Tussen zeg meisjes van 14 en 16 zo op het oog niet altijd, het zal dan ook primair bedoelt zijn om dat grijze gebied aan te passen.quote:Op dinsdag 19 juni 2012 08:09 schreef Geelman het volgende:
Wat ik nu weer eens op de radio hoorde:
Niet alleen jongeren, maar iedereen moet zich legitimeren om alcohol te kopen in de supermarkt. Dat is het idee van de ID-Swiper, bedacht door de GGD. Het is een apparaat dat de leeftijdsgrens van 16 jaar op je legitimatiebewijs controleert. In vier supermarkten hebben ze er een maand mee gewerkt. Een gesprek met Martijn Planken van de GGD Nijmegen. Hij presenteert later vanochtend de resultaten van een onderzoek naar de Swiper.
Bron: NOS
Wat is er mis met de gemiddelde kassière tegenwoordig? Je kan toch wel het verschil zien tussen een persoon van 15-jaar en een persoon van 30-jaar? Dit soort maatregelen brengen een hoop bureaucratisme met zich mee en dat levert weer extra gedoe op bij de kassa. Straks moet je nog een hele procedure doorlopen om een biertje te mogen kopen. Daarnaast komen minderjarigen toch wel aan alcohol als ze dat willen.
De regels handhaven is goed, maar het moet ook niet doorslaan...
Daarom worden de caissières nu al geïnstrueerd om iedereen te controleren waarvan ze denken dat ze onder de 21 jaar zijn en niet 16.quote:Op dinsdag 19 juni 2012 08:11 schreef fruityloop het volgende:
[..]
Tussen zeg meisjes van 14 en 16 zo op het oog niet altijd, het zal dan ook primair bedoelt zijn om dat grijze gebied aan te passen.
Gezien de reacties en ervaringen tijdens de test, valt dat nog te bezien. >75% van de personen die er mee geconfronteerd werden bij de 4 testsupermarkten, waren er zo te lezen wel voor te porren. Wat mij betreft is een grotere test dan ook een prima volgende stap.quote:
Volwassenen kunnen prima voor zichzelf zorgen, al dat gezeik over alcohol... Ouders moeten betere voorlichting gevenquote:Op dinsdag 19 juni 2012 08:50 schreef fruityloop het volgende:
[..]
Gezien de reacties en ervaringen tijdens de test, valt dat nog te bezien. >75% van de personen die er mee geconfronteerd werden bij de 4 testsupermarkten, waren er zo te lezen wel voor te porren. Wat mij betreft is een grotere test dan ook een prima volgende stap.
Ik zie nergens bronnen bij dat artikel. Wie waren de testpersonen, hoe werden deze geselecteerd, waar werd de test gehouden, een link naar het onderzoek an sich, etc. etc.quote:Op dinsdag 19 juni 2012 08:39 schreef fruityloop het volgende:
Hier kan je het uitgebreidere artikel lezen.
En daarin lezen we dus dat 75% van de kinderen onder 16 het nu nog lukt om toch alcohol te kopen, en dat dus de caissières niet echt op zitten te letten. Met deze scanner, daalde het percentage tot beneden de 20%, en vond >75% van de mensen het geen enkel probleem om hun id hiervoor te tonen.
De winkeliers zouden het liefste zien dat de kassa bij het scannen van alcohol op slot gaat, en dat pas na het scannen van een id, deze wel/niet vrijgegeven wordt. Het idee om bijvoorbeeld alleen mensen <20 om een id te vragen, voelt men niet zoveel voor, omdat er dan alsnog weer een stuk controle bij de caissières komt te liggen.
Maar dan moet je dus straks als persoon van middelbare leeftijd altijd je paspoort meesjouwen als er misschien een kans is dat je een flesje wijn meeneemt uit de supermarkt? En wat te doen aan die bejaarde dame die nooit het land uitgaat, en inmiddels zelfs mag stemmen met een verlopen ID-kaart, maar dan geen flesje advokaat voor de zondag kan kopen?quote:Op dinsdag 19 juni 2012 08:39 schreef fruityloop het volgende:
En daarin lezen we dus dat 75% van de kinderen onder 16 het nu nog lukt om toch alcohol te kopen, en dat dus de caissières niet echt op zitten te letten. Met deze scanner, daalde het percentage tot beneden de 20%, en vond >75% van de mensen het geen enkel probleem om hun id hiervoor te tonen.
De winkeliers zouden het liefste zien dat de kassa bij het scannen van alcohol op slot gaat, en dat pas na het scannen van een id, deze wel/niet vrijgegeven wordt. Het idee om bijvoorbeeld alleen mensen <20 om een id te vragen, voelt men niet zoveel voor, omdat er dan alsnog weer een stuk controle bij de caissières komt te liggen.
Ah, als je de inhoudt niet kan weerspreken, richt je je op de procedures? Beetje een zwaktebod imho. Dit eerste kleinschalige onderzoek bij 4 supermarkten, geeft volgens alle betrokkenen reden tot een groter vervolgonderzoek, met een aantal aanpassingen.quote:Op dinsdag 19 juni 2012 08:54 schreef Frank_Drebin het volgende:
[..]
Ik zie nergens bronnen bij dat artikel. Wie waren de testpersonen, hoe werden deze geselecteerd, waar werd de test gehouden, een link naar het onderzoek an sich, etc. etc.
De validiteit hiervan is dus zwaar onder de maat, zowel intern als extern.
Ik blijf bij mijn oude standpunt.
Je moet je kunnen identificeren in Nederland, dus dat zou iedere Nederlander >14 jaar al moeten kunnen, ook in een supermarkt, mocht dit opgepakt worden door de wetmakers in den Haag.quote:Op dinsdag 19 juni 2012 08:58 schreef Merel1808 het volgende:
[..]
Maar dan moet je dus straks als persoon van middelbare leeftijd altijd je paspoort meesjouwen als er misschien een kans is dat je een flesje wijn meeneemt uit de supermarkt? En wat te doen aan die bejaarde dame die nooit het land uitgaat, en inmiddels zelfs mag stemmen met een verlopen ID-kaart, maar dan geen flesje advokaat voor de zondag kan kopen?
Of zou het dan ook gaan werken met een rijbewijs?
Door 4 supermarkten te controleren denken een indicatie te krijgenquote:Op dinsdag 19 juni 2012 09:01 schreef fruityloop het volgende:
[..]
Ah, als je de inhoudt niet kan weerspreken, richt je je op de procedures? Beetje een zwaktebod imho. Dit eerste kleinschalige onderzoek bij 4 supermarkten, geeft volgens alle betrokkenen reden tot een groter vervolgonderzoek, met een aantal aanpassingen.
Hier kan je trouwens meer lezen over een eerdere, succesvolle, test met de techniek, maar dan tijdens een evenement.
Volgens mij staat er geen leeftijd op de chip van, of de bankpas zelf?quote:Op dinsdag 19 juni 2012 09:07 schreef Gertje-Plongers het volgende:
Schaf dan gelijk het contant geld af, zijn we er van af, en dan heb je gelijk een controle op de leeftijd via de chip.
Dat is allesbehalve een zwaktebod. Als er ergens onderzoek naar wordt gedaan dient men zich uiterst strak aan de academische spelregels te houden; om het onderzoek te kunnen beoordelen maar ook, misschien nog wel belangrijker, om het te kunnen controleren. Dus geen zwaktebod, gewoon een groot gebrek aan dat onderzoek.quote:Op dinsdag 19 juni 2012 09:01 schreef fruityloop het volgende:
[..]
Ah, als je de inhoudt niet kan weerspreken, richt je je op de procedures? Beetje een zwaktebod imho. Dit eerste kleinschalige onderzoek bij 4 supermarkten, geeft volgens alle betrokkenen reden tot een groter vervolgonderzoek, met een aantal aanpassingen.
Hier kan je trouwens meer lezen over een eerdere, succesvolle, test met de techniek, maar dan tijdens een evenement.
Nee.quote:Op dinsdag 19 juni 2012 09:09 schreef haan33 het volgende:
Of verbied gewoon alcoholzijn we gelijk van het probleem af
Ja, of leer ouders opvoeden, nog zo'n dooddoener.quote:Op dinsdag 19 juni 2012 09:09 schreef haan33 het volgende:
Of verbied gewoon alcoholzijn we gelijk van het probleem af
Laatst moest ik ook mijn ID laten zijn bij de supermarkt bij het afrekenen van een fles wijn. Wie de fuck neemt er nou z'n ID mee naar de supermarkt?quote:Op dinsdag 19 juni 2012 08:09 schreef Geelman het volgende:
Wat ik nu weer eens op de radio hoorde:
Niet alleen jongeren, maar iedereen moet zich legitimeren om alcohol te kopen in de supermarkt. Dat is het idee van de ID-Swiper, bedacht door de GGD. Het is een apparaat dat de leeftijdsgrens van 16 jaar op je legitimatiebewijs controleert. In vier supermarkten hebben ze er een maand mee gewerkt. Een gesprek met Martijn Planken van de GGD Nijmegen. Hij presenteert later vanochtend de resultaten van een onderzoek naar de Swiper.
Bron: NOS
Wat is er mis met de gemiddelde kassière tegenwoordig? Je kan toch wel het verschil zien tussen een persoon van 15-jaar en een persoon van 30-jaar? Dit soort maatregelen brengen een hoop bureaucratisme met zich mee en dat levert weer extra gedoe op bij de kassa. Straks moet je nog een hele procedure doorlopen om een biertje te mogen kopen. Daarnaast komen minderjarigen toch wel aan alcohol als ze dat willen.
De regels handhaven is goed, maar het moet ook niet doorslaan...
Was ook niet zo bedoeld henk. Of verbied het, of laat het helemaal vrij.quote:
Nog niet wellicht, maar dat kan er dan misschien relatief gemakkelijk bijgezet worden ?quote:Op dinsdag 19 juni 2012 09:08 schreef fruityloop het volgende:
[..]
Volgens mij staat er geen leeftijd op de chip van, of de bankpas zelf?
Ergo: die kassamokkels zijn moeilijk dom.quote:Op dinsdag 19 juni 2012 09:10 schreef Skv het volgende:
[..]
Laatst moest ik ook mijn ID laten zijn bij de supermarkt bij het afrekenen van een fles wijn. Wie de fuck neemt er nou z'n ID mee naar de supermarkt?Vriendin van me was mee en die had wel haar ID bij zich, maar nee hoor, we moesten ons allebei identificeren. Ik ben godverdomme 25.
Lijkt me omslachtig met al die banken en pasjes, als er al een wettelijke ID plicht is, en een apparaat wat alle vormen van ID kan scannen? Verder zijn de apparaten van die leverancier achter mijn link nergens aan gekoppeld, en wordt er ook niks opgeslagen, dus dan is er ook geen privacy issue, of een achterliggende database die gehackt kan worden..quote:Op dinsdag 19 juni 2012 09:11 schreef Gertje-Plongers het volgende:
[..]
Nog niet wellicht, maar dat kan er dan misschien relatief gemakkelijk bijgezet worden ?
Die moeten sowieso al gecontroleerd worden.quote:Op dinsdag 19 juni 2012 08:11 schreef fruityloop het volgende:
[..]
Tussen zeg meisjes van 14 en 16 zo op het oog niet altijd, het zal dan ook primair bedoelt zijn om dat grijze gebied aan te passen.
Dat zijn ademende scan-robots wat betreft de supermarkten, en alles wat men ze geautomatiseerd kan laten doen, is een pré in die branche.quote:Op dinsdag 19 juni 2012 09:15 schreef Skv het volgende:
[..]
Ergo: die kassamokkels zijn moeilijk dom.
Met andere woorden: het onderzoek toont aan dat de controle op het personeel zwaar ondermaats is...quote:Op dinsdag 19 juni 2012 08:39 schreef fruityloop het volgende:
En dát gaat blijkens die proef dus in 75% van de gevallen niet goed.quote:Op dinsdag 19 juni 2012 09:15 schreef Geelman het volgende:
[..]
Die moeten sowieso al gecontroleerd worden.
In het huidige systeem glipt volgens dat kleine onderzoekje ~75% door de mazen.quote:Op dinsdag 19 juni 2012 09:16 schreef sinepedraap het volgende:
Wat is er mis met het huidige systeem?
Zoals daarnet al uitgebreider aangaf, die proef overschrijdt zowat iedere academische spelregel en derhalve niet serieus te nemen....quote:Op dinsdag 19 juni 2012 09:16 schreef fruityloop het volgende:
[..]
En dát gaat blijkens die proef dus in 75% van de gevallen niet goed.
Want er is geen groeiend alcoholprobleem bij minderjarigen?quote:Op dinsdag 19 juni 2012 09:17 schreef Frank_Drebin het volgende:
[..]
Zoals daarnet al uitgebreider aangaf, die proef overschrijdt zowat iedere academische spelregel en derhalve niet serieus te nemen....
Het is gewoon wat PR-gelul op die website. Waar de cijfertjes vandaan komen zie ik zo 1 2 3 ook niet.quote:Op dinsdag 19 juni 2012 09:08 schreef Frank_Drebin het volgende:
[..]
Dat is allesbehalve een zwaktebod. Als er ergens onderzoek naar wordt gedaan dient men zich uiterst strak aan de academische spelregels te houden; om het onderzoek te kunnen beoordelen maar ook, misschien nog wel belangrijker, om het te kunnen controleren. Dus geen zwaktebod, gewoon een groot gebrek aan dat onderzoek.
Ook met die tweede link kan ik niets. Ik zie alleen maar mensen van niet onpartijdige instanties positieve conclusies geven zonder dat er verder al te veel cijfers en resultaten worden vermeld. Verder wordt er niets weergegeven van de testgroep; hoe geselecteerd, wie waren het, hoe gekozen etc. etc. Dit is gewoon een propaganda praatje van de instanties om dit er doorheen te drukken. Maar goed wetenschappelijk onderzoek wat controleerbaar is heb ik nog niet gezien. Derhalve kunnen wij hier in principe niets mee.
Hoe kom je daar bij? Dat systeem geeft alleen een ja/nee aan de kassa na scannen, en houdt niks bij.quote:Op dinsdag 19 juni 2012 09:19 schreef BasEnAad het volgende:
Ik wil niet dat geregistreerd wordt welke boodschappen ik doe.
Jaja.quote:Op dinsdag 19 juni 2012 09:20 schreef fruityloop het volgende:
[..]
Hoe kom je daar bij? Dat systeem geeft alleen een ja/nee aan de kassa na scannen, en houdt niks bij.
Is de schuld van de kassieres, die zijn vaak een beetje dom..quote:Op dinsdag 19 juni 2012 09:17 schreef fruityloop het volgende:
[..]
In het huidige systeem glipt volgens dat kleine onderzoekje ~75% door de mazen.
Iedereen? Zonder geldig identificatiebewijs mag je je huis niet eens uit.quote:Op dinsdag 19 juni 2012 09:10 schreef Skv het volgende:
[..]
Wie de fuck neemt er nou z'n ID mee naar de supermarkt?
Is er echt een stijgend alcoholmisbruik of wordt er meer geregistreerd waardoor het lijkt alsof er een stijging plaatsvind terwijl de jeugd altijd al veel alcohol consumeerde.quote:Op dinsdag 19 juni 2012 09:10 schreef fruityloop het volgende:
[..]
Ja, of leer ouders opvoeden, nog zo'n dooddoener.Het stijgende alcoholmisbruik onder zeer jonge drinkers is een probleem, en dit is wat mij betreft een deel van de oplossing, mits goed geïmplementeerd.
Geen 3 legitimatiebewijzen constant bij je dragenquote:Op dinsdag 19 juni 2012 09:21 schreef Tijn het volgende:
[..]
Iedereen? Zonder geldig identificatiebewijs mag je je huis niet eens uit.
En dat geeft dus een vrijbrief om bepaald onderzoek te doen zonder je aan academische spelregels te houden?quote:Op dinsdag 19 juni 2012 09:20 schreef fruityloop het volgende:
[..]
Want er is geen groeiend alcoholprobleem bij minderjarigen?
Leg mij dan eens uit hoe het dan niet juist makkelijker wordt om een ID van je vader/moeder mee te nemen en er door te halen?quote:Op dinsdag 19 juni 2012 09:20 schreef fruityloop het volgende:
[..]
Hoe kom je daar bij? Dat systeem geeft alleen een ja/nee aan de kassa na scannen, en houdt niks bij.
Alsof mensen zich daar aan gaan houden. Ik ben nog nooit op straat gevraagd om mijn ID. Heb de afgelopen jaren ook nooit zo'n ding bij me gehad (zowel mn papieren rijbewijs als paspoort pasten niet in mn portemonnee). Nu heb ik zo'n pasjesrijbewijs en die gaat wel mee.quote:Op dinsdag 19 juni 2012 09:21 schreef Tijn het volgende:
[..]
Iedereen? Zonder geldig identificatiebewijs mag je je huis niet eens uit.
Dat zegt de fabrikant, dus die liegt keihard? En dan mag je me ook even uitleggen hoe hun standalone apparaat, met enkel een stroomaansluiting, dat registreren precies doet?quote:
Omdat het een extra drempel is, en er een foto op een ID kaart staat?quote:Op dinsdag 19 juni 2012 09:23 schreef raphidae het volgende:
[..]
Leg mij dan eens uit hoe het dan niet juist makkelijker wordt om een ID van je vader/moeder mee te nemen en er door te halen?
Wie gaat die foto dan controleren? Datzelfde personeel dat het nu al 75% van de keren niet kan?quote:Op dinsdag 19 juni 2012 09:24 schreef fruityloop het volgende:
[..]
Omdat het een extra drempel is, en er een foto op een ID kaart staat?
Dus dan moet je, naast dat je je ID door het apparaat moet trekken, dat ding alsnog aan de caissiere laten zien?quote:Op dinsdag 19 juni 2012 09:24 schreef fruityloop het volgende:
[..]
Omdat het een extra drempel is, en er een foto op een ID kaart staat?
quote:Op dinsdag 19 juni 2012 09:26 schreef Skv het volgende:
[..]
Dus dan moet je, naast dat je je ID door het apparaat moet trekken, dat ding alsnog aan de caissiere laten zien?
Het enige wat het apparaat dan doet is de leeftijd checken. Ergo: het enige probleem dat wordt opgelost is dat caissieres te strontdom zijn om *huidige datum* minus *16 jaar* te kunnen berekenen. NIks meer of minder.
Ze geven het zelfs toe. Conclusie is dus dat het personeel gewoon zo dom is als een varken. Dát is het probleem. Niet de ID's zelf of de controle daarvan.quote:Het zelfde onderzoek toont verder aan dat het vragen naar ID niet altijd leidt tot naleving. Verkoopmedewerkers hebben namelijk moeite met het beoordelen van het ID bewijs. Zes op de tien minderjarigen uit het onderzoek werd gevraagd naar het ID, maar in de helft van de gevallen is deze alsnog verkeerd beoordeeld. Terugrekenen is in de praktijk blijkt dus lastiger dan je mag verwachten.
Typisch gevalletje niet goed gelezen van mijn kant. Dit systeem werkt inderdaad prima zo te zien.quote:Op dinsdag 19 juni 2012 09:15 schreef fruityloop het volgende:
[..]
Lijkt me omslachtig met al die banken en pasjes, als er al een wettelijke ID plicht is, en een apparaat wat alle vormen van ID kan scannen? Verder zijn de apparaten van die leverancier achter mijn link nergens aan gekoppeld, en wordt er ook niks opgeslagen, dus dan is er ook geen privacy issue, of een achterliggende database die gehackt kan worden..
Euh wat? Zeg je nou dat je per se een draadje nodig hebt om data te sturen?quote:Op dinsdag 19 juni 2012 09:24 schreef fruityloop het volgende:
[..]
En dan mag je me ook even uitleggen hoe hun standalone apparaat, met enkel een stroomaansluiting, dat registreren precies doet?
Wat een onzin: goedkopere oplossing -> een klok met de huidige datum - 16 jaar bij de kassa. Opgelost.quote:Op dinsdag 19 juni 2012 09:28 schreef Skv het volgende:
[..]
[..]
Ze geven het zelfs toe. Conclusie is dus dat het personeel gewoon zo dom is als een varken. Dát is het probleem. Niet de ID's zelf of de controle daarvan.
En dus is dit systeem een stap vooruit, en kan men ook vrienden niet meer zo gemakkelijk matsen. Er móet een ID door die lezer van iemand die 16+ is, en dat is blijkens dit onderzoek genoeg om het fout-percentage van 75% onder de 20% te krijgen, en dat laatste komt dan ook nog deels doordat cassieres het moeilijk vonden om bij twijfel, ouder lijkende mensen om een ID te vragen. Vandaar 1 van de geopperde verbeterpunten, een slot op de kassa bij het scannen van alcohol, wat vrijgegeven wordt na scannen van een 16+ ID.quote:Op dinsdag 19 juni 2012 09:26 schreef Skv het volgende:
[..]
Dus dan moet je, naast dat je je ID door het apparaat moet trekken, dat ding alsnog aan de caissiere laten zien?
Het enige wat het apparaat dan doet is de leeftijd checken. Ergo: het enige probleem dat wordt opgelost is dat caissieres te strontdom zijn om *huidige datum* minus *16 jaar* te kunnen berekenen. NIks meer of minder.
Wel als dat ding blijkbaar geen draadloze optie heeft?quote:Op dinsdag 19 juni 2012 09:28 schreef Tijn het volgende:
[..]
Euh wat? Zeg je nou dat je per se een draadje nodig hebt om data te sturen?
Je kunt er gewoon op wachten.quote:Op dinsdag 19 juni 2012 09:24 schreef fruityloop het volgende:
[..]
Dat zegt de fabrikant, dus die liegt keihard? En dan mag je me ook even uitleggen hoe hun standalone apparaat, met enkel een stroomaansluiting, dat registreren precies doet?
Dit lost een symptoom op van dat het personeel gewoon niet goed in de gaten gehouden wordt. De bedrijfsleiding is blijkbaar zo laks dat het zo mis kan gaan. Gewoon ontslaan totdat je er eentje te pakken hebt die de functie wel naar behoren in kan vullen.quote:Op dinsdag 19 juni 2012 09:30 schreef fruityloop het volgende:
[..]
En dus is dit systeem een stap vooruit, en kan men ook vrienden niet meer zo gemakkelijk matsen. Er móet een ID door die lezer van iemand die 16+ is, en dat is blijkens dit onderzoek genoeg om het fout-percentage van 75% onder de 20% te krijgen, en dat laatste komt dan ook nog deels doordat cassieres het moeilijk vonden om bij twijfel, ouder lijkende mensen om een ID te vragen. Vandaar 1 van de geopperde verbeterpunten, een slot op de kassa bij het scannen van alcohol, wat vrijgegeven wordt na scannen van een 16+ ID.
Waarom in de trechter erboven gaan klootviolen met extra handhaving en weet ik wat niet meer, als je bij de uitstroom, de verkooppunten, een simpel technisch hulpmiddel kan inzetten, waar volgens dit onderzoek blijkbaar alle partijen blij van worden?quote:Op dinsdag 19 juni 2012 09:33 schreef raphidae het volgende:
[..]
Dit lost een symptoom op van dat het personeel gewoon niet goed in de gaten gehouden wordt. De bedrijfsleiding is blijkbaar zo laks dat het zo mis kan gaan. Gewoon ontslaan totdat je er eentje te pakken hebt die de functie wel naar behoren in kan vullen.
Die suffe oplossingen voor dingen die eigenlijk helemaal geen probleem horen te zijn hangen me de keel uit.
Gewoon ouders gaan beboeten en personeel gaan ontslaan.
Mijn punt is dat ze al 15 jaar nieuwe dingen verzinnen, ook qua roken, en dat het alleen maar erger geworden is, omdat de oorzaak niet aangepakt wordt (toezicht en voorlichting ouders).quote:Op dinsdag 19 juni 2012 09:36 schreef fruityloop het volgende:
[..]
Waarom in de trechter erboven gaan klootviolen met extra handhaving en weet ik wat niet meer, als je bij de uitstroom, de verkooppunten, een simpel technisch hulpmiddel kan inzetten, waar volgens dit onderzoek blijkbaar alle partijen blij van worden?
Zie je het voor je, agenten/stadswachten die met pubertje X aan de hand naar de ouders gaan, om ze vervolgens te beboeten?
Nee, dat is pure BNW duimzuigerij van jouw kant.quote:Op dinsdag 19 juni 2012 09:37 schreef Traeiter het volgende:
En deze ID-Swiper wordt ook verbonden met het internet? Zodat het alcoholgebruiken van jongeren goed geïnventariseerd kan worden? Big brother is watching you!
En dat ding scant alle soorten ID's? Ook oude rijbewijzen enzo?quote:Op dinsdag 19 juni 2012 09:30 schreef fruityloop het volgende:
[..]
En dus is dit systeem een stap vooruit, en kan men ook vrienden niet meer zo gemakkelijk matsen. Er móet een ID door die lezer van iemand die 16+ is, en dat is blijkens dit onderzoek genoeg om het fout-percentage van 75% onder de 20% te krijgen, en dat laatste komt dan ook nog deels doordat cassieres het moeilijk vonden om bij twijfel, ouder lijkende mensen om een ID te vragen. Vandaar 1 van de geopperde verbeterpunten, een slot op de kassa bij het scannen van alcohol, wat vrijgegeven wordt na scannen van een 16+ ID.
Natuurlijk niet, die moet je laten vervangen als je dadelijk alcohol wilt kopen. Op eigen kosten hoor, want je bent niet verplicht alcohol te kopen.quote:Op dinsdag 19 juni 2012 09:43 schreef Skv het volgende:
[..]
En dat ding scant alle soorten ID's? Ook oude rijbewijzen enzo?
Want kinderen van 16 hebben een rijbewijsquote:Op dinsdag 19 juni 2012 09:43 schreef Skv het volgende:
[..]
Er staat bij die ene alleen dat die ook rijbewijzen scant, meer dan dat weet ik er ook niet van. Zodra er hier zo'n ding geinstalleerd is, zal ik het met mijn oude papieren vodje proberen.quote:Op dinsdag 19 juni 2012 09:43 schreef Skv het volgende:
[..]
Als er zo'n slot op komt dan geldt het voor iedereen snuggere.quote:Op dinsdag 19 juni 2012 09:44 schreef JeMoeder het volgende:
[..]
Want kinderen van 16 hebben een rijbewijs
Wat dacht je van een brommer-rijbewijs?quote:Op dinsdag 19 juni 2012 09:44 schreef JeMoeder het volgende:
[..]
De overheid met hun controledrift is het probleem.quote:Op dinsdag 19 juni 2012 09:46 schreef JeMoeder het volgende:
Ik snap trouwens niet wat het probleem is van het laten zien van je ID voor drank en tabak, ook al ben je flink ouder dan de gestelde leeftijd. In andere landen is dit vrij normaal en geaccepteerd. Het is gewoon een cultuurprobleem hier in Nederland.
Ik vind het laten zien geen probleem, je moet 'em toch bij je hebben. Wat ik een probleem vind is een hoop geld uitgeven voor die scanners terwijl het grote onzin is. Die shit wordt gewoon 1:1 op de klant doorberekend.quote:Op dinsdag 19 juni 2012 09:46 schreef JeMoeder het volgende:
Ik snap trouwens niet wat het probleem is van het laten zien van je ID voor drank en tabak, ook al ben je flink ouder dan de gestelde leeftijd. In andere landen is dit vrij normaal en geaccepteerd. Het is gewoon een cultuurprobleem hier in Nederland.
Dit is wel de domste opmerking in het hele topic.quote:Op dinsdag 19 juni 2012 09:44 schreef JeMoeder het volgende:
[..]
Denken dat alleen mensen van 16 gecontroleerd worden. Het gáát juist om die groep. ;')quote:Op dinsdag 19 juni 2012 09:47 schreef Skv het volgende:
[..]
Dit is wel de domste opmerking in het hele topic.
Het gaat toch om de controle of iemand 16 is? Er wordt net gesteld dat iedereen z'n pasje er doorheen moet halen zodat de caissiere niet zelf meer hoeft te beslissen of er om het ID wordt gevraagd.
Eh... volgens mij is dit gewoon het gevolg van wet en regelgeving. Die wet en regelgeving is normaal over de gehele wereld.quote:Op dinsdag 19 juni 2012 09:47 schreef BasEnAad het volgende:
[..]
De overheid met hun controledrift is het probleem.
De zwakke schakel, en in sommige gevallen een regelrecht dood spoor van de evolutie, zijn de caissières, en deze technische oplossing lijkt dat grotendeels te kunnen voorkomen.quote:Op dinsdag 19 juni 2012 09:47 schreef raphidae het volgende:
[..]
Ik vind het laten zien geen probleem, je moet 'em toch bij je hebben. Wat ik een probleem vind is een hoop geld uitgeven voor die scanners terwijl het grote onzin is. Die shit wordt gewoon 1:1 op de klant doorberekend.
Net als met die wietpas, het is toch belachelijk dat die shops een ledenlijst moeten gaan bijhouden met wie nederlander is en mag kopen en vervolgens aan je ID moeten gaan checken of je op de lijst staat??
Dat is gewoon geld weggooien.
O ja, want die wet en regelgeving is zoveel veranderd...quote:Op dinsdag 19 juni 2012 09:49 schreef JeMoeder het volgende:
[..]
Eh... volgens mij is dit gewoon het gevolg van wet en regelgeving. Die wet en regelgeving is normaal over de gehele wereld.
En verder; als jij vindt dat je kind mag zuipen dan haal je er toch gewoon een krat bier voor?
Het interesseert de (lokale) overheid en GGD's blijkbaar wel?quote:Op dinsdag 19 juni 2012 09:51 schreef raphidae het volgende:
[..]
O ja, want die wet en regelgeving is zoveel veranderd...
Eerst hadden ouders nog dermate toezicht op hun kinderen dat het geen probleem was voor de winkels om ze een kratje bier voor de ouders mee te geven.
Nu kopen ze het voor zichzelf omdat het toch niemand wat interesseert, *dat* is er veranderd.
Eh... ik vind niet dat kinderen horen te zuipen en eh.. wat boeit mij het nou wat de rest van de wereld voor wetten heeft, zullen we de kinderen maar ophangen dan, net als in Iran?quote:Op dinsdag 19 juni 2012 09:49 schreef JeMoeder het volgende:
[..]
Eh... volgens mij is dit gewoon het gevolg van wet en regelgeving. Die wet en regelgeving is normaal over de gehele wereld.
En verder; als jij vindt dat je kind mag zuipen dan haal je er toch gewoon een krat bier voor?
Ja, omdat het hun geld kost, heh. Maar ze zitten aan de verkeerde kant van het probleem. Net zoals het verbieden van drugs, het heeft gewoon geen enkel effect.quote:Op dinsdag 19 juni 2012 09:52 schreef fruityloop het volgende:
[..]
Het interesseert de (lokale) overheid en GGD's blijkbaar wel?
Maar dan neem je toch de ID-kaart van je broer mee, en die steek je in die gleuf, want niemand gaat meer naar de foto kijken. Of moeten we ook meteen de iris-scan toevoegen? Of een vingerafdruk?quote:Op dinsdag 19 juni 2012 09:50 schreef fruityloop het volgende:
[..]
De zwakke schakel, en in sommige gevallen een regelrecht dood spoor van de evolutie, zijn de caissières, en deze technische oplossing lijkt dat grotendeels te kunnen voorkomen.
Tuurlijk want die moeten ook zichzelf bedruipen. Hoe meer problemen er zijn hoe meer werk hun zogenaamd hebben.quote:Op dinsdag 19 juni 2012 09:52 schreef fruityloop het volgende:
[..]
Het interesseert de (lokale) overheid en GGD's blijkbaar wel?
Nee, zover als jij doet, hoeven we wat mij betreft niet door te draven.quote:Op dinsdag 19 juni 2012 10:03 schreef Merel1808 het volgende:
[..]
Maar dan neem je toch de ID-kaart van je broer mee, en die steek je in die gleuf, want niemand gaat meer naar de foto kijken. Of moeten we ook meteen de iris-scan toevoegen? Of een vingerafdruk?
Al die cassieres moeten gewoon een trap onder hun kont krijgen, en misschien een pop-upje op hun kassa als er alcohol gekocht wordt met: "Controleer ID, is deze persoon geboren voor *datumvanvandaag16jaargeleden*?".
Dat hebben kassa's al. In ieder geval die van de AH. Het staat allemaal voorgekauwd. De kassiere moet alleen wel even naar het kaartje vragen natuurlijk! Kwestie van inschatten en daar moet de kassiere goed op getraind worden.quote:Op dinsdag 19 juni 2012 10:03 schreef Merel1808 het volgende:
[..]
Maar dan neem je toch de ID-kaart van je broer mee, en die steek je in die gleuf, want niemand gaat meer naar de foto kijken. Of moeten we ook meteen de iris-scan toevoegen? Of een vingerafdruk?
Al die cassieres moeten gewoon een trap onder hun kont krijgen, en misschien een pop-upje op hun kassa als er alcohol gekocht wordt met: "Controleer ID, is deze persoon geboren voor *datumvanvandaag16jaargeleden*?".
Het inschattingsvermogen is inderdaad waardeloos bij die mutsen. Kleuters van 14 krijgen het wel mee en ik niet.quote:Op dinsdag 19 juni 2012 10:44 schreef Geelman het volgende:
[..]
Dat hebben kassa's al. In ieder geval die van de AH. Het staat allemaal voorgekauwd. De kassiere moet alleen wel even naar het kaartje vragen natuurlijk! Kwestie van inschatten en daar moet de kassiere goed op getraind worden.
Omdat ze niet kijken naar het ID. Sommige kassasystemen gaan op slot als er alcohol verkocht wordt. Dan moet de cassiere een knop indrukken als ze de legitimatie hebben gezien. Zelfs dit werkt niet, het is automatisme geworden om die melding weg te drukken.quote:Op dinsdag 19 juni 2012 10:58 schreef Merel1808 het volgende:
Als iedereen in dat onderzoek bereid was zijn ID in het apparaat te steken, dan kan de caissière toch ook gewoon iedereen hun ID vragen? Waarom een extra technisch hulpmiddel voor iets dat zo'n meisje ook prima zelf kan als ze daar toch zit.
Da's een open deur waar een jumbojet doorheen kan natuurlijk...quote:Op dinsdag 19 juni 2012 11:02 schreef sinepedraap het volgende:
Het probleem kan heel simpel opgelost worden: Leer gewoon het verschil tussen iemand van 20+ en iemand van 15. Je bent toch geen mongol of zo?
Waarom dan niet een paar supermarkten voor 1 maand sluiten die zich willens en wetens niet aan de regels houden. Zo doen ze het ook met coffeeshops die zich 1* niet aan de regels houden.quote:Op dinsdag 19 juni 2012 11:07 schreef fruityloop het volgende:
We zijn nu al een paar jaar onderweg met die ID-plicht in de supermarkt, en daar is serieus moeite en aandacht aan gegeven, maar de poppetjes krijgen het blijkbaar niet tussen de oren, dus dan is de volgende stap blijkbaar een technische.
quote:Op dinsdag 19 juni 2012 08:19 schreef Frank_Drebin het volgende:
GGD, een betuttelingsinstantie pur sang. En passent vergeet deze organisatie - die kennelijk denkt dat behalve kinderen, ook volwassenen niet voor zichzelf kunnen zorgen - dat dit soort maatregelen barstensvol geld kosten. Niet alleen de swiper an sich, maar ook de bureaucratische rompslomp, moeten commissies en dergelijke worden ingesteld om het in goede banen te leiden, brengen ontzetten veel kosten met zich mee.
Nu weet ik niet hoeveel verstandige mensen daar werken maar in deze tijden van economische crisis lijkt het me niet handig om bedrijven als supermarkten met nog meer rompslomp te belasten. Achterlijke, betuttelende maatregel dus weer, ben die GGD ook een beetje zat aan het worden met hun gezemel.
En zo hoort het.quote:Op dinsdag 19 juni 2012 11:26 schreef Shispeed het volgende:
weet je wat trouwens ook om te huilen is, ik was laatst in de AH met een vriend van me. ik ben 19, hij is 21, we kochten een sixpack bier. ik moest me legitimeren, prima. vragen ze hem ook om zijn legetimatie, maar die had hij niet bij, toen kregen we het bier niet mee.__!
en nee hij kan echt niet voor 16 doorgaan, hij heeft een fucking baard
Dat is dus conform afspraken, en als alle scan-kipjes dat nou deden, hadden we dit hele topic niet nodig gehad. Overigens werd ik laatst door zo'n breezersletje + 'dinnetje aangeschoten met de vraag, of ik niet voor hun een paar van die passoa mixjes wilde kopen voor ze, mocht ik het wisselgeld nog houden ook...quote:Op dinsdag 19 juni 2012 11:26 schreef Shispeed het volgende:
weet je wat trouwens ook om te huilen is, ik was laatst in de AH met een vriend van me. ik ben 19, hij is 21, we kochten een sixpack bier. ik moest me legitimeren, prima. vragen ze hem ook om zijn legetimatie, maar die had hij niet bij, toen kregen we het bier niet mee.__!
en nee hij kan echt niet voor 16 doorgaan, hij heeft een fucking baard
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |