Nee, en de startsalarissen zijn ook fors gedaald dus de huidige 17 jarigen verdienen nog minder, daarentegen gaan de pensionado's AOW ers en werklozen zeerr fors omlaag.quote:Op zaterdag 28 november 2009 14:24 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
ben ik toch verloren.
Huizenprijzen zullen dalen omdat mensen minder te besteden hebben omdat lasten omhoog gaan, en ze netto minder overhouden.
Huizenprijzen zullen dalen omdat ze minder salaris krijgen vanwege deflatie (=lasten omlaag).
Da's een beetje inconsequent, anders dan het dogma dat huizenprijzen vast zullen dalen.
Even los van het feit dat mij geen CAO in Nederland bekend is met een automatische koppeling met de inflatie (los van het feit dat we in Nederland nog steeds deflatie kennen), en bovendien salarissen ook beinvloed worden door andere aspecten dan CAO's. Ik verdien ook niet meer hetzelfde dan toen ik 17 was, en dat komt niet door CAO inflatiecorrecties.
toevallig stond in de Intermediair deze week een overzicht van startsalarissen van HBO'ers en Academici.quote:Op zaterdag 28 november 2009 14:30 schreef Deprater het volgende:
[..]
Nee, en de startsalarissen zijn ook fors gedaald dus de huidige 17 jarigen verdienen nog minder, daarentegen gaan de pensionado's AOW ers en werklozen zeerr fors omlaag.
So keep the job to survive
Ik weet heel zeker dat de salarissen momenteel lager liggen, bij ons in het bedrijf is het al heel gewoon om nieuwe werknemers een veel lager loonbod voor te houden, genoeg aanbod van vakkundig personeel. En starters, die verdienen momenteel echt minder, de werkgevers doen daar ook gewoon een flink lager loonbod, alle extra'tjes die de oudere werknemers hebben gaan aan deze mensen voorbij. De huizenprijzen zijn al jarenlang ver boven de inflatie gestegen in waarde, net als de gezondheidszorg en de energieprijzen, zelfs al zou jij gecorrigeerd voor inflatie met minder gestart zijn dan de bedragen die de intermediair noemt dan had jij toen waarschijnlijk wel meer koopkracht. De huizenprijzen kunnen daarom nog maar 1 kant op en dat is naar beneden.quote:Op zaterdag 28 november 2009 14:44 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
toevallig stond in de Intermediair deze week een overzicht van startsalarissen van HBO'ers en Academici.
Ik ben toch echt niet op de niveau begonnen, ook niet gecorrigeerd voor inflatie.
So keep on trucking
Hier hetzelfde. Starters krijgen echt een stukje meer dan ik toen ik begon, ook gecorrigeerd met inflatie.quote:Op zaterdag 28 november 2009 14:44 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
toevallig stond in de Intermediair deze week een overzicht van startsalarissen van HBO'ers en Academici.
Ik ben toch echt niet op de niveau begonnen, ook niet gecorrigeerd voor inflatie.
So keep on trucking
huizenprijzen kunnen altijd twee kanten op, zo blind (of dom) ben ik nou ook weer nietquote:Op zaterdag 28 november 2009 17:38 schreef xenobinol het volgende:
De huizenprijzen kunnen daarom nog maar 1 kant op en dat is naar beneden.
Tot nu toe valt het ontzettend mee. Zover wil ik wel voor je gaan.quote:Op zaterdag 28 november 2009 17:49 schreef capricia het volgende:
Ik denk wat allemaal toe kunnen geven dat de crisis tot nu toe nog ontzettend meevalt. Gelukkig maar!
Nogal wiedes. De invoering van de euro zit daar nog tussen.quote:Op zaterdag 28 november 2009 17:43 schreef capricia het volgende:
[..]
Hier hetzelfde. Starters krijgen echt een stukje meer dan ik toen ik begon, ook gecorrigeerd met inflatie.
Ben ik niet met je eens. Het heeft vooral te maken met de keuzes die mensen maken. Mensen hebben zich tegenwoordig ook wel een extreem hoog niveau van vereisten aangemeten. Da's op zich prima, als mensen krom willen liggen voor allerlei materiele zaken, moeten ze dat vooral doen. Maar da's niet de norm. Daarin verschilt vroegah heel erg van heden.quote:Op zaterdag 28 november 2009 18:01 schreef CoqAuVin het volgende:
[..]
Nogal wiedes. De invoering van de euro zit daar nog tussen.
Als je tien jaar geleden af was gestudeerd als ingenieur, kreeg je meteen een salaris waar je zat van over kon houden. Tegenwoordig kun je dat gerust vergeten. Je houdt niks over, voornamelijk door de veel hogere lasten die met wonen te maken hebben.
serieusquote:Op zaterdag 28 november 2009 18:16 schreef Deprater het volgende:
So far...lopen we op de zelfde weg als in de jaren 30.
Inderdaad. In deze reeks wordt ook de hele tijd geklaagd dat je als starter niet eens een eengezinswoning kunt kopen. Volgens mij kon dat nooit als starter. Dan gingen mensen eerst een klein woninkje huren en sparen voor later.quote:Op zaterdag 28 november 2009 18:19 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
Ben ik niet met je eens. Het heeft vooral te maken met de keuzes die mensen maken. Mensen hebben zich tegenwoordig ook wel een extreem hoog niveau van vereisten aangemeten. Da's op zich prima, als mensen krom willen liggen voor allerlei materiele zaken, moeten ze dat vooral doen. Maar da's niet de norm. Daarin verschilt vroegah heel erg van heden.
Bovendien is de overgang naar de Euro verdisconteerd in de inflatiecijfers.quote:Op zaterdag 28 november 2009 18:19 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
Ben ik niet met je eens. Het heeft vooral te maken met de keuzes die mensen maken. Mensen hebben zich tegenwoordig ook wel een extreem hoog niveau van vereisten aangemeten. Da's op zich prima, als mensen krom willen liggen voor allerlei materiele zaken, moeten ze dat vooral doen. Maar da's niet de norm. Daarin verschilt vroegah heel erg van heden.
Nee, ben ik absoluut niet met je eens. Het voornaamste probleem is dat je qua woonlasten gewoon nauwelijks keuze hebt in Nederland. Je betaalt je hoe dan ook helemaal blauw voor drie keer niks. Zelfs een studentenkamertje is al schreeuwend duur. Zeker 3x zo duur gecorrigeerd voor inflatie vergeleken met 15 jaar geleden. Toen had je een kamer voor 300 gulden, nu mag je minimaal 500 euro lappen voor hetzelfde kleine kamertje. En deze stijging heeft zich door de hele woningmarkt doorgezet. Daar kun je gewoon niet omheen.quote:Op zaterdag 28 november 2009 18:19 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
Zelfs Zalm heeft toegegeven dat dat niet zo is.quote:Op zaterdag 28 november 2009 18:21 schreef capricia het volgende:
[..]
Bovendien is de overgang naar de Euro verdisconteerd in de inflatiecijfers.
hmm, deels statistiek. Leg je de grens op 25 jaar, is het al heel wat andersquote:Op zaterdag 28 november 2009 18:25 schreef CoqAuVin het volgende:
[..]
Nee, ben ik absoluut niet met je eens. Het voornaamste probleem is dat je qua woonlasten gewoon nauwelijks keuze hebt in Nederland. Je betaalt je hoe dan ook helemaal blauw voor drie keer niks. Zelfs een studentenkamertje is al schreeuwend duur. Zeker 3x zo duur gecorrigeerd voor inflatie vergeleken met 15 jaar geleden. Toen had je een kamer voor 300 gulden, nu mag je minimaal 500 euro lappen voor hetzelfde kleine kamertje. En deze stijging heeft zich door de hele woningmarkt doorgezet. Daar kun je gewoon niet omheen.
Bij mijn weten heeft hij toegegeven dat we een te dure euro hebben. Inflate wordt echter gewoon gemeten op een aantal standaard produkten. Boodschappen etc. Een te dure euro zal dus invloed hebben gehad op die inflatie-cijfers.quote:Op zaterdag 28 november 2009 18:26 schreef CoqAuVin het volgende:
[..]
Zelfs Zalm heeft toegegeven dat dat niet zo is.
voor die gevallen overigens: verhuizen naar Laos. Waar een fles sterke drank goedkoper is dan purified water (drinken uit de kraan zou ik maar niet proberen, gesteld dat er wat uitkomt), en een pakje sigaretten kost minder dan 40 cent,quote:Op zaterdag 28 november 2009 18:57 schreef capricia het volgende:
Maar net als hierboven gemeld wordt: Het ligt er natuurlijk maar net aan wat in jouw boodschappenmandje zit: Als jij vaak naar cafe's gaat en een pakje peuken per dag rookt, dan zul je meer inflatie voelen dan een ander die dat niet doet.
Heb wel eens in Thailand rondgekeken voor een flatje. Ook daar is het leven een stuk goedkoper dan hier...quote:Op zaterdag 28 november 2009 19:30 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
voor die gevallen overigens: verhuizen naar Laos. Waar een fles sterke drank goedkoper is dan purified water (drinken uit de kraan zou ik maar niet proberen, gesteld dat er wat uitkomt), en een pakje sigaretten kost minder dan 40 cent,
Welstandniveau is navenant, maar hey, er is vast een goedkoop huis te scoren.
Keuzes.
Ik wel, maar dat heeft niet zozeer met centen of met de crisis te maken, maar wel met de ontzettende calvinistisch masochistische droeftoeterij te maken. Als de gebraden kippen niet rechtstreeks de mond in gevlogen komen terwijl je achter de gordijnen zit, is het land in een depressieve teneur. Get real. Genoeg plekken op aarde waar mensen wel iets van hun leven willen maken, en niet met het vingertje naar de ander wijzenquote:Op zaterdag 28 november 2009 19:32 schreef capricia het volgende:
[..]
Heb wel eens in Thailand rondgekeken voor een flatje. Ook daar is het leven een stuk goedkoper dan hier...![]()
Maar ik zit hier best hoor. Ik vind die hele crisis gelukkig heel erg meevallen. Ik woon hier lekker, en zie nog geen reden om Nederland de rug toe te keren.
Zo eens.quote:Op zaterdag 28 november 2009 19:39 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
Ik wel, maar dat heeft niet zozeer met centen of met de crisis te maken, maar wel met de ontzettende calvinistisch masochistische droeftoeterij te maken. Als de gebraden kippen niet rechtstreeks de mond in gevlogen komen terwijl je achter de gordijnen zit, is het land in een depressieve teneur. Get real.
Vakantie in Thailand = hele maand februariquote:Op zaterdag 28 november 2009 19:32 schreef capricia het volgende:
[..]
Heb wel eens in Thailand rondgekeken voor een flatje. Ook daar is het leven een stuk goedkoper dan hier...![]()
Maar ik zit hier best hoor. Ik vind die hele crisis gelukkig heel erg meevallen. Ik woon hier lekker, en zie nog geen reden om Nederland de rug toe te keren.
Ah, je voelt je kennelijk aangesproken?quote:Op zaterdag 28 november 2009 19:46 schreef CoqAuVin het volgende:
De enigen die hier met het vingertje naar anderen wijzen, dan zijn jullie zelf hoor. Zurigheid kom ik ook nergens tegen, behalve jullie eigen zurigheid om het feit dat je woning minder waard geworden is.
M.a.w.: wij kunnen er ook niks aan doen dat jullie het je persoonlijk zo aantrekken. Maar echt, niks van wat hier geschreven wordt over een instortende huizenmarkt is persoonlijk bedoeld. Ikzelf heb er ook geen enkel belang bij dat het gebeurt.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |