abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 15 augustus 2012 @ 15:14:01 #151
36796 Morpheus2002
Radio 49 | DJ.Morph
pi_115599159
quote:
Zijlstra: Kamer moet met alternatief komen

Staatssecretaris Halbe Zijlstra (Hoger Onderwijs) vindt dat de Tweede Kamer met een alternatief moet komen als zij de langstudeermaatregel wil afschaffen. 'Het kabinet houdt zich aan de afspraken in het begrotingsakkoord', aldus de staatssecretaris woensdag.
'Als de Tweede Kamer iets anders wil, dan moet ze zelf met dekking komen. Anders komt de afschaffing van de langstudeermaatregel neer op een bezuiniging van bijna 400 miljoen op het hoger onderwijs.' Het geld dat de langstudeerboete zou opbrengen, zou in de kabinetsplannen worden geïnvesteerd in het hoger onderwijs.

De door Zijlstra ingevoerde langstudeermaatregel kan inmiddels niet meer op een meerderheid van de Tweede Kamer rekenen. Het CDA, eerst nog voorstander, liet dinsdag weten de langstudeerboete te willen afschaffen.
De boete van ruim 3000 euro is voor studenten die meer dan een jaar vertraging hebben opgelopen tijdens hun studie.
Niets Is Sterker Dan Dat Ene Woord; Feyenoord! Mijn Feyenoord!
pi_115599665
quote:
0s.gif Op woensdag 15 augustus 2012 15:14 schreef Morpheus2002 het volgende:

[..]

Dat is wel een beetje omgekeerd redeneren, dus oké ze willen mensen die er lang over doen (of verkeerde keuzes hebben gemaakt) ervoor op laten draaien. Om nu snel geld vrij (schijnbaar heeft de langstudeermaatregel alleen een kortetermijneffect) te maken om over een paar jaar te investeren. Dus resumé de mensen die zich hier niet op hebben kunnen voorbereiden betalen voor studenten die over een paar jaar gaan studeren zodat zij beter kwaliteit onderwijs krijgen voor minder(?) geld.
pi_115599999
quote:
7s.gif Op woensdag 15 augustus 2012 15:08 schreef Hoogstaande het volgende:
Ik ben er ook voorzichtig mee om al te gaan juichen, die politiek ken ik inmiddels wel. Veel praatjes vullen geen gaatjes (cliché).
Ik heb zelf alvast 3000 extra per jaar extra eruit ingecalculeerd in mijn inkomsten/uitgiftenbalans.

Mocht het niet doorgaan is dat alleen maar extra lekker, maar ik ga er vooralsnog niet vanuit.
Zelfde hier. Heb me afgelopen jaar rot gewerkt om komende 2 (hopelijk 1) jaren te kunnen financieren.
Wat zou het toch lekker zijn als ik het gewoon kan houden.... O+
pi_115600065
Oh enne dat sociale leenstelsel etc, dat komt er in het kort toch op neer dat de stufi/ov etc te vervallen komt oid? Heb me daar niet echt in verdiept :@
pi_115600099
quote:
0s.gif Op woensdag 15 augustus 2012 15:34 schreef DannyDeko het volgende:

[..]

Zelfde hier. Heb me afgelopen jaar rot gewerkt om komende 2 (hopelijk 1) jaren te kunnen financieren.
Wat zou het toch lekker zijn als ik het gewoon kan houden.... O+
Precies hetzelfde hier :Y
Bringing them big boy toys, I do big boy things, I make big boy noise
pi_115600114
Ok, wat een lekker zooitje zo. Een collega van me kon niet verder studeren, want hij had het geld simpelweg niet...

Maar als ze die boete afschaffen heeft ie wellicht wél 't geld....
pi_115600232
quote:
7s.gif Op woensdag 15 augustus 2012 15:36 schreef muzas het volgende:
Ok, wat een lekker zooitje zo. Een collega van me kon niet verder studeren, want hij had het geld simpelweg niet...

Maar als ze die boete afschaffen heeft ie wellicht wél 't geld....
Iemand die zijn toekomst af laat hangen van een relatief laag bedrag als ¤3000, wat over een periode van 30 jaar terugbetaald kan worden, heeft mijns inziens niet heel veel te zoeken in het hoger onderwijs...

Het opportunisme viert wederom hoogtij.
pi_115600311
quote:
0s.gif Op woensdag 15 augustus 2012 15:39 schreef DoorgestokenKaart het volgende:

[..]

Iemand die zijn toekomst af laat hangen van een relatief laag bedrag als ¤3000, wat over een periode van 30 jaar terugbetaald kan worden, heeft mijns inziens niet heel veel te zoeken in het hoger onderwijs...

Als je 't niet hebt, heb je 't niet.... Ken verder zijn situatie ook niet Hoop voor hem dat 't afgeschaft wordt.

En die 3000 euro dien je bij het collegegeld op te hoesten he? ;)
pi_115600337
quote:
0s.gif Op woensdag 15 augustus 2012 15:39 schreef DoorgestokenKaart het volgende:

[..]

Niet iedereen wil graag lenen..
Zo ben ik weer thuis gaan wonen zodat ik niet hoefde te gaan lenen om die 3000,- te gaan betalen.
pi_115600344
quote:
7s.gif Op woensdag 15 augustus 2012 15:40 schreef muzas het volgende:

[..]

Als je 't niet hebt, heb je 't niet....
Onzin. Dan zou slechts een marginaal gedeelte van Nederland studeren...
pi_115600396
quote:
0s.gif Op woensdag 15 augustus 2012 15:40 schreef DannyDeko het volgende:

[..]

Niet iedereen wil graag lenen..
Tja, ik zou ook het liefst mijn huis contant betalen...
pi_115600481
quote:
0s.gif Op woensdag 15 augustus 2012 15:42 schreef DoorgestokenKaart het volgende:

[..]

Tja, ik zou ook het liefst mijn huis contant betalen...
Mee eens, als jij je commit en goed inzet. Dan haal je de studie gewoon. Dan maakt dat geleende geld ook niet veel uit. Het is de beste lening van je leven en een investering in je toekomst.
pi_115602009
Wat een amateurisme zeg bij die politici. Dan weer wel, dan weer niet, dan weer wel, dan weer niet. Ik vind dit echt een schande. Ben het niet eens met de maatregel op zich, maar als je er voor kiest, kies er dan ook voor.

Ben het trouwens ook eens met diegene hierboven ergens die zegt dat het eigenlijk best raar is dat je voor 'slechts' 3000 euro je toekomst aan je voorbij laat gaat. Voor een student is dat veel geld, maar dat verdien je later makkelijk terug.
pi_115602526
quote:
0s.gif Op woensdag 15 augustus 2012 16:17 schreef Julius.Strandjutter het volgende:
Wat een amateurisme zeg bij die politici. Dan weer wel, dan weer niet, dan weer wel, dan weer niet. Ik vind dit echt een schande. Ben het niet eens met de maatregel op zich, maar als je er voor kiest, kies er dan ook voor.

Ben het trouwens ook eens met diegene hierboven ergens die zegt dat het eigenlijk best raar is dat je voor 'slechts' 3000 euro je toekomst aan je voorbij laat gaat. Voor een student is dat veel geld, maar dat verdien je later makkelijk terug.
Het gaat uiteindelijk natuurlijk om het principe. Je wordt als student opeens geconfronteerd met 3000 EUR extra uitgave. Niemand zou daar blij mee zijn, om wat voor een reden dan ook. Het voelt gewoon onrechtvaardig. Zeker omdat je er absoluut geen rekening mee had kunnen houden. Er is totaal geen eenduidigheid. Nu weer die twijfel. Het wordt waarschijnlijk volgende kabinetsperiode sowieso afgeschaft. Dit betekent dat de studenten die dit jaar nog een afstudeerboete moeten betalen tussen wal en schip vallen. Ook dat is niet eerlijk. De redenatie die jullie volgen kan je vrijwel overal op toepassen.

Bijvoorbeeld. dat ouders 3000 euro per jaar moeten gaan betalen voor hun kinderen die naar de basisschool gaan. Ja dat laat je namelijk niet afhangen van die 3000 euro. Je wilt namelijk dat je kinderen naar school gaan.
  woensdag 15 augustus 2012 @ 17:12:33 #165
382171 Woldrager
Draagt nooit wol!
pi_115603990
Ja of Nee, maar laat me aub weten waar ik nu aan toe ben..

Overheid :')
  woensdag 15 augustus 2012 @ 17:48:43 #166
370039 Morera
more more more
pi_115605232
Wees gewoon blij dat er uberhaupt nieuwe hoop is :7 Na die rechtszaak had ik niks meer verwacht
pi_115605556
Nieuwe hoop nieuwe hoop, het kan ook nog erger worden. Voor de meesten is 3/4 jaar stufie krijgen nog altijd beter dan een eventuele boete bij langstuderen. Daarbij kan het ook nog eens zijn dat mensen nu dit jaar moeten betalen en het dan halverwege wordt afgeschaft. Krijgen ze dan geld terug?
pi_115605673
quote:
Wees gewoon blij dat er uberhaupt nieuwe hoop is :7 Na die rechtszaak had ik niks meer verwacht
Ik wel. Van meet af aan waren enkel het CDA, de VVD, de PVV en de zwarte kousen voorstander van deze wetgeving. Voor de PVV en de SGP was het politiek wisselgeld (met andere woorden, zij waren op zich niet eens een voorstander van deze wetgeving), dat maakt deze partijen en politici zeker niet minder verantwoordelijk. Het CDA en de VVD waren uiterlijk in maart of april al van gedachten veranderd (Catshuisakkoord). Of nog veel eerder? Het zou me niet verbazen als ze zelfs al van gedachten waren veranderd op het moment dat het voorstel nog moest worden aangenomen in het senaat. Het leek immers verdacht veel een prestigekwestie geworden ten gevolge van de, in mijn ogen zeer terechte, vele negatieve belichting in de media.
Kortom, het draagvlak voor deze wetgeving is zeer beperkt. Zowel in de maatschappij als binnen de politiek zelf. Het zou dan toch raar zijn als je de wetgeving ongemoeid laat, enkel omdat die nu eenmaal is aangenomen.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
  woensdag 15 augustus 2012 @ 18:03:33 #169
370039 Morera
more more more
pi_115605693
quote:
0s.gif Op woensdag 15 augustus 2012 17:58 schreef Markeerstift het volgende:
Nieuwe hoop nieuwe hoop, het kan ook nog erger worden. Voor de meesten is 3/4 jaar stufie krijgen nog altijd beter dan een eventuele boete bij langstuderen. Daarbij kan het ook nog eens zijn dat mensen nu dit jaar moeten betalen en het dan halverwege wordt afgeschaft. Krijgen ze dan geld terug?
Halverwege erachter komen dat je het tweede half jaar niet moet betalen is toch altijd beter dan het hele jaar moeten betalen? Mijn glas is half vol :7
pi_115606134
quote:
0s.gif Op woensdag 15 augustus 2012 17:58 schreef Markeerstift het volgende:
Een sociaal leenstelsel (wat waarschijnlijk het alternatief wordt, want verwacht maar niet dat er niets voor in de plaats komt) is ook niet bepaald prettig hoor. Dat komt er op neer dat je dus na afstuderen met een volwaardige schuld zit en dat kan mogelijk problemen opleveren mocht je ooit een hypotheek willen afsluiten bijvoorbeeld. Nee, ga er maar vanuit dat het voorbij is met sociaal Nederland (niet per se erg, ik ben voor meer zelfredzaamheid). En het wordt alleen maar erger. Studenten worden echt niet daarvan gevrijwaard.
pi_115606273
We zullen het moeten afwachten. Het belangrijkste vind ik dat dat er eindelijk eens geïnvesteerd wordt in onderwijs en onderzoek en dat het onderwijs in financiële zin niet minder toegankelijk wordt.

quote:
Daarbij kan het ook nog eens zijn dat mensen nu dit jaar moeten betalen en het dan halverwege wordt afgeschaft. Krijgen ze dan geld terug?
De een zijn dood is de ander zijn brood. Voor deeltijdstudenten zou het veel oplossen. Er valt dan nog veel te verbeteren maar in ieder geval wordt er dan weer wat schade ongedaan gemaakt.
#NoDAPL
pi_115606461
quote:
Staatssecretaris Halbe Zijlstra (Hoger Onderwijs) vindt dat de Tweede Kamer met een alternatief moet komen als zij de langstudeermaatregel wil afschaffen. 'Het kabinet houdt zich aan de afspraken in het begrotingsakkoord', aldus de staatssecretaris woensdag.
Het is weer eens bevestigd dat het de overheid puur om extra inkomsten te doen is. En ondertussen maar hypocriet doen als die boete ene doordachte maatregel is om studenten 'efficiënter' (lees sneller wat iets heel anders is) te laten studeren. Kom op jongens, waar zeuren ze toch over? Een bedraag van 400 miljoen Euro op een begroting van pak hem beet 250 miljard Euro. Dat is dus vergelijkbaar met het zeuren over een bedrag van 4 Euro op een inkomen van 2200 Euro (netto).
Veel mensen moeten eens leren om die kosten in perspectief te plaatsen, ze schrikken zo snel van een paar honderd miljoen Euro omdat ze geen idee hebben hoe dat zich verhoudt tot de totale begroting. Er kan echt wel op iets anders bezuinigd worden dan het onderwijs of uitkeringen. Maar ja, dat wil de VVD niet onder ogen zien.
#NoDAPL
pi_115606836
Eerlijk gezegd: ik zou liever die boete zien blijven, in ruil voor het niet invoeren van een sociaal leenstelsel. Want daarover betalen we uiteraard allemaal netjes ~1,4% rente. Wel een leuk idee om een begroting te dichten, maar het zorgt er ook voor dat heel veel studenten vanaf hun achttiende denken: "bekijk het maar!"
pi_115606997
quote:
0s.gif Op woensdag 15 augustus 2012 18:35 schreef Dennisweb het volgende:
Eerlijk gezegd: ik zou liever die boete zien blijven, in ruil voor het niet invoeren van een sociaal leenstelsel.
Jij wel, deeltijdstudenten en 30plussers zijn dan weer met hele goede redenen blij wanneer dat wel wordt ingeruild. De een zijn dood...

quote:
Want daarover betalen we uiteraard allemaal netjes ~1,4% rente. Wel een leuk idee om een begroting te dichten, maar het zorgt er ook voor dat heel veel studenten vanaf hun achttiende denken: "bekijk het maar!"
Dat is de vraag, uiteraard moet dat onderzocht worden en moet dat goed geëvalueerd worden. Indien een deel van de studenten die arme ouders heeft niet gaat studeren om die reden dan zal daar een oplossing voor gevonden moeten worden en snel.
Is die rente niet gelijk aan de reële waardevermindering van het geld? In dat geval is die rente toch niet zo erg?
#NoDAPL
pi_115607100
quote:
0s.gif Op woensdag 15 augustus 2012 18:40 schreef Bram_van_Loon het volgende:

Dat is de vraag, uiteraard moet dat onderzocht worden en moet dat goed geëvalueerd worden. Indien een deel van de studenten die arme ouders heeft niet gaat studeren om die reden dan zal daar een oplossing voor gevonden moeten worden en snel.
Is die rente niet gelijk aan de reële waardevermindering van het geld? In dat geval is die rente toch niet zo erg?
Klopt. In mijn situatie word ik inderdaad aanvullend bijgestaan op de studiefinanciering door DUO. Mijn ouders zijn beiden getoetst, en hoeven nu niets bij te leggen.

Ik vraag me af hoe dat zou gaan als ik een lening bij DUO moest gaan afsluiten. De rente wordt gewoon van tevoren bij DUO vastgesteld per jaar. Heeft volgens mij weinig met inflatie te maken.
pi_115607270
quote:
Ik vraag me af hoe dat zou gaan als ik een lening bij DUO moest gaan afsluiten. De rente wordt gewoon van tevoren bij DUO vastgesteld per jaar. Heeft volgens mij weinig met inflatie te maken.
Volgens mij heeft het alles met rente te maken en heeft het alleen met rente te maken.
Ik ken niet de fijne details maar ik weet dat het rentepercentage bij DUO op een geheel andere manier wordt bepaald dan bij banken. Banken moeten het risico afwegen en ze willen winst maken, DUO kan volstaan met het terugkrijgen van het geleende geld. Een zeker rentepercentage is dan noodzakelijk aangezien de reële waarde van het geld vanzelf daalt t.g.v. inflatie. Die 1,7% lijkt mij dan zeker niet onredelijk, wetende dat de inflatie de laatste tijd flink wat hoger is. Op het moment dat een hoogconjunctuur oververhit geraakt is de inflatie eveneens groter.
#NoDAPL
pi_115607622
Haha, nieuwe verkiezingen komen er aan en ooow opeens is iedereen tegen de langstudeerboete. Rara hoe kan dit. Ze willen gewoon zoveel mogelijk stemmers en proberen een goede campagne neer te zetten. Studenten zijn er genoeg dus maar even naar hun wensen 'luisteren'.

Weg met langstudeerboete!

Haha wat een grap, wedde dat het gewoon doorgaat...
pi_115608600
Jij hebt blijkbaar slecht de actualiteiten gevolgd in het afgelopen jaar.
#NoDAPL
pi_115609745
quote:
0s.gif Op woensdag 15 augustus 2012 18:17 schreef Julius.Strandjutter het volgende:

[..]

Een sociaal leenstelsel (wat waarschijnlijk het alternatief wordt, want verwacht maar niet dat er niets voor in de plaats komt) is ook niet bepaald prettig hoor. Dat komt er op neer dat je dus na afstuderen met een volwaardige schuld zit en dat kan mogelijk problemen opleveren mocht je ooit een hypotheek willen afsluiten bijvoorbeeld. Nee, ga er maar vanuit dat het voorbij is met sociaal Nederland (niet per se erg, ik ben voor meer zelfredzaamheid). En het wordt alleen maar erger. Studenten worden echt niet daarvan gevrijwaard.
Dat bedoelde ik ook :)

Misschien is het wel het beste om de tijdsduur voor het 'kwijtschelden' van je collegegeld verkorten. Dat staat nu op 10 jaar, maar dat dan terugbrengen naar 5 jaar. Maar dat is maar een ideetje.
pi_115614245
quote:
0s.gif Op woensdag 15 augustus 2012 19:24 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Jij hebt blijkbaar slecht de actualiteiten gevolgd in het afgelopen jaar.
we spreken elkaar wel over een half jaar, er is dan niets veranderd.

Ik volg de actualiteiten gewoon hoor en lees ook dat de meerderheid op dit moment tegen is. Maar ja denk niet dat ze het nog gaan veranderen, want er zijn een paar mensen waaronder de huidige minister van onderwijs voor de langstudeerboete zijn.
pi_115617618
quote:
Ik volg de actualiteiten gewoon hoor en lees ook dat de meerderheid op dit moment tegen is.
Dan zou jij toch moeten weten dat de meeste partijen, inclusief het CDA en de VVD, al tegen deze boete waren toen er in de verste verte nog geen sprake was van nakend vallend kabinet.
#NoDAPL
pi_115621728
quote:
0s.gif Op woensdag 15 augustus 2012 21:59 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Dan zou jij toch moeten weten dat de meeste partijen, inclusief het CDA en de VVD, al tegen deze boete waren toen er in de verste verte nog geen sprake was van nakend vallend kabinet.
dat zeg ik toch ook, je quote precies wat ik volgens jou moet weten....
  woensdag 15 augustus 2012 @ 23:01:39 #183
370039 Morera
more more more
pi_115622576
quote:
99s.gif Op woensdag 15 augustus 2012 22:49 schreef Abelow het volgende:

[..]

dat zeg ik toch ook, je quote precies wat ik volgens jou moet weten....
Hij zegt juist dat ze al tegen waren, voordat het kabinet was gevallen en dat jij dat dan hoort te weten, aangezien je zegt dat je de actualiteiten volgt. Dus die partijen zijn niet nu pas vanwege de verkiezingen tegen de langstudeerwet, zoals jij hier zegt:

quote:
99s.gif Op woensdag 15 augustus 2012 18:58 schreef Abelow het volgende:
Haha, nieuwe verkiezingen komen er aan en ooow opeens is iedereen tegen de langstudeerboete. Rara hoe kan dit. Ze willen gewoon zoveel mogelijk stemmers en proberen een goede campagne neer te zetten. Studenten zijn er genoeg dus maar even naar hun wensen 'luisteren'.

Ik heb niet het gevoel dat het afgeschaft gaat worden, maar van een gevoel koop je ook niks. Ik vind het in ieder geval goed dat het nog niet voorbij is en alles wat terug gedraaid kan worden is mooi meegenomen.
  woensdag 15 augustus 2012 @ 23:11:51 #184
263417 Keyos
Like a Boss
pi_115623231
Zou wat zijn als de langstudeerboete afgeschaft gaat worden, de slachtoffers van dit jaar nog wel moeten betalen en als compensatie voor het afschaffen van de langstudeerboete het sociale leenstelsel ingevoerd gaat worden. Gaan de slachtoffers ¤3000 extra betalen en daarnaast ook nog eens hun gift verliezen, dan word je gewoon dubbel gepakt.

Edit: Driedubbel, je OV-kaart verlies je ook nog eens.

[ Bericht 8% gewijzigd door Keyos op 15-08-2012 23:17:15 ]
The Only Thing We Learn From History Is That We Learn Nothing From History - Hagel.
  woensdag 15 augustus 2012 @ 23:14:33 #185
370039 Morera
more more more
pi_115623399
Is het eigenlijk al duidelijk of de studenten ov-chipkaart in de langstudeerfase ook weg is?
pi_115628598
quote:
Zou wat zijn als de langstudeerboete afgeschaft gaat worden, de slachtoffers van dit jaar nog wel moeten betalen en als compensatie voor het afschaffen van de langstudeerboete het sociale leenstelsel ingevoerd gaat worden. Gaan de slachtoffers ¤3000 extra betalen en daarnaast ook nog eens hun gift verliezen, dan word je gewoon dubbel gepakt.
Beter ten halve gekeerd dan ten hele gedwaald.
Desnoods kunnen die mensen nog worden gecompenseerd indien ze dubbel gepakt worden. Dan zou je moeten kijken wie volgend jaar zijn bacheloropleiding afrondt, die boete moet betalen en het jaar daarop gebruik moet maken van het leenstelsel.
Laten we even rustig afwachten, als die boete wordt afgeschaft dan nog is het verre van zeker dat het leenstelsel wordt ingevoerd. Ik acht die kans wel groot maar we weten het niet. Als je de kans wil optimaliseren dat geen van beiden volgend jaar geldt dan kan je m.i. het beste op de SP stemmen.
#NoDAPL
  donderdag 16 augustus 2012 @ 01:23:17 #187
206580 Luxuria
It was love at first bite
pi_115628923
quote:
0s.gif Op woensdag 15 augustus 2012 23:14 schreef Morera het volgende:
Is het eigenlijk al duidelijk of de studenten ov-chipkaart in de langstudeerfase ook weg is?
Ik zal er morgen achter komen :o
All she wants and needs is just a little taste..
pi_115629292
quote:
0s.gif Op woensdag 15 augustus 2012 23:14 schreef Morera het volgende:
De 'einddatum' van je reisproduct staat gewoon op DUO. Bij mij eindigt die op 31-12-2012.

Verder hoop ik dat de boete niet doorgaat, en dat sociaal leenstelsel kunnen ze vast niet met terugwerkende kracht doorvoeren, al ben ik daar ook volledig tegen. maargoed, verder gewoon geen rekening mee houden en bedenken dat ik per maand gewoon 500euro kwijt ben aan studie, en daarnaast nog eten moet gaan kopen. Werken naast het afstuderen zie ik ook niet zo zitten + dat ik in een vreemde omgeving zit, dus even aanzien hoe dat allemaal rondkomt. Heb voor dit laatste half jaar voor het eerst een lening aangevraagd.. ;( Terwijl ik gewoonlijk iemand ben die liever gewoon helemaal niets leent..
Indien de boete niet doorgaat pleur ik gewoon het hele bedrag van mijn lening op de spaarrekening, die rente is hoger dan de 1,39% die je moet betalen.

Kreeg net wel een brief of ik even 48xx euro wilde overmaken, of in 10 termijnen. Ik ben klaar in januari, en dan maar even hopen dat ik de laatste termijnen wel stop kan zetten ipv dat ik het verschil later terug krijg. Ik kan dat geld niet zomaar even missen.
Qua snijden in de kosten: Goedkoper telefoonabonnement, geen sportschool meer. Verder valt er weinig te snijden voor mij. Uitgaan doe ik al nauwelijks, ik rook niet.. Totaal scheelt dat ¤40 per maand, en hopelijk is dat genoeg.. :{

Wat ikzelf gewoon gaar vind is dat de boete bovenop het collegegeld komt. Waarom wordt dat niet gewoon toegevoegd bij het bedrag bij DUO? Dat zou zaken tig tig tig tig keer eenvoudiger maken. Ook omdat je na de studie hopelijk een baan krijgt, en dan is die boete + leningen zo afbetaald.

overigens gebeurt de eerste afboeking bij mij rond de 24e augustus.. 13.gif

[ Bericht 6% gewijzigd door Glijdt_licht op 16-08-2012 02:14:37 ]
so get yourself a car and drive it all alone
get yourself a car and ride it on the wind
get yourself a car and drive it all alone
get yourself a car and ride it on the wind yea
pi_115629612
quote:

[..]

goh CDA is tegen de langstudeerboete, wie heeft dan de langstudeerboete bedacht en ingevoerd? :')
daden zeggen meer dan woorden. als je nu CDA stemt laat jeje dubbel naaien.
pi_115630083
Vinden jullie het begrotingsgat van 400 miljoen ook niet een beetje apart?
dat komt neer op -minstens- 130.000 studenten. Velen hoeven ook maar enkele maanden, en dan zal je misschien wel op 170.000 studenten totaal uitkomen. Eerlijk gezegd lijkt me dat een beetje veel, jullie niet? Ook als je bovendien mee kunt wegen dat sommigen het niet kunnen opbrengen.
  donderdag 16 augustus 2012 @ 03:00:37 #191
370039 Morera
more more more
pi_115630396
Ik ben het er mee eens dat je dat geld best bij duo kan lenen als je het anders niet kan betalen. Als je om die reden stopt dan wil je het ook net niet graag genoeg denk ik. Wat wel klote is, is als je er even een jaar tussen uit bent geweest en nu terug komt ( dus geen doorlopende stufie en/of lening/collegegeldkrediet hebt) dat je dan dus voor eind augustus de eerste termijn van 500 euro zelf ergens vandaan moet trekken. Als ook nog eens de ov-chipkaart in de langstudeerdfase weg is, dan wordt september voor een hoop mensen een hele sombere maand.
pi_115630419
quote:
0s.gif Op donderdag 16 augustus 2012 03:00 schreef Morera het volgende:
Ik ben het er mee eens dat je dat geld best bij duo kan lenen als je het anders niet kan betalen. Als je om die reden stopt dan wil je het ook net niet graag genoeg denk ik. Wat wel klote is, is als je er even een jaar tussen uit bent geweest en nu terug komt ( dus geen doorlopende stufie en/of lening/collegegeldkrediet hebt) dat je dan dus voor eind augustus de eerste termijn van 500 euro zelf ergens vandaan moet trekken. Als ook nog eens de ov-chipkaart in de langstudeerdfase weg is, dan wordt september voor een hoop mensen een hele sombere maand.
Zoals gezegd staat de einddatum van je OV Chipkaart op DUO. :)
Ik geloof dat die voor iedereen in de langstudeerfase eindigt op 31-12-2012...

Verder, als je er geen recht meer op hebt stopt DUO je 'inschrijving' voor de kaart niet automatisch!!! Als jij hem zelf niet stopzet betaal je gewoon 68euro per halve maand..

[ Bericht 4% gewijzigd door Glijdt_licht op 16-08-2012 03:17:49 ]
  donderdag 16 augustus 2012 @ 03:16:40 #193
370039 Morera
more more more
pi_115630464
quote:
19s.gif Op donderdag 16 augustus 2012 03:07 schreef Glijdt_licht het volgende:

[..]

[ afbeelding ]
Nee, ik heb het over de situatie waarbij je het afgelopen jaar dus niet gestudeerd hebt en uitgeschreven bent en je studentenreisproduct hebt stop gezet.

- Zelf ergens 500 eu vandaan halen
- Het vraagteken rond de studenten ov-chipkaart mbt tot het wel of niet opnieuw krijgen van een studentenreisproduct die je op je persoonlijke chipkaart kan laden.
pi_115630473
quote:
0s.gif Op donderdag 16 augustus 2012 03:16 schreef Morera het volgende:

[..]

Nee, ik heb het over de situatie waarbij je het afgelopen jaar dus niet gestudeerd hebt en uitgeschreven bent en je studentenreisproduct hebt stop gezet.

- Zelf ergens 500 eu vandaan halen
- Het vraagteken rond de studenten ov-chipkaart mbt tot het wel of niet opnieuw krijgen van een studentenreisproduct die je op je persoonlijke chipkaart kan laden.
Ik denk dat je een product kunt krijgen tot 1 januari 2013.. Zeker weten doe ik dat niet.. :{
Achteraf gezien had ik mijn product nooit moeten heractiveren. Sinds toen reis ik eigenlijk alleen maar per auto, al vond ik het wel handig dat ik altijd en overal heen kon zonder gezeik te hebben of er saldo op de kaart stond. Dát stoort me nog het meet aan de Chipkaart. Ik vind dat zoiets gewoon per automatisch afboeking van je rekening moet gaan..

Ik heb zelf geen auto, maar de reden dat ik per auto reisde kwam omdat ik in de auto maar 1,5 uur aan het reizen was per dag tegenover 3,5 uur met de bus..

Het komende half jaar zal ik wel veel met het OV reizen denk ik, of per fiets.. Indien het de fiets wordt stop ik mijn reisproduct. Scheelt uiteindelijk geld bij het terugbetalen, en een Kruidvatkaartje voor de NS om eens per maand naar huis te gaan is maar 18 euro ofzo, terwijl een vol tarief kaartje 24 euro kost..

[ Bericht 12% gewijzigd door Glijdt_licht op 16-08-2012 03:25:11 ]
pi_115630689
quote:
0s.gif Op woensdag 15 augustus 2012 19:52 schreef Markeerstift het volgende:

[..]

Dat bedoelde ik ook :)

Misschien is het wel het beste om de tijdsduur voor het 'kwijtschelden' van je collegegeld verkorten. Dat staat nu op 10 jaar, maar dat dan terugbrengen naar 5 jaar. Maar dat is maar een ideetje.
ja lekker makkelijk is dat :') ik zou ook graag willen dat mijn hypotheekschuld over 5 jaar wordt kwijtgescholden. zo van *poef*.

in mijn optiek is een studie in de eerste plaats iets voor jezelf en daar mag je dus ook zelf het nodige aan bijdragen. dus dan maar lenen als je het niet kunt betalen en die lening netjes terugbetalen.
pi_115630693
quote:

[..]

hoezo tegen? tijdens het Catshuisoverleg hadden ze een alternatief bedacht om de plannen sluitend te maken, maar dat is wat anders dan dat ze fel tegenstander waren. dat het CDA nu zo fel kritiek uit op de langstudeerboete is gewoon ordinaire verkiezingstactiek. maar we zullen wel zien waar het eindigt. maar als je denkt dat het sociale het wint van het economische, dan verwacht ik dat je een teleurstelling wacht.
pi_115631715
quote:
0s.gif Op donderdag 16 augustus 2012 04:12 schreef Julius.Strandjutter het volgende:

[..]

ja lekker makkelijk is dat :') ik zou ook graag willen dat mijn hypotheekschuld over 5 jaar wordt kwijtgescholden. zo van *poef*.

in mijn optiek is een studie in de eerste plaats iets voor jezelf en daar mag je dus ook zelf het nodige aan bijdragen. dus dan maar lenen als je het niet kunt betalen en die lening netjes terugbetalen.
En jij hebt tijdens je studie geen gebruik gemaakt van studiefinanciering? Dat wat ik zeg is op de duur van het diploma halen na helemaal niet anders dan wat er afgelopen jaren is geweest.

Zonder studiefinanciering hadden ik en mijn twee zussen echt niet alle drie kunnen studeren. Dat geldt waarschijnlijk ook voor een hoop andere hoogopgeleiden waarvan de ouders niet veel geld verdienen. Wij hebben daarbij ook altijd vrij veel gewerkt naast onze studie, dus voor ons was het niet alleen teren op de zakken van de overheid. Een studie doe je niet alleen voor jezelf, ook voor de maatschappij. Het is een relatief kleine investering voor de overheid waar ze later veel meer van kunnen profiteren. Zeker hier in NL waar we het toch echt wel van de kenniseconomie moeten hebben.

Daarbij vind ik lenen niet iets dat gestimuleerd moet worden en dat gebeurt wel als je elke burger in de leeftijd van 17 - 21 jaar al 20000 euro laat lenen.

[ Bericht 0% gewijzigd door Markeerstift op 16-08-2012 08:51:53 ]
  donderdag 16 augustus 2012 @ 09:07:44 #198
206580 Luxuria
It was love at first bite
pi_115632124
quote:

[..]

[ afbeelding ]

Verder, als je er geen recht meer op hebt stopt DUO je 'inschrijving' voor de kaart niet automatisch!!! Als jij hem zelf niet stopzet betaal je gewoon 68euro per halve maand..
Nou ik sta nu bij de trein en kon niet inchecken. Toen ik in die paal keek stond er dat mijn abonnement geblokkeerd is. Hoe kan dat dan?
All she wants and needs is just a little taste..
pi_115632154
quote:
19s.gif Op donderdag 16 augustus 2012 02:21 schreef Glijdt_licht het volgende:
Vinden jullie het begrotingsgat van 400 miljoen ook niet een beetje apart?
dat komt neer op -minstens- 130.000 studenten. Velen hoeven ook maar enkele maanden, en dan zal je misschien wel op 170.000 studenten totaal uitkomen. Eerlijk gezegd lijkt me dat een beetje veel, jullie niet? Ook als je bovendien mee kunt wegen dat sommigen het niet kunnen opbrengen.
Ik denk dat Zijlstra dus anders rekent: per student zijn 'eigen' 3000 euro en die van de onderwijsinstelling (want die moeten ook per vertraagde student gaan betalen toch?). Dan kom je wel op ongeveer 60.000-65.000 studenten uit (400 miljoen / 6000 per student).

Maar de helft daarvan is dus eigenlijk onzin, want dat budget wordt door de staat aan de universiteiten betaald en moeten ze dan weer deels terug betalen... En daarnaast, zijn de studenten (!) nu blijkbaar ineens verantwoordelijk voor de investeringen in het hoger onderwijs, nee tuurlijk. Schuif 20 jaar schraal beleid en gebrek aan investeringen nu maar even af op deze generatie studenten, tuurlijk. :)

Ik ben benieuwd hoe het nu gaat lopen, maar als de Kamer het écht vindt / gaat stemmen dan maakt de mening van Zijlstra vrij weinig uit. Moeten ze echter wel snel in actie komen nu...
Jack does it in real time...
pi_115632597
quote:

[..]

[ afbeelding ]

Dat doet ie bij mij ook en hoewel ik net bij DUO heb ingeschreven dat ik een bepaalde opleiding per 1-9 ga doen (afstudeerbrief net binnen *O* ) en ik 4 jaar heb gedaan over BA en geen andere BAs heb gevolgd staat er alsnog dat ik slechts tot 31-12 recht heb.

Hoewel de wijziging dat i keen master ga doen dus nog niet is doorgegeven, dus misschien verandert dat nog. :P
"Friendship is like wetting your pants. Everyone can see it, but only you can feel its warmth."
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')