Dat is het nooit.quote:Op maandag 11 juni 2012 12:24 schreef Re het volgende:
[..]
En wat als 'huiverig voor medicatie' een symptoom is van een ziekte?
Jong? Ze is al zeker 100 a 120 jaar oud. Niet heel veel jonger dan bijvoorbeeld de biologie.quote:Op maandag 11 juni 2012 13:15 schreef -Strawberry- het volgende:
Ja, maar nog een relatief jonge wetenschap. Derhalve niet perfect.
uhmm jawelquote:
Er zijn ook miljoenen gelovigen, dat maakt een religie nog geen waarheid.quote:Op maandag 11 juni 2012 07:40 schreef Re het volgende:
Dat 3 mensen uit de post hierboven iets aankaarten maakt het niet ineens geen wetenschap, daar staan miljoenen andere psychiaters/hoogleraren/artsen tegenover.
Toch zou ik liever meer belasting geld zien gaan naar psychologen die de patient inzicht kunnen geven in het denken en zo naar een betere kwaliteit van leven te gaan.quote:En ach he, autisme bestaan niet, het komt door de koude opvoeding van moeder lief...
Dan formuleer je het verkeerd. 'Huiverig' is de term die je gebruikt als iemand weldenkend is en als handelingsbekwaam persoon een weloverwogen bezwaar heeft tegen het nemen van (bepaalde) medicatie.quote:Op maandag 11 juni 2012 13:21 schreef Re het volgende:
[..]
uhmm jawelo.a. in schizofrenie en bipolair, maar ook bij dementie bijvoorbeeld
het is algemeen bekend dat schizofrenie patienten hun medicatie niet meer willen nemen omdat het of aan de ene kant goed met ze gaat juist door die medicatie of dat ze weer door een relapse denken dat de overheid achter ze aanzit en allerlei stofjes in hun medicatie stoppen...quote:Op maandag 11 juni 2012 13:25 schreef Sicstus het volgende:
[..]
Dan formuleer je het verkeerd. 'Huiverig' is de term die je gebruikt als iemand weldenkend is en als handelingsbekwaam persoon een weloverwogen bezwaar heeft tegen het nemen van (bepaalde) medicatie.
In het geval van schizofrenie of dementie (in het geval van bipolair ben ik het niet met je eens) is er sprake van paranoide wanen en handelingsonbekwaamheid. Dat is van een heel andere orde.
Het is heel gevaarlijk om die dingen gelijk te stellen.
Lees nog maar eens mijn post.quote:Op maandag 11 juni 2012 13:30 schreef Re het volgende:
[..]
het is algemeen bekend dat schizofrenie patienten hun medicatie niet meer willen nemen omdat het of aan de ene kant goed met ze gaat juist door die medicatie of dat ze weer door een relapse denken dat de overheid achter ze aanzit en allerlei stofjes in hun medicatie stoppen...
bipolair is idd wat aparter maar tijdens een manische episode willen ze niet aan de medicatie huiverig dat ze zijn om hun gedrevenheid te niet te doen
bij dementie is het bijvoorbeeld ook achterdocht voor vergiftiging etc...
daar is niets gevaarljks aan om gelijk te stellen... met wat dan? paranoide is nou eenmaal gebonden aan handelingen en gedachten...
ik zou dan eerst mijn post maar eens lezenquote:
Dan ga ik er vanuit dat je arts dat je netjes vertelt.quote:Op maandag 11 juni 2012 12:24 schreef Re het volgende:
[..]
Precies, net zoals dat je hoofdpijn voorbij gaat als je een ibutje neemt.quote:En wat als je wel een label hebt, de juiste therapie waardoor je weer op jouw nivo functioneert... Dan ben je niet ziek meer?
het argument is met name gericht tegen ouders of familieleden die denken dat een kind maakbaar is, valt ie niet binnen de groep of is ie wat traag dan wordt er gelijk naar een stoornis gezocht ipv gewoon geaccepteerd zoals ie is.quote:En ach die schizofreen laten we maar lekker naakt een killingspree plegen, hij is immers maar zo en kunnen we weinig aan veranderen.
Dat doe ik ook heus wel, maar pas als het moment zich voordoet.quote:Kortom, veel te zwart wit, op zich redelijke standpunten hoor maar er mag iets dieper over nagedacht worden
heeft topicstarter dat? heb ik dat?quote:Op maandag 11 juni 2012 13:32 schreef Re het volgende:
maar goed het gaat weer off topic
ik zou willen stellen dat mensen die een negatieve ervaring gehad hebben met de psychiatrische mallemolen nou eenmaal erg negatief over die stroming denken...
helaas zal dat niet veranderen...
Nee, jouw reactie begon met 'het is algemeen bekend dat schizofreniepatienten hun medicatie niet meer willen nemen...etc'quote:Op maandag 11 juni 2012 13:33 schreef Re het volgende:
[..]
ik zou dan eerst mijn post maar eens lezen... is dat een nieuwe tactiek of zo?
Dat is onjuist en neerbuigend, ik heb 20 jaar ervaring met die mallemolen en ik ben alleen maar aardige, goedwillende mensen tegengekomen. Ik ben het gewoon niet eens met de validiteit van hun ideeen, uitgangspunten en hun therapieen en medicijnen en de effectiviteit daarvan.quote:Op maandag 11 juni 2012 13:32 schreef Re het volgende:
maar goed het gaat weer off topic
ik zou willen stellen dat mensen die een negatieve ervaring gehad hebben met de psychiatrische mallemolen nou eenmaal erg negatief over die stroming denken...
helaas zal dat niet veranderen...
maar stel dat een kind niet is zoals hij kan zijn, dat als hij/zij wel geholpen is met bijvoorbeeld medicatie waardoor hij/zij wel beter preseteert... lullig voor het kind toch als je die van therapie onthoudt omdat je maar moet denken dat iedereen is zoals die is... en denken dat je geneest van bepaalde genetisch bepaalde ziektes is natuurlijk absurdquote:Op maandag 11 juni 2012 13:35 schreef Maanvis het volgende:
[..]
Dan ga ik er vanuit dat je arts dat je netjes vertelt.
[..]
Precies, net zoals dat je hoofdpijn voorbij gaat als je een ibutje neemt.
[..]
het argument is met name gericht tegen ouders of familieleden die denken dat een kind maakbaar is, valt ie niet binnen de groep of is ie wat traag dan wordt er gelijk naar een stoornis gezocht ipv gewoon geaccepteerd zoals ie is.
[..]
Dat doe ik ook heus wel, maar pas als het moment zich voordoet.
of jij begrijpt niet wat een symptoom is... kan ookquote:Op maandag 11 juni 2012 13:35 schreef Sicstus het volgende:
[..]
Nee, jouw reactie begon met 'het is algemeen bekend dat schizofreniepatienten hun medicatie niet meer willen nemen...etc'
Dat is precies wat ik beaam, dus het feit dat jij dat weer noemt is een aanwijzing dat je mijn post niet goed begrijpt.
Definieer 'presteren'. Wat is er mis met een kind dat zesjes haalt op school, niet omdat het dom is maar omdat het niet zo geinteresseerd is in school en graag veel tijd op zichzelf doorbrengt met lezen en spelen en een rijke innerlijke gedachtenwereld opbouwt? Als het kind zich niet misdraagt is er toch niets aan de hand? Waarom moet het perse in de pas lopen met de maatschappelijke normen en verwachtingen?quote:Op maandag 11 juni 2012 13:38 schreef Re het volgende:
[..]
maar stel dat een kind niet is zoals hij kan zijn, dat als hij/zij wel geholpen is met bijvoorbeeld medicatie waardoor hij/zij wel beter preseteert... lullig voor het kind toch als je die van therapie onthoudt omdat je maar moet denken dat iedereen is zoals die is... en denken dat je geneest van bepaalde genetisch bepaalde ziektes is natuurlijk absurd
Wat een vooroordelen weer. En als iets algemeen bekend is hoef je dat er toch niet expliciet bij te vermelden om je argument zo meer kracht bij te zetten? Iedereen hier weet toch al dat het zo is, dan hoef je er toch niemand van te overtuigen? Die paar die je tegenspreken, die zijn dan duidelijk niet op de hoogte van deze 'algemene bekende feiten' en hebben gewoon geen recht van spreken.quote:Op maandag 11 juni 2012 13:30 schreef Re het volgende:
het is algemeen bekend dat schizofrenie patienten hun medicatie niet meer willen nemen omdat het of aan de ene kant goed met ze gaat juist door die medicatie of dat ze weer door een relapse denken dat de overheid achter ze aanzit en allerlei stofjes in hun medicatie stoppen...
allerminst objectief dus... of wilde je stellen dat je je eigen ervaringen niet projecteert als algemeenheid?quote:Op maandag 11 juni 2012 13:37 schreef Sicstus het volgende:
[..]
Dat is onjuist en neerbuigend, ik heb 20 jaar ervaring met die mallemolen en ik ben alleen maar aardige, goedwillende mensen tegengekomen. Ik ben het gewoon niet eens met de validiteit van hun ideeen, uitgangspunten en hun therapieen en medicijnen en de effectiviteit daarvan.
Wauw. Als je mij vraagt laat deze docu wel een beetje één kant van het verhaal zien. In ieder geval de eerste 4 minuten.quote:Op maandag 11 juni 2012 13:29 schreef hlmllp het volgende:
Psychiatrie, eugenetica, holocaust, racisme & meer
Het is eerder dat jij mijn punt niet begrijpt. Ik maakte geen argument over symptomen maar over de semantiek van het woord 'huiveren'.quote:Op maandag 11 juni 2012 13:39 schreef Re het volgende:
[..]
of jij begrijpt niet wat een symptoom is... kan ook
en ja het zeggen dat iets algemeen bekend is ... is een drogredenatie... excuus
ik had al gezegd dat ik een drogredenatie gebruikte...quote:Op maandag 11 juni 2012 13:41 schreef loop het volgende:
[..]
Wat een vooroordelen weer. En als iets algemeen bekend is hoef je dat er toch niet expliciet bij te vermelden om je argument zo meer kracht bij te zetten? Iedereen hier weet toch al dat het zo is, dan hoef je er toch niemand van te overtuigen? Die paar die je tegenspreken, die zijn dan duidelijk niet op de hoogte van deze 'algemene bekende feiten' en hebben gewoon geen recht van spreken.
Ik kan me ergens ook wel voorstellen dat het placebo effect ook bij familie werkt, dat familie denkt "Ah, hij is aan de medicatie, nu wordt het weer beter" en dan wordt het inderdaad ook beter omdat de familie een andere houding aanneemt tegenover de schizofrenie patient, die dat merkt en zich rustiger gaat gedragen.
Nee, ik heb me daarnaast goed ingelezen over de klinisch-psychologische praktijk.quote:Op maandag 11 juni 2012 13:42 schreef Re het volgende:
[..]
allerminst objectief dus... of wilde je stellen dat je je eigen ervaringen niet projecteert als algemeenheid?
tsja, dan is het een kwestie van definitie over bepaalde woorden... maar dat maakt de symptomen niet minder waar... een van de grootste problemen bij schizofrenie is dat een patient relapsed en een van de grootste oorzaken daarvan is het niet willen nemen van medicatie... zoek maar op adherence, compliance, preference en persistence van therapie in schizofreniequote:Op maandag 11 juni 2012 13:43 schreef Sicstus het volgende:
[..]
Het is eerder dat jij mijn punt niet begrijpt. Ik maakte geen argument over symptomen maar over de semantiek van het woord 'huiveren'.
Oke, na 10 minuten ben ik stukje gaan skippen. Maar god, hier moet ik eerder van kotsen. Geloof er de ballen van.quote:Op maandag 11 juni 2012 13:42 schreef MrGuma het volgende:
[..]
Wauw. Als je mij vraagt laat deze docu wel een beetje één kant van het verhaal zien. In ieder geval de eerste 4 minuten.
Ja, en daarom heb ik het dus (lees nu echt eens mijn post) niet over schizofrenie, maar over mensen die handelingsbekwaam zijn, helder kunnen nadenken, psychische problemen hebben die geen gevaar opleveren voor zichzelf of anderen, die sceptisch zijn over het rucksichtlos voorschrijven van medicatie. Dat is een legitiem standpunt, en als je dat afdoet als symptoom zeg je dus in feite categorisch: als een patient de behandelaar tegenspreekt, is het een symptoom, en moet de patient gedwongen worden de medicatie in te nemen.quote:Op maandag 11 juni 2012 13:46 schreef Re het volgende:
[..]
tsja, dan is het een kwestie van definitie over bepaalde woorden... maar dat maakt de symptomen niet minder waar... een van de grootste problemen bij schizofrenie is dat een patient relapsed en een van de grootste oorzaken daarvan is het niet willen nemen van medicatie... zoek maar op adherence, compliance, preference en persistence van therapie in schizofrenie
Ik ben het met je eens dat het gevaarlijk is maar tegelijkertijd is er ook de verantwoordelijkheid van de patient. Het is niet leuk om je verplicht in te moeten lezen in de filosofieen van psychiatrie om ze tegen te kunnen spreken maar als het je lukt dan moet je ook in staat zijn ze ervan te overtuigen dat er geen gevaar is. Het kost tijd die de patient niet vergoed krijgt en alleen maar kwijt is, ik had zelf mijn tijd liever liever willen besteden aan mijn opleiding dan het verzamelen van argumenten tegen psychiatrie. Of gewoon aan leukere dingen zoals sociale contacten.quote:Op maandag 11 juni 2012 13:51 schreef Sicstus het volgende:
Je ontkent dus in feite a priori de handelingsbekwaamheid van mensen met een psychische klacht.
Dat is buitengewoon gevaarlijk en deze denktrant heeft in de afgelopen eeuw tot betreurenswaardige excessen geleidt.
doe niet zo ingewikkeld, dat is ook veel te moeilijk om een en ander helder neer te zetten en leidt enorm afquote:Op maandag 11 juni 2012 13:51 schreef Sicstus het volgende:
[..]
Ja, en daarom heb ik het dus (lees nu echt eens mijn post) niet over schizofrenie, maar over mensen die handelingsbekwaam zijn, helder kunnen nadenken, psychische problemen hebben die geen gevaar opleveren voor zichzelf of anderen, die sceptisch zijn over het rucksichtlos voorschrijven van medicatie. Dat is een legitiem standpunt, en als je dat afdoet als symptoom zeg je dus in feite categorisch: als een patient de behandelaar tegenspreekt, is het een symptoom, en moet de patient gedwongen worden de medicatie in te nemen.
Je ontkent dus in feite a priori de handelingsbekwaamheid van mensen met een psychische klacht.
Dat is buitengewoon gevaarlijk en deze denktrant heeft in de afgelopen eeuw tot betreurenswaardige excessen geleidt. Een illustratie daarvan vinden bijvoorbeeld in de roman (en later de film) One Flew Over the Cuckoo's Nest. Het is de arrogantie van de macht die tegenspraak als symptoom van een ziekte classificeert.
Sorry, ik reageer soms iets te impulsief. In ieder geval bedankt voor je bijdrage aan het topic, ik waardeer je input en snap dat het vermoeiend kan zijn waar je niet veel voor terugkrijgt.quote:Op maandag 11 juni 2012 13:43 schreef Re het volgende:
ik had al gezegd dat ik een drogredenatie gebruikte...
Ik bedoelde meer dat enige vorm van objectiviteit volledig is verdwenen. Op de manier dat ze die docu hebben gemaakt, zou ik zelfs nog een docu kunnen maken over hoe slecht gras wel niet is.quote:Op maandag 11 juni 2012 14:25 schreef hlmllp het volgende:
Het moet natuurlijk wel positief klinken he, wat denken ze wel niet.
kuch!*TRU*kuch!quote:Op maandag 11 juni 2012 14:28 schreef Re het volgende:
ja, dat topic stond niet voor niets in BNW... hier gaarne serieus discussieren over het onderwerp
Kinderen moeten vooral zichzelf zijn ipv een 'presteermachine'.quote:Op maandag 11 juni 2012 13:38 schreef Re het volgende:
[..]
maar stel dat een kind niet is zoals hij kan zijn, dat als hij/zij wel geholpen is met bijvoorbeeld medicatie waardoor hij/zij wel beter preseteert...
Een klasgenoot van mij kwam absoluut niet mee op de basisschool, iedereen wilde hem vanalles aansmeren, van bijlessen tot therapie en medicijnen. Maar hij wilde gewoon timmerman worden. En voor timmerman heb je geen vwo diploma nodig. Hij was beter met zijn handen dan met de theorie. En nu heeft ie zijn eigen timmerbedrijf, erg succesvol met meerdere mensen in dienst. Als hij gepusht was om toch maar meer te zijn dan ie is bedoeld om te zijn dan was ie nu misschien nooit gelukkig geweest.quote:lullig voor het kind toch als je die van therapie onthoudt omdat je maar moet denken dat iedereen is zoals die is...
Net zo min als dat je geneest van rood haar of van een knobbelneus. Maar als de symptomen weg zijn dan is er in mijn ogen geen sprake meer van ziekte.quote:en denken dat je geneest van bepaalde genetisch bepaalde ziektes is natuurlijk absurd
quote:Ziekte
Pogingen om het begrip ziekte te definiëren hebben nog geen eenduidig antwoord opgeleverd. Ziekte als "afwezigheid van gezondheid" stuit op problemen - de Wereldgezondheidsorganisatie-definitie van gezondheid als "Een toestand van volkomen lichamelijk, geestelijk en maatschappelijk welbevinden" sluit eigenlijk het bestaan van gezonde mensen op de planeet Aarde uit.
[bewerken]
Indeling
Er is bovendien minstens een tweedeling nodig:
• Ziekte van een mens is een ongewenste verstoring van de normale situatie.
• "Een ziekte" als een abstract woord voor een complex van eigenschappen die zieken kunnen vertonen is een naam die ook betekenis kan hebben zonder dat er een 'lijder' aan te pas komt. Een 'kwaal'.
Ziekten in de tweede betekenis zijn bijvoorbeeld builenpest, verkoudheid, hartinfarct, maagkanker, hooikoorts, anemie, galstenen, schizofrenie of depressies.
Wanneer is iets een psychiatrisch probleem?quote:Op maandag 11 juni 2012 15:11 schreef Keep_Walking het volgende:. Zelf geloof ik dat psychiatrische problemen net zo lichamelijk zijn als kanker.
Schizoaffectieve Stoornis, bijvoorbeeld.quote:Op maandag 11 juni 2012 15:16 schreef Maanvis het volgende:
[..]
Wanneer is iets een psychiatrisch probleem?
ik weet dat je graag reflecteert naar enkele voorbeelden in je omgeving en familie maar dat maakt je nog geen expert en voorkomt ook helaas niet dat je onzin uitkraamt... dat iemand timmerman wil worden zegt geheel niets over of hij bijvoorbeeld een genetische ziekte heeft... maar goed, lullen tegen een muur heeft meer zinquote:Op maandag 11 juni 2012 14:51 schreef Maanvis het volgende:
[..]
Kinderen moeten vooral zichzelf zijn ipv een 'presteermachine'.
[..]
Een klasgenoot van mij kwam absoluut niet mee op de basisschool, iedereen wilde hem vanalles aansmeren, van bijlessen tot therapie en medicijnen. Maar hij wilde gewoon timmerman worden. En voor timmerman heb je geen vwo diploma nodig. Hij was beter met zijn handen dan met de theorie. En nu heeft ie zijn eigen timmerbedrijf, erg succesvol met meerdere mensen in dienst. Als hij gepusht was om toch maar meer te zijn dan ie is bedoeld om te zijn dan was ie nu misschien nooit gelukkig geweest.
[..]
Net zo min als dat je geneest van rood haar of van een knobbelneus. Maar als de symptomen weg zijn dan is er in mijn ogen geen sprake meer van ziekte.
Dat is een zeer gevaarlijke gedachte.quote:Op maandag 11 juni 2012 12:24 schreef Re het volgende:
[..]
Dat zegt weinig. De hersenen zijn een zeer dynamisch orgaan en dat hoort bij de functie van dat orgaan. De complexe patronen die daardoor ontstaan zijn grotendeels onnavolgbaar. Als daar aanpassingproblemen uit voortkomen, dan is een pil geen oplossing.quote:Op maandag 11 juni 2012 15:11 schreef Keep_Walking het volgende:
Ik heb een heel duidelijk mening hierover, maar vanwege tentamen periode kan ik niet uitgebreid reageren. Maar kort samengevat is mijn mening:
Neurologie, psychiatrie en psychologie zijn zeker geldige wetenschappen die in de toekomst net zo serieus genomen zal worden als fysiologische wetenschappen. Zelf geloof ik dat psychiatrische problemen net zo lichamelijk zijn als kanker.
Iedere medische praktijk kent zijn missers, prutsers en misstanden. Er zijn bijvoorbeeld door tandartsen ook vele gebitten vernield, door teveel te boren.quote:Op maandag 11 juni 2012 15:33 schreef Pulzzar het volgende:
Zo'n 25 jaar geleden was de psychologie nog taboe. Als je toen zei dat je naar een psycholoog ging, gingen de meeste mensen er wel vanuit dat je gek was. Maar men begon de psychische hulpverlening meer te accepteren en ook op een voetstuk te zetten. De mening van een psych werd heilig.
Van taboe tot adoratie. Maar dat is vaak als een taboe wordt doorbroken. Het slaat door.
Nu begint men steeds meer te twijfelen of alles van de psychische wetenschap automatisch goed of waarheid is.
De middenweg.quote:
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |