Nimmer iemand zó omstandig zien uitleggen dat het friet is, en niet 'patat' (quote:Op woensdag 11 juli 2012 00:57 schreef Kees22 het volgende:
Ja, dat ben ik helemaal met je eens.
Dan valt wel minstens de helft van de schrijvers op FOK! af omdat ze Hollands schrijven en spreken.
En dan valt pakweg driekwart van de Nederlandse televisie stil omdat de sprekers geen ABN beheersen. Een harde, raspende KHKH (khkhaag i.p.v graag), een wegvallende jjj (weejj i.p.v. weer) aan het eind van een klinker. Vervormde klinkers.
Ik ben het met je eens dat in de openbare ruimte Nederlands gesproken en geschreven zou moeten worden en dat doe ik zelf ook, (vrijwel) vlekkeloos mag ik wel zeggen.
Een verschil in spelling tussen lichtelijk en liggelijk zou nou juist het verschil in taal duidelijk maken.
En duidelijk en welbewust dialectgebruik vind ik heel verfrissend en verruimend.
Het probleem is dat veel Hollanders hun eigen dialect als Nederlands zien en dus schaamteloos gebruiken. Voor veel dialectgebruikers is het verschil tussen Nederlands en dialect wel duidelijk, wat hen in elk geval bewuster maakt.
Hoezo? Zijn er dan mensen die geen friet zeggen als ze friet bedoelen?quote:Op woensdag 11 juli 2012 01:09 schreef Treinhomo het volgende:
[..]
Nimmer iemand zó omstandig zien uitleggen dat het friet is, en niet 'patat' ().
'Mensen' zul je mij niet horen zeggen, maar er zijn inderdaad talloze Tokkies die dat 'woord' ter monde nemen.quote:Op woensdag 11 juli 2012 01:12 schreef Kees22 het volgende:
Hoezo? Zijn er dan mensen die geen friet zeggen?
Ja, er zijn figuren die geen friet zeggen, maar dat soort wordt doorgaans niet als mens omschreven.quote:Op woensdag 11 juli 2012 01:12 schreef Kees22 het volgende:
[..]
Hoezo? Zijn er dan mensen die geen friet zeggen?
Eens.quote:Op woensdag 11 juli 2012 01:27 schreef Treinhomo het volgende:
Met vooroordelen is niks mis.
Da's simpelweg een zeer efficiënte wijze van besluitvorming.
Je haalt me de woorden uit het toetsenbord!quote:Op woensdag 11 juli 2012 08:17 schreef Tijn het volgende:
Hey, of je post een originele taal- of spelfout. Ook een idee.
Ik denk heet.quote:Op woensdag 11 juli 2012 13:04 schreef Gravedigger het volgende:
Kampvuur eten en campingsnacks
Hoe zou een kampvuur smaken?
quote:Op woensdag 11 juli 2012 12:28 schreef RealBizkit666 het volgende:
[..]
Ze roesten niet door ze niet te gebruiken. Ze roesten doordat ze in aanraking komen met vocht waardoor ze oxideren.
Dus tenzij je auto een paar dagen stil staat, het veel regent, en je dus inderdaad nooit aan je rem hoeft te komen slijten ze harder. Maar als de auto elke dag rijt, dan kan de roestvorming nooit genoeg doorzetten om een probleem te worden.
Met andere woorden, er zijn waarschijnlijk nog veel meer dingen waardoor die schijven van jouw versleten waren. Niet door het uitrollen in ieder geval.
quote:Op woensdag 11 juli 2012 17:34 schreef Hoplahopla het volgende:
Als kanker een personificatie kende dan zou het wel in de vorm van SUV-rijders zijn. Dat soort mensen zijn bijna allemaal hetzelfde: Arrogant, wereldvreemd en hebben teveel geld. Ik verdenk ze er van dat ze nakomelingen zijn van katoenboeren uit Zuid-Afrika, aangezien ze totaal geen acht nemen aan andermans gezondheid en welzijn.
Volgens mij bedoelt hij toch iets anders..quote:Op woensdag 11 juli 2012 11:01 schreef fespo het volgende:
heeft niks met gamen te maken maar een chronisch te kort aan veel te weinig slaap is gewoon dodelijk, niks bijzonders aan.
van jouw. Niet origineel, wel fout.quote:Op woensdag 11 juli 2012 14:55 schreef Tijn het volgende:
Ondanks dat het maar een saaie dt-fout is, vind ik deze toch opmerkelijk omdat deze user op zich wel z'n spelling beheerst en lijkt te weten hoe je een werkwoord vervoegt:
[..]
BigPharma topic #16 ik heb nog wel een salmoniak D30 tegenquote:(en weltrusten, halve gek, ik zag die twitch wel, volgens mij leidt je aan oompaloompisme, je hebt pillen nodig, kun je op mijn website met korting bestellen)
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |