Dat is de realiteit binnen de overheid (zelfde salaris als een inspecteur der rijksbelastingen, beleidsmedewerker op een ministerie of ingenieur - hoewel de doorloopsnelheid in de laaste 10 jaar wel drastisch vertraagd is volgens mij).quote:Op vrijdag 13 juli 2012 21:20 schreef LXIV het volgende:
[..]
Dat is echt tekenend voor de financiële sector hoor. Het gros moet het doen van zo'n 1500/2000 euro p/m netto. Die krijgen er echt niet zomaar een gezinsinkomen bij per maand.
Om een voorbeeld te geven (uit een ander topic, heb ik daarom opgezocht), een brigade-generaal verdient vanaf 6000 euro p/m bruto. Dat lijkt een hoop geld, maar meegerekend dat hij daar minstens 60 uur per week voor moet werken, kom je dan op een uurloon van zo'n 25 euro uit. En daar gaat dan weer een groot deel van af van de belasting. Dan heb je het over iemand die toch leiding geeft i een complexe omgeving aan zo'n 8000 man. Dat is de realiteit buiten de financiële wereld.
Ja, het is de ambitie die ze drijft om toch dat te gaan doen. Om zichzelf te bewijzen, om de macht, om de ontplooiing. Weet ik veel. Qua uurloon zit ik op dit moment waarschijnlijk al op m'n maxquote:Op vrijdag 13 juli 2012 21:30 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
Dat is de realiteit binnen de overheid (zelfde salaris als een inspecteur der rijksbelastingen, beleidsmedewerker op een ministerie of ingenieur).
En als je baasje van een hele regio binnen de belastingdienst hebt en de leiding hebt over 1000+ mensen, verdien je dus 2 schaaltjes meer dan iemand die na 36 uur frobelen de deur achter zich dichttrekt. Heb ik inderdaad nooit begrijpen waarom mensen dat ambieerden, tenzij dat je roeping is, of uit maatschappelijke overwegingen. Want het is non-verhouding met minder druk en verantwoordelijkheid.
Ik ken overigens vaklui die meer verdienen. En nee, niet als ZZP'er.
Ik begreep je hint overigens over de locatie overigens wel hoor.
Ik zou als ambtenaar al op mijn 32ste op mijn maximum van de schaal hebben gestaan, en dat incluis drie functiewisselingen/carrieresprongen!quote:Op vrijdag 13 juli 2012 21:35 schreef LXIV het volgende:
[..]
Ja, het is de ambitie die ze drijft om toch dat te gaan doen. Om zichzelf te bewijzen, om de macht, om de ontplooiing. Weet ik veel. Qua uurloon zit ik op dit moment waarschijnlijk al op m'n maxbij dit bedrijf! Dat is ook wel raar dus.
Je zit ook dat één schaal omhoog overeen komt met 3 jaar langer op functie blijven. Dus iemand die leiding geeft aan 800 man verdient net zoveel als iemand die leiding geeft aan 150 man en die drie dienstjaren meer heeft. Terwijl de eerste formeel werkgever is en veel meer verantwoordelijkheid heeft, afgezien van het aantal mensen. Raar is dat en het drukt de ambitie van de calculerende medewerker.
Keiharde onzin natuurlijk! De huizenmarkt is gebaat bij prijsdalingen. M.a.w. schaf de dubbele renteaftrek af! Hell, om mensen met twee huizen te motiveren er snel een te verkopen zou ik zelfs zeggen: helemaal geen renteaftrek gedurende de periode dat je twee huizen hebt! Dan ontstaat er opeens een enorme financiele motivatie om niet langer een veel te hoge prijs te vragen.quote:"De huizenverkoop verkeert in een diepe crisis. Mensen raken hun woning moeilijk kwijt. Als ze dan al een nieuw huis hebben gekocht, kunnen ze in de problemen komen door de dubbele lasten."
quote:za 14 jul 2012, 08:38
|
Zalm: 'Aflossen moet de norm worden'
RIJSWIJK - Alle huizenbezitters, dus niet alleen de starters, moeten hun hypotheek direct gaan aflossen.
Wie dat niet doet, raakt zijn belastingvoordeel kwijt.
Dat bepleit Gerrit Zalm, topman van ABN Amro, zaterdag in een vraaggesprek met het AD.
Zalm vindt dat er sprake is van ongelijke behandeling tussen nieuwkomers en mensen die al een hypotheek hebben. Die eerste groep moet vanaf volgend jaar in 30 jaar de hypotheek aflossen.
De tweede groep hoeft dat niet, en kan hypotheekrente aftrekken zonder af te lossen.
Volgens mij moet Zalm eerst even zijn eigen werk op orde zien te krijgen.quote:Op zaterdag 14 juli 2012 08:48 schreef michaelmoore het volgende:
Zalm heeft wel eens verstandige praat, ook namens de VVD neem ik aan
http://www.telegraaf.nl/b(...)_norm_worden___.html
[..]
Zalm moet lekker gaan vissen.quote:Op zaterdag 14 juli 2012 08:48 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
De huizenmarkt is niet enkel RemcoDelft, hequote:Op zaterdag 14 juli 2012 08:33 schreef RemcoDelft het volgende:
Tijdelijke verhuur koopwoningen wordt eenvoudiger
De maximumhuur vervalt, gemeenten mogen minder eisen stellen, en tijdelijke verhuur is meerdere keren mogelijk.
Alweer verminderen de rechten van huurders in het belang van huiseigenaars!
De reden:
[..]
Keiharde onzin natuurlijk! De huizenmarkt is gebaat bij prijsdalingen. M.a.w. schaf de dubbele renteaftrek af! Hell, om mensen met twee huizen te motiveren er snel een te verkopen zou ik zelfs zeggen: helemaal geen renteaftrek gedurende de periode dat je twee huizen hebt! Dan ontstaat er opeens een enorme financiele motivatie om niet langer een veel te hoge prijs te vragen.
Ik geef de HRA een langere levensduur dan FOK! eerlijkgezegd.quote:Op zaterdag 14 juli 2012 08:44 schreef SuperImposed het volgende:
topic no 205, hebben ze de HRA nog steeds niet afgeschaft dan, wordt eens een keer tijd
hoe wanhopig ben je als huiseigenaar als je huurders de schuld gaat geven van de leeglopende zeepbel.quote:Op zaterdag 14 juli 2012 09:03 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
De huizenmarkt is niet enkel RemcoDelft, he
Wordt onderhand tijd dat er een einde komt aan die absurde bescherming van huurders. Misschien dat er ook weer eens wat bij het huurareaal gebouwd gaat worden dan.
[..]
Ik geef de HRA een langere levensduur dan FOK! eerlijkgezegd.![]()
beetje preken voor eigen parochie. Natuurlijk is het voor de ABN leuk om een hoger onderpand tegenover de hypotheek te hebben staan. Maar in de praktijk kun je je afvragen of die ongelijke behandeling wel zo erg is. Het zal er op neerkomen dat dit de prijzen vrij rap nog verder naar onder duwt met als gevolg dat diegenen die niet meer mogen aftrekken hun huis ook veel goedkoper gekregen hebben dan degene die bijvoorbeeld in 2007 gekocht heeft.quote:Op zaterdag 14 juli 2012 08:48 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Wat mij betreft beginnen ze met iedereen met een 6-cijferig inkomen die in een sociale huurwoning woont, gewoon de huur op te zeggen.quote:Op zaterdag 14 juli 2012 09:11 schreef FkTwkGs2012 het volgende:
[..]
hoe wanhopig ben je als huiseigenaar als je huurders de schuld gaat geven van de leeglopende zeepbel.
ah zo wanhopig dus. kusje voor jou.quote:Op zaterdag 14 juli 2012 09:22 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
Wat mij betreft beginnen ze met iedereen met een 6-cijferig inkomen die in een sociale huurwoning woont, gewoon de huur op te zeggen.
scheeflener dat je er bent.quote:Op zaterdag 14 juli 2012 09:25 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
Biedt ze wel ook een cursus 'lezen wat er staan, en niet lezen dat ik wil dat er staat' aan.
Die 5% huurverhoging voor zulke gevallen is natuurlijk een farce en sociale huisvesters zouden bij zulke inkomsten gewoon een huur van 25% van het inkomen moeten mogen vragen. Dan zijn zulke scheefhuurders binnen de kortste keren verjaagt uit de sociale huursector.quote:Op zaterdag 14 juli 2012 09:22 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
Wat mij betreft beginnen ze met iedereen met een 6-cijferig inkomen die in een sociale huurwoning woont, gewoon de huur op te zeggen.
meteen ff scheeflener verbieden, hra per direct afschaffen en we komen ergens.quote:Op zaterdag 14 juli 2012 09:39 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Die 5% huurverhoging voor zulke gevallen is natuurlijk een farce en sociale huisvesters zouden bij zulke inkomsten gewoon een huur van 25% van het inkomen moeten mogen vragen. Dan zijn zulke scheefhuurders binnen de kortste keren verjaagt uit de sociale huursector.
En wat is scheeflenen in jou belevingswereld?quote:Op zaterdag 14 juli 2012 09:39 schreef FkTwkGs2012 het volgende:
[..]
meteen ff scheeflener verbieden, hra per direct afschaffen en we komen ergens.
nee afschaffen. waarom wil jij subsidie op je leningquote:Op zaterdag 14 juli 2012 09:42 schreef Basp1 het volgende:
[..]
En wat is scheeflenen in jou belevingswereld?
Die hra afschaffen is onzin, maar alleen nog maar HRA voor annuitaire hypotheken.
Ehum sociale huursector:quote:Op zaterdag 14 juli 2012 09:44 schreef FkTwkGs2012 het volgende:
even korte opsomming wat er allemaal voor verkapte subsidies zijn voor kopers:
- hra
- nationale hypotheekgarantie
en dan durven stellen dat scheefhuurders de schuld zijn en dat dat aangepakt moet worden
iedereen die hra geniet of gebruik maakt van de nationale hypotheekgarantie leeft scheef. de overheid moet zich niet bemoeien met dat soort zaken.quote:Op zaterdag 14 juli 2012 09:46 schreef Basp1 het volgende:
Omdat bedrijven ook investringsvoordelen hebben. Waarom zou ik een bv moeten gaan opzetten om mijn leningen en inkomsten in te gaan onderbrengen om als individu weder wel vor zulke voordelen in aanmerking te gaan komen?
Wat vvindt jij een scheeflener?
Wat grappig jij beantwoord alleen wat je uitkomt op dat moment. Waarom ga je niet in op het Baspbv beheer verhaal. Wil je bij bedrijven dan ook de investerings en fiscale regels compleet op de schop gooien.quote:Op zaterdag 14 juli 2012 09:51 schreef FkTwkGs2012 het volgende:
[..]
iedereen die hra geniet of gebruik maakt van de nationale hypotheekgarantie leeft scheef. de overheid moet zich niet bemoeien met dat soort zaken.
wat jouw overige argumenten ook zijn het blijft verkapte subsidie op lenen.quote:Op zaterdag 14 juli 2012 09:57 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Wat grappig jij beantwoord alleen wat je uitkomt op dat moment. Waarom ga je niet in op het Baspbv beheer verhaal. Wil je bij bedrijven dan ook de investerings en fiscale regels compleet op de schop gooien.
ow en niet te vergeten de NHG is geen subsidie daar betaald de hypotheekgever een bepaald bedrag voor.
Gaan huurders dan straks trouwens ook wat meer ozb en zo moeten betalen?
Dat klopt maar dat krijgt de wbv ook, en zelfs de particuliere verhuur investeerders. Waarom zou een particuliere koper er dan geen recht op mogen hebben.quote:Op zaterdag 14 juli 2012 10:00 schreef FkTwkGs2012 het volgende:
[..]
wat jouw overige argumenten ook zijn het blijft verkapte subsidie op lenen.
in mijn ideale wereld heeft niemand er recht op. maar ok dat is niet het punt.quote:Op zaterdag 14 juli 2012 10:25 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Dat klopt maar dat krijgt de wbv ook, en zelfs de particuliere verhuur investeerders. Waarom zou een particuliere koper er dan geen recht op mogen hebben.
In mijn ideale wereld zitten in de sociale huursector alleen mensen die het nodig hebben dus geen 3* modaal verdieners.quote:Op zaterdag 14 juli 2012 10:26 schreef FkTwkGs2012 het volgende:
[..]
in mijn ideale wereld heeft niemand er recht op. maar ok dat is niet het punt.
in mijn ideale wereld is er geen sociale huursector net zo min als er subsidieleners zijn.quote:Op zaterdag 14 juli 2012 10:29 schreef Basp1 het volgende:
[..]
In mijn ideale wereld zitten in de sociale huursector alleen mensen die het nodig hebben dus geen 3* modaal verdieners.
Dan verhuis je naar bangladesh, dat komt overeen met jou ideale wereld.quote:Op zaterdag 14 juli 2012 10:30 schreef FkTwkGs2012 het volgende:
[..]
in mijn ideale wereld is er geen sociale huursector net zo min als er subsidieleners zijn.
Bij de Postbank (en tegenwoordig ING) is het al vele jaren de standaard! En bij navraag vertellen ze stomweg dat ze er niets aan kunnen doen dat ze bij- en afschrijvingen niet tegelijk met het saldo updaten, dat het na een uurtje weer weg is, en na twee uur weer terug... Apenbedrijf!quote:Op zaterdag 14 juli 2012 08:53 schreef Whuzz het volgende:
[..]
Volgens mij moet Zalm eerst even zijn eigen werk op orde zien te krijgen.
quote:Op zaterdag 14 juli 2012 10:34 schreef Basp1 het volgende:
Dan verhuis je naar bangladesh, dat komt overeen met jou ideale wereld.
[..]
Dan verhuis je naar bangladesh, dat komt overeen met jou ideale wereld.
Jij wilt weer terug naar krotwoningen voor de minder bedeelden in onze samenleving, of zelfs nog een stap verder en complete sloppenwijken met golfplaten daken.
HRA bestaat al sinds 1830 in die lange periode hebben de huizenprijzen altijd gefluctueerd. Waarom is de HRA nu wel opeens hiervoor verantwoordelijk?quote:Op zaterdag 14 juli 2012 10:45 schreef FkTwkGs2012 het volgende:
[..]het enige dat de hra en de nhg heeft gebracht zijn overpriced woningen.
het is de combinatie. lenen is voordelig door hra, voor banken is de nhg reden geweest om zelfs boven het onderpand leningen te gaan verstrekken wat de koopkracht om een huis te kopen omhoog heeft gedreven, en daarmee de huizenprijzen.quote:Op zaterdag 14 juli 2012 10:55 schreef Basp1 het volgende:
[..]
HRA bestaat al sinds 1830 in die lange periode hebben de huizenprijzen altijd gefluctueerd. Waarom is de HRA nu wel opeens hiervoor verantwoordelijk?
Lage rentes ook maar verbieden want hierdoor neemt de leencapacitiet van mensen toe en stijgen de prijzen ook door.
Volgens mij hebben banken ook meer dan voldoende niet NHG gedekte hypotheken verstrekt boven de 100%. Als ik het goed heb zat er in de NHG regels altijd al een maximum en in de vrije markt zijn de banken nog verder gegaan.quote:Op zaterdag 14 juli 2012 11:00 schreef FkTwkGs2012 het volgende:
[..]
het is de combinatie. lenen is voordelig door hra, voor banken is de nhg reden geweest om zelfs boven het onderpand leningen te gaan verstrekken wat de koopkracht om een huis te kopen omhoog heeft gedreven, en daarmee de huizenprijzen.
Bedrijfskrediet is wel ff wat lastiger te krijgen.quote:Op zaterdag 14 juli 2012 09:46 schreef Basp1 het volgende:
Omdat bedrijven ook investringsvoordelen hebben. Waarom zou ik een bv moeten gaan opzetten om mijn leningen en inkomsten in te gaan onderbrengen om als individu weder wel vor zulke voordelen in aanmerking te gaan komen?
Wat vvindt jij een scheeflener?
Laat me raden; leeftijd 17 en woont nog bij zijn ouders in de achterstandwijk in een willekeurige grote stad in Nederland?quote:Op zaterdag 14 juli 2012 09:44 schreef FkTwkGs2012 het volgende:
even korte opsomming wat er allemaal voor verkapte subsidies zijn voor kopers:
- hra
- nationale hypotheekgarantie
en dan durven stellen dat scheefhuurders de schuld zijn en dat dat aangepakt moet worden
laat me raden: tot over zijn oren in de hypotheekschuld en maakt zich zorgen?quote:Op zaterdag 14 juli 2012 12:33 schreef matthijst het volgende:
[..]
Laat me raden; leeftijd 17 en woont nog bij zijn ouders in de achterstandwijk in een willekeurige grote stad in Nederland?
Sjongejonge wat een ontieglijke zwamkoning ben jij![]()
Ze mogen de HRA wel afschaffen van mij. Verlaag dan meteen de inkomstenbelasting met zoveel % dat het ene het andere opheft.quote:Op zaterdag 14 juli 2012 09:51 schreef FkTwkGs2012 het volgende:
iedereen die hra geniet of gebruik maakt van de nationale hypotheekgarantie leeft scheef. de overheid moet zich niet bemoeien met dat soort zaken.
dat vind ik een goede oplossingsrichting. hra nhg ineens overboord, inclusief 'scheefhuren' en andere verkapte woonmarktsubsidies, en inkomstenbelasting verlagen.quote:Op zaterdag 14 juli 2012 12:36 schreef matthijst het volgende:
[..]
Ze mogen de HRA wel afschaffen van mij. Verlaag dan meteen de inkomstenbelasting met zoveel % dat het ene het andere opheft.
Huren vrijgeven en al die jankbekkies die nu over HRA lopen te janken eindelijk eens een normale prijs voor hun uebergrote eengszinswoningen waar ze al 40 jaar voor een prikkie in wonen laten betalen...
Pffff. Starters kunnen nergens wat krijgen want zestigers blijven lekker zitten in hun huurhuis, voor 600 euro per maand
quote:Op zaterdag 14 juli 2012 12:41 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
We zijn het helemala eens, maar dan zou ik nu maar snel iets kopen FkTwkGs2012, want landen/vergelijkbare regios waarin dit alles al de norm is kennen extreem veel hogere prjzen en vooral huren.
Overigens zou je in Dhaka voor een westerse kwaliteit woning ook veel meer betalen dan in NL, maar dat terzijde, aangezien basp1 je al naar daar liet verhuizen
Aflossingsvrije hypotheken en HRA waren er al langer. NHG is pas een aantal jaar terug opeens verhoogd van 265.000 naar 350.000, aangezien er toen vrijwel nergens meer 'normale' huizen te koop waren voor 265.000. Dus in plaats van toen de markt z'n werk te laten doen werd vrolijk de NHG verhoogd zodat mensen weer meer konden lenen. Zelfde verhaal met die overdrachtsbelasting; gooi hem omlaag en in de eerste paar weken hebben mensen er profijt van. Daarna gaan de huizenprijzen gewoon met hetzelfde percentage omhoog....quote:Op zaterdag 14 juli 2012 11:00 schreef FkTwkGs2012 het volgende:
Het is de combinatie. lenen is voordelig door hra, voor banken is de nhg reden geweest om zelfs boven het onderpand leningen te gaan verstrekken wat de koopkracht om een huis te kopen omhoog heeft gedreven, en daarmee de huizenprijzen.
Neu, gewoon zoals de meeste starters die de afgelopen jaren een huis hebben gekocht; 60% spaar, 40% aflossingsvrij, 20 jaar vast.quote:Op zaterdag 14 juli 2012 12:34 schreef FkTwkGs2012 het volgende:
laat me raden: tot over zijn oren in de hypotheekschuld en maakt zich zorgen?
Mooi, hop hop de vrije sector in dan. Sociale huurwoningen zijn niet voor mensen die zich wel redden either wayquote:Op zaterdag 14 juli 2012 12:43 schreef FkTwkGs2012 het volgende:
[..]maak je over mij maar geen zorgen, geen schulden, goede bankrekening. ik red me wel either way.
Klopt, maar waar komt dat volledig aflossen opeens vandaan?quote:Op zaterdag 14 juli 2012 12:50 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
Of Zalm het roept of een ander, het punt is natuurlijk wel dat een ingreep die alleen toekomstige kopers treft een beetje suf is. Dan krijg je een soort van tweedeling, met de oude kopers die zolang mogelijk niet bewegen om maar van hun oude facilitieiten gebruik te kunnen blijven maken. Dat lijkt me ook niet echt gezond.
In principe is jouw bankspaarhypotheek natuurlijk een contract tussen jou en de bank. De HRA staat daar volledig los van. Het lijkt me sterk dat de overheid banken gaat verplichten om dat aan te passen.quote:Op zaterdag 14 juli 2012 12:13 schreef Ronald-Koeman het volgende:
Ik heb een bankspaarhypotheek en vroeg me af wat er gebeurd als de HRA volledig vervalt. Zit ik dan nog steeds vast aan de bankspaarhypotheek (ongunstig, want ik blijf 30 jaar lang rente betalen over het hele bedrag) of wordt ik gedwongen over te stappen naar een andere hypotheekvorm (bijv. annuïteiten of lineair)? Dat laatste hoop ik en lijkt me ook het eerlijkst..
niet iedereen heeft ervan geprofiteerd dus waarom zou nu opeens iedereen de rekening moeten betalenquote:Op zaterdag 14 juli 2012 12:49 schreef matthijst het volgende:
[..]
Neu, gewoon zoals de meeste starters die de afgelopen jaren een huis hebben gekocht; 60% spaar, 40% aflossingsvrij, 20 jaar vast.
Nogmaals: ik maak me er persoonlijk geen zorgen om, kan het ook zonder HRA wel betalen. Maar dat geldt voor gigantisch veel mensen niet. En al die mensen hebben uiteindelijk gewoon hun hypotheek gekregen van dezelfde banken die nu beginnen te janken over volledig aflossen, omdat het hun uitkomt.
Huurders zijn niet verantwoordelijk voor de hoogte van de huizenprijzen, maar als kopers opeens een paar honderd euro meer moeten gaan betalen, waarom huurders dan niet? Laat iedereen maar water bij de wijn doen; uiteindelijk was 'heel Nederland' erbij dat die fantastische HRA regelingen werden verzonnen.
Het verbaasde me ook dat er niet zoiets uitkwam, want een dergelijke constructie (gefaseerde beperking met een ingroei periode van 10 jaar ofzo) voor alle nieuwe en oude gevallen staat in nagenoeg alle partijprogramma's van partijen die de HRA willen aanpassen (en geen ervan willen de HRA opheffen overigens, of het moet zijn dat de CPN weer opgestaan is)quote:Op zaterdag 14 juli 2012 12:51 schreef matthijst het volgende:
[..]
Klopt, maar waar komt dat volledig aflossen opeens vandaan?
Laat ze gewoon zeggen: vanaf NU mag je nog 30 jaar aftrekken. Koop je volgend jaar een huis; 29 jaar... en klaar ben je.
Ik wil ook mijn overdrachtbelasting terug dan. Mag je de genoten HRA aftrek mee verrekenen.quote:Op zaterdag 14 juli 2012 12:54 schreef FkTwkGs2012 het volgende:
[..]
niet iedereen heeft ervan geprofiteerd dus waarom zou nu opeens iedereen de rekening moeten betalengewoon hra weg, 'scheefhuren' tegengaan, nhg weg, korting op inkomstenbelasting voor iedereen. klaar.
Dan heb ik het over scheefhuurders natuurlijkquote:Op zaterdag 14 juli 2012 12:54 schreef FkTwkGs2012 het volgende:
niet iedereen heeft ervan geprofiteerd dus waarom zou nu opeens iedereen de rekening moeten betalengewoon hra weg, 'scheefhuren' tegengaan, nhg weg, korting op inkomstenbelasting voor iedereen. klaar.
Maar jij profiteert als extreem scheefhuurder nu toch ook van de sociale woning bouw sector?quote:Op zaterdag 14 juli 2012 12:54 schreef FkTwkGs2012 het volgende:
[..]
Je kan natuurlijk altijd tussendoor nog oversluiten naar een ander type. Niet zonder kosten natuurlijk, maar dat krijg je door in zee te gaan met een partij die straffeloos de spelregels mag veranderen.quote:Op zaterdag 14 juli 2012 12:13 schreef Ronald-Koeman het volgende:
Ik heb een bankspaarhypotheek en vroeg me af wat er gebeurd als de HRA volledig vervalt. Zit ik dan nog steeds vast aan de bankspaarhypotheek (ongunstig, want ik blijf 30 jaar lang rente betalen over het hele bedrag) of wordt ik gedwongen over te stappen naar een andere hypotheekvorm (bijv. annuïteiten of lineair)? Dat laatste hoop ik en lijkt me ook het eerlijkst..
Ook in dat soort hypotheken zit imho een clausule in die je toestaat om max. 10% per jaar af te lossenquote:Op zaterdag 14 juli 2012 13:08 schreef Litpho het volgende:
[..]
Je kan natuurlijk altijd tussendoor nog oversluiten naar een ander type. Niet zonder kosten natuurlijk, maar dat krijg je door in zee te gaan met een partij die straffeloos de spelregels mag veranderen.
Jawel, maar toen ik de overeenkomst sloot stonden de zaken er nog anders voor. Het was het nog maar de vraag of de HRA eraf ging, en als het ging gebeuren dan zou het alleen voor nieuwe gevallen zijn of zeer langzaam en gefaseerd. Maar nu hoor je ook steeds vaker dat het ook zeker voor de huidige gevallen moet gelden en dat het sneller en forser moet (met dank aan gepush uit Brussel).quote:Op zaterdag 14 juli 2012 12:52 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
In principe is jouw bankspaarhypotheek natuurlijk een contract tussen jou en de bank. De HRA staat daar volledig los van. Het lijkt me sterk dat de overheid banken gaat verplichten om dat aan te passen.
Had je daar niet aan gedacht toen je een contract tekende voor 30 jaar?
Oversluiten kost inderdaad geld. Dat zou dan een dure les zijn van m'n eigen domme beslissing.quote:Op zaterdag 14 juli 2012 13:08 schreef Litpho het volgende:
[..]
Je kan natuurlijk altijd tussendoor nog oversluiten naar een ander type. Niet zonder kosten natuurlijk, maar dat krijg je door in zee te gaan met een partij die straffeloos de spelregels mag veranderen.
Klopt, max 10% per jaar.quote:Op zaterdag 14 juli 2012 13:17 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
Ook in dat soort hypotheken zit imho een clausule in die je toestaat om max. 10% per jaar af te lossen
Dan neem ik aan dat je in dat geval jaarlijks een klein deel kan aflossen, en dat je dan binnen de geldende fiscale regels blijft vallen. Als er alsprake zou zijn van een non-eerbiediging van bestaande gevallen lijkt me waarschijnlijker dat in de wet inkomstenbelasting wordt opgenomen dat bij bestaande gevallen de fiscale aftrek op annuitiaire wijze beperkt wordt, dus zonder dat je daarvoor een nieuwe leningsovereenkomst zou moeten sluiten.quote:Op zaterdag 14 juli 2012 13:43 schreef Ronald-Koeman het volgende:
[..]
Jawel, maar toen ik de overeenkomst sloot stonden de zaken er nog anders voor. Het was het nog maar de vraag of de HRA eraf ging, en als het ging gebeuren dan zou het alleen voor nieuwe gevallen zijn of zeer langzaam en gefaseerd. Maar nu hoor je ook steeds vaker dat het ook zeker voor de huidige gevallen moet gelden en dat het sneller en forser moet (met dank aan gepush uit Brussel).
[..]
Oversluiten kost inderdaad geld. Dat zou dan een dure les zijn van m'n eigen domme beslissing.
Bij verkoop van het huis kan ik het hele bedrag in één keer boetevrij aflossen. Aangezien de woningcorporatie het verplicht terug moet kopen als ik dat wil (geen zorgen over kopers) en ik een deel van de woning betaald heb met eigen middelen (waardevermindering betekent dus niet meteen restschuld) is dat altijd een optie. Maar ik hoop dat het allemaal niet nodig is.. ik woon hier voorlopig prima.
[..]
Klopt, max 10% per jaar.
Prachtig:quote:Op zaterdag 14 juli 2012 16:08 schreef michaelmoore het volgende:
kijk toch zo mooi
http://www.green-acres.com/en/properties/44116.htm
Pruimenbomen, fruitbomen opzetten , schaapjes eronder wa geiten erbijquote:Op zaterdag 14 juli 2012 16:16 schreef RemcoDelft het volgende:
De tuin is mij te groot, veel te veel werk! 800 vierkante meter lijkt me ideaal, dan kan je nog net het gras maaien zonder tractor, terwijl het groot genoeg is om je rokende buren niet te ruiken.
In dat geval, dichterbij huis, waarschijnlijk minder droog, en veel goedkoper: http://agrarisch.aanbodpa(...)aard-1-840m2-banneuxquote:Op zaterdag 14 juli 2012 16:19 schreef michaelmoore het volgende:
Pruimenbomen, fruitbomen opzetten , schaapjes eronder wa geiten erbij
daar moet je mee om kunnen gaan, ik ben zelf fruitteler geweest, ik kan wel 1/3 hectare aan hoor, wel meer ook
Dat is twee keer de gangbare prijs voor landbouwgrondquote:Op zaterdag 14 juli 2012 16:22 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
In dat geval, dichterbij huis, waarschijnlijk minder droog, en veel goedkoper: http://agrarisch.aanbodpa(...)aard-1-840m2-banneux
als de woningmarkt niet zo vol lucht zat dan had ik voor dit geld een koophuis kunnen hebben. enigen die uiteindelijk flink geprofiteerd hebben zijn bouwbedrijven en gemeenten. zelfde 2 partijen welke nu met belastinggeld sloopfondsen willen oprichten.quote:Op zaterdag 14 juli 2012 13:01 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Maar jij profiteert als extreem scheefhuurder nu toch ook van de sociale woning bouw sector?
gemeentes zakken al met de grondprijzen, ze zitten helemaal klem financieelquote:Op zaterdag 14 juli 2012 16:43 schreef FkTwkGs2012 het volgende:
[..]
als de woningmarkt niet zo vol lucht zat dan had ik voor dit geld een koophuis kunnen hebben. enigen die uiteindelijk flink geprofiteerd hebben zijn bouwbedrijven en gemeenten. zelfde 2 partijen welke nu met belastinggeld sloopfondsen willen oprichten.
als het aan de gemeenten ligt slopen we net zo lang totdat de prijzen stoppen met dalen.quote:Op zaterdag 14 juli 2012 16:48 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
gemeentes zakken al met de grondprijzen, ze zitten helemaal klem financieel
Als ik zie dat er hier in de wijde omgeving enkele kaveltjes te koop staan voor meerdere tonnen per stuk, elk met een eigen website per kavel natuurlijk, dan lijkt het er nog niet op dat ze zakken...quote:Op zaterdag 14 juli 2012 16:48 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
gemeentes zakken al met de grondprijzen, ze zitten helemaal klem financieel
Dan hoeven in ieder geval de gemeentelijke belastingen niet omhoog.quote:Op zaterdag 14 juli 2012 16:48 schreef FkTwkGs2012 het volgende:
als het aan de gemeenten ligt slopen we net zo lang totdat de prijzen stoppen met dalen.
wat een eerlijke psquote:Op zaterdag 14 juli 2012 16:59 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Dan hoeven in ieder geval de gemeentelijke belastingen niet omhoog.![]()
(Mijn grond is al betaald, dus net als de huurders in dit topic preek ik dan ook maar even voor eigen parochie)
Zo werkt het toch ook?quote:
nah ik heb jaren gewacht tot het betaalbaarder wordt. begin 2000 had ik voor het eerst kunnen instappen in de zeepbel. nooit gewild. ik wacht wel. ga niet mijn hele leven zwaar de schuld aan voor een paar muren.quote:Op zaterdag 14 juli 2012 17:04 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Zo werkt het toch ook?
Elke huurder hier wil dat de prijzen omlaag gaan en de HRA verdwijnt (al raken daardoor wellicht 1 miljoen gezinnen in de problemen) omdat ze denken dat ze er zelf misschien voordeel bij hebben.
En elke woningeigenaar wil dat er niets verandert, al zullen daardoor mensen eeuwig moeten blijven huren omdat ze niet kunnen kopen.
Iedereen die beweert zijn ideeën uit ideologische standpunten te ventileren liegt. Keihard.
Die Zalm is een hypocriete graaier die we na zijn DSB-uitstapje niet meer serieus hoeven te nemen.quote:Op zaterdag 14 juli 2012 12:50 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
Of Zalm het roept of een ander, het punt is natuurlijk wel dat een ingreep die alleen toekomstige kopers treft een beetje suf is. Dan krijg je een soort van tweedeling, met de oude kopers die zolang mogelijk niet bewegen om maar van hun oude facilitieiten gebruik te kunnen blijven maken. Dat lijkt me ook niet echt gezond.
I feel your hurtquote:Op zaterdag 14 juli 2012 17:07 schreef FkTwkGs2012 het volgende:
[..]
nah ik heb jaren gewacht tot het betaalbaarder wordt. begin 2000 had ik voor het eerst kunnen instappen in de zeepbel. nooit gewild. ik wacht wel. ga niet mijn hele leven zwaar de schuld aan voor een paar muren.
