quote:Op donderdag 12 juli 2012 18:11 schreef Nibb-it het volgende:
Interessante foto's die je post, een groot deel kende ik nog niet.
Waar kwam je op uit?quote:Op zaterdag 14 juli 2012 12:07 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
Heb je een bron van die 91%? Ik heb toevallig juist vanwege een ander topic wat naar die verhouding gezocht, maar ik kwam zeker niet uit op 91%...
Goede vraag, is alweer een tijdje geleden dat ik dat opgezocht heb. Ik dacht dat het zo'n 60/70% was. De meeste cijfers op Wikipedia spreken over zo'n 2-2,5 miljoen gestorven aan het Oostfront, op 4-5 miljoen dode Duitse soldaten.quote:
quote:Inderdaad een uitstekende aanvulling van Frisian Warrior, waarmee ik het geheel eens ben!
Het communisme was al sinds 1917 uit op verovering van Oost-Europa en het industriele Duitsland. Dat motiveerde Stalin en wist ook Hitler. Het was niet de vraag of er een Sovjet-Duitse oorlog zou komen, maar slechts wanneer.
Nog steeds wordt foutief geschreven over het "Ribbentrop-Molotov Pact, in plaats van over het Molotov-Ribbentrop Pact.
Dat Pact was namelijk een idee van Stalin, niet van Hitler.
Stalin – en Hitler – wist dat een Russisch-Duitse oorlog onvermijdelijk was en wilde die beginnen zodra Duitsland in het nadeel was.
Een Pact met Hitler zou Rusland voorlopig nog buiten de oorlog houden en bovendien Hitler Polen doen binnenvallen, omdat deze dit nooit zou doen met aan beide kanten vijanden. Stalin wist dat Engeland en Frankrijk dan Duitsland de oorlog zouden verklaren. De Britse oorlogsverklaring tegen Duitsland zou er echter alleen komen als de Sovjet-Unie niet gelijktijdig met Duitsland Polen zou binnenvallen. Daarom viel Stalin pas twee weken later Polen binnen. Op 3 september 1939 was er in Stalin’s dacha na de Engelse oorlogsverklaring dan ook een feestelijke stemming. Stalin’s inval in Polen had puur imperialistische motieven; er was daar geen sprake van belangen à la Danzig en de corridor.
Uit recent historisch onderzoek in Russische archieven blijkt dat op de dag dat Stalin in het Politbureau zijn plan voor dit verdrag ontvouwde, 19 augustus 1939, tegelijk een geheim project voor enorme uitbreiding van het Sovjetleger, de luchtmacht en de marine werd gelanceerd. Opmerkelijk, want als zojuist een Pact was gesloten waarin de wederzijdse invloedssferen van Duitsland en de Sovjet-Unie waren vastgelegd, waarom dan op hetzelfde moment besluiten tot een gigantische uitbreiding van de Sovjet-bewapening?
Daarvoor is maar één uitleg, welke de loop van de geschiedenis heeft bevestigd: Stalin wilde toen nog buiten de door hem gewenste en aangestookte oorlog blijven, maar op het geschikte moment klaar zijn voor zijn voorgenomen vernietigingsoorlog tegen Duitsland.
Stalin wist hoe de hazen liepen. Hij wist wie verantwoordelijk waren geweest voor de val van de Tsaar en de vestiging van het Bolsjewisme, en dat waren niet de ‘Russische arbeiders en koelakken’. Hij wist wie de Duitse nederlaag in WO I en de val van de Duitse Keizer hadden bewerkstelligd. Hij kende de plannen van de overwegend joodse kapitaalmonopolisten in Londen en New York voor de vernietiging van Duitsland en wilde, anders dan na Versailles, deze keer zijn deel van de buit: Duitsland en West-Europa. Zonder het Duitse industriële potentieel zou de agrarische Sovjet-Unie nooit haar aspiraties voor de nagestreefde ‘proletarische’ wereldoverheersing kunnen waarmaken; dat wist Lenin in 1917 en ook Stalin in 1939.
Dat verklaart waarom het in 1941 aan de Russische Westgrens gelegerde Sovjetleger op de aanval was uitgerust en voorbereid, niet op verdediging. Ook, waarom de Duitsers in de eerste weken na de inval enorme hoeveelheden Russische militaire voorraden konden buitmaken, evenals miljoenen krijgsgevangenen. Alle Sovjet-toespraken, strategieën en directieven na de zuiveringen van het Sovjet-officierencorps in 1937, waren gericht op oorlog ‘op vijandig grondgebied’. Alles was dan ook ingesteld op een aanval, niet op verdediging van het Moederland.
De datum voor de Sovjetaanval op Duitsland (Operatie ‘Groza’, Thunderstorm) was door Stalin gepland op 12 juni 1941, dus vlak vóór de datum waarop Hitler Rusland aanviel. Stalin verschoof echter zijn datum naar 15 juli, mogelijk omdat hij op 12 mei hoorde van Hess’ vredesmissie naar Engeland. Als die zou slagen, zou hij alleen staan, een mogelijkheid waarmee in zijn plannen geen rekening was gehouden.
Op een banket voor officieren in het Kremlin op 5 mei 1941 stelde Stalin in een toespraak dat de opbouw van de Sovjetstrijdkrachten inmiddels zo succesvol was dat ze gereed was voor de aanval. Kwalitatief en kwantitatief was het Rode Leger op dat moment superieur aan Duitsland en ook de kwaliteit van het Sovjet officierencorps achtte Stalin sterk verbeterd.
Hij gaf daar aan dat verdediging niet langer meer het primaat van het Sovjetleger was, maar de aanval. Hij ontvouwde in grote lijnen zijn politiek-strategische plannen van de tegen Duitsland te beginnen campagne.
Hitler doorzag Stalin’s dubbele spel pas laat, in november 1940, na het beruchte bezoek van Molotov aan Berlijn. Het deed hem besluiten dat een vlucht naar voren met een preventieve aanval de enige mogelijkheid was om Duitslands naderende ondergang af te wenden. Hij was bang dat Stalin steeds nieuwe eisen zou stellen en achtte het daarom zelfmoord te wachten tot Stalin op een voor Duitsland zwak moment zou aanvallen.
Bekend is dat Hitler in de weken voordat zijn operatie Barbarossa van start ging, slapeloze nachten had omdat hij vreesde dat Stalin alsnog als eerste zou aanvallen. In dat geval waren Duitsland en de rest van West-Europa al in 1941 onder het communistische regime gekomen.
Hoe juist zijn vrees was bleek na de Duitse inval: enorme hoeveelheden militair materieel en 3 miljoen Sovjetsoldaten, bestemd voor een aanval in Westelijke richting, vielen in Duitse handen. Dat Stalin pas na ruim een week het Russische volk inlichtte, kwam dan ook omdat hij die eerste dagen volkomen radeloos was: zijn aanvalsplannen waren waardeloos geworden en moesten worden omgewerkt tot een totaal andere strategie, die van de verdediging. De afwezigheid daarvan was dan ook de voornaamste oorzaak van de successen van het Duitse leger in die eerste maanden.
Dat later nooit een van de Sovjetgeneraals door Stalin verantwoordelijk werd gesteld voor het debacle van de Duitse opmars, is veelzeggend: zij hadden immers niets anders gedaan dan Stalins bevelen voor een aanvalsoorlog uit te voeren!
Wat een slecht stukje tekst zeg. Alleen maar aannames en meningen weergeven als feiten. Meningen die zo te zien ook nog eens behoorlijk (extreem) rechts gekleurd zijn.quote:Inderdaad een uitstekende aanvulling van Frisian Warrior, waarmee ik het geheel eens ben!
Het communisme was al sinds 1917 uit op verovering van Oost-Europa en het industriele Duitsland. Dat motiveerde Stalin en wist ook Hitler. Het was niet de vraag of er een Sovjet-Duitse oorlog zou komen, maar slechts wanneer.
Nog steeds wordt foutief geschreven over het "Ribbentrop-Molotov Pact, in plaats van over het Molotov-Ribbentrop Pact.
Dat Pact was namelijk een idee van Stalin, niet van Hitler.
Stalin en Hitler wist dat een Russisch-Duitse oorlog onvermijdelijk was en wilde die beginnen zodra Duitsland in het nadeel was.
Een Pact met Hitler zou Rusland voorlopig nog buiten de oorlog houden en bovendien Hitler Polen doen binnenvallen, omdat deze dit nooit zou doen met aan beide kanten vijanden. Stalin wist dat Engeland en Frankrijk dan Duitsland de oorlog zouden verklaren. De Britse oorlogsverklaring tegen Duitsland zou er echter alleen komen als de Sovjet-Unie niet gelijktijdig met Duitsland Polen zou binnenvallen. Daarom viel Stalin pas twee weken later Polen binnen. Op 3 september 1939 was er in Stalins dacha na de Engelse oorlogsverklaring dan ook een feestelijke stemming. Stalins inval in Polen had puur imperialistische motieven; er was daar geen sprake van belangen à la Danzig en de corridor.
Uit recent historisch onderzoek in Russische archieven blijkt dat op de dag dat Stalin in het Politbureau zijn plan voor dit verdrag ontvouwde, 19 augustus 1939, tegelijk een geheim project voor enorme uitbreiding van het Sovjetleger, de luchtmacht en de marine werd gelanceerd. Opmerkelijk, want als zojuist een Pact was gesloten waarin de wederzijdse invloedssferen van Duitsland en de Sovjet-Unie waren vastgelegd, waarom dan op hetzelfde moment besluiten tot een gigantische uitbreiding van de Sovjet-bewapening?
Daarvoor is maar één uitleg, welke de loop van de geschiedenis heeft bevestigd: Stalin wilde toen nog buiten de door hem gewenste en aangestookte oorlog blijven, maar op het geschikte moment klaar zijn voor zijn voorgenomen vernietigingsoorlog tegen Duitsland.
Stalin wist hoe de hazen liepen. Hij wist wie verantwoordelijk waren geweest voor de val van de Tsaar en de vestiging van het Bolsjewisme, en dat waren niet de Russische arbeiders en koelakken. Hij wist wie de Duitse nederlaag in WO I en de val van de Duitse Keizer hadden bewerkstelligd. Hij kende de plannen van de overwegend joodse kapitaalmonopolisten in Londen en New York voor de vernietiging van Duitsland en wilde, anders dan na Versailles, deze keer zijn deel van de buit: Duitsland en West-Europa. Zonder het Duitse industriële potentieel zou de agrarische Sovjet-Unie nooit haar aspiraties voor de nagestreefde proletarische wereldoverheersing kunnen waarmaken; dat wist Lenin in 1917 en ook Stalin in 1939.
Dat verklaart waarom het in 1941 aan de Russische Westgrens gelegerde Sovjetleger op de aanval was uitgerust en voorbereid, niet op verdediging. Ook, waarom de Duitsers in de eerste weken na de inval enorme hoeveelheden Russische militaire voorraden konden buitmaken, evenals miljoenen krijgsgevangenen. Alle Sovjet-toespraken, strategieën en directieven na de zuiveringen van het Sovjet-officierencorps in 1937, waren gericht op oorlog op vijandig grondgebied. Alles was dan ook ingesteld op een aanval, niet op verdediging van het Moederland.
De datum voor de Sovjetaanval op Duitsland (Operatie Groza, Thunderstorm) was door Stalin gepland op 12 juni 1941, dus vlak vóór de datum waarop Hitler Rusland aanviel. Stalin verschoof echter zijn datum naar 15 juli, mogelijk omdat hij op 12 mei hoorde van Hess vredesmissie naar Engeland. Als die zou slagen, zou hij alleen staan, een mogelijkheid waarmee in zijn plannen geen rekening was gehouden.
Op een banket voor officieren in het Kremlin op 5 mei 1941 stelde Stalin in een toespraak dat de opbouw van de Sovjetstrijdkrachten inmiddels zo succesvol was dat ze gereed was voor de aanval. Kwalitatief en kwantitatief was het Rode Leger op dat moment superieur aan Duitsland en ook de kwaliteit van het Sovjet officierencorps achtte Stalin sterk verbeterd.
Hij gaf daar aan dat verdediging niet langer meer het primaat van het Sovjetleger was, maar de aanval. Hij ontvouwde in grote lijnen zijn politiek-strategische plannen van de tegen Duitsland te beginnen campagne.
Hitler doorzag Stalins dubbele spel pas laat, in november 1940, na het beruchte bezoek van Molotov aan Berlijn. Het deed hem besluiten dat een vlucht naar voren met een preventieve aanval de enige mogelijkheid was om Duitslands naderende ondergang af te wenden. Hij was bang dat Stalin steeds nieuwe eisen zou stellen en achtte het daarom zelfmoord te wachten tot Stalin op een voor Duitsland zwak moment zou aanvallen.
Bekend is dat Hitler in de weken voordat zijn operatie Barbarossa van start ging, slapeloze nachten had omdat hij vreesde dat Stalin alsnog als eerste zou aanvallen. In dat geval waren Duitsland en de rest van West-Europa al in 1941 onder het communistische regime gekomen.
Hoe juist zijn vrees was bleek na de Duitse inval: enorme hoeveelheden militair materieel en 3 miljoen Sovjetsoldaten, bestemd voor een aanval in Westelijke richting, vielen in Duitse handen. Dat Stalin pas na ruim een week het Russische volk inlichtte, kwam dan ook omdat hij die eerste dagen volkomen radeloos was: zijn aanvalsplannen waren waardeloos geworden en moesten worden omgewerkt tot een totaal andere strategie, die van de verdediging. De afwezigheid daarvan was dan ook de voornaamste oorzaak van de successen van het Duitse leger in die eerste maanden.
Dat later nooit een van de Sovjetgeneraals door Stalin verantwoordelijk werd gesteld voor het debacle van de Duitse opmars, is veelzeggend: zij hadden immers niets anders gedaan dan Stalins bevelen voor een aanvalsoorlog uit te voeren!
Tegenbron?quote:Op donderdag 9 augustus 2012 12:53 schreef Humberto-T het volgende:
[..]
Wat een slecht stukje tekst zeg. Alleen maar aannames en meningen weergeven als feiten. Meningen die zo te zien ook nog eens behoorlijk (extreem) rechts gekleurd zijn.
Niet verbazingwekkend gezien het op een stuk triestheid als stormfront geplaatst is.
Tegenbron t.o.v. welke bron in jouw tekst?quote:
Dat stukje is gewoon gebaseerd op het boek Stalin's missed chance van Meltyukhov of de wat controversiële boeken van Suvurov.quote:Op donderdag 16 augustus 2012 19:15 schreef Humberto-T het volgende:
[..]
Tegenbron t.o.v. welke bron in jouw tekst?
Er zijn alleen maar geruchten dat Stalin Duitsland en West Europa wilde binnenvallen.
Het enige document dat er gevonden is, en dat kan ik ook nog maar vinden op wat obscure sites, is "Reflections of a Plan For The Strategic
Deployment of the Armed Forces of The Soviet Union In The Event of War With Germany and Her Allies."
Verder staat er in dat stukje ook nog dat Hitler pas eind 1940 besloot om de Sovjet Unie binnen te vallen. Dat contrasteert nogal met een uitspraak van Hitler in de zomer van 1940 dat de zegen in West Europa nu eindelijk ruimte gaf om de strijd met de Bolsjewieken aan te gaan, niet?
Verder heb ik niet zoveel met een ideologisch rechts georiënteerde website als stormfront.
Dat Stalin ook oorlogszuchtig was betwijfel ik ook niet, of hij Duitsland al in 41 wilde binnen vallen wel. Verder vind ik stukjes tekst zoalsquote:Op donderdag 16 augustus 2012 20:12 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Dat stukje is gewoon gebaseerd op het boek Stalin's missed chance van Meltyukhov of de wat controversiële boeken van Suvurov.
Mikhail Meltyukhov concurs with Suvorov's claim that Stalin and the Soviet military leadership had planned an offensive against Germany in 1941.
Meltyukhov rejects, however, Suvorov's claims that the German assault (Operation Barbarossa) was a pre-emptive strike: Meltyukhov affirms both sides had been preparing to invade the other, but neither believed the possibility of the other side's strike.
Stalin's Missed Chance is an extensive study of archive sources, often quoting and summarizing wartime records of the Red Army and the Soviet Union. The book also draws on a legion of published primary sources from the years 1939 to 1941.
Er zijn recentelijk nogal wat Russische archieven vrijgekomen die veel punten hiervan gewoon bevestigen.
een beetje triest.quote:Stalin wist hoe de hazen liepen. Hij wist wie verantwoordelijk waren geweest voor de val van de Tsaar en de vestiging van het Bolsjewisme, en dat waren niet de Russische arbeiders en koelakken. Hij wist wie de Duitse nederlaag in WO I en de val van de Duitse Keizer hadden bewerkstelligd. Hij kende de plannen van de overwegend joodse kapitaalmonopolisten in Londen en New York voor de vernietiging van Duitsland en wilde, anders dan na Versailles, deze keer zijn deel van de buit: Duitsland en West-Europa
Jammer dit soort stukjes ertussen, was me niet eens opgevallen maar het maakt de rest van de tekst meteen volledig ongeloofwaardig.quote:Op vrijdag 17 augustus 2012 08:00 schreef Humberto-T het volgende:
een beetje triest.
Ik vind de rest van de tekst ook impliceren dat Hitler niet anders kon behalve aanvallen door de sovjet plannen. Aan het feit dat hij dit sowieso al van plan was lijkt het voorbij te gaan.
Dat Stalin offensieve plannen had is wel duidelijk maar voor wanneer precies blijft speculatie.quote:Dat Stalin ook oorlogszuchtig was betwijfel ik ook niet, of hij Duitsland al in 41 wilde binnen vallen wel. Verder vind ik stukjes tekst zoals
Katyn zou ik geen onderdeel noemen van het oostfront, aangezien dit plaatsvond voor de inval van de Duitsers.quote:Op donderdag 12 juli 2012 18:18 schreef Nibb-it het volgende:
[..]
Nog even kort reageren voor dat ik weg moet: niet alleen vanwege de veldslagen is de geschiedenis van het Oostfront zeer gruwelijk en interessant. Ook hebben er, aan beide kanten, vele misdaden tegen de menselijkheid plaatsgevonden. Denk aan beroemde voorbeelden zoals bijvoorbeeld Babi Yar of Katyn.
Oh ja, dat klopt. Maar ik bedoelde eigelijk Khatyn, in 1943. Scheelt een 'h'. Zie: http://en.wikipedia.org/wiki/Khatyn_massacrequote:Op maandag 20 augustus 2012 02:09 schreef cooper697 het volgende:
[..]
Katyn zou ik geen onderdeel noemen van het oostfront, aangezien dit plaatsvond voor de inval van de Duitsers.
Het was een Sovjet moord op Poolse militairen die gevangen waren tijdens de inval van de sovjets in Polen.
Waarom Hitler besloot om de Sovjet-Unie binnen te vallen is af te leiden uit de nazi ideologie. Het ging Hitler om de "Drang nach osten" om zijn gewilde "lebensraum" te creëren voor het Duitse volk.quote:Op donderdag 12 juli 2012 20:55 schreef zuiderbuur het volgende:
Mooie openingspost!
Ik heb me altijd afgevraagd wat Hitler nou werkelijk van plan was. Een Euraziatische corridor van Duitsland naar Japan? Totale uitroeiing van de sovjetbevolking of assimilatie/onderwerping?
Zoals ik het begreep was Hitler er zich op dat moment niet van bewust dat de Japanners kort na operatie Barbarossa een aanval op de VSA gingen doen.
Maar Hitler bestudeerde toch grote voorgangers zoals Frederik de Grote en Napoleon? In feite zijn de Duitsers slachtoffer geworden van dezelfde complicaties als Napoleon: onbekendheid met het terrein, extreme winters, gebrek aan voedsel en moeilijke communicatie,...
Ja klopt dat hoort er natuurlijk wel bij.quote:Op maandag 20 augustus 2012 02:14 schreef Nibb-it het volgende:
[..]
Oh ja, dat klopt. Maar ik bedoelde eigelijk Khatyn, in 1943. Scheelt een 'h'. Zie: http://en.wikipedia.org/wiki/Khatyn_massacre
Als ik de afbeeldingen in een nieuwe tab open werken ze wel, zal denk ik te maken hebben met de veranderde manier waarop English Russia met doorlinken omgaat.quote:Op dinsdag 13 januari 2015 19:45 schreef Robuustheid het volgende:
Doen de foto's nog? Een groot aantal foto's ontbreken.
Interessant. Dank.quote:Op donderdag 15 januari 2015 15:45 schreef Viajero het volgende:
Een interessante serie hierover:
Vanuit het Russische perspectief.
Graag gedaanquote:
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |