Dit topic is speciaal gemaakt voor mensen die net begonnen zijn met hardlopen, of die zich nog thuis voelen hier . Het maakt niet uit of je nou met Evy loopt, je eigen schema volgt of C25K: Iedereen is hier welkom! Je kan in dit topic praten over je voortgang, welke kleding je wil dragen, hoe zwaar/makkelijk het allemaal gaat..Je kan het zo gek niet verzinnen. Stel ook gerust vragen, we zijn hier om elkaar te helpen . ---------------------------------------------------------------------------------------------------------- Er zijn 3 verschillende hardlooptopics gaande: [LIF] Topicreeks: Hardlopen voor beginners : Specifiek bedoeld voor mensen die hardlopen gebruiken om bijv af te vallen, over de kleding te praten etc. Tevens zijn we allemaal recent begonnen met hardlopen [SPT] Topicreeks: Hardlopen voor beginners : Voor de hardlopers die hardlopen werkelijk als een sport zien maar die wel net begonnen zijn. [SPT] Topicreeks: Centraal topic voor amateurhardlopers : Dit topic is voor de hardlopers die geen beginners meer zijn, al aardig wat wedstrijden lopen, flink op de tijden letten maar toch nog amateurs zijn.
Kijk en post gezellig mee in het topic wat voor jou van toepassing is ---------------------------------------------------------------------------------------------------------- Tevens zijn we een Fok! Endomondo team begonnen! Dus gebruik je Endomondo om je voortgang bij te houden? Meld je dan aan bij het Fok! Endomondo team en laat zien dat Fok!kers ook buiten komen
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER: Schema's
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER: Diverse links
SPOILER: Apps voor op telefoons
SPOILER: Wie loopt er waar en wanneer?
SPOILER: 2012 Challenge
SPOILER: Formule voor het berekenen van je maximale hartslag
SPOILER: Foto's van Team Fok! tijdens Rotterdam Ekiden 2012
'Lopen is geen sport maar een manier van reizen' 'Als ik loop voel ik me beroerd, maar als ik niet loop nog beroerder' 'Once you discover the rewards of pain, you want more pain'
Inorbit: zeg dat dan typluie triangeljosti Beauregard: Een beetje FOK!ker laat het brood door z'n moeder smeren. Ecosia ek's 'n flash drive, jy's 'n floppy
ik zat te kijken in het weertopic (terwijl ik dacht hier te zijn) ik snapte ook al niet dat jullie zo met het weer bezig waren
*tijd voor meer koffie*
Inorbit: zeg dat dan typluie triangeljosti Beauregard: Een beetje FOK!ker laat het brood door z'n moeder smeren. Ecosia ek's 'n flash drive, jy's 'n floppy
Ik ga zo mn gerepareerde telefoon ophalen. Mn s2 laten stuiteren tijdens de zombie run
Zij wil me niet meer Ze heeft laatst een ander ten huwelijk gevraagd
kom hier dan...kusje op je gebroken hart
'Lopen is geen sport maar een manier van reizen' 'Als ik loop voel ik me beroerd, maar als ik niet loop nog beroerder' 'Once you discover the rewards of pain, you want more pain'
ZAL IK JE EVEN BEFFEN OM HET IJS TE BREKEN? ik weet niet meer wie dat riep, theo maassen?
vanavond 10km knallen in steenwijk... Heb er zin in!
Op woensdag 18 juli 2012 09:33 schreef Jumparound het volgende: ZAL IK JE EVEN BEFFEN OM HET IJS TE BREKEN? ik weet niet meer wie dat riep, theo maassen?
er is alleen wat onduidelijkheid of het kussen of zoenen was
Ik niet alleen na afloop. Ik heb voorheen wel gestretcht na inlopen, maar 1) inlopen beviel niet (want dan was ik toch al moe tijdens m'n training en hield ik t minder lang vol) en 2) een keer te koud gestretcht en toen 3 weken last gehad van m'n kuit (waardoor hardlopen niet ging).
ik doen het alleen voor een wedstrijd.... inlopen en daarna stretchen zodat je daarna meteen volop kun gaan
Ik deed het altijd. Maar sinds ik daar mee gestopt ben heb ik veel minder pijntjes. Dus mijn advies zou zijn: Loop gewoon lekker 5 a 10 minuten in(wandelen op een goed tempo) en bewaar het rek en strek werk voor na het hardlopen
Nou de reden dat ik het vroeg is omdat ik mijn scriptie schrijf over de invloed van hamstrings stretch op de prestatie van een sprinter en afstandloper. En lees overal dat mensen puur uit gewoonte stretchen maar helemaal geen idee hebben wat dit doet.
What about "kinda cute, kinda hot, kinda sexy, hysterically funny, but not funny-looking guy who you could fuck" did you not understand?
Op woensdag 18 juli 2012 10:03 schreef Lotje-Plusone het volgende: Nou de reden dat ik het vroeg is omdat ik mijn scriptie schrijf over de invloed van hamstrings stretch op de prestatie van een sprinter en afstandloper. En lees overal dat mensen puur uit gewoonte stretchen maar helemaal geen idee hebben wat dit doet.
Je leest inderdaad tegenstrijdige verhalen over het wel/niet rekken voor/tijdens/na het sporten.
ik ben een voetballer en weet 100% zeker dat rekken voordeel heeft voor het sporten. Of het in de zelfde maten voor hardlopen geld durf ik niet te zeggen maar dat lijkt me aannemelijk van wel
Op woensdag 18 juli 2012 10:03 schreef Lotje-Plusone het volgende: Nou de reden dat ik het vroeg is omdat ik mijn scriptie schrijf over de invloed van hamstrings stretch op de prestatie van een sprinter en afstandloper. En lees overal dat mensen puur uit gewoonte stretchen maar helemaal geen idee hebben wat dit doet.
Ik heb geen idee wat de invloed is van het stretchen, ik korfbal al jaren en doe nu een klein jaar aan hardlopen en doe het eigenlijk altijd en heb nog nooit blessures gehad.
<a href="http://allergenenhardloper.wordpress.com/" rel="nofollow" target="_blank">Hardlopen zonder gluten, melk, ei, pinda...</a>
Op woensdag 18 juli 2012 10:09 schreef Jumparound het volgende: ik ben een voetballer en weet 100% zeker dat rekken voordeel heeft voor het sporten. Of het in de zelfde maten voor hardlopen geld durf ik niet te zeggen maar dat lijkt me aannemelijk van wel
Zo makkelijk is het niet. Je hebt verschillende vormen van rekken, daar moet je al rekening mee houden. Dan heeft iedere sport andere trainingsbehoefte dus als het voor bijv een voetballer werkt wil het niet zeggen dat het voor andere sporten hetzelfde geld. En dan heb je nog het moment van rekken. Tot nu toe lijkt de conclusie van mijn scriptie te worden dat statisch rekken (zoals de meeste mensen doen) voor aanvang van een wedstrijd niet aan te raden is voor aanvang van een sprint of duurloop.
What about "kinda cute, kinda hot, kinda sexy, hysterically funny, but not funny-looking guy who you could fuck" did you not understand?
Zo makkelijk is het niet. Je hebt verschillende vormen van rekken, daar moet je al rekening mee houden. Dan heeft iedere sport andere trainingsbehoefte dus als het voor bijv een voetballer werkt wil het niet zeggen dat het voor andere sporten hetzelfde geld. En dan heb je nog het moment van rekken. Tot nu toe lijkt de conclusie van mijn scriptie te worden dat statisch rekken (zoals de meeste mensen doen) voor aanvang van een wedstrijd niet aan te raden is voor aanvang van een sprint of duurloop.
Vanwege dat je een redelijk continuë beweging hebt bij duurlopen en bij bijv. voetbal allemaal sprintjes de ene en de andere kant op?
vertel dat aan mijn hamstring
Vanwege dat je een redelijk continuë beweging hebt bij duurlopen en bij bijv. voetbal allemaal sprintjes de ene en de andere kant op?
Onder andere. Maar het is gewoon een compleet andere sport dus heb je ook andere trainingsbehoefte. Daarom richt ik mijn scriptie ook alleen maar op de sprinter en duurloper want anders kan ik geen uitspraken doen.
Ik zeg stretchen voor aanvang van een wedstrijd. Dus niets over achteraf of tijdens trainingen stretchen! Het kan dus goed zijn dat stretchen heel er goed is alleen niet voor aanvang van een prestatie.
Klinkt wel logisch. Bij 'normaal' lopen is er continue belasting aanwezig en bij voetbal intensere inspanningen verdeeld over zeer korte periodes. De belasting bij een voetballer is dan veel groter. Maar als een loper interval trainingen maakt dus om de 100 meter bijvoorbeeld dan is de situatie ook weer anders.
Op woensdag 18 juli 2012 10:20 schreef Maraca het volgende: Mwua.. begreep dat mijn blessure o.a. te danken is aan het niet goed opwarmen van de spieren/pezen
Dat kan. Maar opwarmen is niet hetzelfde als stretchen. Sterker nog veel mensen stretchen koud want juist blessures kan opwekken.
Maar maakt ook allemaal niet uit, door mijn scriptie was ik gewoon benieuwd wat mensen hier aan stretchen deden en wat hun reden was om op dat moment te stretchen.
Dat kan. Maar opwarmen is niet hetzelfde als stretchen. Sterker nog veel mensen stretchen koud want juist blessures kan opwekken.
oke, dat veranderd de zaak. Je moet idd nooit koud stretchen
Onder andere. Maar het is gewoon een compleet andere sport dus heb je ook andere trainingsbehoefte. Daarom richt ik mijn scriptie ook alleen maar op de sprinter en duurloper want anders kan ik geen uitspraken doen.
Maar een sprinter en een duurloper zijn toch ook twee uitersten? Zeker als het gaat om spierbelasting, zeg ik met mijn boerenverstand...
<a href="http://allergenenhardloper.wordpress.com/" rel="nofollow" target="_blank">Hardlopen zonder gluten, melk, ei, pinda...</a>
Op woensdag 18 juli 2012 10:23 schreef Lotje-Plusone het volgende: Maar maakt ook allemaal niet uit, door mijn scriptie was ik gewoon benieuwd wat mensen hier aan stretchen deden en wat hun reden was om op dat moment te stretchen.
ik stretch, Lange kuit spieren, de korte (in verband met ooit opgelopen shinsplint) dij, hamsting en lies. Daarna draai ik mn schouders los (ik heb de neiging verkrampt te lopen) al met al ongeveer 500 mtr. inlopen (niet veel.) en iets van 5 minuten rekken. Dan loop ik meestal nog een beetje los en begin ik aan mn (duur)loop
na mn loop en uitwandelen doe ik de zelfde strekoefeningen, als het kan onder de douche
Absoluut, daarom heb ik beide gekozen. Juist omdat ze totaal anders sporten wil ik weten wat bij beide groepen aangeraden wordt mbt stretchen.
OK, maar voor mijn gevoel is dat hetzelfde als dat je marathonschaatsen en voetbal met elkaar vergelijkt... en je gaf aan dat het compleet andere sporten zijn en dus andere trainingsbehoeften, maar sprinters hebben ook een andere trainingsbehoeften dan marathonlopers...
Op woensdag 18 juli 2012 10:26 schreef Lotje-Plusone het volgende: Voor degene die het interessant vinden kan ik mijn scriptie wel opsturen als ik in aug klaar ben.
OK, maar voor mijn gevoel is dat hetzelfde als dat je marathonschaatsen en voetbal met elkaar vergelijkt... en je gaf aan dat het compleet andere sporten zijn en dus andere trainingsbehoeften, maar sprinters hebben ook een andere trainingsbehoeften dan marathonlopers...
Nou bij voetbal komt er meer bij kijken dan alleen lopen. Dus ook tegen een bal aan trappen, medespelers ontwijken, bal aannemen, spelvorm. Bij zowel de sprinter als de afstandlopen is de enige taak lopen. En ik doe het onderzoek ook express bij 2 uiterste. Ik heb ook heel duidelijk in mijn scriptie staan dat ik de sporters niet met elkaar vergelijk maar van beide wil weten wat er aangeraden wordt.
Als ik echt een prestatie ga leveren (dus een wedstrijd) wil ik na het inlopen toch wel even rekken. Heel het lichaam van boven naar onderen om alles goed los te krijgen. Vervolgens gaat het gas erop Dat heb ik vroeger ook altijd gedaan bij hockey trainingen/wedstrijden waarbij je je steeds meer richting 100% van je kunnen gaat.
Maar als ik gewoon een balletje ga slaan of rustig een duurloop ga starten hoeft dat voor mijn gevoel niet. Mijn lichaam vraagt daar ook niet naar. Dit gaat ook al jaren goed dus zie ik ook niet in om dit te wijzigen. Het lijkt me wel logisch dat elk lichaam anders zal reageren om een prestatie dus een moeilijk vraagstuk
Op woensdag 18 juli 2012 10:28 schreef Drassss het volgende: Als ik echt een prestatie ga leveren (dus een wedstrijd) wil ik na het inlopen toch wel even rekken. Heel het lichaam van boven naar onderen om alles goed los te krijgen. Vervolgens gaat het gas erop Dat heb ik vroeger ook altijd gedaan bij hockey trainingen/wedstrijden waarbij je je steeds meer richting 100% van je kunnen gaat.
Maar als ik gewoon een balletje ga slaan of rustig een duurloop ga starten hoeft dat voor mijn gevoel niet. Mijn lichaam vraagt daar ook niet naar. Dit gaat ook al jaren goed dus zie ik ook niet in om dit te wijzigen. Het lijkt me wel logisch dat elk lichaam anders zal reageren om een prestatie dus een moeilijk vraagstuk
Ja dat laatste is zo maar goed trainers moeten toch ergens een bepaalde lijn stellen. Je kunt bij recreatieve sporters als trainer niet voor iedereen een aparte training maken. Dus vandaar dat er toch aanbevelingen worden gedaan.
Op woensdag 18 juli 2012 10:26 schreef Lotje-Plusone het volgende: Voor degene die het interessant vinden kan ik mijn scriptie wel opsturen als ik in aug klaar ben.
Verily i say unto you; dost thou even hoist, brethren? - Jesus (Psalm 22)
Ja dat laatste is zo maar goed trainers moeten toch ergens een bepaalde lijn stellen. Je kunt bij recreatieve sporters als trainer niet voor iedereen een aparte training maken. Dus vandaar dat er toch aanbevelingen worden gedaan.
Begrijp ik Ik lees vaak en merk dat echt rekken hooguit je pijngrens zal vergroten. Soort Psychologisch effect, maar als je dan echt over de grens raakt tijdens je prestatie het meteen ook goed misgaat..
Wetenschappers zijn het ook niet eens met elkaar dus het blijft een erg lastig vraagstuk
Begrijp ik Ik lees vaak en merk dat echt rekken hooguit je pijngrens zal vergroten. Soort Psychologisch effect, maar als je dan echt over de grens raakt tijdens je prestatie het meteen ook goed misgaat..
Wetenschappers zijn het ook niet eens met elkaar dus het blijft een erg lastig vraagstuk
Dat is ook precies de reden dat dit mijn onderwerp is. Omdat er zoveel verschillende meningen zijn wilde ik die gewoon eens naast elkaar leggen.
Ik heb nooit serieus gerekt en gestrekt. Niet toen ik op het hoogste niveau korfbalde, niet toen ik wedstrijden en marathons schaatste en niet toen ik tenniste. Nu doe ik het alleen met de loopgroep, maar da's meer voor het groepsgevoel. Mooi moment om te dollen
volgens mij is de regel als je het doet en je hebt er baat bij, lekker blijven doen doe je het niet en heb je nergens last van lekker niet doen. ik ben vooral van het laatste.
tijdens mijn vakantie toch maar eens kijken of ik wat loopschoenen op de kop kan tikken...lijkt er op dat het zelfde type schoen in de US 50 euro goedkoper zijn dan hier in NZ. nu alleen Mrs.RD er van proberen te overtuigen dat het echt nodig is
Op woensdag 18 juli 2012 10:51 schreef rechtsedirecte het volgende: tijdens mijn vakantie toch maar eens kijken of ik wat loopschoenen op de kop kan tikken...lijkt er op dat het zelfde type schoen in de US 50 euro goedkoper zijn dan hier in NZ. nu alleen Mrs.RD er van proberen te overtuigen dat het echt nodig is
beloof haar dat ze voor het prijsverschil luchtje of sieraden mag kopen is ze meteen om
Op woensdag 18 juli 2012 10:51 schreef rechtsedirecte het volgende: tijdens mijn vakantie toch maar eens kijken of ik wat loopschoenen op de kop kan tikken...lijkt er op dat het zelfde type schoen in de US 50 euro goedkoper zijn dan hier in NZ. nu alleen Mrs.RD er van proberen te overtuigen dat het echt nodig is
Scheelt dat zoveel ja? Dan zou ik zeker een paar nieuwe meenemen. Al is het alleen al voor als dit paar wat je nu hebt versleten is.
Scheelt dat zoveel ja? Dan zou ik zeker een paar nieuwe meenemen. Al is het alleen al voor als dit paar wat je nu hebt versleten is.
ik kocht mijn laatste paar schoenen voor NZ$260.- en die zelfde zie ik op het internet voor US$120.- staan (NZ$156.-) dus daar moet wel wat voordeel te behalen zijn
ik kocht mijn laatste paar schoenen voor NZ$260.- en die zelfde zie ik op het internet voor US$120.- staan (NZ$156.-) dus daar moet wel wat voordeel te behalen zijn
Ja dan kun je dat veel beter in Us halen!
ik denk dat ik gelijk maar 2 paar koop ze wegen toch bijna niets dus dat past wel in de koffer
Op woensdag 18 juli 2012 11:05 schreef Lotje-Plusone het volgende: Nou de was is gedaan, heb ontbeten en discussies gevoerd op internet... nu toch maar even aan de scriptie werken een uurtje en dan lekker lopen