Ieder zijn meug, maar ook jij handelt en spreekt dus (zoals ik al aangaf) puur uit 'eigenbelang'...quote:Op zaterdag 14 juli 2012 17:07 schreef FkTwkGs2012 het volgende:
nah ik heb jaren gewacht tot het betaalbaarder wordt. begin 2000 had ik voor het eerst kunnen instappen in de zeepbel. nooit gewild. ik wacht wel. ga niet mijn hele leven zwaar de schuld aan voor een paar muren.
Veel mensen redeneren idd voor een groot gedeelte uit eigenbelang maar wat je hier verkondigt is natuurlijk gewoon ongenuanceerd zwart-wit geklets....quote:Op zaterdag 14 juli 2012 17:04 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Zo werkt het toch ook?
Elke huurder hier wil dat de prijzen omlaag gaan en de HRA verdwijnt (al raken daardoor wellicht 1 miljoen gezinnen in de problemen) omdat ze denken dat ze er zelf misschien voordeel bij hebben.
En elke woningeigenaar wil dat er niets verandert, al zullen daardoor mensen eeuwig moeten blijven huren omdat ze niet kunnen kopen.
Iedereen die beweert zijn ideeën uit ideologische standpunten te ventileren liegt. Keihard.
Je bent het er (kennelijk) niet mee eens, en je argumenten daaromtrent zijn...?quote:Op zaterdag 14 juli 2012 19:33 schreef Grrrrrrrr het volgende:
Veel mensen redeneren idd voor een groot gedeelte uit eigenbelang maar wat je hier verkondigt is natuurlijk gewoon ongenuanceerd zwart-wit geklets....
Dat niet iedereen alles puur uit eigenbelang beredeneert?quote:Op zaterdag 14 juli 2012 19:35 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Je bent het er (kennelijk) niet mee eens, en je argumenten daaromtrent zijn...?
Yup. Maar die denken dan ook dat ze het weer terug krijgen door een (verwachte) verlaging van de IB of andere belastingen....quote:Op zaterdag 14 juli 2012 19:42 schreef Grrrrrrrr het volgende:
Dat niet iedereen alles puur uit eigenbelang beredeneert?![]()
Uit allerlei peilingen blijkt ook steeds weer dat huizenbezitters in meerderheid zijn voor het beperken van de HRA.
Of een huurder? Of een herdershond, voor mijn part?quote:Op zaterdag 14 juli 2012 19:45 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Yup. Maar die denken dan ook dat ze het weer terug krijgen door een (verwachte) verlaging van de IB of andere belastingen....
En nou ff serieus... Denk jij werkelijk dat er ook maar 1 woningeigenaar is te vinden die zegt: 'Weet je wat: Verhoog mijn netto lasten maar met 300 tot 1200 per maand, en ik verwacht er niks voor terug'
Really?
Is er ook een wet 'gewetensloze'? Waardoor ik anoniem geld van de rekening van de belastingdienst op kan nemen?quote:Op zaterdag 14 juli 2012 19:57 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
Tip: voor wie dat wel vindt, is er trouwens de wet gewetensbezwaarden. Kun je gewoon anoniem geld storten bij de belastingdienst
Als ik dit topic goed volg is dat 3.23 wet IB zeg ik uit het hoofd, ook wel bekend onder het kopje 'eigen woning'quote:Op zaterdag 14 juli 2012 19:59 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Is er ook een wet 'gewetensloze'? Waardoor ik anoniem geld van de rekening van de belastingdienst op kan nemen?
Een volwassen BTW-carrousel lijkt me dan beter. Levert meer op, en net zoveel risico. (Gepakt wordt je dan toch wel.quote:Op zaterdag 14 juli 2012 20:08 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
Als ondernemer kun je nog een teruggaaf omzetbelasting vragen, en als je die krijgt snelde koffer pakken en in hun systemen het label 'vow' worden (in vakjargon 'vertrokken onbekend waarheen').
WTF? Klonen? Hier? Neh...quote:sorry, je vroeg anoniem. Nee, je kan wel identiteitsdiefstal doen. Sommigen hier hebben daartoe al een alterego aangemaakt, vermoed ik
Zeker weten dat die er minstens 1 is. Ik verwacht zelfs dat je zal schrikken van de bereidheid van veel mensen om in te leveren. Dolle pret zullen ze het niet vinden maar dat is wat anders. De groep die totaal niks in wil leveren (en zelfs vindt dat ze nog meer voordeeltjes verdienen) zal wel vele malen groter zijn verwacht ik maar dat is weer een ander punt.quote:Op zaterdag 14 juli 2012 19:45 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Yup. Maar die denken dan ook dat ze het weer terug krijgen door een (verwachte) verlaging van de IB of andere belastingen....
En nou ff serieus... Denk jij werkelijk dat er ook maar 1 woningeigenaar is te vinden die zegt: 'Weet je wat: Verhoog mijn netto lasten maar met 300 tot 1200 per maand, en ik verwacht er niks voor terug'
Really?
hihihi soms is oude topics doorlezen grappigquote:Op zaterdag 28 november 2009 18:19 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
serieusWat een heerlijke ongefundeerde dooddoenerige one-liner
Laat me raden, jij zeker...quote:
Ja man. Een groot deel van de huiseigenaren betaalt immers alles fluitend. Toch?quote:Ik verwacht zelfs dat je zal schrikken van de bereidheid van veel mensen om in te leveren.
Yep. En het deel wat wel verandering wil denkt dat dat wel weer via-via gecompenseerd wordt.quote:Punt is: volgens jou is alles puur op eigenbelang gebaseerd en wil de huizenbezitter geen verandering.
Waar dan?quote:Dat laatste krabbel je al wat van terug, wat dus mijn stelling dat je nogal ongenuanceerd aan het zwart-witten bent ondersteunt.
Met zo'n onderbouwing van je stelling zou ik ook maar snel maken dat ik wegkwam.quote:En nu ben ik weekend vieren!
Da's simpel: iedereen doet alles wat-ie doet omdat-ie er zelf op een of andere manier beter van wordt. Er was ooit een Friends-aflevering waar Phoebe zich als onbaatzuchtige daad liet prikken door een mug om het tegendeel te bewijzen, maar doordat ze daardoor het bewijs hoopte te leveren had ze er zelf voordeel van...quote:Op zaterdag 14 juli 2012 17:04 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
Als jij aflost ga je vanzelf minder rente betalen. Net zoals de overdrachtsbelasting vanzelf minder wordt als de prijzen dalen.quote:Op zaterdag 14 juli 2012 17:13 schreef Pleun2011 het volgende:
[..]
Die Zalm is een hypocriete graaier die we na zijn DSB-uitstapje niet meer serieus hoeven te nemen.
Verder wil ik best meer aflossen, als de banken dan ook die belachelijk hoge hypotheekrente verlagen.
Die zijn er al. Mits alle scheefhuurders vertrekken. Maar bij dat niet-vertrekken heb je wellicht zelf wel belang?quote:Op zaterdag 14 juli 2012 20:24 schreef RemcoDelft het volgende:
Dat gezegd hebbende heb ik er geen direct belang bij dat ik graag zou zien dat er voldoende sociale huurwoningen worden gebouwd. Om maar eens wat te noemen.
En dan? 600.000 gezinnen die op straat leven omdat de overheid opeens besluit de regels te veranderen?quote:Op zaterdag 14 juli 2012 20:29 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Die zijn er al. Mits alle scheefhuurders vertrekken.
Ik heb niet graag ruim een miljoen daklozen erbij in Nederland...quote:Maar bij dat niet-vertrekken heb je wellicht zelf wel belang?
Je bedoelt vrije sector moeten gaan huren neem ik aan? (Die ze ook kunnen betalen)quote:Op zaterdag 14 juli 2012 20:33 schreef RemcoDelft het volgende:
En dan? 600.000 gezinnen die op straat leven omdat de overheid opeens besluit de regels te veranderen?
Ghehehe, jij, als voorvechter van de onmiddelijke afschaffing van de HRA.... Waardoor er nog wel wat meer mensen op straat komen te staan schat ik zo... Haha.. Lekker geloofwaardig weer.quote:Ik heb niet graag ruim een miljoen daklozen erbij in Nederland...
De vrije sector heeft momenteel zo'n 200.000 woningen, die zijn vrijwel allemaal in gebruik. Dus dat kan niet. Tenzij de woningcorporaties natuurlijk dezelfde woningen voor 2 keer zoveel geld aan dezelfde mensen verhuren, maar daar schiet geen enkele arme drommel op de wachtlijsten iets mee op.quote:Op zaterdag 14 juli 2012 20:38 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
Je bedoelt vrije sector moeten gaan huren neem ik aan? (Die ze ook kunnen betalen)
Dat had sowieso moeten gebeuren...quote:Dus jouw oplossing is kennelijk niet om het misbruik van de sociale huurwoningen tegen te gaan, maar er gewoon nog maar 600.000 bij te bouwen? Really?
Ho ho, HRA d'r af, en ik heb ook altijd gezegd dat ik huursubsidie graag zie verdwijnen, en als dat netto kostendekkend wordt gedaan voor de overheid, zijn er weinig huiseigenaren die daardoor echt in de problemen komen.quote:Ghehehe, jij, als voorvechter van de onmiddelijke afschaffing van de HRA.... Waardoor er nog wel wat meer mensen op straat komen te staan schat ik zo... Haha.. Lekker geloofwaardig weer.
Zodra de achterlijke huurdersbescherming wordt ingeperkt, komt er genoeg te huur vrij.quote:Op zaterdag 14 juli 2012 20:44 schreef RemcoDelft het volgende:
De vrije sector heeft momenteel zo'n 200.000 woningen, die zijn vrijwel allemaal in gebruik. Dus dat kan niet.
Dat is natuurlijk niet helemaal waar. Als de WBV meer inkomsten krijgt, kunnen ze ook meer woningen bouwen.quote:Tenzij de woningcorporaties natuurlijk dezelfde woningen voor 2 keer zoveel geld aan dezelfde mensen verhuren, maar daar schiet geen enkele arme drommel op de wachtlijsten iets mee op.
Lekker vaag weer... Wat had sowieso moeten gebeuren volgens jou? Misbruik tegen gaan, of bijbouwen?quote:Dat had sowieso moeten gebeuren...
En hoe stel jij je 'het eraf halen van de HRA' maar dan wel 'netto kostendekkend' voor? Hoeft niet tot op de euro precies, maar ik ben gewoon nieuwsgierig...quote:Ho ho, HRA d'r af, en ik heb ook altijd gezegd dat ik huursubsidie graag zie verdwijnen, en als dat netto kostendekkend wordt gedaan voor de overheid, zijn er weinig huiseigenaren die daardoor echt in de problemen komen.
Al die subsidies moeten verdwijnen, niet alleen de HRA, maar ook de huursubsidie en ook de grondspeculanten moeten aangepakt wordenquote:Op zaterdag 14 juli 2012 20:44 schreef RemcoDelft het volgende:
Ho ho, HRA d'r af, en ik heb ook altijd gezegd dat ik huursubsidie graag zie verdwijnen, en als dat netto kostendekkend wordt gedaan voor de overheid, zijn er weinig huiseigenaren die daardoor echt in de problemen komen.
Jij ging toch naar Frankrijk?quote:Op zaterdag 14 juli 2012 20:50 schreef michaelmoore het volgende:
Al die subsidies moeten verdwijnen niet alleen de HRA maar ook de huursubsidie en de grondspeculanten moeten aangepakt worden
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |