quote:
Op woensdag 11 juli 2012 00:57 schreef Kansenjongere het volgende:[..]
Nee, ze worden niet op het verleden toegepast, ze hebben betrekking op het toekomstige collegejaar.
Volgens jouw logica mag de HRA de komende 30 jaar niet worden aangepakt voor mensen die net een huis hebben gekocht en mag de pensioenleeftijd de komende 47 jaar niet worden verhoogd voor een 18-jarige die net met zijn eerste baan is begonnen.
quote:
Op woensdag 11 juli 2012 01:28 schreef Kansenjongere het volgende:[..]
Ik zie niet in waarom het eerlijker zou zijn als iemand die afgelopen jaar Scheikunde heeft gestudeerd en dit jaar overstapt naar Rechten, waar hij zes jaar over zal doen, de komende zes jaar het lage collegegeld betaalt, terwijl iemand die afgelopen jaar zijn VWO-diploma heeft gehaald en dit jaar begint aan een studie Rechten, waar hij zes jaar over zal doen, de laatste jaren een verhoogd collegegeld moet gaan betalen.
Ze doen dezelfde studie, beginnen op hetzelfde moment, doen er even lang over en toch vind jij het blijkbaar eerlijk als ze daar een verschillend bedrag voor moeten betalen.
Verder ben ik erg benieuwd of jij vindt dat de hypotheekrenteaftrek en de pensioenleeftijd ook uitsluitend mogen worden aangepakt voor starters op de woning- en arbeidsmarkt.
Ze worden wél op het verleden toegepast. De criteria die bepalen of jij wel geen boete betaalt worden namelijk getoetst op data voordat uberhaupt iets over deze maatregelen bekend was. Je analogie klopt verder ook niet, want er zou in principe vanaf datum van invoering kunnen gaan tellen, ongeacht of je nou 5 jaar geleden of dit jaar begint met studeren.
Het gaat er om dat ze vanaf nu mensen gaan beboeten die de boete hadden kunnen vermijden als ze genoeg geïnformeerd waren. Nu is dat nagelaten en verzinnen ze achteraf/tijdens het spel een stel regels waardoor duizenden mensen beboet kunnen worden die anders de mogelijkheid hadden een dergelijke situatie te vermijden.
Door vanaf datum van invoering voor iedereen te tellen hou je misschien niet een volledige equal playing ground qua hoe lang iemand studeert en hoeveel boete hij betaalt, maar je geeft wel iedereen de kans om de boete te vermijden.
Verder zal ik nog maar eens herhalen dat ik pertinent tegen dit soort generaliserende inzichtloze boetesystemen ben, maar wel snap dat er bezuinigd moet worden. Studeren op zich zou dan duurder mogen worden, met compensatiesystemen naar prestatie.