abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_149205831
quote:
1s.gif Op vrijdag 30 januari 2015 12:20 schreef DeParo het volgende:

[..]

De Russische reorganisatie tijdens de oorlog heeft anders ook een vrij aardige rol gespeeld in die ommekeer dus.
Ja en ik denk dat er nog wel een aantal zaken op de achtergrond hebben meegespeeld zoals Japan die niet op het verzoek van bondgenoot Hitler inging om een tweede front tegen de Russen te openen en in plaats daarvan Amerika aanviel.
God bestaat niet, dus leef en geniet
pi_149207188
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 januari 2015 12:30 schreef Religieisfacisme het volgende:

[..]

Ja en ik denk dat er nog wel een aantal zaken op de achtergrond hebben meegespeeld zoals Japan die niet op het verzoek van bondgenoot Hitler inging om een tweede front tegen de Russen te openen en in plaats daarvan Amerika aanviel.
Zou Japan gezien de tekorten ook nauwelijks mee geholpen zijn trouwens.
  Moderator vrijdag 30 januari 2015 @ 14:07:33 #103
192657 crew  xpompompomx
^(;,;)^
pi_149208739
quote:
1s.gif Op vrijdag 30 januari 2015 13:14 schreef DeParo het volgende:

[..]

Zou Japan gezien de tekorten ook nauwelijks mee geholpen zijn trouwens.
Vandaar dat het voor voor veel hoog geplaatste Japanse militairen ook logischer was om de VS aan te vallen (Yamamoto was overigens tegen) zodat Japan zonder inmenging van de Amerikaanse marine ZO-Azië kon veroveren om zo de brandstoftekorten aan te vullen die waren ontstaan na de boycot die volgende op de Japanse invasie van Mantsjoerije.

Daarnaast was er ook een verdrag tussen Japan en de Sowjetunie om elkaar niet aan te vallen. Dit verdrag was opgesteld nadat deze landen aan het einde van de jaren 30 wat grensschermutselingen hadden gehad. ( http://en.wikipedia.org/w(...)nese_Neutrality_Pact ).

Uiteindelijk viel de Sowjetunie Mantsjoerije binnen op 9 augustus 1945, dezelfde dag dat in Nagasaki de atoombom werd gedropt.
:)
ph'nglui mglw'nafh Cthulhu R'lyeh wgah'nagl fhtagn
  Moderator vrijdag 30 januari 2015 @ 14:09:26 #104
192657 crew  xpompompomx
^(;,;)^
pi_149208784
oops
ph'nglui mglw'nafh Cthulhu R'lyeh wgah'nagl fhtagn
  vrijdag 30 januari 2015 @ 15:56:38 #105
36858 Semisane
Iemand nog een koekje?
pi_149212253
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 januari 2015 10:27 schreef derOtto het volgende:

Ik heb me er zelf nooit zo in verdiept maar een gegeven dat vaak terugkomt is dat de VS generaal Patton het liefste gewoon door had blijven vechten na de bevrijding maar dan tegen de Sovjets - ik weet niet of iemand dat verder kan duiden hier?
Patton wilde zelfs de Duitse krijgsgevangen meteen weer bewapenen om door te stoten naar Moskou...Hij was zowel lijp als praktisch. :D Die gast had een grotere hekel aan Russen dan aan Duitsers...maar ja wel een vrij goede generaal en een markant persoon.
Putting the Fun back into Fundamentally Wrong since 1975.
"Yes, of course, I knew you would volunteer, Mr. Feynman, but I was wondering if there would be anybody else."
pi_149225761
quote:
1s.gif Op zondag 25 januari 2015 02:17 schreef agter het volgende:
Ik heb me altijd afgevraagd hoe het zou zijn gegaan als Legergroep Zuid niet was opgesplitst.
De originele opdracht van Legergroep Zuid was de inname van de Kaukasus.
Maar Hitler gaf opdracht dit leger op te splitsen:
Legergroep A behield als einddoel de inname van de Kaukasus, Legergroep B diende Stalingrad in te nemen.

Dus twee halve legergroepen.
Wat als het 1 Legergroep gebleven was?
Toen die beslissing werd genomen was de oorlog al verloren. Stalingrad was de laatste aanvallende wanhoopsdaad van een stervende Duitse Wehrmacht.

quote:
1s.gif Op zondag 25 januari 2015 02:28 schreef agter het volgende:

[..]

Oh ja, de Russen waren sws ook met meer mankracht, meer productie van bijv de T-34 tank etc.
Het was een totale misrekening om de S-U binnen te vallen.
Hij had gewoon na Polen moeten stoppen met uitbreiding naar het oosten.
En oorlog tussen Hitler en Stalin was slechts een kwestie van tijd. Het was Hitler toevallig die de eerste zet deed.
Grzegorz Brzęczyszczykiewicz - Chrząszczyżewoszyce powiat Łękołody
pi_149314403
Als Nazi-Duitsland na het veroveren van Frankrijk en de mislukte aanval tegen Engeland het daarbij gelaten had dan lijkt het me onwaarschijnlijk dat Stalin het derde rijk had aangevallen.
Laat staan een derde rijk wat (bijna) geheel west Europa veroverd had.

[ Bericht 16% gewijzigd door Michie_ op 03-02-2015 00:00:12 ]
pi_149315901
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 januari 2015 14:07 schreef xpompompomx het volgende:

[..]

Vandaar dat het voor voor veel hoog geplaatste Japanse militairen ook logischer was om de VS aan te vallen (Yamamoto was overigens tegen) zodat Japan zonder inmenging van de Amerikaanse marine ZO-Azië kon veroveren om zo de brandstoftekorten aan te vullen die waren ontstaan na de boycot die volgende op de Japanse invasie van Mantsjoerije.

Daarnaast was er ook een verdrag tussen Japan en de Sowjetunie om elkaar niet aan te vallen. Dit verdrag was opgesteld nadat deze landen aan het einde van de jaren 30 wat grensschermutselingen hadden gehad. ( http://en.wikipedia.org/w(...)nese_Neutrality_Pact ).

Uiteindelijk viel de Sowjetunie Mantsjoerije binnen op 9 augustus 1945, dezelfde dag dat in Nagasaki de atoombom werd gedropt.
:)
Sowieso vind ik het bijzonder dat Japan en Nazi Duitsland zich gedurende de oorlog nooit als bondgenoten hebben gedragen. Zo was Japan helemaal niet geïnformeerd over operatie Barbarossa en andersom waren de Duitsers niet op de hoogte gebracht van de plannen voor Pearl Harbour. Aan de andere kant heeft dit waarschijnlijk weer te maken met Nazi ideologie (Japanners inferieur) en anderzijds met de steun van Duitsland aam China (tot 1941) en het Molotov-Ribbentrop pact. Tot slot interessant om te weten dat het meest schokkende nieuws in Japan de Russische invasie van Manchuko was en niet de atoom bommen op Hiroshima en Nagasaki, maar goed dat is weer een heel ander verhaal.
  dinsdag 3 februari 2015 @ 03:11:04 #109
111528 Viajero
Who dares wins
pi_149317195
quote:
0s.gif Op maandag 2 februari 2015 23:08 schreef Michie_ het volgende:
Als Nazi-Duitsland na het veroveren van Frankrijk en de mislukte aanval tegen Engeland het daarbij gelaten had dan lijkt het me onwaarschijnlijk dat Stalin het derde rijk had aangevallen.
Laat staan een derde rijk wat (bijna) geheel west Europa veroverd had.
Ook al omdat de Soviets een flink pak slaag haden gekregen van kleinere landen dan nazi-Duitsland, Polen (1920) en Finland (1939-1940). De enige reden dat ze in 1939 het in het Molotov-Ribbentrop beloofde deel van Polen konden pakken is dat ze netjes wachtten tot de nazis de Polen verslagen hadden. (wat ze in 1944 voor de poorten van Warschau zouden herhalen trouwens)

Ook was Stalin min of meer content met de revolutie in de Soviet Unie te laten slagen (en zijn absolute macht te behouden) en minder geinteresseerd in de internationale revolutie. Dat was ook een van de redenen achter de clash met Trotski, die wel direct de wereldrevolutie wilde.
It really is just like a medieval doctor bleeding his patient, observing that the patient is getting sicker, not better, and deciding that this calls for even more bleeding.
  dinsdag 3 februari 2015 @ 23:54:10 #110
168739 Red_85
'echt wel'
pi_149346126
Goed topic dit. Veel potentie om info te delen en er wel een compleet beeld van te krijgen:

Overigens nadat de blitz was gepasseerd, kwamen de einzatsgruppen om alvast maar even een begin te maken met de holocaust.
wiki artikel: https://en.wikipedia.org/wiki/Einsatzgruppen

quote:
0s.gif Op zondag 25 januari 2015 14:40 schreef Pietverdriet het volgende:
Als de oorlog in Europa langer geduurd had was de eerste atoombom niet op Hiroshima gevallen maar bv op Berlijn en daarna op het Ruhrgebied.
Dresden.

Die stad was vrijwel intact gelaten tot het grote bombardament. Men wilde namelijk heel graag weten wat zo'n ding deed op een intacte stad.
Bronnetje heb ik zo 1 2 3 niet.

[ Bericht 20% gewijzigd door Red_85 op 03-02-2015 23:59:13 ]
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_149346980
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 februari 2015 23:54 schreef Red_85 het volgende:
Goed topic dit. Veel potentie om info te delen en er wel een compleet beeld van te krijgen:

Overigens nadat de blitz was gepasseerd, kwamen de einzatsgruppen om alvast maar even een begin te maken met de holocaust.
wiki artikel: https://en.wikipedia.org/wiki/Einsatzgruppen

[..]

Dresden.

Die stad was vrijwel intact gelaten tot het grote bombardament. Men wilde namelijk heel graag weten wat zo'n ding deed op een intacte stad.
Tja beetje dom van Hitler...bij het uitbreiden van zijn rijk kreeg hij er steeds meer joden bij.
Make my day!
pi_149632448
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 februari 2015 23:54 schreef Red_85 het volgende:

Dresden.

Lijkt me wel correct, want dat is de reden dat Hirosjima en Nagasaki als doelen waren gekozen, omdat die nog niet gebombardeerd waren.
  vrijdag 13 februari 2015 @ 13:46:00 #113
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_149632583
Het vreemde is dat vrijwel niemand weet dat indien de oorlog in europa langer was doorgegaan er een heel stel Duitse steden in een glasmassa waren veranderd, vraag me trouwens af of het een impact had gemaakt.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  vrijdag 13 februari 2015 @ 15:03:46 #114
36858 Semisane
Iemand nog een koekje?
pi_149634618
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 februari 2015 13:46 schreef Pietverdriet het volgende:
Het vreemde is dat vrijwel niemand weet dat indien de oorlog in europa langer was doorgegaan er een heel stel Duitse steden in een glasmassa waren veranderd, vraag me trouwens af of het een impact had gemaakt.
Ik verwacht dat de impact van een kernbom best wel impact maakt. ;)
"Yes, of course, I knew you would volunteer, Mr. Feynman, but I was wondering if there would be anybody else."
  vrijdag 13 februari 2015 @ 18:49:08 #115
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_149641096
quote:
11s.gif Op vrijdag 13 februari 2015 15:03 schreef Semisane het volgende:

[..]

Denk je? Wel eens gezien hoe de steden in D er in 45 uitzagen? Dat maakte ook niet dat men opgaf
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  vrijdag 13 februari 2015 @ 18:54:39 #116
36858 Semisane
Iemand nog een koekje?
pi_149641280
quote:
1s.gif Op vrijdag 13 februari 2015 18:49 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Denk je? Wel eens gezien hoe de steden in D er in 45 uitzagen? Dat maakte ook niet dat men opgaf
Tja, conventionele bombardementen was men gewend...een nucleaire explosie...dat is een slag anders. Niet qua vernietiging wellicht, althans je kan evenveel in de as gooien met normale bommen, als je er genoeg van gooit...maar toch...1 bom...1 explosie. Psychologisch een totaal ander plaatje. :)
pi_149641740
quote:
Bron?
Grzegorz Brzęczyszczykiewicz - Chrząszczyżewoszyce powiat Łękołody
pi_149642277
quote:
1s.gif Op vrijdag 13 februari 2015 18:49 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Als ze er eentje op de bunker van Hitler hadden gemikt, dan was het wel over geweest. Anders was Hitler gek genoeg om door te vechten tot het einde.
  zondag 15 februari 2015 @ 03:26:34 #119
430880 mig72
De Professional
pi_149685186
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 februari 2015 19:23 schreef Wombcat het volgende:

[..]

Als ze er eentje op de bunker van Hitler hadden gemikt, dan was het wel over geweest. Anders was Hitler gek genoeg om door te vechten tot het einde.
Ze wisten toch niet waar de bunker precies lag? Of zie ik dat verkeerd?
pi_149685309
quote:
11s.gif Op vrijdag 13 februari 2015 15:03 schreef Semisane het volgende:

[..]

Het waren natuurlijk wel plaggen hutten en shit.
Maar er is ook weer schil tussen kern en waterstof ?
  zondag 15 februari 2015 @ 03:50:16 #121
430880 mig72
De Professional
pi_149685318
quote:
1s.gif Op vrijdag 30 januari 2015 11:33 schreef agter het volgende:
Voor de geïnteresseerden heeft OVT een prachtige radio-documentaire gemaakt over het Nederlandse vrijwilligerslegioen.
"Wij gaan Stalin halen"
http://www.npogeschiedeni(...)in-halen-deel-1.html
Bestaat uit 4 delen. Erg interessant om te luisteren.
Nederlandse oud-strijders komen aan het woord. O.a. Hoe ze Russsiche T-34's uitschakelden. Mooyman is daarvoor onderscheiden met het ijzeren kruis.
Ook over de Russiche kampen waar deze Nederlanders gezeten hebben.
IJzeren Kruis voor het meewerken met Nazi-Duitsland? :{
pi_149685336
quote:
Denk het niet, en ja we hebben in de jaren 50 ??? Ofzo geen bodemvoedsel mogen eten/??
pi_149685352
quote:
1s.gif Op zondag 15 februari 2015 03:26 schreef mig72 het volgende:

[..]

Ze wisten toch niet waar de bunker precies lag? Of zie ik dat verkeerd?
Het opruimen van Hitler, ook al was het in 1943 gebeurt, lijdt nog niet automatisch tot overwinning
  zondag 15 februari 2015 @ 04:00:48 #124
430880 mig72
De Professional
pi_149685395
quote:
0s.gif Op zondag 15 februari 2015 03:54 schreef Geerd het volgende:

[..]

Het opruimen van Hitler, ook al was het in 1943 gebeurt, lijdt nog niet automatisch tot overwinning
Eigenlijk wel aangezien er maar een Fuhrer was en naar ik begrijp nog geen vervanging voor was, de oprichting van de Jugend was maar net op gang gebracht en het zou wat duren?
pi_149685448
quote:
1s.gif Op zondag 15 februari 2015 04:00 schreef mig72 het volgende:

[..]

Eigenlijk wel aangezien er maar een Fuhrer was en naar ik begrijp nog geen vervanging voor was, de oprichting van de Jugend was maar net op gang gebracht en het zou wat duren?
Denk het niet, heb je werk? Wie is je hoofd hoe oud is die gene?
Rookt hij of zij ?

Dat weet je niet, laat staan dat je in een loopgraaf ligt met rottende doden, en er komen paar duizend Russen op je af??

Denk je echt dat het je uitmaakt of hitler nog leeft?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')