Nee, da's alleen als je diploma's hebt of een functie waar personeel schaars is.quote:Op dinsdag 31 juli 2012 16:18 schreef Maanvis het volgende:
[..]
Je doet wel iets fout want je solliciteert telkens op functies waar de werkgevers stom op zijn.
Als je goed genoeg bent wil elke werkgever je hebben hoor!
Je solliciteert telkens op functies waarvan je vantevoren al weet dat je afgewezen gaat worden, en als je dan afgewezen wordt bedenk je jezelf niet 'dit kan beter, dat kan beter' maar dan geef je meteen de werkgever de schuld. Zo kom je nooit aan een baan.quote:
Alsof je dat vanuit een vacature kan aflezen.quote:Op dinsdag 31 juli 2012 16:18 schreef Maanvis het volgende:
[..]
Je doet wel iets fout want je solliciteert telkens op functies waar de werkgevers stom op zijn.
Als je goed genoeg bent wil elke werkgever je hebben hoor!
Dat zetten ze in de functieomschrijving ja maar je kunt gewoon solliciteren als je niet genoeg ervaring hebt, zoals bosbeetle al zei: een vacaturetekst is een 'ideaalplaatje'. je kunt ook de baan krijgen als je niet aan alles voldoet.quote:Op dinsdag 31 juli 2012 16:23 schreef Kentekenplaat het volgende:
[..]
Nee, da's alleen als je diploma's hebt of een functie waar personeel schaars is.
Een werkgever wil een starter met tig jaar ervaring.
Wil je zeggen dat een werkgever een vacature plaatst en dan geen geschikte sollicitant aanneemt?quote:Op dinsdag 31 juli 2012 16:23 schreef Solique het volgende:
Natuurlijk vergt het wel wat van jezelf om te blijven solliciteren maar dat elke werkgever je wel wilt slaat in deze tijd nergens op.
Da's bij uitzendbureau's wel zo.quote:Op dinsdag 31 juli 2012 16:25 schreef Maanvis het volgende:
[..]
Wil je zeggen dat een werkgever een vacature plaatst en dan geen geschikte sollicitant aanneemt?
Natuurlijk wel, daar moeten wij van uit gaan anders zijn ze niet op zoek en gebruiken ze vacatures.quote:Op dinsdag 31 juli 2012 16:25 schreef Maanvis het volgende:
[..]
Wil je zeggen dat een werkgever een vacature plaatst en dan geen geschikte sollicitant aanneemt?
Succes, gewoon jezelf blijven en vooral luisteren naar wat ze te zeggen hebben.quote:Op dinsdag 31 juli 2012 16:29 schreef Kentekenplaat het volgende:
Nou, ik zal even naar die geweldige speedmeet.
Bij sommige vacatures weet ik dat inderdaad, maar dan moet ik daarop verplicht solliciteren van de werkwinkel. Ook al zeg ik hen "Dit gaat niet lukken, want ze vragen uitdrukkelijk iemand met ervaring..." is het van "Jawel! Je moet daar gewoon niet op letten!"quote:Op dinsdag 31 juli 2012 16:23 schreef Maanvis het volgende:
[..]
Je solliciteert telkens op functies waarvan je vantevoren al weet dat je afgewezen gaat worden, en als je dan afgewezen wordt bedenk je jezelf niet 'dit kan beter, dat kan beter' maar dan geef je meteen de werkgever de schuld. Zo kom je nooit aan een baan.
Dat je reageert op een vacature die eigenlijk te hoog is hoeft geen probleem te wezen.quote:Op dinsdag 31 juli 2012 16:30 schreef Little_Dolls het volgende:
[..]
Bij sommige vacatures weet ik dat inderdaad, maar dan moet ik daarop verplicht solliciteren van de werkwinkel. Ook al zeg ik hen "Dit gaat niet lukken, want ze vragen uitdrukkelijk iemand met ervaring..." is het van "Jawel! Je moet daar gewoon niet op letten!"![]()
Ik hou er ook niet van, maar als ik het niet doe, ben ik niet in orde voor hen en kunnen ze me er gewoon uit gooien.
Zelf solliciteer ik vaak op vacatures met "beperkte ervaring" omdat ik daarbij al iets meer kans maak. "Geen ervaring" zie ik helaas veel te weinig, maar wel af en toe. Die vorige vacature bijvoorbeeld...
Pas op, ik ben wel al verschillende keren op gesprek mogen gaan. Het is niet dat ik altijd werd afgewezen per brief, mail of telefoon.
Nee, maar ik heb dan het gevoel dat ik me zowat belachelijk maakt t.o. die werkgever.quote:Op dinsdag 31 juli 2012 16:32 schreef Solique het volgende:
[..]
Dat je reageert op een vacature die eigenlijk te hoog is hoeft geen probleem te wezen. Wie weet via je brief/e-mail of cv vragen ze toch voor een gesprek. Je moet er alleen niet direct van uit gaan maar denken van ach mijn reactie is wel de deur uit.
Het zoeken naar passende vacatures is vaak al een grotere uitdaging, zeker voor bepaalde functies.
Je gaat teveel op de vacaturetekst af, zoals ik al zei,die is niet belangrijk. Daarmee bedoelen ze niet 'we zoeken iemand met ervaring' maar daarmee bedoelen ze 'het zou ideaal zijn als het iemand met ervaring was'. Je staat er zo onzeker in!quote:Op dinsdag 31 juli 2012 16:30 schreef Little_Dolls het volgende:
[..]
Bij sommige vacatures weet ik dat inderdaad, maar dan moet ik daarop verplicht solliciteren van de werkwinkel. Ook al zeg ik hen "Dit gaat niet lukken, want ze vragen uitdrukkelijk iemand met ervaring..." is het van "Jawel! Je moet daar gewoon niet op letten!"![]()
Ik hou er ook niet van, maar als ik het niet doe, ben ik niet in orde voor hen en kunnen ze me er gewoon uit gooien.
Zelf solliciteer ik vaak op vacatures met "beperkte ervaring" omdat ik daarbij al iets meer kans maak. "Geen ervaring" zie ik helaas veel te weinig, maar wel af en toe. Die vorige vacature bijvoorbeeld...
Pas op, ik ben wel al verschillende keren op gesprek mogen gaan. Het is niet dat ik altijd werd afgewezen per brief, mail of telefoon.
ja duh en ik zei toch dat je daarvoor goed moet zijn?quote:Op dinsdag 31 juli 2012 16:28 schreef Solique het volgende:
[..]
Natuurlijk wel, daar moeten wij van uit gaan anders zijn ze niet op zoek en gebruiken ze vacatures.
Maar jij als op zoek zijnde kan niet zien wat er voor bedrijf achter zit en wat ze nu verwachten.
Jij kan alleen de vacature zien die vaak vanuit een ideaalbeeld en/of eisenpakket is samengesteld.
Om door de eerste lichting heen te komen moet je iets brengen waardoor ze je uitnodigen dit kan dmv je cv of e-mail/brief.
Ja, waarom denk je nu?quote:Op dinsdag 31 juli 2012 16:43 schreef Maanvis het volgende:
[..]
Je gaat teveel op de vacaturetekst af, zoals ik al zei,die is niet belangrijk. Daarmee bedoelen ze niet 'we zoeken iemand met ervaring' maar daarmee bedoelen ze 'het zou ideaal zijn als het iemand met ervaring was'. Je staat er zo onzeker in!
Je moet natuurlijk altijd de afweging maken of het redelijk is om op een vacature te reageren, maar zeker ook niet gaan wanhopen als er ervaring gevraagd wordt. Ik heb hier ook een vacaturetekst liggen waar enkele jaren ervaring gevraagd wordt, maar de salarisindicatie is absoluut niet in lijn met die eis. Kortom het is mooi meegenomen als je die ervaring hebt, maar het is in dit geval echt geen harde eis.quote:Op dinsdag 31 juli 2012 16:35 schreef Little_Dolls het volgende:
[..]
Nee, maar ik heb dan het gevoel dat ik me zowat belachelijk maakt t.o. die werkgever.
Uiteraard denk ik dat er ook over "Zo, dat is weer gebeurd", maar ja, ondertussen heb ik nog steeds geen werk natuurlijk. Op sommige momenten heb ik echt veel zin om te solliciteren en dan doe ik dat ook, en toch hoop ik stiekem altijd wat.
Helaas...
Tja, ik vind vaak dat ik toch redelijk in het profiel pas, als ik naar de vaardigheden en zo kijk. Als ik zie dat ik die dingen wel zou aankunnen of eventueel leren. (Als ze mij dat nu toch gewoon eens zouden willen laten doen...quote:Op dinsdag 31 juli 2012 16:50 schreef lyolyrc het volgende:
[..]
Je moet natuurlijk altijd de afweging maken of het redelijk is om op een vacature te reageren, maar zeker ook niet gaan wanhopen als er ervaring gevraagd wordt. Ik heb hier ook een vacaturetekst liggen waar enkele jaren ervaring gevraagd wordt, maar de salarisindicatie is absoluut niet in lijn met die eis. Kortom het is mooi meegenomen als je die ervaring hebt, maar het is in dit geval echt geen harde eis.
Om te beoordelen of het redelijk is om op een vacature te reageren moet je bekijken wat er aan opleiding, ervaring, persoonlijke kenmerken en eventuele overige eisen genoemd wordt. En ga dan indelen aan welke eisen je voldoet, aan welke niet en wat je eventueel kunt compenseren. Dan krijg je snel een beeld hoe jij in het profiel past. Mij is regelmatig verteld dat als je voor zo'n 70% in het profiel past dat je er op kan reageren. Zo'n indeling helpt je ook om gerichter te solliciteren.
Gebruik je telkens dezelfde methode van solliciteren, of heb je die in de loop van de tijd veranderd?quote:Op dinsdag 31 juli 2012 16:57 schreef Little_Dolls het volgende:
[..]
Tja, ik vind vaak dat ik toch redelijk in het profiel pas, als ik naar de vaardigheden en zo kijk. Als ik zie dat ik die dingen wel zou aankunnen of eventueel leren. (Als ze mij dat nu toch gewoon eens zouden willen laten doen...)
Alleen zij niet...
Op vacatures waar ze evaring vragen, solliciteer ik altijd (ik heb geen keuze!) en ook als ik het zelf écht graag zou doen; bv. in een winkel waar ik graag kom. In mijn brief vermeld ik dan ook dat ik klant ben en enthousiast was over die vacature etc, maar blijkbaar is het allemaal niet genoeg of enkel om één keer op gesprek te komen...
Als jullie in mijn plaats zouden zijn zouden jullie mijn verontwaardiging wel snappen. Het doet dan ook nog eens pijn dat er je elke keer weer in het gezicht wordt gesmeten dat je niet goed genoeg bent zoals je bent.
Dan zijn de mensen verwonderd dat ik mezelf maar een waardeloos wijf vind...
Ik heb wel wat dingen aangepast ja, en de werkwinkel heeft me daarbij geholpen. Zo zeg ik al een hele tijd niet meer letterlijk dat ik geen ervaring heb, maar gewoon dat ik bereid ben bij te scholen en welke stages ik gedaan heb. (Dat is dus nog iets, maar blijkbaar ook niet genoeg, omdat dat van school af kwam waarschijnlijk. Triest.) Ook komt de naam van de zaak voor in mijn brief, om het wat persoonlijker te maken, en de naam van de contactpersoon natuurlijk. Ik zeg waarom ik de job graag zou doen en praat ook over hoe ik op de werkplek kan raken.quote:Op dinsdag 31 juli 2012 17:16 schreef lyolyrc het volgende:
[..]
Gebruik je telkens dezelfde methode van solliciteren, of heb je die in de loop van de tijd veranderd?
Als je telkens bot vangt bij dezelfde werkwijze, is het natuurlijk raadzaam om te kijken wat je kunt veranderen.
En natuurlijk ook belangrijk: jezelf verkopen. Dat je een winkel leuk vindt, wil natuurlijk niet direct zeggen dat je geschikt bent om in die winkel te werken. Maar er zelf goed gekleed bijlopen, bekend zijn met modetrends en commercieel inzicht hebben kan je kansen waarschijnlijk al een stuk vergroten. (deze drie punten zuig ik overigens snel uit mijn duim, ik weet niet precies waarop men in kledingwinkels selecteert).
Het is mij overigens niet helemaal duidelijk op welk opleidingsniveau jij zit, omdat ik niet bekend ben met het onderwijs in Vlaanderen. Probeer ook - gemakkelijker gezegd dan gedaan - om afwijzingen niet persoonlijk op te vatten. Als je dat wel doet, knaagt het aan je zelfvertrouwen, wordt je wanhopiger en wordt het ook moeilijker om jezelf te verkopen.
Leuke reacties: http://www.intermediair.n(...)-voor-werklozen.htmlquote:Op dinsdag 31 juli 2012 13:49 schreef Kentekenplaat het volgende:
Vavanvond verplicht naar een speedmeet van het UWV. Korte gesprekjes met uitzendbureau's. Ik verwacht er niks van eerlijk gezegd.
Als het goed is heb je al stage-ervaring of bijbaantjes-ervaring, da's ook voldoende. Waarom sta je er zo negatief in?quote:Op dinsdag 31 juli 2012 16:47 schreef Little_Dolls het volgende:
[..]
Ja, waarom denk je nu?
Waaróm willen ze altijd iemand met ervaring? Of "zou het mooi zijn als het iemand met ervaring was?" (Dat zeggen die toch alleen om de boel te verbloemen.)
Wat vind jij daar nu van?
Hoe kunnen wij jongeren nu ervaring opdoen als we het overal voor nodig hebben?
Ik ben weer thuis en je had gelijk.quote:Op dinsdag 31 juli 2012 15:01 schreef Disorder het volgende:
[..]
Hier ben ik ook geweest. Wat een onzinnige kermis. Tijdverspilling.
Volgens mij vertelde ze net dat ze, ondanks die ervaringen toch afgewezen wordt.quote:Op dinsdag 31 juli 2012 18:51 schreef Maanvis het volgende:
[..]
Als het goed is heb je al stage-ervaring of bijbaantjes-ervaring, da's ook voldoende. Waarom sta je er zo negatief in?
dan is er waarschijnlijk iets anders met haar mis. uitzoeken wat dat is is belangrijk om nog aan een baan te komen.quote:Op dinsdag 31 juli 2012 18:59 schreef Kentekenplaat het volgende:
[..]
Volgens mij vertelde ze net dat ze, ondanks die ervaringen toch afgewezen wordt.
Dat wil wel als je korte tijd werkloos bent, maar na verloop van tijd daalt je moraal toch behoorlijk weet ik uit eigen ervaring.quote:Op dinsdag 31 juli 2012 18:59 schreef Maanvis het volgende:
wat een negativisme weer.. zie het toch eens wat positiever in allemaal.
Die speeddate heeft natuurlijk ook totaal geen zin. Iets bedacht door mensen die buiten de realiteit staan. Waarschijnlijk zijn ze zelf nooit werkloos geweest. Door met dit soort infantiele oplossingen te komen reduceren ze het probleem van werkloosheid tot het niet goed bijeenkomen van vraag- en aanbodzijde van de banenmarkt. Dat is natuurlijk maar zelden het geval, want zij die een kans hebben en wel willen bijten ook wel door. Degenen die niet willen saboteren elke mogelijkheid om aan een baan te komen. Verder is de overheid natuurlijk vies van maatwerk leveren.quote:Op dinsdag 31 juli 2012 18:26 schreef Mint_Clansell het volgende:
[..]
Leuke reacties: http://www.intermediair.n(...)-voor-werklozen.html
maar met zo'n negativisme wordt het nooit wat, werkgevers ruiken dat ook!quote:Op dinsdag 31 juli 2012 19:12 schreef Kentekenplaat het volgende:
[..]
Dat wil wel als je korte tijd werkloos bent, maar na verloop van tijd daalt je moraal toch behoorlijk weet ik uit eigen ervaring.
Oh okquote:Op dinsdag 31 juli 2012 19:21 schreef Maanvis het volgende:
[..]
maar met zo'n negativisme wordt het nooit wat, werkgevers ruiken dat ook!
Waarschijnlijk ben je door die winkelmevrouw gewoon voor de gek gehouden en hebben alle andere meisjes ook zo'n mail gehad. Lijkt verdacht op gratis arbeidskrachten om de winkel in te richten.quote:
Als het eens zo simpel was en ze me zouden willen aannemen hé. Ze zouden vast weer beginnen over ervaring en als ik zeg dat ik die niet heb zullen ze me weer eens vriendelijk de deur wijzen, aangezien ze anders te veel tijd moeten aan mij moeten verspillen.quote:Op dinsdag 31 juli 2012 19:37 schreef tanteklara het volgende:
[..]
Waarschijnlijk ben je door die winkelmevrouw gewoon voor de gek gehouden en hebben alle andere meisjes ook zo'n mail gehad. Lijkt verdacht op gratis arbeidskrachten om de winkel in te richten.
Echter dit geeft wel een idee om ervaring op te doen. Namelijk: bied je zelf voor een week of 2 aan bij een winkel om mee te helpen en zo te ontdekken wat werken in een winkel betekent.
Dan sta je daarna steviger in je schoenen en kun je positiever naar jezelf kijken om je ervaring hebt op gedaan.
Daar zijn zoveel redenen voor te bedenken.quote:Op dinsdag 31 juli 2012 19:50 schreef Gulmez het volgende:
ik heb nog nooit 1 x zonder baan gezeten dus waarom kunnen jullie het niet![]()
Ik bedoel onbetaald werken en zo ervaring opdoen. Maar als je van te voren al invult dat niemand dat doet, dan gebeurt er ook niks. Nee heb je en ja kun je krijgen.quote:Op dinsdag 31 juli 2012 19:46 schreef Little_Dolls het volgende:
[..]
Als het eens zo simpel was en ze me zouden willen aannemen hé. Ze zouden vast weer beginnen over ervaring en als ik zeg dat ik die niet heb zullen ze me weer eens vriendelijk de deur wijzen, aangezien ze anders te veel tijd moeten aan mij moeten verspillen.
Trouwens, dat eerste geloof ik dan niet. De winkel is een bekend merk en zeker erkend. Twee van de meisjes deden trouwens deeltijds onderwijs en mochten er tijdens het schooljaar komen werken.
Veel arbeid zouden we ook niet gedaan hebben, aangezien we enkel wat kleren moesten beveiligen en plooien.
Is het juist als ik hieruit afleid dat je eigenlijk alleen schriftelijk je interesse laat blijken? Of pak je ook wel eens de telefoon om eerst eens wat informatie in te winnen? Je kunt dan namelijk peilen of een baan iets voor je is, interesse laten blijken en dat laten volgen door een brief waarin je formeel solliciteert. Ook kun je eventueel nog een keer terugbellen om te vragen hoe het ervoor staat met de sollicitatieprocedure, wat je nog een kans geeft om je interesse kenbaar te maken.quote:Op dinsdag 31 juli 2012 17:34 schreef Little_Dolls het volgende:
Ik heb wel wat dingen aangepast ja, en de werkwinkel heeft me daarbij geholpen. Zo zeg ik al een hele tijd niet meer letterlijk dat ik geen ervaring heb, maar gewoon dat ik bereid ben bij te scholen en welke stages ik gedaan heb. (Dat is dus nog iets, maar blijkbaar ook niet genoeg, omdat dat van school af kwam waarschijnlijk. Triest.) Ook komt de naam van de zaak voor in mijn brief, om het wat persoonlijker te maken, en de naam van de contactpersoon natuurlijk. Ik zeg waarom ik de job graag zou doen en praat ook over hoe ik op de werkplek kan raken.
Ik probeer mezelf te verkopen door mijn positieve eigenschappen aan te kaarten. Dat het niet is dat ik zou worden aangenomen omdat ik een winkel goed vind, weet ik uiteraard ook; maar ik zeg dit toch graag omdat ik er zeker van ben dat de werkgever dat wel graag leest. Ook zeg ik dat het fijn zou vinden van dat bedrijf uit te maken, iets wat al maakt dat ze kunnen zeggen dat ik genoeg interesse toon. (Dat zeggen ze ook vaak, "Bedankt voor uw interesse" en soms heeft dat wel effect.) Ik vind wel van mezelf dat ik er zeker ok bijloop, maar een "modepop" ben ik nu eenmaal niet. Ik weet niet of ze telkens zo iemand willen (ik hoop van niet, want dat zijn vaak van die kansloze trutten). Ik vermoed van niet aangezien ik ook vaak "simpelere" meisjes zie werken.
Commercieel inzicht heb ik helaas niet echt, maar het is dat wat ik wil bijleren en daar wringt het schoentje dus.
Tja, in het begin kon ik die afwijzingen goed aan; toen ik dacht nog "Ach, volgende keer beter", maar nu, na waarschijnlijk al meer dan 50 afwijzingen, en vooral na het incident met die laatste sollicitatie kan ik je vertellen dat dit écht niet makkelijk is. Ik mag het niet persoonlijk opvatten, maar elke keer wordt het toch maar weer gezegd; dan kan ik toch onmogelijk een goede werknemer zijn?
Het is een feit dat ik wat bescheiden ben, maar wat willen ze dan? Iemand die bescheiden, maar vriendelijk is, of iemand die assertief, maar arrogant is? Soms heb ik echt het gevoel dat ze dat tweede willen, maar dit systeem kennende zouden ze dan dus weer kunnen zeggen "te arrogant".
Voor de rest praat ik ook luid en duidelijk en geef ik niet de indruk in een hoekje te willen gaan zitten of zo. Ik bedoel, ik vind van mezelf dat ik echt wel ok ben om mee te werken en op een vriendelijke manier mijn mening te zeggen, ook al heb ik er misschien moeite mee. (Uiteraard, je baas kan met zoiets doen wat hij wil.)
Maar ja, blijkbaar maakt het allemaal geen indruk. Je moet maar hard en ongevoelig zijn lijkt het wel.
Een mens is nu eenmaal niet perfect; alleen lijken de maatschappij en die werkgevers dat maar niet te willen beseffen.
Dit is tenminste de indruk die ik heb; ik zal vast weer worden tegengesproken, maar als je dan ook al zo vaak werd afgewezen ga je dit écht wel denken hoor, en ik denk niet dat dat helemaal onterecht is.
Ik werk voor het minimumloon, maar er is vaak wel werk te vinden, maar dan moet je het niet doen via solicitaties want de kans dat je er word uitpikt word is niet groot, je kan beter gewoon bij winkels langsgaan bv of via een leertraject ergens in stromen betaaldquote:Op dinsdag 31 juli 2012 20:02 schreef Mint_Clansell het volgende:
[..]
Daar zijn zoveel redenen voor te bedenken.
Anyway, als je hier komt om lekker te pochen met je 'superioriteit' dan kun je beter wegblijven.
Ja, dat weet ik, maar dan nog zou het ze te veel moeite kosten. Werkgevers zijn heel egoïstisch heb ik al gemerkt en de kans is ook groot dat ze zeggen "we nemen hier geen stagiaires/vrijwilligers aan".quote:Op dinsdag 31 juli 2012 20:11 schreef tanteklara het volgende:
[..]
Ik bedoel onbetaald werken en zo ervaring opdoen. Maar als je van te voren al invult dat niemand dat doet, dan gebeurt er ook niks. Nee heb je en ja kun je krijgen.
Zoiets heb ik ook gedaan. Langs bedrijven afgegaan. Er werd mij vriendelijk doch dwingend mij de deur verwezen en vooral met brieven en emails te werken via hun website.quote:Op dinsdag 31 juli 2012 20:27 schreef Gulmez het volgende:
[..]
Ik werk voor het minimumloon, maar er is vaak wel werk te vinden, maar dan moet je het niet doen via solicitaties want de kans dat je er word uitpikt word is niet groot, je kan beter gewoon bij winkels langsgaan bv of via een leertraject ergens in stromen betaald
Ik bel soms inderdaad, maar dan is het meestal omdat er geen e-mail adres bij staat. Meestal mag ik direct langskomen en dan geven ze me in het gesprek zelf informatie, maar is het ook al meteen de sollicitatie.quote:Op dinsdag 31 juli 2012 20:15 schreef lyolyrc het volgende:
[..]
Is het juist als ik hieruit afleid dat je eigenlijk alleen schriftelijk je interesse laat blijken? Of pak je ook wel eens de telefoon om eerst eens wat informatie in te winnen? Je kunt dan namelijk peilen of een baan iets voor je is, interesse laten blijken en dat laten volgen door een brief waarin je formeel solliciteert. Ook kun je eventueel nog een keer terugbellen om te vragen hoe het ervoor staat met de sollicitatieprocedure, wat je nog een kans geeft om je interesse kenbaar te maken.
Geef je ook voorbeelden waaruit die positieve eigenschappen blijken? Iedereen kan zichzelf natuurlijk in een brief de mooiste eigenschappen toedichten, maar als je het aankleedt met voorbeelden, wordt het al direct een stuk overtuigender. De motivatie waarom je voor een bepaald bedrijf wil werken is in zekere zin een formaliteit, maar door het juist te formuleren kan het ook iets zeggen over hoe goed je op de hoogte bent van wat er speelt in een bedrijf.
En als degenen bij wie je solliciteert jou niet aan het werk hebben gezien, dan kunnen dus ook niet weten of je het goed of slecht zou hebben gedaan. Ze maken een inschatting op basis van het profiel dat ze in hun hoofd hebben en kijken wie van de sollicitanten naar hun mening het best in het plaatje past. Degene die wordt aangenomen, heeft zich waarschijnlijk op een overtuigende wijze gepresenteerd. En overtuigend hoeft niet per se arrogant te zijn. Bescheiden hoeft ook niet te betekenen dat je incapabel bent, dus aan je bescheidenheid hoeft het niet te liggen. Overigens ben ik zelf ook een redelijk bescheiden type, maar het heeft me er toch niet van weerhouden om door te groeien naar een leidinggevende positie als bijbaan.
Het gaat ook niet om perfectie, want niemand heeft dat te bieden. Het gaat wel om passen bij het profiel dat is opgesteld en overtuigen dat jij in dat profiel past. En in bepaalde gevallen is er natuurlijk een verborgen profiel dat men niet presenteert om dat discriminerend is en daarom wettelijk verboden is. Als dat laatste speelt, dan kun je hoog en laag springen, maar dan krijg je de baan niet als je niet aan het gewenste plaatje voldoet.
Nee, dan heb je gelijk, Dan zou ik het niet proberen. En gewoon blijven zitten waar je zit.quote:Op dinsdag 31 juli 2012 20:28 schreef Little_Dolls het volgende:
[..]
Ja, dat weet ik, maar dan nog zou het ze te veel moeite kosten. Werkgevers zijn heel egoïstisch heb ik al gemerkt en de kans is ook groot dat ze zeggen "we nemen hier geen stagiaires/vrijwilligers aan".
Het is gewoon de harde waarheid. Helaas.
Wat betreft sollicitaties is het dat ik ook door schade en schande wijs word en je daarom tips kan geven. En ik probeer ook gewoon wat vragen te stellen die je wellicht helpen om nog wat na te denken over volgende stappen. Ik kan wel de zoveelste zijn die tegen je zegt dat je niet moet opgeven en niet in de put moet gaan zitten, maar ik heb er een hekel aan als mensen dat bij mij doen en dat doe ik daarom ook niet bij jou. Bovendien trap ik daarmee open deuren in en daar heb je niets aan.quote:Op dinsdag 31 juli 2012 22:00 schreef Little_Dolls het volgende:
Ik bel soms inderdaad, maar dan is het meestal omdat er geen e-mail adres bij staat. Meestal mag ik direct langskomen en dan geven ze me in het gesprek zelf informatie, maar is het ook al meteen de sollicitatie.
Inderdaad, ik zou voorbeelden kunnen geven, maar de vraag is welke, aangezien ik nog geen enkele werkervaring heb.
Tja, ik probeer zo overtuigend mogelijk over te komen, maar wat ik ook zeg; ik lijk steeds niet in het profiel te passen (grotendeels door gebrek aan ervaring).
Blijkbaar is bescheiden toch niet zo goed, aangezien er mij één keer gezegd werd dat ik te timide overkwam. Heel jammer, want voor de rest vond ik mezelf toch, vlot en luid en duidelijk.
Jij weet er precies wel allemaal veel over; werk je in de uitzendsector? Mij interesseert die job eigenlijk ook, maar helaas lijkt dat nog hoger gegrepen dan verkoopster en heb ik ook al mogen horen dat mijn profiel en ervaring daar niet genoeg voor is...
Wat mij betreft hangt het van het bedrijf en de vacature af. Als het bedrijf een termijn in de procedure noemt, dan lijkt het me nuttig om aan de bel te trekken zodra die termijn wordt overschreden. Ik heb ook wel eens een advies gelezen om na 3 weken op te bellen, maar ik vind dat zelf aan de lange kant.quote:Op dinsdag 31 juli 2012 23:31 schreef joentjeeh het volgende:
Heb me hier ook maar even aangemeld, lees al een tijdje mee, best wel interessant om elkaars ervaringen te lezen.
Heb mijn eigen baan nu opgezegd omdat ik het niet meer naar m'n zin had en wou weer gaan studeren maar ook daar ben ik terug van gekomen, nu toch weer opzoek naar een baan. twee sollicitaties eruit gestuurd, twee keer uitgenodigd. |Na het sollicictatie gesprek van de eerste vacature voelde ik me toch niet in thuis. De tweede sollicitatie voelde ik me meer in thuis ben nu ook uitgenodigd voor een tweede gesprek. Positief! Wel een vraagje aan jullie het valt me na twee sollicitaties al op hoe langzaam bedrijven soms reageren, hoelang wachten jullie tot je de bedrijven even opbelt om te vragen of alles goed ontvangen is etc?
Bedankt voor de tip:) ik ben namelijk altijd iemand die twijfelt over dat soort dingen aangezien ik niet de opdringerig over wil komen bij bedrijven.quote:Op dinsdag 31 juli 2012 23:44 schreef lyolyrc het volgende:
[..]
Wat mij betreft hangt het van het bedrijf en de vacature af. Als het bedrijf een termijn in de procedure noemt, dan lijkt het me nuttig om aan de bel te trekken zodra die termijn wordt overschreden. Ik heb ook wel eens een advies gelezen om na 3 weken op te bellen, maar ik vind dat zelf aan de lange kant.
Als er om een initiatiefrijke persoon gevraagd wordt in de vacature dan zou ik zeker na 1 week aan de lijn hangen. In dat geval is het ook raadzaam om voor het sturen van de brief op te bellen, waarbij je onder andere kunt informeren naar het verloop van de sollicitatieprocedure en de termijnen die daarbij worden gehanteerd.
En welkom op FOK!
Da's pas gelul, zeggen dat het puur van mazzel afhankelijk is en verder niets doen aan je sollicitatiestijl.quote:Op dinsdag 31 juli 2012 19:35 schreef Disorder het volgende:
[..]
Oh ok![]()
Wat een gelul zeg. Ik solliciteer ook onder mijn niveau, en zelfs daar word ik afgewezen, als ik al reactie terug krijg. Volgens mij heb jij gewoon mazzel gehad en nu doe je het af alsof je alles al die tijd zelf in handen had.
ja precies, op het werk zelf wil je ook niet met je mond vol tanden staan als je baas zegt 'hoe staat het hier en hiermee' dan kun je ook niet zeggen van 'ja ik wacht al 3 weken op die en die totdat die mij een keer belt'quote:Op dinsdag 31 juli 2012 23:44 schreef lyolyrc het volgende:
[..]
Wat mij betreft hangt het van het bedrijf en de vacature af. Als het bedrijf een termijn in de procedure noemt, dan lijkt het me nuttig om aan de bel te trekken zodra die termijn wordt overschreden. Ik heb ook wel eens een advies gelezen om na 3 weken op te bellen, maar ik vind dat zelf aan de lange kant.
Als er om een initiatiefrijke persoon gevraagd wordt in de vacature dan zou ik zeker na 1 week aan de lijn hangen. In dat geval is het ook raadzaam om voor het sturen van de brief op te bellen, waarbij je onder andere kunt informeren naar het verloop van de sollicitatieprocedure en de termijnen die daarbij worden gehanteerd.
En welkom op FOK!
goed, goed, je moet eerder voldoen aan de vacature en/of opvallen.quote:Op dinsdag 31 juli 2012 16:44 schreef Maanvis het volgende:
[..]
ja duh en ik zei toch dat je daarvoor goed moet zijn?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |