Dat is echt een compleet andere situatie. In mijn voorbeeld heeft 'ie het niet gedaan. In jouw voorbeeld wel, maar is er sprake van een strafuitsluitingsgrond.quote:Op maandag 20 juni 2016 14:02 schreef flibber het volgende:
[..]
dat is ook gewoon geregeld in de wet...zogenaamde strafuitsluitingsgronden bij overmacht.
Stel jij staat voor het stoplicht en een crimineel springt in je auto. die drukt je een pistool op de slaap en zegt keihard wegrijden en alle verkeersregels negeren.
Als jij dan iemand dood rijdt ben je formeel wel "schuldig" maar zal je op basis van de omstandigheden strafuitsluiting krijgen.
Dat klopt. Maar iemand niet doodrijden is nog altijd niet strafbaar, wel?quote:Samen met iemand anders een overval plannen en dan vluchten is geen noodweer of recht op strafuitsluiting.
dan had hij dat moeten bedenken voordat die met zijn vriendje een overval ging plegen.quote:Op maandag 20 juni 2016 15:54 schreef DonJames het volgende:
[..]
Dat is echt een compleet andere situatie. In mijn voorbeeld heeft 'ie het niet gedaan. In jouw voorbeeld wel, maar is er sprake van een strafuitsluitingsgrond.
[..]
Dat klopt. Maar iemand niet doodrijden is nog altijd niet strafbaar, wel?
Goh, de kans op een veroordeling is zelfs enorm groot als het een ongeluk betreft. Verwacht je aan een grote schadevergoeding als jij iemand omverrijdt per ongeluk, ook als je niet in fout was. Al vluchtend voor de politie (ook een misdaad overigens!) iemand omrijden is geen ongeluk. Nog een wetje wat aan vernieuwing toe is, zo blijkt.quote:Op maandag 20 juni 2016 15:54 schreef DonJames het volgende:
[..]
Dat is echt een compleet andere situatie. In mijn voorbeeld heeft 'ie het niet gedaan. In jouw voorbeeld wel, maar is er sprake van een strafuitsluitingsgrond.
[..]
Dat klopt. Maar iemand niet doodrijden is nog altijd niet strafbaar, wel?
De overval zijn ze al voor gestraft. Het gaat hier om het doodrijden. Begrijp je dat dat een andere zaak is?quote:Op maandag 20 juni 2016 16:02 schreef flibber het volgende:
[..]
dan had hij dat moeten bedenken voordat die met zijn vriendje een overval ging plegen.
Ik heb er ook geen medelijden mee, maar dat is verder niet echt van belang, wel?quote:Totaal geen medelijden met dit tuig.
Ik heb je post 3 keer gelezen maar heb nog steeds geen idee wat je probeert duidelijk te maken..quote:Op maandag 20 juni 2016 16:10 schreef Lothiriel het volgende:
[..]
Goh, de kans op een veroordeling is zelfs enorm groot als het een ongeluk betreft. Verwacht je aan een grote schadevergoeding als jij iemand omverrijdt per ongeluk, ook als je niet in fout was. Al vluchtend voor de politie (ook een misdaad overigens!) iemand omrijden is geen ongeluk. Nog een wetje wat aan vernieuwing toe is, zo blijkt.
Dat je als gewone burger makkelijk veroordeeld wordt als je iemand doodrijdt op de weg, zelfs al was je niet in fout volgens het regelement want zwakke weggebruikers, dat zeg ik. Zelfs al kunnen ze niet voor doodslag veroordeeld worden, is iemand doodrijden volgens mij nog steeds grond om op veroordeeld te worden, desnoods tot een grote schadevergoeding. Evenals vluchtmisdrijf wat blijkbaar ook niet bestraft wordt.quote:Op maandag 20 juni 2016 16:33 schreef DonJames het volgende:
[..]
De overval zijn ze al voor gestraft. Het gaat hier om het doodrijden. Begrijp je dat dat een andere zaak is?
[..]
Ik heb er ook geen medelijden mee, maar dat is verder niet echt van belang, wel?
[..]
Ik heb je post 3 keer gelezen maar heb nog steeds geen idee wat je probeert duidelijk te maken..
Veroordeeld tot wat? Het gaat in dit geval om strafrecht. Een misdrijf.quote:Op maandag 20 juni 2016 16:39 schreef Lothiriel het volgende:
[..]
Dat je als gewone burger makkelijk veroordeeld wordt als je iemand doodrijdt op de weg, zelfs al was je niet in fout volgens het regelement want zwakke weggebruikers, dat zeg ik.
Veroordeeld tot wat? Verder, jij denkt dat een schadevergoeding ook een straf is?quote:Zelfs al kunnen ze niet voor doodslag veroordeeld worden, is iemand doodrijden volgens mij nog steeds grond om op veroordeeld te worden, desnoods tot een grote schadevergoeding.
Hoe kom jij erbij dat dat een strafbaar feit oplevert in dit geval?quote:Evenals vluchtmisdrijf wat blijkbaar ook niet bestraft wordt.
Omdat het voor de nabestaanden (en de rest van de maatschappij) wel fijn is wanneer ze veroordeeld worden voor de dood van die man natuurlijk. Verder zijn ze reeds veroordeeld voor andere feiten.quote:Bottom-line: waarom blijven ze doorjagen op iets wat blijkbaar niet mogelijk te bewijzen is i.p.v. zich op de andere strafbare zaken te werpen?
Er kan ook een boete gegeven worden, ik drukte me verkeerd uit, my badquote:Op maandag 20 juni 2016 16:55 schreef DonJames het volgende:
[..]
Veroordeeld tot wat? Het gaat in dit geval om strafrecht. Een misdrijf.
[..]
Veroordeeld tot wat? Verder, jij denkt dat een schadevergoeding ook een straf is?
[..]
Hoe kom jij erbij dat dat een strafbaar feit oplevert in dit geval?
[..]
Omdat het voor de nabestaanden (en de rest van de maatschappij) wel fijn is wanneer ze veroordeeld worden voor de dood van die man natuurlijk. Verder zijn ze reeds veroordeeld voor andere feiten.
Maar dat is niet gebeurd. De scooterrijders zijn niet doorgereden na het ongeval.quote:Op maandag 20 juni 2016 17:17 schreef Lothiriel het volgende:
[..]
Of denk je dat iemand omver rijden en er dan vandoor gaan legaal wordt als je achtervolgd wordt door de politie?
Oh my badquote:Op maandag 20 juni 2016 19:30 schreef freako het volgende:
[..]
Maar dat is niet gebeurd. De scooterrijders zijn niet doorgereden na het ongeval.
quote:NIJMEGEN - Twee mannen zijn terecht veroordeeld voor het dodelijk ongeval dat ze in 2010 in Nijmegen veroorzaakten met hun scooter. Ze reden, 19 en 20 jaar oud, op de vlucht voor de politie een voetganger uit Arnhem aan. Die overleefde dat niet.
Leon van Wijngaarden 16 januari 2018, 13:10
Politie-onderzoek na het scooterongeluk in Nijmegen in 2010. ©Henk Baron
Dat stelt advocaat-generaal Hofstee de Hoge Raad in een conclusie over de zaak die vandaag bekend is gemaakt.
Het duo werd in 2016 door het gerechtshof in Den Bosch veroordeeld tot celstraffen van bijna vier jaar voor dood door schuld in het verkeer. Beide verdachten gingen tegen hun veroordeling in cassatie bij de Hoge Raad.
Stuur
De twee waren eerder vrijgesproken door de rechtbank. De zaak ligt zeer gecompliceerd omdat de verdachten tot op de dag van vandaag zwijgen over de vraag wie er achter het stuur zat ten tijde van de aanrijding.
De advocaat-generaal adviseert beide uitspraken tegen de mannen in stand te laten. Het beroep van de ene verdachte moet volgens hem niet ontvankelijk worden verklaard. De ander klaagt over het gebrek aan bewijs dat de bijrijder het delict mede heeft gepleegd. Die moet volgens de advocaat-generaal worden verworpen.
De conclusie van de advocaat-generaal is een onafhankelijk advies aan de Hoge Raad, die vrij is om dat wel of niet te volgen. Het is nog niet bekend wanneer de Hoge Raad uitspraak doet in deze zaak.
Mooi dat eindelijk recht is gesproken!!quote:Op woensdag 17 januari 2018 15:23 schreef Dwersdriever het volgende:
Deze zaak loopt ettert dus inderdaad nog steeds.
Zwijgen ze over wie er achter het stuur zat? Ik dacht dat ze naar elkaar wezen.quote:Op woensdag 17 januari 2018 15:23 schreef Dwersdriever het volgende:
Deze zaak loopt dus inderdaad nog steeds.
[..]
Dat zul je dan net weer zien. Is de veroordeling straks eindelijk definitief en blijken ze al lang en breed in Marokko te wonen.quote:Op woensdag 17 januari 2018 18:22 schreef Eenskijken het volgende:
hoeveel dagen hebben ze nu werkelijk achter de tralies doorgebracht? zijn ze nu uberhapt wel in nederland?
Mooi staaltje zelfhaat weer dit.quote:Op woensdag 17 januari 2018 18:43 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
[..]
Dat zul je dan net weer zien. Is de veroordeling straks eindelijk definitief en blijken ze al lang en breed in Marokko te wonen.
Het lijkt me in dit geval toch niet ondenkbaar, eigenlijk. Ze zitten niet vast, toch?quote:
Wat betreft het niet vastzitten, dat klopt, voorarrest is niet zo lang.quote:Op woensdag 17 januari 2018 18:45 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Het lijkt me in dit geval toch niet ondenkbaar, eigenlijk. Ze zitten niet vast, toch?
Maar jij denkt dat die twee rustig bij tante Fa zitten te wachten tot ze alsnog worden opgehaald?quote:Op woensdag 17 januari 2018 18:46 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Wat betreft het niet vastzitten, dat klopt, voorarrest is niet zo lang.
Die ene zat bij de vorige behandeling van de zaak volgens mij inderdaad in Marokko. Maar dat weet ik niet meer zeker..quote:Op woensdag 17 januari 2018 18:43 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
[..]
Dat zul je dan net weer zien. Is de veroordeling straks eindelijk definitief en blijken ze al lang en breed in Marokko te wonen.
Zelfhaatquote:
Ja als ik hem was zou ik het ook niet thuis af blijven wachten. Na een paar jaar in Marokko is de straf verjaard en kun je weer terugkeren, je uitkering aanvragen en op oude voet verder.quote:Op woensdag 17 januari 2018 18:48 schreef Physsic het volgende:
[..]
Die ene zat bij de vorige behandeling van de zaak volgens mij inderdaad in Marokko. Maar dat weet ik niet meer zeker..
Ik heb even heel kort gezocht, het enige dat ik kon vinden was dat hij voor zijn bruiloft in het buitenland was en daardoor de rechtszaak vertraging opliep.quote:Op woensdag 17 januari 2018 18:57 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
[..]
Ja als ik hem was zou ik het ook niet thuis af blijven wachten. Na een paar jaar in Marokko is de straf verjaard en kun je weer terugkeren, je uitkering aanvragen en op oude voet verder.
Dat het gebeurt is evident, maar er druipt zo'n mooi staaltje minachting richting het rechtssysteem hier vanaf.quote:Op woensdag 17 januari 2018 18:51 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
[..]
Zelfhaat
En dat komt van een van de grootste wegkijkers en zelfhaters op dit forum....
Nu demonstreer je het zelfs met dit voorbeeld want je hoeft echt niet lang te zoeken naar voorbeelden:
https://www.crimesite.nl/veroordeelde-man-vlucht-naar-buitenland/
http://www.grootsneek.nl/(...)der-naar-buitenland/
https://m.hln.be/nieuws/b(...)in-turkije~a3511636/
Maar blijf vooral wegkijken.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |