abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_114122729
quote:
0s.gif Op donderdag 12 juli 2012 19:54 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]

:?

De suggestie welke vaak in deze topicreeks wordt gewekt is dat de hoogte van het belastingtarief in NL in vergelijking tot bijv. Australia hoger is door woningbevordernde aftrekposten/subsidies. Ik toon aan dat dit onderbuik kul is.

Als 664 teveel huur is, dan is kleiner of goedkoper wonen wellicht een optie.
Of in Australische termen te blijven: een woning delen.
Nee de quote ging fout.
Je hebt hem tussentijds aangepast
Ik richte mij niet op australie maar op het feit dat hier geroepen wordt dat er zoveel scheefhuurders zijn end at het allemaal profiteurs zijn.

Ik betwist het hele scheefhuurconcept en dam emt name de genoemde getallen.
[/quote]
Volgens mij is de quote sowieso een beetje brak :) Volgens mij is de quote stuk? :D

Nee, niet allemaal zijn profiteurs, vind ik althans, maar zoals je in deze reeks kunt lezen zitten er ook gasten met een 6 cijferig inkomen in een woning onder de huurgrens - we noemen geen namen, al was het maar omdat die te ingewikkeld zijn zonder te zoeken en the c/p'en, iets met Ft enzo. Die hebben vervolgens wel de grootste mond, dat wel.

Alleen als je 10 sociale woningen hebt, en 10 mensen met een inkomen onder de 33k (voorbeeld), vind ik wel dat je ze aan die 10 mensen moet toewijzen, en niet aan iemand die meer verdiend.
Je mag best een discussie aangaan of je niet 12 van die woningen zou moeten hebben (maar ja, ook corporaties worden met de nek aangekeken hier, want die mogen alleen met hun eigen vermogen bouwen, en ja, dan moeten ze woningen verkopen ipv bouwen....).
pi_114122886
quote:
0s.gif Op donderdag 12 juli 2012 20:00 schreef stavromulabeta het volgende:

[..]

grappig, want in 'mijn' miljoenennota 2012 (d.d. september 2011) is de loonbelasting over 2011 47,586 miljard en de IB 0,858 miljard. Trouwens zie je er wel in dat het overgrote deel van de rijksinkomsten uit BTW, accijnsen e.d. komt. Geen idee hoe dat in Australië zit.

Maar hoe dan ook, ik ben het met je conclusie eens dat de hypotheekrenteaftrek, huursubsidie e.d. niet echt heel veel uitmaken op de totale begroting.
Whut? :D

Ik zie ook dat ik een foutje maak, want dan moet ik ook de premies volksverzekeringen meenemen, of bruteren met een lager percentage. Dus de grondslag is nog veel hoger dan 250M. Dus het effect is minder.

Eens met de conclusie trouwens. Het NL belastingpercentage wordt voor 70% veroorzaakt door gezondsheidszorg en sociale verzekeringen (=uitkeringen).

PS: Australia heeft een GST (good services tax) van 10%. Verder nooit in verdiept hoor. Wel dat daar simpelweg minder verworven rechten ronddwalen, en sociale zekerheid daar veel meer een basisvoorziening is dan hier (ipv een 'way of life' voor sommigen)
pi_114123012
quote:
0s.gif Op donderdag 12 juli 2012 20:00 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

Nee de quote ging fout.
Je hebt hem tussentijds aangepast
Ik richte mij niet op australie maar op het feit dat hier geroepen wordt dat er zoveel scheefhuurders zijn end at het allemaal profiteurs zijn.

Ik betwist het hele scheefhuurconcept en dam emt name de genoemde getallen.
Volgens mij is de quote sowieso een beetje brak :) Volgens mij is de quote stuk? :D

Nee, niet allemaal zijn profiteurs, vind ik althans, maar zoals je in deze reeks kunt lezen zitten er ook gasten met een 6 cijferig inkomen in een woning onder de huurgrens - we noemen geen namen, al was het maar omdat die te ingewikkeld zijn zonder te zoeken en the c/p'en, iets met Ft enzo. Die hebben vervolgens wel de grootste mond, dat wel.

Alleen als je 10 sociale woningen hebt, en 10 mensen met een inkomen onder de 33k (voorbeeld), vind ik wel dat je ze aan die 10 mensen moet toewijzen, en niet aan iemand die meer verdiend.
Je mag best een discussie aangaan of je niet 12 van die woningen zou moeten hebben (maar ja, ook corporaties worden met de nek aangekeken hier, want die mogen alleen met hun eigen vermogen bouwen, en ja, dan moeten ze woningen verkopen ipv bouwen....).
[/quote]

Het quote systeem lijkt niet te werken voor mij.
Bij dubbele quotes gaat alles fout.

Ok je kunt prioriteren maar feit blijft dat de hele scheefhuurder problematiek maar marginaal speelt en geen probleem is. Wanneer je de grens naar een realistischere inkomensgroep schuift dan dalen de aantallen rap. Het grootste probleem van NL is dat er in feite niet genoeg woningen zijn.
Dat heeft met de groeiende bevolking te maken maar ook met de dalende huishoudensgrootte.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_114123186
quote:
0s.gif Op donderdag 12 juli 2012 01:49 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

[..]

Yup. Zo ook zomaar kunnen dat de regering morgen de brandstofaccijns halveert en de houderschapsbelasting afschaft, tegelijk de IB halveert en de BTW verlaagt naar 3%...

Je weet het niet he?

Maar je zou, als het je schikt, ook eens naar het verleden kunnen kijken en daar een logische conclusie aan kunnen verbinden. Maar nogmaals, alleen als het je schikt. Zo niet, ga dan gerust tegen beter weten in hopen op een ander scenario. Hoop doet leven zullen we maar denken. ;-)
Ik zeg alleen dat je dingen niet als een feit moet presenteren wanneer het je mening is. Daarnaast is het lange verleden met stijgingen geen graadmeter dat het eeuwig door blijft stijgen. Of geloof je in de eeuwige groei?

Verder heb ik gewoon een koophuis dus je hoeft het ook niet op de man proberen te spelen om alsnog je gelijk proberen te halen.
pi_114123203
quote:
0s.gif Op donderdag 12 juli 2012 20:05 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

Het quote systeem lijkt niet te werken voor mij.
Bij dubbele quotes gaat alles fout.[

Ok je kunt prioriteren maar feit blijft dat de hele scheefhuurder problematiek maar marginaal speelt en geen probleem is. Wanneer je de grens naar een realistischere inkomensgroep schuift dan dalen de aantallen rap. Het grootste probleem van NL is dat er in feite niet genoeg woningen zijn.
Dat heeft met de groeiende bevolking te maken maar ook met de dalende huishoudensgrootte.
Kijken of de bitjes zo weer recht staan :)

Ja, het laatste eens op zich, alhoewel het ook een locaal probleem is. Zo is de enige locatie in A'dam binnen de ring waar nog gebouwd kan worden Foutainhead (op de kop van het javaeiland (?)), maar daar is de stekker uitgetrokken door de woningbouwcorporaties omdat ze dat nooit duurzaam kunnen exploiteren.

Anders gezegd: bouwen kost geld. Als huur dat niet goed kan maken, wie gaat er dan bouwen? Is wel leuk dat we vinden dat iemand voor woonruimte onder de kostprijs moet zorgen voor ons genot, maar hoe realistisch is dat? Of past het Nibud het verschil bij?
pi_114123524
quote:
0s.gif Op donderdag 12 juli 2012 20:09 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

Ja, het laatste eens op zich, alhoewel het ook een locaal probleem is. Zo is de enige locatie in A'dam binnen de ring waar nog gebouwd kan worden Foutainhead (op de kop van het javaeiland (?)), maar daar is de stekker uitgetrokken door de woningbouwcorporaties omdat ze dat nooit duurzaam kunnen exploiteren.

Anders gezegd: bouwen kost geld. Als huur dat niet goed kan maken, wie gaat er dan bouwen? Is wel leuk dat we vinden dat iemand voor woonruimte onder de kostprijs moet zorgen voor ons genot, maar hoe realistisch is dat? Of past het Nibud het verschil bij?
Tot 1995 gebeurde dat idd.
Daarna zijn corporaties commerciëlere projecten gaan doen om daarmee de onrendabele toppen af te dekken. Nu de commerciële projecten niet verkocht kunnen worden gaat men natuurlijk geen verlieslatende woningen bouwen. Overigens speelt de gemeente hierin ook zijn rol met de grondwaardepolitiek.
De komende jaren zal het gewoon in het algeheel slechter gaan voor bouwend NL, dus ook voor de sociale projecten.
Overigens komen er binnen nu en een jaar veel verzorgingsappartementen vrij door het scheiden van wonen en zorg. Daar zal bij veel verzorgingshuizen een leegstand ontstaan.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
  donderdag 12 juli 2012 @ 21:06:54 #207
93950 j_du_pee
du pain, du vin, du pee
pi_114126024
quote:
0s.gif Op donderdag 12 juli 2012 20:09 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

Ik woon hier naast een groot bouwproject binnen de ring, oostpoort. Uit het eerste deel is net de stekker getrokken omdat er te weinig belangstelling is. Twee delen worden al gebouwd maar zijn nog niet in de verkoop :X

Rendabel bouwen kan altijd. De grondprijs die de gemeente rekent is echter gebaseerd op piekprijzen uit de koopsector. De verwachte verkoopwaarde van een woning minus de bouwkosten = grondprijs. Oftewel, alle winsten worden door gemeenten afgeroomd.
Als je nu een woning rendabel wilt bouwen voor de verhuur, moet je ongeveer rekenen dat 17 maal de jaarhuur de kostprijs van de woning moet zijn. Als een woning in de verkoop dus 300K moet kosten, zou je in de verhuur 1470 euro per maand moeten zien te vangen. Hiermee zie je ook gelijk waarom er nauwelijks huur is tot 900 euro. Een huis bouwen voor 180K kan makkelijk, maar de grond onder de woning moet alleen al 200K opbrengen.

De bubble op de koopmarkt heeft zo de vrije sector huur om zeep geholpen. Als de koopmarkt weer naar het langlopend gemiddelde zakt (dat is nog best ver omlaag), wordt huur ook weer mogelijk en is er geen impliciete subsidie meer voor sociale huur.
nu ook op fok :/
woningmarktcijfers
  Moderator donderdag 12 juli 2012 @ 21:39:50 #208
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_114127630
quote:
0s.gif Op donderdag 12 juli 2012 17:01 schreef ComplexConjugate het volgende:

[..]

Geen idee.... maar ieder procent is voor mij winst, dus hoe meer hoe beter.
Zo denk ik ook. Werkt prima.
Breitling - Instruments for Professionals
pi_114128246
quote:
0s.gif Op donderdag 12 juli 2012 21:06 schreef j_du_pee het volgende:

[..]

Ik woon hier naast een groot bouwproject binnen de ring, oostpoort. Uit het eerste deel is net de stekker getrokken omdat er te weinig belangstelling is. Twee delen worden al gebouwd maar zijn nog niet in de verkoop :X

Rendabel bouwen kan altijd. De grondprijs die de gemeente rekent is echter gebaseerd op piekprijzen uit de koopsector. De verwachte verkoopwaarde van een woning minus de bouwkosten = grondprijs. Oftewel, alle winsten worden door gemeenten afgeroomd.
Als je nu een woning rendabel wilt bouwen voor de verhuur, moet je ongeveer rekenen dat 17 maal de jaarhuur de kostprijs van de woning moet zijn. Als een woning in de verkoop dus 300K moet kosten, zou je in de verhuur 1470 euro per maand moeten zien te vangen. Hiermee zie je ook gelijk waarom er nauwelijks huur is tot 900 euro. Een huis bouwen voor 180K kan makkelijk, maar de grond onder de woning moet alleen al 200K opbrengen.

De bubble op de koopmarkt heeft zo de vrije sector huur om zeep geholpen. Als de koopmarkt weer naar het langlopend gemiddelde zakt (dat is nog best ver omlaag), wordt huur ook weer mogelijk en is er geen impliciete subsidie meer voor sociale huur.
Nou ben ik soms een beroerd rekenaar, maar hoe is 180 + 200 = 300?

Daarnaast, van wie was die grond daar aan de Linneausstraat ook alweer, en hebben ze die opstallen voor niks afgebroken en gesaneerd?

Tenslotte weet ik wel ongeveer wat je voor erfpacht in A'dam betaalt, deel het 'ns door vier.....

Jullie hebben volgens mij echt geen flauw benul wat de blote bouwkosten zijn.

Die 17 keer klopt dan weer wel :)
  donderdag 12 juli 2012 @ 21:53:40 #210
379488 SuperImposed
The surface of the sun
pi_114128351
mooi uitgebreid stuk in de financiële telegraaf, het kwam er op neer dat buitenlandse beleggers massaal uit de Nederlandse vastgoedmarkt stappen, de hele kantorenmarkt is dus helemaal in elkaar aan het ploffen :Y
  donderdag 12 juli 2012 @ 21:56:33 #211
93950 j_du_pee
du pain, du vin, du pee
pi_114128488
quote:
0s.gif Op donderdag 12 juli 2012 21:51 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

Zeg ik niet.
quote:
Daarnaast, van wie was die grond daar aan de Linneausstraat ook alweer, en hebben ze die opstallen voor niks afgebroken en gesaneerd?
Er zijn kosten gemaakt, maar alleen om daarna winst te maken. De sanering in dit geval was kostbaar, maar een doorsnee bouwproject is binnenlopen voor een gemeente. De grond is van de gemeente, maar het is m.i. wat fors om van een nieuwe bewoner te vragen of hij zich voor een ton in koopt. Bestaande bewoners worden hier rijk van, vooral ook omdat er op deze manier nooit concurrentie van nieuwbouw kan zijn voor bestaande bouw en dus bestaande huizen makkelijker duurder worden.

quote:
Tenslotte weet ik wel ongeveer wat je voor erfpacht in A'dam betaalt, deel het 'ns door vier.....

De erfpacht komt bovenop de grondprijs. Hier in oostpoort is dat zo'n 1000/jr voor een appartement. Blote bouwkosten zou ik zo op 1 a 1,5 ton schatten.

edit: overigens zijn een hoop kosten voor het bouwrijp maken al uit de grondprijs gehaald en naar de algemene middelen overgeheveld.
woningmarktcijfers
pi_114128877
quote:
0s.gif Op donderdag 12 juli 2012 21:51 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

Die 17 keer klopt dan weer wel :)
Wie is jullie?
Want ik kan ze zo per m2 uit de hoge hoed toveren.
pi_114129075
quote:
0s.gif Op donderdag 12 juli 2012 21:53 schreef SuperImposed het volgende:
mooi uitgebreid stuk in de financiële telegraaf, het kwam er op neer dat buitenlandse beleggers massaal uit de Nederlandse vastgoedmarkt stappen, de hele kantorenmarkt is dus helemaal in elkaar aan het ploffen :Y
Dat is al langer aan de gang. De hele kantorenmarkt wordt al 10 jaar verziekt door grove overproductie.
Die Duitsers vliegen nu wel trouwens de vrije huursector in.
  donderdag 12 juli 2012 @ 22:09:46 #214
93950 j_du_pee
du pain, du vin, du pee
pi_114129243
quote:
0s.gif Op donderdag 12 juli 2012 22:03 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]

Wie is jullie?
Want ik kan ze zo per m2 uit de hoge hoed toveren.
Doe eens? ik ben me bewust dat ik op dat vlak nog moet gissen of uit tweede hand dingen hoor ;)
woningmarktcijfers
pi_114129657
quote:
0s.gif Op donderdag 12 juli 2012 22:09 schreef j_du_pee het volgende:

[..]

Doe eens? ik ben me bewust dat ik op dat vlak nog moet gissen of uit tweede hand dingen hoor ;)
Ligt aan de soort en kwaliteit maar met ¤1000 /m² BVO kom je een eind.
Daar moeten dan nog wel staartkosten overeen (+-25%).
  donderdag 12 juli 2012 @ 22:18:04 #216
93950 j_du_pee
du pain, du vin, du pee
pi_114129744
quote:
0s.gif Op donderdag 12 juli 2012 22:16 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]

kwam ik met mijn schatting een heel eind dus.

Geldt dit voor rijtjeshuis en/of appartement?
woningmarktcijfers
pi_114129833
quote:
0s.gif Op donderdag 12 juli 2012 22:18 schreef j_du_pee het volgende:

[..]

Ik zit tegenwoordig in het zorgvastgoed dus woningen heb ik niet echt bijgehouden.
Wel weet ik dat de bouwprijzen alweer 2 jaar aan het dalen zijn gezien onze aanbestedingsresultaten.
pi_114129979
quote:
0s.gif Op donderdag 12 juli 2012 22:18 schreef j_du_pee het volgende:

[..]

Rijtjes.
Ik heb ze hier per type liggen maar ik denk niet dat ik ze mag verspreiden.
pi_114129987
quote:
0s.gif Op donderdag 12 juli 2012 22:16 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]

ongeveer 600 euro / m3 , dat klinkt niet onredelijk als er genoeg schaalgrootte in zit.

dat is dan ongeveer 1700 euro / m2, wat doen die dingen in Oostpoort ongeveer, 3200 euro /m2 ?, dan weet je hoeveel er ongeveer voor grond en winstopslag in zit.
/edit/ tikkie hoger zo te zien 3500 euro / m2
pi_114130209
quote:
0s.gif Op donderdag 12 juli 2012 22:21 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

ongeveer 600 euro / m3 , dat klinkt niet onredelijk als er genoeg schaalgrootte in zit.

dat is dan ongeveer 1700 euro / m2, wat doen die dingen in Oostpoort ongeveer, 3200 euro /m2 ?, dan weet je hoeveel er ongeveer voor grond en winstopslag in zit.
Door wie en in welke kwaliteit laat jij je huizen bouwen?
¤1700 is echt te veel. Ik heb de kengetallen er nog eens bijgehaald maar jij zit bijna 2x zo hoog.
  donderdag 12 juli 2012 @ 22:25:33 #221
93950 j_du_pee
du pain, du vin, du pee
pi_114130220
quote:
0s.gif Op donderdag 12 juli 2012 22:21 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

/edit/ tikkie hoger zo te zien 3500 euro / m2
kan me niet voorstellen dat jij 1,7 keer zo duur bent als ijsjesboer en hij geen aanbestedingen wint :P
woningmarktcijfers
pi_114130274
quote:
0s.gif Op donderdag 12 juli 2012 22:25 schreef j_du_pee het volgende:

[..]

kan me niet voorstellen dat jij 1,7 keer zo duur bent als ijsjesboer en hij geen aanbestedingen wint :P
Nee ik werk bij de zorginstelling niet de aannemer. ;)
Ze zitten allemaal te springen om opdrachten, kunt mooie kortingen bedwingen nu.

[ Bericht 5% gewijzigd door icecreamfarmer_NL op 12-07-2012 22:34:53 ]
pi_114130418
quote:
0s.gif Op donderdag 12 juli 2012 22:25 schreef j_du_pee het volgende:

[..]

*kuch*

quote:
Daar moeten dan nog wel staartkosten overeen (+-25%)
En A'dam is niet bouwen zoals hier op de durpen, schup in de grond, 50 centimer diep, en dan meteen de fundering erop, trek een sloot bouwvakkers uit de naburige gemeente, en 't is allemaal gefixt :)

Maar ik heb anders nog wel werk voor ijscofarmer, hoor
(als ie het maar niet van ijscostokjes maakt....)
pi_114130536
quote:
0s.gif Op donderdag 12 juli 2012 22:28 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

*kuch*

[..]

En A'dam is niet bouwen zoals hier op de durpen, schup in de grond, 50 centimer diep, en dan meteen de fundering erop :)
Daar heb je een punt, ik moet dan even opzoeken wat de regio correctie is. Maar bijna 50% meer is nog steeds veel. Zeker als het gestapelde woningen zijn want dan ben je vaak per m² goedkoper uit.
  donderdag 12 juli 2012 @ 22:30:46 #225
93950 j_du_pee
du pain, du vin, du pee
pi_114130569
quote:
0s.gif Op donderdag 12 juli 2012 22:28 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

*kuch*

[..]

En A'dam is niet bouwen zoals hier op de durpen, schup in de grond, 50 centimer diep, en dan meteen de fundering erop, trek een sloot bouwvakkers uit de naburige gemeente, en 't is allemaal gefixt :)
sloot bouwvakkers hebben we wel zeker uit volendam en ook zat Polen her en der in de wijken. Er lijkt mij qua bouwkosten helemaal niets afwijkend aan Amsterdam t.o.v. de andere gemeenten.
woningmarktcijfers
pi_114130675
quote:
0s.gif Op donderdag 12 juli 2012 22:30 schreef j_du_pee het volgende:

[..]

sloot bouwvakkers hebben we wel zeker uit volendam en ook zat Polen her en der in de wijken. Er lijkt mij qua bouwkosten helemaal niets afwijkend aan Amsterdam t.o.v. de andere gemeenten.
Dan vind ik dat wel bijzonder dat ze al die bouwvakkers in de baas z'n tijd vanuit hier dat hele eind naar het Noorden laten rijden. Dat moet dan toch goedkoper, lijkt me :)

Ik ben eens met een huis daaro bezig geweest, en daar kwam >10k voor de funderingswerkzaamheden alleen bij. Terwijl het hier echt gewoon graven en beginnen is.
pi_114130796
Wie betaalt die openbare ruimte in Oostpoort eigenlijk, trouwens? Die gezellige pleintjes enzo? Kan het zijn dat dat ook uit de exploitatie moet komen?

PS: het kan best meer of minder zijn, kwaliteit van materialen, en efficiency van bouwen etc. speelt ook een rol, maar dat idee dat bouwen spuuggoedkoop is (zeker met de toenemende bouweisen etc.), is simpelweg kul. Dat grond voor nop weggegeven moet worden, en alle voorziening voor rekening gemeente zijn ook.

Er zit best wat rek in. Maar ergens houdt het op, en ligt het gewoon stil.
pi_114130899
quote:
0s.gif Op donderdag 12 juli 2012 22:34 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
Wie betaalt die openbare ruimte in Oostpoort eigenlijk, trouwens? Die gezellige pleintjes enzo? Kan het zijn dat dat ook uit de exploitatie moet komen?
Normaal doet de projectontwikkelaar dat. Die verkoopt dat aan de gemeente voor een symbolisch bedrag die vervolgens het onderhoud doet.
  donderdag 12 juli 2012 @ 22:36:04 #229
93950 j_du_pee
du pain, du vin, du pee
pi_114130924
quote:
0s.gif Op donderdag 12 juli 2012 22:32 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

Dan vind ik dat wel bijzonder dat ze al die bouwvakkers in de baas z'n tijd vanuit hier dat hele eind naar het Noorden laten rijden. Dat moet dan toch goedkoper, lijkt me :)

Ik ben eens met een huis daaro bezig geweest, en daar kwam >10k voor de funderingswerkzaamheden alleen bij. Terwijl het hier echt gewoon graven en beginnen is.
10K op 100m2 is niet zo'n verschil he ;)

De bouw is gehalveerd, kan me voorstellen dat mensen het hele land door crossen voor droog brood. En met zo'n hoog percentage ZZP in de branche vraag ik me af of alles in de Baas zijn tijd is. (Ben overigens zelf consultant en sjees ook het hele land door in eigen tijd :( )
woningmarktcijfers
pi_114131152
quote:
0s.gif Op donderdag 12 juli 2012 22:35 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]

Normaal doet de projectontwikkelaar dat. Die verkoopt dat aan de gemeente voor een symbolisch bedrag die vervolgens het onderhoud doet.
Dat weet ik, ik weet ook ongeveer wat hier geteld wordt aan een projectontwikkelaar om voorzieningen aan te leggen, en hoeveel grond grond van een bestemmingsplan dat opslokt.

Maar uit iemands zakken moet ook dat komen.

En ja, da's 10k hier, en 10k daar. Wat is dat nou? Nou, bij elkaar dus heel veel.

Nogmaals, niet dat daar geen rek inzit, ze kunnen zaken ook anders invullen, ze kunnen ook units kleiner maken bijvoorbeeld (dat zal ook gebeuren). Maar daar zit een grens aan, en dan blijft het gewoon liggen tot betere tijden. Want niemand gaat voor verlies bouwen.
pi_114131229
quote:
0s.gif Op donderdag 12 juli 2012 22:39 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

Dat weet ik, ik weet ook ongeveer wat hier geteld wordt aan een projectontwikkelaar om voorzieningen aan te leggen, en hoeveel grond grond van een bestemmingsplan dat opslokt.

Maar uit iemands zakken moet ook dat komen.

En ja, da's 10k hier, en 10k daar. Wat is dat nou? Nou, bij elkaar dus heel veel.
Nu dan gok ik dat in het kader van leefbare wijken dat de corporatie dat betaald.
Overigens wat voor werk doe je?
  donderdag 12 juli 2012 @ 22:43:46 #232
93950 j_du_pee
du pain, du vin, du pee
pi_114131426
quote:
0s.gif Op donderdag 12 juli 2012 22:40 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]

Nu dan gok ik dat in het kader van leefbare wijken dat de corporatie dat betaald.
Overigens wat voor werk doe je?
leefbare wijk? oostpoort zet alles op alles om met de watergraafsmeer te worden geassocieerd en niet met indische buurt/dapperbuurt/transvaalbuurt. "Leefbaar" is ver beneden hun stand :o
woningmarktcijfers
pi_114131536
quote:
0s.gif Op donderdag 12 juli 2012 22:43 schreef j_du_pee het volgende:

[..]

leefbare wijk? oostpoort zet alles op alles om met de watergraafsmeer te worden geassocieerd en niet met indische buurt/dapperbuurt/transvaalbuurt. "Leefbaar" is ver beneden hun stand :o
Er ligt toch een slotgracht tussen Oostpoort en die buurten? :P
pi_114131556
quote:
0s.gif Op donderdag 12 juli 2012 22:43 schreef j_du_pee het volgende:

[..]

Ik ken het project verder niet maar het was een gok.
  donderdag 12 juli 2012 @ 22:46:30 #235
93950 j_du_pee
du pain, du vin, du pee
pi_114131609
quote:
0s.gif Op donderdag 12 juli 2012 22:45 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

Er ligt toch een slotgracht tussen Oostpoort en die buurten? :P
nee, er staan alleen paaltjes die door iedereen consequent uit de grond worden gesloopt :P De slotgracht ligt nu juist aan watergraafsmeer-zijde.
woningmarktcijfers
pi_114131997
quote:
0s.gif Op donderdag 12 juli 2012 22:46 schreef j_du_pee het volgende:

[..]

nee, er staan alleen paaltjes die door iedereen consequent uit de grond worden gesloopt :P De slotgracht ligt nu juist aan watergraafsmeer-zijde.
Het ligt toch nog steeds wel ingeklemd tussen twee spoorlijnen, he? :D
  donderdag 12 juli 2012 @ 22:54:48 #237
93950 j_du_pee
du pain, du vin, du pee
pi_114132116
quote:
0s.gif Op donderdag 12 juli 2012 22:52 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

Het ligt toch nog steeds wel ingeklemd tussen twee spoorlijnen, he? :D
jawel, maar ook daar is luis in de pelt Tuinwijck. Om de ingeklemdheid van de wijk overigens het eerste Ghetto in WOII, maar dat is geheel terzijde verder.
woningmarktcijfers
pi_114132226
quote:
0s.gif Op donderdag 12 juli 2012 22:54 schreef j_du_pee het volgende:

[..]

jawel, maar ook daar is luis in de pelt Tuinwijck. Om de ingeklemdheid van de wijk overigens het eerste Ghetto in WOII, maar dat is geheel terzijde verder.
Is dat nou de plek waar voorheen (?) de hema zat, of laat mijn geheugen van Oost me nou helemaal in de steek. Is toch het stuk daarachter? Dat van het ghetto wist ik niet :{
  donderdag 12 juli 2012 @ 22:59:16 #239
93950 j_du_pee
du pain, du vin, du pee
pi_114132377
quote:
0s.gif Op donderdag 12 juli 2012 22:56 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

Is dat nou de plek waar voorheen (?) de hema zat, of laat mijn geheugen van Oost me nou helemaal in de steek. Is toch het stuk daarachter? Dat van het ghetto wist ik niet :{
http://www.geheugenvanoost.nl/ :P

is het stuk nic de roeverstraat, vd vijverstraat, hajo brugmanshof. Leuk wijkje, enorme sociale cohesie / controle. Moest er ff aan wennen :) Maar we gaan wel beetje ver OT vrees ik ;)
woningmarktcijfers
pi_114141020
quote:
0s.gif Op donderdag 12 juli 2012 22:25 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]

Door wie en in welke kwaliteit laat jij je huizen bouwen?
¤1700 is echt te veel. Ik heb de kengetallen er nog eens bijgehaald maar jij zit bijna 2x zo hoog.
¤1700 voor woningen zou wel kunnen. Die ¤1000 die jij noemde, zie ik wel eens voor utiliteitsbouw. Maar een open kantoor bouwen is per m2 veel eenvoudiger en goedkoper dan een woning bouwen, waar je allerlei rare hoekjes en kamertjes hebt.
Representant van het failliet van de westerse liberale maatschappij
  vrijdag 13 juli 2012 @ 09:38:45 #241
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_114142608
CBS nog maar een keer dan: Koopwoningen bouwen kost momenteel gemiddeld EUR 264 per m3. Dit is het totaal van de materiaal- en arbeidskosten van het bouwwerk waarvoor een bouwvergunning is verleend, excl. BTW.

Ik weet alleen niet of die kubieke meters inhoud of bruto volume zijn.

Iets anders waar ik benieuwd naar ben maar zo snel niet kan vinden: hoe hebben de grondprijzen zich de laatste 50 jaar ontwikkeld? Per gemeente, gemiddeld, of wat voor data dan ook? Bij voorkeur na inflatiecorrectie. Of als percentage van de verkoopprijs van een nieuwbouwhuis: was dat in 1980 ook grofweg de helft van een starterswoning?
Ik ben erg benieuwd wat het resultaat is als je zo'n grafiekje naast de ontwikkeling van de huizenprijzen legt.
censuur :O
pi_114143212
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 juli 2012 09:38 schreef RemcoDelft het volgende:
CBS nog maar een keer dan: Koopwoningen bouwen kost momenteel gemiddeld EUR 264 per m3. Dit is het totaal van de materiaal- en arbeidskosten van het bouwwerk waarvoor een bouwvergunning is verleend, excl. BTW.

Ik weet alleen niet of die kubieke meters inhoud of bruto volume zijn.

Iets anders waar ik benieuwd naar ben maar zo snel niet kan vinden: hoe hebben de grondprijzen zich de laatste 50 jaar ontwikkeld? Per gemeente, gemiddeld, of wat voor data dan ook? Bij voorkeur na inflatiecorrectie. Of als percentage van de verkoopprijs van een nieuwbouwhuis: was dat in 1980 ook grofweg de helft van een starterswoning?
Ik ben erg benieuwd wat het resultaat is als je zo'n grafiekje naast de ontwikkeling van de huizenprijzen legt.
Nog maar een keertje dan: die gegevens zijn gebaseerd op de bouwleges aanvragen. Nogal wiedus dat daar 'goedkoper' gebouwd wordt ;)

Verder zijn hoger volume huizen veel goedkoper per m3 te bouwen dan kleiner volume huizen. De ruwbouw is wel navenant groter, maar de afwerkingkosten relatief veel minder.

Grondwaardes relatief aan bouwkosten: kan ik alleen anecdotes over vertellen, maar dat wil je vast niet :)
  vrijdag 13 juli 2012 @ 10:45:07 #243
352371 ComplexConjugate
Are you for real?
pi_114144310
Zeg Dino... werk jij tegenwoordig aan de cijfers van de NVM? Er is daar behoorlijk gegoocheld met de cijfers. De cijfers zijn nogal 'gepimpt'. Neem nu de cijfers van de Regio Zutphen, de transactieprijs year to year ging van 269k naar 240k, volgens de NVM is dit slechts een wijziging van -0,1% _O-

Een dalende vierkante meter prijs van ¤2112 naar ¤1870 is volgens het rekenwonder een mutatie van 'slechts' -5,4%

Sommige cijfers lijken wel gewoon te kloppen maar van vele cijfers kloppen de percentages van geen kant, dit helpt nou niet bepaald om het vertrouwen in de NVM als organisatie te herstellen, laat staan dat hun publicaties nog langer relevant zijn. Jammer dat de MSM hun cijfers zo klakkeloos overneemt en er niet eerst even door een stagiair naar laat kijken :D
"No, I do not believe in patents. I believe that patents make other people dis-incentied in coming up with new thing" - Thomas Peterffy
pi_114145010
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 juli 2012 10:45 schreef ComplexConjugate het volgende:
Zeg Dino... werk jij tegenwoordig aan de cijfers van de NVM? Er is daar behoorlijk gegoocheld met de cijfers. De cijfers zijn nogal 'gepimpt'. Neem nu de cijfers van de Regio Zutphen, de transactieprijs year to year ging van 269k naar 240k, volgens de NVM is dit slechts een wijziging van -0,1% _O-

Een dalende vierkante meter prijs van ¤2112 naar ¤1870 is volgens het rekenwonder een mutatie van 'slechts' -5,4%

Sommige cijfers lijken wel gewoon te kloppen maar van vele cijfers kloppen de percentages van geen kant, dit helpt nou niet bepaald om het vertrouwen in de NVM als organisatie te herstellen, laat staan dat hun publicaties nog langer relevant zijn. Jammer dat de MSM hun cijfers zo klakkeloos overneemt en er niet eerst even door een stagiair naar laat kijken :D
Als ik dat was geweest, had jij dat niet kunnen zien. :)

Misschien moet je het eens aan de NVM vragen. Want als het in de ene regio wel 'klopt' en in de andere niet, dan lijkt dat geen systeemfout te zijn. Misschien zijn het wel geen vergeijkbare cijfers, en werken ze met gewogen gemiddeldes waarbij ze prijscijfers corrigeren voor de verschillen in objectkenmerken (zoals bijv. het kadaster doet)?

Dat klakkeloos overnemen is een euvel wat overigens hier ook vaak voorkomt, afhankelijk van de boodschap van het persbericht/artikel ;) Maakt de poster vaak idd ook niet geloofwaardiger :D

[ Bericht 4% gewijzigd door Dinosaur_Sr op 13-07-2012 11:14:48 ]
  vrijdag 13 juli 2012 @ 14:00:14 #245
195606 ikweethetookniet
Weet jij het wel ?
pi_114152487
Bekijk de infographic Dit doet de huizenprijs bij jou in de buurt (Let op: dit is een flash-bestand, dus niet zichtbaar op mobiele apparaten van Apple zoals de iPad of de iPhone).

http://www.z24.nl/multime(...)_huizenma_89700a.swf

^O^
  vrijdag 13 juli 2012 @ 14:04:56 #246
352371 ComplexConjugate
Are you for real?
pi_114152682
quote:
6s.gif Op vrijdag 13 juli 2012 14:00 schreef ikweethetookniet het volgende:
Bekijk de infographic Dit doet de huizenprijs bij jou in de buurt (Let op: dit is een flash-bestand, dus niet zichtbaar op mobiele apparaten van Apple zoals de iPad of de iPhone).

^O^
Goede bijdrage....

In Zeeland zijn de prijzen van appartementen met +42,1% gestegen *O*

We zijn uit de crisis mensen :D
"No, I do not believe in patents. I believe that patents make other people dis-incentied in coming up with new thing" - Thomas Peterffy
  vrijdag 13 juli 2012 @ 14:32:38 #247
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_114153908
quote:
6s.gif Op vrijdag 13 juli 2012 14:00 schreef ikweethetookniet het volgende:

^O^
Amsterdam:
rijtjeshuizen -8,2%
appartmenten -9,7%
Maar de huizenprijzen in de hoofdstad konden toch niet dalen? :')

Apeldoorn als grootste daler: -11,6% voor zowel rijtjeshuizen als appartementen.

Is het heel ernstig als ik nog nooit van "Opsterland" had gehoord?
censuur :O
  vrijdag 13 juli 2012 @ 14:37:00 #248
367642 Jackie-Treehorn
treats objects like women
pi_114154099
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 juli 2012 14:04 schreef ComplexConjugate het volgende:

[..]

Goede bijdrage....

Had je nu maar op de bodem gekocht! ;)
Refill?
-Does the Pope shit in the woods?
  vrijdag 13 juli 2012 @ 14:53:15 #249
352371 ComplexConjugate
Are you for real?
pi_114154795
quote:
6s.gif Op vrijdag 13 juli 2012 14:37 schreef Jackie-Treehorn het volgende:

[..]

Had je nu maar op de bodem gekocht! ;)
QFT -O-

Boot gemist, epic fail :|W
pi_114154844
quote:
10s.gif Op vrijdag 13 juli 2012 14:53 schreef ComplexConjugate het volgende:

[..]

QFT -O-

Boot gemist, epic fail :|W
Het verhaal van je leven geloof ik ;)
  vrijdag 13 juli 2012 @ 14:56:16 #251
352371 ComplexConjugate
Are you for real?
pi_114154932
quote:
10s.gif Op vrijdag 13 juli 2012 14:54 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

Het verhaal van je leven geloof ik ;)
Volgens mij is die huizenmarkt in Zeeland ééééééén grote zeepbel :{w
  vrijdag 13 juli 2012 @ 15:08:31 #252
35948 Whuzz
Globo Gym!
pi_114155496
quote:
10s.gif Op vrijdag 13 juli 2012 14:56 schreef ComplexConjugate het volgende:

[..]

Volgens mij is die huizenmarkt in Zeeland ééééééén grote zeepbel :{w
Je bedoeld een zee-bel? :P
'cos here at Globo Gym, we're better than you! And we know it.
pi_114155610
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 juli 2012 15:08 schreef Whuzz het volgende:

[..]

Je bedoeld een zee-bel? :P
Of dat er steeds meer fosfaten in de zee zitten.

Misschien dat de Zeeuwen met historisch besef steeds meer naar penthouses overstappen, waardoor de gemiddelde prijs stijgt.

Wie zal 't zeggen. Waarschijnlijk CC, aangezien ie zelfs voor anderen pleegt te spreken :)
  vrijdag 13 juli 2012 @ 16:06:31 #254
367511 HD9
Nivelleren ;)
pi_114157877
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 juli 2012 15:11 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

Of dat er steeds meer fosfaten in de zee zitten.

Misschien dat de Zeeuwen met historisch besef steeds meer naar penthouses overstappen, waardoor de gemiddelde prijs stijgt.
Hou het maar op de BB ers die wegtrekken naar de mooie en goedkope gebieden

Limburg , Frankrijk, Zuid Belgie, Zeeland, maar ook de watergebieden in Friesland ,

Drente sluit ik ook niet uit, daar is bouwgrond genoeg
http://huizen.trovit.nl/fotos-bouwgrond-drenthe

[ Bericht 8% gewijzigd door HD9 op 13-07-2012 16:14:52 ]
Nivelleren, als je het erg vaak doet, ga je het steeds leuker vinden :)
  vrijdag 13 juli 2012 @ 16:11:48 #255
344884 monkyyy
Myers-Briggs: INTJ
pi_114158145
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 juli 2012 14:04 schreef ComplexConjugate het volgende:

[..]

Goede bijdrage....

Ach, verschillende plaatsen, verschillende prijsranges, verschillende type huizen. Reageren allemaal verschillend. De villamarkt in het Gooi zit muurvast, maar de appartementjes in Zeeland zijn booming. :Y
You can learn anything, the secret lies in discipline.
"What the mind can conceive and believe, it can achieve"
You will make mistakes. Forgive yourself. Move on. Start rebuilding.
pi_114159855
quote:
Tijdelijke verhuur koopwoningen eenvoudiger

DEN HAAG - Het wordt eenvoudiger om een te koop staande woning tijdelijk te verhuren.

De ministerraad heeft vrijdag het groene licht gegeven aan een voorstel van minister Liesbeth Spies van Binnenlandse Zaken om de Leegstandswet te veranderen.

Zo vervalt voor de gemeenten de verplichting om voor de te verhuren woning een maximale huurprijs vast te stellen. Ook mogen gemeenten niet langer eisen stellen die niet in de wet zijn opgenomen en wordt het mogelijk een pand meerdere keren tijdelijk te verhuren.

Dubbele lasten

De huizenverkoop verkeert in een diepe crisis. Mensen raken hun woning moeilijk kwijt. Als ze dan al een nieuw huis hebben gekocht, kunnen ze in de problemen komen door de dubbele lasten. Van verhuur van de oude woning werd toe nu toe vaak afgezien omdat de procedure ingewikkeld is.

Het kabinet gaat ook de strijd aan tegen onnodige leegstand. De maximale periode voor tijdelijke verhuur van huurwoningen die moeten worden gesloopt of gerenoveerd, wordt opgetrokken naar 7 jaar, een verlenging van 2 jaar.

Leegstaande kantoren

Ook kan er langer in leegstaande kantoren en andere panden zonder woonbestemming worden gewoond. Hiervan wordt de maximale duur van verhuur verdubbeld naar 10 jaar. Het kabinet hoopt het zo lucratiever te maken om lege kantoren tijdelijk te laten bewonen.

Mensen die huren op basis van de Leegstandswet hebben minder rechten dan reguliere huurders. Volgens de Leegstandswet moet een huurder vertrekken zodra de huurtermijn voorbij is.

Huiseigenaren en banken hebben daardoor meer zekerheid dat ze het pand leeg kunnen opleveren bij verkoop.
Zo zagen we nog meer poten onder de huurdersrechten uit, ik ben benieuwd wanneer WBV's hun te koop staande woningen ook onder de leegstandswet gaan verhuren zodat ze huurders er ten allertijde uit kunnen donderen. ;)
pi_114161731
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 juli 2012 16:50 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Zo zagen we nog meer poten onder de huurdersrechten uit, ik ben benieuwd wanneer WBV's hun te koop staande woningen ook onder de leegstandswet gaan verhuren zodat ze huurders er ten allertijde uit kunnen donderen. ;)
Prima toch, het staat jij vrij om het al dan niet te huren?

Huurders hebben toch alle vrijheid en panden voor het uitkiezen (begrijp ik altijd uit deze topicreeks)? Dan mogen de verhuurdersrechten/verplichtingen ook wel een beetje gelijk komen te liggen aan de huurdersrechten/verplichtingen.

Zoals in de rest van de wereld, zou ik zeggen.
  vrijdag 13 juli 2012 @ 17:59:35 #258
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_114162933
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 juli 2012 17:31 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

Huurders hebben toch alle vrijheid en panden voor het uitkiezen (begrijp ik altijd uit deze topicreeks)? Dan mogen de verhuurdersrechten/verplichtingen ook wel een beetje gelijk komen te liggen aan de huurdersrechten/verplichtingen.

Zoals in de rest van de wereld, zou ik zeggen.
ja die marktbeïnvloeding van de overheid moet stoppen
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
  vrijdag 13 juli 2012 @ 18:15:40 #259
93950 j_du_pee
du pain, du vin, du pee
pi_114163549
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 juli 2012 17:31 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

Ik zou het nooit huren met de rechten die je in zo'n huis hebt. Het meest kwalijk vind ik dat dit kabinet de huurder ziet als degene die de koper uit de zorgen helpt. Daarbij is dit een maatregel die zorgt dat de koper langer de tijd neemt om met de prijs te zakken. Na de kredietexplosie van de afgelopen 15 jaar kán de koper de verkoper niet eens tegemoet komen en moet de eerste stap van de verkoper komen. Hiermee gaat de markt verder op slot.
woningmarktcijfers
pi_114163794
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 juli 2012 18:15 schreef j_du_pee het volgende:

[..]

Ik zou het nooit huren met de rechten die je in zo'n huis hebt. Het meest kwalijk vind ik dat dit kabinet de huurder ziet als degene die de koper uit de zorgen helpt. Daarbij is dit een maatregel die zorgt dat de koper langer de tijd neemt om met de prijs te zakken. Na de kredietexplosie van de afgelopen 15 jaar kán de koper de verkoper niet eens tegemoet komen en moet de eerste stap van de verkoper komen. Hiermee gaat de markt verder op slot.
Dat zeg je vanuit je Nederlandse bril, vanuit 'verworven rechten'. In de rest van de wereld is het bij einde contract onderhandelen over verlengen (werkt twee kanten op, overigens), of wegwezen. Wil je die onzekerheid niet, dan koop je (als je dat kan en wil), ben je baas in eigen huis (misschien bedoel je dat wel).

Waarom is huur daarin in Nederland anders dan bij huur van om het even welk ander goed? Waarom wordt bij onroerend goed het recht van de eigenaar onevenredig ingeperkt?
  vrijdag 13 juli 2012 @ 18:33:11 #261
93950 j_du_pee
du pain, du vin, du pee
pi_114164334
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 juli 2012 18:21 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

Dat zeg je vanuit je Nederlandse bril, vanuit 'verworven rechten'. In de rest van de wereld is het bij einde contract onderhandelen over verlengen (werkt twee kanten op, overigens), of wegwezen. Wil je die onzekerheid niet, dan koop je (als je dat kan en wil), ben je baas in eigen huis (misschien bedoel je dat wel).

Waarom is huur daarin in Nederland anders dan bij huur van om het even welk ander goed? Waarom wordt bij onroerend goed het recht van de eigenaar onevenredig ingeperkt?
De rechten van de eigenaar zijn zojuist uitgebreid. Zijn verworven recht is dat zijn woning 'onverkoopbaar' is. Hij vraagt teveel en de overheid steunt hem om dat te blijven geloven.
woningmarktcijfers
pi_114164414
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 juli 2012 18:33 schreef j_du_pee het volgende:

[..]

De rechten van de eigenaar zijn zojuist uitgebreid. Zijn verworven recht is dat zijn woning 'onverkoopbaar' is. Hij vraagt teveel en de overheid steunt hem om dat te blijven geloven.
Zelfs als dat zo is, is dat zijn goed recht.

Zoals een huurder zijn recht is om het dan niet te huren, en een koper om het niet te kopen voor die prijs.

Maar, geef eens antwoord op mijn vraag als je wil?

quote:
  vrijdag 13 juli 2012 @ 18:38:00 #263
93950 j_du_pee
du pain, du vin, du pee
pi_114164562
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 juli 2012 18:34 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

Zelfs als dat zo is, is dat zijn goed recht.

Zoals een huurder zijn recht is om het dan niet te huren, en een koper om het niet te kopen voor die prijs.

Maar, geef eens antwoord op mijn vraag als je wil?
Het antwoord op je vraag is dat wij in onze grondwet hebben staan dat iedereen recht op een woning heeft.

Het is het goed recht van de verkoper in een te hoge prijs te blijven geloven. Ik vind alleen niet dat ik daaraan moet bijdragen in de vorm van subsidie (HRA) op een onverkochte woning, of om een uitzonderingspositie te creëren bij de verhuur van die woning.
woningmarktcijfers
  vrijdag 13 juli 2012 @ 18:42:07 #264
323876 michaelmoore
pi_114164761
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 juli 2012 18:38 schreef j_du_pee het volgende:

[..]

Het antwoord op je vraag is dat wij in onze grondwet hebben staan dat iedereen recht op een woning heeft.

Het is het goed recht van de verkoper in een te hoge prijs te blijven geloven. Ik vind alleen niet dat ik daaraan moet bijdragen in de vorm van subsidie (HRA) op een onverkochte woning, of om een uitzonderingspositie te creëren bij de verhuur van die woning.
De overheid moet eens ophouden met alles te willen subsidiëren
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
  vrijdag 13 juli 2012 @ 18:51:57 #265
93950 j_du_pee
du pain, du vin, du pee
pi_114165205
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 juli 2012 18:42 schreef michaelmoore het volgende:

[..]

De overheid moet eens ophouden met alles te willen subsidiëren
wmb 0.0 subsidie in bakstenen, 0.0 garantstellingen en 0.0 leningen door de overheid. Alleen diegene die zonder subsidie geen dak kan huren wordt gesteund.
woningmarktcijfers
pi_114165217
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 juli 2012 18:38 schreef j_du_pee het volgende:

[..]

Nou ken ik de grondwet niet van buiten, maar waar staat dat dan in de grondwet? En staat daar ook in dat de eigenaar daartoe in zijn eigenaarsrechten beknot moet worden, op een andere wijze dan elk ander goed?

quote:
Die hele verhuurbeperkingen zijn juist de uitzondering, imho.
Zou ik als huurder of aspirant koper ook fijn vinden, maar het past niet in de wet, imho.

Ja, ik zou ook liever niet meer belasting betalen dan het voordeel wat ik persoonlijk uit algemene voorzieningen trek (nihil dus). De laatste keer dat ik in de wet inkomtenbelasting keek was overigens HRA nog steeds een teruggaaf van reeds door die belastingplichtige afgedragen belasting. Anders dan een subsidie bijvoorbeeld.

Uiteindelijk is dit geen kwestie van een woonrecht, maar een kwestie van de prijs die sommigen daarvoor niet willen betalen, imho (elke keer komt de discussie hier daar op neer). Let wel, dat is fair. Gewoon genoegen nemen met wat je wel kunt en wil betalen dan.
pi_114165392
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 juli 2012 18:51 schreef j_du_pee het volgende:

[..]

wmb 0.0 subsidie in bakstenen, 0.0 garantstellingen en 0.0 leningen door de overheid. Alleen diegene die zonder subsidie geen dak kan huren wordt gesteund.
Eens met het laatste stuk overigens.

De eerste drie weet ik niet niet helemaal waar je contreet op doelt.

HRA/EWF is geen subsidie (woningbouwcorporaties kregen wel bakken met subsidie, want ik trouwens nog wel terecht vond als ze zich zouden beperken tot waarvoor ze die subsidie kregen: huisvesting voor degenen die het echt niet kunnen betalen). Als je met garantstelling NHG bedoeld; dat wordt bekostigd door de deelnemers zelf. Leningen door de overheid, welke?
  vrijdag 13 juli 2012 @ 18:59:14 #268
93950 j_du_pee
du pain, du vin, du pee
pi_114165531
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 juli 2012 18:52 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

Nou ken ik de grondwet niet van buiten, maar waar staat dat dan in de grondwet? En staat daar ook in dat de eigenaar daartoe in zijn eigenaarsrechten beknot moet worden, op een andere wijze dan elk ander goed?
Precieze artikel weet ik ook niet, kun je vast googlen. Het recht op wonen maakt het verschil tussen alle andere zaken die je kunt huren.

quote:
Ja, ik zou ook liever niet meer belasting betalen dan het voordeel wat ik persoonlijk uit algemene voorzieningen trek (nihil dus). De laatste keer dat ik in de wet inkomtenbelasting keek was overigens HRA nog steeds een teruggaaf van reeds door die belastingplichtige afgedragen belasting. Anders dan een subsidie bijvoorbeeld.
Goed het is een teruggaaf. Maar wel voorbehouden aan degenen die een schuld hebben (houden) bij het kopen van een woning. Ik betaal als huurder vrije sector dat feestje, of je het een subsidie wilt noemen of niet.
quote:
Uiteindelijk is dit geen kwestie van een woonrecht, maar een kwestie van de prijs die sommigen daarvoor niet willen betalen, imho (elke keer komt de discussie hier daar op neer). Let wel, dat is fair. Gewoon genoegen nemen met wat je wel kunt en wil betalen dan.
Het is geen kwestie van willen. De koopprijzen zijn gekoppeld aan wat we maximaal kunnen lenen. Tussen '90 en '05 is dat enorm toegenomen en nu gaat dat weer enorm afnemen. Men is hooguit geneigd iets meer te gokken in een opgaande markt, maar het is geneuzel in de kantlijn t.o.v. beschikbaarheid van krediet.
woningmarktcijfers
  vrijdag 13 juli 2012 @ 19:00:13 #269
93950 j_du_pee
du pain, du vin, du pee
pi_114165569
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 juli 2012 18:56 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

De eerste drie weet ik niet niet helemaal waar je contreet op doelt.
Ik doel op HRA, NHG en startersleningen.

edit: NHG heeft een potje van 800MIO ofzo om garant te staan voor 1000MIA. De belastingbetaler is achtervang. Vandaar dat NHG ook mee kan liften op AAA status NL. Vooralsnog.

[ Bericht 15% gewijzigd door j_du_pee op 13-07-2012 19:06:47 ]
woningmarktcijfers
pi_114165896
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 juli 2012 18:59 schreef j_du_pee het volgende:

[..]

Precieze artikel weet ik ook niet, kun je vast googlen. Het recht op wonen maakt het verschil tussen alle andere zaken die je kunt huren.
Dat heb ik geprobeerd alvorens de vraag te stellen, maar ik kon het niet vinden.

quote:
Goed het is een teruggaaf. Maar wel voorbehouden aan degenen die een schuld hebben (houden) bij het kopen van een woning. Ik betaal als huurder vrije sector dat feestje, of je het een subsidie wilt noemen of niet.
Oneens, zoals al vaak betoogd. Los daarvan is jouw woning ook gefinancieerd met een fiscaal aftrekbare rente. En bovendien ook het onderhoud en wordt het fiscaal afgeschreven.
Los daarvan, als netto belastingbetaler betaal ik ook vanalles voor anderen. Zullen we dat dan svp ook afschaffen?

quote:
Het is geen kwestie van willen. De koopprijzen zijn gekoppeld aan wat we maximaal kunnen lenen. Tussen '90 en '05 is dat enorm toegenomen en nu gaat dat weer enorm afnemen. Men is hooguit geneigd iets meer te gokken in een opgaande markt, maar het is geneuzel in de kantlijn t.o.v. beschikbaarheid van krediet.
Ik ken(de) eerlijk gezegd niet zoveel mensen die zeggen, ik kan dit bedrag lenen, dus dit bedrag besteed ik. Los daarvan denk ik dat de beperking (lees: totale betutteling) van de leennormen zijn doorgeslagen, en dat die eerder verrruimd zullen worden ipv verkleind.

Een veel belangrijkere reden is speculatie. Als je denkt dat je morgen iets goedkoper kunt kopen, stel je het uit. Terecht. Ook dat keert wel weer eens hoor. Dat werkt twee kanten op, en zo bizar veel alternatieven zijn er niet (en qua huur, zoals ook door o.a. S&P geconstateerd, zullen het er met de huidige regelgeving eerder minder dan meer worden).
pi_114166195
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 juli 2012 19:00 schreef j_du_pee het volgende:

[..]

edit: NHG heeft een potje van 800MIO ofzo om garant te staan voor 1000MIA. De belastingbetaler is achtervang. Vandaar dat NHG ook mee kan liften op AAA status NL. Vooralsnog.
Starterleningen eens.

NHG heeft geen formele achtervang. Maar de rente die dat potje accumuleert is vooralsnog nog hoger dan de afboekingen.... (even los van de premies). Wellicht dat ze op termijn wel de premie omhoog gaan schroeven. De facto is een het een collectieve onderlinge verzekering, maar wel zonder open einde. Ik kan daar niet zo veel kwaads in zien hoor. Ik zou maar niet voetstoots aannemen dat de overheid die backstopped, al was het maar omdat dat afhankelijk is van de politiek die er op dat moment zit.
  vrijdag 13 juli 2012 @ 19:13:55 #272
93950 j_du_pee
du pain, du vin, du pee
pi_114166291
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 juli 2012 19:06 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

Dat heb ik geprobeerd alvorens de vraag te stellen, maar ik kon het niet vinden.

[..]

Oneens, zoals al vaak betoogd. Los daarvan is jouw woning ook gefinancieerd met een fiscaal aftrekbare rente. En bovendien ook het onderhoud en wordt het fiscaal afgeschreven.
Los daarvan, als netto belastingbetaler betaal ik ook vanalles voor anderen. Zullen we dat dan svp ook afschaffen?

[..]

Ik ken(de) eerlijk gezegd niet zoveel mensen die zeggen, ik kan dit bedrag lenen, dus dit bedrag besteed ik. Los daarvan denk ik dat de beperking (lees: totale betutteling) van de leennormen zijn doorgeslagen, en dat die eerder verrruimd zullen worden ipv verkleind.

Een veel belangrijkere reden is speculatie. Als je denkt dat je morgen iets goedkoper kunt kopen, stel je het uit. Terecht. Ook dat keert wel weer eens hoor. Dat werkt twee kanten op, en zo bizar veel alternatieven zijn er niet (en qua huur, zoals ook door o.a. S&P geconstateerd, zullen het er met de huidige regelgeving eerder minder dan meer worden).
Van mij mogen we die fiscale voordelen van de vrije sector huurder tegelijk met de voordelen van de HRA afschaffen. Ik weet wel wie de meeste schade lijdt. Het gaat er niet om dat ik geen nettobetaler wil zijn, ik wil geen nettobetaler zijn voor mensen die het niet nodig hebben en voor het instand houden van een schuld die ons land naar de klote gaat helpen.

Volgens mij is vrij standaard dat mensen kijken hoeveel ze kunnen lenen en daarna op funda gaan kijken wat ze daarbij kunnen vinden. Maar kan zijn dat iedereen die ik ken anders is dan de norm.

De leennormen zijn internationaal gezien compleet absurd. In de meeste landen kun je misschien 90% van de executie waarde lenen. De enige reden dat banken hier meer durven uitlenen is omdat de NHG borg staat. Ik vind het prima om de 'betutteling' los te laten, maar dan wel tegelijk met de borgstelling van de staat.

De huidige neergaande trend gaat zeker weer keren. We hebben echter nog een flinke weg te gaan. We zitten nu op ruim 7 modale inkomens voor een gemiddeld huis. Bij 5 ga ik rondkijken. Ik geef het nog 3 jaar omlaag, een consolidatie van 7 jaar en dan een groei van 7 jaar, voor de volgende dip.
woningmarktcijfers
pi_114166796
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 juli 2012 19:13 schreef j_du_pee het volgende:

[..]

Van mij mogen we die fiscale voordelen van de vrije sector huurder tegelijk met de voordelen van de HRA afschaffen. Ik weet wel wie de meeste schade lijdt. Het gaat er niet om dat ik geen nettobetaler wil zijn, ik wil geen nettobetaler zijn voor mensen die het niet nodig hebben en voor het instand houden van een schuld die ons land naar de klote gaat helpen.
Ja, als je HRA afschaft, zul je de investeerders faciliteiten ook moeten afschaffen, anders krijg je pas echt een opgefokte speculatieve en onbetaalbare woningmarkt, zoals nagenoeg elke internationale markt je duidelijk maakt (zeker in combinatie met een koopkrachtig land en capaciteitsbeperkingen).

Alleen tref je dan een vrij elementaire inbreuk op algemene (ook internationale) belastingbeginselen, er is bij mijn weten geen land die dat gedaan heeft. Je kan wel sleutelen aan tempo van afschrijving, zaken als capital gains tax, maar elimneren van aftrek van zakelijke rente is ws. fiscale zelfmoord. En lokt arbritrage etc uit, daar vindt een investeerder ook wel weer een weg omheen.

Maar principieel moet je dan alle aftrek uitsluiten, tenzij je je aan de grillen van investeerders wil uitleveren (zoals vaak het geval is in dit soort ecnomisch sterke dichtbevolkte regios).

quote:
Volgens mij is vrij standaard dat mensen kijken hoeveel ze kunnen lenen en daarna op funda gaan kijken wat ze daarbij kunnen vinden. Maar kan zijn dat iedereen die ik ken anders is dan de norm.
Misschien culturele verschillen dan :)

quote:
De leennormen zijn internationaal gezien compleet absurd. In de meeste landen kun je misschien 90% van de executie waarde lenen. De enige reden dat banken hier meer durven uitlenen is omdat de NHG borg staat. Ik vind het prima om de 'betutteling' los te laten, maar dan wel tegelijk met de borgstelling van de staat.
Dat is waar, internationaal wordt nagenoeg altijd een inbreng van eigen geld van 10%-20% geeist. Daar staat tegenover dat ze makkelijker staan ten opzichte van inkomen, en dat ze ook wat doeltreffender omgaan met inschatten van toekomst perspectief etc.

Eigenlijk zoals zoals het vroeger ook hier ging. Toen het locale kantoor nog besliste over de hypotheek, en die ook in de boeken kreeg. Toen het nog een interview was, en geen geautomatiseerde checklist.

quote:
De huidige neergaande trend gaat zeker weer keren. We hebben echter nog een flinke weg te gaan. We zitten nu op ruim 7 modale inkomens voor een gemiddeld huis. Bij 5 ga ik rondkijken. Ik geef het nog 3 jaar omlaag, een consolidatie van 7 jaar en dan een groei van 7 jaar, voor de volgende dip.
Time will tell. En als je goed zit, en niet op een schopstoel zit, kun je ook prima rondkijken.
Ik vond huizen 20 jaar geleden ook bezopen duur. Ach, zijn ze ooit als goedkoop ervaren dan? ;)
  vrijdag 13 juli 2012 @ 19:39:21 #274
93950 j_du_pee
du pain, du vin, du pee
pi_114167345
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 juli 2012 19:26 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
Time will tell. En als je goed zit, en niet op een schopstoel zit, kun je ook prima rondkijken.
Ik vond huizen 20 jaar geleden ook bezopen duur. Ach, zijn ze ooit als goedkoop ervaren dan? ;)
20 jaar geleden kostte een gemiddeld huis ongeveer 3,9 mediane jaarsalarissen...

Ik vrees dat het gewoon verstandiger is om bij een hele hoge rente in te stappen. Dan kunnen je maandlasten alleen omlaag en je woningwaarde alleen omhoog. Nu is het omgekeerd.
woningmarktcijfers
  vrijdag 13 juli 2012 @ 19:42:53 #275
323876 michaelmoore
pi_114167517
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 juli 2012 19:00 schreef j_du_pee het volgende:

[..]

Alles wat de overheid regelt is subsidie , gewoon stoppen met de bemoeizucht
pi_114167598
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 juli 2012 19:39 schreef j_du_pee het volgende:

[..]

20 jaar geleden kostte een gemiddeld huis ongeveer 3,9 mediane jaarsalarissen...

Ik vrees dat het gewoon verstandiger is om bij een hele hoge rente in te stappen. Dan kunnen je maandlasten alleen omlaag en je woningwaarde alleen omhoog. Nu is het omgekeerd.
Bedoel je dan een mediaan jaarsalaris, of een mediaan gezinsinkomen, want dat laatste is veel harder dan het eerste gestegen in de afgelopen 20 jaar?

Ja, ws. wel, achteraf was eind '70/begin '80 een perfect moment, maar wie durfde toen met 12+%?
En ik zie de rente niet echt hard stijgen komende tijd, in tegendeel.
  vrijdag 13 juli 2012 @ 19:48:18 #277
323876 michaelmoore
pi_114167805
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 juli 2012 19:44 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

Bedoel je dan een mediaan jaarsalaris, of een mediaan gezinsinkomen, want dat laatste is veel harder dan het eerste gestegen in de afgelopen 20 jaar?

Ja, ws. wel, achteraf was eind '70/begin '80 een perfect moment, maar wie durfde toen met 12+%?
ik had toen een huis en was met 8,75% gedurende 5 jaar erg gelukkig, mijn huis was nog slechts 70 % van de aankoopwaarde, maar dat maakte me niet uit
  vrijdag 13 juli 2012 @ 19:48:52 #278
93950 j_du_pee
du pain, du vin, du pee
pi_114167840
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 juli 2012 19:44 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

Het gezinsinkomen is iets harder gestegen, niet veel. Het werk in de huishouding is overigens wel constant gebleven in die tijd.

Tussen '82 en '92 zat je goed qua instapmoment. Ik ga het durven hoor, ik durfde in 2006 ook te gaan huren ;)

eens dat de rente eerst gaat zakken. Deflatie eerst, dan instappen, dan inflatie.
woningmarktcijfers
pi_114168733
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 juli 2012 19:48 schreef j_du_pee het volgende:

[..]

Het gezinsinkomen is iets harder gestegen, niet veel. Het werk in de huishouding is overigens wel constant gebleven in die tijd.
Is het aantal gezinnen met twee inkomens niet sterk gestegen dan?

quote:
Tussen '82 en '92 zat je goed qua instapmoment. Ik ga het durven hoor, ik durfde in 2006 ook te gaan huren ;)
Ik zat iets later, toen verkocht (zocht toch wat anders), maar zat in 2000/2001 gehuurd (particulier natuurlijk), toen de prjisstijging een percent of 20 (!) in een jaar was. Toen heb ik wel geleerd dat je het nooit perfect doet, maar op een gegeven moment (financiele) vastigheid ook wel fijn was. Wonen is gewoon geen speculatieobject.

Waarom is volgens jou eigenlijk de markt vooral rond het millenium zo ge-explodeerd?

quote:
eens dat de rente eerst gaat zakken. Deflatie eerst, dan instappen, dan inflatie.
We'll see :) Achteraf weten we het zeker :)
  vrijdag 13 juli 2012 @ 20:14:55 #280
93950 j_du_pee
du pain, du vin, du pee
pi_114169035
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 juli 2012 20:07 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

Is het aantal gezinnen met twee inkomens niet sterk gestegen dan?

[..]

Ik zat iets later, toen verkocht (zocht toch wat anders), maar zat in 2000/2001 gehuurd (particulier natuurlijk), toen de prjisstijging een percent of 20 (!) in een jaar was. Toen heb ik wel geleerd dat je het nooit perfect doet, maar op een gegeven moment (financiele) vastigheid ook wel fijn was. Wonen is gewoon geen speculatieobject.

Waarom is volgens jou eigenlijk de markt vooral rond het millenium zo ge-explodeerd?

Het aantal tweeverdieners is sindsdien niet hard gestegen nee. Grootste stijging was al voor die tijd. Rond het millenium zijn de prijzen geëxlplodeerd door de euro. De lonen echter ook. De enige juiste manier om de betaalbaarheid van woningen te meten is door de inkomens af te zetten tegen de prijzen. Die verhouding is tussen '93 en '99 compleet uit het lood geslagen. En dat komt door deregulering van de banken en de opkomst van derivaten en securitisatie.
Hele mooie grafiek hierbij vind je hier: http://www.ftm.nl/original/orwell-op-de-woningmarkt.aspx (grafiek 2)

Ik zie een woning ook niet als speculatie-object, maar nu hele volksstammen voor mij dat wel gedaan hebben wacht ik even voor ik de markt betreed.

edit: mocht je overigens denken dat de euro mede veroorzaker is van de bubble, raad ik je aan eens te kijken naar de prijzen in Engeland. Zij zijn in de Pond gebleven en daar zie je het zelfde patroon op de markt als hier http://www.housepricecrash.co.uk/

[ Bericht 4% gewijzigd door j_du_pee op 13-07-2012 20:29:46 ]
woningmarktcijfers
pi_114169598
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 juli 2012 20:14 schreef j_du_pee het volgende:

[..]

Het aantal tweeverdieners is sindsdien niet hard gestegen nee. Grootste stijging was al voor die tijd. Rond het millenium zijn de prijzen geëxlplodeerd door de euro. De lonen echter ook. De enige juiste manier om de betaalbaarheid van woningen te meten is door de inkomens af te zetten tegen de prijzen. Die verhouding is tussen '93 en '99 compleet uit het lood geslagen. En dat komt door deregulering van de banken en de opkomst van derivaten en securitisatie.
Hele mooie grafiek hierbij vind je hier: http://www.ftm.nl/original/orwell-op-de-woningmarkt.aspx (grafiek 2)

Ik zie een woning ook niet als speculatie-object, maar nu hele volksstammen voor mij dat wel gedaan hebben wacht ik even voor ik de markt betreed.
Bijzonder, o.a. deze berichten schijnen wat anders te suggeren. Ook mijn ervaring, maar wellicht dat mijn omgeving in de jaren 90/00 allemaal twee inkomens kregen, net zoals jouw omgeving uitgeeft navenant ze kunnen lenen :)
http://www.trouw.nl/tr/nl(...)tweeverdieners.dhtml
http://www.cbs.nl/nl-NL/m(...)011/2011-3291-wm.htm

Ik kon zo 1-2-3 geen duidelijk grafiekje vinden. Ik hou er toch maar op dat sinds medio jaren '90 de gezinsinkomens harder gegroeid zijn dan modale inkomens, zeker in absolute zin, en dat dit ook een substantiele invloed had op de bestedingsmacht.

Overigens is de mate van het inkomen dat men aan wonen wenst te besteden ook aan trends onderhevig hoor. Ook die verhouding is stevig veranderd in die jaren - wonen als trend. In het buitenland liggen die verhoudingen ook anders als hier. Trends veranderen doorlopend trouwens.
  vrijdag 13 juli 2012 @ 20:36:37 #282
93950 j_du_pee
du pain, du vin, du pee
pi_114169868
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 juli 2012 20:30 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

Bijzonder, o.a. deze berichten schijnen wat anders te suggeren. Ook mijn ervaring, maar wellicht dat mijn omgeving in de jaren 90/00 allemaal twee inkomens kregen, net zoals jouw omgeving uitgeeft navenant ze kunnen lenen :)
http://www.trouw.nl/tr/nl(...)tweeverdieners.dhtml
http://www.cbs.nl/nl-NL/m(...)011/2011-3291-wm.htm

Ik kon zo 1-2-3 geen duidelijk grafiekje vinden. Ik hou er toch maar op dat sinds medio jaren '90 de gezinsinkomens harder gegroeid zijn dan modale inkomens, zeker in absolute zin, en dat dit ook een substantiele invloed had op de bestedingsmacht.

Overigens is de mate van het inkomen dat men aan wonen wenst te besteden ook aan trends onderhevig hoor. Ook die verhouding is stevig veranderd in die jaren - wonen als trend. In het buitenland liggen die verhoudingen ook anders als hier. Trends veranderen doorlopend trouwens.
Gezinsinkomens zijn niet zo hard gestegen. De mate waarin starters van de gevestigde orde een tweede inkomen mochten meetellen bij de hypotheekaanvraag wel.

Trends veranderen absoluut. Afgelopen kwartaal zijn er meer mensen vrije sector gaan huren dan er gekocht hebben. Als niemand meer wil kopen sla ik toe.
woningmarktcijfers
pi_114169940
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 juli 2012 20:14 schreef j_du_pee het volgende:

edit: mocht je overigens denken dat de euro mede veroorzaker is van de bubble, raad ik je aan eens te kijken naar de prijzen in Engeland. Zij zijn in de Pond gebleven en daar zie je het zelfde patroon op de markt als hier http://www.housepricecrash.co.uk/
Fluctaties van prijzen zijn van alle tijden, niet van de euro jaren specifiek, dat geloof ik ook.

Die 'bubble' zie ik overigens ook niet zo hoor. Zaken worden duurder, zaken worden goedkoper, maar anders dan een hoop andere zaken zijn er qua woonvesting niet zoveel alternatieven die goedkoper zijn, of die je even snel voor elkaar kunt (of wilt) inwisselen.

Ja, verhuizen naar okkiwokkstan, maar weinigen die genoeg kloten, optisme en doorzettingsvermogen hebben daarvoor, en veel komen op hangende pootjes weer terug in dit landje (wel met wat meer kennis van de zegeningen hier, alsook de beperkingen).
pi_114169994
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 juli 2012 20:36 schreef j_du_pee het volgende:

[..]

Gezinsinkomens zijn niet zo hard gestegen. De mate waarin starters van de gevestigde orde een tweede inkomen mochten meetellen bij de hypotheekaanvraag wel.

Trends veranderen absoluut. Afgelopen kwartaal zijn er meer mensen vrije sector gaan huren dan er gekocht hebben. Als niemand meer wil kopen sla ik toe.
Kun je cijfermatig onderboiuwen dat gezinsinkomen niet zo hard gestegen hebben, want als het aantal tweeverdieners explosief stijgt denk ik toch wel dat het gezinsinkomen aanmerkelijk gestegen is.

Wat was het modaal inkomen en gezinsinkomen in 1995 bijvoorbeeld vs. 2005?
Ik kon die cijfers zo niet vinden.

Ik geloof dat de meesten die vrije sector zitten wel graag willen kopen hoor, en minimaal tot zekere hoogte ook kunnen kopen. Maar iedereen probeert de bodem te timen. Tricky business :)
  vrijdag 13 juli 2012 @ 20:42:23 #285
93950 j_du_pee
du pain, du vin, du pee
pi_114170097
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 juli 2012 20:39 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

Kun je cijfermatig onderboiuwen dat gezinsinkomen niet zo hard gestegen hebben, want als het aantal tweeverdieners explosief stijgt denk ik toch wel dat het gezinsinkomen aanmerkelijk gestegen is.

CBS gaat niet zover terug: http://statline.cbs.nl/St(...)=G3,T&STB=G1,G2&VW=T

Maar eenverdiener is een term uit babyboomtijden. Gezinsinkomens zijn heus gestegen, maar hypotheken en huizenprijzen veel harder.
woningmarktcijfers
  vrijdag 13 juli 2012 @ 20:43:27 #286
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_114170142
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 juli 2012 20:39 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

Ik geloof dat de meesten die vrije sector zitten wel graag willen kopen hoor, en minimaal tot zekere hoogte ook kunnen kopen. Maar iedereen probeert de bodem te timen. Tricky business :)
Ik heb eerder het idee dat helemaal niemand de bodem probeert te timen, behalve hier op FOK!.
The End Times are wild
  vrijdag 13 juli 2012 @ 20:44:53 #287
93950 j_du_pee
du pain, du vin, du pee
pi_114170194
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 juli 2012 20:38 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

Fluctaties van prijzen zijn van alle tijden, niet van de euro jaren specifiek, dat geloof ik ook.

Die 'bubble' zie ik overigens ook niet zo hoor. Zaken worden duurder, zaken worden goedkoper, maar anders dan een hoop andere zaken zijn er qua woonvesting niet zoveel alternatieven die goedkoper zijn, of die je even snel voor elkaar kunt (of wilt) inwisselen.

Ja, verhuizen naar okkiwokkstan, maar weinigen die genoeg kloten, optisme en doorzettingsvermogen hebben daarvoor, en veel komen op hangende pootjes weer terug in dit landje (wel met wat meer kennis van de zegeningen hier, alsook de beperkingen).
De bubble zie je terug in de verhouding inkomen/huizenprijs. We hebben nog 87% weiland in dit land en de huizenprijzen waren op zijn hoogst bij de laagste schaarste. De bubble hangt af van krediet en niets anders.
woningmarktcijfers
pi_114170682
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 juli 2012 20:44 schreef j_du_pee het volgende:

[..]

De bubble zie je terug in de verhouding inkomen/huizenprijs. We hebben nog 87% weiland in dit land en de huizenprijzen waren op zijn hoogst bij de laagste schaarste. De bubble hangt af van krediet en niets anders.
DIe verhouding is vrij netjes vergeleken in international verhouding, zoals eens eerder in deze topic reeks is aangetoond. Zeker als je het relateert aan gezinsinkomen, met onze hoge participatiegraad en lage werkloosheid.

Nogmaals, ik zie die bubble en ontploffende markten niet zo. Misschien omdat ik iets andere prijzen voor wonen gewend ben elders, dat zou kunnen.

Ik ben trouwens even aan het spelen met die CBS database. Zit toch meer in dan ik dacht :)
(of is volgens jou inkomen toch niet relevant, begrijp ik dat goed?)
pi_114170761
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 juli 2012 20:43 schreef LXIV het volgende:

[..]

Ik heb eerder het idee dat helemaal niemand de bodem probeert te timen, behalve hier op FOK!.
Nou ja, op een forum is dat ook handiger dan IRL, met een gezin enzo.
  vrijdag 13 juli 2012 @ 21:01:10 #290
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_114170960
quote:
2s.gif Op vrijdag 13 juli 2012 20:56 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

Nou ja, op een forum is dat ook handiger dan IRL, met een gezin enzo.
Nog los van het praktische zijn de meeste mensen IRL zich helemaal niet bewust van deze discussie. Ze kopen wel of niet omdat ze wel of niet genoeg geld van de bank krijgen. Dat is hun criterium.

PS: Mijn baanzekerheid (voor de komende 3 jaar iig) is weer veilig gesteld. Dus nu moet ik denken of ik tussen september en december van dit jaar nog ga kopen (voor de levenslange HRA) of dat ik nog rustig afwacht.
The End Times are wild
pi_114171148
Of die links zo werken weet ik niet, maar

meerpersoons vs. eenpersoon (ik gebruik maar de post babyboomer termen dan)
2000 vs. 2010
besteedbaar inkomen.

meerpersoons: 30.6 --> 41.3, toename van 35% (nominaal 10.7)
eenpersoons: 14.6 --> 19.0, toename van 30% (nominaal 4.4)

aantal meerpersoons vs. eenpersoons kon ik niet vinden (dat zou ook nog invloed kunnen hebben, nietwaar?)

Maar dan zijn in de jaren 2000-2010 de meerpersooninkomens harder gestegen dan eenpersoons, zeker nominaal (!)

Echter ik denk dat de echte explosie in de jaren daarvoor zat.

En dat je daarin dan ook een deel van de prijsstijging (lees goed: een deel!) moet zoeken, maar zeker de oorzaak dat meerpersoonshuishoudens relatief meer koopkracht op de huizenmarkt hebben gekregen (lees: het argument: een alleenstaande kan niet meer kopen; dat klopt hij of zij wordt eruit geconcurreerd door meerpersoonshuishoudens, imho)
  vrijdag 13 juli 2012 @ 21:08:10 #292
93950 j_du_pee
du pain, du vin, du pee
pi_114171215
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 juli 2012 20:55 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

DIe verhouding is vrij netjes vergeleken in international verhouding, zoals eens eerder in deze topic reeks is aangetoond. Zeker als je het relateert aan gezinsinkomen, met onze hoge participatiegraad en lage werkloosheid.

Nogmaals, ik zie die bubble en ontploffende markten niet zo. Misschien omdat ik iets andere prijzen voor wonen gewend ben elders, dat zou kunnen.

Ik ben trouwens even aan het spelen met die CBS database. Zit toch meer in dan ik dacht :)
(of is volgens jou inkomen toch niet relevant, begrijp ik dat goed?)
Het is deel 203 :? Zal best dat jij vind dat dat is aangetoond, waarschijnlijk is ook het tegendeel aangetoond. Beiden zeggen op dit moment helemaal niets zonder bron.
Als een monster te groot is zie je hem niet meer.

Inkomen versus prijs zegt alles, jouw opmerking over inkomen dat niet relevant is kan ik geheel niet plaatsen.
woningmarktcijfers
  vrijdag 13 juli 2012 @ 21:09:59 #293
93950 j_du_pee
du pain, du vin, du pee
pi_114171304
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 juli 2012 21:06 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
Echter ik denk dat de echte explosie in de jaren daarvoor zat.
De explosie van de prijzen zat daarvoor. Daarna moesten we meer werken inderdaad.
woningmarktcijfers
pi_114171387
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 juli 2012 21:01 schreef LXIV het volgende:

[..]

Nog los van het praktische zijn de meeste mensen IRL zich helemaal niet bewust van deze discussie. Ze kopen wel of niet omdat ze wel of niet genoeg geld van de bank krijgen. Dat is hun criterium.

PS: Mijn baanzekerheid (voor de komende 3 jaar iig) is weer veilig gesteld. Dus nu moet ik denken of ik tussen september en december van dit jaar nog ga kopen (voor de levenslange HRA) of dat ik nog rustig afwacht.
Misschien zit ik dan gewoon in de verkeerde hoek. Hier stellen mensen een budget wat ze kunnen en willen dragen, en handelen navenant (lees: zoeken een woning naar die mogelijkheden). Ik zou zelf geeneens weten wat ik max. had kunnen lenen, want nog nooit gevraagd. Gewoon dat is het bedrag wat ik nodig heb, dit is jullie percentage, kan er wat vanaf, of moet ik iemand anders vragen?

PS: mooi, dat in de buurt? ;) Levenslange (garantie op) HRA bestaat niet he, zelfs als dat de wet IB 2013 wordt, is er geen garantie dat het in 2014 niet anders is, dus of dat leidend moet zijn.....?
pi_114171451
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 juli 2012 21:08 schreef j_du_pee het volgende:

[..]

Het is deel 203 :? Zal best dat jij vind dat dat is aangetoond, waarschijnlijk is ook het tegendeel aangetoond. Beiden zeggen op dit moment helemaal niets zonder bron.
Als een monster te groot is zie je hem niet meer.

Inkomen versus prijs zegt alles, jouw opmerking over inkomen dat niet relevant is kan ik geheel niet plaatsen.
Huh? Jij zegt zelf dat het enkel alleen van het te verstrekken krediet afhankelijk is?

quote:
0s.gif Op vrijdag 13 juli 2012 21:09 schreef j_du_pee het volgende:

[..]

De explosie van de prijzen zat daarvoor. Daarna moesten we meer werken inderdaad.
Ik heb in die jaren daarvoor anders al mijn collega's een tweede gezinsinkomen zien krijgen - vaak nog bij dezelfde werkgever zelfs, want die zat verlegen om mensen.
  vrijdag 13 juli 2012 @ 21:16:07 #296
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_114171575
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 juli 2012 21:11 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

Misschien zit ik dan gewoon in de verkeerde hoek. Hier stellen mensen een budget wat ze kunnen en willen dragen, en handelen navenant (lees: zoeken een woning naar die mogelijkheden). Ik zou zelf geeneens weten wat ik max. had kunnen lenen, want nog nooit gevraagd. Gewoon dat is het bedrag wat ik nodig heb, dit is jullie percentage, kan er wat vanaf, of moet ik iemand anders vragen?
De meeste mensen in mijn hoek (die nog kopen moeten) zitten toch wel op het vlak of ze überhaubt iets kunnen kopen of niet.
quote:
PS: mooi, dat in de buurt? ;) Levenslange (garantie op) HRA bestaat niet he, zelfs als dat de wet IB 2013 wordt, is er geen garantie dat het in 2014 niet anders is.
Nee, natuurlijk niet. Sowieso is het max 30 jaar, maar dat is goed genoeg. En als het wordt afgebouwd zal dat toch geleidelijk gaan. En het werken is inderdaad in de buurt. Nog meer bij jou in de buurt dan bij mij (voor zover mogelijk).
The End Times are wild
  vrijdag 13 juli 2012 @ 21:17:50 #297
93950 j_du_pee
du pain, du vin, du pee
pi_114171666
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 juli 2012 21:13 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

Huh? Jij zegt zelf dat het enkel alleen van het te verstrekken krediet afhankelijk is?
De verhouding tussen inkomen en prijs zegt hoe duur een huis is, de beschikbaarheid van krediet veroorzaakt die beweging.
quote:
[..]

Ik heb in die jaren daarvoor anders al mijn collega's een tweede gezinsinkomen zien krijgen - vaak nog bij dezelfde werkgever zelfs, want die zat verlegen om mensen.
Tsja, zou fijn zijn als er een linkje van CBS beschikbaar was. De mensen die toen meer gingen werken hadden al een huis. Het zijn degenen na 2000 die de boete betalen en meer MOETEN werken. Toen was extra werk nog extra inkomsten. Nu een voorwaarde om een woning te krijgen.
woningmarktcijfers
pi_114171735
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 juli 2012 21:16 schreef LXIV het volgende:

[..]

De meeste mensen in mijn hoek (die nog kopen moeten) zitten toch wel op het vlak of ze überhaubt iets kunnen kopen of niet.
Eerlijk: ze kunnen altijd wat kopen, maar misschien niet wat ze idealiter zouden willen.
En misschien zijn ze ook wel blijer waar ze nu zitten of blijer met huren. Keuzes.

quote:
Nee, natuurlijk niet. Sowieso is het max 30 jaar, maar dat is goed genoeg. En als het wordt afgebouwd zal dat toch geleidelijk gaan. En het werken is inderdaad in de buurt. Nog meer bij jou in de buurt dan bij mij (voor zover mogelijk).
Het is allemaal een kippe-eindje, da's zo. Maar mooi voor je!
  vrijdag 13 juli 2012 @ 21:20:00 #299
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_114171777
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 juli 2012 21:13 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

[..]

Dat is echt tekenend voor de financiële sector hoor. Het gros moet het doen van zo'n 1500/2000 euro p/m netto. Die krijgen er echt niet zomaar een gezinsinkomen bij per maand.

Om een voorbeeld te geven (uit een ander topic, heb ik daarom opgezocht), een brigade-generaal verdient vanaf 6000 euro p/m bruto. Dat lijkt een hoop geld, maar meegerekend dat hij daar minstens 60 uur per week voor moet werken, kom je dan op een uurloon van zo'n 25 euro uit. En daar gaat dan weer een groot deel van af van de belasting. Dan heb je het over iemand die toch leiding geeft i een complexe omgeving aan zo'n 8000 man. Dat is de realiteit buiten de financiële wereld.
The End Times are wild
  vrijdag 13 juli 2012 @ 21:20:56 #300
93950 j_du_pee
du pain, du vin, du pee
pi_114171832
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 juli 2012 21:19 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

Eerlijk: ze kunnen altijd wat kopen, maar misschien niet wat ze idealiter zouden willen.
En misschien zijn ze ook wel blijer waar ze nu zitten of blijer met huren. Keuzes.

Neen. Huizen zijn te duur geworden en nu kunnen hoog opgeleiden met inzet van hun carriereperspectieven net genoeg lenen voor een afgetrapt flatje in een shit buurt. Met starterslening. This shit won't last.
woningmarktcijfers
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')