Ik ook. Dat is nu precies waar ik je op wilde wijzen.quote:Het salaris van de modale Nederlander vind ik niet heel hoog.
een beetje diesel rijdt 1:22quote:Op zaterdag 30 juni 2012 19:40 schreef Kapt-Ruigbaard het volgende:
80 euro diesel per maand?
Dat is nog geen 1,5 tank vol...
en dan 3x zo lang onderweg wezenquote:Op zaterdag 30 juni 2012 19:40 schreef boyv het volgende:
Je kunt >3000 per jaar besparen door een OV-jaarkaart te nemen.
kut voor je danquote:Op zaterdag 30 juni 2012 19:41 schreef Chuck-N0rr1s het volgende:
oh en tevens, mijn auto is mn werk ....
Ik ben niet iemand die een vraag stelt om naar een bepaalde conclusie toe te werken. Ik wil weten wat het kost om modaal te leven. Vanzelfsprekend leef je eerder wat meer op een ruimte voet als je een hoger inkomen hebt maar ik wil weten wat de basis kost.quote:TS, waar wil je heen? De conclusie dat het salaris niet hoog is, dat je weinig overhoudt na aftrek van lasten, dat twee vakanties per jaar wel minimaal normaal zijn?
Het gaat mij hier puur om de kosten, niet om de inkomsten.quote:Ik denk dat je beter kan kijken naar gemiddeld inkomen per huishouden en daarmee aan het rekenen kan gaan. Of kijken we puur naar de alleenstaande?
Met het gevaar dat we hier zoveel offtopic gaan dat de oorspronkelijk vraag niet goed wordt beantwoord, ik ben ook wel benieuwd wat een leuke vrijstaande woning kost per maand. Ik neem aan dat je die vrijwel altijd moet kopen?quote:Jan Modaal zit meestal niet direct in een betere vrijstaande woning.
Welke kosten? Iedereen heeft andere prioriteiten en dus andere kosten.quote:Op zaterdag 30 juni 2012 20:00 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Het gaat mij hier puur om de kosten, niet om de inkomsten.
Dus?quote:
Laten we eens beginnen met de basis:quote:Welke kosten? Iedereen heeft andere prioriteiten en dus andere kosten.
Vakanties, de ene wel de andere niet. Auto, scheermesjes, kleding idem.
Als je met deze uitgaven 400 per maand over moet houden dan vang je 2025 netto.quote:Even een rekensommetje voor iemand die ietwat in de periferie woont:
- 500-600 Euro aan huur
- 200 Euro aan over huisgebonden vaste lasten (el, g, w, k)
- 300 Euro voor voeding, scheermesjes, wasmiddel, ...
- 450 Euro voor de auto (als je een leaseauto voor je werk hebt zal dit minder zijn)
- 50-75 Euro per maand voor kleding
......
Je houdt zo'n 400 Euro per maand over.
Probleem blijft dat al die dingen variabel blijven. Waar de ene persoon 300 euro per maand aan kleding uitgeeft heeft de ander genoeg aan 100 euro per jaar om maar iets te noemen. De ene persoon heeft liefst een zo groot mogelijk huis met tuin en terwijl de andere persoon prima tevreden is met een 2 kamer-flatje. Waar wil je trouwens vergelijking voor maken? Alleenstaande of een tweeverdienersgezin met 2 of 3 kinderen want ook dat maakt natuurlijk dat je bestedingspatroon heel verschillend is.quote:Op zaterdag 30 juni 2012 20:11 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Laten we eens beginnen met de basis:
- dak boven je hoofd
- voeding inclusief verzorging
- kleding
- transport
- eenvoudige meubels (moeten wel comfortabel zijn maar geen dure merken), televisie, computer, tuintje, ...
Of dat je dan van het overige geld op vakantie gaat, wat duurdere hobbies beoefent, ..., dat moet iedereen zelf weten maar het bovenstaande heeft bijna iedereen nodig.
Kijk even in de draad waar ik naar verwijs in de OP.quote:Als je met deze uitgaven 400 per maand over moet houden dan vang je 2025 netto.
Mij lijkt dat een paar 100 boven modaal toch?
Ik dacht namelijk dat modaal netto ergens rond de 1750 ofzo lag toch?
Vandaar dat ik het over modaal heb. Wanneer je 300 Euro per maand uitgeeft aan kleding dan koop je heel wat meer dan basis (ik veroordeel mensen die zoveel geld besteden aan een merknaampje niet maar het is geen basis), voor 50-75 Euro kan je het prima redden met kleding, evt. zou er nog maximaal 50 Euro bij moeten voor bepaalde sporten maar dat heb ik maar even onder hobbies gerekend. Een modaal huis is een rijtjeshuisje of in veel steden misschien een groot appartement.quote:Probleem blijft dat al die dingen variabel blijven. Waar de ene persoon 300 euro per maand aan kleding uitgeeft heeft de ander genoeg aan 100 euro per jaar om maar iets te noemen. De ene persoon heeft liefst een zo groot mogelijk huis met tuin en terwijl de andere persoon prima tevreden is met een 2 kamer-flatje. Waar wil je trouwens vergelijking voor maken? Alleenstaande of een tweeverdienersgezin met 2 of 3 kinderen want ook dat maakt natuurlijk dat je bestedingspatroon heel verschillend is.
Ja gekeken. Mijn vraag blijft gewoon valide. Me dunkt.quote:Op zaterdag 30 juni 2012 20:20 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Kijk even in de draad waar ik naar verwijs in de OP.
Ik woon met 2 personen en een kat en vaak halen we de 200 euro per maand voor voeding niet eens. En dan eten we toch echt normaal ontbijt, lunch en diner, maar niet overdreven luxe of zo.quote:Op zaterdag 30 juni 2012 20:31 schreef Bram_van_Loon het volgende:
200 Euro per maand voor voeding? Woon jij samen? Dat scheelt namelijk met voeding.
http://www.nibud.nl/uitgaven/huishouden/voeding.htmlquote:Op zaterdag 30 juni 2012 20:31 schreef Bram_van_Loon het volgende:
200 Euro per maand voor voeding? Woon jij samen? Dat scheelt namelijk met voeding. Ik denk niet dat het mij zou lukken, het is namelijk iets minder dan 7 Euro per dag. Alleen al voor de warme maaltijd kom ik snel uit op 4,5 Euro. Dan heb ik nog 2,5 Euro over voor de broodmaaltijd. Ik eet wel geen vlees, dan ben je sowieso wat meer kwijt maar het lijkt me weinig.
de kat eet droogvoer en natvoer van 19 cent per blikje. Verder veel dingen invriezen en creatief zijn met eten. Verder geen A merken, maar vooral B en C merken. Een goede pan soep kun je bv 2 dagen van eten.quote:Op zaterdag 30 juni 2012 20:34 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Wat?
Minder dan 3,50 (de kat) per persoon per dag. Ik ben toch benieuwd hoe je dat doet.
Serieus, ik kan het met niet eens voorstellen. Ik eet vrij eenvoudig. Ietwat veel maar eenvoudig.
Ik denk dat dat nog bij die 200 Euro kan voor de overige vaste lasten maar ik was ze inderdaad vergeten.quote:Plus de verzekeringen die je vergeten bent, zeg 250 euro.
Dit had ik wel opgenomen in de begroting, meubels en witgoed zonder een bedrag te specificeren (dat zag je allicht niet omdat het niet in het rijtje zelf staat), de rest behalve de cadeaus onder hobbies.quote:En dan heb je nog geen vakantie, uitjes, cadeautjes en reserveringen voor meubels, witgoed en andere extraatjes als abonnementen, hobby's en sporten.
Welk gebied van Nederland had je in gedachtenquote:Op zaterdag 30 juni 2012 20:01 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Met het gevaar dat we hier zoveel offtopic gaan dat de oorspronkelijk vraag niet goed wordt beantwoord, ik ben ook wel benieuwd wat een leuke vrijstaande woning kost per maand. Ik neem aan dat je die vrijwel altijd moet kopen?
Het liefst de prijzen van verschillende gebieden.quote:Welk gebied van Nederland had je in gedachten?
TS wijst in de OP op het salaris van de modale Nederlander, waarom slaat dat modaal dan in één keer op modale uitgaven?quote:Op zaterdag 30 juni 2012 21:03 schreef _Flash_ het volgende:
Hmm nee, het gaat TS niet om het modale inkomen, maar de modale uitgaven.
Ik denk dat je dan beter bij het CBS kunt kijken.quote:Op zaterdag 30 juni 2012 20:43 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Het liefst de prijzen van verschillende gebieden.
Ik vind het interessant als je juist een overzichtje krijgt van de kosten van verschillende levensstijlen.
30 euro voor alcohol vind ik wat aan de krappe kant.....quote:Op zaterdag 30 juni 2012 20:28 schreef monkyyy het volgende:
Uitgaven per maand.
Wonen:
Hypotheek: 800 (200K tegen 5,5%)
Telefoon/internet/tv: 35
Gas: 90
Water: 10
Licht: 50
Vervoer:
Auto: 300
Boodschappen:
Eten/drinken: 200
Schoonmaakmiddelen/badkamermiddelen etc: 30
Alcohol: 30
Verzekeringen:
wa verzekering auto: 20
Zorgverzekering: 110
inboedelverzekering: 7
Overige:
Creditcards/studieschuld: 200 (Gokje)
Entertainment: 150
Kleding: 83
Schoenen: 25
Mobiel: 20
Totaal 2160.
Getallen zijn uit deels de lucht gegrepen en deels van http://www.nibud.nl/uitgaven.html. Als er iets niet klopt, of nog bij moet, pas maar aan.
Goh wie had dat nou van jou verwacht....quote:Op zaterdag 30 juni 2012 21:58 schreef Gia het volgende:
[..]
30 euro voor alcohol vind ik wat aan de krappe kant.....
Het waarom weet ik ook niet, maar na de OP wordt steeds benadrukt dat het niet om het salaris maar om de uitgaven/levenswijze gaat.quote:Op zaterdag 30 juni 2012 21:06 schreef dakpan90 het volgende:
[..]
TS wijst in de OP op het salaris van de modale Nederlander, waarom slaat dat modaal dan in één keer op modale uitgaven?
1-2 flessen wijn per week.quote:Op zaterdag 30 juni 2012 21:58 schreef Gia het volgende:
[..]
30 euro voor alcohol vind ik wat aan de krappe kant.....
Ik lust geen sterke drank.quote:Op zaterdag 30 juni 2012 22:01 schreef Kapt-Ruigbaard het volgende:
[..]
Goh wie had dat nou van jou verwacht....![]()
Met een flesje stroh 80 kom je de maand wel door btw.
Ja.quote:Dus een overzicht van modale en andere levensstijlen in verschillende woonomgevingen?
Wat een onzin. Jan modaal betaald gewoon inkomstenbelasting. En wat dacht je van gemeentelijke belastingen, BTW, accijnzen etc.quote:Op zaterdag 30 juni 2012 22:54 schreef Bananenvlaflip het volgende:
Er wordt trouwens voorbij gegaan aan allerlei toeslagen en belastingkortingen die de nettolasten weer drukken. Er zijn maar weinig Nederlanders die per saldo belasting betalen.
dan heb je geen jan modaal diesl Chuck, dan heb je een redelijk nieuwe wagen.quote:
Een vrijstaande woning kost anywhere tussen ¤49.000,- (Westdorpe) en ¤4.000.000,- (Oostvoorne).quote:Op zaterdag 30 juni 2012 20:01 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Met het gevaar dat we hier zoveel offtopic gaan dat de oorspronkelijk vraag niet goed wordt beantwoord, ik ben ook wel benieuwd wat een leuke vrijstaande woning kost per maand. Ik neem aan dat je die vrijwel altijd moet kopen?
Hypotheekrente-aftrekquote:Op zaterdag 30 juni 2012 20:28 schreef monkyyy het volgende:
Uitgaven per maand.
Wonen:
Hypotheek: 800 (200K tegen 5,5%)
Ik snap nu echt niet wat je wil. Je wilt heel veel informatie van allemaal willekeurige mensen en dan? Wat wil je met die informatie? Wil je voor jezelf een plaatje maken van je eigen kosten in de toekomst?quote:Op zondag 1 juli 2012 20:18 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Destrovel, ik wil gewoon graag concrete financiële plaatjes zien van verschillende mensen in verschillende regio's en onder verschillende omstandigheden. Hoe meer data hoe liever.
Het meest geïnteresseerd ben ik in het financiële plaatje voor vrijgezellen die in Noord-Brabant wonen.
Hoe mijn eigen situatie over een paar jaar gaat zijn weet ik niet, ik wil me nu gewoon oriënteren op wat mogelijk gaat zijn onder verschillende omstandigheden, en wat niet.
Kan meer dan voldoende zijn, ligt eraan hoe en waar je boodschappen doet.quote:Op zondag 1 juli 2012 20:09 schreef Underdoggy het volgende:
Boodschappen 250 --> Lijkt mij dan weer erg weinig. 125 per persoon voor 30 dagen eten, drinken, en overige boodschappen.
Grappig dat je niet over de mobieltjes valt.quote:Op zondag 1 juli 2012 20:09 schreef Underdoggy het volgende:
Telefoon, internet, televisie 60 --> ERG veel, kan voor de helft (Telfort)
(...)
Inboedel, opstal, rechtsbijstand, aansprakelijkheid 40 --> Lijkt me ook weer veel, niet zo oververzekerd rondlopen.
Mijn Saxo uit '96 van ¤500 haalde 1:23 als ik er een beetje zuinig mee kachelde.quote:Op zondag 1 juli 2012 08:41 schreef Its-Jojo-4you het volgende:
[..]
dan heb je geen jan modaal diesl Chuck, dan heb je een redelijk nieuwe wagen.
Ter info voor mij, welke diesels halen werkelijk 1:22 (en dan bedoel ik niet de waarden gegeven door de verkoper maar werkelijk verbruik)?
Verschillende mensen in verschillende omstandigheden hebben voor jouw situatie in de toekomst de voorspellende waarde van een in het donker hinkelende kiwi. Bovendien kan je niet voorspellen hoe je eigen leven er over een aantal jaar uitziet. Of je leeft in een kartonnen doos als verslaafde in de kelder van een parkeergarage, of je hebt de loterij gewonnen en je woont met de liefde van je leven in 1 van jullie drie favoriete huizen ergens op de planeet, of het zit er ergens tussenin.quote:Op zondag 1 juli 2012 20:18 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Destrovel, ik wil gewoon graag concrete financiële plaatjes zien van verschillende mensen in verschillende regio's en onder verschillende omstandigheden. Hoe meer data hoe liever.
Het meest geïnteresseerd ben ik in het financiële plaatje voor vrijgezellen die in Noord-Brabant wonen.
Hoe mijn eigen situatie over een paar jaar gaat zijn weet ik niet, ik wil me nu gewoon oriënteren op wat mogelijk gaat zijn onder verschillende omstandigheden, en wat niet.
Zijn de huren in Eindhoven ZO hoog? Ik woon (en huur) in Amsterdam en betaal ca. 485 per maand voor een driekamerwoning. Of bedoel je een eensgezingswoning?quote:Dit is veronderstellende dat je in de periferie woont, ik ben er vrij zeker van dat ik in bijv. Eindhoven niet voor 500-600 Euro per maand een huis kan huren.
Dat werkt alleen als je in de sociale huursector terecht kunt, en een wachttijd van een jaar of tien in aanmerking neemt. Of natuurlijk als je via-via bij een verhuurder terecht kunt voor een vriendenprijsje.quote:Op zondag 1 juli 2012 22:08 schreef Karina het volgende:
Zijn de huren in Eindhoven ZO hoog? Ik woon (en huur) in Amsterdam en betaal ca. 485 per maand voor een driekamerwoning.
Wat mogelijk is is helemaal afhankelijk van je leefpatroon. Als je 2x modaal verdient en je staat erop elke dag zalm van de visboer te eten onder het genot van een glas Dom Perignon '98 dan moet je maar op een bescheiden flatje voorbereiden.quote:Op zondag 1 juli 2012 20:18 schreef Bram_van_Loon het volgende:
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |