Ho, ik zeg ook niet dat dat ze meer geld moeten gaan ophalen. Ik zeg alleen dat als alle scheefhuurders vertrekken er GEEN sociale woningen meer bijgebouwd hoeven te worden.quote:Op zaterdag 14 juli 2012 21:15 schreef RemcoDelft het volgende:
WBV's hebben in het verleden wel laten zien hun geld absoluut niet te benutten voor het bouwen van huizen... En dat zullen ze ook niet gaan doen als ze straks 200 miljard ophalen met de verkoop van oude huizen. Daarbij: de politiek wil minder sociale huurwoningen, dus bijbouwen gaat helemaal niet gebeuren. Meer geld ophalen wel, onder de naam "scheefwonen tegengaan"
Yup. En het jaar daarop word de IB met 0,4% verhoogd, het jaar daarop met 0,6%, en 5 jaar later ben je (zowel als huurder als woningeigenaar) weer terug op hetzelfde nivo. Hoe achterlijk kun je zijn om daarin vertrouwen te hebben?quote:HRA en huurtoeslag (en alle andere heffingen en subsidies op huizen) opdoeken en "met gesloten beurs" verlagen van de inkomstenbelasting is natuurlijk een kleine moeite. Dino rekende al voor dat 4% inkomstenbelasting verlagen genoeg is. Desgewenst kan de ene belastingschijf nog wat meer/minder worden aangepast dan de andere, om tot het gewenste resultaat te komen.
Zucht...quote:Op zaterdag 14 juli 2012 21:29 schreef FkTwkGs2012 het volgende:
Het geld is al opgemaakt door oa vestia. Ze moeten gaten dichten.
Zolang ze meer woningen verkopen dan er "scheefhuurders" vertrekken is dat natuurlijk gewoon (met een net woord) politiek gelul.quote:Op zaterdag 14 juli 2012 21:27 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
Ho, ik zeg ook niet dat dat ze meer geld moeten gaan ophalen. Ik zeg alleen dat als alle scheefhuurders vertrekken er GEEN sociale woningen meer bijgebouwd hoeven te worden.
Ook hier: politiek gelul! Het lijkt dan ook meer bedoeld om de koopmarkt te "redden" door nieuwe instromers te creeren. Want het opdrogen van de instroom is de oorzaak van het instorten van het financiele kaartenhuis, en dat wil de politiek graag nog even uitstellen. Niet te verwarren met afstellen, want zelfs onze overheid kan de markt niet dusdanig lang naar z'n hand zetten. Dat zie je al aan het steeds weer nieuwe dingen moeten verzinnen.quote:En als de scheefhuurders niet willen vertrekken, dus wat meer moeten moeten gaan betalen, er hoe dan ook alsnog meer geld vrijkomt om sociale woningen bij te kunnen bouwen. Met de nadruk op kunnen.
En denk jij dat dat niet kan gebeuren zonder woonsubsidies af te schaffen?quote:Yup. En het jaar daarop word de IB met 0,4% verhoogd, het jaar daarop met 0,6%, en 5 jaar later ben je (zowel als huurder als woningeigenaar) weer terug op hetzelfde nivo. Hoe achterlijk kun je zijn om daarin vertrouwen te hebben?
Ja. En nee. Als een WBV de verplichting zou hebben (en wellicht hebben ze dat, dat weet ik niet) om bv een X-aantal woningen in de sociale verhuur te hebben, dan mogen ze verkopen wat ze willen maar dan komt er voor elke verkochte woning ook weer 1 sociale (nieuwe woning) terug.quote:Op zaterdag 14 juli 2012 21:35 schreef RemcoDelft het volgende:
Zolang ze meer woningen verkopen dan er "scheefhuurders" vertrekken is dat natuurlijk gewoon (met een net woord) politiek gelul.
Nee, sociale woning is sociale woning. Punt. Heb je daar geen recht meer op, dan verhuizen, of een boete betalen in de vorm van een hogere huur. Simpel. Tuurlijk is er 1 een ander niet goed gegaan bij Vestia en bij de WBV van de SS-Rotterdam. Mijn inziens moet je die bestuurders dan ook persoonlijk aansprakelijk stellen. (Dat voorkomt wellicht dezelfde taferelen in de toekomst). Maar er zijn ook legio WBV's die wel gewoon doen waar ze voor zijn hoor.quote:Ook hier: politiek gelul! Het lijkt dan ook meer bedoeld om de koopmarkt te "redden" door nieuwe instromers te creeren. Want het opdrogen van de instroom is de oorzaak van het instorten van het financiele kaartenhuis, en dat wil de politiek graag nog even uitstellen. Niet te verwarren met afstellen, want zelfs onze overheid kan de markt niet dusdanig lang naar z'n hand zetten. Dat zie je al aan het steeds weer nieuwe dingen moeten verzinnen.
Tuurlijk kan dat zonder ze af te schaffen... Maar als ze dan toch afgeschaft gaan worden, dan liever met dan zonder... Anders word ik dubbel genaaid.quote:En denk jij dat dat niet kan gebeuren zonder woonsubsidies af te schaffen?
1) er is te weinig aanbodquote:Op zaterdag 14 juli 2012 21:54 schreef Litpho het volgende:
Ik ben er niet van overtuigd dat iedereen die volgens Spies scheefhuurder is ook werkelijk in staat is eventjes woonruimte in de vrije sector te vinden, eerlijk gezegd. Zo hoog ligt die lat niet tenslotte.
Als het aantal sociale huurwoningen en het aantal vrije sectorwoningen gelijk blijft dan verandert er helemaal niks aan. Dan kun je zoveel beleid maken als je wil, dan is het gewoon niet mogelijk dat er iets verandert. Mensen gaan alleen meer huur betalen of als ze dat niet meer kunnen, weg uit NL.quote:Op zaterdag 14 juli 2012 21:54 schreef Litpho het volgende:
Ik ben er niet van overtuigd dat iedereen die volgens Spies scheefhuurder is ook werkelijk in staat is eventjes woonruimte in de vrije sector te vinden, eerlijk gezegd. Zo hoog ligt die lat niet tenslotte.
En als ze die sociale woning verkopen is het 175.000 euro op de bankrekening van de woningcorporatie. Dan is het geen sociale woning meer, dus de scheefwoner uitzetten helpt de doelgroep niet. Het helpt uitsluitend de woningcorporatie. En dat is nou juist de laatste die ik geholpen zie worden, juist omdat die clubs netto niets toevoegen. Zelfs de huurders zouden beter af zijn als ze de huizen zelf in bezit gekregen hadden i.p.v. een of andere stichting/club/corporatie.quote:Op zaterdag 14 juli 2012 21:48 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
Nee, sociale woning is sociale woning. Punt.
Dat is ook niet altijd even realistisch, wel?quote:
Nee, als de WBV een bepaald aantal sociale woningen moet hebben kunnen ze verkopen wat ze willen, maar er moet er constant bijgebouwd worden toch?quote:Op zaterdag 14 juli 2012 21:57 schreef RemcoDelft het volgende:
En als ze die sociale woning verkopen is het 175.000 euro op de bankrekening van de woningcorporatie. Dan is het geen sociale woning meer, dus de scheefwoner uitzetten helpt de doelgroep niet. Het helpt uitsluitend de woningcorporatie.
Waarom niet? Er komen jaarlijks ook honderdduizenden mensen naar NL. Vaak zelfs zonder enige kwalificatie. (Dat is ook een van de redenen dat de 'gewone' Nederlander moet opbokken uit zijn sociale huurwoning). Waarom zouden Nederlanders dan niet wegkunnen?quote:Op zaterdag 14 juli 2012 21:59 schreef Litpho het volgende:
[..]
Dat is ook niet altijd even realistisch, wel?
Maar dat hoeven ze niet! Sterker nog, als de politiek wil dat driekwart verkocht wordt, eindigen woningcorporaties met "een paar" woningen en een paar honderd miljard euro! Hell, ze kunnen elke sociale huurwoning dan een vrijstaande villa maken... En gek genoeg negeert de politiek dat volledig. Ik gok dat alle betrokkenen azen op een Staal-baantje, lekker de opbrengst van 3 huizen in de verkoop als jaarsalaris vangen, en bij vertrek nog eens 20 huizen.quote:Op zaterdag 14 juli 2012 22:00 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Nee, als de WBV een bepaald aantal sociale woningen moet hebben kunnen ze verkopen wat ze willen, maar er moet er constant bijgebouwd worden toch?
De motieven zijn dan ook compleet anders dan wat zij beweren. Ik geloof niet dat tenminste die adviseurs van de politici nog niet eens het niveau van VMBO hebben om te kunnen begrijpen hoe de diverse mechanismen werken en wat de uiteindelijke effecten zijn van bepaalde beleidsmaatregelen.quote:Op zaterdag 14 juli 2012 22:05 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Maar dat hoeven ze niet! Sterker nog, als de politiek wil dat driekwart verkocht wordt, eindigen woningcorporaties met "een paar" woningen en een paar honderd miljard euro! Hell, ze kunnen elke sociale huurwoning dan een vrijstaande villa maken... En gek genoeg negeert de politiek dat volledig. Ik gok dat alle betrokkenen azen op een Staal-baantje, lekker de opbrengst van 3 huizen in de verkoop als jaarsalaris vangen, en bij vertrek nog eens 20 huizen.
Ik kan geen enkele reden verzinnen waarom de politiek compleet negeert dat corporaties straks op honderden miljarden euro's aan "sociaal geld" zitten. Dat geld hoort daar niet terecht te komen.
Dan moet je daartegen ageren. Dat is zinvol. Niet koeren over bijbouwen, het scheefhuren verdedigen of wat dan ook...quote:
Er hoeven van mij niet meer sociale huurwoningen te komen hoor! Een stuk of 100.000 zou genoeg moeten zijn. En dan geen vestzak-broekzak constructies zoals huurtoeslag, maar gewoon in een keer betaalbaar gesubsidieerd voor de mensen die het echt nodig hebben.quote:Op zaterdag 14 juli 2012 22:08 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
Niet als je EN 5 miljoen sociale huurwoningen wilt, EN ook nog eens geen toelatings/continuerings- eisen accepteert...
Waarom 100.000 bijbouwen, als er 600.000 mensen scheefhuren?quote:Op zaterdag 14 juli 2012 22:54 schreef RemcoDelft het volgende:
Een stuk of 100.000 zou genoeg moeten zijn.
Ik heb het niet over 100.000 bijbouwen, ik heb het over het totaal aantal mensen dat sociaal zou moeten wonen.quote:Op zaterdag 14 juli 2012 22:56 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Waarom 100.000 bijbouwen, als er 600.000 mensen scheefhuren?
OW...quote:Op zaterdag 14 juli 2012 23:00 schreef RemcoDelft het volgende:
Ik heb het niet over 100.000 bijbouwen, ik heb het over het totaal aantal mensen dat sociaal zou moeten wonen.
"Zonder problemen" zal niet zonder meer gaan, er zitten wat haken-en-ogen aan. Maar het grote mysterie blijft waar dat geld naartoe gaat. De Staatsschuld ermee aflossen: DOEN! De 26.000 werknemers van woningcorporaties allemaal schathemeltjerijk maken: NIET DOEN!quote:Op zaterdag 14 juli 2012 23:02 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
OW...
LOL, dan kunnen er nog wel een miljoen sociale woningen zonder problemen verkocht worden.
Correct. Feitelijk zou er op scheefhuren gewoon een extra belasting moeten worden geheven. Je maakt immers (al dan niet opzettelijk) misbruik van een woning die niet (meer) voor je als doelgroep zijnde is gebouwd.quote:Op zaterdag 14 juli 2012 23:08 schreef RemcoDelft het volgende:
"Zonder problemen" zal niet zonder meer gaan, er zitten wat haken-en-ogen aan. Maar het grote mysterie blijft waar dat geld naartoe gaat. De Staatsschuld ermee aflossen: DOEN! De 26.000 werknemers van woningcorporaties allemaal schathemeltjerijk maken: NIET DOEN!
De belastingdienst moet nu uitzoeken welke "sociale huurders" een goede baan hebben. Dat lijkt me een kleine moeite: een paar databases koppelen en klaar. Hell, dat werk hebben ze al gedaan!quote:Op zaterdag 14 juli 2012 23:14 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Correct. Feitelijk zou er op scheefhuren gewoon een extra belasting moeten worden geheven. Je maakt immers (al dan niet opzettelijk) misbruik van een woning die niet (meer) voor je als doelgroep zijnde is gebouwd.
Maar ja, wat kost dat allemaal wel niet aan extra belastingpersoneel?
maar dan gaat de extra huur naar de belastingdienst, dan moet men de verhuurdersbelasting tot een huurdersbelasting makenquote:Op zondag 15 juli 2012 09:18 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
De belastingdienst moet nu uitzoeken welke "sociale huurders" een goede baan hebben. Dat lijkt me een kleine moeite: een paar databases koppelen en klaar. Hell, dat werk hebben ze al gedaan!
Het zou zelfs gewoon in het aangifteprogramma kunnen worden opgenomen: "woont u in een sociale huurwoning?" Zo ja, dan extra belasting! Fraude? Kans op een naheffing bij controle.
En een hele generatie die totaal in de watten is gelegd, alles wat ze deden gesubsideerd kregen, een enorme schuld heeft opgebouwd, de natuur en haar grondstoffen heeft uitgewoond die het lef heeft om te klagen en het oplossen van die schuld wil doorschuiven op hun kinderen. Knettergek.quote:Op zondag 15 juli 2012 17:10 schreef michaelmoore het volgende:
Zou wel uniek zijn in Europa, een belasting op huren, maar in dit land kan je van alles verwachten van een subsidie op geld lenen, tot een belasting op huren , knettergek
En op een vijfbaansweg moet je midden in nacht 100 km rijden, knettergek
zo ik heb het even aangepast, want je snapt vast niet wat voor een cruciaal verschil dat is, maar de meelezers willen wel weten of het een echt pensioen is of slechts een vage beloftequote:Op zondag 15 juli 2012 18:46 schreef Whuzz het volgende:
Het lijkt me een goed plan dat wanneer een babyboomer naar het buitenland vertrekt, zijn onopgedeeld eindloonstelselpensioen vervalt en wordt aangewend om de staatsschuld te verlichten.
Ik vermoed dat ik me op mijn huidige leeftijd al meer in mijn pensioen verdiept hebt dan jij toen je 55 was....quote:Op zondag 15 juli 2012 18:49 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
zo ik heb het even aangepast, want je snapt vast niet wat voor een cruciaal verschil dat is,
Waar het om gaat is dat jij:quote:maar de meelezers willen wel weten of het een echt pensioen is of slechts een vage belofte
nou het is al 30 jaar mijn werkquote:Op zondag 15 juli 2012 18:55 schreef Whuzz het volgende:
[..]
Ik vermoed dat ik me op mijn huidige leeftijd al meer in mijn pensioen verdiept hebt dan jij toen je 55 was....
Wow, dus al 30 jaar lang 100% profiteur van het pensioenstelsel. En dan *nog* komen klagen!quote:
Dat is precies wat 'wij' nu ook doenquote:Op zondag 15 juli 2012 18:46 schreef Whuzz het volgende:
[..]
En een hele generatie die totaal in de watten is gelegd, alles wat ze deden gesubsideerd kregen, een enorme schuld heeft opgebouwd, de natuur en haar grondstoffen heeft uitgewoond die het lef heeft om te klagen en het oplossen van die schuld wil doorschuiven op hun kinderen. Knettergek.
Volgens mij zijn wij heel hard bezig de rekening te betalenquote:Op zondag 15 juli 2012 19:06 schreef Grrrrrrrr het volgende:
[..]
Dat is precies wat 'wij' nu ook doen
nee ik reken uit waar men recht op heeft, of moet betalen of als pensioenreparatie krijgt, maar dat snap jij toch niet denk ikquote:Op zondag 15 juli 2012 18:58 schreef Whuzz het volgende:
[..]
Wow, dus al 30 jaar lang 100% profiteur van het pensioenstelsel. En dan *nog* komen klagen!
Staatsschuld groeit en groeit, grondstoffenverbruik per persoon groeit nog steeds en we geven overal belastingvoordeeltjes en subsidies op. Maar als jij je graag slachtoffer voelt en denkt dat je 'de rekening aan het betalen bent' so be it.quote:Op zondag 15 juli 2012 19:07 schreef Whuzz het volgende:
[..]
Volgens mij zijn wij heel hard bezig de rekening te betalen
nee knul dat heb je fout.quote:Op zondag 15 juli 2012 19:19 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
Je hebt ook wel recht op pensioen, we belasten het enkel tegen 100%
ow, en de Fransen doen dat ook, maar daar kom je tzt wel achter
quote:Op zondag 15 juli 2012 19:12 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
nee ik reken uit waar men recht op heeft, of moet betalen of als pensioenreparatie krijgt, maar dat snap jij toch niet denk ik
Ach ik heb ook nog recht op keuzepensioen en zelf bijgespaard pensioen en een stukje levensloop, dus ik zal de 65 jaar niet volmakenquote:Op zondag 15 juli 2012 22:58 schreef Whuzz het volgende:
[..]
"Jij snapt het niet" is vaak het eerste wat ze gaan roepen wanneer men verder geen argumenten meer heeft.
Dat je een babyboomer bent is niet jouw schuld. Dat je alles gratis hebt gekregen ook niet. Dat je kennelijk in het pensioenwezen werkt kan je wellicht ook niet geheel worden aangerekend worden. Maar dat je na dat alles ook nog eens gaat lopen klagen is echt van de zotte. Ga eens gewoon aan het werk, minimaal tot je 67e.
quote:Op zondag 15 juli 2012 10:50 schreef michaelmoore het volgende:
Maar tegen die tijd ben ik wel naar t buitenland, gaat mij te duur worden hier, met een klein pensioentje, dat dan wel nog 6 jaar en dan ben ik uitgewerkt
Was het dan niet wijzer geweest om die 30 jaar HRA die je gelurkt hebt en je voordeel van je Premie A woning te gebruiken om je pensioen te repareren?quote:Op zondag 15 juli 2012 19:12 schreef michaelmoore het volgende:
nee ik reken uit waar men recht op heeft, of moet betalen of als pensioenreparatie krijgt, maar dat snap jij toch niet denk ik
ja heel gekquote:Op zondag 15 juli 2012 23:23 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
[..]
Was het dan niet wijzer geweest om die 30 jaar HRA die je gelurkt hebt en je voordeel van je Premie A woning te gebruiken om je pensioen te repareren?
Of zeg ik iets heel geks?
Doe het dan gratis....quote:Op zondag 15 juli 2012 23:27 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
ik zou volgend jaar al met pensioen kunnen, maar ik vind werken nog te leuk
En dan alsnog slechts een 'klein pensioentje' hebben?quote:Op zondag 15 juli 2012 23:27 schreef michaelmoore het volgende:
Ik heb volledig ongedeeld pensioen volgens eindloonstelsel op max salaris en ook nog fiscaal toegestaan bijgespaard
No worries, we doen met zijn alleen ons best om het voor je op te krikken naar verplicht 67. Aangezien jij werken zo leuk vind heb je daar uiteraard geen bezwaar tegen.quote:Op zondag 15 juli 2012 23:22 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Ach ik heb ook nog recht op keuzepensioen en zelf bijgespaard pensioen en een stukje levensloop, dus ik zal de 65 jaar niet volmaken
Ik mik nu op 63 jaar
Wij doen geheel niet onze best, het is een langlopend proces zoals men afgesproken heeft, deden we maar ons best.quote:Op maandag 16 juli 2012 07:53 schreef Whuzz het volgende:
[..]
No worries, we doen met zijn alleen ons best om het voor je op te krikken naar verplicht 67. Aangezien jij werken zo leuk vind heb je daar uiteraard geen bezwaar tegen.
*ik* doe in elk geval mijn best.quote:Op maandag 16 juli 2012 08:09 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Wij doen geheel niet onze best, het is een langlopend proces zoals men afgesproken heeft, deden we maar ons best.
Scheefhuurders moeten doorstromen naar de koophuizen die ten overvloede te koop staan, of huren in de vrije sector. Waarbij huizen bezitters het makkelijk gemaakt moet worden om een huis te gaan verhuren.quote:Op maandag 16 juli 2012 13:01 schreef magnetronkoffie het volgende:
Ik heb een vraagje:
Stel dat de scheefhuurders meer huur gaan betalen omdat hun inkomen zo hoog is. Dan betalen ze meer huur, maar dat lost het probleem van het tekort aan sociale woningen toch niet op?
Zelfde als scheefhuurders hun woning kopen:Dan is er toch gewoon 1 sociale woning minder op de markt?
Hoe lost je hiermee het tekort aan sociale huurwoningen dan op?
Tevens, blij om te zien dat dit topic weer redelijk ontopic is
Maar is die drempel niet wat te hoog voor ze misschien?quote:Op maandag 16 juli 2012 13:03 schreef Ticootje het volgende:
[..]
Scheefhuurders moeten doorstromen naar de koophuizen die ten overvloede te koop staan, of huren in de vrije sector. Waarbij huizen bezitters het makkelijk gemaakt moet worden om een huis te gaan verhuren.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |