Ik had een MP3 cd-speler, honderd liedjes of zo op 1 CDquote:Op dinsdag 19 juni 2012 11:26 schreef RemcoDelft het volgende:
En vervolgens elk uur je CD moeten wisselen? Ik heb nog nooit een CD-speler gehad (anders dan in m'n PC)
Die p2p apps kwamen pas later. Nee, vroeger had je gewoon websites met obscure URLs als http://fly.to/mp3top40hitz en dat soort dingen, die meestal maar een paar weken bestondenquote:Op dinsdag 19 juni 2012 11:36 schreef Impect het volgende:
Haha erg herkenbaar:)
Die cheape cd's van de Aldi waar je dan geen hoesje op de achterkant kon doen, dus dubbelzijdig aan de voorkant erin met aan de binnenkant de lijst met nummers.
Downloaden met Kazaa of Limewire
Ah, oké.quote:Op dinsdag 19 juni 2012 11:40 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Die p2p apps kwamen pas later. Nee, vroeger had je gewoon websites met obscure URLs als http://fly.to/mp3top40hitz en dat soort dingen, die meestal maar een paar weken bestonden![]()
En daar dan alles 1 voor 1 van downloaden met je analoge lijn. Telefoonrekeningen hebben we gekregenmaar de winsten waren veel en veel hoger toen. Mooie tijden
Ik heb nog gebruik gemaakt van een externe Plasmon 1x brander. Vader van een vriend van me werkte bij een Duits bedrijf en die hadden 2 van die dingen aangeschaf a 3000 gulden p.s. toen, en hij nam er elk weekend een mee naar huis.quote:Op dinsdag 19 juni 2012 11:51 schreef Little_Pickle het volgende:
Ahhh... herkenbaar allemaal.
Eerste CD-brander (Rewriter bestond nog niet) Yamaha CDR401 (600 gulden) met een Tray. 4x schrijven via SCSI. Wat vaak fout ging op de DX4-100Mhz, 1 op de 3 á 4 ging mis. En een lege CD kostte 20 gulden. Nero bestond nog niet, Gear Burning Soft. pokke programma, en dat alles ook nogeens zonder, of weinig, buffers. Bufferoverload vaak in beeld gezien. Weer 20 gulden in de prullenbak.
Om het betaalbaar te houden; inderdaad kopieren om te verkopen.
Dat speelde (bij mij althans) ergens in begin 2000, da's 12 jaar geleden.quote:Op dinsdag 19 juni 2012 11:56 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:
Jongens dat is toch allemaal pas geleden?
Het lijkt korter geleden inderdaad, maar bij mij zal het ook zeker een jaar of 10 geleden zijn dat ik daar mee begon. Napster bestaat al sinds ca. 1999! Kun je nagaan.quote:Op dinsdag 19 juni 2012 11:56 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:
Inderdaad, Caddy. Was het alweer vergeten.quote:Op dinsdag 19 juni 2012 12:02 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Met een tray ja? Volgens mij heetten die dingen een caddy? een soort van doosje waar je de cd in deed en dat hele geval schoof je in de brander? Dat ken ik wel ja.
Oh ja, dat zou HET CD merk zijn inderdaad. Ik kocht ze gewoon per 100 bij V&D of zo.quote:Op dinsdag 19 juni 2012 12:12 schreef Little_Pickle het volgende:
[..]
Inderdaad, Caddy. Was het alweer vergeten.
Heb hier nog heel wat spindels CDR en DVDR's staan, natuurlijk van Taiyo Yuden. Zeker een jaar niet meer aangeraakt. Wie had dat een paar jaar geleden gedacht..... Geen discs meer gebruiken.
Ja jaar of 12 geleden ja... lijkt niet zo langquote:Op dinsdag 19 juni 2012 12:03 schreef HostiMeister het volgende:
[..]
Dat speelde (bij mij althans) ergens in begin 2000, da's 12 jaar geleden.
Verdomme ik ben oud
Ik verbaas me ook over dit topic.quote:Op dinsdag 19 juni 2012 11:56 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:
eerst max 74 minuten! daarna kwamen de 80min schijven en zelfs 90min.quote:Op dinsdag 19 juni 2012 11:26 schreef RemcoDelft het volgende:
En vervolgens elk uur je CD moeten wisselen? Ik heb nog nooit een CD-speler gehad (anders dan in m'n PC)
heb ooit een stoplicht geruild voor een copytje van een mp3 mix programmaquote:Op woensdag 20 juni 2012 15:20 schreef female81 het volgende:
Zijn er trouwens ooit mensen getrapt in de val van het kopen van een dure kopie van een 'echte' cd?
Deze - toen nog - naïeve druif meende ergens begin jaren 00 beet te hebben, en op een of ander marktje een populaire recente verzamelcd voor zo'n 10 gulden (guldens, ja) minder te zien, vergeleken met de winkel. Meegenomen.
Dat bleek al snel m'n eerste kennismaking met het fenomeen 'de gebrande cd'.
Ja, goedkoper dan het origineel, maar om er nou 30 gulden (reken maar om naar euro's) voor te betalen?
JA! Lijsten van Twilight, Legacy, Oh No More Games, Maxxx, Crazy Bytes, Winzippers, Onyx etc etc. En dan was het al tof wie als eerste de lijst van de nieuwe <vul naam in> bij je had op school!quote:Op donderdag 21 juni 2012 21:13 schreef Skwish het volgende:
Vroeger gingen van die lijsten rond op school met muziek, films en software cd's![]()
limewirequote:Op dinsdag 19 juni 2012 11:36 schreef Impect het volgende:
Haha erg herkenbaar:)
Die cheape cd's van de Aldi waar je dan geen hoesje op de achterkant kon doen, dus dubbelzijdig aan de voorkant erin met aan de binnenkant de lijst met nummers.
Downloaden met Kazaa of Limewire
De herinneringenquote:Op woensdag 20 juni 2012 21:53 schreef rubbereend het volgende:
[..]
Napster, wachten tot de blauwe balk vol is
Dat was met sommige cds ook zo. Vooral die van Princo.quote:Op donderdag 28 juni 2012 20:14 schreef Gitank2 het volgende:
Ik herinner me vooral dat de gebrande cd's slechts enkele jaren zouden meegaan volgens sommige mensen.
Intussen heb ik er nog van 10 jaar oud of langer geleden die nog prima werken.
Ik heb hier wel een CD liggen die ergens begin 2000 is gebrand die nu begint over te slaan.quote:Op donderdag 28 juni 2012 20:14 schreef Gitank2 het volgende:
Ik herinner me vooral dat de gebrande cd's slechts enkele jaren zouden meegaan volgens sommige mensen.
Ik moet dan maar eens een paar weer uitproberen, want ik heb nog wat oudjes liggen.quote:Op donderdag 28 juni 2012 20:14 schreef Gitank2 het volgende:
Ok, even de mijne gezocht: zijn cd's van Philips (multi purpose)quote:Op donderdag 28 juni 2012 21:35 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Dat was met sommige cds ook zo. Vooral die van Princo.
Inderdaad. Maar als je stoer was en ISDN had, en 2 lijnen tegelijkertijd gebruikte, dan met wel 6,5kb/s...als je geluk hadquote:Op vrijdag 29 juni 2012 00:47 schreef Xessive het volgende:
Mooi man. En dan, als je mazzel had, met 3.3 KB per seconde een mp3 binnenhalen. Dat herinner ik mij vooral van de eerste internetjaren. Dat het allemaal zo knetterlang duurde.
Good ol' days.quote:Op vrijdag 29 juni 2012 00:47 schreef Xessive het volgende:
Mooi man. En dan, als je mazzel had, met 3.3 KB per seconde een mp3 binnenhalen. Dat herinner ik mij vooral van de eerste internetjaren. Dat het allemaal zo knetterlang duurde.
The Sims was een synoniem voor het binnenhalen van virussenquote:Op zondag 24 juni 2012 16:15 schreef Karina het volgende:
Kazaa... hoeveel nepbestanden en virussen ik daarmee op mijn pc heb gekregen, vreselijk.
Nee, niet dié cd's. Die cd heette idd Veronica, maar ik had het over de Veronica Top100. Dat was een door ons zelf gemaakte cd. Er was geen 'origineel', anders dan de CD die ik samen met een vriend twee wekelijks samenstelde.quote:Op vrijdag 29 juni 2012 16:33 schreef admiraal_anaal het volgende:
Veronica cd's kopiëren en doorverkopen op school en in mijn omgevingWat heb ik toen goed verdiend
Thanks CoolGuy
Net zoals de Top 40 cassettebandjes daarvoor, die kon je in de kroeg kopen voor een paar gulden.quote:Op zondag 1 juli 2012 19:58 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Nee, niet dié cd's. Die cd heette idd Veronica, maar ik had het over de Veronica Top100. Dat was een door ons zelf gemaakte cd. Er was geen 'origineel', anders dan de CD die ik samen met een vriend twee wekelijks samenstelde.
Wacht, ik maak even wat foto's. Gewoon, nostalgiequote:Op zondag 1 juli 2012 20:11 schreef Karina het volgende:
[..]
Net zoals de Top 40 cassettebandjes daarvoor, die kon je in de kroeg kopen voor een paar gulden.
cdcovers.ccquote:Op dinsdag 19 juni 2012 12:06 schreef thaeastwood het volgende:
Zo ja mijn eerste plextor die was toen 600gulden geloof ik. Hoesjes van cdcovers.cc . Heb trouwens nog een doos met dvd hoesjes over...
Jeetje die zien er best goed uitquote:Op zondag 1 juli 2012 21:06 schreef CoolGuy het volgende:
Zo, eindelijk foto's. Voor mij begon het allemaal met Chartbusters. Daarvan kwamen eerst bandjes, maar gingen ergens in 1993 over op CD's. Mijn eerste cd was van Augustus 1993:
Ja maar allemaal die bovenste CDs werden geperst he, dus was een professioneel gebeuren. Alleen de VeronicaTop100 CDs waren door ons zelf gemaakt en gebrandt.quote:Op zondag 1 juli 2012 21:21 schreef Karina het volgende:
[..]
Jeetje die zien er best goed uitIk moet toch van de week eens kijken wat ik nog heb liggen, ik maakte, alleen voor mezelf dan, ook altijd dit soort CD's.
Die zien er ook best goed uit hoor, de printers waren vroeger natuurlijk ook iets minder dan toen, ik zat met een supertrage deskjet kan ik me herinneren. Ik kocht wel soms van die speciale vellen voor CD inlays en "rondjes" om op de CD zelf te plakken.quote:Op zondag 1 juli 2012 21:28 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Ja maar allemaal die bovenste CDs werden geperst he, dus was een professioneel gebeuren. Alleen de VeronicaTop100 CDs waren door ons zelf gemaakt en gebrandt.
Ja, en de printer die wij gebruikten was nog een behoorlijk fancy printer, maar we gingen wel rap door de cartridges heenquote:Op zondag 1 juli 2012 21:34 schreef Karina het volgende:
[..]
Die zien er ook best goed uit hoor, de printers waren vroeger natuurlijk ook iets minder dan toen, ik zat met een supertrage deskjet kan ik me herinneren. Ik kocht wel soms van die speciale vellen voor CD inlays en "rondjes" om op de CD zelf te plakken.
vroeger kon je online ook nog ongestoord handelen via sites als cdfreaks.com etc..quote:Op donderdag 21 juni 2012 21:16 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
JA! Lijsten van Twilight, Legacy, Oh No More Games, Maxxx, Crazy Bytes, Winzippers, Onyx etc etc. En dan was het al tof wie als eerste de lijst van de nieuwe <vul naam in> bij je had op school!![]()
CDfreaks was ik inderdaad erg bekend mee jaquote:Op maandag 2 juli 2012 18:51 schreef warezguy05 het volgende:
[..]
vroeger kon je online ook nog ongestoord handelen via sites als cdfreaks.com etc..
toen BREIN & Buma Stemra online een stuk actiever werden, heb ik het lekker voor gezien gehouden
Dat is het nog stééds.quote:Op zondag 1 juli 2012 21:48 schreef Karina het volgende:
Het was toch best wel een leuke hobby eigenlijk toen, liedjes uitzoeken, opzoeken, downloaden, branden, inlays en eventueel rondjes printen en afspelen maar
Ik heb ook nog een cdrecorder van Pioneer. Alleen gebruikte ik die voor cd's van vrienden of van de bibliotheek.quote:Op dinsdag 3 juli 2012 10:50 schreef RonnieHansen het volgende:
Ik had het geluk dat ik elke week op donderdagmiddag bij een bevriende cdwinkel alle nieuwe cdsingles van die week op mocht halen. Dan was ik de hele donderdagavond druk met alle nummers op te nemen op cd en bracht die cd's op vrijdagmorgen netjes weer terug. Ik had een cdrecorder van Philips en had toen nog helemaal geen internet.
Ik was een van de eersten in NL die in die business zat. Mijn eerste chartbusters cd is van september 1992.quote:Op zondag 1 juli 2012 21:06 schreef CoolGuy het volgende:
Zo, eindelijk foto's. Voor mij begon het allemaal met Chartbusters. Daarvan kwamen eerst bandjes, maar gingen ergens in 1993 over op CD's. Mijn eerste cd was van Augustus 1993:
Chartbusters ging over in de zogenaamde Braun MTV Eurochart CD's. Ik weet niet of die door heel NL verkrijgbaar was, maar hier was het vanaf 1994 een hot item om te hebben. Die zagen er als volgt uit:
De huisstijl van de hoesjes veranderde dramatisch vanaf 1995, geinspireerd op een legale cd-serie, waarvan ik de naam even kwijt ben. Maar goed, de nieuwe stijl:
Dat ging zo door en de hoesjes veranderden nog een aantal keer, maar ergens vanaf 1997 begonnen de HitExplosion meer en meer aan populariteit te winnen. De cd kwam van dezelfde makers, maar waar MTV 1 cd was, was HitEx een dubbel cd:
Leuk detail over bovenstaande cd. De listing van CD 2 is fout. Het betreft de listing van cd 2 de maand ervoor, maar zulke foutjes kwamen geregeld voor.
Nou, op een gegeven moment ging de kwaliteit toch wel wat achteruit van de Hit Explosion CDs, en een vriend en ik waren van mening dat er ook wel een markt was voor een enkele cd die elke 2 weken uitkwam. Die zijn we gaan maken, de zogenaamde Veronica Top100 cd. Dit startte heel eenvoudig:
Maar, waar photoshop al niet voor is, want toen het een beetje begon te lopen, gingen we over op dit soort covers:
Zag er redelijk professioneel uit, incl streepjescode en alles. Soms reclame in de inlay voor een nieuw uitgekomen album van eoa artiest. Goud geld mee verdiend toen, want op school vonden die cds heel erg gretig aftrek
Dat was toch niet vroeger, Karina?quote:
Ik moet bekennen dat ik een paar jaar geleden op de rommelmarkt voor een euro een doosje CD's mocht meenemen waar een deel van de Braun MTV eurocharts bijzat, en damn, ik dacht (op eerste zicht) dat hij origineel was.quote:Op vrijdag 6 juli 2012 10:46 schreef Housekeeper het volgende:
[..]
Ik was een van de eersten in NL die in die business zat. Mijn eerste chartbusters cd is van september 1992.Mooie tijden waren dat. De handel liep op een gegeven moment echt uit de hand, zo groot werd het
. Voor de liefhebbers: er is een site waar heel veel achtergrondinfo over mtv/chartbusters en al zijn opvolgers wordt verteld. Check this:
hier
Ja dit was echt een mooie tijd. De grap is eigenlijk dat de oplages van deze illegale cd's kelderden naarmate de breedbandverbindingen toenamen en zij dus zelf last kregen van "piraterij 2.0"; en dat is nu precies waar dit topic eigenlijk over gaat.quote:Op zaterdag 7 juli 2012 16:57 schreef ArnieAlberts het volgende:
[..]
Ik moet bekennen dat ik een paar jaar geleden op de rommelmarkt voor een euro een doosje CD's mocht meenemen waar een deel van de Braun MTV eurocharts bijzat, en damn, ik dacht (op eerste zicht) dat hij origineel was.Maar dat artikel doorlezend is het écht wel gaaf hoe dat toen was
Het is dat ik van '95 ben, anders had ik écht wel mee geld willen verdienen in die tijd
Ik las dat de maker van de Twilight-CD (met die software) kwaad was om het feit dat mensen zijn CD kopieerden/doorverkochtenquote:Op zaterdag 7 juli 2012 22:31 schreef Housekeeper het volgende:
[..]
Ja dit was echt een mooie tijd. De grap is eigenlijk dat de oplages van deze illegale cd's kelderden naarmate de breedbandverbindingen toenamen en zij dus zelf last kregen van "piraterij 2.0"; en dat is nu precies waar dit topic eigenlijk over gaat.
Niet als het gaat om DVD's.quote:Op zondag 8 juli 2012 11:05 schreef penny-wise het volgende:
Denk dat voor mij het branden nu echt wel verleden tijd is.
En ook dat heb ik nog gedaan, zo timen dat het gepraat er niet op stond, was nog best lastig.quote:Op zondag 8 juli 2012 22:42 schreef fratsman het volgende:
CD's brandenMet 2 verkrampte vingers op vrijdagmiddag bij de top40 zitten om bandjes op te nemen!
Ik ook en dan knap vervelend net niet het hele nummer uitzenden.quote:Op zondag 8 juli 2012 23:03 schreef Karina het volgende:
[..]
En ook dat heb ik nog gedaan, zo timen dat het gepraat er niet op stond, was nog best lastig.
Briljante kick van een oud topic hoor.quote:Op donderdag 26 februari 2015 22:36 schreef vaduz het volgende:
En dan zeker CD-roms met virussen kopieren van vage bekenden?
Laten we dan dit topic meteen met een goede kick terug naar boven halen:quote:Op vrijdag 27 februari 2015 09:12 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Briljante kick van een oud topic hoor.
Geen zorgen: Bij Twilight zat je goed, daar stond op de achterkant steevast '100% VIRUSFREE'quote:Op donderdag 26 februari 2015 22:36 schreef vaduz het volgende:
En dan zeker CD-roms met virussen kopieren van vage bekenden?
Facebook ja? Doe es een linkje?quote:Op zaterdag 28 februari 2015 18:13 schreef ArnieAlberts het volgende:
[..]
Laten we dan dit topic meteen met een goede kick terug naar boven halen:
[..]
Geen zorgen: Bij Twilight zat je goed, daar stond op de achterkant steevast '100% VIRUSFREE'Ja, dat was in die tijd een selling point
Teruglezend op mijn posts van 3 jaar geleden in dit topic (ja, zo snel gaat het wel) moet ik bekennen dat ik me er wat meer in ben gaan verdiepen. Anno toen en nu nog steeds wel had je dat met de Movieboxen die zelfs dus NU nog gretig hun aftrek vinden; iedere maand een box van 10 discs met 10 nieuwere films, compleet met geprinte DVD's en fotoprint-cover. Alleen, die Braun MTV Eurochart was wel gewoon écht een goeie serie die zó doorkon voor een officiële uitgave. Minus de spelfouten dan.
Voor 15 euro mocht ik vorig jaar maart in een oud stoffig rommelwinkeltje een doos vol van die CD's, Hitexplosion's Crazybytes en Twilight meenemen. Er zaten serieus klappers van nummers tussen, nummers waar ik het bestaan niet eens van afwist én nog altijd gewoon een goede vibe rondom die platen. Ik vind het bijna jammer dat ik het 'verkrijgbaar in de kroegjes en sporthallen'-deel van die CD's heb gemist want dat maakt het geheel wel meteen een stuk vetter
En het klapstuk is wel dat ik vorig of misschien 2 jaar geleden al zag op Spotnet dat iemand de Braun MTV Eurochart heeft opgepakt, inclusief de hoesjes, de tracks, de sfeerNu blijkt dat ze ook HitExplosion willen terugbrengen, op Facebook een pagina eraan gewijd waarvan ik me verbaas dat die niet is neergehaald door bijvoorbeeld Brein of iets anders van die zooi
PS: laatst is mij ter oren gekomen dat dus de maker(s) van Twilight óók achter de Braun MTV én Hitexplosion zaten, en ze inderdaad iedereen op Hitexplosion over wilden hebben door bijvoorbeeld de tracklist van Braun MTV rond die tijd flink te laten inkakken.
Wilde ik doen maar dat is en blijft warez. Even zoeken op Hitexplosion = there you arequote:
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |