Gast het is precies andersom, in de afgelopen jaren is daar juist veel minder ruimte voor dan vroeger. 20/30 jaar geleden kon je jaaaaren over je studie doen en kon je relatief goed rondkomen van je stufi. Tegenwoordig moet je een bijbaan hebben en zo snel mogelijk afstuderen. Dit beeld wat jij hebt klopt gewoonweg niet. De gemiddelde student doet er tegenwoordig veel minder lang over dan toen bijvoorbeeld Rutte nog studeerde.quote:Op zaterdag 7 juli 2012 09:15 schreef RonnieHansen het volgende:
Studeren is de laatste jaren meer om te zuipen te feesten en te neuken. Je studie moet je in de afgesproken tijd afmaken en als dat niet lukt moet je gewoon een boete krijgen. Kijk er kunnen omstandigheden zijn dat je niet in staat bent te studeren door langdurig ziek zijn en dan bedoel ik niet het ziek zijn van de drank.
Zo'n drama is het nou ook weer niet.quote:Op woensdag 11 juli 2012 00:50 schreef Franknfurter het volgende:
Gek dat morgen misschien wel levens bepaald gaan worden..
Ik ken anders genoeg mensen die hun plannen volledig afstemmen op de langstudeerboete. Omdat zij en hun ouders het gewoon niet kunnen betalen.quote:Op woensdag 11 juli 2012 00:51 schreef eriksd het volgende:
[..]
Zo'n drama is het nou ook weer niet.
Vraag is gewoon of het recht op onderwijs ook een recht op vertraging impliceert en zo ja, tot op welke hoogte. En verder natuurlijk het veranderen van de spelregels tijdens het spel.
Ah, het "ik ken" argument. En die 2 jaar vertraging is in al die gevallen geheel buiten hun schuld om? En die 3000 piek niet te financieren? Wat zijn 3 ruggen op een mensenleven nou.quote:Op woensdag 11 juli 2012 00:52 schreef Franknfurter het volgende:
[..]
Ik ken anders genoeg mensen die hun plannen volledig afstemmen op de langstudeerboete. Omdat zij en hun ouders het gewoon niet kunnen betalen.
Krijg je een naheffing van de vorige collegejaren dan of snap je de betekenis van terugwerkende kracht niet zo goed?quote:Op woensdag 11 juli 2012 00:53 schreef stoeltafel het volgende:
Ben ook benieuwd. Dacht dat het al zeker was. Het collegegeld wordt bij mij 4800e, ziek! Gelukkig ben k met mijn scriptie begonnen. Het aparte eraan is dat het met terug werkende kracht is.
Je moet in maximaal een jaar 4,8k afbetalen. Dat vind je niet onredelijk?quote:Op woensdag 11 juli 2012 00:54 schreef eriksd het volgende:
[..]
Ah, het "ik ken" argument. En die 2 jaar vertraging is in al die gevallen geheel buiten hun schuld om? En die 3000 piek niet te financieren? Wat zijn 3 ruggen op een mensenleven nou.
Het is in zekere zin wel met terugwerkende kracht aangezien nieuwe regels op het verleden toegepast worden om nu tot een boete te komen.quote:Op woensdag 11 juli 2012 00:54 schreef Kansenjongere het volgende:
[..]
Krijg je een naheffing van de vorige collegejaren dan of snap je de betekenis van terugwerkende kracht niet zo goed?
Na een jaar vertraging? Nee, in beginsel niet. Je kan het toch ook lenen?quote:Op woensdag 11 juli 2012 00:55 schreef Speedy_T het volgende:
[..]
Je moet in maximaal een jaar 4,8k afbetalen. Dat vind je niet onredelijk?
Nee, ze worden niet op het verleden toegepast, ze hebben betrekking op het toekomstige collegejaar.quote:Op woensdag 11 juli 2012 00:56 schreef Physics het volgende:
[..]
Het is in zekere zin wel met terugwerkende kracht aangezien nieuwe regels op het verleden toegepast worden om nu tot een boete te komen.
Lenen? Hoe zie je dat voor je? Die optie zie ik nergens voorbij komen namelijkquote:Op woensdag 11 juli 2012 00:57 schreef eriksd het volgende:
[..]
Na een jaar vertraging? Nee, in beginsel niet. Je kan het toch ook lenen?
Als ik google zie ik overal staan dat je de boete kan lenen. Dus het liquiditeitsargument lijkt mij vrij zwak.quote:Op woensdag 11 juli 2012 01:00 schreef Speedy_T het volgende:
[..]
Lenen? Hoe zie je dat voor je? Die optie zie ik nergens voorbij komen namelijk
Verkeerde woordkeuze. Bedoel dat het raar is dat het voor de huidige student ook al telt. Eerlijker is dat het nu ingaat en niet voor de studenten die al studeren.quote:Op woensdag 11 juli 2012 00:54 schreef Kansenjongere het volgende:
[..]
Krijg je een naheffing van de vorige collegejaren dan of snap je de betekenis van terugwerkende kracht niet zo goed?
Voor een deeltijdstudent is het al snel 6000 Euro en dat zonder dat hij vertraging heeft opgelopen.quote:Ah, het "ik ken" argument. En die 2 jaar vertraging is in al die gevallen geheel buiten hun schuld om? En die 3000 piek niet te financieren? Wat zijn 3 ruggen op een mensenleven nou.
Je bedoelt dus als extra lening? Ik las een tijd terug dat je collegegeld tot zo'n 10 000 Euro kan lenen. Flink bedrag voor wat je ervoor terugkrijgt!quote:Als ik google zie ik overal staan dat je de boete kan lenen.
Ik zie niet in waarom het eerlijker zou zijn als iemand die afgelopen jaar Scheikunde heeft gestudeerd en dit jaar overstapt naar Rechten, waar hij zes jaar over zal doen, de komende zes jaar het lage collegegeld betaalt, terwijl iemand die afgelopen jaar zijn VWO-diploma heeft gehaald en dit jaar begint aan een studie Rechten, waar hij zes jaar over zal doen, de laatste jaren een verhoogd collegegeld moet gaan betalen.quote:Op woensdag 11 juli 2012 01:11 schreef stoeltafel het volgende:
[..]
Verkeerde woordkeuze. Bedoel dat het raar is dat het voor de huidige student ook al telt. Eerlijker is dat het nu ingaat en niet voor de studenten die al studeren.
Hopelijk houden de rechters hier rekening mee. Ik heb weinig vertrouwen in de kwaliteit van de Nederlandse rechters dus ik vrees het ergste.quote:Het is in zekere zin wel met terugwerkende kracht aangezien nieuwe regels op het verleden toegepast worden om nu tot een boete te komen.
Al kan ik me niet voorstellen hoe deze regeling er door heen kan komen.quote:Op woensdag 11 juli 2012 02:24 schreef Mishu het volgende:
Ik hoop dat de rechters rekening houden met het gebrek aan een overgangsregeling.
Maar ik heb inmiddels nog maar weinig vertrouwen in het rechtssysteem
quote:Op woensdag 11 juli 2012 00:57 schreef Kansenjongere het volgende:
[..]
Nee, ze worden niet op het verleden toegepast, ze hebben betrekking op het toekomstige collegejaar.
Volgens jouw logica mag de HRA de komende 30 jaar niet worden aangepakt voor mensen die net een huis hebben gekocht en mag de pensioenleeftijd de komende 47 jaar niet worden verhoogd voor een 18-jarige die net met zijn eerste baan is begonnen.
Ze worden wél op het verleden toegepast. De criteria die bepalen of jij wel geen boete betaalt worden namelijk getoetst op data voordat uberhaupt iets over deze maatregelen bekend was. Je analogie klopt verder ook niet, want er zou in principe vanaf datum van invoering kunnen gaan tellen, ongeacht of je nou 5 jaar geleden of dit jaar begint met studeren.quote:Op woensdag 11 juli 2012 01:28 schreef Kansenjongere het volgende:
[..]
Ik zie niet in waarom het eerlijker zou zijn als iemand die afgelopen jaar Scheikunde heeft gestudeerd en dit jaar overstapt naar Rechten, waar hij zes jaar over zal doen, de komende zes jaar het lage collegegeld betaalt, terwijl iemand die afgelopen jaar zijn VWO-diploma heeft gehaald en dit jaar begint aan een studie Rechten, waar hij zes jaar over zal doen, de laatste jaren een verhoogd collegegeld moet gaan betalen.
Ze doen dezelfde studie, beginnen op hetzelfde moment, doen er even lang over en toch vind jij het blijkbaar eerlijk als ze daar een verschillend bedrag voor moeten betalen.
Verder ben ik erg benieuwd of jij vindt dat de hypotheekrenteaftrek en de pensioenleeftijd ook uitsluitend mogen worden aangepakt voor starters op de woning- en arbeidsmarkt.
Dat is geen terugwerkende kracht maar exclusieve werking.quote:Op woensdag 11 juli 2012 09:17 schreef Physics het volgende:
[..]
[..]
Ze worden wél op het verleden toegepast. De criteria die bepalen of jij wel geen boete betaalt worden namelijk getoetst op data voordat uberhaupt iets over deze maatregelen bekend was. Je analogie klopt verder ook niet, want er zou in principe vanaf datum van invoering kunnen gaan tellen, ongeacht of je nou 5 jaar geleden of dit jaar begint met studeren.
Het gaat er om dat ze vanaf nu mensen gaan beboeten die de boete hadden kunnen vermijden als ze genoeg geïnformeerd waren. Nu is dat nagelaten en verzinnen ze achteraf/tijdens het spel een stel regels waardoor duizenden mensen beboet kunnen worden die anders de mogelijkheid hadden een dergelijke situatie te vermijden.
Door vanaf datum van invoering voor iedereen te tellen hou je misschien niet een volledige equal playing ground qua hoe lang iemand studeert en hoeveel boete hij betaalt, maar je geeft wel iedereen de kans om de boete te vermijden.
Verder zal ik nog maar eens herhalen dat ik pertinent tegen dit soort generaliserende inzichtloze boetesystemen ben, maar wel snap dat er bezuinigd moet worden. Studeren op zich zou dan duurder mogen worden, met compensatiesystemen naar prestatie.
Ik denk dat de boete gewoon stand houd dus.quote:
Nee, maar ik verwacht dat dat niet genoeg bezwaar geeft ofzo, als ik dit allemaal hoorquote:Op woensdag 11 juli 2012 10:14 schreef Peter_Aragorn het volgende:
Maar het is nog niet ten sprake gekomen als je al een tijdje bezig bent
Nja we zien wel. Ik ga werken nuquote:Op woensdag 11 juli 2012 10:16 schreef alors het volgende:
[..]
Nee, maar ik verwacht dat dat niet genoeg bezwaar geeft ofzo, als ik dit allemaal hoor
Weet je wat pas echt het andere uiterste is? Het instellingscollegegeld dat mensen voor een tweede studie moeten gaan betalen. Vreemd genoeg hoorde je daar nauwelijks iemand over want daar hadden clubjes als lsvb, iso en lkvv blijkbaar geen last van.quote:Op woensdag 11 juli 2012 10:18 schreef alors het volgende:
de hoogte van het collegegeld is geen rustig bezit? Nou een meer dan verdriedubbeling vind ik dan weer het andere uiterste hoorwtf
Zijn nog bezig. Maar de eerste 4 zijn verworpen.quote:Op woensdag 11 juli 2012 10:28 schreef kirsten. het volgende:
[..]
Is de boete verworpen? (ik heb het niet gevolgd)?
Nee alle bezwaren zijn verworpen.quote:Op woensdag 11 juli 2012 10:28 schreef kirsten. het volgende:
[..]
Is de boete verworpen? (ik heb het niet gevolgd)?
Ja, boete.quote:Op woensdag 11 juli 2012 10:34 schreef Peter_Aragorn het volgende:
Zit in de bus. Al wat bekend over als je al bezig was met studeren voordat er iets bekend was van een boete?
En de grap is dat ze nu in hun verkiezingsprogramma hebben om de langstudeerboete af te schaffen.quote:Op woensdag 11 juli 2012 10:36 schreef Asskicker14 het volgende:
Wie heeft hier op de VVD gestemd? Stoppen met zeiken en nadenken de volgende keer.
Daarmee wordt studeren in deeltijd dus ook gesloopt voor diegenen die daar nog mee gaan beginnen...quote:Op woensdag 11 juli 2012 10:37 schreef Snoepje5 het volgende:
Deeltijdstudenten voor feb 2011 begonnen geldt de boete niet voor.
verder blijft die in tact.
Dan moet je in een vereniging gaan zitten, een jaar uitschrijven. Heb je geen last van de boete en dit mag (hoor ik net).quote:Op woensdag 11 juli 2012 10:40 schreef NY_Giant het volgende:
[..]
Daarmee wordt studeren in deeltijd dus ook gesloopt voor diegenen die daar nog mee gaan beginnen...
Bovendien is het makkelijker om een bestaande bezuiniging te laten staan, dan om een nieuwe bezuiniging - in plaats van deze bezuiniging - door te voeren.quote:Op woensdag 11 juli 2012 10:51 schreef eriksd het volgende:
Zou ook niet rekenen op de verkiezingen, dit kabinet maakt ook de begroting voor volgend jaar.
Bron: http://www.studentunion.u(...)erders-regeling.htmlquote:Studenten die volgend jaar het extra collegegeld moeten betalen kunnen dit geld bijlenen. Het huidige kredietmaximum van ¤8.565,- op jaarbasis wordt door het kabinet echter ongemoeid gelaten. Dit betekent voor studenten die gebruik maken van het collegegeldkrediet (van in totaal ¤1.713,-),dat zij de ¤3.000,- boete met een ‘gewone’ lening moeten bijlenen. Zij kunnen dan naast het collegegeld en de boete nog maar maximaal 321,- euro per maand bijlenen bij DUO. Als een student minder leent voor het betalen van het collegegeld blijft er meer ruimte over om per maand bij te lenen.
quote:Op woensdag 11 juli 2012 11:09 schreef mossad_agent het volgende:
Goede uitspraak van de rechter. Dit zal zorgen dat studenten echt gaan studeren in plaats van luieren en ongemotiveerde studenten zullen minder snel aan een studie beginnen waardoor het niveau van de afgestudeerden weer omhoog gaat, nogmaals
Die discussie ga je toch niet winnen, niet aan beginnen.quote:Op woensdag 11 juli 2012 11:16 schreef Snoepje5 het volgende:
[..]
Wat nou als iemand door het tegenovergestelde langer studeert?
Namelijk: persoon zit in studentenraad e.d. Dit kost veel tijd en is erg goed voor je ontwikkeling. Dan krijg je nog eens een boete omdat je jezelf extra wilt ontwikkelen(want door de studentenraad kun je sneller enige achterstand oplopen)
Allereerst is daarvoor de optie gekomen om je studie tijdelijk stop te zetten, zodat je je gedurende een jaar volledig op dat bestuurswerk kunt richten.quote:Op woensdag 11 juli 2012 11:16 schreef Snoepje5 het volgende:
[..]
Namelijk: persoon zit in studentenraad e.d. Dit kost veel tijd en is erg goed voor je ontwikkeling. Dan krijg je nog eens een boete omdat je jezelf extra wilt ontwikkelen(want door de studentenraad kun je sneller enige achterstand oplopen)
Nee hoor.quote:Op woensdag 11 juli 2012 11:17 schreef Piethur het volgende:
[..]
Die discussie ga je toch niet winnen, niet aan beginnen.Alle studenten zijn lui en verdienen een boete
Na 4 jaar betaal je toch gewoon collegegeld? Lijkt mij voldoende. 150 euro per maand, hoeft geen 3000 euro per jaar bovenop.quote:Op woensdag 11 juli 2012 11:21 schreef Kansenjongere het volgende:
[..]
Allereerst is daarvoor de optie gekomen om je studie tijdelijk stop te zetten, zodat je je gedurende een jaar volledig op dat bestuurswerk kunt richten.
Ten tweede is mij niet geheel duidelijk waarom een investering in jezelf door anderen opgehoest moet worden.
Een vergelijking van academisch niveau!quote:Op woensdag 11 juli 2012 11:23 schreef Apotheose het volgende:
ik begrijp het overigens niet... Als je met teveel drank achter het stuur kruipt krijg je max 700 euro boete (ok je moet vast ook voor de rechter verschijnen ofzo). En als je langer studeert om wat voor reden dan ook dan mag je 3000 euro extra ophoesten. Dat slaat toch VOLLEDIG de plank mis?
En nog eens 4000 euro als je meer dan 1.3 ( ? ) promile op hebt. (alcoholslot)quote:Op woensdag 11 juli 2012 11:23 schreef Apotheose het volgende:
ik begrijp het overigens niet... Als je met teveel drank achter het stuur kruipt krijg je max 700 euro boete (ok je moet vast ook voor de rechter verschijnen ofzo). En als je langer studeert om wat voor reden dan ook dan mag je 3000 euro extra ophoesten. Dat slaat toch VOLLEDIG de plank mis?
Als jij een jaar niet aan studeren toekomt door je nevenactiviteiten hoef je in de nieuwe regeling juist geen collegeld te betalen en ga je er dus op vooruit.quote:Op woensdag 11 juli 2012 11:23 schreef Snoepje5 het volgende:
[..]
Na 4 jaar betaal je toch gewoon collegegeld? Lijkt mij voldoende. 150 euro per maand, hoeft geen 3000 euro per jaar bovenop.
Volgens mij begrijp jij het doel van de boete niet. Het is niet zodat een investering niet door de overheid opgehoest hoeft te worden. Het is om het langstuderen onaantrekkelijker te maken. Dus onaantrekkelijker maken van in studentenraden zitten, andere nevenactiviteiten verrichten, eigen bedrijf beginnen, etc.
ja je hoeft ook niet 8 jaar over een studie te doen omdat je zo nodig er van alles naast wilt doen.quote:Op woensdag 11 juli 2012 11:23 schreef Snoepje5 het volgende:
[..]
Na 4 jaar betaal je toch gewoon collegegeld? Lijkt mij voldoende. 150 euro per maand, hoeft geen 3000 euro per jaar bovenop.
Volgens mij begrijp jij het doel van de boete niet. Het is niet zodat een investering niet door de overheid opgehoest hoeft te worden. Het is om het langstuderen onaantrekkelijker te maken. Dus onaantrekkelijker maken van in studentenraden zitten, andere nevenactiviteiten verrichten, eigen bedrijf beginnen, etc.
8 jaar is ook wel erg overdreven ja. Maar 5 en een half jaar zou niet geheel vreemd zijn.quote:Op woensdag 11 juli 2012 11:32 schreef Apotheose het volgende:
[..]
ja je hoeft ook niet 8 jaar over een studie te doen omdat je zo nodig er van alles naast wilt doen.
Als ik van een langstudeerdersboete had geweten had ik misschien ook wel andere prioriteiten gesteldquote:Op woensdag 11 juli 2012 11:36 schreef Apotheose het volgende:
ik vind het dan een kwestie van prioriteiten stellen. Je doet een studie - ga er dan ook voor. Bij mij ging dat voor al die andere dingen. Eigen bedrijf kan ook na je studie. Mijn mening. Dont shoot the messenger
Eens.quote:Op woensdag 11 juli 2012 11:36 schreef Apotheose het volgende:
ik vind het dan een kwestie van prioriteiten stellen. Je doet een studie - ga er dan ook voor. Bij mij ging dat voor al die andere dingen. Eigen bedrijf kan ook na je studie. Mijn mening. Dont shoot the messenger
De rechter geeft dat zelfs aan met de uitzondering voor deeltijders, terwijl de situatie van die deeltijders eigenlijk amper verschilt van de voltijders.quote:Op woensdag 11 juli 2012 11:49 schreef Cracka-ass het volgende:
[..]
Eens.
Maar niet voor lopende studies de regels veranderen. Dat is natuurlijk bizar en krijg je situaties waar men nooit (vooraf) rekening mee heeft kunnen houden. Situaties zoals hierboven bijvoorbeeld.
Blijkbaar ben je dan niet geschikt om én in een studentraad te zitten en je studie binnen de gestelde tijd af te ronden. Kortom, prioriteiten stellen.quote:Op woensdag 11 juli 2012 11:16 schreef Snoepje5 het volgende:
[..]
Ik hoor het je zeggen. Dat is een opvatting die sommige mensen inderdaad met je delen, echter niet iedereen.quote:Op woensdag 11 juli 2012 11:17 schreef Piethur het volgende:
[..]
Die discussie ga je toch niet winnen, niet aan beginnen.Alle studenten zijn lui en verdienen een boete
Prioriteiten stellen dus. ... eigen bedrijf tijdens je studie... dus je verdient geld tijdens je studie en tijdens dat geld verdienen moet de maatschappij ook nog voor jou opdraaien....lekker is dat.quote:Op woensdag 11 juli 2012 11:22 schreef Snoepje5 het volgende:
[..]
Nee hoor.
Genoeg studenten zoals ik die een eigen bedrijf naast de voltijd studie hebben of die zoals ik aangaf andere activiteiten doen zoals het zijn van een voorzitter in de studentenraad of een andere raad. Dit moet alleen maar gestimuleerd worden door de regering. Door die boete schrik je iedereen af om andere activiteiten naast de studie te verrichten.
Je zal wel een tweede keer nadenken voordat je tientallen uren per maand/week in een raad gaat zitten, want 3000 euro boete als je het door tijdnood niet haalt.
Dit denk ik dus ook.quote:Op woensdag 11 juli 2012 10:53 schreef Kremers het volgende:
Boete is al aangenomen door tweede kamer en ook goedgekeurd door de 1e, dus hoezo gaan ze er niet mee door?
En als de boete weggaat, gebeurt dat omdat meerdere partijen, waaronder de VVD, studiefinanciering wil laten omzetten in een social leenstelsel.
Goed informeren dus... niet meer geloven op een opleidingsbeurs dat alles mooi en spannend is én dat je er een goede baan mee gaat krijgen. Goed informeren dusquote:Op woensdag 11 juli 2012 11:45 schreef alors het volgende:
Als je nou een bepaald aantal jaar krijgt om een bepaalde studie af te ronden dan kan ik er nog begrip voor opbrengen. Maar nu wordt je gewoon gestraft voor het aantal jaar dat je 'studeert' ook al houdt dat bv in dat je twee verkeerde studies hebt gekozen en je dat slechts een paar maanden of een halfjaar hebt geprobeerd. Dat telt meteen als vol jaar.
Daarbij is het volgen van een tweede studie of master (ook al doe je dat keurig nominaal) gewoon financieel zowat onmogelijk, verhoogd collegegeld én een langstudeerboete, dat kan oplopen tot ruim boven de 10.000 euro per jaar, exclusief je eigen onderhoud... Dan kun je beter naar het buitenland gaan.
Truequote:Op woensdag 11 juli 2012 11:49 schreef Cracka-ass het volgende:
[..]
Eens.
Maar niet voor lopende studies de regels veranderen. Dat is natuurlijk bizar en krijg je situaties waar men nooit (vooraf) rekening mee heeft kunnen houden. Situaties zoals hierboven bijvoorbeeld.
Alsof iedereen dat kan op zijn 17e. Ook kan het zijn dat je op je studie in aanraking komt met één gebied waar je eigenlijk in verder en dus een andere kant op zult moeten. En pas door een studie te doen kom je er achter wat het echt inhoudt en kan het toch totaal niet zijn wat jou aanvankelijk aansprak.quote:Op woensdag 11 juli 2012 11:54 schreef mossad_agent het volgende:
[..]
Goed informeren dus... niet meer geloven op een opleidingsbeurs dat alles mooi en spannend is én dat je er een goede baan mee gaat krijgen. Goed informeren dus
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |