Volgens mij heeft het alles met rente te maken en heeft het alleen met rente te maken.quote:Ik vraag me af hoe dat zou gaan als ik een lening bij DUO moest gaan afsluiten. De rente wordt gewoon van tevoren bij DUO vastgesteld per jaar. Heeft volgens mij weinig met inflatie te maken.
Dat bedoelde ik ookquote:Op woensdag 15 augustus 2012 18:17 schreef Julius.Strandjutter het volgende:
[..]
Een sociaal leenstelsel (wat waarschijnlijk het alternatief wordt, want verwacht maar niet dat er niets voor in de plaats komt) is ook niet bepaald prettig hoor. Dat komt er op neer dat je dus na afstuderen met een volwaardige schuld zit en dat kan mogelijk problemen opleveren mocht je ooit een hypotheek willen afsluiten bijvoorbeeld. Nee, ga er maar vanuit dat het voorbij is met sociaal Nederland (niet per se erg, ik ben voor meer zelfredzaamheid). En het wordt alleen maar erger. Studenten worden echt niet daarvan gevrijwaard.
we spreken elkaar wel over een half jaar, er is dan niets veranderd.quote:Op woensdag 15 augustus 2012 19:24 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Jij hebt blijkbaar slecht de actualiteiten gevolgd in het afgelopen jaar.
Dan zou jij toch moeten weten dat de meeste partijen, inclusief het CDA en de VVD, al tegen deze boete waren toen er in de verste verte nog geen sprake was van nakend vallend kabinet.quote:Ik volg de actualiteiten gewoon hoor en lees ook dat de meerderheid op dit moment tegen is.
dat zeg ik toch ook, je quote precies wat ik volgens jou moet weten....quote:Op woensdag 15 augustus 2012 21:59 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Dan zou jij toch moeten weten dat de meeste partijen, inclusief het CDA en de VVD, al tegen deze boete waren toen er in de verste verte nog geen sprake was van nakend vallend kabinet.
Hij zegt juist dat ze al tegen waren, voordat het kabinet was gevallen en dat jij dat dan hoort te weten, aangezien je zegt dat je de actualiteiten volgt. Dus die partijen zijn niet nu pas vanwege de verkiezingen tegen de langstudeerwet, zoals jij hier zegt:quote:Op woensdag 15 augustus 2012 22:49 schreef Abelow het volgende:
[..]
dat zeg ik toch ook, je quote precies wat ik volgens jou moet weten....
Ik heb niet het gevoel dat het afgeschaft gaat worden, maar van een gevoel koop je ook niks. Ik vind het in ieder geval goed dat het nog niet voorbij is en alles wat terug gedraaid kan worden is mooi meegenomen.quote:Op woensdag 15 augustus 2012 18:58 schreef Abelow het volgende:
Haha, nieuwe verkiezingen komen er aan en ooow opeens is iedereen tegen de langstudeerboete. Rara hoe kan dit. Ze willen gewoon zoveel mogelijk stemmers en proberen een goede campagne neer te zetten. Studenten zijn er genoeg dus maar even naar hun wensen 'luisteren'.
Beter ten halve gekeerd dan ten hele gedwaald.quote:Zou wat zijn als de langstudeerboete afgeschaft gaat worden, de slachtoffers van dit jaar nog wel moeten betalen en als compensatie voor het afschaffen van de langstudeerboete het sociale leenstelsel ingevoerd gaat worden. Gaan de slachtoffers ¤3000 extra betalen en daarnaast ook nog eens hun gift verliezen, dan word je gewoon dubbel gepakt.
Ik zal er morgen achter komenquote:Op woensdag 15 augustus 2012 23:14 schreef Morera het volgende:
Is het eigenlijk al duidelijk of de studenten ov-chipkaart in de langstudeerfase ook weg is?
De 'einddatum' van je reisproduct staat gewoon op DUO. Bij mij eindigt die op 31-12-2012.quote:Op woensdag 15 augustus 2012 23:14 schreef Morera het volgende:
Is het eigenlijk al duidelijk of de studenten ov-chipkaart in de langstudeerfase ook weg is?

goh CDA is tegen de langstudeerboete, wie heeft dan de langstudeerboete bedacht en ingevoerd?quote:Op woensdag 15 augustus 2012 21:59 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Dan zou jij toch moeten weten dat de meeste partijen, inclusief het CDA en de VVD, al tegen deze boete waren toen er in de verste verte nog geen sprake was van nakend vallend kabinet.
Zoals gezegd staat de einddatum van je OV Chipkaart op DUO.quote:Op donderdag 16 augustus 2012 03:00 schreef Morera het volgende:
Ik ben het er mee eens dat je dat geld best bij duo kan lenen als je het anders niet kan betalen. Als je om die reden stopt dan wil je het ook net niet graag genoeg denk ik. Wat wel klote is, is als je er even een jaar tussen uit bent geweest en nu terug komt ( dus geen doorlopende stufie en/of lening/collegegeldkrediet hebt) dat je dan dus voor eind augustus de eerste termijn van 500 euro zelf ergens vandaan moet trekken. Als ook nog eens de ov-chipkaart in de langstudeerdfase weg is, dan wordt september voor een hoop mensen een hele sombere maand.
Nee, ik heb het over de situatie waarbij je het afgelopen jaar dus niet gestudeerd hebt en uitgeschreven bent en je studentenreisproduct hebt stop gezet.quote:Op donderdag 16 augustus 2012 03:07 schreef Glijdt_licht het volgende:
[..]
Zoals gezegd staat de einddatum van je OV Chipkaart op DUO.
Ik geloof dat die voor iedereen in de langstudeerfase eindigt op 31-12-2012...
[ afbeelding ]
Ik denk dat je een product kunt krijgen tot 1 januari 2013.. Zeker weten doe ik dat niet..quote:Op donderdag 16 augustus 2012 03:16 schreef Morera het volgende:
[..]
Nee, ik heb het over de situatie waarbij je het afgelopen jaar dus niet gestudeerd hebt en uitgeschreven bent en je studentenreisproduct hebt stop gezet.
- Zelf ergens 500 eu vandaan halen
- Het vraagteken rond de studenten ov-chipkaart mbt tot het wel of niet opnieuw krijgen van een studentenreisproduct die je op je persoonlijke chipkaart kan laden.
ja lekker makkelijk is datquote:Op woensdag 15 augustus 2012 19:52 schreef Markeerstift het volgende:
[..]
Dat bedoelde ik ook![]()
Misschien is het wel het beste om de tijdsduur voor het 'kwijtschelden' van je collegegeld verkorten. Dat staat nu op 10 jaar, maar dat dan terugbrengen naar 5 jaar. Maar dat is maar een ideetje.
hoezo tegen? tijdens het Catshuisoverleg hadden ze een alternatief bedacht om de plannen sluitend te maken, maar dat is wat anders dan dat ze fel tegenstander waren. dat het CDA nu zo fel kritiek uit op de langstudeerboete is gewoon ordinaire verkiezingstactiek. maar we zullen wel zien waar het eindigt. maar als je denkt dat het sociale het wint van het economische, dan verwacht ik dat je een teleurstelling wacht.quote:Op woensdag 15 augustus 2012 21:59 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
En jij hebt tijdens je studie geen gebruik gemaakt van studiefinanciering? Dat wat ik zeg is op de duur van het diploma halen na helemaal niet anders dan wat er afgelopen jaren is geweest.quote:Op donderdag 16 augustus 2012 04:12 schreef Julius.Strandjutter het volgende:
[..]
ja lekker makkelijk is datik zou ook graag willen dat mijn hypotheekschuld over 5 jaar wordt kwijtgescholden. zo van *poef*.
in mijn optiek is een studie in de eerste plaats iets voor jezelf en daar mag je dus ook zelf het nodige aan bijdragen. dus dan maar lenen als je het niet kunt betalen en die lening netjes terugbetalen.
Nou ik sta nu bij de trein en kon niet inchecken. Toen ik in die paal keek stond er dat mijn abonnement geblokkeerd is. Hoe kan dat dan?quote:Op donderdag 16 augustus 2012 03:07 schreef Glijdt_licht het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
Verder, als je er geen recht meer op hebt stopt DUO je 'inschrijving' voor de kaart niet automatisch!!! Als jij hem zelf niet stopzet betaal je gewoon 68euro per halve maand..
Ik denk dat Zijlstra dus anders rekent: per student zijn 'eigen' 3000 euro en die van de onderwijsinstelling (want die moeten ook per vertraagde student gaan betalen toch?). Dan kom je wel op ongeveer 60.000-65.000 studenten uit (400 miljoen / 6000 per student).quote:Op donderdag 16 augustus 2012 02:21 schreef Glijdt_licht het volgende:
Vinden jullie het begrotingsgat van 400 miljoen ook niet een beetje apart?
dat komt neer op -minstens- 130.000 studenten. Velen hoeven ook maar enkele maanden, en dan zal je misschien wel op 170.000 studenten totaal uitkomen. Eerlijk gezegd lijkt me dat een beetje veel, jullie niet? Ook als je bovendien mee kunt wegen dat sommigen het niet kunnen opbrengen.
Dat doet ie bij mij ook en hoewel ik net bij DUO heb ingeschreven dat ik een bepaalde opleiding per 1-9 ga doen (afstudeerbrief net binnenquote:Op donderdag 16 augustus 2012 03:07 schreef Glijdt_licht het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
Verder, als je er geen recht meer op hebt stopt DUO je 'inschrijving' voor de kaart niet automatisch!!! Als jij hem zelf niet stopzet betaal je gewoon 68euro per halve maand..
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |