Je moet letten voor wie welke boodschap bedoeld is. Voor gewone gezonde mensen, met name pubers, is er de boodschap dat hun normale ups en downs geen persoonlijkheidsstoornis / gedragsstoornis is.quote:Op zondag 10 juni 2012 01:48 schreef EenKoudKonijn het volgende:
[..]
Dat er alternatieve behandelingen zijn wil nog niet zeggen dat er geen sprake is van een stoornis. Het maakt medicijngebruik ook niet overbodig. Bovendien kun je net zo goed twijfelen over het verband tussen het dieet en de afwijking.
Daarbij neem je ook nog eens onterecht aan dat een arts per definitie diagnose stelt, medicijnen geeft en therapie aanbiedt. Psychologen en artsen zijn daar wel degelijk terughoudend in en beoordelen de situatie per individu. Daarbij moet er aan strenge criteria voldaan zijn voor er een diagnose wordt gesteld.
Als jij dus somber bent en niet kan concentreren op school, dan stelt de psycholoog niet een depressie vast. Eerder zal de psycholoog naar jou willen luisteren en dan mag je zelf kiezen hoe je de behandeling voort wil zetten. Het hek moet wel van de dam zijn en je moet al wel vele gesprekken gevolgd hebben en onderzoeken gehad hebben en je bent al uitvoerig besproken met vakgenoten voor je ooit eens doorverwezen wordt naar een psychiater of een label opgeplakt krijgt.
De statistieken in de OP doe dan ook geen recht aan de dagelijkse gang van zaken.
Je ging goed, maar je mag er niet ongelukkig van worden.quote:Op zondag 10 juni 2012 02:24 schreef sientelo het volgende:
Oke, dit word mn laatste ik houd eigenlijk helemaal niet van discussiëren en vooral niet op deze manier. Waarom heb ik dan het topic geopend? Ik dacht er eige nlijk niet zo bij na wat ik er mee wilde.
Dat ligt meer aan de stricte interpretaties die de wetenschap zichzelf gesteld heeft, dan aan mijn zienswijze, vrees ik.quote:Op zondag 10 juni 2012 01:02 schreef EenKoudKonijn het volgende:
[..]
Alle onderzoeksresultaten zijn interpretatiegevoelig. Zo kun je wel alle wetenschappen afdoen als semi. Toch zou dat onterecht zijn, want wetenschap is juist gebaseerd op consensus over de interpretaties.
Daarnaast vind ik het wel shocking dat je geneeskunde, want dat is psychiatrie, zo weg zet.
Dit ja.quote:Op zondag 10 juni 2012 09:14 schreef Gedoetje het volgende:
Het staat ergens in openbaringen, een uitgebeide handel in pharmakeia: toverij. Jung was een satanist. Ik ben er zelf bijna dood aan gegaan. Mijn niet-gelovige man heeft jaren wiet gebruikt en zei dat het dezelfde zooi was. Daarom ben ik in 1 keer met de hele zooi gestopt. De psychiaters die zeggen dat het wetenschap is en de medicijnen een zegen van God (die zijn er) zullen het zelf wel nooit hebben gebruikt.
Ja, dit onderwerp raakt me omdat ik het naar vind dat mensen onder de mom van hulpverlening dingen krijgen die juist slecht zijn, of zelfs dingen tegen hun eigen wil in krijgen.quote:Op zondag 10 juni 2012 17:02 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Je ging goed, maar je mag er niet ongelukkig van worden.
Psychiatrie is toegepaste pychologie. Maar de pychologische wetenschap is nog niet zo ver, dat men met zekere hand kan ingrijpen. Het leven is sowieso niet met een pil te corrigeren. Alleen stoornissen die het gevolg zijn van hersenaandoeningen kunnen eventueel zo worden behandend. Als je zelf voelt / weet dat je problemen samenhangen met een bepaalde levensloop / geschiedenis, dan zijn pillen hooguit symptoom bestrijding. Genezing volgt dezelfde weg als het ontstaan van het probleem. Het probleem groeit erin in een problematische situatie en het groeit er weer uit in een levensvatbare situatie.
een normale dokter die verkeerde medicatie voorschrijft wordt voor het tuchtcollege gedaagd...quote:Op maandag 11 juni 2012 03:52 schreef Madame_Paon het volgende:
Het is inderdaad wel zo dat ze veel te snel antipsychotica voorschrijven.
PDD-NOS? Asperger? ADHD? Antipsychotica slikken!
En dat spul heeft echt heel veel bijwerkingen ... ik heb het helaas ook moeten slikken en heb nog steeds last van bepaalde bijwerkingen, ook al slik ik het allang niet meer.![]()
En ik was niet eens psychotisch.
Daar moeten ze echt iets aan doen. En als je minderjarig bent, heb je er al helemaal niks over te zeggen.
Wetenschap, hoe definieren we dat?quote:Op maandag 11 juni 2012 04:13 schreef sig000 het volgende:
Wetenschappers bestaan wanneer anderen wetenschappers erkennen dat het wetenschap is.
Het houdt zichzelf in stand.
Niet.quote:Op maandag 11 juni 2012 04:19 schreef kingtoppie het volgende:
[..]
Wetenschap, hoe definieren we dat?
Een depressie is lichamelijk te meten, dat is een symptoom van een depressie, net zoals verhoogd adrenaline te meten is bij angst, dat dus een gevolg, geen oorzaak.quote:Op zondag 10 juni 2012 01:25 schreef EenKoudKonijn het volgende:
Met andere woorden: de behandeling staat wellicht ter discussie, maar dat er een toetsbare fysiologische oorzaak is staat buiten kijf.
wat je nu zegt is niet correct. mijn zoontje is uiteindelijk overleden aan een ziekte die niet meetbaar was doch wel aanwezig. zelfs achteraf is nooit precies duidelijk geworden wat het onderliggende probleem/de ziekte nu eigenlijk was (al waren er wel vermoedens).quote:Op zondag 10 juni 2012 01:19 schreef sientelo het volgende:
[..]
De psychiatrie is dus geen geneeskunde. Dat is nou juist het punt. De ziektes van de geneeskunde zijn te meten. Die van de psychiatrie zijn verzonnen en kunnen niet gemeten worden.
In tijden van lobotomie en levenslange opsluiting met dwangbuis zei men ook dat dit 'de' manier was om te dealen met zulke mensen. Daarom is het goed dat er altijd kritisch gekeken wordt naar deze tak van sport.quote:Op maandag 11 juni 2012 07:40 schreef Re het volgende:
ja, dat er verder een paar misstanden worden gepleegd en dat er wel eens een en ander verkeerd gaat is evident en normaal voor elke tak van sport. Dat 3 mensen uit de post hierboven iets aankaarten maakt het niet ineens geen wetenschap, daar staan miljoenen andere psychiaters/hoogleraren/artsen tegenover. Als het goed gaat hoor je niemand, mensen die effectief aan de Ads zitten, die geholpen zijn met wat ritalin, die hun psychose overleven door een AP.
En ach he, autisme bestaan niet, het komt door de koude opvoeding van moeder lief...
daar hebben universiteiten (de goede dan iigquote:Op maandag 11 juni 2012 04:19 schreef kingtoppie het volgende:
[..]
Wetenschap, hoe definieren we dat?
Ware het niet dat filosofie zelf in twijfel wordt getrokken over zijn rechtmatigheid als wetenschappelijk vakgebied.quote:Op maandag 11 juni 2012 12:08 schreef simmu het volgende:
[..]
daar hebben universiteiten (de goede dan iig) het prachtige verplichte vak "wetenschapsfilosofie" voor. als in: die vraag alleen al is een wetenschappelijk vakgebied
daarom blijft het voorlopig dan ook nog een levendig vakgebiedquote:Op maandag 11 juni 2012 12:11 schreef Gray het volgende:
[..]
Ware het niet dat filosofie zelf in twijfel wordt getrokken over zijn rechtmatigheid als wetenschappelijk vakgebied.
En wat als 'huiverig voor medicatie' een symptoom is van een ziekte?quote:Op maandag 11 juni 2012 11:44 schreef Maanvis het volgende:
[..]
In tijden van lobotomie en levenslange opsluiting met dwangbuis zei men ook dat dit 'de' manier was om te dealen met zulke mensen. Daarom is het goed dat er altijd kritisch gekeken wordt naar deze tak van sport.
In de basis houd ik altijd de volgende regels aan bij (omgaan met) de behandeling van psychische problematiek.
1) If it ain't broken, don't fix it. Het heeft geen zin om mensen die functioneren te belasten met een label.
2) Wees altijd huiverig bij het accepteren van medicatie.
3) Mensen zijn niet maakbaar. Soms moet je gewoon accepteren dat iemand zo is, ipv het altijd maar proberen te veranderen.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |