Naar aanleiding van een andere discussie:
Stelling: Boete voor liegende Politici, burocraten en technocraten.quote:
Het salaris van de modale Nederlander vind ik niet heel hoog.
Ik ook. Dat is nu precies waar ik je op wilde wijzen.

De VVD wil zo graag de rijkeren voordeeltjes geven waarde modale klasse voor mag betalen, het salaris is nu al pover.
Even een rekensommetje voor iemand die ietwat in de periferie woont:
- 500-600 Euro aan huur
- 200 Euro aan over huisgebonden vaste lasten (el, g, w, k)
- 300 Euro voor voeding, scheermesjes, wasmiddel, ...
- 450 Euro voor de auto (als je een leaseauto voor je werk hebt zal dit minder zijn)
- 50-75 Euro per maand voor kleding
We kunnen soebatten over de exacte bedragen maar als je alles bij elkaar optelt dan zullen tal van mensen rond hetzelfde bedrag uitkomen (hier wat meer, daar wat minder , in totaal compenseert het).
Je houdt zo'n 400 Euro per maand over. Dit is veronderstellende dat je in de periferie woont, ik ben er vrij zeker van dat ik in bijv. Eindhoven niet voor 500-600 Euro per maand een huis kan huren. Bij een hypotheek zal het nog iets meer dan dat zijn, ook daar moet rekening mee worden gehouden aangezien je bij het kopen van een huis een appeltje voor de dorst hebt op je oude dag (de staat gaat dan allicht niet voor ons zorgen dus moeten we zelf sparen, een huis wat je kan verkopen helpt dan veel!).
Als je twee keer per jaar op vakantie wil gaan en je hebt nog wat hobbies dan wordt het al krap. Je moet ook maandelijks een bepaald bedrag opzij zetten om eens wat meubels, een televisie enz. te kopen. Ik durf dat niet goed in te schatten.
Vul dit rustig aan en corrigeer links en rechts als je wat andere getallen in gedachten hebt.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL