Die is wel leuk ja.quote:De reacties..
Alleen deze is wel goed:
"In het volgende programma van de VVD wordt waarschijnlijk het hele onderwijs afgeschaft. Levert een hoop besparing op hoor."
Eens. De grootste problemen zijn m.i.quote:De universiteiten zijn het zelf natuurlijk ook wel schuld dat studeren niet zo veel tijd hoeft te kosten.. Ze zouden veel hogere eisen kunnen stellen, maar dat is allemaal te lastig en te duur. Plus dan zou de subsidie die ze krijgen voor elke student daadwerkelijk naar onderwijs gaan i.p.v. naar ambtenarij/onderzoek, stel je voor!!!!
Inderdaad. Het idiote is dat bijna iedereen er maar vanuit gaat dat je werkt naast je studie (Kirsten haar reactie is wat dat betreft typisch), zelfs de studiefinanciering is erop afgestemd. Gelukkig is het ook in Nederland voor sommige studierichtingen niet mogelijk om naast de opleiding al te veel te werken maar bij veel opleidingen is het onderwijs ernstig gecompromitteerd door die houding (kwantitatief gezien veel minder onderwijs en dan evt. ook nog eens bij een opleiding die slechts 4 jaar duurt).quote:Ik ben persoonlijk geen voorstander van werken naast studie. Studeren doe je om kennis te vergaren en zou een full-time job moeten zijn. Daarnaast wat extracurriculaire (academische) activiteiten en klaar. "Werken naast den studie" is een vrij Nederlands concept, zul je aan top universiteiten wereldwijd niet zien (tenzij het studiegerelateerd werk is).
Ook hier ben ik het mee eens. De universiteiten zouden collectief best voor elkaar kunnen krijgen dat er een goed financieringsstelsel komt waar geen perverse prikkels in zitten. Ze zouden zelf wat meer geld kunnen besteden aan het onderwijs. Ze zouden zelf beter onderwijs kunnen verzorgen. Ze zouden kunnen eisen van de studenten dat ze meer doen dan wat het VWO eist zodat je bij een opleiding niet eerst nog calculus hoeft te geven (enkel een toets ter controle) enz.quote:De universiteiten en overheid kunnen de student altijd wel de schuld geven, maar wie met het vingertje wijst zou de spiegel ook eens moeten aanschouwen. Blijkbaar is introspectie alleen aan de student.
Wat dacht je ervan om per studierichting te bekijken of dat dat gemekker wel of niet terecht is en in functie hiervan de studiefinanciering enz. aan te passen?quote:@ Bram/Physics; ja maar het is nou eenmaal feit dat je van stufi vrij lastig rond komt. Aangezien de meeste studies wel ruimte geven om te werken (afgezien van of dat gewenst is of niet) vind ik gemekker over te weinig geld hebben maar niet werken ook voor een groot deel bij de student liggen, want ik vind niet dat de overheid maar geheel in het onderhoud van een student moet voorzien.
Opzich een goede oplossing. Alleen ik vraag me af of het praktisch haalbaar is. Er bestaan nou eenmaal lastige studies in een bepaalde richting en makkelijkere studies. Of het onderscheid wel zo makkelijk te maken is? Ik kan me voorstellen dat mensen van rechten vinden dat hun studie als zwaar bestempeld moet worden omdat ze de wetsbundels moeten kennen. Ik kan me voorstellen dat iemand van natuurkunde niet dát, maar een derdemachtsvergelijking als lastig beschouwd. Ik zou zo snel geen criteria kunnen bedenken die objectief een zwaarte kunnen meten. Studie-uren zijn in mijn ogen niet objectief, net zoals collegeuren, hoeveelheid vakken, diepgang van de vakken etc.quote:Op maandag 9 juli 2012 19:45 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Wat dacht je ervan om per studierichting te bekijken of dat dat gemekker wel of niet terecht is en in functie hiervan de studiefinanciering enz. aan te passen?
Natuurlijk gebeurt dat niet, wie zou dat nou pikkenquote:Op dinsdag 10 juli 2012 16:48 schreef Keyos het volgende:
Zou wat zijn zeg als ze die maatregel uiteindelijk terugdraaien en de mensen die er komend collegejaar slachtoffer van zijn, het uiteindelijk niet terugkrijgen.....
Nieuw scheldwoord "politicus ! "quote:Op maandag 9 juli 2012 16:26 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Van tig dagen geleden.
Rutte in een spagaat: http://nos.nl/video/39225(...)tudeerdersboete.html
Normaal gesproken zou dat volgend jaar moeten gebeuren in ruil voor een leenstelsel, alle onderstaande partijen stemden hier immers mee in:quote:Zou wat zijn zeg als ze die maatregel uiteindelijk terugdraaien en de mensen die er komend collegejaar slachtoffer van zijn, het uiteindelijk niet terugkrijgen.....
We hebben het zwaar inderdaad.quote:Op dinsdag 10 juli 2012 19:14 schreef Mishu het volgende:
Zal wel weer tegenvallen (die uitslag morgen). Ik ben er inmiddels aan gewend dat alles verkeerd uitpakt ten op zichte van de student.
Gast het is precies andersom, in de afgelopen jaren is daar juist veel minder ruimte voor dan vroeger. 20/30 jaar geleden kon je jaaaaren over je studie doen en kon je relatief goed rondkomen van je stufi. Tegenwoordig moet je een bijbaan hebben en zo snel mogelijk afstuderen. Dit beeld wat jij hebt klopt gewoonweg niet. De gemiddelde student doet er tegenwoordig veel minder lang over dan toen bijvoorbeeld Rutte nog studeerde.quote:Op zaterdag 7 juli 2012 09:15 schreef RonnieHansen het volgende:
Studeren is de laatste jaren meer om te zuipen te feesten en te neuken. Je studie moet je in de afgesproken tijd afmaken en als dat niet lukt moet je gewoon een boete krijgen. Kijk er kunnen omstandigheden zijn dat je niet in staat bent te studeren door langdurig ziek zijn en dan bedoel ik niet het ziek zijn van de drank.
Zo'n drama is het nou ook weer niet.quote:Op woensdag 11 juli 2012 00:50 schreef Franknfurter het volgende:
Gek dat morgen misschien wel levens bepaald gaan worden..
Ik ken anders genoeg mensen die hun plannen volledig afstemmen op de langstudeerboete. Omdat zij en hun ouders het gewoon niet kunnen betalen.quote:Op woensdag 11 juli 2012 00:51 schreef eriksd het volgende:
[..]
Zo'n drama is het nou ook weer niet.
Vraag is gewoon of het recht op onderwijs ook een recht op vertraging impliceert en zo ja, tot op welke hoogte. En verder natuurlijk het veranderen van de spelregels tijdens het spel.
Ah, het "ik ken" argument. En die 2 jaar vertraging is in al die gevallen geheel buiten hun schuld om? En die 3000 piek niet te financieren? Wat zijn 3 ruggen op een mensenleven nou.quote:Op woensdag 11 juli 2012 00:52 schreef Franknfurter het volgende:
[..]
Ik ken anders genoeg mensen die hun plannen volledig afstemmen op de langstudeerboete. Omdat zij en hun ouders het gewoon niet kunnen betalen.
Krijg je een naheffing van de vorige collegejaren dan of snap je de betekenis van terugwerkende kracht niet zo goed?quote:Op woensdag 11 juli 2012 00:53 schreef stoeltafel het volgende:
Ben ook benieuwd. Dacht dat het al zeker was. Het collegegeld wordt bij mij 4800e, ziek! Gelukkig ben k met mijn scriptie begonnen. Het aparte eraan is dat het met terug werkende kracht is.
Je moet in maximaal een jaar 4,8k afbetalen. Dat vind je niet onredelijk?quote:Op woensdag 11 juli 2012 00:54 schreef eriksd het volgende:
[..]
Ah, het "ik ken" argument. En die 2 jaar vertraging is in al die gevallen geheel buiten hun schuld om? En die 3000 piek niet te financieren? Wat zijn 3 ruggen op een mensenleven nou.
Het is in zekere zin wel met terugwerkende kracht aangezien nieuwe regels op het verleden toegepast worden om nu tot een boete te komen.quote:Op woensdag 11 juli 2012 00:54 schreef Kansenjongere het volgende:
[..]
Krijg je een naheffing van de vorige collegejaren dan of snap je de betekenis van terugwerkende kracht niet zo goed?
Na een jaar vertraging? Nee, in beginsel niet. Je kan het toch ook lenen?quote:Op woensdag 11 juli 2012 00:55 schreef Speedy_T het volgende:
[..]
Je moet in maximaal een jaar 4,8k afbetalen. Dat vind je niet onredelijk?
Nee, ze worden niet op het verleden toegepast, ze hebben betrekking op het toekomstige collegejaar.quote:Op woensdag 11 juli 2012 00:56 schreef Physics het volgende:
[..]
Het is in zekere zin wel met terugwerkende kracht aangezien nieuwe regels op het verleden toegepast worden om nu tot een boete te komen.
Lenen? Hoe zie je dat voor je? Die optie zie ik nergens voorbij komen namelijkquote:Op woensdag 11 juli 2012 00:57 schreef eriksd het volgende:
[..]
Na een jaar vertraging? Nee, in beginsel niet. Je kan het toch ook lenen?
Als ik google zie ik overal staan dat je de boete kan lenen. Dus het liquiditeitsargument lijkt mij vrij zwak.quote:Op woensdag 11 juli 2012 01:00 schreef Speedy_T het volgende:
[..]
Lenen? Hoe zie je dat voor je? Die optie zie ik nergens voorbij komen namelijk
Verkeerde woordkeuze. Bedoel dat het raar is dat het voor de huidige student ook al telt. Eerlijker is dat het nu ingaat en niet voor de studenten die al studeren.quote:Op woensdag 11 juli 2012 00:54 schreef Kansenjongere het volgende:
[..]
Krijg je een naheffing van de vorige collegejaren dan of snap je de betekenis van terugwerkende kracht niet zo goed?
Voor een deeltijdstudent is het al snel 6000 Euro en dat zonder dat hij vertraging heeft opgelopen.quote:Ah, het "ik ken" argument. En die 2 jaar vertraging is in al die gevallen geheel buiten hun schuld om? En die 3000 piek niet te financieren? Wat zijn 3 ruggen op een mensenleven nou.
Je bedoelt dus als extra lening? Ik las een tijd terug dat je collegegeld tot zo'n 10 000 Euro kan lenen. Flink bedrag voor wat je ervoor terugkrijgt!quote:Als ik google zie ik overal staan dat je de boete kan lenen.
Ik zie niet in waarom het eerlijker zou zijn als iemand die afgelopen jaar Scheikunde heeft gestudeerd en dit jaar overstapt naar Rechten, waar hij zes jaar over zal doen, de komende zes jaar het lage collegegeld betaalt, terwijl iemand die afgelopen jaar zijn VWO-diploma heeft gehaald en dit jaar begint aan een studie Rechten, waar hij zes jaar over zal doen, de laatste jaren een verhoogd collegegeld moet gaan betalen.quote:Op woensdag 11 juli 2012 01:11 schreef stoeltafel het volgende:
[..]
Verkeerde woordkeuze. Bedoel dat het raar is dat het voor de huidige student ook al telt. Eerlijker is dat het nu ingaat en niet voor de studenten die al studeren.
Hopelijk houden de rechters hier rekening mee. Ik heb weinig vertrouwen in de kwaliteit van de Nederlandse rechters dus ik vrees het ergste.quote:Het is in zekere zin wel met terugwerkende kracht aangezien nieuwe regels op het verleden toegepast worden om nu tot een boete te komen.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |