Nogmaals het is LIJK je jonger als 21. Of het gevraagd wordt ligt aan het kassameisje, niet aan jouw leeftijd.quote:Op dinsdag 19 juni 2012 14:27 schreef sinepedraap het volgende:
[..]
Ach ik moet eerlijk bekennen kan me niet herinneren wat de laatste keer is dat ze het mij vroegen maar de onwetendheid van sommige mensen dat ze mij 15 schatten is gewoon erg irritant. Verder moet je langer wachten met je boodschappen inpakken zodat je alles maar snel in je tas moet pleuren om nog enigszins sociaal te zijn naar de mensen die na jou aan de beurt zijn. En gekut met je portemonnee etc.
Ook klopt dat hele bordje niet van 21 ID laten zien. Dat is gewoon de fout waardoor ik het dus niet hoef te laten zien.
Verder zie ik vaak genoeg moeders met kinderen boodschappen doen en daar zitten ook flessen wijn bij en dat kind hoeft zich nooit te legitimeren.
Het is gewoon allemaal krom geregeld.
Dus aan alle mensen achter de kassa: kijk of mensen ouder dan 15 zijn, bij twijfel vraag je het. Niet twijfelen of ze al 21 zijn, twijfelen of ze ouder dan 15 zijn. Dat scheelt een hoop gedoe tijd en energie.
Of pas het bordje aan: Jonger dan 16 of een babyface? ID laten zien.
De grap is dat juist mensen zoals hij ervoor zorgen dat dit nieuwe systeem nodig isquote:Op dinsdag 19 juni 2012 14:48 schreef LostFormat het volgende:
[..]
Zo'n grietje doet haar werk gewoon goed en mensen zoals jij zorgen er voor dat ze dat heel snel afleert.
Dat bedoel ik.quote:Op dinsdag 19 juni 2012 14:50 schreef Brentmeister het volgende:
[..]
De grap is dat juist mensen zoals hij ervoor zorgen dat dit nieuwe systeem nodig is
Wat heeft wietpas hier bijvoorbeeld ook maar op 1 manier mee te maken? Dit gaat over een bestaande wet, met bekende ID middelen, bevat geen ledenlijst of iets anders wat een andere partij dan de overheid bij houdt, en zo verder.quote:Op dinsdag 19 juni 2012 14:41 schreef KreKkeR het volgende:
[..]
- Identificatieplicht
- wietpas
- Overzicht privacy-inperkende maatregelen/wet/voorstellen #2
- Minister erkent illegaal tappen internet
- etc
Wat uiteraard niet wil zeggen dat ik per definitie tegen al dit soort plannen ben. Ik geef alleen aan dat het plan zich uitstekend leent voor misbruik. Misbruik zoals besproken in bovenstaande voorbeelden.
Waarom moet er een swiper komen zoals ik al eerder stelde winkels die aan minderjarigen alcohol verkopen voor 1 maand sluiten, dat is wat men voor de tijd van de wietpas ook al deed met coffeeshops die regels overtreden, waarom dan niet gewoon een paar keer een supermarkt sluiten, wedden dat binnen de kortste keren de managers er wel op passen dat de kassiers hun taak niet verzaken.quote:Op dinsdag 19 juni 2012 14:53 schreef fruityloop het volgende:
Wat heeft wietpas hier bijvoorbeeld ook maar op 1 manier mee te maken? Dit gaat over een bestaande wet, met bekende ID middelen, bevat geen ledenlijst of iets anders wat een andere partij dan de overheid bij houdt, en zo verder.
Dus dat is haar fout dan.quote:Op dinsdag 19 juni 2012 14:48 schreef LostFormat het volgende:
[..]
Nogmaals het is LIJK je jonger als 21. Of het gevraagd wordt ligt aan het kassameisje, niet aan jouw leeftijd.
Daarnaast kan zij worden afgerekend als ze het niet doet. Ja, er zijn toch wel eens controles en als ze je pakken dan ben je je baan kwijt en heeft de supermarkt de boete. Dat gebeurt dus ook als je er echt uitziet als 20 en alsnog niet je legitimatie bij je hebt.
Zo'n grietje doet haar werk gewoon goed en mensen zoals jij zorgen er voor dat ze dat heel snel afleert.
Je kan er wel de spot meedrijven door het te vergelijken met allerlei complottheorieen, maar ik denk dat jij het punt dat ik probeer te maken gewoon niet begrijpt.quote:Op dinsdag 19 juni 2012 14:53 schreef fruityloop het volgende:
[..]
Wat heeft wietpas hier bijvoorbeeld ook maar op 1 manier mee te maken? Dit gaat over een bestaande wet, met bekende ID middelen, bevat geen ledenlijst of iets anders wat een andere partij dan de overheid bij houdt, en zo verder.
Dit noem ik even de BNW route. Tsja, dan weet ik wel waar dit op uit gaat draaien, veel speculatie die ergens eindigt met de bekende quotes over privacy van Amerikaanse presidenten uit de tijd dat er net telegraaf was, misschien iets over IBM en de 2e wereldoorlog/holocaust, die is ook altijd goed om de angst en paranoia aan te wakkeren in dit soort gevallen, en misschien nog wat Assange, Wikileaks, facebook en Google wifi sniffing om het feest compleet te maken?
Ja, wat niet wegneemt dat jij dan alsnog je legitimatie moet laten zien.quote:
Nee dat hoef ik dus niet. Hoe vaak moet ik het nou nog zeggen?quote:Op dinsdag 19 juni 2012 15:08 schreef LostFormat het volgende:
[..]
Ja, wat niet wegneemt dat jij dan alsnog je legitimatie moet laten zien.
Jawel. Ik heb regelmatig mensen van boven de 30 om legitimatie gevraagd (in een slijterij ligt de vraag grens op 25). Simpel zeggen "ik ben 30" volstaat niet. Op dat moment vind ik dat jij er jonger uitziet dus ik moet je legitimatie zien. Wil je die niet laten zien dan krijg jij je drank niet mee.quote:Op dinsdag 19 juni 2012 15:09 schreef sinepedraap het volgende:
[..]
Nee dat hoef ik dus niet. Hoe vaak moet ik het nou nog zeggen?
Van boven de 30 om legitimatie vragen? Oh ze zullen allemaal wel heel blij zijn dat je met je lompe kop niet kan zien of ze ouder dan 15 zijn.quote:Op dinsdag 19 juni 2012 15:11 schreef LostFormat het volgende:
[..]
Jawel. Ik heb regelmatig mensen van boven de 30 om legitimatie gevraagd (in een slijterij ligt de vraag grens op 25). Simpel zeggen "ik ben 30" volstaat niet. Op dat moment vind ik dat jij er jonger uitziet dus ik moet je legitimatie zien. Wil je die niet laten zien dan krijg jij je drank niet mee.
Ik werk een slijterij met sterke drank dus een grens van 18. Ik ben wel wat coulanter als het niet om sterk gaat maar niet veel.quote:Op dinsdag 19 juni 2012 15:13 schreef sinepedraap het volgende:
[..]
Van boven de 30 om legitimatie vragen? Oh ze zullen allemaal wel heel blij zijn dat je met je lompe kop niet kan zien of ze ouder dan 15 zijn.
Ach ik moet zeggen dat als je alleen naar de slijterij gaat voor een fles Whiskey het zo erg nog niet is. Gaat me ook meer om supermarktdranken. Als je een groepje pubers hebt dan is dat logisch. Doet iemand gewoon boodschappen en zit daar bier bij moet je gewoon logisch nadenken en de mensen niet onnodig hinderen als je weet dat ze ouder dan 15 zijn. Dat is namelijk erg vervelend.quote:Op dinsdag 19 juni 2012 15:21 schreef LostFormat het volgende:
[..]
Ik werk een slijterij met sterke drank dus een grens van 18. Ik ben wel wat coulanter als het niet om sterk gaat maar niet veel.
Het zou je serieus verbazen hoe vaak je er naast zit met het schatten van leeftijden. Daarom is die grens van jonger lijken dan 21 (of in mijn geval dus 25). Ouder lijken dan 16 is te onduidelijk en met een ruime grens filter je dat weg.
Ehm ja, het schijnt dat het ook al aan ouders gevraagd is die hun puber bij zich hadden met boodschappen doenquote:Op dinsdag 19 juni 2012 15:25 schreef sinepedraap het volgende:
Oh en die regel van samen legitimeren is ook bullshit. En hoe zit het met ouders die met hun kinderen boodschappen doen? Daar vraag je het toch ook niet aan?.
Maar het is de wet zeiden ze net tochquote:Op dinsdag 19 juni 2012 15:39 schreef Leandra het volgende:
[..]
Ehm ja, het schijnt dat het ook al aan ouders gevraagd is die hun puber bij zich hadden met boodschappen doen
Mij nog niet overigens, maar de een is 20 jaar oud en 2 meter lang, en hem wordt sowieso nooit wat gevraagd omdat ze denken dat hij ouder is, en de ander is nog geen 20 maanden... ik verwacht niet dat ze me ervan zullen verdenken stiekem drank voor hem te kopen
Omdat de controle daar op, 2(?) jaar na invoering duidelijk in gebreke is gebleven, en omdat de caissières blijkbaar onder stress en/of sociale druk door opgefokte klanten, de verantwoordelijkheid niet willen nemen, omdat die graag hun baantje willen houden, en niet 's avonds jankend van ellende achter die kassa vandaan willen komen.quote:Op dinsdag 19 juni 2012 14:56 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Waarom moet er een swiper komen zoals ik al eerder stelde winkels die aan minderjarigen alcohol verkopen voor 1 maand sluiten, dat is wat men voor de tijd van de wietpas ook al deed met coffeeshops die regels overtreden, waarom dan niet gewoon een paar keer een supermarkt sluiten, wedden dat binnen de kortste keren de managers er wel op passen dat de kassiers hun taak niet verzaken.
Denk je nu echt werkelijk dat deze technische oplossing het gaat worden, ik vind het nogal een naieve gedachten gang. Zoals velen ook al melden die jeugd gaat toch wel aan hun alcohol komen. Al die jeugd kent wel iemand die 2 klassen hoger zit en tadda ze hebben wederom alcohol.quote:Op dinsdag 19 juni 2012 15:47 schreef fruityloop het volgende:
[..]
Omdat de controle daar op, 2(?) jaar na invoering duidelijk in gebreke is gebleven, en omdat de caissières blijkbaar onder stress en/of sociale druk door opgefokte klanten, de verantwoordelijkheid niet willen nemen, omdat die graag hun baantje willen houden, en niet 's avonds jankend van ellende achter die kassa vandaan willen komen.
Ik heb ~8 jaar supermarkt ervaring uit mijn jeugd om op terug te vallen, en er zijn klanten die om het sluiten van een kassa, een caissière letterlijk blij de lurven pakten. Dat zijn de extremen, maar daarvoor zit nog een veel grotere groep zeikende en zuigende klanten, die het werk tot een living hell kunnen maken, nog zonder deze ID perikelen.
En met zeg 9 kassa's open op een gegeven moment, kan een supermarkt dit blijkbaar niet afdoende borgen, ondanks steekproeven om de handhaving te controleren, etc etc.
Wat mij betreft legt deze technische oplossing de verantwoordelijkheid dáár waar het moet zijn, bij de klant.
Vroeger gaven wij gewoon lijstjes aan elkaar voor schoolfeesten en je gaf een paar euro fooi en het werd in de pauze voor je gehaaldquote:Op dinsdag 19 juni 2012 16:05 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Denk je nu echt werkelijk dat deze technische oplossing het gaat worden, ik vind het nogal een naieve gedachten gang. Zoals velen ook al melden die jeugd gaat toch wel aan hun alcohol komen. Al die jeugd kent wel iemand die 2 klassen hoger zit en tadda ze hebben wederom alcohol.
Dat heb ik ook nog nooit meegemaakt. Ligt er puur aan in wat voor kringen je je begeeft.quote:Op dinsdag 19 juni 2012 12:49 schreef fruityloop het volgende:
[..]
Ik kan me werkelijk waar uit mijn jeugd, ~20 jaar geleden toen ik zelf 16 was, niet herinneren dat we zoiets als wedstrijdjes coma-zuipen hielden, en ook niet dat ook maar 1 vriend of zelfs schoolgenoot op de EHBO terecht kwam met een alcohol vergiftiging oid.
Wat dat betreft was het in mijn geval redelijk doorsnee, van schuurfeesten en dorpsfeesten tot van die kouwe kak, stiekum chablis van papa tankende geintjes na het tânnis.. Maar goed, dat was nog niet in zeg een Amsterdam ofzo, misschien dat het daar toen ook al erger was..quote:Op dinsdag 19 juni 2012 17:46 schreef Geelman het volgende:
[..]
Dat heb ik ook nog nooit meegemaakt. Ligt er puur aan in wat voor kringen je je begeeft.
Zie hier het effect van propaganda. Dit meen je toch niet serieus hoop ik?quote:Op dinsdag 19 juni 2012 13:49 schreef borbit het volgende:
prima manier om te zorgen dat meer mensen hun id kaart bij zich dragen. In deze tijd van terrorisme is het gewoon niet verantwoord dat niet iedereen op iedere moment een persoonsbewijs kan overleggen.
Haha, die gebruikte wij ook. Tot we een volledige, goede nep id-kaart kregen.quote:Op dinsdag 19 juni 2012 16:10 schreef sinepedraap het volgende:
[..]
Ik had ook toen ik 15 was met photoshop m'n id gefaked, en de smoes erbij ja ik raak hem altijd kwijt dus mag alleen een kopie meenemen. Toen werkte dat nog gewoon.
wedstrijdjes coma zuipen lijken haast te worden verzonnen, dat er meer mensen op de EHBO komen kan goed. Maar dat ligt niet aan meer drinken, vroeger werd je naast je bank gegooid en moest je maar kijken of je de volgende ochtend weer mee naar huis kon.quote:Op dinsdag 19 juni 2012 12:49 schreef fruityloop het volgende:
[..]
Ik kan me werkelijk waar uit mijn jeugd, ~20 jaar geleden toen ik zelf 16 was, niet herinneren dat we zoiets als wedstrijdjes coma-zuipen hielden, en ook niet dat ook maar 1 vriend of zelfs schoolgenoot op de EHBO terecht kwam met een alcohol vergiftiging oid.
Stel je toch eens voor dat die kassamiepen/drollen hun werk gaan doen!quote:Op dinsdag 19 juni 2012 08:39 schreef fruityloop het volgende:
Hier kan je het uitgebreidere artikel lezen.
En daarin lezen we dus dat 75% van de kinderen onder 16 het nu nog lukt om toch alcohol te kopen, en dat dus de caissières niet echt op zitten te letten. Met deze scanner, daalde het percentage tot beneden de 20%, en vond >75% van de mensen het geen enkel probleem om hun id hiervoor te tonen.
De winkeliers zouden het liefste zien dat de kassa bij het scannen van alcohol op slot gaat, en dat pas na het scannen van een id, deze wel/niet vrijgegeven wordt. Het idee om bijvoorbeeld alleen mensen <20 om een id te vragen, voelt men niet zoveel voor, omdat er dan alsnog weer een stuk controle bij de caissières komt te liggen.
Er worden nog steeds zuipspelletjes gehouden, zowel officieel (per café) als besloten (per vriendengroep).quote:Op dinsdag 19 juni 2012 19:32 schreef Adames het volgende:
[..]
wedstrijdjes coma zuipen lijken haast te worden verzonnen, dat er meer mensen op de EHBO komen kan goed. Maar dat ligt niet aan meer drinken, vroeger werd je naast je bank gegooid en moest je maar kijken of je de volgende ochtend weer mee naar huis kon.
Leuke dooddoener, het onderzoek toont duidelijk aan dat caissières door diverse oorzaken, deze taak niet goed kunnen/durven uitvoeren, en soms ook regelrecht onder een hoedje spelen met vriendjes. Wat denk je, als je maar lang genoeg blijft miepen en bléren dat ze "hun werk" moeten doen, het vanzelf wel goed komt?quote:Op donderdag 28 juni 2012 05:36 schreef BlueMage het volgende:
[..]
Stel je toch eens voor dat die kassamiepen/drollen hun werk gaan doen!
Heb jij je identiteitskaart wel eens bekeken?quote:Op dinsdag 19 juni 2012 08:09 schreef Geelman het volgende:
Wat ik nu weer eens op de radio hoorde:
Niet alleen jongeren, maar iedereen moet zich legitimeren om alcohol te kopen in de supermarkt. Dat is het idee van de ID-Swiper, bedacht door de GGD. Het is een apparaat dat de leeftijdsgrens van 16 jaar op je legitimatiebewijs controleert. In vier supermarkten hebben ze er een maand mee gewerkt. Een gesprek met Martijn Planken van de GGD Nijmegen. Hij presenteert later vanochtend de resultaten van een onderzoek naar de Swiper.
Bron: NOS
Wat is er mis met de gemiddelde kassière tegenwoordig? Je kan toch wel het verschil zien tussen een persoon van 15-jaar en een persoon van 30-jaar? Dit soort maatregelen brengen een hoop bureaucratisme met zich mee en dat levert weer extra gedoe op bij de kassa. Straks moet je nog een hele procedure doorlopen om een biertje te mogen kopen. Daarnaast komen minderjarigen toch wel aan alcohol als ze dat willen.
De regels handhaven is goed, maar het moet ook niet doorslaan...
Ja, en dan een scanner installeren die de uitermate gestandaardiseerde letters en cijfers van het kaartje nog in 20 % van de gevallen mist........quote:Op dinsdag 19 juni 2012 23:16 schreef dramatic het volgende:
De enige reden voor deze maatregel is dat caissières te dom zijn om terug te rekenen naar de geboortedatum
hier in de lokale supermarkt ook nooit, ook niet toen ik 14 wasquote:Op donderdag 28 juni 2012 08:40 schreef sinepedraap het volgende:
Bij mij vragen ze het lekker toch nooit
Deze oplossing kost waarschijnlijk iets van...wat zal het zijn, 1 Euro? ...wat zou zo'n ID swiper kosten?quote:Op zondag 1 juli 2012 23:49 schreef Kees22 het volgende:
[..]
Heb jij je identiteitskaart wel eens bekeken?
Op de voorkant staat, ongeveer bijna precies in het midden, met goed leesbare letters en cijfers je geboortedatum.
Als je dan in de kantine van de supermarkt de kalender van 18 jaar geleden ophangt, of je plakt elk jaar een nieuwe sticker op de kassa, dan kan elke muts of goof gewoon zien vóór welke datum een klant geboren moet zijn om alcohol te mogen kopen.
maar de zorgverzekeraars kunnen er echt niet bij hoor!quote:Op dinsdag 19 juni 2012 08:26 schreef Leandra het volgende:
Wat een nonsens weer, laat ze die leeftijdsgrens goed gaan handhaven, en daarvoor is het helemaal niet nodig dat mijn moeder van 71 haar ID langs een paaltje haalt als ze een paar flessen wijn voor mijn vader meeneemt.
Gaan ze het ook centraal registreren? Dat er dan komt te staan dat m'n moeder 5 flessen wijn gekocht heeft?
dus omdat die kinders hun werk niet kunnen doen, moet nu de klant gaan betalen voor een duur systeem?quote:Op dinsdag 19 juni 2012 11:00 schreef LostFormat het volgende:
[..]
Omdat ze niet kijken naar het ID. Sommige kassasystemen gaan op slot als er alcohol verkocht wordt. Dan moet de cassiere een knop indrukken als ze de legitimatie hebben gezien. Zelfs dit werkt niet, het is automatisme geworden om die melding weg te drukken.
ditquote:Op dinsdag 19 juni 2012 16:10 schreef sinepedraap het volgende:
[..]
Vroeger gaven wij gewoon lijstjes aan elkaar voor schoolfeesten en je gaf een paar euro fooi en het werd in de pauze voor je gehaaldEn dat was 10 jaar geleden in de brugklas of zo
Ik had ook toen ik 15 was met photoshop m'n id gefaked, en de smoes erbij ja ik raak hem altijd kwijt dus mag alleen een kopie meenemen. Toen werkte dat nog gewoon.
Helemaal niet dit: een kopie is geen kaart! Klaar. "Chef naar kassa 5 alstublieft."quote:
Zou wel humor zijn, ze dronk sowieso al vrijwel geen alcohol, maar sinds haar 38ste helemaal niet meerquote:Op maandag 2 juli 2012 00:13 schreef probeer het volgende:
[..]
maar de zorgverzekeraars kunnen er echt niet bij hoor!
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |