wat goed is en wat niet. Dat begin ik nu pas in te zien, langzamerhand, na heel veel werk van collega's in verschillende fases te lezen...
Goed nieuws! Succes!quote:Op maandag 27 augustus 2012 17:03 schreef Quoi het volgende:
Ik druk net op de knop submit en krijg een mail dat ik door ben naar 2e sollicitatieronde samen met 1 ander iemand![]()
Volgende week maandag mag ik gedurende uur 1 een presentatie houden en "verdedigen" en tijdens uur 2 met de manager babbelen

Net zo min als je kunt spreken van de 'natuurwetenschap' kun je spreken van de 'sociale wetenschap'. Je vergeet dat er ook nog een heleboel 'softe' natuurwetenschappen zijn. Ik zie dat trouwens niet zo, dat de relatie docent-student bij 'natuurwetenschappen' anders is, het lijkt me dat dat veel meer samenhangt met de arbeidsmarkt bij een opleiding. Ook worden er bijvoorbeeld bij sommige sociale wetenschappen voor bachelorscripties (tegenwoordig...) wel opdrachten voor een B-scriptie meegegeven.quote:Op maandag 27 augustus 2012 11:37 schreef Jagärtrut het volgende:
[..]
jullie vergeten allemaal dat moblo geen natuurwetenschapper is, maar een sociale. In de sociale wetenschap is het niet zo dat prof's op talentenjacht gaan, of dat prof's opdrachten geven. Bij mij tenminste niet. Er is echt een hele andere relatie tussen professor en student.
De manier waarop Mo-Blo die balans kan vinden is door simpelweg te kijken hoe ver zij komt met die scriptie. Wordt ze meerdere keren afgewezen, dan weet ze iig wat het niveau wel moet zijn waar ze naar toe moet en leert ze van de opmerkingen of suggesties die gemaakt worden. En wie weet lukt het toch om bijvoorbeeld in een kleiner tijdschrift te publiceren of om de ervaring van spreken op een conferentie oid mee te maken. Weer een ervaring rijker!quote:Ik denk dat moblo een balans moet vinden tussen ambitieus zijn, en reeel zijn. Ik had ook een 8.5 voor m'n bachelorscriptie, maar als ik die nu doorlees schaam ik me er behoorlijk voor, hij was alleen maar beschrijvend. Ik denk dat je als bachelor student te weinig ervaring hebt om in te zien wat realistisch is, en wat goed is en wat niet. Dat begin ik nu pas in te zien, langzamerhand, na heel veel werk van collega's in verschillende fases te lezen...

Even uit nieuwsgierigheid: je gaat nu toch een master doen? Hoe bedoel je dat met het plannen van het collegejaar met je begeleider? Staat dat programma niet vast dan?quote:Op maandag 27 augustus 2012 09:21 schreef motorbloempje het volgende:
Boh, ik kan niet wachten tot volgende week als m'n begeleider weer terug is en we het collegejaar kunnen gaan plannen.

Neenquote:Op maandag 27 augustus 2012 18:18 schreef RobertoCarlos het volgende:
[..]
Even uit nieuwsgierigheid: je gaat nu toch een master doen? Hoe bedoel je dat met het plannen van het collegejaar met je begeleider? Staat dat programma niet vast dan?

Hebben ze binnen de faculteit waar jij je research master zal doen geen werk voor je eventueel? Assisteren bij practica colleges dat soort dingen. Ik weet dat dit in Wageningen nog wel eens voorkwam.quote:Op maandag 27 augustus 2012 19:37 schreef motorbloempje het volgende:
[..]
Neentenminste, ik ga een jaar lang puur onderzoek doen en al mijn studiepunten en het gehele cijfer komen in principe uit mijn eindproduct. Ik wil echter nog wat vakken gaan volgen én ik moet ernaast nog een baantje hebben om m'n studie überhaupt te kunnen bekostigen.

In Twente komt dat zelfs regelmatig voor.quote:Op maandag 27 augustus 2012 22:24 schreef Bierie het volgende:
[..]
Hebben ze binnen de faculteit waar jij je research master zal doen geen werk voor je eventueel? Assisteren bij practica colleges dat soort dingen. Ik weet dat dit in Wageningen nog wel eens voorkwam.

HBM is tofquote:Op maandag 27 augustus 2012 13:49 schreef xienix84 het volgende:
[..]
Ik las "Moet van 3000 naar 3400 likes voor een hersubmit". Dat is pas een nieuwe manier van P2P review.... via facebook likes... (net wakker...).
Bij mij vallen er volgend jaar drie/vier conferenties binnen een maand, dus ik moet keuzes maken, maar goed, dat is een luxe-positie. Maar voor twee ervan is de abstract-submissie volgende week al open, dus dat besluit moet ik snel gaan maken.
Ik merkte wel tijdens ISMRM dat HBM (het jaar ervoor geweest) toch meer mijn soort conferentie is. En er is niets mis met NMR

Ik doe geen opleiding met practicadelen. Maar ik houd wel m'n ogen open voor dat soort mogelijkheden, natuurlijk.quote:Op maandag 27 augustus 2012 22:24 schreef Bierie het volgende:
[..]
Hebben ze binnen de faculteit waar jij je research master zal doen geen werk voor je eventueel? Assisteren bij practica colleges dat soort dingen. Ik weet dat dit in Wageningen nog wel eens voorkwam.

Hier in Nijmegen stonden ze een keer met slogans als "free the monkeys!" voor de deur bij een gebouw waar ze inderdaad dier experimenten doen. Ze hebben daar alleen geen apen...quote:Op woensdag 29 augustus 2012 16:05 schreef speknek het volgende:
De eerste keer dat ik een protestactie tegen een conferentie meemaak. Stel dierenrechtensjappies die staan te protesteren bij de measuring behavior conferentie. Negentig procent van de conferentie gaat over menselijk gedrag en bij het dierenonderzoek is het zwaarste dat ratten een tuigje krijgen met een rfid chip ofzo
.

Prachtig!quote:Op woensdag 29 augustus 2012 16:14 schreef ATuin-hek het volgende:
[..]
Ze hebben daar alleen geen apen...

Ze hadden waarschijnlijk niet zo'n hoge pet op van de laboranten.quote:Op woensdag 29 augustus 2012 16:14 schreef ATuin-hek het volgende:
[..]
Hier in Nijmegen stonden ze een keer met slogans als "free the monkeys!" voor de deur bij een gebouw waar ze inderdaad dier experimenten doen. Ze hebben daar alleen geen apen...

Bovendien zijn ze een dag te vroeg en moeten ze juist Spruijt bedanken, die nu juist het welzijn van dieren probeert te meten.quote:Op woensdag 29 augustus 2012 16:05 schreef speknek het volgende:
De eerste keer dat ik een protestactie tegen een conferentie meemaak. Stel dierenrechtensjappies die staan te protesteren bij de measuring behavior conferentie. Negentig procent van de conferentie gaat over menselijk gedrag en bij het dierenonderzoek is het zwaarste dat ratten een tuigje krijgen met een rfid chip ofzo
.

quote:Op woensdag 29 augustus 2012 16:22 schreef Jagärtrut het volgende:
Hier is een van de grootste conferenties voor het alles omvattende vakgebied afgeblazen door de orkaan Isaac. conferentie zou vandaag beginnen in New Orleans, goed getimed!

Ja het gaat nergens over, het onderzoek over dierproeven gaat nou juist over hoe je dat diervriendelijker kunt doen.quote:Op woensdag 29 augustus 2012 19:03 schreef RobertoCarlos het volgende:
[..]
Bovendien zijn ze een dag te vroeg en moeten ze juist Spruijt bedanken, die nu juist het welzijn van dieren probeert te meten.
(als ik de brochure van de conference zo lees....)

quote:Op woensdag 29 augustus 2012 20:55 schreef speknek het volgende:
[..]
Ja het gaat nergens over, het onderzoek over dierproeven gaat nou juist over hoe je dat diervriendelijker kunt doen.
Andere van mijn collega gameresearchers hun e-mailboxen zijn ook helemaal volgespamd door allerlei lief-dier-clubjes.
Voortaan maar een disclaimer erbij zetten. No virtual animals were harmed during the production of this virtual environment

In mijn tijd in Nijmegen (96-2003) had het dierenlab een kolonie rhesus apen. Ik deed toen zelf proeven op ratten, waarbij de proefdieren (op diervriendelijke wijze) het loodje legden. Dan moest ik aan het einde van zo'n dag de kadavertjes naar het dierenlab brengen. Er was daar een speciale ruimte met een paar grote tonnen waar je dan de overblijfselen in gooide, waar dan ook regelmatig schapen, geiten, honden en katten in lagen. Ben toen snel overgestapt naar computationeel onderzoek, dat stinkt een stuk minder.quote:Op woensdag 29 augustus 2012 16:14 schreef ATuin-hek het volgende:
[..]
Hier in Nijmegen stonden ze een keer met slogans als "free the monkeys!" voor de deur bij een gebouw waar ze inderdaad dier experimenten doen. Ze hebben daar alleen geen apen...

Sja, geen effect gevondenquote:Op donderdag 30 augustus 2012 20:01 schreef speknek het volgende:
Binnen 2 dagen rejected. Paste het niet in het journal ofzo?

Serieus? Pffff. Ik ben echt benieuwd hoe dat met mij in de toekomst gaat. Als ik om een (naar mijn gevoel) bespottelijke reden gereject word, jeuken mijn handen om alles en iedereen af te branden in een rebuttal. Meestal zeiden mijn begeleiders dan 'nee rustig moet je niet doen schiet je niets mee op', en na een week ben ik dan weer gekalmeerd. Maar nu heb ik natuurlijk niet echt begeleiders meer.quote:Op donderdag 30 augustus 2012 20:07 schreef Quoi het volgende:
[..]
Sja, geen effect gevondenShame on the publication bias

Yeps. Ik weet inmiddels gewoon dat het zwemmen tegen de stroom is. Kreeg het artikel al bijna niet door mijn promotorenteam.... Hee, de aanhouder wint.quote:Op donderdag 30 augustus 2012 20:10 schreef speknek het volgende:
[..]
Serieus? Pffff. Ik ben echt benieuwd hoe dat met mij in de toekomst gaat. Als ik om een (naar mijn gevoel) bespottelijke reden gereject word, jeuken mijn handen om alles en iedereen af te branden in een rebuttal. Meestal zeiden mijn begeleiders dan 'nee rustig moet je niet doen schiet je niets mee op', en na een week ben ik dan weer gekalmeerd. Maar nu heb ik natuurlijk niet echt begeleiders meer.

Op conferenties zie je Chinezen (niet alleen Chinezen trouwens) ook vaak foto's van posters maken, ook als er duidelijk staat aangegeven dat het maken van foto's niet is toegestaan. Wat regelmatig voorkomt, is dat ze zo'n foto door de Photoshop heen halen, en jouw data gebruiken voor hun eigen onderzoeksvoorstel.quote:Op donderdag 30 augustus 2012 20:06 schreef speknek het volgende:
Overigens interessante casus. Paar dagen geleden stonden er ineens twee Chinezen in de deur van ons kantoor (ik was er niet). Zeiden tegen m'n collega dat ze toeristen waren, erg geinteresseerd in design (ik werk bij industrial design), helemaal uit Duitsland langsgekomen voor onze universiteit en of ze alsjeblieft een rondleiding mochten krijgen.
Nou is mijn kamergenoot de goedheid zelve dus die heeft ze rondgeleid; ze schenen ook van alle posters foto's te maken.
Toen hij het alleen aan mij vertelde dacht ik gelijk 'dat zijn bedrijfsspionnen gestuurd door de Chinese overheid', en ik zou ze nee verkocht hebben en misschien wel de beveiliging ingeschakeld.
Wat denken jullie ervan?

Uhm, hoe komen die Chinezen in de deur van je kantoor te staan? Heb je geen beveiliging?quote:Op donderdag 30 augustus 2012 20:06 schreef speknek het volgende:
Overigens interessante casus. Paar dagen geleden stonden er ineens twee Chinezen in de deur van ons kantoor (ik was er niet). Zeiden tegen m'n collega dat ze toeristen waren, erg geinteresseerd in design (ik werk bij industrial design), helemaal uit Duitsland langsgekomen voor onze universiteit en of ze alsjeblieft een rondleiding mochten krijgen.
Nou is mijn kamergenoot de goedheid zelve dus die heeft ze rondgeleid; ze schenen ook van alle posters foto's te maken.
Toen hij het alleen aan mij vertelde dacht ik gelijk 'dat zijn bedrijfsspionnen gestuurd door de Chinese overheid', en ik zou ze nee verkocht hebben en misschien wel de beveiliging ingeschakeld.
Wat denken jullie ervan?

Hmnee, het is een universiteit, lopen voortdurend mensen (studenten) in en uit. Op zich klopt het ook wel wat Lyrebird zegt, al ons onderzoek is in het publieke domein, dus de foto's van de posters zijn verder geen probleem. Ik denk zelf dus alleen dat ze door de overheid zijn gestuurd om te kijken hoe de universiteit een beetje georganiseerd is hier.quote:Op vrijdag 31 augustus 2012 00:17 schreef Kees22 het volgende:
Uhm, hoe komen die Chinezen in de deur van je kantoor te staan? Heb je geen beveiliging?
En dan toeristen, helemaal uit Duitsland langsgekomen voor jullie universiteit?
Ik ben zelf wel eens bij een universiteit langsgeweest voor gegevens en onderzoek, maar toen had ik ook zelf wat te bieden en ik had al contact met ze opgenomen.

OK, dan hoeft het maken van foto's ook geen probleem te zijn. Immers: de posters die je hebt hangen zijn van presentaties die je al eens hebt gegeven.quote:Op vrijdag 31 augustus 2012 00:28 schreef speknek het volgende:
[..]
Hmnee, het is een universiteit, lopen voortdurend mensen (studenten) in en uit. Op zich klopt het ook wel wat Lyrebird zegt, al ons onderzoek is in het publieke domein, dus de foto's van de posters zijn verder geen probleem. Ik denk zelf dus alleen dat ze door de overheid zijn gestuurd om te kijken hoe de universiteit een beetje georganiseerd is hier.

Aan mijn faculteit loop je de hele tijd langs de kantoren van docenten en assistenten, bij alle andere faculteiten waar ik ben geweest (je hebt daar zo'n beetje overal les) geldt hetzelfde.quote:Uhm, hoe komen die Chinezen in de deur van je kantoor te staan? Heb je geen beveiliging?

Ook hier: ik hoop / duim voor je mee! Fijn dat het afmaken van de aanvraag nog gelukt is!quote:Op vrijdag 31 augustus 2012 11:27 schreef Jagärtrut het volgende:
zo, de laatste dagen een aanvraag voor een studiebeurs de deur uitgedaan. Als ik het allemaal krijg, dan krijg ik straks bijna 10.000 euro voor veldwerk in de Congo. Spannend!

Congo, wat ga je daar doen?quote:Op vrijdag 31 augustus 2012 11:27 schreef Jagärtrut het volgende:
zo, de laatste dagen een aanvraag voor een studiebeurs de deur uitgedaan. Als ik het allemaal krijg, dan krijg ik straks bijna 10.000 euro voor veldwerk in de Congo. Spannend!

quote:Op donderdag 30 augustus 2012 19:59 schreef Quoi het volgende:
Minpuntje: artikel dat ik 2 dagen geleden indiende (en dat nogal wat werk opleverde om binnen de tijdschrift-eisen te krijgen) is weer terug. Rejected.
Maar verder kan mijn dag niet meer stuk. Maandag dus 2e rondegesprek/presentatie.
Degene bij wie ik solliciteer heeft al gevraagd of ik volgende week mee ga naar een congres en of ik de resultaten van het werk waar ik nu mee bezig ben wil presenteren over een paar weken. Goede tekenen?
En verder uitgenodigd voor een andere sollicitatie, leuke post-doc plek.
Begint dan eindelijk al het harde werken vruchten af te werpen?

Oeh veldwerk is in jouw branche wel super spannend hopelijk krijg je dat geld!quote:Op vrijdag 31 augustus 2012 11:27 schreef Jagärtrut het volgende:

Ik zal daar, als ik het geld krijg, rebellen leiders en leden, en mensen van de vredesmissie, en overheids-mensen (men, wat een crap nederlands) gaan interviewen...quote:

tof! Als ik eens iets interessants voorbij zie komen laat ik het je weten!quote:Op maandag 3 september 2012 11:09 schreef Bosbeetle het volgende:
Ik weet niet of er interesse is hier maar ik ga wekelijks of 2 wekelijks hier op FOK! een artikeltje uit een high impact factor journal een beetje proberen te duiden en/of nuanceren in de vorm van een collumn. Toen ik dit voorstelde heb ik erbij gezegd dat er misschien in deze reeks zich ook mensen bevinden die dat wel eens wilden doen voor iets in hun eigen vakgebied. Dus als er eens een interessante trend gaande is die je zou willen delen met de leek is dat een platfompje...
De rechten en plichten van een dr. zijn tenslotte ook het duiden van wetenschap.
Het kan zijn dat ik jullie hier eens naar vraag maar als jullie zelf iets zien klop gerust aan
(ergens deze week komt mijn eerste probeersel online die zal ik hier ook posten)

Ik ken wel veel bachelors die een PhD hebben behaald maar zonder uitzondering vanuit een baan bij de betreffende prof... dus misschien kun je eerst iets lager mikken en vragen of je voor ze aan het werk mag en dan vanuit die positie jezelf in de kijker werken.quote:Op maandag 3 september 2012 11:22 schreef Playerhater het volgende:
Interessant topic, zelf slechts een bachelor op zak maar niet geïnteresseerd in een PhD-traject dat meer op slavenarbeid lijkt, wel in empirisch en statistisch onderzoek.
Kan een 'buitenstaander' een professor contacteren, vragen om een Grad-student en eventueel met zo iemand een onderzoek in een specifiek gebied doen?

Tnx!quote:Op maandag 3 september 2012 11:24 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
Ik ken wel veel bachelors die een PhD hebben behaald maar zonder uitzondering vanuit een baan bij de betreffende prof... dus misschien kun je eerst iets lager mikken en vragen of je voor ze aan het werk mag en dan vanuit die positie jezelf in de kijker werken.

Tof!quote:Op maandag 3 september 2012 11:15 schreef Jagärtrut het volgende:
[..]
tof! Als ik eens iets interessants voorbij zie komen laat ik het je weten!

Jaquote:

Leuk idee!quote:Op maandag 3 september 2012 11:09 schreef Bosbeetle het volgende:
Ik weet niet of er interesse is hier maar ik ga wekelijks of 2 wekelijks hier op FOK! een artikeltje uit een high impact factor journal een beetje proberen te duiden en/of nuanceren in de vorm van een collumn. Toen ik dit voorstelde heb ik erbij gezegd dat er misschien in deze reeks zich ook mensen bevinden die dat wel eens wilden doen voor iets in hun eigen vakgebied. Dus als er eens een interessante trend gaande is die je zou willen delen met de leek is dat een platfompje...
De rechten en plichten van een dr. zijn tenslotte ook het duiden van wetenschap.
Het kan zijn dat ik jullie hier eens naar vraag maar als jullie zelf iets zien klop gerust aan
(ergens deze week komt mijn eerste probeersel online die zal ik hier ook posten)

Klinkt erg goed, als ik hoor wat je allemaal al gedaan hebt!quote:Op maandag 3 september 2012 15:21 schreef Quoi het volgende:
Poeh zojuist 2e sollicitatieronde gehad: presentatie met discussie ging goed, slechts 1 vraag waar ik wat moeite mee had. Aanvullende gesprek met manager was vooral leuk. Ooo duimen!!!

Ik duim met je mee! Fijn dat het in ieder geval goed ging!quote:Op maandag 3 september 2012 15:21 schreef Quoi het volgende:
Poeh zojuist 2e sollicitatieronde gehad: presentatie met discussie ging goed, slechts 1 vraag waar ik wat moeite mee had. Aanvullende gesprek met manager was vooral leuk. Ooo duimen!!!

misschien als je een grote zak met geld meeneemt, maar anders zou ik niet weten wasrom iemand zomaar onderzoek voor een buitenstaander zou doen.quote:Op maandag 3 september 2012 11:22 schreef Playerhater het volgende:.
Kan een 'buitenstaander' een professor contacteren, vragen om een Grad-student en eventueel met zo iemand een onderzoek in een specifiek gebied doen?

Inhoudelijk is het prima. De opzet en het idee zijn ook goed, maar qua schrijfstijl, interpunctie en spelling zitten er nog wel wat verbeterpuntjes in.quote:Op maandag 3 september 2012 20:00 schreef Bosbeetle het volgende:
http://frontpage.fok.nl/s(...)hap-oude-vaders.htmlbe gentle
Nu ik hem hier nogmaals geïsoleerd lees, zie ik dat het woordje 'die' voor 'een persoon' mist, waardoor ik in eerste instantie geen zak van de zin begreep.quote:in eerder gepubliceerde studies is aangetoond dat er een sterk verband is tussen de hoeveelheid de novo ofwel spontane nieuwe mutaties, kleine veranderingen in het DNA, een persoon heeft en stoornissen in het autistisch spectrum.
Ook zo'n zin is moeilijk te lezen:quote:in eerder gepubliceerde studies is aangetoond dat er een sterk verband is tussen de hoeveelheid de novo ofwel spontane nieuwe mutaties, kleine veranderingen in het DNA, die een persoon heeft enerzijds en stoornissen in het autistisch spectrum anderzijds.
Mensen hebben vaak de neiging om zinnen aan elkaar te breien. Dat is leuk in romans. In een column waarin je iets probeert te verduidelijken kunnen korte zinnen geen kwaad.Ik zou het dus eerder in wat kortere zinnen formuleren:quote:Dat wil zeggen dat ze de complete volgorde van al het DNA van heel veel personen hebben bepaald, (voor elk persoon is dat als het ware een enorm lang woord dat alleen maar bestaat uit A,T,C en G (die staan voor nucleotiden) en die volgorde wordt door cellen als blauwdruk gebruikt voor alle bouwstenen die uiteindelijk de persoon vormen).
quote:Dat wil zeggen dat ze de complete volgorde van al het DNA van heel veel personen hebben bepaald. Voor elk persoon is dat als het ware een enorm lang woord dat alleen maar bestaat uit A,T,C en G. Deze letters staan voor voor de nucleotiden. De volgorde van die letters wordt door cellen als blauwdruk gebruikt voor alle bouwstenen die uiteindelijk de persoon vormen.

Ik heb het nog niet gelezen, maar sowieso super dat je dit doet!quote:Op maandag 3 september 2012 20:00 schreef Bosbeetle het volgende:

Het niveau blijft ook lastig inderdaad. Je zou wel verwachten dat basiskennis over DNA e.d. gewoon als algemene kennis verondersteld mag worden, maar in de praktijk valt dat vies tegen.quote:Op maandag 3 september 2012 20:43 schreef Bosbeetle het volgende:
bedankt voor de feedback.. je pikt er trouwens net het stuk uit dat ik er in eerste instantie niet in had staan... maar waarvan achter de schermen aangegeven was dat ik het beter moest uitleggen..
Ik had er niet in staan wat een genoom of genoomproject was..omdat ik dacht dat dat wel mavo materiaal was inmiddels
Ik merk dat als ik snel iets typ ik idd vaak te lange zinnen brouw.

Nee, dat zat ik ook te bedenken. Eigenlijk is het enige nederlands wat ik schrijf hier op fok!quote:Op maandag 3 september 2012 21:13 schreef Norrage het volgende:
Ik zou het trouwens absoluut NIET kunnen zoiets wetenschappelijks in het Nederlands te schrijven. Alles doe je in het Engels en dan dit...toen ik ineens een nederlandse abstract moest schrijven was ik ineens 10 uur bezig....
Ik heb dan ook niet voor niets mijn cv etc enkel in het Engels
En ik ga je stukje nog wel lezen hoor maar dit moest ik even kwijt

Zelf een paper schrijven zonder een academische achtergrond en het laten 'controleren' door een Grad-student een optie?quote:Op maandag 3 september 2012 17:15 schreef Shivo het volgende:
[..]
misschien als je een grote zak met geld meeneemt, maar anders zou ik niet weten wasrom iemand zomaar onderzoek voor een buitenstaander zou doen.

quote:Op dinsdag 4 september 2012 08:48 schreef Playerhater het volgende:
[..]
Zelf een paper schrijven zonder een academische achtergrond en het laten 'controleren' door een Grad-student een optie?![]()
Maar dat zak met geld zegt het al: 'wetenschap' tegenwoordig wordt enkel beoefend als het om financieel voordeel gaat. Waarom geen onderzoek vanwege kennisvergaring? Er zijn veel zaken en verbanden die ik graag wil weten maar er komt maar geen onderzoek erin, juist vanwege het financieel belang

Behalve als dure medicijnonderzoeken gesponsord worden door farmacie of coursequote:Op dinsdag 4 september 2012 09:18 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]![]()
wetenschap maakt eigenlijk slechts geld op, het heeft dus weinig te maken met financieel voordeel....

Die doen hun eigen onderzoek wel en kopen liever gewoon patenten op....quote:Op dinsdag 4 september 2012 09:22 schreef Playerhater het volgende:
[..]
Behalve als dure medicijnonderzoeken gesponsord worden door farmacie of course

Je ziet ook dat onderzoekers in de fundamentele wetenschappen tegenwoordig hun beurzen moeten motiveren als ingenieurs.quote:Op dinsdag 4 september 2012 08:48 schreef Playerhater het volgende:
[..]
Zelf een paper schrijven zonder een academische achtergrond en het laten 'controleren' door een Grad-student een optie?![]()
Maar dat zak met geld zegt het al: 'wetenschap' tegenwoordig wordt enkel beoefend als het om financieel voordeel gaat. Waarom geen onderzoek vanwege kennisvergaring? Er zijn veel zaken en verbanden die ik graag wil weten maar er komt maar geen onderzoek erin, juist vanwege het financieel belang

Nog niet gelezen, maar mooi dat er wat meer wetenschap op de fp komt!quote:Op maandag 3 september 2012 20:00 schreef Bosbeetle het volgende:

quote:Op dinsdag 4 september 2012 10:30 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Je ziet ook dat onderzoekers in de fundamentele wetenschappen tegenwoordig hun beurzen moeten motiveren als ingenieurs.
Onderwerp: bi-metrische 3-dimensionale zwaartekracht
Vraag: wat kan het nut op korte termijn van dit onderwerp voor de maatschappij zijn?
quote:Nut-nut-nut is het geluid van het machinegeweer waarmee men zich in de eigen voeten schiet.

Nice! Leuk idee! Boeiend stukje ook.quote:Op maandag 3 september 2012 20:00 schreef Bosbeetle het volgende:

tofquote:Op dinsdag 4 september 2012 11:31 schreef Quoi het volgende:
[..]
Nice! Leuk idee! Boeiend stukje ook.
Ik heb dit een tijdje gedaan. Proefschriften samengevat in een populair-wetenschappelijk tijdschrift. Vind dat nog steeds geweldig om te doen! Mocht ik een mooi artikel tegenkomen....

... Dan houden we ons aanbevolenquote:Op dinsdag 4 september 2012 11:31 schreef Quoi het volgende:
[..]
Nice! Leuk idee! Boeiend stukje ook.
Ik heb dit een tijdje gedaan. Proefschriften samengevat in een populair-wetenschappelijk tijdschrift. Vind dat nog steeds geweldig om te doen! Mocht ik een mooi artikel tegenkomen....

Ik heb de indruk dat mensen tegenwoordig al snel zeiken dat zinnen naar hun smaak te lang zijn. Ik kreeg bij een feedback op een ingeleverd artikeltje (opdracht) ook die commentaar terwijl de zinnen zeer goed leesbaar waren en bijna alle zinnen op 2 of maximaal 3 regels pasten. Dan vraag ik me af wat het werkelijke probleem is: zinnen die te lang zijn of mensen die een te gebrekkige leesvaardigheid hebben. Ook andere kwesties roepen bij mij die vraag op: zeuren over verwijswoorden terwijl er geen misverstand mogelijk is over de verwijzing bijvoorbeeld. Mijn voorkeur gaat vaak uit naar ietwat langere zinnen, anders krijg ik al snel het Jip-en-Jannekegevoel.quote:Op maandag 3 september 2012 20:43 schreef Bosbeetle het volgende:
Ik merk dat als ik snel iets typ ik idd vaak te lange zinnen brouw.
Volgens mij is het 4-HAVO stof maar inderdaad, iedereen die een normale algemene vorming heeft kan uitleggen wat een genoom is.quote:Ik had er niet in staan wat een genoom of genoomproject was.. omdat ik dacht dat dat wel mavo materiaal was inmiddels

Je mag ook best lange zinnen schrijven, maar je moet je allereerst afvragen voor wat voor publiek je schrijft en wat je communicatieve doel is. Bij de opzet die BB hanteert past een korte, bondige stijl.quote:Op dinsdag 4 september 2012 16:22 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Ik heb de indruk dat mensen tegenwoordig al snel zeiken dat zinnen naar hun smaak te lang zijn. Ik kreeg bij een feedback op een ingeleverd artikeltje ook die commentaar terwijl de zinnen zeer goed leesbaar waren en bijna alle zinnen op 2 of maximaal 3 regels pasten. Dan vraag ik me af wat het werkelijke probleem is: zinnen die te lang zijn of mensen die een te gebrekkige leesvaardigheid hebben.

Uiteraard, in dat geval misbruik je de komma. Dat doe ik nooit.quote:Op dinsdag 4 september 2012 16:29 schreef Monolith het volgende:
Daarbij is het ook nog zo dat vaak komma's worden geplaatst waar in het Nederlands gewoon een punt hoort te staan. Zinnen als "Ik loop op straat, daar zie ik Piet, hij is blij' slaan natuurlijk helemaal nergens op en dat zie je vaak in geschreven stukken.

Het ging in het stuk van BB dan ook meer om wat oneigenlijk kommagebruik en zaken als haakjes binnen haakjes. Dat laatste is in de taal wat minder gebruikelijk dan in de wiskunde.quote:Op dinsdag 4 september 2012 16:35 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Uiteraard, in dat geval misbruik je de komma. Dat doe ik nooit.
In mijn geval waren mijn medestudenten mijn doelgroep, blijkbaar gaf ik hen meer krediet dan dat de persoon gaf die mijn artikeltje corrigeerde.

ik kan niet uitleggen wat een genoom is. Helaas.quote:Op dinsdag 4 september 2012 16:22 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Ik heb de indruk dat mensen tegenwoordig al snel zeiken dat zinnen naar hun smaak te lang zijn. Ik kreeg bij een feedback op een ingeleverd artikeltje (opdracht) ook die commentaar terwijl de zinnen zeer goed leesbaar waren en bijna alle zinnen op 2 of maximaal 3 regels pasten. Dan vraag ik me af wat het werkelijke probleem is: zinnen die te lang zijn of mensen die een te gebrekkige leesvaardigheid hebben. Ook andere kwesties roepen bij mij die vraag op: zeuren over verwijswoorden terwijl er geen misverstand mogelijk is over de verwijzing bijvoorbeeld. Mijn voorkeur gaat vaak uit naar ietwat langere zinnen, anders krijg ik al snel het Jip-en-Jannekegevoel.
[..]
Volgens mij is het 4-HAVO stof maar inderdaad, iedereen die een normale algemene vorming heeft kan uitleggen wat een genoom is.

* motorbloempje doet mee met 'niet normaal zijn'.quote:Op dinsdag 4 september 2012 16:42 schreef Jagärtrut het volgende:
[..]
ik kan niet uitleggen wat een genoom is. Helaas.

Dat lijkt me niet direct de opzet. Het idee van het plaatsen van een dergelijke column op de Frontpage lijkt me nu juist dat het een breder publiek moet aanspreken, dat niet per definitie een bèta-achtergrond heeft.quote:Op dinsdag 4 september 2012 16:46 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Laat ik van "een normale algemene vorming" maar een "normale algemene bètavorming" maken.
Ik mag toch aannemen dat BB zijn publiek enigszins een bèta-achtergrond heeft?

Mee eens. Leuk BB! Dat je dit soort dingen doet!quote:Op dinsdag 4 september 2012 18:25 schreef Monolith het volgende:
[..]
Dat lijkt me niet direct de opzet. Het idee van het plaatsen van een dergelijke column op de Frontpage lijkt me nu juist dat het een breder publiek moet aanspreken, dat niet per definitie een bèta-achtergrond heeft.

Heeft weinig met financieel gewin te maken. Maar een grad student werkt niet gratis en ik ook niet. Bovendien is de kans dat een buitenstaander een beter idee heeft om onderzoek te doen dan ikzelf, heel erg klein.quote:Op dinsdag 4 september 2012 08:48 schreef Playerhater het volgende:
[..]

En ik ook geen idee hoor, nooit van genoom gehoord en ik had gewoon bio in mijn profiel....of ik heb een slecht geheugen...quote:Op dinsdag 4 september 2012 16:43 schreef motorbloempje het volgende:
[..]
* motorbloempje doet mee met 'niet normaal zijn'.

Dat is een vraag die je niet aan mij moet stellen, maar ik zou ook het wat minder technisch uitleggen. Het genoom is in lekentermen eigenlijk gewoon al het erfelijke materiaal van een organisme. Dat is natuurlijk niet geheel correct omdat je ook zit met overerving van epigenetische factoren, het zogenaamde 'microbiome', enzovoort maar ik denk dat je het in een populair wetenschappelijke context wel zo zou kunnen duiden.quote:Op woensdag 5 september 2012 10:38 schreef Bosbeetle het volgende:
Maar nu een belangrijker vraag snappen jullie uit mijn verhaaltje genoeg wat een genoom is om de rest van het verhaal te snappen?

Las toevallig vandaag nog een stuk over het grootste obstakel voor vrouwen aan de top. Dat was toch nog steeds het gezin / kinderen.quote:Op woensdag 5 september 2012 10:59 schreef Jagärtrut het volgende:
gut, al m'n collega PhD studenten raken zo langzamerhand zwanger. Net komt er weer een collega vertellen dat ze zwanger is. Terwijl we in Maart samen een paper zullen presenteren, en nu is ze in Februari uitgerekend.
Ach ja...

Je kunt het zo opzoeken, natuurlijk. Verder schaar ik het zelf ook onder vrij bekende terminologie. Biologie in je profiel hebben zonder te weten wat het begrip genoom is vind ik trouwens bijzonder; het zou me verbazen mocht het voor havo/vwo niet onder de eindtermen vallen.quote:Op dinsdag 4 september 2012 19:21 schreef Norrage het volgende:
[..]
En ik ook geen idee hoor, nooit van genoom gehoord en ik had gewoon bio in mijn profiel....of ik heb een slecht geheugen...

Ik ben er zeker van dat vrijwel iedereen tal van films en series heeft gezien waarin de term "genome" wordt gebruikt. Je kan het bijna niet vermijden als je regelmatig televisie kijkt. Het maakt verder niet uit maar ik kan me goed voorstellen dat BB ervan uitging dat hij die term niet hoefde uit te leggen.quote:Je kunt het zo opzoeken, natuurlijk. Verder schaar ik het zelf ook onder vrij bekende terminologie. Biologie in je profiel hebben zonder te weten wat het begrip genoom is vind ik trouwens bijzonder; het zou me verbazen mocht het voor havo/vwo niet onder de eindtermen vallen.

Dat weet ik zelf eigenlijk ook niet men heeft het wel eens over het mitochondriele genoom... ik weet niet of je die tot het mensenlijk genoom moet rekenen of niet..quote:Op woensdag 5 september 2012 12:23 schreef speknek het volgende:
Ik wist ongeveer wat het genoom betekende, maar niet of 'het menselijk genoom' die van een enkele mens is, of een soort gegeneraliseerd DNA profiel, noch wat de rol van mitochondrieen erin is.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |