abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_114052882
quote:
0s.gif Op woensdag 11 juli 2012 11:09 schreef mossad_agent het volgende:
*O* Goede uitspraak van de rechter. Dit zal zorgen dat studenten echt gaan studeren in plaats van luieren en ongemotiveerde studenten zullen minder snel aan een studie beginnen waardoor het niveau van de afgestudeerden weer omhoog gaat, nogmaals *O*
:')

Wat nou als iemand door het tegenovergestelde langer studeert?
Namelijk: persoon zit in studentenraad e.d. Dit kost veel tijd en is erg goed voor je ontwikkeling. Dan krijg je nog eens een boete omdat je jezelf extra wilt ontwikkelen :') (want door de studentenraad kun je sneller enige achterstand oplopen)
pi_114052926
quote:
0s.gif Op woensdag 11 juli 2012 11:16 schreef Snoepje5 het volgende:

[..]

Namelijk: persoon zit in studentenraad e.d. Dit kost veel tijd en is erg goed voor je ontwikkeling. Dan krijg je nog eens een boete omdat je jezelf extra wilt ontwikkelen :') (want door de studentenraad kun je sneller enige achterstand oplopen)
Die discussie ga je toch niet winnen, niet aan beginnen. :') Alle studenten zijn lui en verdienen een boete
pi_114052976
ik ben zo blij dat ik 8 jaar heb kunnen studeren (2 studies) *O*
just give a second thought
what if we don't get caught...
pi_114053060
quote:

[..]

Allereerst is daarvoor de optie gekomen om je studie tijdelijk stop te zetten, zodat je je gedurende een jaar volledig op dat bestuurswerk kunt richten.
Ten tweede is mij niet geheel duidelijk waarom een investering in jezelf door anderen opgehoest moet worden.
pi_114053078
quote:
0s.gif Op woensdag 11 juli 2012 11:17 schreef Piethur het volgende:

[..]

Die discussie ga je toch niet winnen, niet aan beginnen. :') Alle studenten zijn lui en verdienen een boete
Nee hoor.

Genoeg studenten zoals ik die een eigen bedrijf naast de voltijd studie hebben of die zoals ik aangaf andere activiteiten doen zoals het zijn van een voorzitter in de studentenraad of een andere raad. Dit moet alleen maar gestimuleerd worden door de regering. Door die boete schrik je iedereen af om andere activiteiten naast de studie te verrichten.

Je zal wel een tweede keer nadenken voordat je tientallen uren per maand/week in een raad gaat zitten, want 3000 euro boete als je het door tijdnood niet haalt.
pi_114053104
ik begrijp het overigens niet... Als je met teveel drank achter het stuur kruipt krijg je max 700 euro boete (ok je moet vast ook voor de rechter verschijnen ofzo). En als je langer studeert om wat voor reden dan ook dan mag je 3000 euro extra ophoesten. Dat slaat toch VOLLEDIG de plank mis? 8)7
pi_114053116
quote:
0s.gif Op woensdag 11 juli 2012 11:21 schreef Kansenjongere het volgende:

[..]

Allereerst is daarvoor de optie gekomen om je studie tijdelijk stop te zetten, zodat je je gedurende een jaar volledig op dat bestuurswerk kunt richten.
Ten tweede is mij niet geheel duidelijk waarom een investering in jezelf door anderen opgehoest moet worden.
Na 4 jaar betaal je toch gewoon collegegeld? Lijkt mij voldoende. 150 euro per maand, hoeft geen 3000 euro per jaar bovenop.

Volgens mij begrijp jij het doel van de boete niet. Het is niet zodat een investering niet door de overheid opgehoest hoeft te worden. Het is om het langstuderen onaantrekkelijker te maken. Dus onaantrekkelijker maken van in studentenraden zitten, andere nevenactiviteiten verrichten, eigen bedrijf beginnen, etc.
  woensdag 11 juli 2012 @ 11:26:01 #183
66825 Reya
Fier Wallon
pi_114053195
quote:
0s.gif Op woensdag 11 juli 2012 11:23 schreef Apotheose het volgende:
ik begrijp het overigens niet... Als je met teveel drank achter het stuur kruipt krijg je max 700 euro boete (ok je moet vast ook voor de rechter verschijnen ofzo). En als je langer studeert om wat voor reden dan ook dan mag je 3000 euro extra ophoesten. Dat slaat toch VOLLEDIG de plank mis? 8)7
Een vergelijking van academisch niveau!
pi_114053231
quote:
0s.gif Op woensdag 11 juli 2012 11:23 schreef Apotheose het volgende:
En nog eens 4000 euro als je meer dan 1.3 ( ? ) promile op hebt. (alcoholslot)
pi_114053267
Maar het is jammer dat de rechter niet op alle vlakken kon toetsen. 'Dat is niet aan de rechters maar aan de overheid om te bepalen' hoorde ik meerdere malen. Anders was de kans aanzienlijk groter geweest.
pi_114053276
quote:
0s.gif Op woensdag 11 juli 2012 11:23 schreef Snoepje5 het volgende:

[..]

Na 4 jaar betaal je toch gewoon collegegeld? Lijkt mij voldoende. 150 euro per maand, hoeft geen 3000 euro per jaar bovenop.

Volgens mij begrijp jij het doel van de boete niet. Het is niet zodat een investering niet door de overheid opgehoest hoeft te worden. Het is om het langstuderen onaantrekkelijker te maken. Dus onaantrekkelijker maken van in studentenraden zitten, andere nevenactiviteiten verrichten, eigen bedrijf beginnen, etc.
Als jij een jaar niet aan studeren toekomt door je nevenactiviteiten hoef je in de nieuwe regeling juist geen collegeld te betalen en ga je er dus op vooruit.
pi_114053399
quote:
0s.gif Op woensdag 11 juli 2012 11:23 schreef Snoepje5 het volgende:

[..]

ja je hoeft ook niet 8 jaar over een studie te doen omdat je zo nodig er van alles naast wilt doen.
pi_114053426
quote:
0s.gif Op woensdag 11 juli 2012 11:32 schreef Apotheose het volgende:

[..]

ja je hoeft ook niet 8 jaar over een studie te doen omdat je zo nodig er van alles naast wilt doen.
8 jaar is ook wel erg overdreven ja. Maar 5 en een half jaar zou niet geheel vreemd zijn.
pi_114053526
ik vind het dan een kwestie van prioriteiten stellen. Je doet een studie - ga er dan ook voor. Bij mij ging dat voor al die andere dingen. Eigen bedrijf kan ook na je studie. Mijn mening. Dont shoot the messenger
pi_114053586
quote:
0s.gif Op woensdag 11 juli 2012 11:36 schreef Apotheose het volgende:
ik vind het dan een kwestie van prioriteiten stellen. Je doet een studie - ga er dan ook voor. Bij mij ging dat voor al die andere dingen. Eigen bedrijf kan ook na je studie. Mijn mening. Dont shoot the messenger
Als ik van een langstudeerdersboete had geweten had ik misschien ook wel andere prioriteiten gesteld :P
Het is geel en staat in mijn ondertitel!
3DS friend code: 2191-7623-9035
pi_114053597
Wat een infantiele uitspraak zeg,
Ik ben blij voor de deeltijdmensen though.
Maargoed verder is er geen reet veranderd voor de toekomstige deeltijders, die krijgen nu per definitie te maken met de boete.

Bovendien snap ik niet dat men zegt niet in de stoel van de politicus te kunnen gaan zitten, terwijl men dit wel doet bij dezelfde beoordeling m.b.t deeltijdstudenten? w t f!
pi_114053903
Ik heb net de uitspraak van de rechter gelezen, en moet zeggen dat ik er niet heel blij van word.

Wél heb ik een vraag n.a.v. de "uitzondering" die gemaakt wordt voor bestuurlijke functies en dus nevenactiviteiten.

TLDR onderaan...

Mijn situatie is als volgt:
Toen ik 17/18 was, heb ik 2 jaar HBO verkloot (3 studies in 2 jaar geprobeerd) ivm slechte voorlichting en omdat jong en niks is wat het lijkt etc etc. Ik ben toen 1.5 jaar gaan werken in het buitenland, en ben in september 2009 begonnen met een studie Informatica in Groningen. Het afgelopen jaar was mijn 3e collegejaar op deze opleiding (en dus het 5e HBO-jaar, dus langstudeerboete (0 euro)). Het komende jaar is mijn laatste jaar, ik doe m'n minor, en studeer af.

Op het moment sta ik een 8.5 gemiddeld, en ga ik richting een cum laude papiertje, maar er is meer. Ik heb 1) deel uitgemaakt van de opleidingscommissie, en 2) ben ingeschreven voor het Hanze Honours College, onderdeel van het landelijke siriusprogramma (http://www.siriusprogramma.nl/). Ik rond dit programma (30 ECs) komend jaar dan af tegelijk met mijn studie.

In principe ben ik een topstudent volgens de beoordelingen, en doe nóg meer om mezelf te verbreden en te ontwikkelen, maar komend jaar krijg ik een probleem. Behalve dat ik 3000 euro boete moet betalen (maar goed, die is te lenen) raak ik ook het recht op mijn ov-kaart kwijt vanaf januari 2012. Het lullige is dat ik mij 200% inzet voor de studie (echt een no-lifer de afgelopen paar jaar), en dat ik nu alsnog getroffen word door een boete en extra kosten voor het gebruik van mijn OV-kaart. (Note: ik ben per dag 1.5 uur heen, en terug onderweg naar de hogeschool, verhuizen is geen optie ivm samenwonen en andere redenen).

Mijn vraag is dan ook of mijn deelname aan het excellentieprogramma kan tellen (gezien kan worden als) een relevante nevenactiviteit, waardoor ik een jaar respijt krijg? Ik heb geen ouders die 'even' bij kunnen passen, en fulltime afstuderen gaat niet goed samen met10-20 uur bijwerken om dan maar het ov te kunnen betalen.

TLDR; Ik zit komend jaar in mijn 6e collegejaar, dus boete en OV-kaart weg vanaf januari. Zou ik kans maken op een jaar respijt omdat ik 1) meedoe aan een excellentieprogramma 2) in de opleidingscomissie zit en 3) Richting cum laude afstuderen werk onder het mom van "nevenactiviteiten"?

Waar moet je deze "uitzondering" aanvragen? Bij de DUO ?

Thanks, ;)
  woensdag 11 juli 2012 @ 11:45:42 #193
123170 alors
zlata1234
pi_114053930
Als je nou een bepaald aantal jaar krijgt om een bepaalde studie af te ronden dan kan ik er nog begrip voor opbrengen. Maar nu wordt je gewoon gestraft voor het aantal jaar dat je 'studeert' ook al houdt dat bv in dat je twee verkeerde studies hebt gekozen en je dat slechts een paar maanden of een halfjaar hebt geprobeerd. Dat telt meteen als vol jaar.
Daarbij is het volgen van een tweede studie of master (ook al doe je dat keurig nominaal) gewoon financieel zowat onmogelijk, verhoogd collegegeld én een langstudeerboete, dat kan oplopen tot ruim boven de 10.000 euro per jaar, exclusief je eigen onderhoud... Dan kun je beter naar het buitenland gaan.
know'm sayin?
word? word.
pi_114054123
quote:
0s.gif Op woensdag 11 juli 2012 11:36 schreef Apotheose het volgende:
Eens.
Maar niet voor lopende studies de regels veranderen. Dat is natuurlijk bizar en krijg je situaties waar men nooit (vooraf) rekening mee heeft kunnen houden. Situaties zoals hierboven bijvoorbeeld.
pi_114054182
quote:
0s.gif Op woensdag 11 juli 2012 11:49 schreef Cracka-ass het volgende:

[..]

Eens.
Maar niet voor lopende studies de regels veranderen. Dat is natuurlijk bizar en krijg je situaties waar men nooit (vooraf) rekening mee heeft kunnen houden. Situaties zoals hierboven bijvoorbeeld.
De rechter geeft dat zelfs aan met de uitzondering voor deeltijders, terwijl de situatie van die deeltijders eigenlijk amper verschilt van de voltijders.
  woensdag 11 juli 2012 @ 11:51:27 #196
373754 mossad_agent
Ha-Mossad le-Modiin ule-Tafkid
pi_114054198
quote:

[..]

Blijkbaar ben je dan niet geschikt om én in een studentraad te zitten en je studie binnen de gestelde tijd af te ronden. Kortom, prioriteiten stellen.
quote:
0s.gif Op woensdag 11 juli 2012 11:17 schreef Piethur het volgende:

[..]

Ik hoor het je zeggen. Dat is een opvatting die sommige mensen inderdaad met je delen, echter niet iedereen.

quote:
0s.gif Op woensdag 11 juli 2012 11:22 schreef Snoepje5 het volgende:

[..]

Nee hoor.

Genoeg studenten zoals ik die een eigen bedrijf naast de voltijd studie hebben of die zoals ik aangaf andere activiteiten doen zoals het zijn van een voorzitter in de studentenraad of een andere raad. Dit moet alleen maar gestimuleerd worden door de regering. Door die boete schrik je iedereen af om andere activiteiten naast de studie te verrichten.

Je zal wel een tweede keer nadenken voordat je tientallen uren per maand/week in een raad gaat zitten, want 3000 euro boete als je het door tijdnood niet haalt.
Prioriteiten stellen dus. ... eigen bedrijf tijdens je studie... dus je verdient geld tijdens je studie en tijdens dat geld verdienen moet de maatschappij ook nog voor jou opdraaien....lekker is dat.
pi_114054224
quote:
0s.gif Op woensdag 11 juli 2012 10:53 schreef Kremers het volgende:
Boete is al aangenomen door tweede kamer en ook goedgekeurd door de 1e, dus hoezo gaan ze er niet mee door?

En als de boete weggaat, gebeurt dat omdat meerdere partijen, waaronder de VVD, studiefinanciering wil laten omzetten in een social leenstelsel.
Dit denk ik dus ook.
  woensdag 11 juli 2012 @ 11:54:06 #198
373754 mossad_agent
Ha-Mossad le-Modiin ule-Tafkid
pi_114054292
quote:
0s.gif Op woensdag 11 juli 2012 11:45 schreef alors het volgende:
Als je nou een bepaald aantal jaar krijgt om een bepaalde studie af te ronden dan kan ik er nog begrip voor opbrengen. Maar nu wordt je gewoon gestraft voor het aantal jaar dat je 'studeert' ook al houdt dat bv in dat je twee verkeerde studies hebt gekozen en je dat slechts een paar maanden of een halfjaar hebt geprobeerd. Dat telt meteen als vol jaar.
Daarbij is het volgen van een tweede studie of master (ook al doe je dat keurig nominaal) gewoon financieel zowat onmogelijk, verhoogd collegegeld én een langstudeerboete, dat kan oplopen tot ruim boven de 10.000 euro per jaar, exclusief je eigen onderhoud... Dan kun je beter naar het buitenland gaan.
Goed informeren dus... niet meer geloven op een opleidingsbeurs dat alles mooi en spannend is én dat je er een goede baan mee gaat krijgen. Goed informeren dus ;)
pi_114054615
quote:
0s.gif Op woensdag 11 juli 2012 11:49 schreef Cracka-ass het volgende:

[..]

Eens.
True
  woensdag 11 juli 2012 @ 12:03:16 #200
123170 alors
zlata1234
pi_114054626
quote:
0s.gif Op woensdag 11 juli 2012 11:54 schreef mossad_agent het volgende:

[..]

Goed informeren dus... niet meer geloven op een opleidingsbeurs dat alles mooi en spannend is én dat je er een goede baan mee gaat krijgen. Goed informeren dus ;)
Alsof iedereen dat kan op zijn 17e. Ook kan het zijn dat je op je studie in aanraking komt met één gebied waar je eigenlijk in verder en dus een andere kant op zult moeten. En pas door een studie te doen kom je er achter wat het echt inhoudt en kan het toch totaal niet zijn wat jou aanvankelijk aansprak.

Daarbij is het nu nog vaak zo dat studeren een logisch vervolg is en er dus veel druk is om maar iets te kiezen. Veel ouders zijn denk ik bang om hun kinderen een jaar te laten werken omdat je dan uit het ritme van studeren bent en het geld misschien teveel lokt voor jongeren, zonder naar de gevolgen van de lange termijn zonder diploma te kijken. Maar ook op middelbare scholen is veel erop gericht om meteen te gaan studeren. Ik werd ook heel erg gepusht om maar een hbo opleiding te kiezen terwijl ik liever nog vwo wilde doen. En soms denk je dan, 'ja zij zullen het wel weten, dus ik doe dat maar' en op het moment dat je met die studie bezig bent weet je pas echt zeker dat dit niet is wat je moet doen. Maar dan ben je nu dus al te laat.
know'm sayin?
word? word.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')